NIEUWS- EN AD- VERTENTIEBLAD. 1875 Veertiende Jaargang No. 24. BUITENLAND. DONDERDAG 17 Junij. I' kweekscholen voor wan- bekleed vuur, beneden ABONNEMENTSPRIJS: 80 Cents per 3 maanden. Franco per post 95 Cents. brak boven onweder los ADVERTENTIEPRIJS: 50 Gts. van 1—7 regels. Vervol gens 10 Cent per regel Overigens naar plaatsruimte. Van dooden en gekwetsten gesproken. Er is nu ook een opgave van den uitslag der kloppartij die in de buurt van Gent voorviel bij gelegen heid van de bedevaart naar Oostacker. Blijkens die opgave is't er nog al warm toegegaan; immers zij vermeldt: 1 doode 48, die gedurende 10 da gen ongeschikt zijn geweest om te werken, 170 gekwetsten en 656 gekneusden. ten zich over het weinige resultaatdat de op delving had gehad, met de gedachte, dat zijden dorstigen Smagin te laat vochtig hadden gemaakt. [Iel gouvernement vervolgde de grafschenders maar zif werden vrijgesproken, omdat zij beschouwd werden te hebben gehandeld zonder boos opzet en in zulke benarde omstandigheden dat geest verzwakking zeer verklaarbaar was. UOUKllE Clllllïï Rusland heeft ook nog bijgeloovige lui. In 't gouvernement Samara, aan de Wolga zijn er, die gelooven dat lieden die tijdens hun leven wat diep in het glaasje hebben gekeken, ook in den dood geen rust vinden als zij in het graf niet vochtig liggen. Dat bijgeloof nu heeft tot een monsterproces aanleiding gegeven. De boeren van Kobelma hadden namelijk bij de groote droogte in den zomer van 1873, die den hongersnood in dat gouvernement tengevolge had met elkander beraadslaagd, wat wel de oorzaak van die droogte zou kunnen zijn, en weldra waren zij tot de over tuiging gekomen dat een pas overleden en te Kobelma begraven edelman Smagin geheelen er de schuld van was. Die man toch was in een droog graf gelegd en men had verzuimd hem den eeuwig dorstige, door het ingieten van eenige vaten watereene aangename rustplaats te bezor gen Derhalve werd besloten het verzuimde te herstellen en dus groeven de boeren op zekeren dag den volgens hun begrip te droog liggenden drinkebroer op, weekten het lijk zorgvuldig een geheele week lang in een nabijgelegen sloot en legden het daarna weer netjes in zijn graf, in de vaste overtuiging, dat hij nu rust vinden en den regen niet fanger verdrijven zou. Desniettemin hield de droogte niet opmaar de boeren troost- Woensdagmiddag omstreeks 3 uur, Parijs en omstreken plotseling een verzeld van hevigen storm. In Parijs zelf sloeg de bliksem in de school der geestelijke zusters. Groote verwoestingen rigtte de wind aan. Bijna alle telegraaflijnen die van het centraal-station in de rue de Greneille uitgaan zijn stuk geslagen. Andere werden met palen en al tegen den grond geworpen, voornamelijk evenwel medegesleept door ontwortelde boornen, die op de boulevards Italien, Montmartre en Saint-Germain en in de Champs- Élysées als gezaaid lagen. Op de place du Car- roussel werd een rijtuig omvergeworpen. Eene zwemschool bij de brug de Ia Tournelle sloeg van de kettingen en kwam dwars op de Seine te lig gen. Op den hoek der rue de la Sablière en de Chaussée du Maine werd een reusachtig panorama gebouwd. Deze inrigting 40 meter lang, 15 hoog en van planken gebouwd is geheel verwoest. De planken werden naar alle rigtingen verstrooid. De schade W'ordt op minstens 50,000 francs gesteld. Voor het hotel van den gouverneur van Parijs werd een schildwacht met zijn huisje door een windvlaag onderstboven geworpen. Vrijdags te voren had ook boven Parijs een on weder gewoed. Op onderscheiden plaatsen in den omtrek sloeg toen de bliksem in. Te Nogent speel den eenige kinderen op straat. Een zware vracht wagen kwam voorbij en een jongetje van 5 jaar geraakte onder de paarden. Zijn vaderdie in de nabijheid was, snelde toe en greep den jongen, die er zonder letsel afkwam. Een oogenbhk later schoot een bliksemstraal neer en doodde het kind in de armen zijns vaders die ongedeerd bleet. ’t Belangrijkste maar eerst. De directeur eener menagerie te St. Petersburg moest een knecht heb ben om de hokken der wilde dieren schoon te houden; die het tot nu toe gedaan had, was dood. Het baantje viel niet erg in den smaak, maar toch, er kwam zich iemand aanbieden; een boer, wiens vuisten ruim zooveel waard waren als zijn hersens. «Morgen ochtend, te 8 uur zei hem de direc teur moet je de wilde dieren schoonmaken; je be gint bij de leeuwin en geeft vervolgens elk zijn beurt. Den volgenden morgen kwam de directeur eens toezien hoe zijn nieuwe knecht het zou maken. Daar verschijnt deze met een emmer laauw water in de eene hand en een reusachtige spons in de an dere en stapt regt op de leeuwin toe. De direc teur kan van verbazing en schrik geen woord uit brengen. Hij ziet, hoe het grimmige dier in een hoek der kooi kruipt en zich gereed maakt om op zijn prooi toe te springen. Reeds strekt het de klaauwen uit, doch de boer, geen gevaar ver moedende begint de leeuwin te wasschen en te kammen alsof ze een schoothondje was. Het dier liet alles gewillig toe. Na de leeuwin ging de boer de andere dieren schoonmaken. De directeur had het immers gezegd Gedurende den avonddienst op den sacraments dag bevonden zich te Holyoke in Massachusets on geveer 600 menschen in de kerk. Het beeld der heilige maagd was, ter eere van den feestdag, met bloemen en draperiën getooid. Ongeveer een kwar tier vóór 8 valleden deze draperiën, door de vlam van een kaars, die door den togt werd bewogen, vuur. Een jong meisje deed een poging om de vlam te doven maar haar kleederen vlogen in brand. Onmiddellijk tastten de vlammen de den aan die met geteerd papier waren en bliksemsnel was het geheele gebouw m De personen die van de galerijen naar snelden kwamen aan het einde van de trap in botsing met de menschen die uit het schip van de kerk een uitweg zochten en daardoor ontstond een opeenhooping, die voor allen ontsnapping haast ónmogelijk maakte. De portalen waren gevuld met menschenhoopen, die door den drang van achteren werden oinvergedrukt en daarna vertraptterwijl de vlammen boven de hoofden woedden. De brandweer bluschte den brandhaalde de muren omver en daarna begon een onderzoek naar de dooden en gekwetsten. De tooneelen die zich aan het oog voordeden waren afgrijseljjk. Vele ligchamen konden niet herkend wordenin zoo hooge mate waren zij door het vuur geblakerd of' door de kwetsuren misvormd. Vreeselijke tooneelen hadden plaats bij het onderzoeken der lijken door de nabestaanden. Twee brandwachten die dadelijk te midden der vlammen in de portalen in de menschenmassa ruimte trachtten te maken werden van een ge- wissen dood gered door een krachtigen waterstraal, die hun kameraden op de plaats rigtten waar zij zich bevonden. De personendie het eerst gered werden haalde men brandend uit de kerk. De amerikaansche bladen bevatten ontzettende bijzon derheden over het voorvaldie de haren doen te berge rijzen. Een honderdtal personen kwam bij den brand om een gelijk getal werd gekwetst. Ook in de republiek der Vereenigde Staten van Noord-Amerika hebben de jezuilen die daar even als in Europa voor 't oogenblik de katholieke kerk belieerschen een conflict in ’t leven geroepen over de vrijeopenbare staatsscholen zij hebben het volgende alternatief gesteld zij willen dat óf de katholieke scholen uit staatsfondsen onderhouden worden, óf, dat op de openbare scholen aan de kinderen der katholieken onderrigt in de gods dienst worde verschaft en wel op staatskosten. In 't eerste geval zou elke godsdienstige secte (en er zijn in Amerika nog al eenige) hetzelfde kun- nen eischen voor hare sectescholen; in het tweede zou de deur wijd open gezet worden voor den in vloed der jezuïten over de staatsscholen en beide zaken zijn in strijd met de grondwet en met de staatswetten. Merkwaardig is intu«schen de overeenkomst tus- schen den vorm waarin de kwestie zich in N.- Amerika voordoet en dien, waarin zij in Nederland wordt opgeworpen. Ook in Amerika eischen de ultramontanen dat voor de sectescholen bijgedra gen worde in verhouding tot.de gelden, besteed aan de openbare scholen die ook daar «godde- looze scholen” heeten. Op de insinuatie van «goddelooze scholen” zegt de schoolcommissie van Buffalo: «de openbare scho len zijn protestantsch noch katholiek; ze zijn niet geslicht en worden niet in stand gehouden om tot kweekplaats te dienen van eenig geloof; zij wordeu onderhouden en dat behooren zij te worden, alleen voor het onderrigt der kinderen in die wetenschap pen, die algemeen erkend worden als noodzakelijke vereischten voor eene goede, praktische opvoeding. Wij schatten eene godsdienstige opleiding niet ge ring, maar zij behoort niet tot den werkkring van stad of staat.” De schoolcommissie van Buffalo stelde natuurlijk voorden eisch der katholieken af te wijzen en de gemeenteraad nam dat voorstel aan met 20 tegen 4 stemmen. Van het reslhutiestelsel zegt men «Dat is de oude geschiedenis’ (Dus in Amerika reeds oud, wat men hier zoo gaarne voor een scherpzinnige, nieuwe vinding zou laten doorgaan!) «Er is geen verandering in den vorm van den eisch iaat ook de afwijzing in onveranderlijken vorm plaats heb ben. Vrije door sectegeest niet bezoedelde open bare scholen, voor elk kind in 't land toegankelijk dat is het plegtanker der vrijheid in Amerika”. Dus ook in Amerika beseft men dat toepas sing van het restitutiestelsel de nekslag zou zijn voor de neutrale schoolen dat door t reslitutie- stelsel de gelden van ’t algemeen zouden worden aangewend tot het oprigten van kweekscholen vooi sectegeest en godsdiensttwist. Men heeft berekend datwanneer al de bier huizen en slijterijen van sterke dranken, die zich te Londen bevinden naast elkander konden ge plaatst worden zij eene lijn van 25 uren lengte zouden vormen. Het getal dronkaards te Londen, die onder het beheer der politie vallen is jaar lijks 38.000dus ruim 700 elke week.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1875 | | pagina 1