NIEUWS- EN AD VERTENTIEBLAD. flfl’ I» S 1875 Veertiende Jaargang. No 50. BUITENLAND. BINNENLAND. DON DER DAG 16 December. I 4 .7 a 7 7 «I r- 7 - 7 7 Hl III 1 T It □VUL X ABONNEMENTSPRIJS: 80 Cents per 3 maanden. Franco per post 95 Gents. ADVERTENTIEPRIJS: 50 Cis. van I—7 regels. Vervol gens 10 Gent per regel Overigens naar plaatsruimte. i (W4 De Temps heeft een merkwaardig berigtdat verdient, alom gekend te worden. Eene dame, die bijzonder is mgenomen met de werken van den graaf de Gasparin gaf daarvan een keurig exemplaar van 14 deelen ten geschenke aan de volksbibliotheek te Boussenois. Onder dagteeke- ning van 16 October 1875 ontving zij van den directeur der bibliotheek het volgende antwoord. «Mevrouw I” «Wij hebben de eer t ontvangst der boeken die gij Een koopman in lompen, te Marseille, voelde zijn einde naderen en ontbood een notaris. Deze kwam met de noodigc getuigen en de patiënt begon zijn testament te dicteren, maar vóór hij zijn erf genaam nog genoemd had, overviel hem een hoest bui en zonder meer te hebben kunnen zeggen stierf hij. De erfgenamen, arme menschen uit den omtrek, verschenen daarna en vonden een fortuin van 300,000 francs aan papier. Terwijl men het huis raad nazag, werd in een kastje nog een doos ge vonden met 15,000 francs en bij het lellen der u kennis te geven van de Jj ons onlangs hebt gezonden en die tot titel hebben Les Ecoles du doule et les ecoles de la foi etc.” (De scho len des twijfels en de scholen van het geloof, enz.) Wij kunnen u daarvoor niet hartelijk genoeg danken. De boeken van den heer de Gas parin en alle andere werken uit de bibliotheek Franklin zijn ons van groot nut. Wij hebben nl. van al die werken heden morgen het mooiste vuurtje gestookt, dat men zich kan wenschen. Wat een genot op een koelen morgen als dezen de verkleumde vingers te kunnen warmen met de boeken van den heer de Gasparin! Nogmaals dank, mevrouw het gcncefscbe papier vooral dat de werken van den heer de Gasparin heeft een groote dienst bewezen. Wij hopen dikwijls met zijn boeken te kunnen In afwachting enz. (gel.) de Gerval, directeur der volksbibliotheek.” In T laatst van October werd Virginia-City in Noord-Amerika geteisterd dooreen verschrikkelijker) brand. Een amerikaansch blad deelt hiervan de volgende bijzonderheden mede. Gedurende den brand ging do toestand der stad bewoners alle beschrijving te boven. Er heerschte een felle wind die de vonken ver voor zich uit dreef, waardoor alle pogingen om het vuur te blus- schen vruchteloos waren. Men maakte vrijelijk ge bruik van buskruid om de gebouwen in de lucht te doen springen en dikwijls deden de hevige ont ploffingen den grond dreunen. Het dak der roomsch- kalholieke kerk vloog minstens honderd voet hoog de lucht in en van het groote gebouw bleef niets staan dan de naakte muren. Omstreeks acht ure was de opgewondenheid op het hoogst; de straten waren opgevuld met menschen en voerlieden, welke naar alle kanten door elkander kruisten, waardoor geene geringe verwarring ontstond. Het geschrei van wanhopige vrouwen en moeders, het geknetter der verterende vlammen, de herhaalde knallen van vrceselijke ontploffingen, het gekraak van vallende gebouwen de dolle smak van instortende muren en het huilen van den wind dat alles veroor zaakte een toestand, die de verschikkelijksie gevol gen na zich sleepte. Om elf uur den 29 Oct. had het vuur zijne verwoestingen gestaakt, om welken tijd eene uitgestrektheid gronds van drie kwart mijl langen een halve mijl breed door het verslindende vuur was schoongeveegd. Op het oogenbhk is het nog onmogelijk de scha de naauwkeurig te berekenen, doch algemeen wordt van ons ons nog verwarmen, De Tijd bevat de volgende opmerking »In het laatste nummer van het Wageningsche Weekblad lezen wij aan het slot van een artikel op de eerste bladzijde deze zinsnede: Kon Rome besluiten de vrijheid des gewetens in haar pro gramma te schrijven en zich aan dat beginsel te binden, gelijk wij't doen, hoe heel anders zosr-ffe toestand der wereld zijn Maar Rome heeft te kwader ure zich onfeilbaar verklaard en nu kan’t, gebonden door haar eigen wet van Perzen en Meden geene schrede zijwaarts of terug. Daar door is en blijft Rome de stokebrand der wereld. Op de tweede bladzijde van hetzelfde nummer begint een artikel met de volgende regels: In de hervormde gemeente te Utrecht staat geen enkel modern predikantwat een zegen is. De leden dier rigting laten daarom leeraars van hun gading van elders overkomen die des Zondagsavonds in de Walekerk optreden. De commissie die deze zaak behartigtheeft zich echter dezer dagen tot de kerkvoogdij der Nederduitsche Hervormde ge meente gewend met het verzoek dat haar voor genoemd doel eiken Zondagmorgen een der ker ken ten gebruike mogt worden afgestaan. Dat verzoek werd afgewezen. Teregt. Geen orthodox collegie, keikeraad of kerkvoogdij kan het bestaan eener behoefte erkennen die in lijnregten strijd is met de belijdenis der kerk en door Gods Woord als zielverdervende ketterij veroordeeld wordt. »Een ulrechtsch moderne, deze uitspraak lezende, zou daaronder kunnen schrijven; Kon Dordt be sluiten de vrijheid des gewetens in haar pro gramma te schrijven en zich aan dat beginsel te binden gelijk wij 't doen hoe heel anders zou de toestand van Nederland zijn. Maar Dordt beeft te kwader ure zich onfeilbaar verklaard en nu kan 't gebonden door haar eigen wet van Perzen en Me den geen schrede zijwaarts of terug. Daardoor is en blijft Dordt de stokebrand van Nederland.” ’t Zijn geen vereerendo getuigenissen, die do lui elkander aldus geven maar de woorden van het Wageningsche Weekblad en die van de Tijd geven wat te denken. Met beschuldigingen in te brengen en den balk in cens anderen oog te zien, komen we niet veel verder zich aan een ander te spiegelen moge zacht spiegelen zijn maar wie in den spiegel ziet, dat er iets hapert, doet zeker niet verstandig, wanneer hij zich enkel met dit 1c beddelakens werd er uit een nog 90,000 francs aan papier geschud. Mogelijk bleef er ook nog wel wat verborgen in elk geval kwam een aan zienlijk vermogen aan erfgenamen, die er niet op rekenden en aan een hoestbui hun fortuin hebben te danken. De geest van onwil’ tegen ongepaste handelin gen, ook van geestelijken, en een gevoel van zelf standigheid openbaren zich in verschillende stre ken en op onderscheiden wijzen. De draden, waar mee de poppen in beweging gebragt moeten wor den worden meer en meer gezien en wie zich bewust is een denkend wezen te zijn, dat hande len kan ingevolge de inspraak eener eigene over tuiging, wil door die draden niet bewogen worden, wil geen pop zijn. Er belmoren moed en een vaste wd toe, die niet genoeg worden aangetroffen, maar toch ook niet geheel ontbreken. Remich in Lu xemburg levert hiervan weer een bewijs. Tenge volge van de inmenging der katholieke geestelijk heid in de gemeentelijke verkiezingen aldaar, heb ben 28 der meest geachte katholieken, onder welke verscheidene huisvaders, zich schriftelijk verbonden, voor eigen rekening een oud-katholiek pastoor aan te stellen en hun keus op pater Düren te Kaisers lautern gevestigd die zich bereid verklaard heeft de benoeming aan te nemen. Zondag 19 dezer zou hij in een hiertoe ingerigt lokaal eene predi katie komen houden en den 2 January definitief in functie treden. zij geschat op ongeveer acht millioen dollars. De uitgestrektheid goud- en zilversmelteryen, alsmede de kostbare bergwerken hebben de grootste ver liezen. Het verlies valt zwaar op eene bevolking van ruim tien duizend inwoners Onderscheidene”men schen hebben door den brand en de vallende mu ren het leven verloren. Honderden huisgezinnen zijn zonder dak en hebben aan alles gebrek. De schoolhuizen zijn de eenige publieke gebouwen welke voor deze ongelukkigen openstaan en wan neer er geene oogenblikkelijke hulp van elders wordt toegezonden zal de ellende vreeselijk zijn. In de stad heerscht eene complete regeringloosheid. Mannen vrouwen en kinderen dwalen door de straten en smeeken om een onderkomen. Op de omliggende bergen kan men allerwegen kampvu ren zien. Onderscheidene sterfgevallen hebben reeds plaats gehad tengevolge van uitgeslane gevaren, opgewon denheid en zinkingkoortsen. ■- V vervaardigd in de ia ën dat hij alle regt lot betaling zal verliezenindien hij dien maat- kostuum komen niet uit de fabrieken van Binning- schaft. Bij gevolg ben ik dien Er bestaan in Engeland nog verscheidene oude wetten, welke men heeft vergeten af le schaffen en die tot zonderlinge vonnissen aanleiding geven. Zeker persoon liet zich een volledig kostuum maken bij den vermaardsten kleermaker. Eenigen lijd daarna ontving hij zijne rekening, maar deed alsof hij van niets wist. De kleermaker maakte zich boos en gaf de zaak een advocaat in handen. Men kwam voor de regtbank. Loochent gij die schuld sprak de regter lot den gedaagde. Ja, was het antwoord. Gij houdt staande, dat gij geen volledig kostuum ontvangen hebt? Neen, want ik Leb het aan Gij hebt het dus be taald Neen. Dan zijt gij hel nog schul dig Ik verzoek u mijn kostuum te onderzoe ken en gij zult zien dat ik in mijn regt ben wanneer ik weiger den kleermaker te betalen. Zie eens naar de knoopen. Wat hebben de knoopen hier te stellen Meer dan gij denkt. Eene acte van koning George lilvan dien en dien datum, in dat kapittel, verklaart, dat elke kleer maker verpligt is, de kleeren welke hij maakt, te voorzien van knoopen brieken van Birmingham l regel overtreedt. Welnu 1 de knoopen van mijn ham; 2, de wet van George III is nooit afge- i man niets schuldig. De kleermaker werd tot de kosten veroordeeld.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1875 | | pagina 1