NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD O L SWARD EN WWOSAMB& i LEDEN DER TWEtDE MMEB 1884. No. 43. Drie en Twintigste Jaargang. DONDERDAG 23 OCTOBER. De Verkiezing VOOR BUITENLAND. BINNENLAND. Staten-Generaal. M“. PH. VAN BLOM. S. WIJBENGA. A. BUMA. Het vijftigjarig Jubilé CHRISTELIJKE GEREFORMEERDE KERK. I» M. E. van der MEULEN. ABONNEMENTSPRIJS80 Cents per 3 maanden. Franco per post 95 Cents. ADVERTENTIEPRIJS: 50Cts. vanl7 regels. Ver volgens 10 Ct. per regel. Overigens naar plaatsruimte. I r i op l)I\(;S3)AG 2M>( TOIH Ila s fit De geldleening groot f8000 der gemeente Wonseradeel is tegen 4.3 geplaatst. Er was in het geheel f40,000 aangeboden. Bij loting is toegewezen nan de firma Posthuma te Harlingen f5000, Simon Gaastra te Workum f2500 en de Spaarbank te Workum f500. Als eene bijzonderheid kan gemeld worden, dat een aantal aardbeziënvelden onder Prinsen- hage, bij Breda, in vollen bloei staan en dat er dezer dagen zelfs vele rijpe aardbeziën geplukt zijn. Dezer dagen las men in de Haagsche bladen de min of meer geheimzinnige mededeeling, dat een praatje omtrent eene onderwijzeres volkomen onwaar was. In het U. D. wordt daaromtrent het volgende verhaald „Het praatje betrof eene hoofdonderwijzeres, die onlangs een Engelschman huwdeDeze Brit nu zoo luidde het praatje had zich voor een schatrijken lord uitgegeven, maar was noch rijk, noch lord, en had beweerd vrijgezel te zijn, wat hij ook niet was, alles met détails naar keuze. En wat blijkt nu Dat de man nooit beweerd heeft, lord te zijndat hij nooit voorgaf, schatrijk te zijn, maar niettemin een zeker vermogen bezit, en dat zijne tweede vrouw geheel uit de lucht is gegrepenKort en goed moet de oorsprong van al die praatjes te vinden zijn in de tong van een jaloersch vrouwspersoon die hare wraak koelde, door een en ander te verzinnen en behendig uit te strooien.” Eene zeldzaam belangrijke verkie zing staat den Kiezers op aanstaanden Dingsdag te wachten. De geheele Kamer moet worden gekozen, zes en tachtig volksvertegenwoordigers. Eene grondwetsherziening staat voor de deur en daarbij zal moeten worden beslist over de hoogste belangen, die het volksbestaan raken. In waarheid is ons volk in drie partijen verdeeld en daardoor ook de volksvertegen woordiging. De liberale die tot heden over 44 stemmen in de Kamer te beschikken heeft, de Anti-revolutio- naire en de Roomsch-Katholieke. De twee laatste staan lijnrecht tegenover elkander op meer dan een gebied. Zij bestrijden elkander dan ook met allerlei wapenen. Nochtans zullen wij het liefelijke schouwspel te zien krij gen, dat zij gezamenlijk ter stembus opgaan en elkanders candidaten steu nen. Daartegenover heeft dan ook de liberale partij begrepen, dat zij, in beginselen één, alle persoonlijke veeten moet laten rusten en, met opoffering zelfs van eenige op zich zelf belang rijke persoonlijkheden, alleen die man nen moet afvaardigen, welke geza menlijk eene aaneengesloten meerder heid zullen vormen. Moge een der afgevaardigden van ons district, de Heer A. BUMA, vooral door zijne stem uit te brengen tegen de inge diende klassenbelasting een deel der kiezers hebben ontstemd, na zijne rondborstige verklaringen is hij weer met de Heeren Ph. VAN BLOM en S. WIJBENGA tot candidaat gepro clameerd in de centrale kiesvereeni- ging. En nu dit is geschied, mogen wij er geen oogenblik aan twijfelen of al de Kiezers zullen opkomen en stemmen als één man op het gekozen drietal, dat wij ten zeerste aanbeve len, de Heeren: De Stembus is geopend van des voorm. 9 tot des nam. 4 uur. kans meenden te hebben, behaalden zij de zege. Ook te Namen, Luik, Doornik, Verviers, Dinant, Boitsfort, Hussingnies, Welkenraedt, Wavre, Philippeville, Arion, Gembloux, Covin, Esschen, Berghem, Guedinne Fosses, Roquelange, Chaud- fontaine, Walcourt, Chimay, Bouillon, Lessinci, Ensival, Ostende, Flénu, Viloo, Chapello, Hal ley, Felny, Ledeberg, Jemappes, Floreffe, Mes- sancy, Josoigne, Otrognies, Diest, Houffalize, Uc- cle Gosselies, Virtou, St.-Eloy, Dreghem, Have- lances, overal bleven of kwamen de liberalen in de meerderheid. Tot nog toe worden slechts uit Mechelen, waar de clericalen meester van het terrein ble ven, zij het dan ook met een kleine meerder heid, ernstige ongeregeldheden gemeld. Men ging elkaar daar met messen te lijf. Te Brussel hebben eenige zingende troepen de ruiten van het bureau der Patriote ingeslagen. Er hadden ook eenige onbeteekenende vechtpartijen plaats, enkele personen zijn gearresteerd, maar de orde werd niet ernstig verstoord, reeds om halfnegen kon de burgerwacht inrukken. Te Antwerpen behoefden de troepen niet te patrouilleerenwel kwamen er eenige botsingen voor, maar de poli tie was voldoende in staat, erger dingen te voor komen. De liberalen trokken in optocht met muziekcorpsen door de stad en vergenoegden zich met van harte vroolijk te zijn. Ook te Brussel legde men op deze wijze zijn blijdschap over den welsprekenden afloop der verkiezingen aan den dag. Behalve te Mechelen, hebben de clericalen ook te Brugge, Turnhout, Hal, Neville, Oudenaerde, Grammont hunne zetels behouden. Eene der laatste pogingen van het clericale Ministerie, om zich van den steun der twijfelaars te verzekeren was de officieuse mededeeling in het Journ. de Bruxelles, dat het plan bestond, eene gemeenschappelijke Belgische en Nederland- sche academie voor Vlaamsche en Nederlandsche letterkunde te stichten. Brussel, 21 Oct. De Koning ontbood heden de ministers en de ministers van Staat. Het geheele ministerie diende zijn ontslag in. De Koning heeft dit aangenomen, behalve van Malou en Beernaert, die belast zijn een nieuw kabinet te vormen. De liberale bladen eischen krachtig eene ontbinding der Kamers en optreding van een liberaal bewind. Rusland. Onlangs verbood het gouvernement, dat de naam van leden der Keizerlijke familie aan schepen werd gegeven, behalve aan stoom schepen der eerste klasse. Thans heeft de politie gelast, dat de portretten van den Keizer en de Keizerin uit de gelagkamer, eetzalen enz. van logementenrestaurants en herbergen moeten worden verwijderd, „omdat de gasten niet altijd behoorlijken eerbied bewijzen aan die afbeeldin gen,” Dit is eene merkwaardige getuigenis. Te Moskau hebben van wege de studenten ongeregeldheden plaats gehad. Ook heerscht er bij de studenten te St. Petersburg, sedert de sluiting der universiteit te Kiew, eene bedenke lijke spanning. Zij hebben reeds oproerige pro- clamatiën verspreid. Duitschland. Mevrouw de Kolemine, gravin von Hutten-Czapska, heeft hare toestemn.mg in de echtscheiding ingetrokken. Het gerechtshof te Darmstadt had die toestemming als een der argumenten beschouwd, om haren echtgenoot, den groothertog van Hessen, de ontbinding van het morganatisch huwelijk toe te staan. De gravin komt nu in appèl bij het oppergerechtshof te Darmstadt en zal daarna de zaak voor het Kei zerlijk oppergerechtshof te Leipzig brengen. De gemeenteraadsverkiezingen in België zijn een zegepraal voor de liberalen geweest. In sommige gemeenten is de nederlaag der clericalen vernietigend geweestin vele, waar de laatsten zich zeker waanden van de overwinning, zijn ze verre in de minderheid gebleven. Uit de opgewonden telegrammen, die uit Brus sel worden ontvangen, blijktdat hét alge- meene resultaat van den verkiezingsstrijd op 19 October verpletterend is voor het stoute Mi nisterie, dat de openbare meening in het aange zicht durfde slaan en niet gerust heeft, vóór het den slag terug had bekomen. De natie werd tot spreken gedwongen en zij heeft het gedaan, dui delijk, nu zonder aarzelen, met geestdrift, zich haastende om te ontkomen aan de gevolgen der clericale verrassing. Te Brussel waren van de 12,100 ingeschreven kiezers p. m. 11,000 opgekomen. Den geheelen dag was het buitengewoon levendig op straat bijna iedereen zag men met het liberale strikje op de borstde opgewondenheid nam toe met het bekend worden van elke nieuwe overwinning. De liberalen hadden te Brussel eene meerderheid van 3750 stemmen. Maar ook in al de voorste den, te St.-Josse-ten-Noode, Schaerbeck, St.-Gi les, Laeken enz., werden de clericalen totaal ge slagen. De geestdrift was tegen half vier onbe schrijfelijk. Te Antwerpen behaalden de liberalen de zege praal met 1110 stemmen. Het behoeft niet ge zegd te worden dat deze uitslag ook daar de geestdrift ten top deed stijgen. Te Leuven, waar de liberalen zelven niet veel Op den 14den October, die toen evenals dit jaar op een Dingsdag viel, knielden des avonds in eene bijzondere woning te Ulrum, een dorp in de provincie Groningen, de predikant H. de Cock met zijne ouderlingen en diakenen en een aantal gemeenteleden neder en na gebeden te hebben teekenden dezen eene akte van afscheiding of wederkeering, van of tot de Nederlandsche Her vormde Kerk. Door deze daad was de grondslag gelegd voor harte gevoelen en gelooven, „dat al de artikelen en stukken der leer, begrepen in de Belijdenis des geloofs, den catechismus en de leerregels der Synode van Dordrecht, gehouden in 1618 en 1619, in alles met Gods woord overeenkomen.” Wel nu, al zouden wij hun gaarne weer een plaats inruimen als zij tot ons wilden wederkeeren en broederlijk met ons samenwonen, hoe zouden zij het kunnen terwijl zij, op niet zeer liefelijke wijze beweren, dat in ons genootschap Christus en Belial gelijkelijk kunnen worden gediend. Im mers, al drukken wij het anders uit en willen liever zeggen dat wij Gode het oordeel laten over wat tarwe en wat onkruid is, toch kunnen wij niet meer beweren, dat ons genootschap staat op den grondslag in de 17de eeuw gelegd, sints verschillende richtingen, feitelijk en wettelijk toe- gelatén zijn en zelfs mannen als Dr. Kuyper be vonden worden onzuiver in de leer te zijn, als die in strijd met Art. XXXVI der geloofsbelijde nis, leert dat het niet meer „het ambt der overheid is, om de hand te houden aan den heiligen ker kendienst, om te weren en uit te roeijen alle af goderij en valschen godsdienst, om het rijk des Antichrists ten gronde te werpen” enz. Het moet worden erkend, dat niet alleen de evangelischen en modernen, maar ook de orthodoxen, behoudens enkele uitzonderingen, vooral wat de predikanten betreft, zijn afgeweken van de leer in de formu lieren van eenigheid vastgesteld. Dit wordt wel door velen der laatsten verbloemd, bedekt, ont kend zelfs, zoolang zij samenstemmen in de be wering en den eisch dat volgens Art. 11 Alge meen Reglement de leer moet worden gehandhaafd, maar zoodra het komt tot de formuleering wat tot „de leer” moet gerekend worden, dan blijkt het dat nog immer de strijd bestaat over het „quatenus”, d. i. „hoe verre,” want afgeweken zijn bijkans allen, de vraag is slechts„hoe verre” Om één voorbeeld te noemen. Van de kansels kan men hooren, in de boeken kan men lezen, dat de rechtzinnigen tegenover de vrijzinnigen den Bijbel achten als „Gods woord” en de göe ge meente is gerust, als zij die uitspraak heeft ge hoord. Doch als men nu nagaat, hoe door zeer velen het recht der kritiek wordt erkend, allerlei uitzonderingen worden gemaakt, dan vraagt men zich af, of ’t geen spelen met woorden is, als evenwel wordt volgehouden, dat men alles gelooft, „omdat en zooals het in den Bijbel staat”? De Christelijke Gereformeerde kerk heeft volkomen gelijk, als zij verklaart tot eene „wederkeering” niet te kunnen overgaan, omdat de overgroote meerderheid der Nederlandsche Hervormde kerk van de zuivere leer der vaderen is afgeweken en als zij degenen welke in die kerk daaraan in waarheid nog vasthouden, uitnoodigt den moed te hebben, om ook van haar uit te gaan en tot de kleine kudde der getrouwen over te komen. Zoolang zij blijft gelooven, dat de handhaving der ware leer onvermijdelijk noodzakelijk is voor het waarachtig geloof en innige vroomheid, is de Christelijke Gereformeerde kerk gerechtigd en verplicht haar zelfstandig bestaan te handhaven, evenzeer als de Roomsch-Katholieke. Ons aangaande wij verblijden ons in de vrijheid van onderzoek waarop wij als Protestanten, ook in onze Nederlandsche Hervormde kerk volkomen recht hebben, wij geven gaarne aan alle richtingen plaats, die met ons zoeken naar dat innige geloof dat God werkt in het hart van alle vromen en en dat zich in Jezus op zoo heerlijke wijze heeft geopenbaard. eén nieuw Kerkgenootschap in ons Vaderland of willen wij schrijven in den geest der Christelijke Gereformeerden, dan was door deze daad de echte, oude Gereformeerde kerk in eere hersteld. Een nieuwe loot werd afgesneden van den ouden stam en in nieuwe aarde gezet, omdat de oude stam in ’t hart verkankerde. Voor ’t uitwendige droeg deze nog wel een breede bladerenkroon, maar giftige sappen waren door twijgen en tak ken binnen gedrongen en zouden vroeg of laat den eerwaardigen, tweehonderdjarigen stam doen kwijnen en sterven. Eene halve eeuw is sedert verloopen. De loot heeft wortel gevat en is zelve een stam geworden met vele takken en twijgen. Zij kan wijzen op 381 gemeenten met 371 leeraars, op hare kerken en pastoriën, op hare Theologische school te Kampen met zeven docenten en een leeraar, op haar eigen Synode en Synodale commissie, op haar armenzorg en haar zendingijver, i. e. w. op al den zegen dien zij ervoer en al de werkkracht die zij openbaarde. De onpartijdige navorscher, die ’t oog vestigt op het ontstaan en de ontwikkeling dier kerk, denkt met weerzin aan al de onverdraagzaamheid en vervolging, waaraan de Hervormde kerk en de Staat, door zijne rechterlijke en militaire macht, zich schuldig hebben gemaaktmet eerbied aan het geduld en de volharding, vooral door de Cock en velen met hem betoond bij de onredelijke en onzedelijke bejegeningen die zij moesten onder gaan met bewondering aan al ’t geen deze ge meente van „daglooners”, gelijk een harer leeraars haar noemde, heeft tot stand gebracht. Waarlijk, als wij vernemen, dat de Cock eerst geschorst en daarna afgezet is als Predikant bij de Ned. Herv. Kerk, dat hij met zware geld boeten gestraft is, dat 150 militairen in Ulrum werden ingekwartierd en in zijn pastorie alleen twaalf, dat hij tijdens zijn verblijf te Groningen en later te Leeuwarden, door het volk met steenen werd gegooid, dan zou men meenen, dat wij hier te doen hebben met een mensch allergevaarlijkst voor de rust van kerk en staat. Maar als wij dan vernemen dat hij integendeel was een zeer rustig burger, die zich steeds gewillig onderwierp aan de hem opgelegde straffen en dat de eenige beschuldiging tegen hem was, dat hij, evenals de eerste Synode van de afgescheidenen, die in 1836 te Amsterdam bijeenkwam, verklaarde „dat hij van harte gevoelde en geloofde, dat al de artikelen en stukken der leer, begrepen in de Belijdenis des geloofs, den catechismus en de leerregels der Synode van Dordrecht, gehouden in 1618 en 1619, in alles met Gods woord over eenkomen,” dan doet het ons smartelijk aan dat voor een halve eeuw nog zooveel onverdraagzaam heid in ons Vaderland heerschte op het gebied van den godsdienst. De vervolging toch welke de Cock te verduren had trof niet slechts hem persoonlijk en stond niet op zich zelve, zij trof allen, die met hem zich wilden afscheiden, ’t Is waar, één gebod werd ook door de Cock, gelijk door velen overtreden, hij liet nam. de Evangeli sche gezangen niet zingen en verklaarde zich bij monde en in geschrifte daartegen, maar behalve dat men dit deed, omdat men ze in strijd achtte met de echt Gereformeerde leer en niet uit moed wil, hoe kan toch ooit eene Synode er toe komen, niet om ze in te voeren, wat te verdedigen is, maar om de gemeenten te gebieden ze te zingen? Hetgeen in dit opzicht in het verledene geschied is, vervulle ons met diepe schaamte en zij ons eene ernstige herinnering, dat het Koningrijk Gods niet komt met kracht en geweld en dat ’t eenige zwaard, dat wij mogen gebruiken, is ’t zwaard van den geest. Overigens blijkt ’t ook hier wederom, dat het martelaarsschap het zaad der kerk is geweest. Eenigen mogen er door teruggehouden zijn, velen werden er door geprik keld en aangevuurd tot volharding. Het is merk waardig om na te gaan hoe het kleine kuddeke twintig jaren lang gestreden heeft tegen voort durende miskenning, ook toen de vervolging op hield, totdat het in 1853 eindelijk als kerkgenoot schap erkend werd en dat, terwijl het juist in den beginne ook met inwendige verdeeldheid en teleurstelling te worstelen had. Het is onbe grijpelijk vanwaar al het geld gekomen is en komt, terwijl toch slechts bij hooge uitzondering enkele rijken zich hebben aangesloten en de Staat niets gaf en geeft, ’t Is waar, zij bouwen geen cathedralen, maar ’t zijn toch aanzienlijke kapitalen, die zij bijeen brengen voor hun bedehui zen, pastoriën, tra ktementen en verdere behoeften. Het ontstaan alzoo van dit genootschap of deze kerk is eene noodzakelijkheid geweest, ’t was meer een uitstooting, dan een Exodus, een uittocht. Doch het voortdurend bestaan is dat ook te verdedigen Moest, kan men vragen, de „weder keering” niet reeds lang hebben plaats gehad, waarvan immers ook het hoofd der eerste akte van afscheiding gewaagt Moest dit niet geschied zijn, nu in het Hervormd Kerkgenootschap sints geruimen tijd, het echt „gereformeerd” heeten, niet meer een aanfluiting, maar veel meer een eere is, niet meer een oorzaak van vervolging, maar bijna van vergoding ’t Komt mij voor, dat het antwoord op deze vragen beslist ontkennend moet zijn, althans zoolang de Christelijke Gereformeerde Kerk op haren eenmaal gelegden grondslag blijft staan. Die grondslag is immers uitsluitend, dat men alleen kan samenwonen met hen, die van j 8 VAN DER ■Q* I Bolswardsclie Courant, DER W

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1884 | | pagina 1