NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD BOÏ.SVVAHO WWSSaABBSl 1883. Twee en Twintigste Jaargang. No. 12. DONDERDAG 22 MAART. ^DCDCDCDCDCDCDCDCDCDCDCDCDCDCOCDCDCDC^ VOOR Een nieuw Evangelie. IlllTILVrtX». (V. v. d. D.} niss van lat- de den het zal ABONNEMENTSPRIJS: 80 Cents per 3 maanden. Franco per post 95 Cents. epu- eler. reis zoek het naar Öré- spel igen was nst- ■évy een eide ani- de ver- laar stle )opt zij, de Vat te DC dcdcdcdc^ et ld .r- mt; rer- de lie m, st en e; en >e- wordt gevoerd tusschen twee stammen, waarvan daar ginds nu sprake is, wordt gevoerd tusschen twee stammen, waarvan de een hulp bij de boeren vindt. „Wij zullen echter, door geschikte mid delen, de inlanders, die onderling geschil hebben of door boeren worden bemoeijelijkt in rust trachten te houden.” Na Paschen zal over die kwestie nader worden gediscussiëerd. eft te jroote v van een an de eerde Is hij i een :wam rémy t, om bleef, park loet it hij j lag De met werd van van zoek dat herp dden lelijk zeer iderè der reld- Er wordt ook in ons rustig Nederland nu en dan een nieuw evangelie verkondigd, ’t welk volstrekt geen blijde boodschap mag heeten. Dat evangelie is een oproer kreet, onrustbarend voor elk land, ’t welk zijn veiligheid en orde op prijs stelt. De apostelen van dat evangelie durven veel zeggen en nemen veel op hun verantwoor ding. Ze beweren, „dat menschen die niets doen, eenvoudig volop genieten dat zij die heeten iets te doen, iets minder genieten. Zoo komen zij in afdalende linie op de groote massa, die alles doet en aan alles gebrek heeft. Een financieel en zedelijk bankroet staat aldus voor de deurMan nen van de beurs, van het kantoor, van de kunst, van de wetenschap, van de nijver heid, van de neringambtenaren met jaren lange voorbereiding, met drukke, dikwerf hoofdbrekende bezigheden, zij hebben hun vonnis gehoord zij doen niets of heeten op zijn best iets te doen. Een verstandig man zal over zulke orakeltaal de schouders op halen. ’t Phlegmatieke Nederlandsche volk zal zich over zooveel onzin koud noch warm maken, zoolang het, als van ouds, zijn ge zond verstand bij elkaar houdt. Maar zal „’t lichtgeloovig volk, dat het ergste liefst gelooft” ook de klus vasthouden, wanneer het telkens weer hoort beweren: „Op u armendrukt de schuldenlast, de millioenen voor oorlog en marine, op u de directe be lasting, op u in één woord alles. Men be looft u onderwijs, maar men houdt u dom. Uw leven is lijden, hongerlijden van de wieg tot aan het grafgij vermeerdert het kapitaal en datzelfde kapitaal vermoordt u „De pers licht u niet voor, maar liegt u voor.„ Zou men niet zeggen, dat wij ons in ’t Vaderland van Rousseau bevonden vóór de Fransche revolutie En op dezen trant gaat het verder „Voor de persoonlijke slavernij en lijf eigenschap van vroeger dagen hebben we thans de slavernij van ’t loonstelsel. Gevan genen hebben een benijdenswaardig lot in vergelijking met onzen arbeidenden stand, wat onderhoud en woning betreftWat hebben wij bier van de drie regten, die ’t volk moet bezitten? Van den bodem, die voedt, van ’t stemregt, dat beslist, van !t wapen ’t welk verdedigt? Geen enkel. Maar door vereeniging, die magt geeft, zullen wij trachten te veroveren, wat ons werd onthouden. De aarde behoort aan niemand, haar opbrengst aan allen. Dat wettig eigendom zullen we, trots allen te genstand, bemagtigen. Door revolutie, door bloed en tranen wadende, zullen we komen tot ons doel willens en wetens, om het volk in slaap te wiegen. Zij zegt naar haar beste weten de waarheid, die misschien de uwe niet is maar hebt gij, predikers van dat nieuwe evangelie, dan de waarheid alleen Bestaat in onze dagen de slavernij van het loon stelsel Is er een ander, een meer gezond stelsel mogelijk dan ditzelfde loonstelsel De maatschappij geeft naar waarde, voor arbeid loon, voor- ’t moeijelijkste werk het meest. Dat gaat volgens vaste, onveran derlijke wetten, door geen willekeur ge maakt, maar door den natuurlijken loop der dingen vastgesteld. Dat het onderhoud van een gevangene (70 ets. per dag), zijne huisvesting 4 per week) meer bedraagt dan wat soms een arbeidersgezin heeft te verteren, is dat een reden om den veroor deelde te benijden? Aan wien de schuld, dat er op sommige tijden niets verdiend wordt Ligt dit altijd aan een verkeerde wereldorde, aan een onregtvaardige maat schappij, nooit aan den arbeider zelven of aan gebiedende tijdsomstandigheden Aan allen de bodem, het stemregtOns lust ’t niet dergelijke uitspraken en zooveel soortgelijke in ernst te bestrijden. De we reldgeschiedenis, die zich voortzet in de geschiedenis van het heden, is hier ook het beste wereldgerigt. Alleen één ding willen wij niet onbestreden latenDe re volutie die door bloed en tranen tot het gewenschte doel zal leiden komt niet, de vreesdij ke, de bloedige, op het marktge schreeuw van dezen of genen oproerkraaijer, ze komt als de tijden er rijp voor zijn, als menschen- en burgerregten met voeten ge treden worden. Toch doet ontijdig reppen en roeren oneindig veel kwaad. Behalve ’t reeds genoemde, verhinderde het de edele pogingen van de vredestichters, die met het wapen der kennis en bekwaamheid en deugd de minderbedeelden willen toerusten. Waar goed vertrouwen moest heerschen wordt wantrouwen gekweekt, een wantrou wen hetwelk de maatschappelijke standen van elkander verwijdert, die door samen werking en goede harmonie, alleen de be langen van het groote geheel moesten be vorderen. Twee mannen in Ierland, als vrouwen verkleed, vielen in den avond van 17 Maart Lady Florence Dixie met dolken aan. Lady Dixie bleef ongedeerd. Wie de dame is en waartoe zij werd aangevallen, is nog niet bekend. Te Dublin is een geheele regterlijke ma chine druk aan het werk voor het proces der moordenaars van het Phoenix-park, waarvan de openbare behandeling op 9 April zal beginnen. Daar de Kroon geen nieuwe getuigen meer behoeft, heeft zij de aangeboden getuigenis van verscheidene gevangenen afgewezen, o. a. van James Mullett, die wel niet regtstreeks met den dubbelen moord in betrekking stond, doch een werkzame rol speelde bij de organisatie. De verrader James Carey heeft uit alle oorden van Groot-Brittannië brieven ont vangen, waarin zijn toekomstig lot wordt aangekondigdhij moet niet denken, heet het, dat hij veilig is, daar er tal van man nen bereid zijn om de plaatsen van hen, die gearresteerd werden, in te nemen. We gens de aanvallen in de bladen op hem gedaan, mag Carey, die zeer opgewonden is geen couranten meer lezen. Bij al hetgeen tegenwoordig omtrent anar chisten, communisten, socialisten, collec- tivisten, cantonalisten of zwartehandisten, fenians, irredentisten en nihilisten vermeld wordt, en vooral bij het onrustwekkend vooruitzigt der aanstaande kroningsplegtig- heden te Moscou, moest de Russische Czaar verleden Dingsdag, den tweeden gedenkdag der geweldadige vermoording zijns vaders, ongetwijfeld allersomberst gestemd zijn. Za- turdag te voren was zijn 38ste verjaardag reeds zonder opgewektheid voorbijgegaan. Zondag kwam de tijding van GortschakofFs geheimzinnig einde. Maandag benam de oud-Minister Makof zich het leven, en Dings dag was het de dag, waarop twee jaar ge leden zijn vader door middel van een moord dadig werktuig een afgrijselijken dood vond. De geheele last der Regeering drukt van toen af op hem, Alexander III, die nu, twee jaar later, nog moet sidderen, als hij maar denkt aan het oogenblik dat hij, te midden zijner onderdanen, de hem regtma- tig toekomende kroon op het hoofd zal zet ten In den vroegen morgen van Dings dag, reeds ten 7 ure, begaf de Czaar zich in stilte naar de zoogenaamde boete-kapel aan het Katharine-kanaal, op de plek waar zijn vader werd vermoord, en sprak daar een kort gebed. Vervolgens begaf hij zich dwars door de tuinen van de Grootvorstin Katharina Michailowna, naar het graf zijns vaders in de vestingkerk, waar een lijkdienst plaats had. Den volgenden dag zou het feest zijner troonsbestijging, met receptiën en hoffeesten gevierd moeten worden, maar neen, liever vertrok hij in den namiddag met gade en kroost plotseling weder naar het eenzame Gatsjina, om er het laatste deel van den Russischen vastentijd en het Paaschfeest onder bewaking zijner lijfwacht te vieren, in afwachting van de gevaarlijke kroningsplegtigheid te Moscou, op of om streeks den 10 Mei. Vooraf, wil men, zal de Czaar zich incognito naar die voormali ge en welligt ook toekomstige hoofdstad begeven, om persoonlijk alle toebereidselen in oogenschouw te nemen en zich van de ge nomen voorzorgmaatregelen te vergewissen. Sinds maanden peinst men over die voor zorgen, en reeds werd aan den voormali- gen politie-chef Trepof, verzocht, of hij zich met de opperste leiding der politie tijdens de kroningsdagen zou willen belasten, maar Trepof, die den kogel van Vera Sassoelitsj nog in zijn lichaam draagt, had geen lust in deze eervolle verantwoordelijkheid en bedankt, om redenen van. gezondheid. ADVERTENTIEPRIJS: 50 Cts. van 17 regels. Ver volgens 10 Ct. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Alleen door zedelijke en verstandelijke middelen kan de zedelijke en redelijke we reldorde beter worden. Tegen de alarmis ten van onze dagen zeggen wij met allen aandrangontwikkelt, kweekt kennis bij onzen derden en vierden stand. Want in de onkunde, in grove, tastbare onkunde ligt de wortel van alle kwaad. Welk werk man heeft geen brood, geen heden, geen toekomst De onkundige, de onhandige en onbekwame, die zijn vak niet verstaat, die niet heeft geleerd denkend te werken en te sparen. Als ze door onderwijs en lectuur tot denken geprikkeld waren gewor den, zouden zij het leven en den strijd des levens niet met halfgesloten oogen tegemoet getreden zijn. Aan dezulken een verlokke lijk communisme te prediken is dubbel ge vaarlijk voor henzelven en voor de maat schappij. Langs verstandelijken, maar ook langs zedelijken weg moet de wereld vooruitge- bragt, het lot van den werkman verbeterd worden. Een onderwijs, dat tot kennis en deugd opleidt, dat practischen godsdienst zin aankweekt, kan o. i. alleen den grond slag leggen tot het geluk, ’t welk een ge droomd socialisme en communisme vruch teloos aan de groote massa voorspiegelen. Zoo ergens, dan moet godsdienst de steun van het leven zijn, vooral in de woning van den arbeidsman. Een ander evangelie, dan dat tot arbeiden, sparen, deugd, vrede hou den en vrede stichten opwekt, kan niets dan ellende brengen in een maatschappij, die slechts bij vrede bloeit. Wie denkt een beter uit dan dat, ’t welk men nu bijna 2000 jaren heeft pogen in te burgeren Zoek niet u zelven, maar geef u en wijd u aan anderen, want door de wereld om u heen te dienen, dient ge in de eerste plaats en ’t best uw eigen belang? Er is geen ander fundament denkbaar voor maatschap pij en volk en staat. Aldus de profeten. En de arbeider, die in drukkende tijden mede den druk moet dragen, gaat met ontstemd, wrevelig ge moed naar zijn woning. Hij merkt de poë zie in de bloemen niet meer op, die zijn levenspad vervroolijkten. PredikersGij hebt hem alles ontnomen, en wat geeft ge hem weer terug Gij maakt u aan ’t euvel schuldig, waarvan gij de pers beticht. Want niet op de armen alleen drukken de lasten, maar op allen. Niet dom-, liever onwetend houden is de leus hier te lande, maar ver lichten, opbeuren. Wordt ook niet aan den armste het onderwijs als ’t ware opgedron gen in gezonde, goed verwarmde en ver lichte lokalen En waar ’t leven lijden, hongerlijden wordt, dikwerf door eigen schuld, wordt daar niet getroost, gegeven, geholpen t Is onwaar, dat het kapitaal vermoordt’t schept nieuwe middelen van bestaan, nieuwen arbeid, nieuwe verkeer- middelen’t maakt ettelijke dingen goed- kooper, door u in de eerste plaats gevraagd, die het kapitaal vloekt als uw ondergang, als uw vijand. Wat zou u gelegenheid ge ven tot arbeiden, tot leven en levensgenot, zoo dat kapitaal in ’t niet verzonk naar uw vurigsten wensch Gij leeft er van, gij en uw gezin en duizenden met u. De pers kan dwalen, maar liegt niet Er zou oproer zijn te Parijs. ’tWeer was prachtig en er dus zeer ge schikt toeimmersmen weet dat een franschman, die in ’t openbaar wat wil uit voeren, niet tegen regen kan. Maar de stad bleef volgens eene dé pêche die verzonden werd zeer kalm. Men begon te gelooven, dat de anar chisten, wier ambacht verwoesten is, dat bedrijf alleen zouden toepassen op de ge- regten die op de feesttafel werden gedragen. Alzoo geen manifestatiën op straat, maar binnenskamers, in toasten en profetiën van den gouden tijd die in aantogt is. De regeering is op haar post. Zij heeft gewaarschuwd en de socialisten gelooven dat zij woord zal houden. „Mannen, broeders zei daarom de re dacteur van het blad la Battaile laat ons den feestdag der Commune tot een feestdag binnenshuis maken.” De groote voorzorgsmaatregelen door de regeering genomen de militairen in de ka zerne, gereed om uit te rukkende dra gonders naast de paarden, de artilleristen bij ’t kanon de commune-mannen acht ten het geraden geen andere handgrepen uit te voeren dan die met den lepel in een soepbord en met de vork tegen een kalfs- boutje. Parijs heeft een sterk garnizoen en een gedeelte van de bezetting te Versailles zou voorts in den nacht van 17 op 18 dezer te Parijs komen, en in alle omliggende gar nizoensplaatsen hebben de commandanten last gekregen zich gereed te houden om op de eerste order met hunne manschappen op te rukken naar de hoofdstad. Te Parijs zijn de schikkingen zoodanig genomen, dat het Champ de Mars dadelijk door troepen afgesloten kan worden. Heb ben er nu zamenscholingen plaats, dan zal het volk in de rigting van de militaire school worden gedreven, waar de politie dienaren tot de inhechtenisnemingen kun nen overgaan. Het plein der Invalieden wordt bezet om van daar een togt naar het Elysée te verhinderen. De militaire wacht voor het paleis Bourbon en het Luxembourg staat gereed om, zoo noodig, geweld te ge bruiken. Op andere punten der hoofd stad zijn eveneens voorzorgen genomen. Naar gemeld wordt, heeft het bestuur der jezuitenschool in de Rue de Madrid, uit vrees voor hetgeen er gebeuren kan, al de kweekelingen naar huis gezonden. Donderdag vond men op de muren in Montmartre, op den Boulevard des Italiens en in andere gedeelten van Parijs de vol gende oproeping aan de officieren en sol daten aangeplakt „De Aventijnsche berg is in beweging. Weldra zullen van zijne hoogten bij de honderdduizend man nederdalen aan wier spits de fiere jongelingschap van den Fran- schen adel zal zijn. De witte banier zal zich vereenigen met de roode. om den troep babbelaars weg te jagen uit het Parlement die zich vetmesten ten koste van de voort brengende klassen, en uit het paleis de Jo den, zoogenaamde Magistraten, die de hei lige justitie onteeren. „Indien een verrader u zegt: „Schiet op het volkdoet het dan nietgij zoudt het zuiverste bloed van Frankrijk doen vloeijen. „Blijft toeschouwers en zegt: Leve het Vaderland dat voorbijtrekt 1 „Kort zal het werk zijn, kameraden en soldaten Wij zullen ons daarna in broeder lijke zamenwerking vereenigen voor het welzijn en het heil van Frankrijk.” Dit aanplakbiljet werd door de politie allerwegen afgescheurd. „Kom in de Transvaal het Engelsche ras en de inlandsche bevolking, die En- gelsch-gezind is, te hulp of erken dat gij daartoe onmagtig zijtzeide ex-Minister Forster in ’t Lagerhuis tegen Gladstone. Deze antwoordde„wij zijn niet verpligt ieder, die in de Transvaal klaagt over on- regt hem aangedaan, te beschermen, en de twist, waarvan daar ginds nu sprake is, BOLSWARDSCHE COURANT in mi en in an- ers jk- en OP, ier ier ca- >P- >of le

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1883 | | pagina 1