NIEUWS- EN AD- VERTENTIEBLAB. 1875 Veertiende Jaargang No. 22. binnenland. buitenland. DONDERDAG 5 Junij. V A i -.1 in hun moor- hun vaderlandom daar op de door een echt chineesch duel ABONNEMENTSPRIJS: 80 Gents per 3 maanden. Franco per post 95 Gents. ■JllIBffll HIM len ziet kwaad in België plaats vin- Dezer dagen zijn twee Chinezen, te Londen woon achtig de hceren Foo en Pe-Kord Parijs gepas seerd op weg om zich via Marseille naar hun ge boorteland te begeven. Beide zijn kooplieden, be vinden zich sedert jaren in Europa doen uitge breide zaken, zijn geheel op europesche wijs ge kleed en leven zoo geheel op europeschen trant dat men hen altijd aanhaalde als voorbeelden van den invloed en den toon der europesche bescha ving ook op den oosterling. Thans blijkt, hoe men zich alweer in dit opzigt bedrogen heelt. De beide kooplieden, die elkander jaren lang een onverzoen- lijken haat hebben toegedragengaan namelijk naar hun vaderland om daar op de moedigste wijze, door een echt chineesch duel een einde aan hun tweespalt Ie maken. De een heelt den ander uitgedaagd tot een gevecht «met kleine sen” c driehoekig lemmet, waarbij eerst na t- is zou nergens bloedig en “wreed genoeg, om daard, ijzingwekkend, pijnigend te zijn. 1 in merg Te 's Hertogenbosch verscheen bij de gebroeders MullerEen woord aan de katholieke kiezers tn Nederland door een katholiek. In zijne met over tuiging en warmte gestelde toespraak waarschuwt hijVtjne geloofsgenooten om met mede te gaan met de anti-revolutionairen, de calvinisten gelijk hij ze noemt. Uit de geschiedenis toont hij aan, hoe deze juist altijd de vijanden en vervolgers der katholieken, even als van alle andersdenken den zijn geweest; hoe daarentegen ook de katho lieken aan de liberalen hunne vrijheden znn ver schuldigd. Hij wijst op de revolutie van 178J, op de grondwet van 1848 en herinnert aan de apnlbe- wesin<’ die van de anti-revolutionairen uitging. Daarentegen is nooit van liberale zyde eene po- mn- aangewend om de godsdienstvrijheid aan te randen. ‘Ten slotte roept hij den katholieken toe «Wilt gij handhaving der grondwet? handhaving der nationale onafhankelijkheid eerbiediging van ADVERTENTIEPRIJS: 50 Gts. van 1—7 regels. Vervol gens 10 Gent per regel Overigens naar plaatsruimte. Vorens de Berl. Volksztg. zijn 23 fuseliers van de garde te Berlijn onlangs met verschijnselen van vergiftiging naar het hospitaal gebragt. Men schrijft de oorzaak aan de kookgereedschappen toe. Allen werden gered. De erf-prins van Meiningen, die kom- mandant is van een der kompagniën waarin de aangetasten voorkwamen vroeg aan de overige manschappen, of zij zich ook met onpasselijk ge voelden. Een was niet al te wel. De erf-prins liet hem rooden wijn drinken, pn groote hoeveel heid) om het kwaad te voorkomen En ziet - plotseling werd de geheele koinpagnie onpasselijk. De erf-prins liet wijn met manden vol aanrukken en zijn recept werd trouw opgevolgd. De heer Michiels te Antwerp, <le bedevaarten, zooals die nu in Belgie plaats vin den. In eene vergadering zeide hij o a »Wij heb ben altijd met vreedzame middelen voor de vrij heid gestreden wij wilden ons de overwinning voorbereiden door de domheid met onderwijs te bestrijden. Maar ik vrees dat onze tegenstanders ons den tijd niet zullen laten ons werk te volbren gen. De ‘geestelijkheid heeft, op inblazing van Rome, bare strijdmiddelen gewijzigd of liever, ver meerderd. Sedert eenigen tijd schijnt zij een be roep te willen doen op het aantal en het geweld. Óveral heeft zij de onder haar staande militie georganiseerd en geoefend en zij laat geene gele- genheid voorbijgaan, om op het platte land de h- beralen vrees aan te jagen en ze in de steden te bedreigen. De laatste stokerijen, onder den naam van bedevaarten hebben de sterkte harer armee aan het licht gebragt. Het zijn geen procession meer van vrouwen en kinderen, maar van behoor lijk ingedeelde en met stokken, messen en in doe ken gebonden steenen gewapende mannen. Weet gil wel dat het niet moeiielijk zou zijn voor de geestelijkheid om 50,000 of 100,000 barer aan hangers plotseling op één punt bijeen te brengen om de liberalen der steden te Verpletteren De schavotten Zijn vernield, de martelwerktuigen wor den in onze museums als curiositeiten bewaard maar zijdie ze uitvonden en gebruiktenzijn er nog! Dezelfde geest bezielt hen en zoo zij ooit onze meesters werden zouden er nog heer lijke dagen voor priesteroverheersching en verdruk king aanbreken. Het is nu de vraag, of wij hen hun gang moeten laten gaan. De heer Michiels is van meening dat er mid delen moeten beraamd worden om zich tegen de stokerijen der bedevaartgangers te verdedigen. Ook de Independence Beige spreekt, naar aanlei ding van het bij Gent gebeurde een woord over bedevaarten. «Wat is vraagt het blad, «de oor zaak van het gebeurde? De belagchelijkste en ver- echtelijkste clericale demonstratiedie ooit ver toond is. Men verlangt van ons eerbied voor het sreloof en zijne uitingen voor de eeredienst en hare vrijheid. Het opregte geloof is eerbiedwaar dig; de eeredienst is vrij. Maar hier is geen sprake van eeredienst of van geloof, zelfs niet van bijge loof. Plaatsen wij ons een oogenblik op het clcri- cale standpunt. Nemen wij aan, dat de bisschop pen opregl zijn. De geestelijkheid, de bisschoppen willen ons doen gelooven dat de maagd Maria te Lourdes verschenen is aan een klein boe rinnetje cn gezegd heeft«Ik ben de onbevlekte ontvangenis.” Op de plek dier verschijning is een bron ontstaandie vroeger niet bestond en de meest onwaarschijnlijke geneeskracht bezit. Dit alles is in strijd met het gezond verstand, maar wij nemen het aan. Nu gaan wij echter van Lourdes naar Oostacker. Hier heeft iemand op de buiten plaats eener devote dame een grot getimmerd naar het voorbeeld van die te Lourdes, en er met verborgen pijpen een waterstraaltje heen geleid. Het is een kinderachtige aardigheid; maar als men het daarbij gelaten had, zou er niets meer van te zeggen zijn. Er moesten mirakelen gebeuren en de nagemaakte grot werd, even als de echte, het doel van bedevaarten. En toch heeft niemand ver teld, dat de onbevlekte ontvangenis er verschenen is. Te Lourdes is een mirakel gebeurdmaar te Oostacker niet. Met een toonceldecoratie worden In de afgeloopen week liep eén schooner de «Jefferson Borton,” te Plymouth binnen, aan boord waarvan op reis een vreeseljjk drama was voorge vallen. Op zekeren nacht, tijdens de eerste wacht vielen drie matrozen, een Amerikaan, een l* ranscli- man én een Rus, den eersten scheepsluitenant aan, kloofden hem den schedel en wierpen het lijk in zee. Een scheepsjongen was getuige van het gru welfeitmaar zij hadden hem een prop in den mond gestopt en geblinddoekt. De tweede officier werd vervolgens aangegrepen en levend over boord geworpen. Nu wilden de drie muitelingen zich naar de hut van den kapitein begeven maar de scheepsjongen had zich inmiddels van den prop weten te bevrijden en schreeuwde: moord, moord! De kapitein was daardoor gewekt en gewaarschuwd. Hij wachtte met twee revolvers gewapend de boos doeners af. Zoodra zij de hut binnendrongen, gat hij met vaste hand vuur. De naauwe toegang bra»t hen met zekerheid onder zijn schot; hij trof alle’drie. Zij tuimelden over elkander. Hij vuurde no® eenige malen in den hoop zijn wapens at. Een was een lijk; het bleek later dat hij door zeven kogels betroffen was. De beide anderen waren der wijze verwond dat zij aan geen weerstand kon den denken. Zij werden in boeijen gedaan. De kapitein was weder meester van zijn schip. Ware het den trouwen scheepsjongen niet gelukt alarm te maken, alles zou verloren geweest zijn, leven en schip. Ook de vrouw van den kapitein was aan boord en zou gewis een slagtoffer der misda digers zyn geworden die geen Chinezen waren. De bisschop van Khiryeen stadje bij Erzing- hian in Armenië, werd door een aanzienlijk chris ten in zijn diocees te eten genoodigd. Aan tafel trof hij een ambtenaar aan, die ook al geen Chi nees, maar een Turk en Zyn vijand was. s Nachts werd de bisschop dood te huis gebragt; men zeide dat zijn dood het gevolg was van onmatig ge bruik van wijn. Maar zijn bediende begaf zich naar Erzerum en verklaarde daar voor de volt dat zijn heer was vermoord. Vóór het dine had hij een heftige' woordenwisseling met den lurk gehad waarbij andere gakten tusschenbeiden waren gekomen zoodat de twist was bygelegd. Later in den avond echter trachtte de Turk op nieuw hem uit te tarten en de! twist begon nog eens. Op het oogenblik, dat die het hevigst was bluschte de Turk alle lichten uit en verworgde den geeste lijke in het duister. Bij het weder aansteken der kaarsen vond men den bisschop levenloos op zyu Sl°Dit voorval heeft in Erzerum groote sensatie ge maakt; de gouverneur-generaal heelt last gegeven, het lijk naar de stad te brengen en het te doen schouwen. Hij heeft verklaard dat indien men sporen van geweld op het lijk vond, bij den moor denaar wel tot bekentenis zal dwingen. hun tweespalt te maken. I lot een gevecht «met kleine mes- 'eene “soort van pennemes met een kort ,1. Zulk een gruwelijke kervmg, tallooze wonden de strijd beslist IS zuu nv-.uvu- ter wereld geduld worden; welhgt ook levert geen enkele landaard schepsels op, koel bloedig cn wreed genoeg om tot zulk een be- D.. j beulswerk in staat Die lieeren zijn dus nog wel Chinezen en been I onze domme plattelanders gefatamseerd. Men gee t zich zelfs de moeite niet een klein mirakelije te combineren. Een kopie is genoeg voor de boeren van Vlaanderen en de geestelijkheid heeft zooveel vertrouwen in hun ligtgeloovigheid in hun ver stomping die haar eigen werk is dat zy mets meer noodig heeft om een zoogenaamd vrome de monstratie te organiseren en twintigduizend pe grims wij hadden bijna gezegd strijders op de been te brengen." De Independance noemt het een schande voor hel land, dat zoo iets gebeuren kan en acht het zeer verklaarbaardat een brave en verlichte be volking in beweging komt en boos wordt by net zien van zulk een demonstratie

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1875 | | pagina 1