NIEÜWS- EN ADVERTENTIEBLAD A.RD SN WONSER ADEEL I II *1 L S’ $1 u •ïl 1892. Een en dertigste Jaargang. No. 15. DONDERDAG 7 APRIL. VERSLAG van den TOESTAND en de WERKING van de Z UIV E L S CII O O L te Bolsward, over 1891. I M VOOR Ifw s l r, •y 43. 44. 45. rd re tp 35. 37. XZDXXZ YCACXZYC AC XZACXCAOCAC ACACX I Bolswarclsche Courant de filiale der 1 April tot 1 Augustus, u 1 1 1 l l ADVERTENTIEPRIJS: 50 Cts. van 17 regels. Ver volgens 10 Ct. per regel. Overigens naar plaatsruimte. lide en van nen ibe- bij lor ken gen lon- het hil- flke ider ror- ABONNEMENTSPRIJS80 Cents per 3 maanden. Franco per post 95 Cents. u dat 865 een jld, ing No. 42. 46. 47. 48. 49. >1 >t e n sn m 3- 'P iale len en et k- le m ie m *r, d. m >g jn is de de m- ist iel in er eft de en id er r els de ui- ee- ert er en, ht- jre de Volgnum. 31. 32. 33. 34. 36. 38. a k ie n n i: ir ie a. ir j. k ;e n ,3 n g n n st >- k n en om aan een wenschelijk toe -an oet jde ich H. A. BIERMA, R. BUISMAN, P. J. B. DANSTE, U. P. HORNSTRA Jr., Warga. A. VAN DER LEY, W. J. LUGARD, N. D. OPPEDLJK, T. van der VLEUGEL, Bolsward. I Bolsward. Delfstrahuizen. Lippenhuizen. Jelsum. De Knijpe. Mnnnikeburen. Jutrijp. Appelscha. De achtste cursus der Zuivelschool werd begonnen op 1 Nov. en werd bijgewoond door acht personen: St. Jacobi Parochie. Leeuwarden. Oosterwolde. Oppenhuizen. Deventer. Woudsend. ‘±£7. J. VAA UlhlV V UlA UljlJ. AJUlOWiXLU. In vijf gevallen is landbouw en veeteelt het ouderlijk bedrijf, 1 1 i zoons van groothandelaars in boteren een is zoon van een predikant. terwijl twee leerlingen zijn zoons van groothandelaars in boter en een is zoon van een predikant. De leeftijd wisselt tusschen 17 en 34 jaar, terwijl een leerling gehuwd is. Het te voren genoten onderwijs is in een geval 5e klasse, in een 2e klasse H.B.S., in een 4e klasse Gymnasium, in een meer uitgebreid lager onderwijs, overigens gewoon lager onderwijs. Een leerling had gedurende zes weken als volontair een zuivel fabriek bezocht, een ander had als Loterverkooper bij de vei lingen ter markt gefungeerd, terwijl ook een Argentinië had be zocht. Bij de meesten van deze jongelui bestaat het plan een betrek king aan zuivelfabrieken te verkrijgen. Bijzonderheden omtrent oud-leerlingen. H. Brandsma, leerling van den Isten cursus, is na eenigen tijd als volontair te Roordahuizum werkzaam te zijn geweest, benoemd tot direkteur der nieuw opgerichte coöperatieve fabriek te Denekamp in Overijsel. E. de Graaf is eenigen tijd te huis werkzaam geweest en daarna als volontair vertrokken naar Roordahuizum. S. D. Kloostra, N. Kuperus, D. van der Werf en H. Yntema zijn boer geworden. A. Starkenburg was een jaar als botermaker werkzaam op het landgoed „de Bese” te Dalfsen en is sedert Mei ’91 als assistent aan de Zuivelschool verbonden. Van den tweeden cursus heeft B. K. Bosma, na eenigen tijd te Oenkerk werkzaam te zijn geweest een eigen fabriek opgericht te Kootstertille. S. Buringa is fabriekschef te Doesburg bij den heer Simonsz. H. Heslinga is beheerder der fabriek te de Wijk (Drenthe), na eerst te Oenkerk te zijn geweest. De anderen zijn in de boerderij teruggekeerd. Van de leerlingen van den vierden cursus is S. Westra alsbe- reider van vette Goudsche kaas werkzaam geweest te Fehrbellin die de bacteriën en spruitzwammen in de zuivelbereiding spelen. Ook deze beschouwingen sluiten aan, aan waarnemingen uit het dagelijksch leven. Wij meenen nu, dat om werkelijk tot de grondslagen der zui velbereiding te kunnen doordringen en de zaken niet oppervlakkig te behandelen, wij den leerlingen eenige kennis van bovengenoemde wetenschappen moeten verschaffen en dat deze zaken zoo behan deld kunnen worden, dat zij het begrip van iemand, die gewoon lager onderwijs heeft genoten, niet te boven gaan. De volgorde van de behandelde onderwerpen is ongeveer deze Natuurkunde. Scheikunde. Bestanddeelen van de koemelk. Eigenschappen van de koemelk (soortelijk gewicht, soortelijke warmte, taai vloeibaarheid, samentrekking na het melken). Ontstaan van de melk. Biest. Invloeden op de melkafscheiding. Melken. Bacteriën. Algemeene opmerkingen bij de behandeling van melk en melkproducten. Invloed van hooge en lage temperaturen. Behandeling van de melk bij het melken en het transport. Grondslagen voor de inrichting van gebouwen en gereedschappen. Reiniging en ontsmetting van beide. Melkgebreken. Onderzoek van de melk met gistings- en stremmingsapparaat. Uitroomen. Invloeden op de volkomenheid van uitroomen en op de hoedanig heid der produkten. Friesch en Swartz uitroomingssysteem. Be handeling van de room. Centrifugaal uitroomen. Verschillende kracht- en handcentrifugen. Voorwarmers. Koelapparaten. Sla gentellers. Hefapparaten. Boterbereiding, Invloeden op de hoe grootheid en hoedanigheid der opbrengst. Zuren van den room. Kaasbereiding. Rijpen van de kaaskaasgebreken. Bereiding van de Nederlandsche kaassoorten. Melkonderzoek. Bewaring van ijs. Inrichting van gebouwen. Stoomketels, ketelarmatuur, stoken, stoommachine, overbrenging van beweging. Betaling der melk in boterfabrieken en boter- en kaasfabrieken, in koopfabrie- ken en gemeenschappelijke fabrieken, in verband met het gehalte der melk en met de marktprijzen. Fabriekmatige melkverwer- king. Wettelijke bepalingen omtrent de verschillende onderne mingsvormen. Inrichting van de statuten van naamlooze ven nootschappen en coöperatieve vereenigingen. Melk als menschelijk voedsel, als overbrengster van ziektekiemen. Melk preparaten. Gepasteuriseerde en gesteriliseerde melk Kefir. Margarine en andere surrogaten. De grondslagen van de wijze van onderzoek aan onze proefstations. Boekhouding op de boerderij, voor zoo verre zuivelbereiding betreft en op de fabrieken. Tegenwoordige stand van de voedingsleer van het rundvee. Voeding van fok- k al veren. Uit deze samenstelling blijkt dat stof ter bespreking ruimschoots aanwezig is. Toch is een termijn van drie maanden toereikende om van een en ander eenig denkbeeld te geven. De theoretische lessen worden gegeven des namiddags gemid deld gedurende anderhalf uur. Na afloop der lessen worden den leerlingen z.g. dictaten van het behandelde medegegeven, en zijn zij vrij om deze al of niet ver anderd over te schrijven. Deze regeling is noodzakelijk indien het theoretisch onderwijs vele vruchten zal dragen en om misverstand te voorkomen. Het overschrijven van deze dictaten is echter nog niet, hetgeen wij wenschen. Enkele leerlingen hanteeren niet vlug de pen en hunne dictaten zijn niet netjes, bovenal niet zoo systematisch als wij zouden wen schen en als de oorspronkelijke dictaten zijn. Bovendien is dit overschrgven zeer .tijdroovend en ander te gemoet te komen, schijnt het ons deze dictaten in druk te doen verschijnen en vermoedelijk zal het manuscript daartoe in den loop van 1892 gereed komen. Bij het praktisch onderwijs in melkonderzoekingen werden aan gewend Soxlet’s apparaat, lactokrit, verschillende lactobutyro- meters, lactodensimeter, gistings- en stremmingsapparaat. De resultaten van het eigen bedrijf dienden ten slotte als grond slagen voor onze boekhouding. Excursies. Gewoonlijk werd met de leerlingen na afloop van den cursus een rondreisje gemaakt naar verschillende fabrieken, om de in richtingen van deze te bezichtigen. Zoo werden met de leerlingen van den vijfden cursus, behalve de fabrieken in het vorige verslag genoemd, ook nog bozuuht de fabrieken van de heeren Romkema te Joure, Halbertsma te Sneek en de fabriek te Heerenveen. Met de leerlingen van den zesden cursus, werd onder leiding van Starkenburg een reisje gemaakt naar Witmarsum, Achlum, Kimswerd, (coöp.-fabriek en centrifüge-boerderij) en Harlingen. De leerlingen van den achtsten cursus bezochten eveneens deze fabrieken. Herhaalde malen maakten bovendien de leerlingen op eigen initiatief uitstapjes naar naburige fabrieken en boerderijen. Bewijzen van belangstelling en schenkingen. Verschillende malen kwamen personen uit belangstelling een bezoek aan de school brengen en plaatsten hunne namen in een daarvoor aanwezig boek. Zoo genoot de zuivelschool op 23 September de eer van een be zoek van den Heer Commissaris der Koningin in deze provincie. Bovendien mochten wij ons verheugen in enkele schenkingen. De Carlshütte te Rendsburg, die ten vorige jare gratis in bruik leen een Balans Centrifuge afstoud met een ontroomingsvermogen van 400 L. per uur, was zoo welwillend in ruil voor de aanwezige trommel eene Nieuwe Balans trommel toe te zenden, die in het oude statief geplaatst, een ontroomingsvermogen heeft van 700 L. per uur. De firma Rozenzweig und Baumann te Kassei zond door be middeling van haren agent, den heer W. Hoevenaar Jr. te Nij megen en haren sub-agent den heer S. Leopold te Leeuwarden, gratis eene hoeveelheid z.g. Porcelein emailverf, voldoende om twee lokalen te bestrijken, om zoodoende de welverdiende aan dacht op haar fabrikaat te vestigen. De firma Boeke Huidekoper, die ons in 1889 een Laval- centrifuge schonk, ontroomende 400 L. per uur, zond gratis in ruil een Alpha-trommel, voorzien van het nieuwste model halsbus (met kogeltjes) ontroomende 800 L. per uur; deze zal in 1892op gesteld worden. Het secretariaat van het Friesch Rundvee Stamboek, zond een exemplaar van de in 1891 verschenen afleveringen. De commissie van beheer van het Buma-legaat, zond een exem plaar van het in 1891 door haar uitgegeven werk over landbouw coöperatie. De redactie van de Mededeelingen en Berichten, zond steeds een tiental exemplaren van de verschenen nommers. Verder ontvingen wij van verschillende besturen van zuivel fabrieken teekeningen van de fabrieken, met de statuten en het huishoudelijk reglement, terwijl de heer M. B. de Vries te Knijpe nabij Berlijn; na zijn terugkomst is bij benoemd tot beheerder der coöperatieve fabriek te Nieuwe Zijlen bij Dockum. Het onderwijs. Het onderwijs werd in hoofdzaak gegeven door den directeur Jac. Persijn. Sedert 12 Mei 1891 wordt hij, voor zooverre het de praktische werkzaamheden en de administratie betreft, ter zijde gestaan door den assistent A. Starkenburg, oud-leerling der school. Het personeel bestaat verder uit een vasten knecht en diens vrouw; op 12 Mei werd een tijdelijk aangesteld werkman weder ontslagen. De duur van de cursussen, die in den regel drie maanden is, werd in twee gevallen met een maand verlengdbij de vijfde was dit het geval, omdat de aangevoerde hoeveelheid melk in dien tijd zeer gering was en de bijzonder strenge winter bovendien in vele opzichten storend werkte, terwijl de zesde cursus vier maanden duurde, omdat in de maand Juli aan den directeur eene vacantie werd verleend en het theoretisch onderwijs dus niet werd gegeven. Het onderwijs omvat praktisch onderricht, melkonderzoek, bos houding en theoretisch onderwijs. Het praktisch onderwijs en de uitvoering van melkonderzoekingen dient om de leerlingen bekend en vertrouwd te maken met de behandeling van verschillende machines en gereedschappen, hen opmerkzaam te maken op de verschijnselen bij deze melk ver werking en hen zoodoende gelegenheid te geven eenige ervaring, en wel zooveel mogelijk ervaring, te verzamelen. Het ligt in den aard der zaak, dat dit onderwijs gedurende drie maanden onvoldoende moet zijn voor eene volledige praktische opleiding. Daartoe moet iemand minstens gedurende een vol jaar werkzaam zijn, want de omstandigheden, waaronder gewerkt wordt en de maatregelen, die aangewend moeten worden, zijn in de ver schillende jaargetijden en op de verschillende fabrieken en boer derijen zeer onderscheiden. Dit wordt ook door de personen, die een cursus der zuivelschool volgen, gewoonlijk ingezien en voor zoo verre zij voorheen geen ervaringen in de praktijk verzameld hebben, voltooien de leerlingen gewoonlijk hunne praktische opleiding door als werkman of als volontair op zuivelfabrieken eene plaatsing te zoeken. Ten dienste van het praktisch onderwijs is onze school voorzien van het fabrieksgebouw en inventaris, bevattende Melkkelder voor 44 Swartz vaten van 40 Liter en 24 aden. Stoomketel van 6 atmosferen. Stoommachine van 6 paarde- krachten. Burmeister en Wain centrifuge, model 1889. Nieuwe balans centrifuge. Laval’s centrifuge (tegenwoordig Alpha separator). Holsteinsche karn, boterkneder, 2 kaaskuipen, en alle bijbe- hoorende machines en gereedschappen. De leerlingen zijn bij het praktisch onderwijs gewoonlijk ver deeld in ploegen van twee, terwijl iedere week de helft van werk zaamheid wisselt. Bij de praktische werkzaamheden is op te merken, dat ge durende den tijd, dat tweemaal per dag melk wordt geleverd, de avondmelk steeds met het oog op een gemakkelijke arbeidsver- deeling, in Swartz vaten en in aden wordt verzameld. Na 12 uren wordt deze melk voor de eerste en laatste maal geroomd, terwijl de magere melk voor de bereiding van Friesche nagelkaas en halfvette kaas in Goudschen vorm wordt gebruikt. De morgenmelk wordt gedurende den zomer steeds en gedurende den tijd, dat éénmaal per dag melk geleverd wordt, in de meeste gevallen centrifugaal ontroomd. In iederen cursus wordt ook gedurende enkele dagen vet ge kaasd en dan wordt eenige malen gebruik gemaakt van een toe voeging van lange zure kaaswei, die uit N.-Holland wordt aan gevoerd. Voor de boterbereiding dient zure melk, zure room en zoete room. Voor het zuren van melk en room wordt gewoonlijk de eigen karnemelk gebruikt of wel wordt zuursel van elders betrokken en dit in gepasteuriseerde magere melk verder gefokt. Wij mochten enkele malen op aanvrage karnemelk ontvangen van de Heeren H. Reitsma te Tjerkwerd en M. B. de Vries te Knijpe, terwijl wij ook het genoegen hadden van den Heer Kingma te Drachten steeds op aanvrage gratis reinkuituur van melkzuur bacteriën te ontvangen. Omgekeerd werden enkele malen karnemelk en lange wei verzonden naar boerderijen of fabrieken. Het theoretisch onderwijs dient om de jongelui bekend te maken met de verschijnselen, die onder gewone en onder buitengewone omstandigheden bij de melkverwerking zijn waar te nemen, hun een verklaring van en inzicht te geven in deze verschijn selen en hen bekend te maken met de maatregelen, die ons in de praktijk ten dienste staan om de meest volledige opbrengst van de produkten in beste kwaliteit te verzekeren. Bovendien worden verschillende vragen, die met de zuivelberei ding in eng verband staan, behandeld. De grondslagen, waarop gebouwd wordt bij de verklaring van verschijnselen uit de zuivelbereiding, zijn eenvoudige, voor ieder bevattelijke begrippen uit de natuurkunde, scheikunde en bacteri ologie en deze verschijnselen worden beschouwd in het licht van deze wetenschappen of wel in ieder verschijnsel wordt gezocht een bekend verschijnsel uit deze natuurwetenschappen. Wij meenen, dat zonder eenig begrip van deze wetenschappen een grondige behandeling van de zuivelbereiding niet mogelijk is en daar wel eens gevraagd zal worden naar de nadere inrichting van dit onderwijs in natuurkunde, scheikunde en bacteriologie, waarvoor hoogstens drie weken beschikbaar zijn en dat gegeven wordt aan personen zonder eenige opleiding in deze vakken, zij het veroorloofd te dezer plaatse eenigszins uit te weiden over de mededeelingen, die ten opzichte van deze wetenschappen worden gedaan. Bij natuurkunde wordt bijna uitsluitend opmerkzaam gemaakt op twee verschijnselen namelijk de uitzetting van stoffen bij ver warming en het schijnbare gewichtsverlies van stoffen bij indom peling in een vloeistof. Over andere punten wordt hier niet uit geweid. Het medegedeelde is voor ieder begrijpelijk, omdat het aansluit aan waarnemingen uit het dagelijksch leven. Eenige ken nis van deze twee feiten is onmisbaar, maar is ook voldoende om te kunnen begrijpen het gebruik van areometers en om te begrij pen eenige wetten, die het uitroomen beheerschen. Eveneens geschiedt het onderwijs in scheikunde niet met het doel om een volledig overzicht van deze wetenschap te geven, maar dient als middel om met vrucht te kunnen spreken over zuren, logen, zouten, scheikundige ontledingen, vetten ontledingen van de vetten, over de vraag of en de bepaling hoe zuur een vloeistof is enz. Ook bij bacteriologie is de kwestie alleen eenig inzicht te geven omtrent de omstandigheden, die invloed uitoefenen op het bacterie- leven in melk en melkproducten en bekend te maken met de rol Bezoek van leerlingen. De vijfde cursus der Zuivelschool, aangevangen op 1 Dec. 1890, eindigde op 1 April 1891, en werd bezocht door acht leerlingen, in het vorige verslag reeds genoemd. Omtrent deze personen is nog het volgende mede te deelen P. v. d. Meer is geruimen tijd in het ouderlijk bedrijf werk zaam geweest en is daarna als botermaker vertrokken naar het landgoed „de Bese” te Dalfsen, waar het Swartz-systeem van ont- roomen wordt toegepasthij is met ingang van Mei 1892 benoemd tot botermaker aan de coöperatieve zuivelfabriek te Deinum. H. Hornstra is eenigen tijd werkzaam geweest op een boerderij onder Tzum om den pachter de behandeling eener opgestelde cen trifuge te leeren. Hij is sedert langen tijd tot heden werkzaam als volontair te Stiens en treedt eerstdaags op als beheerder der coöperatieve zuivelfabriek te Deinum. B. Visser is beheerder geworden van de coöperatieve boter- en kaasfabriek de Groote NViske bij Koudum. R. Bosma is beheerder der coöperatieve boter- en kaasfabriek te Zonnemaire in Zeeland, na eenigen tijd als volontair te Grijps- kerk werkzaam te zijn geweest. K. Rienks, J. L. Klompe en M. van Langeraad zijn naar het ouderlijk bedrijf teruggekeerd. J. F. van Aloorsel was langen tijd als volontair werkzaam te Drachten en treedt eerstdaags op als beheerder van de filiale der Drachtster fabriek te Surhuisterveen. De zesde cursus der Zuivelschool, van werd bijgewoond door acht personen, en wel: T. C. BURINGA, W. H. DIJKSTRA, H. HARTMANS, D. W. OVERDIJK, J. G. RUITER, W. J. de RUITER, A. B. VISSER. H. ZWART Hzn., Bij allen was het ouderlijk bedrijf boerderij, allen hadden ge woon lager of uitgebreid lager onderwijs genoten, terwijl een hun ner de derde klasse eener H.B.S. had bezocht. No. 37 was te voren werkzaam in boomkweekerijen, de anderen in de boerderijin fabrieken was niemand vroeger werkzaam in de boerderij in fabrieken geweest. Nos. 31 en 37 zijn broeders van vroegere leerlingen. No. 31 heeft zich na eenigen tijd te Workum werkzaam te zijn geweest, verbonden aan de Nederlandsche Maatschappij van kaas- en roomboterfabrieken en is thans werkzaam te Oudega. No. 32 tracht zich eveneens voor fabrieken te bekwamen. No. 33 was gedurende geruimen tijd werkzaam aan de zuivel fabriek te Langezwaag en is benoemd tot beheerder der nieuw opgerichte coöperatieve fabriek te Jelsum. No. 34 is als volontair werkzaam te Stiens. No. 35 is naar het ouderlijk bedrijf teruggekeerd. No. 36 is benoemd tot eersten werkman aan een nieuw opge richte particuliere boter- en kaasfabriek te Eist (Betuwe). No. 37 is naar huis teruggekeerd. No. 38 is beheerder geworden der coöperatieve boterfabriek te Dalen (Drenthe). De zevende cursus der zuivelschool, uitsluitend voor meisjes be stemd, duurde van 1 Augustus1 November en werd slechts be zocht door drie leerlingen No. 39. J. Tj. HELLINGA, Sijbrandaburen. - 40. T. KLOOSTRA, Bolsward. 41. M. KOLDIJK, Bozum. Bij die drie meisjes was boerderij het bedrijf der ouders. No. 39 is benoemd tot botermaakster aan de coöperatieve fabriek te Sijbrandaburen, de beide anderen zijn naar huis teruggekeerd. werd bijgewoond door acht personen:

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1892 | | pagina 1