NIEUWS- EN AD-
VERTENTIEBLAD.
1875
Veertiende Jaargang
No. 24.
BUITENLAND.
DONDERDAG 17 Junij.
I'
kweekscholen voor
wan-
bekleed
vuur,
beneden
ABONNEMENTSPRIJS: 80 Cents per 3 maanden.
Franco per post 95 Cents.
brak boven
onweder los
ADVERTENTIEPRIJS: 50 Gts. van 1—7 regels. Vervol
gens 10 Cent per regel Overigens naar plaatsruimte.
Van dooden en gekwetsten gesproken. Er is nu
ook een opgave van den uitslag der kloppartij
die in de buurt van Gent voorviel bij gelegen
heid van de bedevaart naar Oostacker. Blijkens
die opgave is't er nog al warm toegegaan; immers
zij vermeldt: 1 doode 48, die gedurende 10 da
gen ongeschikt zijn geweest om te werken, 170
gekwetsten en 656 gekneusden.
ten zich over het weinige resultaatdat de op
delving had gehad, met de gedachte, dat zijden
dorstigen Smagin te laat vochtig hadden gemaakt.
[Iel gouvernement vervolgde de grafschenders
maar zif werden vrijgesproken, omdat zij beschouwd
werden te hebben gehandeld zonder boos opzet
en in zulke benarde omstandigheden dat geest
verzwakking zeer verklaarbaar was.
UOUKllE Clllllïï
Rusland heeft ook nog bijgeloovige lui. In 't
gouvernement Samara, aan de Wolga zijn er,
die gelooven dat lieden die tijdens hun leven
wat diep in het glaasje hebben gekeken, ook in
den dood geen rust vinden als zij in het graf
niet vochtig liggen. Dat bijgeloof nu heeft tot
een monsterproces aanleiding gegeven. De boeren
van Kobelma hadden namelijk bij de groote droogte
in den zomer van 1873, die den hongersnood in
dat gouvernement tengevolge had met elkander
beraadslaagd, wat wel de oorzaak van die droogte
zou kunnen zijn, en weldra waren zij tot de over
tuiging gekomen dat een pas overleden en te
Kobelma begraven edelman Smagin geheelen er
de schuld van was. Die man toch was in een
droog graf gelegd en men had verzuimd hem
den eeuwig dorstige, door het ingieten van eenige
vaten watereene aangename rustplaats te bezor
gen Derhalve werd besloten het verzuimde te
herstellen en dus groeven de boeren op zekeren
dag den volgens hun begrip te droog liggenden
drinkebroer op, weekten het lijk zorgvuldig een
geheele week lang in een nabijgelegen sloot en
legden het daarna weer netjes in zijn graf, in de
vaste overtuiging, dat hij nu rust vinden en den
regen niet fanger verdrijven zou. Desniettemin
hield de droogte niet opmaar de boeren troost-
Woensdagmiddag omstreeks 3 uur,
Parijs en omstreken plotseling een
verzeld van hevigen storm. In Parijs zelf sloeg
de bliksem in de school der geestelijke zusters.
Groote verwoestingen rigtte de wind aan. Bijna
alle telegraaflijnen die van het centraal-station in
de rue de Greneille uitgaan zijn stuk geslagen.
Andere werden met palen en al tegen den grond
geworpen, voornamelijk evenwel medegesleept door
ontwortelde boornen, die op de boulevards Italien,
Montmartre en Saint-Germain en in de Champs-
Élysées als gezaaid lagen. Op de place du Car-
roussel werd een rijtuig omvergeworpen. Eene
zwemschool bij de brug de Ia Tournelle sloeg van
de kettingen en kwam dwars op de Seine te lig
gen. Op den hoek der rue de la Sablière en de
Chaussée du Maine werd een reusachtig panorama
gebouwd. Deze inrigting 40 meter lang, 15 hoog
en van planken gebouwd is geheel verwoest. De
planken werden naar alle rigtingen verstrooid. De
schade W'ordt op minstens 50,000 francs gesteld.
Voor het hotel van den gouverneur van Parijs
werd een schildwacht met zijn huisje door een
windvlaag onderstboven geworpen.
Vrijdags te voren had ook boven Parijs een on
weder gewoed. Op onderscheiden plaatsen in den
omtrek sloeg toen de bliksem in. Te Nogent speel
den eenige kinderen op straat. Een zware vracht
wagen kwam voorbij en een jongetje van 5 jaar
geraakte onder de paarden. Zijn vaderdie in
de nabijheid was, snelde toe en greep den jongen,
die er zonder letsel afkwam. Een oogenbhk later
schoot een bliksemstraal neer en doodde het kind
in de armen zijns vaders die ongedeerd bleet.
’t Belangrijkste maar eerst. De directeur eener
menagerie te St. Petersburg moest een knecht heb
ben om de hokken der wilde dieren schoon te
houden; die het tot nu toe gedaan had, was dood.
Het baantje viel niet erg in den smaak, maar toch,
er kwam zich iemand aanbieden; een boer, wiens
vuisten ruim zooveel waard waren als zijn hersens.
«Morgen ochtend, te 8 uur zei hem de direc
teur moet je de wilde dieren schoonmaken; je be
gint bij de leeuwin en geeft vervolgens elk zijn beurt.
Den volgenden morgen kwam de directeur eens
toezien hoe zijn nieuwe knecht het zou maken.
Daar verschijnt deze met een emmer laauw water in
de eene hand en een reusachtige spons in de an
dere en stapt regt op de leeuwin toe. De direc
teur kan van verbazing en schrik geen woord uit
brengen. Hij ziet, hoe het grimmige dier in een
hoek der kooi kruipt en zich gereed maakt om
op zijn prooi toe te springen. Reeds strekt het
de klaauwen uit, doch de boer, geen gevaar ver
moedende begint de leeuwin te wasschen en te
kammen alsof ze een schoothondje was. Het dier
liet alles gewillig toe. Na de leeuwin ging de boer
de andere dieren schoonmaken. De directeur had
het immers gezegd
Gedurende den avonddienst op den sacraments
dag bevonden zich te Holyoke in Massachusets on
geveer 600 menschen in de kerk. Het beeld der
heilige maagd was, ter eere van den feestdag, met
bloemen en draperiën getooid. Ongeveer een kwar
tier vóór 8 valleden deze draperiën, door de vlam
van een kaars, die door den togt werd bewogen,
vuur. Een jong meisje deed een poging om de
vlam te doven maar haar kleederen vlogen in
brand. Onmiddellijk tastten de vlammen de
den aan die met geteerd papier waren
en bliksemsnel was het geheele gebouw m
De personen die van de galerijen naar
snelden kwamen aan het einde van de trap in
botsing met de menschen die uit het schip van
de kerk een uitweg zochten en daardoor ontstond
een opeenhooping, die voor allen ontsnapping haast
ónmogelijk maakte. De portalen waren gevuld met
menschenhoopen, die door den drang van achteren
werden oinvergedrukt en daarna vertraptterwijl
de vlammen boven de hoofden woedden.
De brandweer bluschte den brandhaalde de
muren omver en daarna begon een onderzoek naar
de dooden en gekwetsten.
De tooneelen die zich aan het oog voordeden
waren afgrijseljjk. Vele ligchamen konden niet
herkend wordenin zoo hooge mate waren zij
door het vuur geblakerd of' door de kwetsuren
misvormd. Vreeselijke tooneelen hadden plaats bij
het onderzoeken der lijken door de nabestaanden.
Twee brandwachten die dadelijk te midden der
vlammen in de portalen in de menschenmassa
ruimte trachtten te maken werden van een ge-
wissen dood gered door een krachtigen waterstraal,
die hun kameraden op de plaats rigtten waar zij
zich bevonden. De personendie het eerst gered
werden haalde men brandend uit de kerk. De
amerikaansche bladen bevatten ontzettende bijzon
derheden over het voorvaldie de haren doen te
berge rijzen. Een honderdtal personen kwam bij
den brand om een gelijk getal werd gekwetst.
Ook in de republiek der Vereenigde Staten van
Noord-Amerika hebben de jezuilen die daar even
als in Europa voor 't oogenblik de katholieke kerk
belieerschen een conflict in ’t leven geroepen over
de vrijeopenbare staatsscholen zij hebben het
volgende alternatief gesteld zij willen dat óf de
katholieke scholen uit staatsfondsen onderhouden
worden, óf, dat op de openbare scholen aan de
kinderen der katholieken onderrigt in de gods
dienst worde verschaft en wel op staatskosten.
In 't eerste geval zou elke godsdienstige secte (en
er zijn in Amerika nog al eenige) hetzelfde kun-
nen eischen voor hare sectescholen; in het tweede
zou de deur wijd open gezet worden voor den in
vloed der jezuïten over de staatsscholen en beide
zaken zijn in strijd met de grondwet en met de
staatswetten.
Merkwaardig is intu«schen de overeenkomst tus-
schen den vorm waarin de kwestie zich in N.-
Amerika voordoet en dien, waarin zij in Nederland
wordt opgeworpen. Ook in Amerika eischen de
ultramontanen dat voor de sectescholen bijgedra
gen worde in verhouding tot.de gelden, besteed
aan de openbare scholen die ook daar «godde-
looze scholen” heeten.
Op de insinuatie van «goddelooze scholen” zegt
de schoolcommissie van Buffalo: «de openbare scho
len zijn protestantsch noch katholiek; ze zijn niet
geslicht en worden niet in stand gehouden om tot
kweekplaats te dienen van eenig geloof; zij wordeu
onderhouden en dat behooren zij te worden, alleen
voor het onderrigt der kinderen in die wetenschap
pen, die algemeen erkend worden als noodzakelijke
vereischten voor eene goede, praktische opvoeding.
Wij schatten eene godsdienstige opleiding niet ge
ring, maar zij behoort niet tot den werkkring van
stad of staat.” De schoolcommissie van Buffalo
stelde natuurlijk voorden eisch der katholieken
af te wijzen en de gemeenteraad nam dat voorstel
aan met 20 tegen 4 stemmen.
Van het reslhutiestelsel zegt men «Dat is de
oude geschiedenis’ (Dus in Amerika reeds oud,
wat men hier zoo gaarne voor een scherpzinnige,
nieuwe vinding zou laten doorgaan!) «Er is geen
verandering in den vorm van den eisch iaat ook
de afwijzing in onveranderlijken vorm plaats heb
ben. Vrije door sectegeest niet bezoedelde open
bare scholen, voor elk kind in 't land toegankelijk
dat is het plegtanker der vrijheid in Amerika”.
Dus ook in Amerika beseft men dat toepas
sing van het restitutiestelsel de nekslag zou zijn
voor de neutrale schoolen dat door t reslitutie-
stelsel de gelden van ’t algemeen zouden worden
aangewend tot het oprigten van kweekscholen vooi
sectegeest en godsdiensttwist.
Men heeft berekend datwanneer al de bier
huizen en slijterijen van sterke dranken, die zich
te Londen bevinden naast elkander konden ge
plaatst worden zij eene lijn van 25 uren lengte
zouden vormen. Het getal dronkaards te Londen,
die onder het beheer der politie vallen is jaar
lijks 38.000dus ruim 700 elke week.