NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD BOESWAR» WONSERADEEL I 1J Twee en Twintigste Jaargang. 1883. No. 37. DONDERDAG 13 SEPTEMBER. VOOR «UITEHiTIjAlV». DE VRIJDENKERS. Jl Bjl ml ook BW ABONNEMENTSPRIJS: 80 Cents per 3 maanden. Franco per post 95 Cents. Zij die zich met het volgende kwartaal op dit Blad abonneren, ontvan gen de nog verschijnende Nos. gratis. hun beste denkbeelen te danken hebben aan het Christendom, dat zij nu verwerpen. M. E. van der MEULEN. den vrees Generaal Ramberg heeft bij het aanvaar den van de betrekking van buitengewoon Regeeringscommissaris in Croatië, in een zeer krachtige, maar tevens kalme en ver zoenende proclamatie aan de bevolking hiervan kennis gegeven. Hij verzekert den BOLSWARD. Zondag 9 dezer werd hier de 14e Alge- meene Vergadering van de Provinciale Friesche Werklieden-Vereeniging gehouden. Ze werd geopend met eene toespraak van den Heer O. Rommerts, die het ontstaan der Werkliedenvereenigingen in herinnering bracht. De werkman zag hoe menschen, die een zelfde bedrijf uitoefenden zich vereenigden tot behartiging van eikaars belangen. De kooplieden in hunne kamers van koop handel, de fabriekanten op hunne nijverheids congressen en zoo meer. Toen nu zijn loon allengs verminderde omdat de waarde van het geld minder werd door den hoogen prijs der levensmiddelen, werd ook bij hem het denkbeeld gewekt om zich met zijne mede-arbeiders te vereenigen, om zoo des te beter het hoofd te kunnen bieden aan de moeiten des levens. De arbeiders-vereenigingen werden aan vankelijk met weerzin ontvangen. Men zag achter haar het roode spook der revolutie. Werkgevers verboden hunne arbeiders er lid van te worden. Doch wantrouwen heeft plaats gemaakt voor waardeering. Men Voor het groote feest der onthulling van het beeld des Oorlogs en dat des Vredes op den Niederwald hebben zich aangemeld 284 vereenigingen van oudstrijdersmet verzoek om plaats voor 10.000 leden. Zooveel plaatsen konden niet beschikbaar worden gesteld, maar Keizer Wilhelm zal toch door allen gezien kunnen worden. In de Keizerlijke tent worden 50 fau teuils gezet voor vorstelijke personen. Ter rechterzijde van die tent zullen staan de generaals, wier beeltenissen op het beeld des oorlogs zijn aangebracht, en bij dit beeld de leden van de besturen der strijders- bonden, die de kosten van het beeld heb ben bijeen gebracht. Bij het beeld des vredes worden de stu denten en schoolleerlingen geschaard, die zich belast hebben om bijdragen voor dat figuur te verzamelen. De muziek van 4 groote militaire corp sen zal het feest opluisteren, en onder het luiden van al de klokken van de naburige dorpen zal de ontelbare schare aanheffen het echt Duitsche lied „Nun danket alle Gott 1” zen zijn, noch van landen, noch van volken, noch van standnoch van geslachtnoch van leeftijd. De Romein, de Syro-phe- nicischede arme vooralde vrouwhet kind, de gevallene, allen zoeken hem, allen zijn hem welkom. Bij hem geen rassen haat geen anti semitisme, geen anti-roma- nisme. Maar wat willen de vrijdenkers daarvoor dan in de plaats geven Wij wachten ook hier op iets „nieuws” te ver geefs. Het beste wat zij beloven en geven, is ontsprongen aan de oude bron, waaruit heerlijke waarheden opborrelen als kris talhelder, levend water, maar waaruit men met voorliefde het zand ophaalt, dat op den bodem ligt, om dan triomfantelijk uit te roepen ziehier wat men het Chris tendom noemt’t is enkel zand en slijk. Ongetwijfeld, Dr. Gunst heeft gelijk, wij willen met Jezus een „koningrijk der He melen”, maar op aarde, als een zout, dat de flauwe wereld des stofs smakelijk maakt als een licht, dat vol reinen gloed schittert te midden van de tallooze ongerechtigheden, die immers ook de vrijdenker verafschuwt, ’t Is volstrekt onwaarals hij verzekert dat het iets „nieuws” zou zijn, dat men „in plaats van de christelijke zedeleer” nu „werken zou op verheffing van den mensch, op verbetering van zijn lot, dat de nieuwere tijd maatschappelijke toestanden tracht te verbeteren, in tegenstelling met de oude opvatting van het Christendom”. Wat nu geschiedt en in nog zeer geringe mate, is niet anders dan het langzamerhand door werken der beginselen, die reeds voor vele eeuwen in de Evangeliën zijn neergelegd. Juist de leer dat armen en rijken gelijk zijn, man en vrouw dezelfde rechten hebben is uitsluitend aan het Christendom te danken. Jade Christelijke zedeleer eischt „kruisi ging”, maar niet van den „mensch” doch van het „vleesch” en als de vrijdenker dat woord begrijpt in den zin waarin het ge bruikt wordt, dan zal hij erkennen dat daar alleen wordt bedoeld, iets waarmee hij, hoop ik, ’t eens zal zijn, dat de geest moet heer- schen over ’t vleesch. In waarheidhoe ik zoek, ik vind en vond nog niets nieuws onder de zon die de vrijdenkers over ons willen laten opgaan. Wel merk ik op grove onkunde omtrent de beginselen van den Christelijken gods dienst wel dit, dat vele vrijdenkers onder een ongelukkig gesternte geboren schijnen, zoodat zij kennis hebben gemaakt met een of ander soort van akelig verminkt Chris tendom dat zich ’t is niet te loochenen voor het ware vaak uitgeeft en dat zij op dit verminkte Christendom gaan schelden alsof het ’t onverbasterde ware. Er zijn onder de vrijdenkers nog al eenige genees- heeren, verbeeld u dat deze altijd de men schen beoordeelden naar de voorwerpen die zij in de ziekenhuizen en krankzinnigen gestichten aantreffen. Wij aanvaarden gaar ne de hulp der vrijdenkers en vinden het vreemd, dat zij in hun vergadering, zij de mannen der vrije gedachte, het recht van ’t vrije woord betwisten wanneer een man als P. H. Hugenholtz Jr., in hun midden wenscht te spreken. Mocht ’t zoo zijn en ’t in elk geval zoo worden, dat alle men schen die van goeden wille zijn, die in den grond der zaak ’t zelfde bedoelen, elkander niet af- en uitstooten, maar met elkander samenwerken, om de mensehheid verder te ontwikkelen en haar dat geluk te doen deelachtig wordendat voor allen bestemd is en dat onafscheidelijk verbonden is met reinheid van zeden. Het kan zijn, dat er een diepe klove is tusschen sommige vrijdenkers en ons, die Christenen willen blijven. Als het nam. de bedoeling is om te leeren, niet„de levende God is overal,” maarde levende God is nergens. Zij die uitdrukkelijk ma terialisten zijn, die alleen aan stofwisseling gelooven, voor wie er dus ook geen zede- wet kan zijn, al willen zij er, in strijd met hun stelling, door een beter gevoel gedreven toch aan vasthouden, zij kunnen met ons niet samen werken dat erken ik. Doch ook de zoodanigen zullen evenals de ande ren goed doen, door een wat bescheidener toon aan te slaan en te erkennen, dat zij Croaten, dat ’s lands rechten, nationaliteit en taal niet aangetast zullen worden, maar de rust zal hij met alle daartoe beschikbare middelen herstellen in elk geval zal hij zijn plicht vervullen. Hij hoopt dat de be volking hem het volbrengen van deze taak mogehjk zal maken, ten einde alles weder te eerder in den gewonen toestand kunne komen. Deze proclamatie wordt over het algemeen gunstig opgenomen. De Vrijdag gehouden vergadering der Croatische nationale partij verklaardde, dat het benoemen van den commissaris een grondwetschennis is. De Hongaarsche- oppositie-partijen beweren insgelijks, doch op andere gronden, dat de Hongaarsche Regeering de grondwet geschonden heeft, en zullen het Kabinet hevig bestrijden. Evenwel vinden al de fractiën der oppositie het niet meer dan billijk, dat Hongarije voldoening verlangt en het staatsgezag her steld worde. Ter conferentie van de Hon gaarsche oppositiemannen werd door velen de wensch geuit, dat Croatië van zijn voor rechten zou worden vervallen verklaard, doch de meerderheid stemde hiermede niet in. De ongunstige beweging breidt zich in- tusschen volgens Weener telegrammen, in de Engelsche bladen, meer en meer uit. In geheel Mexico is van niets anders sprake dan van de onlangs ontdekte goud velden in Beneden-Californië. Uit Guya- mas en Sonora worden in allerijl expeditiën derwaarts gezonden. De legende zegt, dat een inwoner van Santa-Gertrudes het be staan van eene goudader kende en op zijn sterfbed het geheim aan zijne familieleden heeft geopenbaard. Dezen moeten gedu rende eenige maanden voor zich zelven de aangewezen terreinen hebbeu geëxploiteerd; maar lang kon dit niet stilblijven, en nu volgden de buren, die weldra groote hoe veelheden goud op verschillende plaatsen verkochten. Dit heeft gaandeweg alge- meene opgewondenheid en spanning ver oorzaakt. Heel Guyamas loopt uit om de goudlagen te gaan opsporen de uitgestrekt heid daarvan bedraagt, naar tot dusver ge dane opsporingen, 15 mijlen en men schijnt nog niet aan het einde. Dat het ernst is met deze zaak, blijkt uit een officieel tele gram, hetwelk de militaire chef en com mandant van Beneden-Californië heeft ge richt tot den Minister van openbare werken in Mexico „Ik heb zoo luidt het uit Mulegé, op de te Santa-Gertrudes ont dekte placers, zeer bevredigende officieele en particuliere berigten ontvangen. Men heeft klompen gedegen goud gevonden van 1 pond 4 adarmes, en van 15 ons 7 adar- mes, a 24 karaat. De uitgestrektheid der tot dusver bekende placers is 8 a 10 mijl.” Latere berichten spreken, zooals wij hier boven zagen, van 15 mijl. ADVERTENTIEPRIJS: 50 Cts. van 17 regels. Ver volgens 10 Ct. per regel. Overigens naar plaatsruimte. De zwarte stip, die nog altijd aan politieken hemel wordt gezien en verwekt, vertegenwoordigt de Fransch-Chi- neesche kwestie. Inderdaad zij is dreigend. Een oorlog tusschen Frankrijk en China zou groote gevolgen kunnen hebben, want daarbij zijn gewichtige handelsbelangen be trokken. Men klaagt reeds in Engeland, dat de Engelsche vloot in de Chineesche wateren niet sterk genoeg is en Duitschland zendt gaandeweg oorlogsvaartuigen derwaarts teneinde, zoo noodig, den Duitschen handel te beschermen. Frankrijk zoo redeneert men te Berlijn is niet gereed voor een formeelen oorlog in Oost-Azië. De krijgsmacht, waarover het, tot een transport derwaarts, kan beschikken, is te zwak en, wilde het de zoogenaamde tractaat-havens in China blokkeeren, dan zou dit verschillende protesten uitlokken. De Chineesche gezant, markies Tseng, een geslepen diplomaat, spreekt vredelie vend, maar houdt altijd een slag om den arm en ’t einde van al zijn redeneeringen is: „ik weet niet zeker, of mijne idée’s ook die zijn van de regeeringsinannen te Peking.” Op 6 jl. is te Genève de zoogenaamde vastendag gehouden, ingesteld naar aanlei ding van de moordtooneelen van den St. Bartholomeus-nacht. Die dag is vroeger afgeschaft geweest, maar door de geavanceerde liberale partij hersteld. De zaken staan nu op dien dag te Genève stil, de kantoren zijn gesloten en de werk lieden houden rustdag, maar de kerken worden toch niet, als vroeger, drukker be zocht. De Franschen die te Genève wonen of er tijdelijk vertoeven, hebben Victor Hugo, die in het hotel Byron bij Vevey logeert, uit- genoodigd, om hun gast te zijn aan een groot feestmaal, waaraan ook zullen deelnemen de heeren Lockroy en Naquet, die Victor Hugo gezelschap houden. Verder zullen aan de feesttafel plaats vin den de heer Arago, Fransch gezant te Bern en Ruyz Zorilla, die verblijf houdt in het Schweizer Hof. Dat zal zeer zeker een recht politiek diné worden. Voor eenige dagen is in Amsterdam een Internationaal Congres gehouden van Vrij denkers. Het werd niet door honderden bijgewoond, maar dat kon ook niet, want wij hebben hier te doen met een keurbende van meest jonge mannen en enkele vrou wen die als de trotsche Alpen uitsteken boven de vlakke velden en de lage heuve len, boven ons gewone stervelingen. Wij zijn dwergen tegenover die reuzen, wij sla ven tegenover die vrijen, wij zijn de dwa zen, die nog voor vroomheid ijveren, zij de wijzen, die volgens Domela Nieuwenhuis met het „zwarte spook” gebroken hebben, maar toch het „roode spook” nog niet aan durven. ’t Is dan ook eerst „De Dageraad”; als het socialisme zijn zonnegloed over ’t menschdom zal doen schijnen, zal ’t een Hemel op aarde zijn. Voorloopig echter mag men met een begin tevreden zijn, im mers ook „de morgenstond heeft goud in den mond.” Hoort welke de zegeningen zijn, die ons voorgespiegeld worden. Aller eerst en allernoodzakelijkst moet het chris tendom van de aarde verdwijnen. Daartegen zijn de stormrammen gericht geweest van mannen als Dr. Büchner, Dr. de Paepe, Mej. Besant. De vloed der welsprekendheid stroomde en overstroomde het publiek soms zoo lang, dat velen de vlucht namen. Doch ’t is een zegen die komen zal, als maar eens de vloek van dat christendom zal weg gevaagd zijn van de aarde. Immers „het volk smacht naar andere spijs dan wat de catechisatiekamer schonk” zeide Dr. Gunst reeds in eene vroegere vergadering van de vereeniging „de Dageraad”. En als men verneemt, wat volgens de dagbladen ditmaal verkondigd is, dan is het christendom een vijand van allen vooruitgang, de toestand der vrouw daardoer niets verbeterd en Je zus, die letwel in éénen adem genoemd wordt met Joë Smith, den voorstander der veelwijverij bij de Mormonen, evenals alle stichters van godsdiensten een lijder aan godsdienstwaanzin, die, indien hij nu leefde in een Krankzinnigengesticht zou worden geplaatst. Voorzeker, indien deze dingen alzoo zijn, dan roepen wij dien profeten eener nieuwe toekomst een hartelijk welkom toe. Vragen wij echter naar de nieuwe leerdie het menschdom verlossen zaldan roept Dr. Gunst ons toe: „De mannen der vrije ge dachte willen breken met den in steen ge houwen godsdienst der volken, met een God, die tusschen kerkmuren is opgesloten”, en als wij nu hoopvol wachten op het „nieuwe”, zoo luidt het„de levende God is overal”. Dat wij het hiermee volkomen eens zijn zullen velen begrijpen, maar dat wij teleurge steld vragen is dat nu iets „nieuws” even zeer immers die leer is reeds zoo oud als het Christendom en wie kent niet het lied des dichters Op bergen en in dalen En overal is God Waar mijn gedachten zweven Of stijgen, daar is God Omlaag en hoog verheven, Ja, overal is God! En vragen wij naar het bewijs voor Jezus’ waanzin, dan erlangen wij de plompe voor stelling, dat hij een timmermanszoon is ge weest, die alleen gezegd heeft dat hij de Messias en zoon Gods is. Alsof slechts dat het doel van zijn optreden is geweest en niet juist het streven om de vroomheid los te maken van tempelmuren en daarvoor in de plaats te stellen eene aanbidding in geest. Voorts is het niet te ontkennen, dat de Evangelisten in Jezus een menschen- vriend schetsen, voor wiens liefde geen gren- B, BOLSWARÜSCHE COlltAXT I

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1883 | | pagina 1