NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD I i lil 1892. Een en dertigste Jaargang. No. 40. o BINNENLAND. DONDERDAG 29 SEPTEMBER. VOOR Lik Een Reisje van Pretoria (Z. A. Republiek) naar Bolsward. ABONNEMENTSPRIJS80 Cents per 3 maanden. Franco per post 95 Cents. ADVERTENTIEPRIJS: 50 Cts. van 17 regels. Ver volgens 10 Ct. per regel. Overigens naar plaatsruimte. ^JCDCXCXIXZXZXZDXDC^ XXXXXXXXX^ W' over denzelfden af- en sliepen we 28 KJ tig De Zuid-Hollander zegt over het inkomen van het kiesrecht-ontwerp, dat zij zich verheugt over zijn aankomst en hoopt op spoedige be handeling. „Wij moeten eindelijk eens voor goed met deze nachtmerrie van alle Ministeriën en Kamers af rekenen, ’t Is voor en na: kiesrecht, ontbinding en weer kiesrecht, alsof deze legisla tieve arbeid doel in plaats van middel ware. „Daardoor wordt de weldadige actie Verlamd. Men rekene dus met dit punt af, eens en voor goed. Kiesrechtuitbreiding, wij hebben het meer dan eens gezegd wordt door ons noch geestdrif tig begeerd, noch gevreesd, maar wij willen alleen verlost worden van het eeuwig herzien van ons kiesrecht. „Men geve onzentwege het kiesrecht aan ieder, die het slechts hebben wil eu aan hen, die het niet willen, nog daarenboven, mits men eindelijk maar eens voorgoed dat stokpaardje op stal zette. Wij kiezen niet om te kiezen, maar om door de gekozenen niets liever te hooren praten dan over nieuwe kiezerscorpsen. „Daarom moeten wij reeds nu protesteeren, wijl het nieuwe kiesrecht niet zal gelden voor gemeenteraden. Daargelaten dat dit de omge keerde wereld is, gaat hierdoor het mooie van de kiesrecht-uitbreiding af en blijft het gezanik voort duren”. Dit gevoelen vindt bijval in het Centrum, dat zegt, dat de Zuid-Hollander hier niet onjuist het gevoelen vertolkt van een zeer aanzienlijk deel des volks. „Inderdaad is het jammer voor de vijanden van het „gezanik”, dat wij na afdoening der thans aanhangige wet nog weer eens opnieuw de kie- zerij voor de gemeenteraden zullen moeten door worstelen, waarbij voor de proportioneele verte genwoordiging ruimte is gelaten. Had de Regeering dat er niet meteen bij kunnen doen? En dan nog iets. De Grondwet laat geen andere kiezers tos dan meerderjarige mannen. Het staat nu te bezien, of niet onmiddellijk na de aanneming der nieuwe wetten een nieuw liedje zal klinken op de bekende wijs Doe open de stembus, de vrouw staat er voor 1” Wie weet, als alle vrije mannen hun zin heb ben, wat „gezanik11 ons nog te wachten staat van de Vrije Vrouwen Wommels. Na veel moeite en verwikke lingen, en nadat het meerendeel der eerst toe getreden veehouders uit Cubaard zich van deelname hebben onttrokken, is eindeljjk besloten toch tot de oprichting eener coöperatieve zuivel fabriek over te gaan. Voorshands hebben zich een twaalftal veehouders uit Wommels, Oosterend en Cubaard aangesloten. Het terrein is reeds aangekocht en eerstdaags denkt men tot de aan besteding over te gaan. Een directeur is nog niet aangesteld. Harlingen. Reeds sedert geruimen tijd ligt alhier in de Noorderhaven H. Ms. gaffel- stoomschip Argus belast met het politie-toezicht op de quarantaine. Gedurende den geheelen dag wordt op den dijk wacht gehouden en is er een vaartuig in zicht, dan gaat onmiddellijk een sloep naar buiten om het noodige onderzoek naar den gezondheidstoestand aan boord in te stellen. Ooststellingwerf. Dat de aardappeloogst dit jaar overvloedig is bewijst wel het feit, dat zekere H. Tigelman te Appelscha van een sten gel Hallumer gelen niet minder dan 130 aard appelen heeft gekregen, grootendeels geschikt voor consumptie. Ook de Magnum Bonumsleveren best. Men rekent, dat de roede (12 voets) van tot 1 HL. oplevert. Zooals wij vroeger reeds meldden, is deze soort verkocht tegen f 1.30 de HL., maar dan moeten de aardappelen een ge wicht hebben van 68 kilo. Naar men ons even wel heeft ingelicht, moeten zij dit gewicht zeer goed kunnen halen. De ziekte is hier over ’t geheel van weinig beteekenis. t Naar het zich laat aanzien, zullen in deze gemeente weldra tal van huizen en landerijen onder verkoop komen. Een notaris moet vroeger aan vele personen gelden op voorschot hebben verstrekt, tegen hypotheek op gebouwen en andere vastigheden en deze gelden worden nu, wegens overlijden van den schuldeischer, teruggevraagd. Daar de tijden vroeger gunstiger waren dan thans, zullen velen niet in staat zijn deze schulden te kunnen afdoen en tot verkoop hunner eigendom men moeten overgaan. Vooral moeten vele kleine boeren in de zaak zijn betrokken. Franeker Ct. Stiens. Besproeide of onbesproeide aardap pelen ’t Is buiten kijf, dat de besproeide volgens deskundigen wat de deugd betreft het van de onbesproeide winnen. Doordien ze langer groen bleven boven den grond, kwamen de knollen in den grond beter tot vollen wasdom. Toch zijn er niettegenstaande dit, om welke redenen dan ook, velen tegen besproeide aardappelen inge nomen. De groote vraag naar onbesproeide aard appelen heeft den aardappelhandelaar T. K. alhier dan ook genoopt daarvan een aanzienlijke partij op te slaan, zoodat, wat zeker niet alle jaren voorvalt, turf in het veen werd gebracht: aard appels werden van buiten af in onze aardappel- bouwstreek ingevoerd. Op 5, 6 en 7 November e. k. zal te Nijmegen in de groote zaal der Sociëteit Burgerlust een Nationaal Biljart-Concours worden gehouden om het kampioenschap van Nederland. Er zal worden gespeeld op 3 nieuweCaramboles- Biljarts, systeem Toulet. De spelers worden door het spelen van ééne beslissende partij van 50 caramboles gerangschikt in twee seriën A en B. Serie A speelt daarna door met 3 partijen serie B met ééne beslissende partij. De prijzen van serie A zijn le prijs gouden kampioens- medaille en kunstvoorwerp ter waarde van f 75 2e prijs verguld zilveren herinneringsmedaille ter waarde van f50; 3e prijs zilveren herinne ringsmedaille ter waarde van f 25. Voor serie B kunstvoorwerpen ter waarde van f 50, f 25, f 10 en f 5. Bovendien wordt gespeeld op vrije banen lo. alleen open voor hen die aan het Concours deel nemen, met prijzen in kunstvoorwerpen ter waarde van f 30, f20 en f 10, 2o. voor liefhebbers, alleen open voor hen die niet aan het Concours deel nemen, om fraaie kunstvoorwerpen. Nog wordt uitgeloofd een verguld zilveren medaille voor hem die in de serievorming voor A en B de hoogste serie speelt. Ieder speler, naar het kampioenschap mede dingend, betaalt als inleggeld f 3. Aangifte tot deelneming wordt liefst zoo spoedig mogelijk, doch in ieder geval vóór 3 November, ingewacht bij den penningmeester, den heer van Oppenraaij, Broerstraat te Nijmegen, alwaar tevens op franco aanvrage gratis reglementen te verkrijgen zijn, waarin alle bijzonderheden omtrent het Concours zijn opgenomen. Mocht het Concours een batig saldo hebben, zoo is dit bestemd voor de algemeene armen. ’t Was den 20sten Augustus van dit jaar, dat ik ’s middags half drie plaats nam met vrouw en kinderen in de postkoets, welke tusschen Pre toria en Johannesburg rijdt. De koets was vol, waardoor we als haringen gepakt zaten. Zoo’n postkoets iseen wagen, waarin 12 plaatsen binnen zijn en 6 of 7 bovenop en waarvoor steeds 10 paarden in vollen galop draven. Dat een mensch op die manier door elkaar gehotst en geradbraakt wordt, kan ieder begrijpen. Om de vijf kwartier worden er versche paarden voorgespannen en voort gaat de rammelende bak weer hortend en stootend, waardoor het stof bijna ondragelijk is, daar men niets anders inademt dan stof. Doch eindelijk was de rit gedaan van circa zes uren en kregen wij de lichten van de Goudstad in’t gezicht. Dat wij blij waren, kan ieder begrij pen en toen het uitstappen was, gingen we ons in ’t Central Hotel opknappen. Dus nu waren we dan in de Goudstad Johannesburg, de plaats, waar voor een zeven of achttal jaren een enkel huis stond, is nu een stad van 20,000 inwoners en tevens de goudmijn voor het land. ’t Is er zeer druk in ’t verkeer, en men ont waart dan ook al spoedig, dat de bezigheid en be drijvigheid in Engelsche handen is. Kortom het is een Engelsche stad tot de naambordjes der straten toe zijn Engelsch. Zoo was ’t ’s middags 2 uur van den volgenden dag geworden, en stapten we in de postkoets, die ons naar Vereeniging zou brengen. Vereeniging ia een nieuw aangelegd dorp aan de Vaalrivier. Het pad hier naar toe was verschrik kelijk, overal gaten en klippen, in een wereld van stof, zoodat wij door elkander geschud wer den, dat het een aard had. Men behoeft niet te vragen, hoe dit voor vrouw en kinderen was, doch alles wordt men gewoon, ook dit. Gelukkig konden we als er nieuwe paarden voorgespannen werden, een dronk bekomen, daar ’t stof in neus en mond zat, en men zoo stijf in de leden w*erd van het nauwe zitten als een hou ten Jan Klaassen. ’t Was dien avond erg donker, en het werd er niet beter op, toen de drijver de mannen verzocht, om de koets te verlaten, daar de weg een eindje te slecht was, en wij dus als het uoodig was een handje konden helpen, om ’t gevaarte weer op zijn pooten te brengen, zoo hij omkantelde, daar dit wel gebeurt. De vrouwen en kinderen moch ten in dat geval die omkanteling mee maken, daar deze zitten bleven, en zoo ging de bak voort, ik liep er achter en zag, hoe of hij kantelend en wiegelend voortging. Een visscherspink op zee kan niet meer op de golven dansen dan die koets over de klippen rolde. Gelukkig ging alles goed en was onze hulp niet noodig en na weer inge stapt te zijn, kwamen wij te Vereeniging aan, blijde, dat dan toch die hotsende rijderij achter den rug was. Hier kaartjes genomen voor Kaap stad, en weer ingestapt in den trein, die ons daar zou brengen. De trein ging echter niet voor den volgenden morgen 6 uur weg, daar hij wachten moest op de brievenmail voor Europa. Wij moesten dien nacht echter in den trein slapen, daar Vereeni ging nog geen Hotel rijk is. Zoo ging dan dit gevaarte des morgens weer in beweging en had den wij 2l/-i dag en 2 nachten sporen voor den boeg. Dit is echter uit te houden wat betreft de gemakkelijkheid voor de reizigers. De slaapplaat sen waren goed. De waschinrichting was met waterleiding, en verder konden alle huis en tuinzaken er gebeu ren, overal electrisch licht, het eten was goed, ’t. ontbijt, diner of souper was alles per keer f 1,50, een glas bier 30 cts. en gewone dranken ook 30 cts. Zoo gaat men al vliegende over de Vaal en stoomt men door de Oranje-Vrijstaat de Oranje rivier over en verder de Kaap-Kolonie door. Is men hier, dan krijgt men soms prachtige gezich ten voor zich, daar men in bochten en zigzags- gewijze de bergen bestijgt. Sommige gaat men door in tunnels, en ravijnen gaat men over op viaducten. Het hoogste punt wordt bereikt als men de hoogte heeft van 3,588 vt. Bij ’t bestijgen krijgt men soms de hulp van een tweede locomotief. Van uit die hoogte ziet men in de diepte en staat men verbaasd over het werk, dat de men- schen daar gemaakt hebben. Ook ziet men, van uit deze hoogte op hooger gelegen toppen de sneeuw. Zoo door sporende wordt het nacht en men haalt de bovenste bedden uit, die anders in het schot verborgen zijn. Iedere coupé heeft 4 plaatsen en nadat ieder zijn eigen dekens heeft uitgepakt, slaapt men, al gewoon zijnde aan ’t geroffel van den trein. En wat de bediening be treft, deze was uitstekend, men at er lekker. Men moet weten, dat in den mailtrein alles 1ste klas is. Zoo ging het voort en aan den avond van den volgenden dag hadden wij een mooi vuurwerk. De wereld stond nl. zoo ver men kon zien in brand, wat een prachtig gezicht opleverde. De boeren waren aan ’t grasbranden, tot aan den horizon was alles vuur, zoodat we door deze vlammende massa, als een zwarte stip heen rolden. Eindelijk was ’t Woensdagmiddag één uur en na aan 36 stations halt gehouden te hebben waren we te Cape town (Kaapstad.) De spoorreis door bergen en over afgronden was gedaan. (Peliele zouden de kaffers zeggen.) Onze koffers naar de boot brengen, na de vrouw een middagmaal bezorgd te hebben bij den Heer A mos, daar ’t heel goed logeeren is, was ’t werk van een oogenblik en na Maandagmorgen bleef de sneltrein uit Arn hem, die om 10.30 uur te Zwolle moest aankomen, onderweg plotseling steken. De reizigers keken verschrikt uit de raampjes en trachtten gewaar te worden wat er gaande was, maar zij hoorden van de eenigszins zenuw achtige af en aan loopende conducteurs aanvan kelijk niet anders dan „zitten blijven”. De hoofd conducteur zond iemand ter waarschuwing naar de wachtpost, die gepasseerd was en naar het station Wijhe, dat op slechts korten afstand ver wijderd was. Men vernam, zegt de Zw. Ct. dat er een defect aan de machine was. Het vuur werd met zand uitgedoofd en dit was voor de reizigers wel het sein dat men vooreerst niet verder zou komen. Het gelukte den machinist den trein met den nog aanwezigen stoom tot het station Wijhe voort te slepen en op de doode lijn te brengen. De reizigers konden nu uitstappen om de hulp- locomotief af te wachten, die ontboden was uit Zwolle, waar zooals men weet altijd een machine onder stoom in reserve staat. Men had nu gelegenheid iets naders omtrent het defect te vernemen; over ’t algemeen zijn personeel en ambtenaren geheimzinnig met mede- deelingen omtrent de ware toedracht van derge lijke feiten. Er was, zoo zeide men, een kraan van het peilglas gesprongen. Nu, men zag wel dat het peil- glas zelf gebroken was en dat het water hier en daar door de naden spoot, een afdoende verkla ring werd echter aan de reizigers niet gegeven. De hulpmachine kwam spoedig opdagen, zoodat men in ’t geheel slechts een oponthoud had van een uur. De reizigers voor het noorden misten intusschen te Zwolle de aansluiting. In de vorige week hebben de legeroefe- ningen aan de forten aan den Oost- enZuiddijk in de Beemster plaats gehad. Was er in het begin van den zomer gesproken van inkwartie ring der militairen, zag de een dit met blijdschap, niet weinigen met tegenzin tegemoet, er is een andere regeling gevolgd er is plaats voor de manschappen gevonden op de forten zelve. Na eenigen tijd van voorbereiding waren ze den vorigen Donderdag en Vrijdag in staat den vjjand af te wachten. De vijandeljjke troepen heetten van Hoorn te komen en bij het knetteren der geweren en ’t bulderen der kanonnen had het gevecht plaats. Het aantal nieuwsgierigen was legioze kwamen ook van uit den omtrek op zetten. Bij avond, als ’t terrein verlicht werd door het vuur der kanonnen en het afschieten van vuurpijlen, leverde ’t een eigenaardig gezicht op. Of de kostbare proeven aan de verwachting hebben beantwoord, wie zal het zeggen P Te Harlingen is cholera geconstateerd bij een kind van Kapitein Hutjens, die te Ham burg binnen liep. De vrouw heeft den man te Hamburg zonder kind een bezoek gebracht. Óf de oorzaak van de besmetting op rekening van dit bezoek gesteld moet worden, zal weraltijd een onoplosbare vraag big ven; het zou echter wel waarschijnlijk kunnen zijn. eenige versnaperingen en een paar flesschen wjjn ingekocht te hebben, stonden we voor ons schip, dat ons naar noordelijker gelegen kusten zou voe ren. Het was de grootste stoomer van de bekende Castlelijn, de Dansttar Castle. Dit is een prachtig stoomschip en is groot 5250 ton met een machine van 7000 paardekracht en om stoom op te houden, worden maar 28 vuren gestookt, waarvoor noodig zijn per dag tusschen de 1400 en 1500 mud steen kolen. Dertig stokers en koolaanrijders doen om beurten het werk daar beneden. Het schip is lang 435 voet en 50 voet breed met een diepte van 36 voet, verder twee reusachtige schoorsteenen en drie masten, terwijl de bemanning 146 koppen telde en ’t passagiersgetal omstreeks 180 was. Dit was het gevaarte, waar we de reis mee moesten maken van Afrika naar Engeland. De geheele boot was electrisch verlicht, waschstanders en badkamers alles waterleiding, terwijl elke klas zijn Bar of Café had. Tot zelfs de barbierwinkel mankeerde niet en voor de betaling van 30 cent was men klaar, ’t Haarknippen was 60 cent en was ’t knippen gedaan, dan werd het door een ronde schuier uitgeborsteld, die door een snaar met de zelfde machine van 7000 paardekracht gedreven werd. Kortom de stoomschepen van de Castlelijn zijn prachtig en mooi ingericht. ’s Avonds liet zich een muziekkorps hooren, bestaande uit drie violen, twee fluiten, een bas, een groote en een kleine hoorn. Deze heeren bliezen er maar op los, als of er nog geen wind genoeg was op den oceaan. Met zeeziekte ging het vrij wel, alleen de vrouwen hadden er bij ons een weinig last van. Sommige mannen echter waren de geheele reis ziek. De tijd werd meest doorgebracht met eten en drinken en verschillende spelletjes. Het eerste was uitstekend en liet zich heel goed smaken, daar de zeelucht de maag gezond maakt. Overigens was het eenigste afwisselend als er eens een schip in ’t gezicht was en als de vlie gende visschen over het water vlogen, alsof het zwaluwen waren. Ook waren aller oogen op de zee gevestigd, als er zich eens een haai vertoon de, in wiens maag liefst geen onzer verzonk. Een gejuich ging er op, wanneer een of andere golf een passagier verschalkte, die te turen lag over de verschansing. Dat zoo’n boot hard door ’t water glijdt, kan ieder begrijpen, als hij weet, dat weden7den dag het grootste getal mijlen maakten n.l. 406, verder altijd even onder de 400. Eindelijk kregen we den 5den Sept, aan den avond het eiland Madeira in ’t gezicht. Dit is prachtig te aanschouwen, die sneeuwwitte gebou wen schuin tegen de bergen opgelegen. Hier werd door 80 man 6 uren lang steenkolen gela den, en was het dek binnen een kwartier her schapen in een bazar, waar men overheerlijke vruchten kon krijgen, zooals pisangs, druiven, peren, appelen, verder allerlei soort mandewerk en ook papegaaien. Ook kon inen photografiën en nog allerlei aardigheden koopen, alles gemaakt door de aldaar wonende Portugeezen. Veel pleizier heeft men, door te kijken naar de jongens, die in hunne kleine bootjes op de stoo mer afkomen, en die als men eenig kleingeld over boord werpt, dit onmiddellijk al duikende opha len. Zoo ging de tijd daar om, en ’s nachts 12 uur werd het sein gegeven om te vertrekken, en had Janmaat veel werk, om het dek weer in zijn vo rigen zindelijken staat te krijgen. Nu was de koers naar Plymouth, waar we dan ook den 16den dag, ’s morgens kwamen. Veel schepen ontmoet ten wij van Madeira naar deze plaats, wat een heele tijdverpoozing geeft, waardoor het nog al gauw Vrijdagmorgen werd, en na 5889 mijlen gestoomd te hebben, landden wjj daar, na op een klein bootje overgestapt te zijn. Hier werden onze goederen gevisiteerd en gingen we 12 uur op den trein, en spoorden we de 8 uren lange streek door naar London. Hier gaat men ook door lange tunnels, zoodat het soms tien minuten nacht is, waardoor een dikke mevrouw het bijna op ’t zeewater kreeg ik meen zenuwen kreeg. Wat ons echter meer aan ’t hart ging was, dat we te laat voor den trein kwamen, die ons naar Harwich moest brengen, ’t Heeft ons ech ter later niet gespeten, want na een nacht in een hotel geslapen te hebben, gingen we een gedeelte van London bezien. Dit loont de moeite. Onder anderen zagen wij de kroonjuweelen, wat bijna een kamervol goud, juweelen en diamanten is, verder een Museum van oudheden en de St. Pauls Cathedraal, waar men vele groote mannen van Engeland, lev ensgroot in brons of marmer ziet. Verder is de drukte te London verbazend en is het trammen er goedkooper n.l. 5 cts de rit. Op den avond van dien dag stapten we in den trein naar Harwich, dit is ruim l1/, uur sporen, tusschen twee haakjes zij gezegd, dat de 3de klas wagens er net zoo uitzien als de 2de klas bij ons. Daar lag de Rotterdammer boot, wachtende op onzen trein. Dadelijk zochten wij een plaatsje, namen een kooi in beslag, rookten nog een pijpje, en gingen later slapende naar den overkant, naar ’t plekje, waar eens ons wiegje stond. Zoodat we toen we den anderen morgen opston den reeds in den Nieuwen Waterweg waren, en om half negen voet op Hollandschen bodem zetten. Dus was de reis zoover gedaan, dat ons ieder kan ’t begrijpen, zeer wel aanstond. Van hier uit zochten we den voor ons onvergetelijken Frie- schen bodem op. En na van spoor op boot en van boot op spoor gestapt te zijn, kregen wij ’s avonds 9 uur de lichten van Bolswards veste in ’t gezicht na een reis van drie weken en een dag. Voor 4% jaar hadden we stand negen weken gereisd nachten onder den blauwen hemel. Nu echter kwamen wij er wat gemakkelijker. Dit is mijn reis, mijnheer de Redacteur, en met de gedachte, dat ik uwe lezers met dit schrijven niet geheel een ondienst gedaan heb, teeken ik mijUw dw. dn. en lezer, D. VELTMAN. r» Bolswardsche Courant aeiswARBs» woHsmmi t'

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1892 | | pagina 1