NIEUWS- EN Ml- r binnenland. buitenland. S 1875 Veertiende Jaargang No. 16- DONDERDAG 22 April. r l 1 *1 14 4 4 n 41 4 ■Will (llllffl ABONNEMENTSPRIJS: 80 Cents per 3 maanden. Franco per post 95 Cents. De spaansche minister Orovio vaardigde een de creet uit, waardoor aan alle leeraars en instel m- gcn afhankelijk van den staatvoorgeschreven ofschoon graaf Brühl zoo onvoorzigtig daaraan deelneemt; voorts dat de vrijheid van drukpers verwerpelijk is enz. De roomsch-kalho- lieke kerk heeft nog andere middelen wanneer zij te<>en ketters optreedt: men neemt hen gevangen men pijnigt hen’, verbrandt hen verklaart hunme «oederen verbeurd drijft hen uit. Als ik zulk een vertegenwoordiger van het christendomdie zich uitleeft voor den vertegenwoordiger van den godsdienst der liefde en nederigheid, en voor ons, evangelische christenen, niet anders dan toorn |ieeft als ik zulk eenen een vijand van het evangelie en den pruissisclien staat noem dan kan graaf Brühl met alle middelen van betoog waarvan hij gebruik maakt, dat niet wegredeneren De waarheid, de feiten, die ik hier mededeel, zijn zoo oud dat ik graaf Brühl zijn e>gen woorden toevoeg: hij was nog niet op Me wereld toen dit reeds eene erkende zaak was. Art 1 der wet werd met 91 tegen -9, al de andere artt. werden zonder beraadslaging goedge keurd. loezien dat de lessen niets bevatten dat in strijd is met de katholieke leer, de goede zeden of de constitutionele monarchie. In Spanje bemoeit zich de staat dus ook al, en niet weinig, met het onder wijs. Nu zijn er echter professoren, die protesteren te’en het reactionair (tegenwerkend) karakter der onderwijs-wetten. Maar in Spanje mag met ge protesteerd worden; de hoogleeraren Salmeron en Azcarate werden daarom in hechtenis genomen en Morayata en Figuerola verbannen. Er zyn m en buiten Madrid nog meer professoren die iu hebben te protesteren, en zoo zij t doen wacht hun gelijk lot. Maar in Spanje zeggen de man- nen «n de kerk met, dat de staat geen regt heeft om zich met het onderwijs te bemoeijen Ze zou den’t ook elders niet zeggen, als de staat maar ge vangen zette of verbande allen die hunne heer schappij niet willen bevorderen. In Frankrijk toonen regeringspersonen dat zij met een anderen geest zijn bezield dan de prms- sische. De prefect van de Gironde Pascal ver plaatste tot zijn straf den onderwijzer Monte ley van Goudéran naar Arsac. Niet omdat zijn onder wijs wat te wcnschen overliet; maar omdat hij veel belangstelling er in toonde en zefls een bibli otheek voor de school oprigtte en onderwijs orga niseerde voor volwassenen. Volgens de meemng der geestelijkheid deed de man te veel en blee voor haar te weinig te doen over en de prefec was overtuigd dat de geestelijkheid gelijk moest heTe Douai wilde een zekere Orville zijn kindje zonder geestelijken bijstand doen begraven De geestelijken deden de moeder gelooven dat zijdit niet moest toestaan en de hulp des regters inroe pen. Zij deed dit en de regter magtigde haar het kind met den bijstand der bedienaren van de katholieke godsdienst te doen begraven, en zoo noodig, de 'hulp in te roepen van alle commissa rissen van politie en ambtenaren van het open baar gezag ADVERTENTIEPRIJS: 50 Gis. van 1—7 regels. Vervol gens 10 Cent per regel Overigens naar plaatsruimte. De heer Donaldson, een Amerikaansch ballonist (luchtreiziger) heeft het plan over eemge maanden van de Vereenigde Staten naar Europa doo. de lucht over te steken in een ballon met 70,000 yp gas Onder meer zal hij als ballast vuurpot ten meenemen, zijnde eene scheikundige verbinding die uit de ballon geworpen, een hele vlam geelt als zij met het water in aanraking komt As de heer Donaldson dus in de lucht voorwaarts vhegt, zal hij op zee een vurig spoor achterlaten. Een onderofficier uit Pandetie Longbattah schreef ^In’deiJ’nach't van 10 op II February werd ik te 2 uur geroepen om op patrouille te gaan, me lastindien het mogelijk was een op p.m. 800 pas gelegen benting bij verrassing in te nemen 't Was duister, de lucht zwaar bewolk de wind huilde; een weer, dat ons zeer te stade kwam. Wij marcheerden te 3 uur af; op 2 a 300 pas i van de versterking gekomen, rapporteerde ik dit den lui tenant. Deze loste nu zijn 28 fuseliers in tirail leurs op. Wij kropen als slakken op onzen buik vooruit door randjoes en bamboedoerte heen en bereikten, na een half uur in den modder gewen- teld te hebben, den rand der borstwering, die een meter hoog was. Op straffe des doodsi wasi het vuren verboden. Een half slapende schildwacht die juist zijn mond wilde opendoen, werd neerge stoken; wij beklommen de borstwering enverspreid den ons op haar. Wij zagen een 40 a 50 tal aan opium zwaar verslaafde Atsjmezen op den grond om oen nog smeulend bivouak-vuur liggen iei.er koos zyn man en op het kommando «vuur, beten er 30 in’t zand de overigen zochten een goed heenkomen, wat hun gedeeltelijk gelukte. We had den 23 dooden 11 zwaar en 2 ligt gewonden 5 gevangenen, een kanon (12 pd.), 2a oude “’omp- - 4 vuursteenen), die dadelijk stuk I «TsïagerT werden benevens een tonnetje kruid en twee zakken kogels te pakken. Nu werden een korporaal en 2 man afgezonden om versterking te vragen; drie kwartier later kwam die reeds (2 bataljons infanterie en een sectie berg- Gelijk vroeger Frankrijk, zoo is het nu Duitsch- Jand 'twelk het meest de aandacht van Europa tot zich trekt, en het is de kerkelijk-pohtieke kwes tie welke daar alle andere overheerscht. De wijze waarop de regering den strijd tegen het iiltramon- tanisme is begonnen en het karakter t welk zij aan dien strijd geeft, hebben noodzakelijk ten ge volge dat hij telkens nieuwe middelen van aan val tegen telkens op nieuw aangewende pogingen ter verdediging noodig maakt. Pruissische bisschoppen wendden zich met ec rekwest tot Duitschlands keizer, hem verzoekende de wetten, betrekkelijk het inhouden van de toe lagen aan de geestelijkheid, met goed te keuren. Ziï betoogden den keizer, dal deze wet verzaking van godsdienstige overtuiging stelde tol voorwaarde voor de naleving der overeenkomst, waarbij aan de geestelijkheid die inkomsten verzekerd waren. De keizer stelde hel rekwest in banden van bet staatsministerieen de bisschoppen kregen hier van len antwoord: «Wij kunnen met nalaten onze verwondering te betuigen en het te betreuren, dat geestelijken, in de hooge positie der bisschoppen, beweren dat het in Prmssen verloochening van T christelijk geloof zou zijn wetten na te leven •die in andere staten sedert eeuwen en nog heden door de katholieke geestelijkheid bereid wil hg wor den opgevolgd en welker opvolging daar door de katholieke geestelijken met heilige eeden onvoor waardelijk beloofd wordt. Wanneer hel bisschoppelijk rekwest de wet, waar bij de subsidien worde» ingehouden, een bron noemt van ombeschrijlelijke droefheid en vredestorende ver warring, dan moqen diegenen onder de bisschoppen, die in het jaar 1870, vóór de a/kondiging der va- licaansche decreten, dergelijke toestanden a s de ge volgen dier decreten voorspelden en met welspreken de wamden openlijk verkondigden zich zelve» af vragen of zij niet misschien, door trouw aan hunne ■overtuiging te blijven, ons vaderland hadden kunnen ■bewaren voor den twist en de stoornis van vrede, welke zij zelve» waarschuwend voorspelden en die wij thans met hen betreuren. Bij de behandeling van de boven besproken wet in het Hoerenhuis werd zoowel tegen als voor haar gesproken. De discussion gaven von Bismarck aan leiding om nog eens te zeggen, hoe hij er over denkt. Zoo zeide hij De vorige spreker {graaf Brühlheeft mij als een vijand der katholieke kerk voorgesteld en beweerd dat ik zelf dit zou hebben erkend. Dit is een dwaling; ik hoop een ■onwillekeurige, zooals de meeste dwalingen in 's sprekers rede; ware zij opzettelijk dan zou het een uitvloeisel zijn van de rigting der school, waar in bij zijne opleiding gehad heeft. Ik ben geen vijand der kerk ik houd graaf Brühl voor een veel grooteren vijand er van want hij doet haar veel meer schade, maar ik hoop, dat hij absolutie zal krijgen. Ik heb gezegd, dat de paus een vij and van het evangelie is; dit althans was de zin mijner woorden, en dit zal de graaf mij toch met tegenspreken dal de paus een vijand is van het evangelie en dus van den Prnissisehen staat. Ik moet graaf Brühl doen opmerken, dat. wanneer de paus tot zyn volle magt komt, bij doen kan wat 'hij wildat zyn wil wet is op aarde. Wij zyn toch allen genoeg bekend met den Syllabus en den haat en de'vervolging, om te weten, dat dan een Boerenhuis niet meer bestaan kan omdat consti- ïationele instellingen niet geoorloofd en nadeelig ‘•F-: •F -.1 I Vrij algemeen geloofde men dat het spiritisme geen practisch nut opleverde, liet tegendee is nu gebleken. De heer Julliën vermaakte by testament 50,000 francs aan de beambten van de fransche Westerspoorwegmaatschappij waarvan hy direc teur was geweest; maar nu ontstond de vraag oi de beambten der directie dan wel het geheele per soneel 25,000 man, op dit legaat aanspraak had. De zaak is voor den regter, maar in afwachting van diens beslissing hebben ambtenaren van de directie door middel van het spiritisme den geest van den voormaligen directeur opgeroepen en de ze heeft zich verklaard in den zin van genoemde ambtenaren. Men zal erkennen, dat door dit hoogst eenvou dige middel processen omtrent ertemssen ónmoge lijk worden. Daardoor is het zeker te verklaren B dat zoovele regtsgeleerden tegen het spiritisme zyn. I Jaadgeweren (met zakken kogels te pakken. I en

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1875 | | pagina 1