NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD BOLSWABD W«SB»A»BBI. H kl No. 46. 1883. Twee en Twintigste Jaargang. j DONDERDAG 15 NOVEMBER. n. VOOR BIWWLAND. ■IUITEWIjAIV». ft MAARTEN LUTHER. allerlei M. E. van der MEULEN. ABONNEMENTSPRIJS 80 Cents per 3 maanden. Franco per post 95 Cents. ADVERTENTIEPRIJS: 50 Cts. van 1—7 regels. Ver volgens 10 Ct. per regel. Overigens naar plaatsruimte. I „Ik ben te oud om groote reizen te doen en daarom zend ik mijn zoon, als eene attentie jegens u, die mij met een bezoek hebt vereerd” schreef Keizer Wilhelm aan Koning Alfonso van Spanje. Veertien dagen zal de Duitsche Kroon prins te Madrid logeeren en in dien tijd ver scheiden groote steden des Rijks bezoeken. De Burgemeester vanWon- seradeel Gelet op de uitnoodiging van den heer Commissaris des Konings d d. 5 November j.l. 3e afd. No. 668 herinnert door deze de veehouders in zijne gemeente aan hunne verpligting, om van het heerschen van „mond- en klauwzeer” onder hun vee, bij hem aangifte te doen, zullende bij nalatig heid hiervan, de strafbepalingen der wet van20Julij 1870, Staatsblad No. 131, wor den toegepast. Witmarsum, 8 November 1883. De Burgemeester voornoemd, C. W. C. T. VISSER Fzn. BOLSWARD, 13 November 1883. De alhier in Julij opgerigte Koraalver- eeniging tot verbetering van het kerkge zang heeft zich Zondagavond 1.1. in de St. Martinikerk voor het eerst doen hooren. Gereede aanleiding bestond daarvoor in de herdenking van Luthers 400-jarigen geboor tedag. De talrijke toehoorders hebben zich zeker verheugd in de oprigting der zang- vereeniging, want hoe kort ook nog be staande, gaf zij blijken van vooruitgang en verschafte de uitvoering rein genot, vooral het schoone Lutherlied. De zuiverheid liet weinig te wenschen over en schoone gelui den hoorde men onder allen, vooral onder de sopranen. Den Directeur komt zeker een woord van lof toe voor zijn onderwijs en leiding. De Koraalvereeniging, steeds voor uitgaande ook in ledental, voorziet waarlijk in eene bestaande behoefte. De ontwikke ling die er overal heerscht in alle vakken, het meer en meer weten waarom men zus en zoo werkt (niet omdat het vroeger zoo geschiedde), het verbeterd onderwijs, nood zakelijk voor ieder om zich in de maat schappij te kunnen bewegen en daardoor toeneming van beschaving ook onder de lagere klasse, vordert volstrekt verbeterd kerkgezang. We konden nu hooren en voelen wat 4-stemmig gezang bij de gods dienstoefening uitwerkt. Als men eerst ernstig godsdienstig en dankbaar is gestemd en gesticht door de woorden die we hoor den uitspreken en daarna het schoone orgel het preludium doet hooren, om straks den zang der gemeente te begeleiden, dan volgt bij do meesten veelal ontstichting. Het te vreden, kalm gevoel, dat zich uitdrukt in de woorden „het is mij goed hier te zijn”, gaat dan verloren onder de vele dissonan ten, die we moeten hooren. Wie merkte het niet op, het onderscheid der zang van de Koraalvereeniging en dat, hetwelk door de geheele gemeente werd aangeheven. We erkennen gaarne, dat het nog niet opgaat om in Protestantsche kerken alleen ge oefende koren te doen zingen, omdat er nog te velen zijn die meenen dat zelf zingen (al kan men er niets van) tot de godsdienst- betrachting behoort. Maar laat dan toch het gehoorde van de Koraalvereeniging velen opwekken lid te worden. Dit is de eenige weg om op den duur het kerkge zang te verbeteren en het aangename en nuttige van het kerkgaan te bevorderen. We moeten ook in deze vooruitgaan. We houden ons overtuigd, dat de teregt gehoorde opmerkingen, dat het kerkbezoek er niete» drukker op wordt, grootendeels zullen op houden. Het kerkbezoek zal vermeerderen als men daar niet meer na stichting, o n t- stichting ondervindt. De mensch kan bij brood toch alleen niet leven. De in ont wikkeling en beschaving vooruitgaande menschheid zegt en gevoelt met Luther, dat na de godsdienst er niets is, dat met de muziek te vergelijken is, daar zij, gelijk deze, vrede en vroolijken moed geeft. Hij, Luther schreef over de muziek„zij heeft „mij dikwijls verkwikt en groote somberheid „bij mij verdrevenvoor een bedrukt ge- „moed is er geen geneesmiddel, dat zoo het „hart weer stille maakt, verkwikt en ver- „frischt”. Mogt ieder meer en meer gevoe- een kwartier neen zegt men nu, maar vijf minuten geduurd. Elk woord moest in ’t Engelsch of in ’t Nederlandsch vertaald worden. „Breng uw pleidooi op schrift!” zeide lord Derby. Paul Kruger had echter nog wel zooveel tijd, dat hij zeggen kon: bij ons heeft nooit „slavenhouderij” plaats gehad en de con ventie van 1881 hebben wij geteekend maar onder voorbehoud, dat zij later zou gewijzigd worden Het is te voorzien, dat de deputatie niet heel spoedig naar Transvaal terugkeert. En ook kan het gebeuren, dat zij den raad en de hulp van den heer Jorissen broodnoodig heeft. wordt aan de hartstochten van vleesch en bloed ontleend indien maar nooit in schel den en onwaarheid de kracht wordt gezocht; indien men maar niet weer gaat meenen, dat het zwaard en kanon in staat zouden zijn, de waarheid op het gebied des geestes te bewijzen. Voor wie daartoe de toevlucht zou willen nemen, of eigenlijk, wie boos aardig genoeg zou zijn, om daartoe de lagere driften des volks op te zweepen, ten einde alzoo voor eigen zaak een zege te bevech ten, geldt het woord van den grooten Meester: „Wie het zwaard wil trekken moet zelf door het zwaard vergaan”. Neen, niet met smidswapenen vechte de strijder voor het Koningrijk Gods, niet met achter laders en Kruppkanonnenhet recht van den sterkste bewijst alleen dat de een ster ker is dan de ander, niet het minst dat hij gelijk heeft. Meestal zelfs is ’t een bewijs van onmacht op ’t gebied van den geest. Neen, ook geen brandstapels meer. Wat hebben de moorden door Katholieken aan Huss e. a., door Kalvijn aan Servetus ge pleegd bewezen Er zijn geestelijke roof vogels misschien die hunkeren en dorsten naar menschenbloedzoolang ze in hun nachtelijk duister blijven en boven de kerk torens rondvliegen, zij hun die vrije beweging gegund, maar als ze op kansels komen of in onze huizen zich indringen, zorgen wij dan dat ze terstond gevoelen dat we tegen hen gewapend zijn, want voorwaar wij moeten niet in den val loopen, maar zij. De eenige wapenen waarmede wij strijden moeten zijn de tong en de pen. Beide hanteerde Luther op oorspronkelijke wijs. Zijn hart maakte hem welsprekend. Hij hekelde, hij wondde, maar ’t was ter genezing, niet om te dooden. Er was geen „doodelijk venijn” onder zijne tong. Hij doopte zijn pen evenmin altijd in honig als in gal. Toch zouden we niet gaarne ieder woord dat van hem tot ons gekomen is verdedigen. Hij was vaak ruw, hoewel in dezen een zoon van zijn tijd, soms ook eenzijdig en onnoodig scherp. Ons ideaal is echter ook niet de welsprekend heid van Luther maar van Jezus. Bij hem bovenal moeten wij ter schole gaan. Na bijna 19 eeuwen moeten wij nog altijd zeggen „nooit heeft een mensch gesproken gelijk deze mensch”, zoo waardig en waar, zoo verheven en eenvoudig, zoo zachtmoedig en zoo krachtig. Hij heelt de gebrokenen van harte en hij bestraft vol heiligen toorn. Hij sleept niet alleen mee, maar wekt na denken en overtuigt. Hij spreekt uit het hart, tot het hart. Geen woord van boozen hartstocht getuigend heeft de overlevering bewaard. Hij brengt wel den strijd, maar ’t is den goeden strijd des geloofs en trekt een zijner leerlingen het zwaard uit de schede, dan klinkt aanstonds vermanend zijn woord „steek ’t zwaard in de schede.” Hij gebruikte de schrijfstift niet, wij wel. Welnu doen wij dat immer alzoo, dat wij zaken en personen scheiden, zonden en ge breken gispen, meeningen, zoo wij dit noodig achtenbestrijden maar niet opzettelijk grieven, niet onedelmoedig kwetsen, gelijk al te vaak geschiedt, nog onlangs in dit blad. Bedenken wij, dat wij verantwoor ding schuldig zijn, niet alleen van ieder woord dat wij spreken, maar ook van ieder woord dat wij schrijven. Moge alzoo bij ons gevierde Hervormingsfeest geen onheilig vuur op het altaar zijn gebracht, den geest der waardeering, den geest der verbittering uitdrijven en niemand meenen dat hij in ’t volle bezit is der waarheid, want die is in geen kerk, bij geen mensch, die is bij God alleen. Te Parijs zal door den eigenaar van de New- York Herald, een Fransch blad wor den uitgegeven. Ook met een politiek doel? Voor die onderneming is disponibel ge steld drie millioen francs of dollars? ’t Engelsche bezettingsleger in Egypte maakt tegen het einde dezer maand een begin, met de ontruiming van dat Land. De eerste bijeenkomst van de Transvaals sche deputatie met Lord Derby heeft slecht- Naar aanleiding van den 400sten gedenk dag der geboorte van Met volkomen gerustheid zet ik mij neder, om een artikel van dit weekblad te wijden aan het streven van den man, wiens naam hier boven staat geschreven. Met genoegen her inner ik mij, dat ik het groote Piusfeest voor eenige jaren heb mogen bij wonen, in de Parkzaal te Amsterdam en hoewel ik mij niet kon vereenigen met alles wat ik daar hoorde, kon ik mij zeer goed verplaat sen op het standpunt der katholieken bij de vereering van hun geestelijken vader. Ik heb het voornemen niet iemand te erge ren en vertrouw dat geen onpartijdige er gernis nemen zal aan ’t geen ik schrijf. Immers ’t geldt hier een man, wiens be- teekenis door niemand kan geloochend worden en dat de vierhonderdste gedenk dag van zijne geboorte in heel het Prote- stantsch Europa met zooveel geestdrift is gevierd, mag niemand verwonderen. Hij is een man geweest met een edelen geest, een standvastig karakter, wiens open oog liet lezen in zijne ziel, die ’t hart op de tong had. Hij heeft de gebreken zijner deugden gehad, hij was vaak heftig tegen over zijne tegenstanders, wie deze mochten zijn, Protestant of Katholiek, maar altijd eerlijk als goud en ’t was zijn doel niet om te kwetsen. Wie een smet op zijn karak ter wil werpen, wie de eerlijkheid zjjner bedoelingen in verdenking brengt, doet een onwaardig werk en wederstaat de waarheid in het aangezicht. Dat de Katholieke kerk in zijne dagen door grove misbruiken ont sierd werd, wordt door verschillende con ciliën erkend en is even waar als dat b. v. de Hervormde Synode van Dordt in 1618 en 19 zich on waardig heeft gedragen jegens de Remonstranten. Treurig is het, als men van beide zijden, zulke onloochenbare daad zaken wil doodzwijgen of de zonden en ge breken van het voorgeslacht wil vergoelijken. De Hervormde kerkgenootschappen zijn voorwaar niet „het koningrijk der Heme len” op aarde, ik denk er niet aan, hunne vele gebreken te bedekken, de godgeleerde twisten van vroegere eeuwen en onzen tijd te verdedigen, ze zijn zeer vaak bewijzen van den hoogmoed dergenen, geleerden en ongeleerden, die meenen de waarheid in pacht te hebben, maar evenzeer is het af keurenswaard, als van Katholieke zijde de staf over hen en heel de hervorming en Luther met zoovele andere geloofshelden van zijn tijd wordt gebroken en als er, zoo- als dezer dagen nog weer bij herhaling is geschied, wordt geprofeteerd', dat die her vorming den 400sten gedenkdag van Luther’s geboorte wel niet lang zal overleven, dan herinneren wij ons met kalmte, dat die pro fetie reeds 400 jaren is herhaald en doen een beroep op het late nageslacht, dat zeker over eenige eeuwen nog wel eens glimlachen zal over die voortdurende doodsaanzegging, terwijl de kranke kerk zich dan, vertrouwen we, nog veel gezonder voelen zal dan in onze dagen. Onloochenbaar is er leven in de Hervormde en Katholieke kerk. In beide is gistingbrandende kwestiën worden met hernieuwden ijver behandeld, het kan niet anders of daaruit moet iets goeds te voor schijn komen. Indien maar niet van eene en andere zijde met wapenen gestreden Ook zal ter zijner eere eene groote jacht partij worden gehouden. Zal, als de Prins vertrekt, Spanje even als Italië en Servië onder de bescherming zijn geplaatst van Oostenrjjk-Duitschland Zal het dan verpligt zijn onder de wa penen te komen, als de beide Keizers dat eischen Een gedeelte der Spaansche pers bestrijdt met grooten ijver de meening, dat het be zoek van den Duitschen Kroonprins aan het Spaansche hof een politiek doel heeft. „Spanje zeggen zij is een consti tutioneel land en daarom heeft hier een per soonlijk onderhoud van Vorsten, geen staat kundig gewicht, zooals in rijken, waar een persoonlijk gouvernement bestaat. De vier jongere broeders van den Rus- sischen Czaar te Parijs dit baart opzien en is eene mild vlietende bron van allerlei nieuwtjes en verzinselen. De oudste, de Grootvorst Wladimir, is 36 jaar, generaal en opperbevelhebber der garde. De tweede, Alexis, 33 jaar, is schout bij nacht en een bijzonder knap persoon. De derde, Sergius, is 26 en de vierde, Paul, is 23 jaar. De dochter van den Graaf van Parijs, die „men” met Alexis verlooft, is een 18- jarige schoone. Als sommige Parijsche dagbladen over die Russische Vorsten, die op eene groote jachtpartij bij den Hertog van Aumale ge- noodigd zijn, spreken, is gewoonlijk het einde van hunne betoogen„zeg zoo spoe dig mogelijk, dat de Prinsen van Orleans Frankrijk verlaten en, gaan ze niet vrijwil lig, drijf hen uit De heer Giers, Minister van Buitenland- sche Zaken in Rusland, is naar het buiten land vertrokken. Onder de dingen van den dag die bijzon dere aandacht verdienen, behoort ook het jaarlijksche feestmaal door den Lord-Bur-. gemeester van Londen gegeven. De toast uitgebracht door den Franschen gezant en het antwoord door Engeland’s eersten Minister daarop gegeven, getuigde van groote welwillendheid, ja van sympathie tusschen de beide Regeeringen. Dat was in waarheid voor Frankrijk eene vertroosting, die te meer waarde heeft, nu Duitschland’s Kroonprins naar Spanje ver trekt. ’t Spreekt van zelven, dat John Buil, nu Duitschland aan Spanje ’t Hof maakt, denkt aan Gibraltar en aan Marokko. Er zijn toch Spanjaarden die weder in ’t bezit van Gibraltar wenschen te komen en ook Marokko willen bezetten. Servie wordt op dit oogenblik van zijne constitutionele vrijheden beroofd. Afgeschaft of geschorst zijnde vrijheid van drukpers en ’t recht van vergadering. De hoofden der radicale partij zijn ge arresteerd. Zij, die tot den militairen stand behooren, zullen voor een krijgsraad terecht staan. Overigens wil de reactionaire Minister Christies weder verkiezingen voor een W et- gevende Vergadering uitschrijven, als hij weet dat die zullen uitvallen ten gunste van zijne politiek! Christies durft wel, maar men kan ook te veel durven. i l - i I L BOLSU ARDSCHE COUKAXT.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1883 | | pagina 1