NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD BOLSWARD WWmAMtt I Twee en Twintigste Jaargang. 1883. No. 31. VOOR DONDERDAG 2 AUGUSTUS. De spoorweg LeeuwardenSneek. 4 '6 BlTITEWEiAiy». lÏ e ’t Is of ADVERTENTIEPRIJS: 50 Cts. van 17 regels. Ver volgens 10 Ct. per regel. Overigens naar plaatsruimte. ABONNEMENTSPRIJS: 80 Cents per 3 maanden. Franco per post 95 Cents. Een der telegraaf-maatschappijen in N.- Amerika heeft de eischen van hare be ambten gedeeltelijk ingewilligd en dienten gevolge zijn een 500 telegrafisten weder aan ’t werk gegaan. De vraag om 15 pct. verhooging van loon is het voornaamsts struikelblok, trouwens de maatschappij wil maar 10 procent toe staan. Valsche geruchten aangaande cholera gevallen, nu hier dan daar, loopen er rond en verspreiden onrust en vrees. De pers haast zich wel met tegenspraak, maar de eerste indruk is gemaakt. Gelukkig, is ook het telegrafisch bericht, dat in Engeland twee cholera-sterfgevallen plaats hadden, in zooverre onwaar, dat daarvan in de dokken niets bekend is en dat ook het andere geval niet de Aziatische maar de inlandsche cholera gold. Een stalknecht te Kensington, die akelig gehuisd en armelijk gevoed werd, kreeg op 18 Juli de koliek en stierf nog denzelfden avond in het ziekenhuis. Het is daarom, dat men niet te lichtge- loovig ten aanzien van cholera-tijdingen moet zijn, maar toch ter dege wakker be hoort te blijven in het nemen van die voor zorgsmaatregelen, welke, als beproefd heil zaam, allerwege bekend zijn. partij, schrijft in zijn blad Moskowski Wje- domostie„het Catholicisme is steeds de vriend der geheime genootschappen en der revolutionairenen begunstigt ook het ni hilisme want niet die genootschappen al leen, welke direct zijne doeleinden najagen, bevordert het, maar ook en bovenal die welke verwarring stichten in de maatschap pelijke toestanden. Het vervolgt en kwelt het jong-Italië en zweert samen met repu blikeinenen en anarchistenhet reikt de hand aan de socialisten en alle andere op roermakers, en elk middel is goed genoeg om zijn invloed en macht te vermeerderen.” Velen zijn vooral verbaasd dat zulk een onbeschaamde afkeuring van eene daad der Regeering volkomen ongestraft blijftdat zelfs ongehinderd een blad verspreid wordt, waarin, als het eenige belang van Rusland in deze quaestie, wordt verdedigd: gedwon gen overgang der Catholieken tot het ortho doxe geloof, of verbanning naar Siberië en onteigening der Polen ten gunste van de Russen. En dat terwijl graaf Tolstoï ter stond met den muilkorf gereed staat, als een vrijzinnig blad zich aan de geringste toespeling zelfs op eene regeeringsdaad waagt. De reden is niet ver te zoeken hoe machtig de Minister Tolstoï ook wezen moge, zoodra het buitensporigheden der oud-Russische conservatieven geldt, is hij machteloos, en oefenen Katkow en Pobie- donoszew, thans opper-procurator der heilige synode en vroeger ’s Keizers leermeester, een alles beheerschenden invloed. Te Alexandrië zijn twee cholera sterfge vallen voorgekomen. Men brengt zeker ook al weer niet te vroeg een hospitaal voor lijders aan die ziekte in gereedheid, dat binnen eenige dagen kant en klaar zal zijn. De verschijning van den Onderkoning van Egypte in de hospitalen te Cairo heeft een zeer gunstigen indruk gemaakt op de zieken, ja op de geheele bevolking, te meer daar b.v. de president der gezondheidscom missie er zich nog geen enkele keer liet zien. - Uit Tongkin schrijft men, dat de Fransche bezetting van Hanoi een uitval ondernam met 500 man. Zij veroverde 7 kanonnen en de vijand liet duizend dooden op het slagveld. De Franschen verloren slechts elf man Als het verschil zoo groot is, is menigeen genegen om aan de juistheid der cijfers te twijfelen. De Fransche Senaat heeft met 139 tegen 129 stemmen de rechterlijke wet aangeno men en aan de Regeering dus volmacht gegeven om het personeel der rechterlijke macht te verminderen. Het was zeer de moeite waard den spoor weg, welke Sneek met de hoofdstad der provincie verbindt, in oogenschouw te nemen, althans zoo werd mij verzekerd en daarom nam ik eene kaart, zonder andere bedoelingdan de lijn eens op te nemen. Van Sneek ging ik uit, en in het geïmprovi seerde station, eigenlijk eene goederenloods, werd plaats genomen. Het eigenlijke station is nog lang niet klaardat kan nog wel drie maanden duren, De rémise voor loco motieven, plaats hebbende voor vijf stoom slepers is zeer getnakkeljjk ingericht, zóó dat de sporen voor de machines als de stralen eener ster uitloopen op de draaischijf evenals men ook eene inrichting van dien aard te Amersfoort heeften in Belgie op verscheidene plaatsen. Toen de eerste spoorlijn in Friesland werd geopendbleek het dat de heeren in genieurs deze provincie met onbetamelijke geringschatting hadden bejegend: al spoedig bleek het namelijk, dat alle stations te klein waren gemaakt. Ook de veeladingsplaatsen waren op verre na niet voldoende voor den dienst, en toen men voor de lijn Harlingen— Leeuwarden maar vijf veewagens zond, luid de het advies van den heer Gischler, de eerste lijninspecteur in het noorden, „zorg dat ik vijftig van die wagens krijghet zal dan nog de vraag zijn of ik dan genoeg heb.” Op de lijn SneekLeëüwarden heeft men gezorgddat over bekrompenheid niet te klagen valt. De stationsgebouwen dit moet tot eer onzer regeering gezegd worden zien er een weinig behagelijker uit dan die, welke de beambten van den Waterstaat hebben gebouwd langs de eerste serie staats spoorwegen. Men heeft blijkbaar geprofi teerd van het voorbeelddoor de Holland- sche IJzeren-spoorwegmaatschappij gege ven door hare stations-gebouwen aan de Oosterlijnnaar een minder zwaarmoedig model te knippen, dan men in Nederland gewoon was. De gebouwen tusschen Sneek en Leeuwar den zien er niet half zoo officiëel-leelijk uit, als die langs de eerste staatslijnen. En wat de vroegere bekrompenheid be treft, die is zelfs zoo verre vermeden, dat de weidsche inrichting der stationsgebouwen te Bozum en te Mantgum den lachlust van eenige reizigers opwekte die de zes minuten oponthoud benuttigden met even een kijkje in de lokalen te nemen. Wat de veeladingsplaatsen op die stations betreft, deze zijn veel te groot; had men de helft van het daaraan bestede geld ge bezigd om veestallen te bouwen, dan zou daardoor zijn voldaan aan eene bestaande behoefte, tweemaal per jaar worden door Duitsche kooplieden in het hartje van Fries land inkoopen van vee gedaan, welk vee dan op een’ bepaalden dag moet worden geleverd te Oosterwierum. Dit dorp, gelegen halver wege Sneek en Leeuwarden, aan de trek vaart tusschen die beide plaatsen, was als aangewezen als verzamelplaats, toen het ver voer nog voor een groot gedeelte te water geschiedde. Op die leverdagen zit het dorp Ooster wierum vol vee, het staat voor een deel onder den blooten hemel. Nu in de streek, welke het vee aanbrengt, een spoorweg is aangebracht, zal zeer natuurlijk hetveever- voer ook direct per spoor geschieden; maar dan zal er aan het station Mantgum of Bozum groote behoefte blijken te bestaan aan ge legenheid om te stallen. De wagens op de nieuwe lijn in dienst gesteld, onderscheiden zich gunstig van de bestaande. Een pad loopt midden door elk rijtuig, zoodat iedere passagier gemakkelijk zijnen vrienden of kennissen een buurpraatje kan verleenen. De tweede klasse is zeer gemakkelijk ingericht; men is niet genood zaakt in den rug te gaan liggen, zooals in de oude rijtuigen van die klasse; men kan fatsoenlijk zitten. Over de regeling der uren van vertrek en aankomst wordt heel wat gemurmureerd. De reizigers zijn door de directie der Staats spoorwegen niet weinig gedupeerd. Men begint nu karakterschetsen van wij len koning Cetawayo te geven. Hij was zegt men trouw jegens Engeland en iets meer dan een onbuigzaam barbaar. Mocht men hem een wilde noemen, dan was hij toch geen „onedele wilde”. Men weet hoe het beruchte circumlocutie- kantoor te Londen volgens Dickenshet groote vraagstuk had opgelost„Hoe iets niet te doen.” Misschien herinnert men zich, dat er eens een monnik is geweest die vernuftig had uitgerekend, hoe men Napels zoodanig kan doorloopen, dat men steeds schaduw heeftwelk werk ten titel voert „Napels te doorwandelen zonder zon.” De directie der Maatschappij tot Exploi tatie van Staatsspoorwegen heeft de niet gemakkelijk uit te maken kwestie op te lossen: „Hoe een aangesloten spoorlijn uit te sluiten van het wereldverkeer.” ’t Is of de maatschappij heeft gezegd „Die Snee kers en die boeren hebben gedwongen om de opening der lijn,ze zhllen ze zien ope nen, maar eenvoudig als lokaallijn.” Wie ’s morgens met de eerste boot uit Harlingen wil vertrekken naar Holland wordt teleurgesteld: de trein naar Harlingen is precies 12 minuten vertrokken, als de trein uit Sneek arriveert. De sneltrein is dan precies 7 minuten geleden vertrokken. De eerste trein Sneek—Leeuwarden is 7 minuten vroeger te Jellum-Boxumdan de eerste trein LeeuwardenHarlingen te Deinum is. Nu zegt men dat iemand uit Bozum die volstrekt dien dag niet te laat in Amsterdam moest zijnmet een’ vriend had afgesproken om een paard aan eerst genoemd station gereed te houden. Dit ge schiedde en hij gallopeerde daarmede naar Deinum, waar hij tijdig genoeg arriveerde, om nog den Harlinger trein te snappen. Intusschen had die man zich schuldig ge maakt aan het doorbreken van het afslui- tings cordon. Misschien zal men hem dat nog eens zuur doen opbreken. Men zou misschien op de gedachte kun nen komen, dat de directie der staatsspoor wegen de verbinding met Leeuwarden en Harlingen belemmertom het publiek te noodzaken den kortsten weg te nemen, door zich te Heerenveen op de staatsbaan te begeven; doch zulk eene handelwijze zou reeds in strijd zijn met de traditiën der Maatschappijen ten anderen begunstigen allen, die te Heerenveen of te Akkrum zich per spoor naar het zuiden wendenin de eerste plaats de Nederl. Tramwegmaat- schappij of de Akkrumeren Jouster booten. Wie van Bolsward of Sneek per spoor naar Holland vertrekt, is de weg per stoom tram aangewezen: over de Joure en Hee renveen is de reis het goekoopst, het vlugst en het gemakkelijkst. Men verdiept zich in gissingen over de vraagwelke slimheid hier weer achter steektdat men het publiek wil beletten over Leeuwarden of Harlingen naar Hol land te reizen. Eene reden van verbazing levert tevens de lage prijzen van het per sonenvervoer die prijzen staan in verhou ding tot die voor de nooderlijn als 3 5. Dat men zoo allerbespottelijkst langzaam rijdtwekt de ontevredenheid van het pu bliek op; doch daarvoor kan eene zeer goede reden zijn: men kan vooreerst het spelrijden nalaten, om den nieuwen weg te sparen en den grond in den beginne niet noodeloos lasten op te leggen. Fr. Crt. WONSERADEEL, 28 Julij 1883. In de heden gehouden vergadering van den gemeenteraad is besloten 1. Goed te keuren den geloofsbrief en verdere bescheiden van het herkozen raads lid, den heer II. T. Rinia. 2. Te benoemen tot leden der commissie, die in vereeniging met burgemeester en wethouders zal hebben te adviseren over de 50 ingekomen reclames tegen aanslagen in den hoofdelijken omslag, de heeren O. C. Ledeboer, Mr. J. Klaasesz de Boer en G. B. Bruinsma. 3. Eervol ontslag te verleenen aan den heer P. J. Visser als lid van het burgerlijk armbestuur te Witmarsum. 4. Bepalingen vast te stellen op het na zoeken van aardappelvelden. 5. De kermis te Witmarsum dit jaar in plaats van op 5 op 12 Augustus te doen aanvangen. 6. Het Armbestuur van Cornwerd c. a. te magtigen tot overschrijding der raming op zijne begrooting voor 1883. 7. In beginsel te besluiten tot opheffing van het commissoriaal beheer van den kunstweg BolswardHarlingen en de ge meenteraden van Bolsward en Harlingen uit te noodigen tot voorbereiding daarvan eene commissie van 6 leden, uit eiken raad 2 te kiezen,- te benoemen. 8. Te benoemen tot onderwijzer aan de school te Pingjum D, Posthumus te Berk hout. Een ingekomen voorstel van den heer G. J. Anema, om de kermissen te Arum, Witmarsum, Kimswerd en Pingjum op Dingsdag en te Makkum op Maandag te doen aanvangen, is om advies in handen van het dagelijksch bestuur gesteld. Men zegt dat de vereenigingDuitsche Catholieken, in dit jaar geen algemeene vergadering zal houden De oorzaak daarvan zou zijn de moeije- lijkheid om eene plaats te vinden, voor de bijeenkomst geschikt. Hier en daar werden, op aanzoek om medewerking, zoovele zwarigheden gemaakt, dat men besloten heeft dit jaar zonder ver gadering te laten voorbij gaan. Een paar dagen geleden deed de Prins von Bismarck een wandeling in het park Friedrichsruhe, waar hij zich thans bevindt, het bekende Lauenburgsche landgoed dat hem toebehoort en tevens zijn geliefd zomer verblijf mag genoemd worden. Terwijl hij aldaar op zijn gemak rondstapte, ontmoette hij een vrij talrijk gezelschap reizigers derwaarts getrokken door het verlangen om dit vermaarde landgoed uit eigen aanschou wing te leeren kennen. Zoodra hij in hunne nabijheid was aangekomen, bleef hij stil staan en knoopte onverwijld een gesprek met hen aanop de ronde, gulhartige en beleefde manier hem zoo bijzonder eigen. In den loop van het daarop gevoerde gesprek, deelde hij onder anderen mede, dat het zijn eerste wandeling wasdie hij sedert ge- ruimen tijd had kunnen doen. De geel zucht had hem erg geplaagd en verhinderd de vrije lucht te kunnen genieten. Toen de kanselier zich verwijderdenam hij den hoed af en wenschte hen op recht vriende lijke toon een aangename reis toe. Uit den mond dier touristen werd later vernomen, dat het uiterlijk van Prins von Bismarck de duidelijkste sporen vertoonde van zwaar lichamelijk lijden. Hij stapte zeer langzaam voortafgevallen, verouderd zag hij er uit; zijn gansche gelaat was nog geel, tengevolge van de ziekte waarvan hij geleden had, en toen hijafscheid van hen nemende, het hoofd ontblootte, liep de veel donkerder gele kleur van voorhoofd en schedel ter deeg in het oog. Lord DerbyEngelands Minister van Koloniënheeft van den volksraad van Transvaal een telegram ontvangen, melden de, dat de heer Paul Kruger, president van het bewind van Transvaal, in September a. s. te Londen zal komen, om den volks raad te vertegenwoordigen. Onder de Russen worden scherpe aan merkingen gemaakt over de schikkingen tusschen de Regeering en het Vaticaan en aan de eerste verweten dat zij in dezen groote zwakheid heeft getoond. „Gij hebt voegt men haar toe den Duitschen buurman nageaapt en een ver gelijk met het Vaticaan getroffen dat het begin zal zyn van telkens nieuwe aanvragen en concessiën. Ook Katkow, de leider der oud-Russische BOLSWARDSCHE COURANT ri i J

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1883 | | pagina 1