NIEUWS- EN AD-
VERTENTIEBLAB.
1875
Veertiende Jaargang
No. 22.
binnenland.
buitenland.
DONDERDAG 5 Junij.
V
A
i
-.1
in hun
moor-
hun vaderlandom daar op de
door een echt chineesch duel
ABONNEMENTSPRIJS: 80 Gents per 3 maanden.
Franco per post 95 Gents.
■JllIBffll HIM
len ziet kwaad in
België plaats vin-
Dezer dagen zijn twee Chinezen, te Londen woon
achtig de hceren Foo en Pe-Kord Parijs gepas
seerd op weg om zich via Marseille naar hun ge
boorteland te begeven. Beide zijn kooplieden, be
vinden zich sedert jaren in Europa doen uitge
breide zaken, zijn geheel op europesche wijs ge
kleed en leven zoo geheel op europeschen trant
dat men hen altijd aanhaalde als voorbeelden van
den invloed en den toon der europesche bescha
ving ook op den oosterling. Thans blijkt, hoe men
zich alweer in dit opzigt bedrogen heelt. De beide
kooplieden, die elkander jaren lang een onverzoen-
lijken haat hebben toegedragengaan namelijk
naar hun vaderland om daar op de moedigste
wijze, door een echt chineesch duel een einde
aan hun tweespalt Ie maken. De een heelt den
ander uitgedaagd tot een gevecht «met kleine
sen” c
driehoekig lemmet,
waarbij eerst na t-
is zou nergens
bloedig en “wreed genoeg, om
daard, ijzingwekkend, pijnigend
te zijn. 1
in merg
Te 's Hertogenbosch verscheen bij de gebroeders
MullerEen woord aan de katholieke kiezers tn
Nederland door een katholiek. In zijne met over
tuiging en warmte gestelde toespraak waarschuwt
hijVtjne geloofsgenooten om met mede te gaan
met de anti-revolutionairen, de calvinisten gelijk
hij ze noemt. Uit de geschiedenis toont hij aan,
hoe deze juist altijd de vijanden en vervolgers
der katholieken, even als van alle andersdenken
den zijn geweest; hoe daarentegen ook de katho
lieken aan de liberalen hunne vrijheden znn ver
schuldigd. Hij wijst op de revolutie van 178J, op
de grondwet van 1848 en herinnert aan de apnlbe-
wesin<’ die van de anti-revolutionairen uitging.
Daarentegen is nooit van liberale zyde eene po-
mn- aangewend om de godsdienstvrijheid aan te
randen. ‘Ten slotte roept hij den katholieken toe
«Wilt gij handhaving der grondwet? handhaving
der nationale onafhankelijkheid eerbiediging van
ADVERTENTIEPRIJS: 50 Gts. van 1—7 regels. Vervol
gens 10 Gent per regel Overigens naar plaatsruimte.
Vorens de Berl. Volksztg. zijn 23 fuseliers van
de garde te Berlijn onlangs met verschijnselen van
vergiftiging naar het hospitaal gebragt. Men schrijft
de oorzaak aan de kookgereedschappen toe. Allen
werden gered. De erf-prins van Meiningen, die kom-
mandant is van een der kompagniën waarin de
aangetasten voorkwamen vroeg aan de overige
manschappen, of zij zich ook met onpasselijk ge
voelden. Een was niet al te wel. De erf-prins
liet hem rooden wijn drinken, pn groote hoeveel
heid) om het kwaad te voorkomen En ziet -
plotseling werd de geheele koinpagnie onpasselijk.
De erf-prins liet wijn met manden vol aanrukken
en zijn recept werd trouw opgevolgd.
De heer Michiels te Antwerp,
<le bedevaarten, zooals die nu in Belgie plaats vin
den. In eene vergadering zeide hij o a »Wij heb
ben altijd met vreedzame middelen voor de vrij
heid gestreden wij wilden ons de overwinning
voorbereiden door de domheid met onderwijs te
bestrijden. Maar ik vrees dat onze tegenstanders
ons den tijd niet zullen laten ons werk te volbren
gen. De ‘geestelijkheid heeft, op inblazing van
Rome, bare strijdmiddelen gewijzigd of liever, ver
meerderd. Sedert eenigen tijd schijnt zij een be
roep te willen doen op het aantal en het geweld.
Óveral heeft zij de onder haar staande militie
georganiseerd en geoefend en zij laat geene gele-
genheid voorbijgaan, om op het platte land de h-
beralen vrees aan te jagen en ze in de steden te
bedreigen. De laatste stokerijen, onder den naam
van bedevaarten hebben de sterkte harer armee
aan het licht gebragt. Het zijn geen procession
meer van vrouwen en kinderen, maar van behoor
lijk ingedeelde en met stokken, messen en in doe
ken gebonden steenen gewapende mannen. Weet
gil wel dat het niet moeiielijk zou zijn voor de
geestelijkheid om 50,000 of 100,000 barer aan
hangers plotseling op één punt bijeen te brengen
om de liberalen der steden te Verpletteren De
schavotten Zijn vernield, de martelwerktuigen wor
den in onze museums als curiositeiten bewaard
maar zijdie ze uitvonden en gebruiktenzijn
er nog! Dezelfde geest bezielt hen en zoo zij
ooit onze meesters werden zouden er nog heer
lijke dagen voor priesteroverheersching en verdruk
king aanbreken. Het is nu de vraag, of wij hen
hun gang moeten laten gaan.
De heer Michiels is van meening dat er mid
delen moeten beraamd worden om zich tegen de
stokerijen der bedevaartgangers te verdedigen.
Ook de Independence Beige spreekt, naar aanlei
ding van het bij Gent gebeurde een woord over
bedevaarten. «Wat is vraagt het blad, «de oor
zaak van het gebeurde? De belagchelijkste en ver-
echtelijkste clericale demonstratiedie ooit ver
toond is. Men verlangt van ons eerbied voor het
sreloof en zijne uitingen voor de eeredienst en
hare vrijheid. Het opregte geloof is eerbiedwaar
dig; de eeredienst is vrij. Maar hier is geen sprake
van eeredienst of van geloof, zelfs niet van bijge
loof. Plaatsen wij ons een oogenblik op het clcri-
cale standpunt. Nemen wij aan, dat de bisschop
pen opregl zijn. De geestelijkheid, de bisschoppen
willen ons doen gelooven dat de maagd Maria
te Lourdes verschenen is aan een klein boe
rinnetje cn gezegd heeft«Ik ben de onbevlekte
ontvangenis.” Op de plek dier verschijning is een
bron ontstaandie vroeger niet bestond en de
meest onwaarschijnlijke geneeskracht bezit. Dit
alles is in strijd met het gezond verstand, maar wij
nemen het aan. Nu gaan wij echter van Lourdes
naar Oostacker. Hier heeft iemand op de buiten
plaats eener devote dame een grot getimmerd
naar het voorbeeld van die te Lourdes, en er met
verborgen pijpen een waterstraaltje heen geleid.
Het is een kinderachtige aardigheid; maar als men
het daarbij gelaten had, zou er niets meer van te
zeggen zijn. Er moesten mirakelen gebeuren en
de nagemaakte grot werd, even als de echte, het
doel van bedevaarten. En toch heeft niemand ver
teld, dat de onbevlekte ontvangenis er verschenen
is. Te Lourdes is een mirakel gebeurdmaar te
Oostacker niet. Met een toonceldecoratie worden
In de afgeloopen week liep eén schooner de
«Jefferson Borton,” te Plymouth binnen, aan boord
waarvan op reis een vreeseljjk drama was voorge
vallen. Op zekeren nacht, tijdens de eerste wacht
vielen drie matrozen, een Amerikaan, een l* ranscli-
man én een Rus, den eersten scheepsluitenant aan,
kloofden hem den schedel en wierpen het lijk in
zee. Een scheepsjongen was getuige van het gru
welfeitmaar zij hadden hem een prop in den
mond gestopt en geblinddoekt. De tweede officier
werd vervolgens aangegrepen en levend over boord
geworpen. Nu wilden de drie muitelingen zich
naar de hut van den kapitein begeven maar de
scheepsjongen had zich inmiddels van den prop
weten te bevrijden en schreeuwde: moord, moord!
De kapitein was daardoor gewekt en gewaarschuwd.
Hij wachtte met twee revolvers gewapend de boos
doeners af. Zoodra zij de hut binnendrongen, gat
hij met vaste hand vuur. De naauwe toegang
bra»t hen met zekerheid onder zijn schot; hij trof
alle’drie. Zij tuimelden over elkander. Hij vuurde
no® eenige malen in den hoop zijn wapens at.
Een was een lijk; het bleek later dat hij door zeven
kogels betroffen was. De beide anderen waren der
wijze verwond dat zij aan geen weerstand kon
den denken. Zij werden in boeijen gedaan. De
kapitein was weder meester van zijn schip. Ware
het den trouwen scheepsjongen niet gelukt alarm
te maken, alles zou verloren geweest zijn, leven
en schip. Ook de vrouw van den kapitein was
aan boord en zou gewis een slagtoffer der misda
digers zyn geworden die geen Chinezen waren.
De bisschop van Khiryeen stadje bij Erzing-
hian in Armenië, werd door een aanzienlijk chris
ten in zijn diocees te eten genoodigd. Aan tafel
trof hij een ambtenaar aan, die ook al geen Chi
nees, maar een Turk en Zyn vijand was. s Nachts
werd de bisschop dood te huis gebragt; men zeide
dat zijn dood het gevolg was van onmatig ge
bruik van wijn. Maar zijn bediende begaf zich
naar Erzerum en verklaarde daar voor de volt
dat zijn heer was vermoord. Vóór het dine had
hij een heftige' woordenwisseling met den lurk
gehad waarbij andere gakten tusschenbeiden waren
gekomen zoodat de twist was bygelegd. Later
in den avond echter trachtte de Turk op nieuw
hem uit te tarten en de! twist begon nog eens.
Op het oogenblik, dat die het hevigst was bluschte
de Turk alle lichten uit en verworgde den geeste
lijke in het duister. Bij het weder aansteken der
kaarsen vond men den bisschop levenloos op zyu
Sl°Dit voorval heeft in Erzerum groote sensatie ge
maakt; de gouverneur-generaal heelt last gegeven,
het lijk naar de stad te brengen en het te doen
schouwen. Hij heeft verklaard dat indien men
sporen van geweld op het lijk vond, bij den moor
denaar wel tot bekentenis zal dwingen.
hun tweespalt te maken.
I lot een gevecht «met kleine mes-
'eene “soort van pennemes met een kort
,1. Zulk een gruwelijke kervmg,
tallooze wonden de strijd beslist
IS zuu nv-.uvu- ter wereld geduld worden; welhgt
ook levert geen enkele landaard schepsels op, koel
bloedig cn wreed genoeg om tot zulk een be-
D.. j beulswerk in staat
Die lieeren zijn dus nog wel Chinezen
en been I
onze domme plattelanders gefatamseerd. Men gee t
zich zelfs de moeite niet een klein mirakelije te
combineren. Een kopie is genoeg voor de boeren
van Vlaanderen en de geestelijkheid heeft zooveel
vertrouwen in hun ligtgeloovigheid in hun ver
stomping die haar eigen werk is dat zy mets
meer noodig heeft om een zoogenaamd vrome de
monstratie te organiseren en twintigduizend pe
grims wij hadden bijna gezegd strijders op de
been te brengen."
De Independance noemt het een schande voor
hel land, dat zoo iets gebeuren kan en acht het
zeer verklaarbaardat een brave en verlichte be
volking in beweging komt en boos wordt by net
zien van zulk een demonstratie