VERTENTIEBLAD. NIEUWS- EN AH- 1875 Veertiende Jaargang No. 11. BUITENLAND. DONDERDAG 18 Maart. iiffliM mm ra li t I ii vermogens gewerkt malen sj speurd. ADVERTENTIEPRIJS: 50 Cis. van I— 7 regels- Vervol gens 10 Cent per regel Overigens naar plaatsruimte. - i We deelden reeds mededat het pruissische episcopaat den 5 February eene encyclika heeft be kend gemaakt, waarbij paus Pins IX ex cathedra (en dan is de man onfeilbaar) de pruissische wet ten verklaart te zijn van nul en geener waarde zoodat de burgers er niet aan zijn gebonden en <le aan de geestelijkheid zelfs wordt verboden, die wetten te gehoorzamen. De pruissische regering anlwoordde hierop met het indienen van een wets ontwerp, houdende intrekking van de staatstracte- menten aan roomsch-katholieken. Daarvan zegt nu weer elk het zijne de hoofden worden warm gehouden en dat is, volgens wijlen Boerhaave, niet gezond. Graaf von Frankenberg-Tellowilz, lid van den duitschen rijksraad noodigde per open brief de getrouwe katholieken uit, om tegenover de pau- Sedert half September zijn in den oven der sie- mensche glasfabriek te Dresden 4 lijken officieel verbrand. De gemiddelde duur was ruim 1 uur 40 min., een zeer lange duur, omdat bij elke ver branding verschillende deurtjes ontsloten waren Van de 80 waren 47 vroeger keizerlijke prefecten onderprefecten een groot deel nagenoeg geheel de gendarmerie Decaz.espre fect van het departement Indrelegde den ver- 1 in den weg en het bonapartistisch orgaan I I J I. Ir? I. Charente duldtdat de I van Angou- na den 25 Febr. uitdrukkingen •Wij, die altijd de eer van het selyke encyclika door de ultrainontanen voorge steld als eene ingeving des heiligen geestes en daarom verbindend voor’t geweten en strekkende tot zaligheid, vrijwillig en op ondubbelzinnige wij ze hunne onwrikbare burgertrouw uit te spreken. De Voss. Zeilung zegt ronduit dat de paus nu zoo ver ging van openlijk opstand en revolutie te prediken en dat de staat zich daartegen verzet en den paus het reeds lang verscheurde tractaat voor de voelen werpt. De staat heeft er wel wat schuld aan dat het zoover kwam, maar, nu’t eenmaal zoo is. is het beter, dat de staat zijn regt laat gelden. Het Berliner Tageblatt zegt dat de menschee zich bedriegen, als zij in het wetsontwerp straf of dwangmaatregel zien. Een eenvoudige daad van staa tsreg tel ij ke logica is hetdie reeds lang voor bereid was en voor welks volvoering de pauselijke bul eene geschikte aanleiding aanbood. Het Frankforter Journal ziet in het wetsontwerp een eersten stap tot scheiding van kerk en staat. De gordiaansche knoop, de financiële kwestie, wordt doorgeliakt. De roomsche geestelijkheid zal niet aan de gestelde voorwaarden voldoen. Haar tractemen- ten zullen haar wel rijkelijk door de geloovigen vergoed worden. De ronde vormen en gladde ge- zigten der geestelijken zuilen, na het invoeren der wetniet veranderen. Daarentegen moedigt het lot der enkele priesters, die zich aan destaatswet ten onderworpen hebben niet tot naleving aan want zij worden door hunne gemeenten verloochend. Zeker geven bijna allen de voorkeur er aan hun tractemenl zich door hunne gemeenteleden te laten vergoeden en bovendien als martelaren vereerd te worden. De staat kan de wet niet meer intrekken en het zal moeten uitloopen op scheiding van kerk en staatdie den binnenlandschen vrede herstel len zal. •Och zegt de Germania «het niet uitbetalen der tractementen van bisschoppen en priesters in Pruissen brengt der kerk eene schade toe van f 1,570.000, dat is ongeveer zooveel als hel kleine Nederland meer dan eens, in een enkel jaaraan den pieterspenning opbragt. Als ieder roomsch- kalholiek in Pruissen 3 silbergrosschen geeft, zijn de bisschoppen even rijk.” En als nu elk het zijne er van gezegd heeft, zullen allen er nog wei niet precies gelijk over denken, en dat is goed ook, want dan zouden ze uitgepraat zijn. •Wie daar zegt: Ik heb God lief, en hij haat zijnen broeder die is een leugenaar. Tengevolge van de maatregelen der zwitsersclie bondsregering waren de katholieken te Bern ver- pligt hunne kerk ook open te stellen voor de gods dienstoefeningen der oud katholieken, De katho lieken wilden echter volstrekt geene gemeenschap met de oud-katholieken hebben en wendden zich om hulp tot den protestantschen kerkeraad dia na ernstige beraadslagingen besloot een barer ker ken voor de godsdienstoefeningen der katholieken beschikbaar te stellen. In eene circulaire tot de gemeenteleden zegt de kerkeraad »Het was en is ons nog onbegrijpelijkwaarom de roomsch- katholieken en de zoogenaamde oud-katholieken die in leersacramenten en godsdienstoefening zoo weinig of in T geheel niet verschillen niet dezelfde kerk zouden kunnen gebruiken. Het was en is eenigzins vreemd dat de roomsch-katholie- ken wier kerk anders jegens ons en onze kerk geene verdraagzaamheid kentzich thans tot ons wendt met verzoek om het medegebruik van een onzer kerken te hebben. Ook is ons niet bekend, dat in eenige katholieke stad ooit van de zijde der roomsch-katholieken zoodanige vergunning is ver leend. Deze en andere bedenkingen werden echter ter zijde gesteld door de overweging dat wij niet te beslissen hebben over de gewetensbezwaren van onze roomsch katholieke medeburgers dat wij te genover de onverdraagzaamheid van hare kerk de verdraagzaamheid der onze moeten stellen, en dat zij als medeburgers onzer stad aanspraak hebben op onze hulp." Voorloopig is, in de hoop, dal katholieken en oud-katholieken nog tot overeen stemming zullen komende vergunning slechts tot Pinkster verleendterwijl de kerkeraad nog uitdrukkelijk heeft verklaard, dat hare handel wijze niet als een daad van partijschap tegenover de oud-katholieken moet worden beschouwd. De derde republiek Frankrijk zal wel weder een fransche republiek zijn. Een fransche republiek draagt gewoonlijk de kiemen van bederf reeds van de geboorte af bij haar, die kiemen ontwikkelen zich voorspoedig en de republiek wordt niet oud. Aan het acht geven op en het regelen van op zich zelve beuzelachtige zaken laat de regering eener fransche republiek, als ze nog nieuw is, het niet ontbreken alle soorten van vrijheid acht ze geoorloofd, behalve die eene soort natuurlijk die de republiek in gevaar zou brengen. Zoo was ’t een der meesterstukken van regerings-beleid des ministers van birmenlandsche zaken dat hij den verkoop verbood van fotografiën van den jongen prins Napoleon. Wel wat overdrevene vrees of dienstijver zal hem daartoe geleid hebben; hij zal er de republiek niet mee behouden. V.... prefecten (bestuurders der departementen) ■of ambtenaren waaronder echte bonaparlisten bijna alle, mindere ambtenaren der maires en i zijn op de hand van Chislehurst. fed van liet departement Indrelegde den ver koop van het zeer gematigde republikeinsclie blad van dat departement beletselen begunstigt dien van I dat de Kamer en alle republikeinen door het slijk haalt. De prefect van Charenlais het bonapartistische blad lèmezich nog veroorlooftals leger verdedigd hebben wij die het opwekten om zijn achting voor het keizerrijk en zijn baat tegen de republiek gestand te blijven in Charente gebeurde hetdat een sergant van de gendarmerie een zijner onderhoorigen drie dagen arrest gaf, omdat hij een marskramer had gear resteerd wegens het verkoopep van den niet van het colportage-slempel voorzienen bonapartistischen almanak Aigle. De marskramer kreeg vergunning om voor de gendarmerie-kazerne een kraam op te slaan voor den verkoop van den Aigle. Zoodanige sporen van bonapartistisch onkruid zijn menigvuldig in de republiek en onkruid waar T voortwoekertis altijd kwaad goed. Maar de republiek heeft nu toch het getal ministers compleet maar een compleet stel ministers heeft zij daarom nog niet. Van een compleet stel moet het een bij het ander behooren en passen dat is met het minsterie der republiek niet het geval. mijn rijken oom kon doen sterven zou ik rijk schatrijk zijn t” In een zijner slapelooze nachten, altijd met die gedachte bezigvloog hij eens het bed uit strekte de hand naar de portretten van zijn oom en diens zoon uit en riep «sterft dan t’ Een zeldzaam toeval gebeurde, Een halve maand la ter stierven oom en neef aan typhus vier dagen na elkander. Lacrois erfde I in den eersten lijd ging alles goed. Zijn nieuwe toestand beheerschtc hem en gaf hern afleiding. Na eenigen tijd ech ter, toen die prikkel verstompt was, vertoonde zijn geesteskrankheid zich op nieuw. De vreeselijkste wroeging folterde hem. Hij werd door afgrijselijko visioenen gekweld Hij beschouwde zich als de moordenaar van zijn oom en zijn neef en gaf zich aan bij den commissaris van politie, zeggende, dat hij de guillotine verkoos, boven de rustelooze marteling des gewetenswaaraan hij ten prooi was. Dadelijk werd zijne volslagen krankzinnig, heid geconstateerd en hij naar het gesticht teVillc- Evrard overgebragt, alwaar de dood hem 2 dezer van zijn lijden verloste. Gewis heeft Rousseau zulk een uitwerking van zijn zeer menschkundige vraag niet kunnen vermoeden. In het krankzinnigengesticht te Ville-Evrard is een man overleden die door een der fransche dagbladen »een slagtoffer van Jean Jacques Rous seau” wordt genoemd. De zaak is dezeTe Pa rijs rue Lacepède 42. woonde een jong mensch, Henri de Lacrois genaamd. Hij was van zeer fat soenlijke familie, maar dood arm De ellende was bij hem op een beteren toestand gevolgd; die achteruitgang had nadeelig op zijne verstandelijke t en zijne vrienden hadden meer- sporen van krankzinnigheid bij hem be- Onlangs las hij Rousseau en de volgende, bekende woorden troffen hem bijzonder«Als gij eens door het uitsteken van uwen vinger een schatrijk mandarijn in China zoudt kunnen doen sterven en gij waart de eenige erfgenaam van dien mandarijn zeg mij de hand op het hartzijt ge wel zeker dat ge het laten zoudt 7” De veel- beteekenende vraag hield den armen de Lacrois voortdurend bezig. Hij kon haar niet uit zijn ge dachten bannen. Hij paste haar op zich zelven toe: «als ik met het uitsteken van mijn vinger ABONNEMENTSPRIJS: 80 Cents per 3 maanden. Franco per post 95 Cents. l 1

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1875 | | pagina 1