NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD I taorrt Kerk. Bericht aan onze geachte Abonné’s. LIEFDE OF PLICHT? bolsward en wonseradeel. De Troonrede, 1887. Zes en Twintigste Jaargang. No. 38. VOOR DONDERDAG 22 SEPTEMBER. HET DOLEEREN BINNENLAND. BUITENLAND. ft ft 2e ABONNEMENTSPRIJS80 Cents per 3 maanden. Franco per post 95 Cents, ADVERTENTIEPRIJS: 50 Cts. vanl7regels. Ver volgens 10 Ct. per regel. Overigens naar plaatsruimte. F en tegelijkertijd de gehoorzaamheid op te zeggen aan wetten en reglementen, dat gaat niet zon der het pad der onwettige revolutie te betreden. M. E. van der MEULEN. Uit Winschoten ontvangen wij bericht, dat de heer Drucker bedankt voor het lidmaatschap der Tweede Kamer. (2V. R. Ct.) Een nieuw plan tot reorganisatie van de Haagsche brandweer moet door den komman- dant bij het Dagelijksch Bestuur zijn ingediend, waarbij, met behoud van het voorstel tot tele- graphische verbinding en tot aanstelling van een vast korps brandweerlieden, de kosten aanzien lijk lager zijn geraamd dan bij het vorige plan. Een niet verkwikkelijk gezicht is het, in garnizoenen met bereden wagens de manschap pen den dienst te zien verrichten der paarden. Immers, bij het fourageeren ziet men veelal de manschappen met hooi en stroo, soms ook met zakken haver beladen, terwijl de fourage-wagens en paarden worden thuis gelaten, zoodat de mensch het werk van het dier verricht. Zou hier, maar met meer recht, de „Vereeni- ging tot beschermen van dieren” niet tegen op moeten komen {Tijd.) Door de Arnhemsche rechtbank is Zater dag de 23-jarige Johanna D., gewezen dienstbode van den Nijmeegschen meubelfabrikant Dijkman, wegens poging tot vergiftiging met phosphorus van een logée haars meesters, een Haagsche jonge dame, veroordeeld tot 3 jaren gevangenis straf. Een landbouwer had onder de gemeente Eibergen dezer dagen een zonderling avontuur. Wandelende over een weiland met runderen, zag hij zich plotseling achtervolgd door een stier. Hij zette het op een loopen, maar merkende dat hij het niet kon volhouden, maakte hij van de gelegenheid gebruik om, toen hij een beerput passeerde, daarin te springen. Zijn vervolger wilde blijkbaar niet de dupe zijner driften wor den en sprong hem dan ook wijselijk niet na, maar ons arm boertje heeft circa uur in dezen toestand, onder surveillance van den vier voeter, moeten doorbrengen, na welks tijdsver loop de stier zich langzamerhand terugtrok en de belegering opgaf, zoodat de man zijn tocht kon voortzetten, juist tot zijn kin met slik en vuil bedekt. In de Haart. Ct. komt een zeer bezadigd opstel voor over het Leger des Heils. Het geeft eene zeer lezenswaardige beschouwing over deze zaak en hen, die er bij betrokken zijn. Wij ontleenen er de volgende opmerking aan. De schrijver L. S. zegt: „Het bleek me dat ondanks de gemeen schappelijkheid van hun vaandelkleurrood, en de gelijkheid van het reddingsmiddelbloed en vuur, de socialisten met de verschijning van het Heilsleger lang niet ingenomen zijn. Te ver wonderen is dat trouwens nietbeide partijen treden op als redders des volksmaar de socia listen zoeken die redding in het bezit van stof- felijken rijkdom en geluk ook voor de armen de Heil-soldaten prediken verzaking van het aardsche en verheffen de waarde van den ziele- vrede. De eersten zien hun Heiland in Domela Nieuwenhuis, de tweeden steunen op Jezus Christus. En het is de vraag, wie het in de kunst van agiteeren van de anderen winnen zou den, zoodat de socialisten begrijpelijkerwijze niet gesteld zijn op de soldaten, die op hunne weide komen wieden. Gelijk een der broeders mij mededeelde, telt het Nederlandsche korps reeds 700 leden, en het is te betwijfelen, of de socia listen sterker zijn. „De vraag, welke van beide agitaties meer nadeel teweegbrengen kan, is voor velen niet gemakkelijk op te lossen.” In de vorige week werd te Amsterdam een schatrijk Amerikaan, die bezwaar maakte een post van f 30,000 te betalen, op verzoek van zijn crediteur gegijzeld. Nadat hij eenige uren opgesloten was geweest, toonde hij bereid om te betalen en keerde naar zijn hotel terug. Als bewijs hoe ongelukkig ’t met de onder- wijzersbetrekkingen in Friesland gesteld is, diene, dat voor een betrekking van f 450 te Koudum zich 34 liefhebbers hadden aangemeld. Enkelen waren er onder, die al anderhalf jaar hun akte van bekwaamheid hadden, zonder nog ooit een cent daarmede te hebben verdiend. Een drietal artikelen over de verhouding der partjjen eindigt de Tijd met een welgekozen beeld. Zij zegt: „Ten slotte nog een enkel woord. Het betreft de voor de zóóveelste maal herhaalde betuiging van de Standaard en haar partijgenooten„Wij zijn aan de Roomschen voor hun steun bij de stembus geen dank schuldig.” Wij hebben het zoo dikwijls gehoord, dat we het in vredes naam maar zullen geloovenMen vergunne ons evenwel d propos van dit geloofsartikel der anti revolutionaire politieke belijdenis een enkele vraag. Twee mannen worden door een der de van een brug in ’t water geduwd. Het water is diep, maar, gelukkig, ze kunnen beiden zwem men. De eene echter doet krachtiger slagen dan de andere. Hij neemt zijn compagnon d' infortu- ne bij den kraag en rept zich naar den oever. Wat dunkt u: zal deze niets beters te doen heb ben dan zijn kameraad aanhoudend in ’t oor te bijten „ik heb je er niet om gevraagdals we aan den kant komen, ben ik je niets schuldig, Op enkele plaatsen in Hongarije heeft men in den nacht van Dinsdag op Woensdag vrij hevige schokken van aardbeving waargenomen, waardoor een groot aantal huizen niet onbelang rijk beschadigd is. Dezer dagen doet weer de ronde in de onder scheiden dag- en weekbladen, dat de ouderlingen en diakenen der Ned. Herv. Gemeente te Lollum, door het Provinciaal kerkbestuur van Friesland zijn „ontzet van de door ieder van hen in het bijzonder bekleede bedieningen en ambten in den kerkeraad dier gemeentevervallen ver klaard van de bevoegdheid tot het uitoefenen van kerkelijke rechten en tot het aanvaarden van kerkelijke bedieningen voor onbepaalden tijdontzet van het lidmaadschap der Ned. Herv. Kerk.” Dergelijke uitspraken zijn gedaan door dit zelfde bestuur in verschillende gemeenten van dit gewest en door andere besturen in onder scheidene provinciën. Ook klassikale Besturen en Kerkeraden, de Synode en de Synodale commissie, hebben zich in dienzelfden geest doen hooren. Van achtenswaardige zijde, in kerkelijke ver gaderingen, in het weekblad „de Hervorming", vooral door moderne predikanten, worden deze handelingen der kerkelij ke besturen vervolgingen genoemd. Ook wordt er op aangedrongen, dat men eene regeling zal in het leven roepen, die het heengaan uit de Ned. Herv. Kerk gemak kelijk zal maken, door aan de uittredenden een deel van het goed mee te geven, indien al niet, omdat zij er recht op hebben, dan omdat „we niet willen „rechten”, maar „minnelijk scheiden”, zooals Vrendenberg schrijft. Het kan van beteekenis geacht worden, deze beschuldiging en dit voorstel aan een onderzoek en bespreking te onderwerpen. Hét is te denken, dat meer dan een werkelijk zich voorstelt, dat de kerkelijke besturen, al kunnen zij zich gron den op de letter der wet, toch zeer onredelijk, ja onzedelijk handelen, met zoovele „geloovigen” te bannen uit de kerk en nog wel hen buiten de deur te zetten, niet met „meer”, zooals Vrendenberg wil, maar met „minder” dan Abra ham aan Hagar gaf. En dan dient op den voorgrond gezet te wor den, dat het „geloof” met heel deze kerkelijke beweging niets te maken heeft. Als „geloovige” wordt niemand afgezet. Er blijven veel meer duizende „geloovigen”, in den zin waarin dat woord genomen wordt in de kerk, dan er getroffen worden door de uitspraken der kerke lijke besturen. Geen der doleerenden wordt of werd, om eenig geloofspunt ooit vervolgd. In Reitzum, in Wons, in Heeg vierde de orthodoxie haar zegepralen en voerde zij heerschappij. In Lollum kon de kerkeraad de meest rechtzinnige predikers hooren, uitnoodigen en in de beroeping was hij volkomen vrij. Het verschilpunt zit dan ook ganschelijk niet in het „geloof”, maar in de „inrichting” van het kerkgenootschap als zoodanig. Zij die doleeren beweren, dat sints 1816 ten onrechte leervrijheid in de Ned. Herv. Kerk is gewettigd, al gaandeweg meer, hoewel in Art. 11 van het Algemeen Reglement (de grondwet der kerk), zij het ook tusschen allerlei vereischten in, de handhaving der leer toch geschreven staat ten plicht voor de kerkelijke besturen. Op grond daarvan, zoo gaan zij voort, zijn alleen zij de rechthebbenden in de kerk, die de onvervalschte leer, in de Synode van 1618 en T9 vastgesteld, belijden, verkondigen en handhaven. De zeer groote meerderheid echter van de lidmaten en ledeu der kerk doet dit niet, de modernen niet, de liberalen niet, de orthodoxen niet. Er is maar een klein kuddeke van uitver korenen. Deze nu zijn het zout der kerk, dat weer tot zijn recht moet komen. Al te lang reeds heeft men gezwegen, het juk der Synodale hiërarchie gedragen, zich laten bezoedelen door het stof der ongeloovigen en geloovigen beide. Met moed moet men het juk afwerpen en het stof afschudden. Zij die dat doen zijn de ware zonen en dochtereo der kerk, zij alleen. Zij hebben recht op de kerk met hare heilsgoederen en alzoo ook op hare stoffelijke goederen. Zij hooren wel den sirenengezang van eenige mo dernen, die wel zoo goed willen zijn, hun, als zij heengaan, een deel des goeds mee te geven, dat hun toekomt, maar zij glimlachen om die Bulgarije. Volgens een telegram zouden er ernstige geschillen in den boezem van het ministerie zijn ontstaan. Stoïloff en Natchewitch moeten verklaard hebben, niet meer te kunnen instaan voor de rust in het land, noch voor de zegepraal van de Regeeringspartij bij de ver kiezingen, zoodat zij genoodzaakt zullen zijn hun ambt neder te leggen, indien de staat van be leg niet op nieuw afgekondigd wordt. De Re- geering concentreert troepen aan de Servische grenzen. Aan hetzelfde blad wordt gemeld, dat de politie te Sofia eene zamenzwering tegen de bestaande Regeering ontdekt zou hebben, terwijl te Lom- palanka eene bloedige botsing tusschen de be volking en gendarmen heeft plaats gehad, ten gevolge waarvan eenige personen gearresteerd zijn. De vrijheid van drukpers het gevolg van het opheffen van den staat van beleg zal in Bulgarije niet duren men is alweer begonnen met de censuur in te voeren op de telegram men. Natuurlijk men wil door het buitenland niet in de kaart gekeken worden. Egypte. De Nijl blijft wassen. Te Assou an zijn de kostbare rivierdijken vernield en men vreesde dat de overstrooming in 5 dagen Kaïro zou bereiken. Te Luxor is het Engelsch-Ame- rikaansch consulaat vernield30 mijl van den Assiout-spoorweg staan onder water. Engeland. De afgevaardigde Beunner stelt in de „Daily News" voor, om, met het oog op de treurige vooruitzichten voor den winter in Ierland, maatregelen te nemen, teneinde verdre ven pachters te helpen, de visschers bij te staan en te zorgen dat er werk wordt verschaft. Hij zelf stelt 1000 pd. beschikbaar. De scharlakenkoorts heerscht nog altijd te Londen. Donderdag werden weer 29 lijders in de hospitalen opgenomen. In het geheel zijn daar op het oogenblik 1225 zieken onder behande ling. Daar velen uwer hunne tevredenheid hebben betuigd met ons plan, om voor enkele stuivers eenige der nieuwste en degelijkste Romans in eigendom te krijgen, zal met October a. S. weder verschijnen door IDA BOY-Ed. Het boek is uitsluitend verkrijgbaar voor abonné’s op ons blad, ook voor hen die zich tegen 1 October abonneeren, voor den pry's van veertig cents. In den gewonen boekhandel is het niet verkrijgbaar, noch vroeger tegen hoogeren prijs ver schenen. Dit interessante werk ziet voor het eerst in Nederland het licht. In dit nummer is een advertentie met BOÏW geplaatst. Elk onzer abonné’s binnen de stad heeft het recht die te teekenen en aan ons bureau met bijvoeging van 40 centen in te zenden. Buiten de stad tegen inzending van een postwissel groot 50 centen. Het boek wordt 1 October aan alle inteekenaren franco afgeleverd. naïeve goedhartigheid. Ze hebben immers niet het minste plan om „heen te gaan”, om „uit te treden”, zij „blyven” krachtens hun recht. Gij lieden moogt niet slechts maar moet heengaan, zoo spreken zij. De rollen moeten worden om gekeerd. Wij, de eenige rechtmatige bezitters zullen overwegen en of wij U, mits gij uittreedt, iets mee zullen geven, of wij genade voor recht zullen doen gelden. Zoolang gij niet uittreedt en de macht in handen hebt, weigeren wij uw hulp en dienst en zeggen U de gehoorzaamheid op. Is er in onze gemeenten een kleiner of grooter getal dergenen, die niet met ons den weg der kerkherstelling, der terugkeer tot de kerken orde van 1618 en T9 op wil, dan sluit dit getal zich buiten de echte Gereformeerde kerk en verliest dus alle recht op de geestelijke zegenin gen en de kerkelijke eigendommen dier kerk. Daarom kan men zich ook niet aansluiten bij de Afgescheidenen (de Christelijk Gereformeerden), omdat deze de groote fout hebben begaan, juist van zich af te scheiden. In geloofsbegrip is men het met hen wel eens, maar in kerkbegrip is een diepgaand verschil. Ziedaar de feitelijke toestand der doleerenden in de Ned. Herv. Kerk, hun standpunt, zooals het mij gebleken is, in de gemeenten met wel ke ik in aanraking ben geweest en evenzeer der overige in den lande, zoover ik hunne hande lingen heb kunnen nagaan. Wel zijn er eenige waar men zich zelf redt in sommige opzich ten, omdat men feitelijk geen gebruik kan ma ken van kerk of pastorie, maar dan is dat on der uitdrukkelijk protest en terwijl men tracht in rechten terug te krijgen, wat naar hun over tuiging geheel ten onrechte hun ontnomen is of onthouden wordt. Ten slotte nog eene belangrijke opmerking. De doleerenden, nam. beweeren, behalve het bo vengenoemde, dat er niet rechtens eene Ned. Herv. Kerk bestaat, waarvan al de gemeenten een onderdeel uitmaken, die te zamen een ge heel vormen, maar dat elke gemeente eene kerk is, die als zoodanig het recht heeft, zich in te richten naar eigen welgevallen. Tegenover al deze beweringen der doleeren den, staan nu de besturen der Ned. Herv. Kerk. Zij moeten zich stellen op het standpunt der wet. Met geloofsrichting hebben zij in dezen niets te maken. Vandaar dan ook, dat ortho doxen, liberalen, modernen, eensgezind samen werken. Zij nemen aan dat de Ned. Herv. Kerk, sints 1 Mei 1852, zelfstandig opgetreden, on afhankelijk van den Staat, door dezen als wettig erkend, bestaat uit al de Hervormde Gemeenten in het Koningrijk der Nederlanden (Art. 1 Algemeen Reglement), zij zijn geroepen voor de rechten dezer kerk op te komen, want zij zijn allen gekozen langs wettigen weg, niet van boven, maar van beneden af, door de ge meenten of hare vertegenwoordigers. Al de ge meenten, ook der doleerenden, hebben hiertoe samengewerkt. De lidmaten en alle verdere bestuurders hebben de wettigheid van het kerk genootschap erkend, gehoorzaamheid aan de vast gestelde verordeningen beloofd. Nu komt er in den laatsten tijd een groep van lidmaten, die spreekt: wij verbreken onze belofte, wij zeggen de gehoorzaamheid op, wjj ontkennen de wettigheid van uw bestaan, wij verbreken het verband, wij richten elk in onzen kring eene eigen „kerk” op en wij behou den de archieven, de diakoniegoederen, de ker kelijke eigendommen, want wij zijn „de kerk.” Wat moeten nu de besturen doen? Ik kan niet anders zien, dan dat er maar één weg is, in de Kerk als in den Staat, tegenover elke groep, onafhankelijk van richting, hier godsdien stige of godgeleerde, elders staatkundige en de ze is, voor de rechten van de kerk of den staat op te komen. Als iemand het rechtens bestaan van den staat ontkent, de wetten vertreedt en zegt met een groep gelijkgezinden „den staat” te vormen, zoo iemand zal ongetwijfeld revolutionair ge noemd worden. Als de rechtbanken hem von nissen, hem vervallen verklaren van zijn burger schapsrechten wie zal van vervolging spreken? Met welk recht wordt dat woord gebruikt, als hetzelfde in de kerk geschiedt? leder kan vrijelijk het land verlaten, als hij aan de wetten van den staat niet gehoorzamen wil. Elk is vrij om uit de kerk te gaan, indien hij tot het inzicht komt, dat hare inrichting met zijn geweten in strijd is. Ook kan men in beide opzichten trachten naar hervorming der wetten in zijn geest, maar in land en kerk te blijven Tentoonstelling van Voedingsmiddelen. Te Amsterdam is de tentoonstelling van bo ter en kaas geopend, welke tot en met Vrijdag e. k. zal worden gehouden. Inzenders zijn vol gens de opgave in het officieele orgaan der ten toonstelling Van boter: J. Uiterwijk, ZutphenD. Klui ver, WapenveldH. Buisman Rz., Purmerend Nederl. Maatsch. voor Kaas- en Boterbereiding, Amsterdam Leidsche Melkinrichting B. Veth Co., Delft; F. J. Los, Leiden; Jan J. Ynte- ma, CornwerdTuyn Co., EdamMolkerei, Gerabronn, „Confederatie”, Delfshaven Weyers, Steenderen; Van Heusden, Amsterdam; Wees- per Boterfabriek, Weesp; Nederl. Maatschappij, Bolsward; Nederl. Maatschappij, Sneek; Neder). Ver. van Roomboterfabrikanten, Amsterdam „L’école pratique d’agriculture et de laiterie”, CoignyPhilipp Heinemann, Kopenhagen, de Haagsche Margarineboterfabriek dr. J. Th. Mou ton J. van der Wal Kz., Witmarsum. Prijzen werden toegekend Voor boter minstens 10 kilogr. Ie Prijs F. J. Los, Leiden. Boterfabriek Bolsward. 3e J. van der Wal, Witmarsum. Voor stukken of kluiten, minstens 1 ’/a kgr, le prijs J. van der Wal, Witmarsum, Maandag door Z. M. den Koning uitgesproken, luidt als volgt „Mijne Heeren „Met genoegen bevind ik mij te midden der Vertegenwoordigers van het Nederlandsche volk, dat in den loop van dit jaar duidelijke blijken heeft gegeven van zijne verknochtheid aan mij en mijn huis. „De wetsontwerpen tot bekrachtiging der ver anderingen in de Grondwet, die inde voorgaan de zitting zijn goedgekeurd, zullen u worden aan geboden. Ik hoop en vertrouw, dat op dien be langrijken arbeid in deze zitting het zegel zal worden gedrukt. „Mijne betrekkingen met alle mogendheden zijn zeer bevredigend. „De zee- en landmacht, zoowel hier te lande als in de overzeesche bezittingen, geven mij re den tot tevredenheid. „Voor maatregelen in het belang van het land bouwonderwijs en van de zeevaart zal uwe goed keuring worden ingeroepen. „De toestand van ’s lands financiën is voldoen de; geene vlottende schuld is in omloop gebracht en voor het volgend jaar behoeft geen buitenge wone belasting te worden voorgesteld. „Moge uwe werkzaamheden onder Gods on- misbaren zegen strekken tot welzijn van het va derland. „Ik verklaar de zitting van de Staten-Gene- raal te zijn geopend,” Bolswardsche Courant IN DE §-O-§— I

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1887 | | pagina 1