NIEUWS- EN AD VERTENTIEBLAD. No. 42. Veertiende Jaargang. 1875 BUITENLAND. BINNENLAND. DONDERDAG 21 October. UIIEIIE tllHIllT de belgische ABONNEMENTSPRIJS: 80 Cents per 3 maanden. Franco per post 95 Cents. ADVERTENTIEPRIJS: 50 Cts. van 1—7 regels. Vervol gens 10 Cent per regel. Overigens naar plaatsruimte. heel niet verder. In dit moeijelijke geval kwamen zij op den invalden boer te wekken en hem Ie verzoeken de koe die zij op de markt gekocht heeten te hebben te helpen drijvenwaarvoor zij hem een goede fooi beloofden. De boer was er toe bereid en bemerkte door de duisternis niet welke koe het was, doch het dier herkende zijn baas wel en volgde dezen gewillig. Een goed eind verder oordeelden de dieven dat het genoeg was, gaven den boer een fooi en trokken verder. Toen de man thuis gekomen wasging hij toevallig eens naar zijne koe kijkenbemerkte tot zijn schrik dat zij verdwenen was en moest wel tot de treurige overtuiging komen dat hij zelf ge holpen had haar voort te drijven. Het was on mogelijk de dieven nog in te halen en daarom ging de man hoewel troosteloos, maar weer naar bed. Een paar uren had de man gerust, toen hij gewekt werd door een luid geloei aan de staldeur; hij sprong op, snelde er heen en vond er zijne koe die uiterst vermoeid was en een mantel op de hoornen had. Toen hij het dier daarvan be vrijd hadbevond hij dat hij niet alleen zijn trouwe koe terug had maar dat de mantel nog een dertig gulden aan geld bevatte, 't geen de man wel voor den schrik verdiend had. Een paar mannen waren onlangs des nachts in een duitsch dorp er op uit een koe te stelen. Ze drongen daartoe een stal binnen en grepen de eeni- ge koe aan die daar stond. Het beest verzette zich ongemakkelijk zoodat de dieven vrijwat moeite hadden het buiten de deur te brengen maar toen wilde de koe in het ge- Volgens het Heilige Jaarboekjein verband met de Geuzenbodegaat de bevolking der cellulaire gevangenissen een lastige toekomst te gemoet. Het Heilige Jaarboekje zegt: »De liberale kliek van onze dagen wil door middel van den staat de school overweldigen en de kerk geheel uitsluiten en daar om alle kinderen in een en dezelfde kooi te zamen laten zitten opdat zij uit denzelfden bak zullen eten en met dezelfde spijs gevoederd worden. En wie ter wille van de jonge joden- en heidenaapjes, als onderwijzer spot met alles wat den christen heilig is, heeft aanspraak op bevordering.” De staatsschool heeft veel overeenkomst met een nopen schaal met vlooijen”. »Als die vlooijen niet meer bewaakt worden, dan springen zij onverhinderd in het menschelijk gezelschap rond en brengen daar hun stekende manieren en hun bloedzuigend am bacht in praktijk. Dat zal men zien en ondervin den als de bengels van de hoogere burgerschool later onder de menschen komen!” Men zou haast zeggen dat wie zoo schrijft uit een vlooijenkooi ontsnapt is, en als nu die vlooijen voorafga en dat is juist het tegendeel van hetgeen art. 16 onzer grondwet voorschrijft. Ik twijfel of onze bedevaartgangers de herziening onzer grond wet op dit punt durven vragen, doch desniettemin is het waar en op nieuw bewezen, dat het moeije- lijk is ultramontaan en Belg tegelijk te wezen. «Er valt niet aan te twijfelen of die toespraak van den paus geeft aan de oppositie een nieuwe aanleiding om, bij de behandeling der staatsbegroo- ting voor 1876, de opheffing van de belgische legatie bij het Vaticaan te vragen.” Als advies op 's pausen verlangen in afwijzen- den zin kan ook beschouwd worden het in den schouwburg te Antwerpen gehouden democratisch banketdat door den liberalen Vlaamschen Bond georganiseerd was. Twaalfhonderd gasten uit alle standen der maatschappij waren bijeen. Burgemees ter en schepenen en al de leden van den gemeen teraad waren tegenwoordig. De eerste beantwoordde den hem toegebragten feestdronk van den voorzit ter de Geytcr en verklaarde, dat het feest «eene der schoonste herinneringen uit zijn «politiek leven” zou uitmaken. Merkwaardig was deze demonstratie vooral om haar vlaamsch karakter. Het eenvoudig menu was in het vlaamsch opgesteld er werden «Geuzenlie deren” gezongen en de Geuzenvlag: «oranje, blanje, bleu”versierde het lokaal. Het antwerpsche liberalismezegt de Indepen- dance, heeft, zonder bekrompenheid, zonder uitslui ting rondweg de landtaal tot de zijne gemaakt en dat heeft niet weinig bijgedragen tot zijne po pulariteit en zijn invloed. Het heeft daardoor den clerikalen een wapen ontnomen, door deze langen tijd gevoerd. Don Carlos weet nog niet anders of hij is ko- ning van Spanje. Als zoodanig schreef hij een wetboek van strafregtwaartoe hij minder tijd noodig schijnt gehad te hebben dan andere wet- lenmakers er wel eens aan besteden. Het heet Codigo penal de don Carlos VII. por la gracia de Dios rey de Espana. Edition official. Dat het den koning bij de gratie Gods toevertrouwd is, wetten te maken kan blijken uit de volgende artikels. Art. 124. De poging om in Spanje den katho- liek-apostolisch-roomschen godsdienst af te schaf fen of te veranderen, wordt met tijdelijke ketting straf en daaropvolgende eeuwige verbanning gestraft. Art. 125. Wie openlijk een anderen dan den katboliek-apostolisch-roornschen godsdienst belijdt, wordt met tijdelijke verbanning gestraft. Art. 132. De Spanjaard, die openlijk verklaart, niet meer tot genoemden godsdienst te behooren wordt met eeuwigdurende verbanning gestraft. Art. 141. Wie zonder de door de wetten voor geschreven voorwaarden in het koninkrijk, bullen, breves rescripten of dépêches van het pauselijk hof ten uitvoer legt of in omloop brengt, wordt met correctionele gevangenis en eene boete van 3003000 douros gestraft. Zulke wetten zijn op den man af en dat is toch maar de baas. ’t Blijft intusschen maar waar, dat de Carlisten nog toonen er te zijn. Toen Leo de Urgel was ingenomen werd de verwachting uitgesproken, dat de oorlog in een week of drie zou geëindigd wor den. Er moesten nog maar wat meer soldaten op afgestnnrd worden koning Alfonsus zelf zou ze aanvoeren en dan zou't overige wel volgen. Maar wat moest en wat zou gebeurde niet en de Gar- listen amuseren zich nog met het opwerpen van schansen en met bombarderen. Nog meer. De correspondent te Saragossa van den Temps ondervond het, dat de Carlisten de gewoonte om op spoortreinen te vuren nog aan houden. Hij erkent echter, dat de trein, waar mee hij reisdeeen militaire trein was en acht een aanval daarop niet vreemd. Maar hij weet toch ook dat zij gewone passagierstreinen niet ongemoeid laten maar omdat zij den moed niet hebben overeind te staan in hunne loopgraven en daarom ineengehurkt blijven gaan de meeste hunner kogels over de treinen heen. Dat gebeurt echter niet met alle kogels en zoo nu en dan krijgt een reiziger een in zijn ligchaara. Belgische pelgrims hragten een bezoek aan den paus en volgens gewoonte had deze een praatje voor hen. Hij vermaande hen en alle goede ka tholieken standvastig, volhardend en eendragtig altijd van de regeerders de vrijheid der kerk te verlangen en van hen te vragen dat het sacra ment des huwelijks aan het burgerlijk contract voorafga dan zal bet geweten der priesters van onrust bevrijd zijn. De paus zei nog meermaar ’t waren vooral deze woorden, die in Brussel een onaangenamen in druk maakten. «Nog nooit”, schrijft men van daar, «is onze grondwet zoo vrijmoedig aangetast gewor den als door den paus in zijn antwoord aan de belgische pelgrims welke hij onlangs op het Va ticaan ontving. Pius IX gelastt’e hun uitdrukkelijk, te eischen dat voortaan de kerkelijke huwelijks inzegening aan de burgerlijke echtverbindtenis Onlangs werd in Berlijn een reusachtig hotel, «der Kaiserhoff”geopend't welk aan pracht schaarsch zijns gelijke had. Schatten waren aan het grootsch gebouw besteed en naauwelijks vol tooid, bleek het in een beslaande behoefte te voor zien en al spoedig waren de talrijke kamers en salons allen bezet. In weinige uren is dit gebouw geheel uitgebrand. Gelukkig dat de brand bij dag uitbrak de bezoe kers hadden daardoor gelegenheid te ontkomen en zelfs een deel van hun bagage te redden. De zoon van den Onderkoning van Egyptedie er zijn in trek had genomen betaalde 6000 th. huur voor de vertrekken die hij bezigde. Vele kostbaarheden zijn verloren gegaan en meer dan twee jaren zul len vereischt worden om het gebouw in zijn vroe- geren luister te herstellen. De verzekeringssom bedroeg meer dan tb. 1.500.000 maar blijft ver onder de vernielde waarde. In den laatstcn tijd zijn op verschillende plaat sen in Pruissen nieuwe synagogen ingewijd, waar bij meestal ook de christelijke geestelijkheid tot bijwoning der plegtigheid werd uitgenoodigd. Te Kottbus echter heeft het kerkbestuur der Israëlie ten eene weigering van den superintendant Ebeling ontvangen. De heer Ebeling schreef «Onder dankbetuiging voor de beleefdheid mij bewezen door de uitnoodiging om de inwijding der synagoge te komen bijwonen, doe ik het vol gende opmerken: Adonai, de God Abrahams, heeft zijne belofte reeds lang vervuld. Hij heeft den zoon van DavidJezus gezonden hem uit den dood opgewekt en tot eeuwigen Koning over zijn volk Israëls gesteld en ons, die van nature Gojim (hei denen) zijn aan het volk toegedaan. Wij die nu hel Israël Gods zijn, noodigen iedereen, ook de joodsche gemeente alhier, zoo dikwijls de klok ken geluid worden, tot de heilige dienst van de regte zonen Abrahams en betreuren het diep dat velen die vleeschelijk van Abraham afstammen ook de joodsche gemeente alhier, die uitnoodiging nog niet gevolgd zijn maar zich afzonderlijke synagogen oprigten tegen den wil van Adonai den God Abrahams. Ik ben dientengevolge niet in staat om aan de tot mij gerigte uitnoodiging gehoor te geven”.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1875 | | pagina 1