ADVERTENTIEBLAD. (WSg 1872. Elfde Jaargang. No. 37. DON DERDAG 12 September. BUITENLAND. raws- in .1 op ABONNEMENTSPRIJS80 Gents per 3 maanden. Franco per post 95 Gents. t is een kwaal die al maar waarvoor wor- zeker ADVERTENTIEPRIJS50 Cents van 1—7 regels. Vervolgens 10 Cent per regel. Overigens naar plaatsruimte. Bolswardsclie Courant. bruiken. baarheid sprak en Op de tentoonstelling te Londen ziet men een armband en een parelsnoer die bijzonder de aan dacht trekken. Onlangs zijn zij voor rekening van den khedif (titel van den onderkoning van Egypte) te Londen vervaardigd en bevatten 125 diaman ten van het zuiverste water. De armband bestaat o. a. uit negen stukken goud, die behoord hebben aan Arsinoë koningin van Egypte en echtgenoote van Ptolomeus II die 300 jaren v. J. C. heeft geregeerd. Op de keerzijde dezer stukken is een dubbele hoorn van overvloed afgebeeld. Uit het kanton Freiburg wordt het volgende ge meld Een uit den eedgenootschappelijken dienst huis waarts keerende soldaathad in de vreugde van den ouderlijken haard weder te zullen zien wat al te veel geproefd. Twee spotvogels uit zijn dorp vonden hem totaal beschonken aan den weg liggen. Zij pakten hem op en sleepten hem in het nabij gelegen huis van een vriend. Daar scheert men hern den baard af en ontdoet hem van het weel derige haar, steekt hem, nadat men hem ontkleed een apostel den een eeuwig ge bod opleggen. We hebben Hyacinthes brief wat verkort en al leen do hoofddenkbeelden er van weer gegeven. Ze zijn voldoende om te weten hoe hij over het celibaat deukt niet alleen maar ook om hem te doen kennen als een man. die niet meer zegt dan noodig is om zijne handeling te verdedigen en harde waarheden, die zijne tegenpartij zonder haar tot ander inzigt te brengen zouden kwetsen, laai rusten. En wat zegt de Tijd er van »Nog onlzettender dan de daad, is de toon, waarin zij wordt aangekondigd. Is er vréeseltjker beleedïgiug mogelijk aan den Almagtige dan als een gunst uit zijn vaderhand te roemen op het werk van den satan I Zoo huiveringwekkend diep valt de christen de priester, als hij, in zijn hoogmoed, het juk des Heeren van de schouders heeft geworpen En nu laat ons het oog van den rampzalige afwenden maar onthouden wij hem in zijn peil- looze ellende ons medelijden en onze voorbedeniet!” Wie is hier beleedigd? Wiens juk is afgeworpen? ’t Moet wijlen paus Hildebrand zijn, want hij heeft den priesters het juk van den ongehuwden staat opgelegd de voorbede zal dan ook wel tot hem gerigt moeten worden. In een der afgelegen dalen der Vogezen (in Frankrijk) hebben eenige kinderen eene witte vrouw gezien gekroond met een gouden kroon en met een schitterend kruis op de borst. De geestelijk heid wacht nog met de verklaring, dat het is waargenomen, doch tegenspreken doet zij het daar om niet. Een ziek kind in de omstreken van Eise nach is door een tooverformule genezen. Er is dus heil te vinden voor bijgeloovigen van allerlei soortdank zij de concurrentie tusschen heiligen en duivelen. Londensche brievenbestellers willen wijzer zijn dan wijlen de wijze koning Salomo, (zie Spreuk. 19: 26.) Zij willen met den brieventasch op den rug 300 yards loopen aan 50 deuren kloppen en in de brievenbus van elke deur een briefkaart werpen. Die dat in den kortsten tijd doet is de winner. De expater Hyacinthe is getrouwd met Ruthven Mirivangeb. Emilie Janne Butterfield. Is het bekend maken dat men tróuwen gaat voor ieder een probaat middel om het onderwerp des gespreks te worden van oude en jonge dames, voor Hyacin the is’t nog meer dan dat. Hij weet dit en geeft in een langen brief rekenschap van zijn besluit. Hij weet, dat velen zich aan dat besluit zullen ergeren, hij voorziet dat men zal wagen te den ken en te zeggen: «Hij wilde trouwen en hadden moed niet het uit te spreken hij sprak tegen de Sommige Franschen, die volstrekt geen lust had den om den'l September feest te vieren, wijl de val van 't keizerrijk een gevolg was van een ramp- vollen oorlog vinden het toch niet mooidat de minister het feestvieren verbood. «Het Fransche volk”, zoo zeggen zij, «is oud genoeg om van den leiband ontslagen te wordeu en den burgers be hoorde het vrij te staan om feest te vieren op de dagen welke hun daartoe geschikt schijnen, zon der dat de minister zieh daarmee bemoeit. De re gering heeft door dezen maatregel het bewijs ge leverd dat zij de democratie weinig kent. Zij vertrouwt zeer veel op hare eigene wijsheid. Maar dat zij voorzigtig zij-bevreesd zijn zonder grond is eene politieke fout I” Napoleon heeft twee landgoederen op het engel- sche eiland Wight gekocht en de drukker en uit gever van Zijne «Histoire de Jules César” heeft den exkeizer gedagvaard om hem eene som van 332.299 francs voor druk en aflevering van dat werk te betalen. Berlijn tooide zich in feestgewaad. Vlaggen overal en guirlandes; de pruissischeduitsche oosten- rijksche en russische kleuren dooreengestrengeld. Duitschlands keizer ontving er zijne europesche collega's en zijn feestelijke stemming verdreef jicht en rheumatiek. Den 5 dezer arriveerde Alexander, der Russen czaar. ’t Was een schitterende tentoon stelling van uniformen helmen wapens, pluimen en ridderorden daar bij het station aan den Oos- terspoorweg. Keizer Wilhelm omringd door al lerlei grootheden in hun mooiste soldatenpak, een kompagnie van de garde met vaandels en muziek wachtten den hoogeu gast open toen de loco motief zijn schel gefluit liet hooren ipf de ka pelmeester het sein tot het blazen va.n t russische volkslied. Alexander steeg uit en een hartelijke omarming door de beide keizers volgde, twee kei zerlijke borsten (althans uniformen) in broederlijke aanraking. Na langs het front der garde en door de feestelijk versierde receptiekamer te zijn gewan deld namen de keizers en wie ’t meer gegund was plaats in de hofrijtuigen en ging het naar ’t keizerlijk paleis, waar Alexander Duitschlands kei zerin begroette. Aan keizer Frans Jozef werd gelijke eer bewe zen en ook overal waar hij langs reisdewas ’t aan de stations te zien dat er in den trein een man zat, boog verheven boven de stervelingen, die zoo dagelijks aan die stations in-ofuitstappen. Keizer Wilhelm en de stad Berlijn zullen voor de hooge gasten wel wat moois en wat lekkers bereid hebben de Berlijners zullen zich gestreeld gevoelen door de eer van zulk een bezoek en zoo nu en dan wel eens schreeuwen en kraaijen van pret en luistervinken zullen hun best doen om te kunnen verklappen wat het driemanschap be spreekt en overlegt. Want dat zulke groote man nen bijeenkomen alleen om over *t mooije weer en ’t dure vleesch te pratendat kan haast niemand gelooven; zij worden nog altijd zoo wat beschouwd als de lotbesch ik kers van vorsten en volken en hun taal als orakeltaal. En daar zij zich liefst ver- toonen in het krijgsmansgewaad en aan ’t hoofd van een krijgsbende, verwacht men van die god spraak de beslissing over oorlog of vrede en acht, alleen van wege zoo’n zamenkomst den laatste in gevaar. Dat dit zoo is ligt zoowel aan de vol ken als aan de vorsten ‘t 1-1 l:- zeer oud is en diep geworteld toch dagelijks meer en beter geneesmiddelen den toegediend, die, hoewel langzaam, werken. onfeilbaarheid om een voorwendsel te hebben het treffend drama eindigt met een grap.” Maar bij zal zwijgen op de aanvallen die tegen hem gerigt worden. Immers had hij het klooster verlaten om te trouwen hij zou er voor uitgeko men ziju, daar ieder 't wel weten mogt. Gehecht aan de beginselen der katholieke kerkacht hij zich toch volstrekt niet gebonden door hare mis- Hij wist wel toen hij tegen de onfeil- tegen het gedwongen celibaat, dat hij het vooroordeel, T welk door’t verloop der eeuwen diep geworteld is en alvermogend niet als door een tooverslag zou wegnemen. Zijn hu welijk heeft met zijne godsdienstige overtuiging niets te maken. Hij denkt katholiek en priester te blijven. Hij ziet niet in waarom hem het huwelijk zou verboden zijn. Hij zal zich altijd onderwerpen aan de wetten der kerk mits men onder dien haam niet wil doen doorgaan, wat Jezus reeds genoemd heeftgeboden van menschendie Gods gebod krachteloos maken (Maith. 15 en 9). Men moet erkennen dat het celibaat geen katholiek voorschrift is. In het Oosten treedt de katholieke geestelijkheid in ’t huwelijk met volledige goedkeu ring van den Heiligen Stoel. Wanneer het huwe lijk den priester vernedert dan zou men het aan alle ware christenen moeten verbieden. Het is de naauwste, de innigste, de heiligste verbindtenis die bestaan kan tusschen twee menschelijke we zens. Maar omdat men niet meer de leer der apostelen begrijptnoch de voorbeelden der eerste christenen heeft men opgehouden in den band tusschen twee echtgenooten eene in alle opzigten eerbiedwaardige zaak te zien. Geen menschelijke autoriteit, noch die der conciliën, noch,die der pausen kan datgene, wat Jezus of menschen enkel ten raad gaf, als

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1872 | | pagina 1