ADVERTENTIEBLAD. NIEUWS- EN No. 4. 1872. De Spoorweg komt, „Want wij willen't! Elfde Jaargang. DONDERDAG 25 Jamiarij. BUITENLAND. Dat we binnen kort alzoo mogen juichen Bolswardsche Courant ABONNEMENTSPRIJS: 80 Cents per 3 maanden. Franco per post 95 Gents. ADVERTENTIEPRIJS: 50 Cents van 1—7 regels. Vervolgens 10 Cent per regel. Overigens naar plaatsruimte. maalwist niet hoe ze er mee aan moest Toch wilde ze niet toelaten dat het jong uit het hok werd gehaald om aan de borst van een geit te zo- i was grooter dan hare eens ’t geval bij moe- Aan honger is 't ting liggen hebben 't volstekt niet lekker, nu en dan wordt er eens een vermoord en doet de politie vergeefs ijverig onderzoek, duitsche bevelhebers nemen Tot groote droefheid der moeder is in de dier gaarde te Londen overleden het nijlpaardjeop den Zeer jeugdigen leeftijd van twee maal 24 uur. Het arme schepsel was' te onnoozel om moeders borst te vinden en moeder zelve, ’t was de eerste Als we hier een spoorweg krijgen, moet het ver boden worden om in den waggon zijn maaltijd te doen. Grootvorst Alexis was op reis van Ottawa naar Toronto. Hij zat aan tafel in een der twee laatste rijtuigen van den trein, die slechts uit vier waggons bestond. De twee achtersten- rukten los en werden op hel sneeuwveld geworpen. Toen men te hulp kwam vond men den grootvorst en zijn gevolg onder de spijzen bedolven de prins met Zijn hoofd in de soepterine een zijner adju danten gedekt door den schotel salade, terwijl de sausen, vleesch en groenten zich aan hunne klee- deren hadden vastgehecht en in hunne zakken waren doorgedrongen. Andere ongelukken hadden er niet plaats, en de grootvorst kwam des avonds ten elf ure, bij eene koude van 5 graden onder nulbehouden te Toronto aan. Maar ’t was toch zonde van ’t heerlijke eten! aan de borst gen; hare moederlijke liefde wijsheid en dit is ook wel i ders, die geen nijlpaarden zijn, arme beest bezweken. De heer Spurgeon een bekend engelsch pre diker, die door zeer velen gaarne gehoord wordt, hield in de vorige week een toespraak tot lon- densche werklieden. Hij sprak zoo over ’t kerk- gaan en over de verontschuldigingen die de men schee inbrengen als hun gevraagd wordtwaar om Ze er niet komen. Sommigenzeide hij be weren dat zij den predikant niet kunnen volgen. En dat had zijn reden want er zijn predikers die te groote woorden gebruikenmaar daartoe behoort hij zelf nietwantzeide hij »een huis moeder kan niet naauwkeuriger de steentjes uit het deeg van de plumpudding zoeken dan ik de groote woorden uit mijn preek verwijder.” En dan ook de preken duren te lang. Dat stemde hij toe en keurde 't af. Als iemand lang preekt zeide hij kómt het daarvan dat hij niets te zeg gen heeft. Hij was het eens met Chalmersdie gezegd heeft: om een preek te maken, die een half uur moet duren. Zijn drie dagen noodig; voor een van drie kwartier behoeft men twee dagen maar een preek van een uur kan in een uur ge maakt worden.” Mijnheer Spurgeon had er ook nog wel een woordje bij kunnen voegen over ’t lang bidden, of zou dat in Engeland zoo erg niet zijn? streeksche verbinding brengen met Amsterdam, al- zoo met Holland. Aan het uit Hollanders en Frie zen bestaande comité (waarvan uit Bolsward de heer W U. de Jong als lid genoemd wordt) is het gelukteene engelsche maatschappij te vin den die na herhaalde onderzoekingen op het ter rein zelve tot de overtuiging is gekomen dat de onderneming heel wel kan slagen. Die maatschap pij wil baar dan ook wel op zich nemen als de betrekkelijk niet groote som die zij van de be trokken plaatsen vraagt in subsidie en aandeelen, wordt gevonden. Het comité nam die aanbieding voorwaardelijk aan en meent nu op de belangstel ling - ook in financiëlen zin van de zijde des publieks te mogen rekenen. Aan heeren Burgemeesters in Noord-Holland en Friesland werd door het comité eene circulaire ge- rigt, waarin het vermeldt wat het zelve reeds in ’t belang der zaak deeddat de minister van staat en van binnenlandsche zaken Zijne medewerking toezeide; dat het comité onder de mannen van be-, langstelling en invloed meent te mogen rekenen de hoofden der gemeenten hunne wethouders en medebestuurders. Verder wordt er in de circulaire op gewezendat eene spoorwegverbinding voor handel en nijverheid, voor de welvaart van gewest en gemeenten meer en meer eene levensvraag is geworden. De circulaire eindigt met het verzoek aan gemeentebestuurders om tegenwoordig te zijn in de bijeenkomstden 20 Januarij in Hoorn en insgelijks op eene dergelijke vergadering op een nader te bepalen dag te houden in Sneek. Eerstgenoemde bijeenkomst is alreeds gehouden en waartoe zij geleid heeft, zal wel spoedig open baar worden. Voorloopig werd als rigting aangenomenvan Amsterdam tot Medemblik, van daar per snelvarende stoomboot, mede in T plan begrepen naar Hinde- loopen en verder over Workum Parraga Bols ward Nijland Folsgare Ysbrechtum Sneek, Goënga, Gauw, SybrandaburenIrnsum en Grouw in verbinding met den staatsspoorweg. Dunkt o ook niet lezersdat het plan er zeer aannemelijk uitziet? Friesland zal er zeker bij winnen en wei inzonderheid zal er de zuidwest hoek van profiteren die tiu nog zoo’n vergeten hoek is dat er zijn die eene reis hierheen een moeijelijke reis noemen. En ’t helpt niet, dat we ze uitlagchen die slumperts omdat ze reeds zóó verwend zijn, dat ze zich in onze welingerigte barges en regelmatig rijdende rijtuigen niet wél gevoelen; ze zijn nu eenmaal zoo verwend en och, het behoort immers ook tot de voorregten van onzen tijd, dat we op reis weinig tijd te zoek brengen en aan ’t einde der reis niet onderzoeken of alle ledematen nog op hun regte plaats zitten. De spoorweg, waarover nu gehandeld wordtzal den reizigers tijd en geld besparen en gemak aanbrengen: En wat het voordeel voor handel en nijverheid aan gaat hel is hier reeds eenmaal uitgesproken en bij meerderheid van stemmen uitgemaaktdat voordeel kan niet achterwege blijven. Wat de zaak bovendien nog zoo mooi maakt er wordt niet veel geld voor gevraagd, en om ze kerheid te hebben dat de engelsche heeren aan hunne verpligting zullen voldoen is als voor waarde gesteld dat de eerste storting der in Ne derland te plaatsen aandeelen zijnde J van do Aldus eindigt een artikel in de Parmerender Courant. Ja lezers, ’t geldt hier niet een spoor weg maarmaar den spoorwegdie ook langs Bolsward zal loopen. ’t Is een belangrijk plan, dat nu in behandeling genomen is. Men wil ons, door middel van spoorweg en stoomboot, in regt- ’t Zijn geen bijzonder merkwaardige berigten die ditmaal uit het buitenland tot ons komen. In de nationale vergadering te Versailles spreken de heeren ijverig over belastingen en besparingen en't blijkt, dat het ook in Frankrijk onmogelijk is een belastingwet te maken waarop niemand wat te zeggen heeft. Volgens sommige heeren kon ook de minister van oorlog vooral wel wat Zuiniger huishouden maar de lieer Thiers Zeidaarover willen we later eens spreken en dan zal T u blij ken dat de Franschen door de vorige regering duchtig bij den neus geleid zijn; zij meenden een knap leger te hebben, en ’t was niets, niemendal. Ik heb dat altijd al gezegd en de menschen ge waarschuwd, maar dan hadden ze fransche ooren. We zullen nu onze soldaten eens wat beter over eind zetten en hoeveel geld daarvoor noodig is? als wc er aan toe zijn, zult gij ’t hooren en dan moogt gij zelve mee oordeelen of onze oorlogsminister wel zoo ver mis is. De heer Thiers wil ook c-ene belasting leggen op de grondstoffen van den fabriekarbeid. Daar hebben velen erg op tegen en ze konden wel eens gelijk hebben. Voor handel en nijverheid is vrij heid een kostelijke zaak en waar een fabrikant de grondstoffen tengevolge van belasting duur beta len moet, zijn hem, om te concurreren, de han den gebonden, ’t Kon er wel eens op loopen dat Thiers zijn zin niet krijgt, en dat zou den ouden man in dit geval zeer leed doen. De heer Catheliueau, ex-bevelhebber der pauselijke Zouaven meende een goed werk te doen met in het zuiden van Frankrijk hier en daar te gaan spreken teneinde de menschen te voorzien van geestelijken troostongeveer zoo als sommige do minos, die zoo vreesehjk bezorgd zijn, dat gemeen ten, waarmee zij niets te maken hebben, hun troost zullen missen, ’t Bekwam Catheliueau niet te best. Vooral te Montpellier kon hij van zijn troost niets aan den man brengen; gedurende twee dagen werd hij, waar hij zich maar vertoonde, met steenwor pen ontvangen, zoodat hij ligte kneuzingen bekwam. De politie kreeg er zelfs moeite mee en er werd nog bloed vergoten. Maar ofschoon de fransche couranten den heer Gathelineau den raad gaven om Zijne reis liever te staken, vertok hij toch van Montpellier naar Toulouse om daar de kracht van Zijn woord te beproeven. Zoo’n courantenraad is toch ook maar de raad van een courant, en't is al te kinderachtig zich aan courantengeschrijf te storen. De Duitschersdie nog in Frankrijk in bezet ting liggen hebben 't volstekt niet lekker. Zoo dan De duitsche bevelhebers nemen dat erg kwalijk en ’t Zou er wel van komen kunnen dat onschuldigen ’t moeten ontgelden. Van oorlog komt toch nooit veel goeds.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1872 | | pagina 1