NIEUWS- EN AD
VERTENTIEBLAD.
flfl’
I»
S
1875
Veertiende Jaargang.
No 50.
BUITENLAND.
BINNENLAND.
DON DER DAG 16 December.
I
4
.7
a
7
7
«I
r-
7
- 7
7
Hl III
1
T
It
□VUL
X
ABONNEMENTSPRIJS: 80 Cents per 3 maanden.
Franco per post 95 Gents.
ADVERTENTIEPRIJS: 50 Cis. van I—7 regels. Vervol
gens 10 Gent per regel Overigens naar plaatsruimte.
i
(W4
De Temps heeft een merkwaardig berigtdat
verdient, alom gekend te worden. Eene dame,
die bijzonder is mgenomen met de werken van
den graaf de Gasparin gaf daarvan een keurig
exemplaar van 14 deelen ten geschenke aan de
volksbibliotheek te Boussenois. Onder dagteeke-
ning van 16 October 1875 ontving zij van den
directeur der bibliotheek het volgende antwoord.
«Mevrouw I”
«Wij hebben de eer t
ontvangst der boeken die gij
Een koopman in lompen, te Marseille, voelde zijn
einde naderen en ontbood een notaris. Deze kwam
met de noodigc getuigen en de patiënt begon
zijn testament te dicteren, maar vóór hij zijn erf
genaam nog genoemd had, overviel hem een hoest
bui en zonder meer te hebben kunnen zeggen
stierf hij.
De erfgenamen, arme menschen uit den omtrek,
verschenen daarna en vonden een fortuin van
300,000 francs aan papier. Terwijl men het huis
raad nazag, werd in een kastje nog een doos ge
vonden met 15,000 francs en bij het lellen der
u kennis te geven van de
Jj ons onlangs hebt
gezonden en die tot titel hebben Les Ecoles du
doule et les ecoles de la foi etc.” (De scho
len des twijfels en de scholen van het geloof,
enz.) Wij kunnen u daarvoor niet hartelijk
genoeg danken. De boeken van den heer de Gas
parin en alle andere werken uit de bibliotheek
Franklin zijn ons van groot nut. Wij hebben nl.
van al die werken heden morgen het mooiste
vuurtje gestookt, dat men zich kan wenschen.
Wat een genot op een koelen morgen als dezen
de verkleumde vingers te kunnen warmen met de
boeken van den heer de Gasparin! Nogmaals dank,
mevrouw het gcncefscbe papier vooral dat
de werken van den heer de Gasparin heeft
een groote dienst bewezen. Wij hopen
dikwijls met zijn boeken te kunnen
In afwachting enz.
(gel.) de Gerval,
directeur der volksbibliotheek.”
In T laatst van October werd Virginia-City in
Noord-Amerika geteisterd dooreen verschrikkelijker)
brand. Een amerikaansch blad deelt hiervan de
volgende bijzonderheden mede.
Gedurende den brand ging do toestand der stad
bewoners alle beschrijving te boven. Er heerschte
een felle wind die de vonken ver voor zich uit
dreef, waardoor alle pogingen om het vuur te blus-
schen vruchteloos waren. Men maakte vrijelijk ge
bruik van buskruid om de gebouwen in de lucht
te doen springen en dikwijls deden de hevige ont
ploffingen den grond dreunen. Het dak der roomsch-
kalholieke kerk vloog minstens honderd voet hoog
de lucht in en van het groote gebouw bleef niets
staan dan de naakte muren. Omstreeks acht ure
was de opgewondenheid op het hoogst; de straten
waren opgevuld met menschen en voerlieden, welke
naar alle kanten door elkander kruisten, waardoor
geene geringe verwarring ontstond. Het geschrei
van wanhopige vrouwen en moeders, het geknetter
der verterende vlammen, de herhaalde knallen van
vrceselijke ontploffingen, het gekraak van vallende
gebouwen de dolle smak van instortende muren
en het huilen van den wind dat alles veroor
zaakte een toestand, die de verschikkelijksie gevol
gen na zich sleepte.
Om elf uur den 29 Oct. had het vuur
zijne verwoestingen gestaakt, om welken tijd eene
uitgestrektheid gronds van drie kwart mijl langen
een halve mijl breed door het verslindende vuur
was schoongeveegd.
Op het oogenbhk is het nog onmogelijk de scha
de naauwkeurig te berekenen, doch algemeen wordt
van
ons
ons nog
verwarmen,
De Tijd bevat de volgende opmerking
»In het laatste nummer van het Wageningsche
Weekblad lezen wij aan het slot van een artikel
op de eerste bladzijde deze zinsnede: Kon Rome
besluiten de vrijheid des gewetens in haar pro
gramma te schrijven en zich aan dat beginsel te
binden, gelijk wij't doen, hoe heel anders zosr-ffe
toestand der wereld zijn Maar Rome heeft te
kwader ure zich onfeilbaar verklaard en nu kan’t,
gebonden door haar eigen wet van Perzen en
Meden geene schrede zijwaarts of terug. Daar
door is en blijft Rome de stokebrand der wereld.
Op de tweede bladzijde van hetzelfde nummer
begint een artikel met de volgende regels: In de
hervormde gemeente te Utrecht staat geen enkel
modern predikantwat een zegen is. De leden
dier rigting laten daarom leeraars van hun gading
van elders overkomen die des Zondagsavonds in
de Walekerk optreden. De commissie die deze
zaak behartigtheeft zich echter dezer dagen tot
de kerkvoogdij der Nederduitsche Hervormde ge
meente gewend met het verzoek dat haar voor
genoemd doel eiken Zondagmorgen een der ker
ken ten gebruike mogt worden afgestaan. Dat
verzoek werd afgewezen. Teregt. Geen orthodox
collegie, keikeraad of kerkvoogdij kan het bestaan
eener behoefte erkennen die in lijnregten strijd
is met de belijdenis der kerk en door Gods Woord
als zielverdervende ketterij veroordeeld wordt.
»Een ulrechtsch moderne, deze uitspraak lezende,
zou daaronder kunnen schrijven; Kon Dordt be
sluiten de vrijheid des gewetens in haar pro
gramma te schrijven en zich aan dat beginsel te
binden gelijk wij 't doen hoe heel anders zou
de toestand van Nederland zijn. Maar Dordt beeft
te kwader ure zich onfeilbaar verklaard en nu kan 't
gebonden door haar eigen wet van Perzen en Me
den geen schrede zijwaarts of terug. Daardoor
is en blijft Dordt de stokebrand van Nederland.”
’t Zijn geen vereerendo getuigenissen, die do
lui elkander aldus geven maar de woorden van
het Wageningsche Weekblad en die van de Tijd
geven wat te denken. Met beschuldigingen in te
brengen en den balk in cens anderen oog te zien,
komen we niet veel verder zich aan een ander
te spiegelen moge zacht spiegelen zijn maar wie
in den spiegel ziet, dat er iets hapert, doet zeker
niet verstandig, wanneer hij zich enkel met dit 1c
beddelakens werd er uit een nog 90,000 francs
aan papier geschud. Mogelijk bleef er ook nog
wel wat verborgen in elk geval kwam een aan
zienlijk vermogen aan erfgenamen, die er niet op
rekenden en aan een hoestbui hun fortuin hebben
te danken.
De geest van onwil’ tegen ongepaste handelin
gen, ook van geestelijken, en een gevoel van zelf
standigheid openbaren zich in verschillende stre
ken en op onderscheiden wijzen. De draden, waar
mee de poppen in beweging gebragt moeten wor
den worden meer en meer gezien en wie zich
bewust is een denkend wezen te zijn, dat hande
len kan ingevolge de inspraak eener eigene over
tuiging, wil door die draden niet bewogen worden,
wil geen pop zijn. Er belmoren moed en een vaste
wd toe, die niet genoeg worden aangetroffen, maar
toch ook niet geheel ontbreken. Remich in Lu
xemburg levert hiervan weer een bewijs. Tenge
volge van de inmenging der katholieke geestelijk
heid in de gemeentelijke verkiezingen aldaar, heb
ben 28 der meest geachte katholieken, onder welke
verscheidene huisvaders, zich schriftelijk verbonden,
voor eigen rekening een oud-katholiek pastoor aan
te stellen en hun keus op pater Düren te Kaisers
lautern gevestigd die zich bereid verklaard heeft
de benoeming aan te nemen. Zondag 19 dezer
zou hij in een hiertoe ingerigt lokaal eene predi
katie komen houden en den 2 January definitief
in functie treden.
zij geschat op ongeveer acht millioen dollars. De
uitgestrektheid goud- en zilversmelteryen, alsmede
de kostbare bergwerken hebben de grootste ver
liezen. Het verlies valt zwaar op eene bevolking van
ruim tien duizend inwoners Onderscheidene”men
schen hebben door den brand en de vallende mu
ren het leven verloren. Honderden huisgezinnen
zijn zonder dak en hebben aan alles gebrek. De
schoolhuizen zijn de eenige publieke gebouwen
welke voor deze ongelukkigen openstaan en wan
neer er geene oogenblikkelijke hulp van elders
wordt toegezonden zal de ellende vreeselijk zijn.
In de stad heerscht eene complete regeringloosheid.
Mannen vrouwen en kinderen dwalen door de
straten en smeeken om een onderkomen. Op de
omliggende bergen kan men allerwegen kampvu
ren zien.
Onderscheidene sterfgevallen hebben reeds plaats
gehad tengevolge van uitgeslane gevaren, opgewon
denheid en zinkingkoortsen.
■-
V
vervaardigd in de ia
ën dat hij alle regt
lot betaling zal verliezenindien hij dien maat-
kostuum komen niet uit de fabrieken van Binning-
schaft. Bij gevolg ben ik dien
Er bestaan in Engeland nog verscheidene oude
wetten, welke men heeft vergeten af le schaffen en
die tot zonderlinge vonnissen aanleiding geven.
Zeker persoon liet zich een volledig kostuum
maken bij den vermaardsten kleermaker. Eenigen
lijd daarna ontving hij zijne rekening, maar deed
alsof hij van niets wist. De kleermaker maakte
zich boos en gaf de zaak een advocaat in handen.
Men kwam voor de regtbank. Loochent gij die
schuld sprak de regter lot den gedaagde. Ja,
was het antwoord. Gij houdt staande, dat gij
geen volledig kostuum ontvangen hebt? Neen,
want ik Leb het aan Gij hebt het dus be
taald Neen. Dan zijt gij hel nog schul
dig Ik verzoek u mijn kostuum te onderzoe
ken en gij zult zien dat ik in mijn regt ben
wanneer ik weiger den kleermaker te betalen. Zie
eens naar de knoopen. Wat hebben de knoopen
hier te stellen Meer dan gij denkt. Eene
acte van koning George lilvan dien en dien
datum, in dat kapittel, verklaart, dat elke kleer
maker verpligt is, de kleeren welke hij maakt,
te voorzien van knoopen
brieken van Birmingham
l
regel overtreedt. Welnu 1 de knoopen van mijn
ham; 2, de wet van George III is nooit afge-
i man niets schuldig.
De kleermaker werd tot de kosten veroordeeld.