NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD OLSWARB EN WONSERADEEI. öe Meetingvan Os Japaar. KI Gymnastiekschool I il KofflotaÈijenTlieelirtl i No. 50. Verschijnt Donderdags en Zondags. Zes en dertigste Jaargang. 1897. r b Èl „de PHILASTROOP” BOUMAN 0 F DONDERDAG 24 JUNI. T. de Jag*er, HERSTEMMING Kiezers „DE STER KOFFIE. A. Bonman. Kiesdistrict HARLINGEN. F r !t «Kua VOOR I langs ABONNEMENTSPRIJS80 Cents per 3 maanden. Franco per post 95 Cents. ADVERTENTIEPRIJS50 Cts. van 1—7 regels. Ver volgens 10 Ct. per regel. Overigens naar plaatsruimte. t TE BOLSWARD. El UG Aangifte van LEERLIN- TM^^S^GEN voor of op Vrijdag 2 Juli e. k., bij den heer TURFKADE. Algemeene Verzekering.Nlaatschappij In de vorige week werd de algemeene jaarvergadering gehouden en de door h.h. directeuren, C. W. Eisma en J. P. K. van Moorsel atgelegde rekening en verantwoor ding met het verslag over het boekjaar 1896 goedgekeurd. Het bleek dat afd. I, verzekering bij be smettelijke ziekten, is geklommen tot 18107 verzekerden, terwijl door de mildere bepaling van anderhalf en dubbele uitkeering voor gezinnen, waarin verschillende verzekerden tegelijk lijdende zijn, alleen f 455 meer werd uiteekeerd dan volgens de vroegere voor- J. C. CUPERUS. */2 kilo f 0,68 -0,68 -0,55 -0,45 -0.4Q. Blijkens gewisselde telegrammen tusschen den VOORZITTER der Centrale Lib. Kies- vereeniging en den Heer Dr. G. J. VOS Az., Ned. Herv. Pred. te Amsterdam, verklaart deze den Candidaat verreweg verkieselijker dan den Can didaat van ASCH VAN W1JCK. N. SIMONSZ, Voorzitter der Centrale Lib. Kiesvereeniging. menten, daar zal toch wel niet aan getornd worden in de periode, waarover deze ver kiezing gaat. Daar is Dr. Kuyper te verstan dig en ook-te slim voor. En dan nog boven dien, moet het geld de drijfveer zijn Als het daarom ging, zouden wij Hervormden onze eer verwerpen. Het modernisme zal uitsterven en de Christelijke leer zal zegevieren, maar met de Hervormde Kerk wordt m. i. gesold, en ik kom op tegen de gedachte, dat de Her vormde Kerk het voertuig zal zijn, waar door het conservatisme weer op het paard wordt geholpen. Dinsdagavond trad in eene meeting, uit geschreven door de Centr. kiesvereeniging „Nederland en Oranje,” als spreker op Ds. G. H. Wagenaar van Leeuwarden, met het onderwerp: „Waarom van Hervormde zijde de candidatuur „Van Asch van Wijck” met vol vertrouwen moet worden gesteund.” Er was een flink bezoek, de groote zaal van „de Doele” was behoorlijk bezet. Na de opening door den Voorzitter, Ds. Brouwer van Makkum, met gebed, begon Spreker met te zeggen dat het in dezen verkiezingsstrijd voor hem dierbare belan gen geldt, en hij inziet dat de partij van Dr. Bronsveld openljjk den toeleg verraadt, om langs een zijweg het liberale beginsel te huldigen. Daar hij weet, dat bjj dien Chr. Hist. Kiezersbond velen volkomen in dwaling verkeeren, zal hij protesteeren tegen de verspreide meening dat de Anti-rev. zich kanten tegen de Hervormde kerk. Hij wil de vraag beantwoorden, wat de geloo- vige kiezers in dit district te doen hebben, daar zij moeten kiezen tusschen een libe raal en een anti-rev. en waarom de laatste de voorkeur verdient, doch zich alleen be palen tot de beginselen der partijen, niet tot de candidaten als persoon. Het antwoord is drievoudig. 1°. Omdat bij deze herstemming de vraag geldt, of ons staatsgebouw in de a. s. periode zal worden opgetrokken op den voet van het revolutionaire liberalisme of in den geest der Christelijke beginselen. 2°. Omdat de toepassing dezer Christel, beginselen leidt tot verbetering ook der volkstoestanden, en 3°. omdat de heer Van AschvanWijck als drager en voorstander dezer Chr. be ginselen den leden van den Chr. Hist. Bond veel nader is, dan de liberaal. Deze drie deelen der rede worden door Spreker uitvoerig toegelicht. Hij verklaart, dat het liberalisme met het Christendom in het krijt is getreden, en het Van Houten is gelukt onder de ba nier anti-clericalisme alle liberale fractiën te vereenigen. Een meegaan met dat li beralisme is voor den Christelijk gezinden man onmogelijk, daar ’t een verloochening zou zijn van het beginsel, waarvoor reeds 40 jaren door de Christeljjken gestreden is. Het liberalisme, zegt Spr., voert in den grond een revolutionair beginsel. Al zjjn er bjj de liberalen genoeg mannen van nobelen zin, toch heeft de liberale stroo- ming een richting genomen naar de revo lutie, en het zal worden aangevuld door het radicalisme. Het heeft de kerk verlaten, dit genoot schap, als een menscheljjke instelling be schouwd, wordt geduld. De scheiding van kerk en staat is inderdaad reeds ingevoerd, al worden ook nog kerkgenootschappen geldelijk gesteund van den staat. In de Indiën wordt zelfs de fanatieke Moha- medaan voorgetrokken, de zending bemoei lijkt, ja zelfs verdrukt. Het liberalisme is materialistisch, door de moderne school is de natie voor een groot deel ontkerstend, en men heeft getracht het ware Christendom te veranderen tot een Christendom tot nut van ’t algemeen. De clericalen, want dien naam heeft de tegenpartij nu eenmaal, kanten zich tegen De afloop der heden fe Amsterdam ge houden JAVA KOFFIE-VEILING, bracht eene kleine verbooging teweeg. Mijne prima onvermengde Java koffie heb ik echter in prijs niet verhoogd, ook de andere soorten zijn onveranderd. De noteering is thans: No. 1. Puike Java No. 1. Puike Java (ongegl.) No. 2. Java 2 No. 3. Santos A puik van smaak No. 4. Santos B goed van smaak ïuer net i den geleid in een richting, die dwingt tot terugkeer, tot achteruitgang, en wij weten, dat als wij de kerkelijke machten steunen in hun bondgenootschap, de treurige gevol gen niet uitblijven kunnen. Wij zijn te goed gezind om onder een kerkjuk te willen ge bukt gaan. Wij beseffen, dat in zoodanig geval het volk nog dieper zinken zal en waarschuwen een ieder voor het drijven van zulke machten, die toch nooit goedschiks samenwerken kunnen, maar spoedig elkan der zullen gaan bestoken, om het roer van Staat in handen te krijgen. De schade daarvan is niet te overzien. Daarom, hoewel tegen ons zin, maar in het vertrouwen dat de candidaat meer dan vroeger zal ijveren voor de sociale belangen, geven wij de vooruitstrevenden den raad, dezen keer ter wille van het beginsel bij zondere inzichten en neigingen ter zijde te zetten en hun stem uit te brengen op Het Bestuur der Centr. vooruitstr. vrij?, kiesv. op democratischen grondslag, C. W. EISMA. W. C. DE JONG. J. KEULEN. P. IIOFSTRA. dit beginsel. Zij willen geen staatskerk, maar dat de overheid optreedt als Christel, regeering. Geen overheersching van de kerk, doch ook geen overheersching van den staat. De vraag is thans, zal de mensch regeeren of God, de rede of Gods Woord. Wil het liberalisme het er heen voeren, dat de leus wordt„weg met den Christus,” dan stellen de Christenen daartegenover „weg met het liberalisme.” In het tweede deel zegt Sprmoet ik opmerken, dat de liberalen een periode van 50 jaren achter den rug hebben, dat zij het roer van staat in handen hadden, en hun bewind heeft bittere teleurstelling gebaard. Hun dure huishouding heeft ons voor een leege schatkist gevoerd. Wel zijn verbeteringen aangebracht, als spoorwegen, kanalen, telegrafen, fraaie schoolgebouwen zijn er verbeterde wetten gekomen, maar steeds is het belang der bourgeoisie op den voorgrond geplaatsthet belang van het denkend deel der natie vooropgescho ven en het werkend deel der natie vergeten. Men heeft gezegd, het volk is te dom, en het moet leeren lezen en rekenen, en in derdaad heeft het gelezen en gerekend en het roode spook is opgestaan. Nu is men met zorg beladen om dat proletariaat uit te roeien, zelfs door het onzedelijke Neo- Malthusianisme. Het liberalisme heeft de macht van het kapitaal niet gefnuikt, den arbeider prijsgegeven aan zijne verdrukkers en nu zit men er verlegen mee. Het Christendom met den waren grond van naastenliefde geeft waarborg voor recht en rechtsgevoel. In het Christendom de oplossing der raadselende ware vrij heid isgebondenheid aan het Christen dom door de liefde. Veertig jaren lang heeft de Anti.-rev. partij de sociale richting voorgestaan. Reeds Groen van Prinsterer heeft gewezen op de noodzakelijkheid van opheffing der schrille tegenstanden tusschen rijk en arm, en het program van actie getuigt dan ook van dat streven. Het arbeidsvraagstuk waarbij lo. de landbouw, 2o. de nijverheid, 3o. de handel betrokken zijn, wordt dan ook een belangrijke plaats daarop ingeruimd. De agrarische kwestie staat voorop. Met den grond begint de productie, en hieromtrent dient afdoende verbetering te komen, beter pachtrecht, moet verkregen, het grootgrond bezit ingekort worden, de werkeloosheid beperkt zoo mogeljjk opgeheven, de zege ningen des bodems moeten niet aan enkelen maar aan velen ten goede komen. Ten op zichte van de wetgeving op den arbeid zijn wjj hier te lande nog zeer verre bij anderen vooral bij Engeland ten achteren, evenwel eerst als de zedelijke verhouding verbetert zal de maatschappelijke verhouding hersteld kunnen worden, Het onderscheid tusschen de hooge en lagere standen moet vooral ten opzichte van den staat vervallen. Ook bij de nijverheid moet veel verbeterd worden. Een verbeterde verhouding tusschen pa troon en werkman ten opzichte van loon en arbeidsduur, en de staat zelf moest een voorbeeld geven. Kamers v. arbeid, niet om kwesties op te lossen maar om den arbeid te regelen, betere woningenvoorden werkman, een onbezorgde oude dag dit alles is iets wat een eisch is van billijkheid en recht, en het liberalisme heeft in dit opzicht al bitter weinig gedaan. Wat den handel betreft, deze is geheel in het voordeel van den groothandel. De groote centra’s zjin door gemeenschapsmid delen ten algemeenen koste begunstigd. Het vrijhandelstelsel heeft ons tot werke loosheid gebracht. Voor protectie is men bang, maar de grond moet toch het be werken waard zjjn, anders is het voordee- liger hem braak te laten liggen. De argu menten duur brood en belang der eigenaars kan ik slechts gedeeltelijk beamen. Onze nijverheid wordt bedreigd door een vijand, de werkeloosheid, en daartegen moet men zich verdedigen. De levenstoestanden zijn hier anders en meer eischend dan bjj de Koeli’s in Indië, of de Chineezen. Ook is ons land arm voor de industrie, en staat achter bij het kolenrijke Engeland, het ijzerrijke Duitschland. Zal onze nijverheid blijven bestaan, zal hier werk blijven, dan moet die nijverheid beschermd worden, ge lijk zulks ook elders het geval is. Meerdere vraagstukken, zegt Spr., zal ik moeten laten rusten, wijl de tijd ontbreekt. Maar in het derde deel van mijn antwoord op de vraag, waarom den anti-revolutionar, moet ik nog opmerken, dat hij is de drager van het Christel, beginsel. Ik heb geen vooringenomenheid tegen den Utrechtschen bond, zoowel als voor een hervormde als voor een doleerende geldt de vraagWat schade kan de anti-rev. partij aan de kerk toebrengen? Ik zelf, zegt Spreker,ontvang traktement van dep, staat, maar die tracts- uitgeoreid kiesrecht hoopten wij op veel meer stemmen voor onzen candidaat, die wij met volle vertrouwen konden aan bevelen, omdat zijn democratische beginselen ons bevallen en wij daarin heil zien voor de natie. Wij toch gaan uit van de meening, dat wanneer, als eisch van rechtvaardig heid, aan de lagere standen gegeven wordt alles wat onontbeerlijk is voor een menschwaardig bestaan en leiden zal tot hunne stoffelijke, verstandelijke en zedelijke verheffing, de burgerij en evenzoo de hoogere standen op den duur daarbij wel zullen varen. Wij rekenden er op, dat vele weldenken de, eerlijke lieden zich met ons zouden aan gorden in den strijd. Wij dachten, dat vooral de nieuwe kiezers beter voor hunne belangen zouden opkomen maar wij zjjn bitter teleur gesteld. Wij vermoedden niet, dat zij nog zoo bang waren en vreesden voor hooger geplaatsten. En toch, helaas, is het gebleken, dat hierin en in totale onverschilligheid bij velen, de oorzaak van hun doen en laten ligt. Wij zien inmiddels uit naar betere tijden, in het vertrouwen, dat de kiezers wijzer zullen worden en vragen ons af, wat moeten wij nu doen Ons antwoord isDe ontwikkelingsgang mag piet gestuit worden» veel minder wor- In de pauze hebben 3 Sprekers zich voor het debat aangemeld, en met het oog op den tijd wordt elk spreker 10 minuten tijds gegund. Tegen deze bepaling wordt achter in de zaal geprotesteerd, maar toch wil de Voorzitter haar handhaven. De heer C. W. Eisma zegtOp gevaar af de lachers niet op mijn zijde te hebben, wil ik constateeren, dat de Spreker is ge komen om den candidaat v. Aschv. Wjjck te verdedigen, hoewel hij terzijde van die partij staat, ik als radicaal ook terzijde ben geplaatst, maar nu uit vrjje beweging hier kom. Ik ben niet geroepen, terwijl ik weet, dat de Spreker in Sneek de candidaat der anti-rev. wilde verdedigen, maar hem zulks door zijn partjjgenooten werd ontraden. Spreker heeft zich daarover in een brief uitgelaten op een wijze, dat ik het niet kan begrijpen. In het district Harlingen is de kwestie een andere. Spreker heeft evenwel niets gezegd, wat m. i. tot aanbeveling kan strekken voor den candidaat, dien hij voor staat. Hij heeft het liberalisme wel terdege veel ten laste gelegdZoo ook, dat de bijbel van de school is verdrongen, maar hij vergete niet dat in 1857, vooral op aan dringen der Roomschen, dat nu de bond- genooten zijn, de liberalen hebben toege geven aan de verwijdering van hetgeen sommigen hinderde. Nu schijnt met vereenigde macht weer gestreefd te worden naar een kerkelijk ge zag, doch ik vraag, wanneer hier de Chris telijke staat wordt ingevoerd, welke moet het dan zijn, volgens welke godsdienstige richting, en hoewel ik haast lust zou ge voelen, dat onder elkaar te laten uitvech ten, vind ik toch beter, dat de staat buiten die kerkelijke kwestie bljjft, een kwestie niet gewild, niet gewenscht ook. Wat de spreker heden avond ter aan beveling geeft van zijn candidaat, ik kan het niet vinden. Wat hij heeft genomen uit het program van actie is de protectie, waarvan hij zelf verklaart, niet op de hoogte te zjjn. Ik zie evenwel in de protectie een groot kwaad voor ons land. Spreker mag het schermen noemen als wij wjjzen op duur brood, ik voeg er bij dat de productie is een begunstiging, van den een boven den ander en ten koste van den ander, wat een onbillijkheid is, en dat de baten niet in ’s rijks kas, maar meer in de zak ken der eigenaars terecht zullen komen, blijkt uit het feit, dat reeds nu in Zeeland en Groningen bepalingen zjjn gemaakt in de pachtcontracten, dat deze vervallen, wanneer de graanrechten worden geheven. (Sprekers tjjd van spreken is verstreken, doch de heer Spoelstra ziet van zjjne spreekbeurt af om den heer Eisma zjjn 10 minuten af te staan.) Deze vervolgt daarop dat er reeds protectie heerscht, en het budget reeds belangrijk is gestegen. Vrij heid gaat voor alles in elk opzicht. De la gere klassen des volks zjjn te lang ver waarloosd, bevoorrechting der eerste stan den moet uit zjjn. Afgescheiden van gods dienstige belijdenissen moeten de belangen van allen worden behartigd. Over de geschilpunten, die tusschen de partijen heerschen, heeft de Spreker van heden avond weinig of niet gesproken. De bevoorrechting, die er heerscht in het te keer gaan van den persoonlijken dienst plicht, daar elk burger verplicht is zijn liefde voor het vaderland te toonen door daden, en dit niet mag afkoopen, de vac cinatie, de doodstraf en meer geschilpun ten, zijn met stilzwijgen voorbij gegaan, Bjj deze herstemming geldt de vraag of wjj weer moeten onder kerkeljjken dwang of dat de vrijheid zal gehandhaafd wor den. ’t Verwondert mij ter dege, dat de heer Wagenaar optreedt in strjjd met het gevoelen van het Hoofdbest, van den Christ. Hist. Bond, dat elke samenwerking met anti-rev. ontraadt, en hjj had misschien beter gedaan thuis te blijven, dan enkelen in twjjfel te brengen, hoe zjj moeten han delen. De heer Van Loon van Kimswerd verklaart niet gewoon te zjjn in politieke meetings het woord te voeren, en hjj wil Bolsvardsche Courant t I L«1 TE BOLSWARD. r> A T) I

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1897 | | pagina 1