NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD BOLSWARD WONSERADEÏX 1883. Twee en Twintigste Jaargang. No. 25. BEKENDMAKING. VOOR DONDERDAG 21 JUNIJ. l*Gi:%OM)EV ABONNEMENTSPRIJS: 80 Cents per 3 maanden. Franco per post 95 Cents. ADVERTENTIEPRIJS: 50 Cts. van 1—7 regels. Ver volgens 10 Ct. per regel. Overigens naar plaatsruimte. van wanneer men daarop De BURGEMEESTER van WONSE- RADEEL brengt naar aanleiding van de bij hem ontvangen aanschrijving van den heer Commissaris des Konings, d.d. 8 Junij 1883 le afd. M. en S. no. 595 (provinciaal blad no. 60) ter algemeene kennis 1°. dat dit jaar krachtens art. 125 der militiewet in werkelijke dienst worden op geroepen de Verlofgangers van de ligtingen 1880 en 1881, waarvan de korpsen vermeld zijn op onderstaanden staat Vooreerst was onze wandeling op hei dek, alwaar zich ongeveer in het midden van het schip de keukens bevinden. In de keuken der 3e klasse passagiers (tusschendeks) zijn drie groote ketels voor soep, aardappelen en groenten, die allen door stoom verhit worden. Toen ik Zater dagmorgen ongeveer 1/1 uur voor het ver trek der boot even in die keuken kwam, was de kok juist bezig soep in twee dier ketels gereed te maken, en vertelde deze mij dat er in iedere ketel p.m. 400 pond vleesch was. Die soep zag er zeer smake lijk uit. In de derde ketel werden de aardappelen gekookt, en wat mijne aandacht trok, was dat die met schil en al gekookt werden op mijne vraag daarnaar, kreeg ik ten ant woord, dat het eene onmogelijkheid was om voor p. m. 800 a 1000 mensehen aard appelen te schillen en dat wel iederen dag, en dat het voordienen van aardappels met schil volstrekt geen bezwaar had, ja zelfs nog voordeel, daar nu de meeste bloem der aardappels bewaard bleef en de passagiers zeer gemakkelijk de schil verwijderen kun nen, en goed beschouwd moest ik dat toe stemmen. De passagiers der 3e klasse ontvangen driemaal daags eten en wel ’s morgens om 8 uur ontbijt, bestaande uit koffij, melk, suiker, brood, boter en havergort. ’s Middags om 12 uur middagmaal be staande uit soep (groenten, erwten, vermi celli of rijstsoep) gezouten of gebraden os sen of varkensvleesch, aardappelen en zuur kool of boonen en het avondmaal ten 5 uur, bestaande uit thee, koffij, melk, suiker, brood, boter, vleeschragout of soep met aardappelen. Naast de keuken der 3e klasse bevindt zich die der le en 2 klasse, benevens de brood- en banketbakkerij, zoodat de passa giers alle dagen versch brood krijgen. Verder langs het dek naar achteren wan delende kwamen wij aan het stuurhuis, dat op zich zelf een flinke zaal is. In dat stuurhuis bevindt zich het stuur- toestel zijnde twee wielen van 6 voet in omvang, die ieder door 4 man bediend moe ten worden. Dit stuurtoestel wordt echter niet gebruikt dan alleen in tijd van nood, en dient als waarborg ingeval het tweede toestel onklaar mogt worden. Dat tweede toestel bestaat uit een klein rad, wordt door stoom bewogen en kan door een man met gemak bediend worden. Overal waar dat noodig is zijn compassen aangebragt, terwijl er ook voor het stuur rad een telegraaf-toestel met plaat en wij zer is aangebragt, die in verbinding staat met een dergelijk toestel op de brug, zoodat de kommandant of wachthebbenden officier zijne kommando’s kan geven en de koers aangeven waarin* gestuurd moet worden. Die orders kunnen daardoor zonder tijd verlies worden opgevolgd en is de veilig heid daardoor zeer zeker meer verzekerd. Onze wandeling vervolgende bezochten wij eerst de verblijfplaatsen der 3de klasse pas sagiers. Er zijn drie afdeelingen voor de tusschen- dekspassagiers, namelijk: voor gezinnen, voor alleen reizende vrouwen en voor alleen rei zende mannen, die allen bijna op dezelfde wijze zijn ingerigt, zoodat ik volstaan kan met eene afdeeling te beschrijven. Eene flinke ruimte die men eerder in eene kleine kerk zal aantreffen dan in een schip is in het midden voorzien van twee rijen tafels en banken, waaraan het eten wordt voorgezet. Ter regter- en linkerzijde zijn de slaapkamers met 16 a 20 slaap plaatsen, 5 aan 5 boven elkander, iedere slaapplaats is voorzien van een nieuwe ma tras, hoofdkussen, tinnen bord, waterkan, mes, vork en lepel, al deze voorwerpen worden van wege de Maatschappij koste loos gedurende de reis verstrekt. Het hoofdkussen is dubbel en gevuld met kurk en kan tegelijkertijd gebruikt worden voor reddingstoestel ingeval van schipbreuk als anderzints daartoe heeft men het slechts met de riemen die er aan verbonden zijn om het lijf te gespen om in zee boven 2°. dat aan een I gereikt, vermeldende tijd en plaats van op komst 3°. dat de verlofgangers, die voor andere provinciën zijn ingelijfd, zich bij den provin cialen adjudant te Leeuwarden kunnen aan melden, teneinde bij een detachement gevoegd of wel van reisgeld voorzien te worden. 4°. dat de aan de verlofgangers toeko mende daggelden en voor zoover zij regtstreeks naar hunne garnizoensplaats moeten vertrekken bewijzen tot kosteloos vervoer ter secretarie kunnen worden in ontvangst genomen. Witmarsum, den 16 Junij 1883. De Burgemeester voornoemd, C. W. C. T. VISSER Fzn. Mijnheer de Redacteur Alhoewel mijne reig naar Antwerpen een geheel privaat karakter heeft gehad, wil ik toch, omdat verscheidene mijner kennissen mij daartoe aangezocht hebben eene kleine beschrijving geven der kolossale stoomboot „de Waesland” der Red Star Line den 2en Junij jl. van Antwerpen naar New-York vertrokken, hopende dat uwe abonnenten het met genoegen zullen lezen en het mis schien voor den een of ander nog van eenig nut kan zijn. Door tusschenkomst van den heer K. L. E. van Heerde, Hoofdagent der Red Star Line te Rotterdam Nieuwe haven no. 132, die de beleefdheid had zelve met mij van Rotterdam naar Antwerpen te gaan, ben ik in de gelegenheid gesteld „de Waesland” geheel en al te bezien, en dat een geleider wel noodig was, is mij gebleken, daar ik anders zeer zeker in het schip verdwaald was geraakt. Den indruk die men verkrijgt als men op het dek der stoomboot komt is overweldi gend. Als men bij den voorsteven staat kan men de mensehen op het achterschip niet meer onderscheiden. Onwillekeurig kwam mij de gedachte voor den geest, bij het aanschouwen en be treden van dien kolussus, wat moet de zee, dat element, toch nog veel krachtiger zijn om zoo’n gevaarte, waar men van schrikt als men het ziet, te kunnen vernietigen, en wel zal die gedachte zeer zeker bij een ieder opkomen die „de Waesland” voor het eerst ziet, want de lengte der boot is 196 passen (dat is afgepast op de Koemarkt meer dan geheele lengte der rij boomen;) en breed 42 voet; dus als men dat weet kan men eenigzints nagaan wat kolossaal gevaarte die boot is, en wat reusachtige afmetingen zij hebben moet. „De Waesland” is een der grootste stoom schepen die de xktlantische oceaan bevaren, heeft 4 masten en stoommachines van 2500 paardenkracht meet 4500 tonnendiep gang 28 voet, legt van 12 tot 16 mijlen in het uur af en doet gewoonlijk de reis van Antwerpen naar New York in 10 a 11 De maatschappij doet dit als voorzorgs maatregel ingeval van nood, ofschoon ze nog nooit zijn gebruikt geworden. De privaten voor mannen en vrouwen zijn geheel van elkander afgescheiden, ter wijl de afzonderlijke waschhuizen steeds van warm en koud water voorzien zijn. Ofschoon „de Waesland” ruimte heeft voor 1500 personen, worden er echter nooit meer dan 1200 ter vervoer aangenomen. De passagiers der le en 2e klasse hebben ieder een afzonderlijk salon waarin zij gezamenlijk eten en dat tevens dient tot conversatiezaal. De salon der 2e klasse is bekleed met rood fluweel, zoowel sofa’s, gordijnen, enz. en kunnen daar 80 personen te gelijk di- neeren. Een fontein met ijswater is daar ten gebruike voor de passagiers. Van uit die salon komt men in lange onafzienbare gangen met dwarsgangen. Aan de zijden van die gangen bevinden zich de slaapka mers, allen met 2 bedden, sofa, waschtafel, spiegel en waterfontein. Enkele slaapkamers voor families zijn voorzien van 4 bedden. Die gangen doorwandelende komt men aan de slaapkamers der le klasse. Deze zijn op dezelfde wijze ingerigt als die der 2e klasse met dit onderscheid alleen dat het ameublement wat fijner is. Alle slaapplaatsen der le en 2e klasse zijn voorzien van eene electrische schel, zoo dat men hulp verlangende, die ten alle tijde kan bekomen. Excelcior was ook bij onze wandeling door „de Waesland” de leus; immer hooger! zoodat wij ten laatste in de salon der le klasse aankwamen. De pracht en luister waarmede dat salon gemeubileerd was, kan ik bijna niet be schrijven. In de breedte van den salon stonden zes lange tafels, 100 personen kunnen daar te gelijk dineeren. De vloer bestond uit kleine gekleurde in gelegde blokjes houten was bedekt met prachtige kostbare loopers, fauteuils en stoe len naar evenredigheid, pianino en een flin ke bibliotheek met alle soorten van werken van voorname schrijvers. De aanrecht kamer 'bevindt zich in de nabijheid der salon. Alle spijzen komen uit de keuken met een elevator (ophaaltoestel) in de aanrecht- kamer en worden daar eerst netjes gerang schikt voor ze in den salon worden voor gediend. Daartoe bevindt zich in die aanrecht- kamer een aanrecht tafel, die door stoom verwarmd wordt op die temperatuur welke vereischt wordt; door middel van een kraan, en waarop de spijzen warm worden gehouden. Voor de le en 2e klasse passagiers zijn nog aan boord badkamers met naar verkiezing warm of koud water, terwijl o wonder zich in een der kamers, op zijde van het schip tusschen de salons der le en 2e klas se bevindt een beeldje van een kappers winkel, allerkeurigst en netjes ingerigt waar men door een bekwamen Coiffeur gekapt en geschoren kan worden voor een billijken prijs, naar 'alle regelen der kunst. Verder vindt men nog een privaat dames salon en een rookkamer voor de heeren waarin men zich kan afzonderen, wanneer men geene geneigdheid heeft om in de con versatie salon te zijn. Vooral de rookkamer is allergezelligst ingerigtkeurig ingelegde gekleurde vloer tegels met marmeren tafels en een afzon derlijk blad, met gaten er in om de glazen zeevast te zetten. Deze kamers zijn beiden voorzien electrische schellen drukt is de bediende in liverij onmiddelijk bij u. Nu rest mij nog te verhalen hoe het aan boord komen der passagiers toeging alsmede het vertrek der boot. Welnu, ten 10 uur Zaterdag morgen (2 Junij) zoude „de Waesland” vertrekken en was ik reeds ten 8 uur present bij de Schel de, waar de boot met 26 voet diepgang vast aan den wal lag. Een smalle lange brug, werdt van den wal den 3 beambten der Maatschappij om de passagiers 3e klasse teregt te helpen ter wijl op het schip bij het einde der brug twee door het Belgische gouvernement aange stelde Doctoren en een scheepsdocter ston den teneinde zooals ik geinforrneerd werd de passagiers te inspecteeren of er ook bij waren die ziekten onder de leden hadden of anderzins ongesteld konden zijn. Vooral werdt naauwkeurig op de vrouwen met kinderen gelet en zorgvuldig gekeken of zich bij hen ook kenteekenen van mazelen of pokken mogten voordoen opdat deze er uit gehouden konden worden. Eenige der passagiers werden onder toe- zigt vaneen beambte der maatschappij apart gezet en na afloop der inspectie naauwkeu- riger nagezien. Mogt zich het geval van een of andere ziekte bij een of meer passagiers voordoen, dan worden deze er uit gehouden en mogen met die boot niet vertrekken, maar moe ten wachten tot dat zij geheel hersteld zijn of tot een volgende boot wachten. Wel is waar is dat niet aangenaam voor de personen in kwestie, maar ontegenzegge lijk toch een uitstekende maatregel voor het welzijn der vertrekkende passagiers. Mogt er gedurende de reis, een passagier ziek worden, dan wordt deze in geval van besmettelijke ziekte afzonderlijk behandeld in het hospitaal, daartoe expres ingericht. Dat hospitaal is echter nog nooit gebruikt. Alle passagiers genieten vrije geneeskun dige hulp en medicijnen, zoolang ze aan boord zijn. Twee geëxamineerde Doctoren zijn er aan boord die alle dagen tweemaal inspectie houden bij de passagiers. Zijn de passagiers 3e klasse op de boot aangekomen, dan wordt hun door andere beambten hunne plaatsen aangewezen en kunnen zij daar zelve hunne slaapplaatsen uitkiezen. Ik begaf mij ook toen even tusschendeks en ofschoon het op het eerste gezigt wel eene Babylonische verwarring scheen, moest ik bij nader beschouwen de orde, netheid, vlugheid en regelmatigheid bewonderen waarmede het daar toeging. Het ging er zoo vlug en flink toe dat eer een uur verloopen was alle passagiers en die waren er ten getale van 853, reeds voorzien waren van slaapplaatsen en de meesten zich reeds weder op het dek be vonden om een laatst vaarwel aan Antwer pen toe te roepen. Op eens werden wij herinnerd, dat de tijd van vertrek naderde, doordien „de Waes land” ons door een hevig gebrom met zijn stoomfluit daartoe waarschuwde. Dit was de uitnoodiging voor hen, die de reis niet mede maakten, om de boot te ver laten. Nadat wij nog ongeveer 5 minuten op den wal stonden om het schip te bezien, en de bedrijvigheid en orde die er op heerschten bewonderden, werd klokslag 10 uur het sein tot vertrek gegeven en ziedaar bewoog „de Waesland” zich langzaam, statig en trots, getrokken door twee sleepbooten, naar het midden der Schelde om daargekomen lang zaam zich zelven vooruit te werken. Die sleepstoombooten worden hier vliegen genoemd en waarlijk het is ook of men twee muggen bij een bonte kraai ziet. „DeWaesland”salueerde eenige malen met de vlaggen een daverend gejuich van de vertrekkenden en van ons die achterbleven volgde en na een goede reis, behouden aan komst en goed succes in de nieuwe wereld aan hen die daar heengingen te hebben toe- gewenscht verlieten wij de Schelde, in de vaste overtuiging, dat de Red Star Line een der beste lijnen is tot het vervoer van landverhuizers. Mogten er aanstaande landverhuizers in deze omstreken zijndie informatiën willen hebben, dan ben ik volgaarne bereid die te geven. Ik kan dan ook na al het door mij ge ziene, ondervondene en gehoorde, de Red Star Line ten zeerste aanbevelen. Mijnheer de Redacteur. Ik hoop dat ik de opgeroepen verlofgangers bijzondere kennisgeving zal worden uit- ■e-i BtfLSWABDSCHE COIBAXT ‘II KORPSEN. DATUM van OPKOMST. 7/ II 10 13 16 3 18 2e Regement Veldartillerie. Korps Genietroepen. le Regement Veldartillerie. 3e n h le Comp. Hospitaalsoldaten. ]e Regement Infanterie. 8e 3 Julij en 16 Augustus 1883 u 21 11 September 10 Augustus 1883. 7/ tr

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1883 | | pagina 1