NIEUWS IN ADVERTENTIEBLAD. No. 7. 1872. Elfde Jaargang. DONDERDAG 1 'i Eebruarij. BUITENLAND. Bolswardsche Courant i s ABONNEMENTSPRIJS: 80 Cents per 3 maanden. Franco per post 95 Cents. om ge- ADVERTENTIEPRIJS: 50 Cents van 1—7 regels. Vervolgens 10 Cent per regel. Overigens naar plaatsruimte. Te NizZa viel een gedeelte van de rots; aan wier voet het stadje gebouwd is, ter neder en verbrij zelde eenige woningen gedeeltelijk. Onder ande ren viel een blok van 250 kubieke ellen op het huis van den heer Thierry, die gelukkig juist met zijne vrouw afwezig was. Eene dame, die bij hen inwoonde, bleef onge deerd en de kamenierdie toevallig de rots naar beneden zag vallen, had nog den tijd om zich te redden. Tusschen de eerste waarneming van het losgaan der rots tot den val, verstreken vier mi nuten. Eene naaister is bij' de ramp omgekomen en van een oude vrouw is het been verpletterd, zij is evenzeer aan de gevolgen bezweken. Het ongeluk was reeds maanden lang voorzien; gedurig lieten brokstukken los en men beschuldigt het gemeentebestuur, dat dit geene voorzorgen heeft genomen. Onder de gevallen rotsblokken is er een van 1280 kubieke meters; dit is gelukkig niet in het stadje teregt gekomen maar op de helling blijven liggen ware het geheel gevallen, dan was het zeker tot aan den oever der zee voortgewor pen en zou dan menig huis hebben verwoest. Een ander rotsblok dat eveneens in zijn val werd te gengehouden is 450 kubieke meters. Bij den pruissischen landdag is een voorstel in gediend om de huwelijken »op proef” af te schaffen. Die huwelijken op proef kunnen gesloten worden door jongelingen, die onder voogdijschap staan en vóór hun achttiende jaar trouwlost krijgen. Binnen zes maanden na het sluiten van ’t huwelijk kunnen zij den knoop weer los maken. Niet dikwijls wordt van dit regt gebruik gemaakt, maar het bestaat en wijl het aanleiding kan geven tot ongepaste han delingen, zal de opheffing wel geen verkeerde zaak wezen. Trouwlust is een ziekte soms, die iemand voor een oogenbhk het hoofd op hol kan brengen en naar een dadelijke bevrediging van dien lust doen verlangen. Trouwlust kan ook worden opge wekt en ’t is zelfs niet ónmogelijk jonge mannen wien men anders geen verstand mag ontzeggen zóó te verblinden, dal allen, die hen kennen, zich verbazen over de gemakkelijkheid, waarmee ze zich lieten inpakken. En hebben ze eenmaal a gezegd, dan zeggen ze ook al ligt b; ’t huwelijk wordt ge sloten, de verblinding wijkt langzamerhand en ze zouden de gedane zaak gaarne ondaan maken. In- tnsschen is eene echtvereeniging niet maar zoo’n aardigheidje en dient rnèn zich Zelven en elkander te beproeven vóór men er toe overgaat en kan de proef niet beginnen van het oogenblik af, waarop de verbindlenis wordt aangegaan. Aan de beerenhistorie van Ruslands keizer wordt de mededeeling geknoopt, dat de pruissiche geZant, prins Reuss, eigenhandig twee beeren gedood heeft, die gereed stonden hem te omhelzen. Maar voor den prins is dat volstrekt geen bijzonders, hij weet Het kanaal van Suez heeft reeds eene nieuwe stad, Azizirge, doen ontslaan, op de noordkust van het eiland Candia aan de Soendabaai. De turk- sche regering heeft daar een marine-station aange- !e»deen dokeen arsenaal eene gieterij met bijbehoorende ateliers, een stoomzaagmolen, scheeps werven enz. De oude Zoutmijnen zijn gevuld en de omgeving is gedraineerd. Het plan voor de stad is aangewezen een hótel en eene restauratie zijn in aanbouw, terwijl de bewoners van het eilandje Soeda dat de haven sluit naar de stad moeten verhuizenomdat het versterkt zal worden. De baaiaan de noordzijde door een schiereiland ge dekt, is uitnemend geschikt om Azizirge eene voor name zeestad te doen worden, vooral ook als sta tion en transilo-haven bg de vaart en den handel tusschen Europa en Indië. De baai van Soenda is ongeveer 20 uren lang en 5 uren breed, en hoewel de ingang niet naauwer is, zou AZizirgd uitnemend geschikt zijn voor krtjgshaven. bij ondervinding boe met beeren moet worden omgegaan. De gemsjagers in’t beijersch hoogland kennen hem allen als »ecn schutter, eenig in zijn soort”, en die soort moet de beste zijn. Behendig en koelbloedig, werd hij ook onder de scherpschut ters in Noord-Duitschland als Zoodanig beroemd. De turksche gezant heelt er minder goed den slag van. Hij was ook mee van de partij maar terwijl hij tien oogenblik was gaan zitten om eens op zijn turksch een paar trekjes uit zijn pijp te halen kwam een beer hem dat genot bederven door zijn regterhand voor altijd onbruikbaar te maken. In den nacht van 23 Dec. I.I., kort na liet ver trek uit de haven van Buenos-Ayres hoorden dd passagiers van het italiaansche stoomschip Amerika/ die zich juist om de aanstaande Kerstdagen in bij zonder groot aantal aan boord bevonden en waar* Sedert ’s pausen onfeilbaarheid tot dogma verhe ven en’s pausen gebied met het koningrijk Italië vereenigd werd, komt de worsteling tusschen kerk en staat steeds meer aan den dag staan partijen in toenemende heftigheid tegenover elkander. Hoe zuiverder het verlangen der kerk en de bedoeling van den staat wordt uitgesproken, hoe duidelijker het wordtdat de oude banddie beiden eens verbond onbruikbaar is gewordenterwijl het trekken aan dien band door kerk en staat in te gengestelde rigting, hern moet doen breken. Hiervan geeft ook de toestand in het jonge duilsche keizerrijk Duitschland getuigenis. Oud tijds was het keizerrijk de steun der kerk, ook al gebeurde t soms, dat de keizer een vijandige hou ding aannam tegen het hoofd der kerk. Het ban vonnis der kerk over den keizer uitgesproken ontsloeg de onderdanen van alle gehoorzaamheid en maakte hem magteloos En waar er scheuring kwam in de kerkwaar velen aan de kerk de gehoorzaamheid opzeiden, daar achtte zich de kei zer verpligtook met geweld die scheurmakers terug te brengen. Zoo steunden paus en keizer elkander beurtelingszoo was, gedurende de mid deleeuwen de keizer afhankelijk van den paus; zoo stonden ten tijde en nog ruim eene eeuw na de kerkhervorming keizers gereed om den paus te handhaven in wat beschouwd werd diens regt te zijn. Staatkunde en kerkbelang waren naauw ver bonden en dooreen gemengd. Na den munsterschen vrede had Duitschland geen keizer meer, die voor de kerk het zwaard trokmaar ook toen Jozef II zich aan den in vloed der kerk wilde onttrekken, moest hij onder vinden dat ze hem nog te magtig was. Gelijk in zoo veelbragt du fransche overheer- sching onder Napoleon I verandering ook in Duitsch- lands toestand. Het keizerrijk hield op te bestaan en na Napoleons val was de duitsche bond niet wat het keizerrijk was geweest. Met den tijd en met de menschen was de staalkundige verhouding tusschen de verschillende rijken en rijkjes veran derd de begrippen omtrent hel regt van den mensch tegenover staat en kerk ondergingen be langrijke wijzigingen. Ook de bond werd’ losge maakt en na een kleinen tijd van spanning werd de fransche oorlog het middel lot herstel van het keizerrijk, en ook tevens oorzaak, dat de paus het laatste overblijfsel van zijn gebied verloor. Hoeveel is er alzoo niet veranderd. De paus geen wereldlijk vorst meer en op den duitschen troon een protestantsch keizer. Bovendien, de re gering van den magtigsten slaat in het rijk eene protestantsche regering. In het oog van hen nog- tansdie zoo gaarne den middeleeuwschen toe stand zouden terugzien was dit alles geen belet sel om te verwachten dat het nieuwe keizerrijk Zou zijn als het oude, steun en hulp van pausdom. De ultramontanen in Duitschland ge die verwachting niet onduidelijk te kennen (laar von Bismarck geen roeping gevoelt eene kerkgenootschap boven het %ndere koste van het andere te bevoordeelen den beeren ultramontanen in lijk gezegd hoe hij over hen en hunne bedoelin gen denkt, en nu zijn die beeren boos. De gemoedsrust van hen, die niet onverschillig zijn omtrent hetgeen er zoo al in de wereld ge beurt, wordt op een harde proef gesteld. Ver draagzaamheid en liefde zijn voor velen ijdele klan ken geworden en tegenover vele anderen moeten ze met zorgvuldigheid worden toegepast, ’t Is de oude strijd niet om den godsdienst maar kerkelijke begrippen en vormen om magt en zag, en in dien strijd vergeet men de hoofdzaak: hebt liefde onder elkander. Reeds sedert eeuwen bleek het vergeefsche moeite, den menschelijken geest te willen binden toch geeft men de pogin gen daartoe niet opnemende als bondgenooten onkunde en onwetendheid. Maar ’t is niet meer zoo gemakkelijk onkunde en onwetendheid alge meen te doen heerschen vooral daar niet waar de staat zich de ontwikkeling der jeugd aantrekt. Want de staat is overtuigd dat domme burgers die niet anders gaan kunnen dan aan den leiband van anderen, de welvaart niet kunnen bevorderen. Zelfstandige, zelfdenkende en zelfwillende menschen zijn voor den staat de hechtsle steun en alleen daar waar de kerk een verkeerd begrip huldigt om trent ’s menschen bestaan en bestemming, komt zij in dit opzigt met den staat in een niet te vermij den strijd. Dat die strijd noodig is, is bedroevend, omdat hij zoo dikwijls met verbittering gevoerd wordt en tot verbittering leidt; maar dat de man nen van het »gij zult gelooven” voet voor voet zullen moeten wijken voor die anderen, wier leuze is »de letter doodt maar de geest maakt levend,” is zeker. het gaven en om het en ten heeft hij den rijksdag duide-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1872 | | pagina 1