Van Vollenhoven’s
Tinna I. J. WOUBA, Sneek,
Stoommeelfabriek, Grutterij en Handel in aanverwante Artikelen.
Bekroond Binnen- en Buitenlands.
Eug. van Gils, voorheen Wed. D. Brouwer.
Als Premie-aanbieding*
Firma B. Cuperus Az.
Inteekenbilj et.
vervangen het buitenlandsch fabrikaat.
Het eldorado voor wielrijders.
DIENST DER TRAMMEN (Zomerdienst.)
aangevangen 1 Ill'll ls»s.
OPGERICHT 1818.
Life Insurance Company of NEW-YORK.
aan
Woonplaats
Naam
Door te halen wat men niet verlangt.
O p
12.10*
12.40*
12.50*
12.55*
a.
v.
6,30
7,40
8,25
5,40
6,20
9,05
9,45
7,15
8,--
9,05
9,45
6,20
6,50
Makkum
Wons
Haikezjjl
Witm.
a.
v.
9,15
9,45
4,30
5,-
6,50
8-
8,45
9,15
9,45
11,15
f 2.329.936.558,78
- 134.732.856,29
- 89.860.848,23
- 631.309.546,42
- 88.328.842.26
Inspecteur voor de 3 Noordel. Provinciën
J. S. kllllS, Groningen,
Ossenmarkt N. 258.
4-
4,30
6,30
7
8,15
6,30
7-
8,15
3,40
5-
5,30
6.15
6.45
6.55
6,50
8-
8,45
10.-
10.05
10.15
10.45
Malen en verkoopen zuivere VOER.-ARTIKELEN.
f 0,75
- 1
- 2,50
- 3,-
FABRIKANTEN VAN
iAIOÜDA’S MEEL EN WOUDA’S BESIÖOEMEIÏMEEL,
beide verkrijgbaar in zakken van 2’/2, 5, 10, 20, 25, 40 en 50 kilo.
a.
v. 5,
5,40
12,20
1,40
2,10
gen:
12,15
12,55
2,15
9,20
10,35
11,15
2,50
3,30
3.20* 6.30
3.15* 7.—
3.25* 7.10
4.05* 7.15
„Ik ben zelfs
„Hoe harder
a. 7.
De met een
i rijs van air in 14 Kleuren gearukt prachtwerk atgehaald
ons Bureau, per Exemplaar slechts
Naar buiten franco en in doelmatige verpakking
Hetzelfde in Notenhoutlijst met vergulde kroon
Hetzelfde in Massief eiken lijst met verguld Kroonfronton
Deze prijzen zijn inclusief glas, achterbord en encadrement.
Bij dit aantrekkelijk plaatwerk wordt de aanvallige figuur van Hare Majesteit, in
gala-gewaad en staande in eene rijk gestoffeerde omgeving voorgesteld.
De lieftalligheid van gelaatsuitdrukking, onze jeugdige Vorstin kenschetsend, is bij
dit Portret uitnemend weergegeven en is vereerd geworden met de onderscheiding, dat de
aangeboden proefdruk door H. M. de Koningin-Regentes met welwillendheid werd aan
genomen.
Voor BOLSWARD en OMSTREKEN hebben wij ons het uitsluitend recht tot
verspreiding verzekerd, zoodat wij alleen aan onze Lezers dit premiewerk van nationaal
karakter kunnen leveren voor den zeer geringen prijs van f 0,75 per exemplaar in
passe-partout en in besloten couvert.
5,50
6,30
7,50
Grootste en belangrijkste Levensverzekering-Maatschappij.
Zuiver onderling, opge richt in 1843.
Verzekerd kapitaal en Lijfrente
Ontvangsten in 1897
Uitgaven in 1897
Bezittingen op 1 Januari 1898
Surplus of extra-reserve
Directie voor Nederland
bebouw Mercurius,
Spui, hoek Kalverstraat,
Amsterdam.
Vertegenwoordigers: A. J. van MESSEL van der WERFF JHzn.,
Leeuwarden; S. H. KAMSTRA, FranekerW. DEINUM en W. van GORKUM,
Sneek; IJ. van der VEEN, Hallum; L. STUUT, Dokkum B. S. GAASTRA, Wor-
kumH. F. van der WERF Dzn., BolswardL. S. WIERSTRA, Balk ANT.
CORN. SCHIERE, Boornbergum A. VENEMA, DantumavoudeE. BEIJER, Meppel.
Hoewel ons best BOEKWEITMEEL uitmunt tegenover elk ander fabrikaat,
recommandeeren wij bovenal om zijne uitstekende eigenschappen ons speciaal artikel
WOUD VS MEEL.
Van Sneek
Bolsward
Te Harlingen
Van Harlingen
Bolsward
Te Sneek
hem, toen hij deze benoeming berichtte, „nu
zijt ge stellig uitgepraat, en zult ge wel niets
mooiers vinden, mijn beste Stiptum
„Ik weet nog beter,antwoordde Stiptum.
In een drukke straat der stad was eene
rijwielfabriek. Deze had Stiptum met opzet
tot dusverre niet bezocht.
Nu tegen middernacht, belde hij er aan en
verzocht den eigenaar, den heer Wielman
te spreken. In nachtcostuum kwam deze
voor den dag en vroeg of er soms onraad was.
„Magik uw magazijn even zien Wielman
gehoorzaamde met een somber voorgevoel
van naderend onheil.
Er stonden 600 rijwielen kant en klaar
om te worden afgeleverd.
„U is zelf wielrijder, uw nummer is meen
ik 3333, niet waar?* vroeg Stiptum.
„Zeker.*
„En deze rijwielen behooren alle u?“
„Ja.“
„Zijt u geheel onbekend met de verorde
ning op het wielrijden, dat u niet weet, dat
volgens artikel 15 alle rijwielen aan de voor
zijde moeten voorzien zijn van eene plaat,
waarop staat het nummer van den eigenaar?*
„Ik...
„Geen tegenspraak. Verder is het nacht
en zijn de rijwielen niet voorzien van een
helder licht en schelt u niet met de schellen.*
„Maar??*
„Voorts staan alle rijwielen onbeheerd en
rijdt u niet rechts en rijdt u andere voer
tuigen niet aan de linkerzijde voorbij.
Wat
„Stilte Heeft u uwe kaart bjj u
„Ik zal ze dadelijk halen. Ze ligt op mijn
slaapkamer.*
„Niet meer noodig De laatste overtreding
heeft u slechts eenmaal gepleegd. Al de
andere 600 maal. Ik zeg u dus 3601 be
keuringen aan.* En zoo geschiedde het.
„Wielman kreeg 3601 straffen ter zake van
overtreding van de bepalingen op het wiel-
rijden. Hij appelleerde en ging in cassatie,
doch alles vergeefs.
Eindeljjk sloeg hij aan het malen. Maar
Stiptum werd bij de eerste vacature benoemd
tot commissaris van politie.
Vrij naar het Duitsch. O. H. Ct.)
In het kleine Vorstendom Michelia werd
een wielrijder bekeurd en veroordeeld, omdat
hij des nachts zijne machine niet had voor
zien van een helder licht, niettegenstaande
hij dat vervoermiddel niet bereed, doch er
naast liep en het voortduwde.
De bepaling der politieverordening toch
luidde
„Na zonsondergang moeten de rijwielen
voorzien zijn van een helder licht.*
Daar de aanschrijvingen der hooge autori
teiten in het Vorstendom steeds aan de
ondergeschikte beambten in herinnering
brachten, dat er zooveel doenlijk bekeuringen
moesten worden gedaan, werd de politieagent
Stiptum door zijne chefs om deze bekeuring
zeer geprezen.
Daar werd diens dienstijver aangewakkerd
en kwam hij op een aardig idéé.
In den nacht van 30 op 31 October ging
hij rond bij alle bekende wielrijders in de
hoofdstad van het Vorstendom, schelde ze
op en liet zich de rijwielen toonen. En
jawel, hij kwam tot de verblijdende ontdek
king, dat geen enkel rijwiel voorzien was
van een helder brandend licht.
Niet minder dan 357 processen-verbaal
waren het resultaat zijner nachtelijke werk
zaamheid.
Een eervolle vermelding was het loon voor
zijn dienstijver.
Stiptum begon nu eerst recht in te zien
hoe goed het was de verordeningen streng te
handhaven en bestudeerde in zijn vrijen tijd
ijveriger dan ooit de verordening op het
wielrijden. Artikel 7 der verordening boeide
zijn aandacht. Daar was wat meê te doen
Het luidde:
„In straten met druk verkeer, moet elke
wielrijder schellen met de aan zijn voertuig
bevestigde schel.*
Stiptum wist eene lijst te krijgen van de
leden van den Wielrijdersbond, noteerde
de adressen en ging aan ’t werk. Zijn eerste
bezoek gold den horlogemaker Eihg in de
Hoofdstraat. Hij trof hem in de werkplaats,
bezig met het reguleeren van eene pendule.
„Waarom schelt u niet met de schel van
uw rijtuig vroeg hij hem.
„Zeker, antwoordde hij.
president van de vereeniging
hoe liever.*
„Is het hier geen straat met druk verkeer
„Zeer zeker, het is wel de drukste straat
van de stad.*
„Waarom schelt u dan niet?*
Éilig wees, zeer oneerbiedig, met zijn vin
ger naar het voorhoofd, kreeg een proces
verbaal en een uitbrander over die laatste
oneerbiedige handeling.
Daarna ging Stiptum naar de wielrijdster,
mevrouw Amalia Schultze, die kort geleden
aan een tweeling het levenslicht had geschon
ken. Het kostte hem eenige moeite bij de
kraamvrouw te worden toegelaten, doch
eindelijk gelukte het.
„Waarom schelt u niet, mevrouw vroeg
hij zeer beleefd.
„Omdat ik op dit oogenblik niets noodig
heb,* antwoordde de kraamvrouw.
„Maar u is toch wielrijdster en het is hier
een drukke straat. Ik wil u niet langer
lastig vallen, maar het spijt mij, u eene be
keuring te moeten aanzeggen.*
En zoo ging hij van den een naar den
ander.
Vruchtbaar, zeer vruchtbaar was die dag.
Hij maakte 750 processen-verbaal op, en de
autoriteiten waren zoo verrukt, dat hij tot
hoofdagent werd bevorderd.
Maar Stiptum was eerzuchtig. Opnieuw
nam hij de verordening ter hand en hij las
in art. 9„Het is den wielrijders verboden
zich te bevinden in de Dwarsstraat, de
Nieuwstraat en de Verlengde Nieuwstraat.*
Die straten werden nu het tooneel van zijne
werkzaamheid. Hij pakte de wielrijders
overal. Zij, die in de straten woonden, be
keurde hij, als zij op het punt stonden hun
huis binnen te gaan, of ze een rijwiel bjj
zich hadden of niet, dat deed er niet toe. Zij
waren wielrijders en mochten zich dus in
die straten niet bevinden. De anderen, hij
kende ze nu zoo ongeveer wel, betrapte bij
óf als ze wandelden, óf als ze in een rijtuig
zaten, of als ze op de tram stonden.
En hoewel de ongelukkigen eiken nacht
hun rijwielen te huis met een helder licht
hadden voorzien en er automatische electri-
sche schellen aan hadden bevestigd die voort
durend schelden, nogmaals moesten ze be-
6,50
7,30
W p
Van Sneejj
Bolsward
Te Harlingen
Van Harlingen
Bolsward
Te Sneek
5,—
5,40
MAKKUM- WITMARSUM.
9.05*
9.35*
9.45*
9.50*
SNEEK—BOLSWARD—HARLINGEN.
Werkdagen:
{Tijd van Greenwich.)
12,15
12,55
2,15
6,30
7,40
8,25
5-
5,30
WITMARSUM—MAKKUM.
1.05* 4.20* 7.25
1.10* 4.15* 7.39
1.20* 4.25* 7.40
1.50* 5.05* 8.10
2,15
2,45
3,40
5,—
9,20
10,35
11,15
Z o n d a
5,50
6,30
7,50
Ondergeteekende verlangt als Lezer van de BOLSWARDSCHE COU
RANT te ontvangen
Ex. Chromo-Litografie van H. M. Koningin Wilhelmina f 0,75
franco p. post - 1,
in Notenhoutlijst met vergulde kroon - 2,50
Massief eiken lijst met verguld Kroonfronton - 3,
veroordeelingen waren de oogst en Stiptum
werd adjunct-inspecteur van politie.
De wielrijders werden bijna wanhopig,
maar ze dachten dat eene nauwkeurige studie
van de verordening op het wielrijden hen
misschien nog kon helpen en er vormden
zich vereenigingen, waar de bepalingen op
alle mogelijke manieren werden uitgeplozen.
Eindelijk dachten ze, dat ze voortaan voor
Stiptum veilig zouden wezen.
Maar ze zouden merken, dat ze hem niet
aankonden.
Hij nam nu artikel 11 der verordening:
„Wielrijders moeten op de straten rechts
rijden en andere voertuigen aan de linker
zijde voorbij rijden,* en hij belde aan bij den
dichtstbij wonenden wielrijder.
„U is wielrijder klonk het weder. „Ja
wel,“ zeide deze. „Waarom rijdt u niet
rechts op de straat en rijdt u niet de andere
voertuigen aan de linkerzijde voorbij U is
bekeurd.*
En zoo ging het huis aan huis.
Hij deed een kleine 300 bekeuringen dien
dag en er waren er velen bij, waarin nog
bovendien vermeld stond van mishandeling
en van „beleediging aangedaan aan een
ambtenaar gedurende de wettige uitoefening
zijner bediening.*
En op de straten riep hij de wielrijders
aan „Waarom rijdt u dien wagen daar vóór
u, niet aan de linkerzijde voorbij
„Ik heb geen haast en wil zoo hard niet
rijden.*
„Wat, ook nog wederspannig
En in vliegende vaart reden de wielrijders
over de straten, alles aan de linkerzijde
voorbij jagende, wat ze voor zich zagen.
Bij massa’s werden de menschen overreden
en de eene berg processen-verbaal was nog
niet afgewerkt of reeds kwam er een nieuwe
binnen.
En bij de bekeuringen ter zake van wiel
rijden voegden zich talrijke, die in mishan
deling door overrijden, „te hard rijden,* „niet
ophouden op het eerste bevel der politie,*
enz., enz., hun oorsprong vonden. Het was
een roemrijke tijd 1
Een dikke vette wielrijder viel als slacht
offer zijner plichtsbetrachting. Toen hij de
stoomtram, in volle vaart vóór hem uit rij
dende, aan de linkerzijde voorbij wilde rijden,
Witm. v. 7.05*
Harkezijl 7.10*
Wons 7.20*
Makkum a. 7.50*
geteekende diensten loopen Zondags niet.
Stoomdruk, Firma B. Cuperus Az., Bolsward»
morsdood van zijn rijwiel.
Maar Stiptum werd inspecteur van politie.
„Nu,“ zeide de commissaris van politie tot
niet te spotten viel, als een ijverig beambte
voor handhaving er van zorgde.
225 processen-verbaal met daarop gevolgde
te Keulen hoorde donderen.
„Bent u soms geen wielrijder?* vroeg deze
weder.
uitsluitend voor de LEZERS op onze Courant stellen wij verkrijgbaar, eene
keurige
Chromo-litografie van H. M. Koningin Wilhelmina,
op zwaar plaatpapier, in sierlijke Passe-partout en in Couvert besloten. Afmeting 48X64 cM.
Pilsener en Münohener
n
•n
r>