Van Vollenhoven’s Tinna I. J. WOUBA, Sneek, Stoommeelfabriek, Grutterij en Handel in aanverwante Artikelen. Bekroond Binnen- en Buitenlands. Eug. van Gils, voorheen Wed. D. Brouwer. Als Premie-aanbieding* Firma B. Cuperus Az. Inteekenbilj et. vervangen het buitenlandsch fabrikaat. Het eldorado voor wielrijders. DIENST DER TRAMMEN (Zomerdienst.) aangevangen 1 Ill'll ls»s. OPGERICHT 1818. Life Insurance Company of NEW-YORK. aan Woonplaats Naam Door te halen wat men niet verlangt. O p 12.10* 12.40* 12.50* 12.55* a. v. 6,30 7,40 8,25 5,40 6,20 9,05 9,45 7,15 8,-- 9,05 9,45 6,20 6,50 Makkum Wons Haikezjjl Witm. a. v. 9,15 9,45 4,30 5,- 6,50 8- 8,45 9,15 9,45 11,15 f 2.329.936.558,78 - 134.732.856,29 - 89.860.848,23 - 631.309.546,42 - 88.328.842.26 Inspecteur voor de 3 Noordel. Provinciën J. S. kllllS, Groningen, Ossenmarkt N. 258. 4- 4,30 6,30 7 8,15 6,30 7- 8,15 3,40 5- 5,30 6.15 6.45 6.55 6,50 8- 8,45 10.- 10.05 10.15 10.45 Malen en verkoopen zuivere VOER.-ARTIKELEN. f 0,75 - 1 - 2,50 - 3,- FABRIKANTEN VAN iAIOÜDA’S MEEL EN WOUDA’S BESIÖOEMEIÏMEEL, beide verkrijgbaar in zakken van 2’/2, 5, 10, 20, 25, 40 en 50 kilo. a. v. 5, 5,40 12,20 1,40 2,10 gen: 12,15 12,55 2,15 9,20 10,35 11,15 2,50 3,30 3.20* 6.30 3.15* 7.— 3.25* 7.10 4.05* 7.15 „Ik ben zelfs „Hoe harder a. 7. De met een i rijs van air in 14 Kleuren gearukt prachtwerk atgehaald ons Bureau, per Exemplaar slechts Naar buiten franco en in doelmatige verpakking Hetzelfde in Notenhoutlijst met vergulde kroon Hetzelfde in Massief eiken lijst met verguld Kroonfronton Deze prijzen zijn inclusief glas, achterbord en encadrement. Bij dit aantrekkelijk plaatwerk wordt de aanvallige figuur van Hare Majesteit, in gala-gewaad en staande in eene rijk gestoffeerde omgeving voorgesteld. De lieftalligheid van gelaatsuitdrukking, onze jeugdige Vorstin kenschetsend, is bij dit Portret uitnemend weergegeven en is vereerd geworden met de onderscheiding, dat de aangeboden proefdruk door H. M. de Koningin-Regentes met welwillendheid werd aan genomen. Voor BOLSWARD en OMSTREKEN hebben wij ons het uitsluitend recht tot verspreiding verzekerd, zoodat wij alleen aan onze Lezers dit premiewerk van nationaal karakter kunnen leveren voor den zeer geringen prijs van f 0,75 per exemplaar in passe-partout en in besloten couvert. 5,50 6,30 7,50 Grootste en belangrijkste Levensverzekering-Maatschappij. Zuiver onderling, opge richt in 1843. Verzekerd kapitaal en Lijfrente Ontvangsten in 1897 Uitgaven in 1897 Bezittingen op 1 Januari 1898 Surplus of extra-reserve Directie voor Nederland bebouw Mercurius, Spui, hoek Kalverstraat, Amsterdam. Vertegenwoordigers: A. J. van MESSEL van der WERFF JHzn., Leeuwarden; S. H. KAMSTRA, FranekerW. DEINUM en W. van GORKUM, Sneek; IJ. van der VEEN, Hallum; L. STUUT, Dokkum B. S. GAASTRA, Wor- kumH. F. van der WERF Dzn., BolswardL. S. WIERSTRA, Balk ANT. CORN. SCHIERE, Boornbergum A. VENEMA, DantumavoudeE. BEIJER, Meppel. Hoewel ons best BOEKWEITMEEL uitmunt tegenover elk ander fabrikaat, recommandeeren wij bovenal om zijne uitstekende eigenschappen ons speciaal artikel WOUD VS MEEL. Van Sneek Bolsward Te Harlingen Van Harlingen Bolsward Te Sneek hem, toen hij deze benoeming berichtte, „nu zijt ge stellig uitgepraat, en zult ge wel niets mooiers vinden, mijn beste Stiptum „Ik weet nog beter,antwoordde Stiptum. In een drukke straat der stad was eene rijwielfabriek. Deze had Stiptum met opzet tot dusverre niet bezocht. Nu tegen middernacht, belde hij er aan en verzocht den eigenaar, den heer Wielman te spreken. In nachtcostuum kwam deze voor den dag en vroeg of er soms onraad was. „Magik uw magazijn even zien Wielman gehoorzaamde met een somber voorgevoel van naderend onheil. Er stonden 600 rijwielen kant en klaar om te worden afgeleverd. „U is zelf wielrijder, uw nummer is meen ik 3333, niet waar?* vroeg Stiptum. „Zeker.* „En deze rijwielen behooren alle u?“ „Ja.“ „Zijt u geheel onbekend met de verorde ning op het wielrijden, dat u niet weet, dat volgens artikel 15 alle rijwielen aan de voor zijde moeten voorzien zijn van eene plaat, waarop staat het nummer van den eigenaar?* „Ik... „Geen tegenspraak. Verder is het nacht en zijn de rijwielen niet voorzien van een helder licht en schelt u niet met de schellen.* „Maar??* „Voorts staan alle rijwielen onbeheerd en rijdt u niet rechts en rijdt u andere voer tuigen niet aan de linkerzijde voorbij. Wat „Stilte Heeft u uwe kaart bjj u „Ik zal ze dadelijk halen. Ze ligt op mijn slaapkamer.* „Niet meer noodig De laatste overtreding heeft u slechts eenmaal gepleegd. Al de andere 600 maal. Ik zeg u dus 3601 be keuringen aan.* En zoo geschiedde het. „Wielman kreeg 3601 straffen ter zake van overtreding van de bepalingen op het wiel- rijden. Hij appelleerde en ging in cassatie, doch alles vergeefs. Eindeljjk sloeg hij aan het malen. Maar Stiptum werd bij de eerste vacature benoemd tot commissaris van politie. Vrij naar het Duitsch. O. H. Ct.) In het kleine Vorstendom Michelia werd een wielrijder bekeurd en veroordeeld, omdat hij des nachts zijne machine niet had voor zien van een helder licht, niettegenstaande hij dat vervoermiddel niet bereed, doch er naast liep en het voortduwde. De bepaling der politieverordening toch luidde „Na zonsondergang moeten de rijwielen voorzien zijn van een helder licht.* Daar de aanschrijvingen der hooge autori teiten in het Vorstendom steeds aan de ondergeschikte beambten in herinnering brachten, dat er zooveel doenlijk bekeuringen moesten worden gedaan, werd de politieagent Stiptum door zijne chefs om deze bekeuring zeer geprezen. Daar werd diens dienstijver aangewakkerd en kwam hij op een aardig idéé. In den nacht van 30 op 31 October ging hij rond bij alle bekende wielrijders in de hoofdstad van het Vorstendom, schelde ze op en liet zich de rijwielen toonen. En jawel, hij kwam tot de verblijdende ontdek king, dat geen enkel rijwiel voorzien was van een helder brandend licht. Niet minder dan 357 processen-verbaal waren het resultaat zijner nachtelijke werk zaamheid. Een eervolle vermelding was het loon voor zijn dienstijver. Stiptum begon nu eerst recht in te zien hoe goed het was de verordeningen streng te handhaven en bestudeerde in zijn vrijen tijd ijveriger dan ooit de verordening op het wielrijden. Artikel 7 der verordening boeide zijn aandacht. Daar was wat meê te doen Het luidde: „In straten met druk verkeer, moet elke wielrijder schellen met de aan zijn voertuig bevestigde schel.* Stiptum wist eene lijst te krijgen van de leden van den Wielrijdersbond, noteerde de adressen en ging aan ’t werk. Zijn eerste bezoek gold den horlogemaker Eihg in de Hoofdstraat. Hij trof hem in de werkplaats, bezig met het reguleeren van eene pendule. „Waarom schelt u niet met de schel van uw rijtuig vroeg hij hem. „Zeker, antwoordde hij. president van de vereeniging hoe liever.* „Is het hier geen straat met druk verkeer „Zeer zeker, het is wel de drukste straat van de stad.* „Waarom schelt u dan niet?* Éilig wees, zeer oneerbiedig, met zijn vin ger naar het voorhoofd, kreeg een proces verbaal en een uitbrander over die laatste oneerbiedige handeling. Daarna ging Stiptum naar de wielrijdster, mevrouw Amalia Schultze, die kort geleden aan een tweeling het levenslicht had geschon ken. Het kostte hem eenige moeite bij de kraamvrouw te worden toegelaten, doch eindelijk gelukte het. „Waarom schelt u niet, mevrouw vroeg hij zeer beleefd. „Omdat ik op dit oogenblik niets noodig heb,* antwoordde de kraamvrouw. „Maar u is toch wielrijdster en het is hier een drukke straat. Ik wil u niet langer lastig vallen, maar het spijt mij, u eene be keuring te moeten aanzeggen.* En zoo ging hij van den een naar den ander. Vruchtbaar, zeer vruchtbaar was die dag. Hij maakte 750 processen-verbaal op, en de autoriteiten waren zoo verrukt, dat hij tot hoofdagent werd bevorderd. Maar Stiptum was eerzuchtig. Opnieuw nam hij de verordening ter hand en hij las in art. 9„Het is den wielrijders verboden zich te bevinden in de Dwarsstraat, de Nieuwstraat en de Verlengde Nieuwstraat.* Die straten werden nu het tooneel van zijne werkzaamheid. Hij pakte de wielrijders overal. Zij, die in de straten woonden, be keurde hij, als zij op het punt stonden hun huis binnen te gaan, of ze een rijwiel bjj zich hadden of niet, dat deed er niet toe. Zij waren wielrijders en mochten zich dus in die straten niet bevinden. De anderen, hij kende ze nu zoo ongeveer wel, betrapte bij óf als ze wandelden, óf als ze in een rijtuig zaten, of als ze op de tram stonden. En hoewel de ongelukkigen eiken nacht hun rijwielen te huis met een helder licht hadden voorzien en er automatische electri- sche schellen aan hadden bevestigd die voort durend schelden, nogmaals moesten ze be- 6,50 7,30 W p Van Sneejj Bolsward Te Harlingen Van Harlingen Bolsward Te Sneek 5,— 5,40 MAKKUM- WITMARSUM. 9.05* 9.35* 9.45* 9.50* SNEEK—BOLSWARD—HARLINGEN. Werkdagen: {Tijd van Greenwich.) 12,15 12,55 2,15 6,30 7,40 8,25 5- 5,30 WITMARSUM—MAKKUM. 1.05* 4.20* 7.25 1.10* 4.15* 7.39 1.20* 4.25* 7.40 1.50* 5.05* 8.10 2,15 2,45 3,40 5,— 9,20 10,35 11,15 Z o n d a 5,50 6,30 7,50 Ondergeteekende verlangt als Lezer van de BOLSWARDSCHE COU RANT te ontvangen Ex. Chromo-Litografie van H. M. Koningin Wilhelmina f 0,75 franco p. post - 1, in Notenhoutlijst met vergulde kroon - 2,50 Massief eiken lijst met verguld Kroonfronton - 3, veroordeelingen waren de oogst en Stiptum werd adjunct-inspecteur van politie. De wielrijders werden bijna wanhopig, maar ze dachten dat eene nauwkeurige studie van de verordening op het wielrijden hen misschien nog kon helpen en er vormden zich vereenigingen, waar de bepalingen op alle mogelijke manieren werden uitgeplozen. Eindelijk dachten ze, dat ze voortaan voor Stiptum veilig zouden wezen. Maar ze zouden merken, dat ze hem niet aankonden. Hij nam nu artikel 11 der verordening: „Wielrijders moeten op de straten rechts rijden en andere voertuigen aan de linker zijde voorbij rijden,* en hij belde aan bij den dichtstbij wonenden wielrijder. „U is wielrijder klonk het weder. „Ja wel,“ zeide deze. „Waarom rijdt u niet rechts op de straat en rijdt u niet de andere voertuigen aan de linkerzijde voorbij U is bekeurd.* En zoo ging het huis aan huis. Hij deed een kleine 300 bekeuringen dien dag en er waren er velen bij, waarin nog bovendien vermeld stond van mishandeling en van „beleediging aangedaan aan een ambtenaar gedurende de wettige uitoefening zijner bediening.* En op de straten riep hij de wielrijders aan „Waarom rijdt u dien wagen daar vóór u, niet aan de linkerzijde voorbij „Ik heb geen haast en wil zoo hard niet rijden.* „Wat, ook nog wederspannig En in vliegende vaart reden de wielrijders over de straten, alles aan de linkerzijde voorbij jagende, wat ze voor zich zagen. Bij massa’s werden de menschen overreden en de eene berg processen-verbaal was nog niet afgewerkt of reeds kwam er een nieuwe binnen. En bij de bekeuringen ter zake van wiel rijden voegden zich talrijke, die in mishan deling door overrijden, „te hard rijden,* „niet ophouden op het eerste bevel der politie,* enz., enz., hun oorsprong vonden. Het was een roemrijke tijd 1 Een dikke vette wielrijder viel als slacht offer zijner plichtsbetrachting. Toen hij de stoomtram, in volle vaart vóór hem uit rij dende, aan de linkerzijde voorbij wilde rijden, Witm. v. 7.05* Harkezijl 7.10* Wons 7.20* Makkum a. 7.50* geteekende diensten loopen Zondags niet. Stoomdruk, Firma B. Cuperus Az., Bolsward» morsdood van zijn rijwiel. Maar Stiptum werd inspecteur van politie. „Nu,“ zeide de commissaris van politie tot niet te spotten viel, als een ijverig beambte voor handhaving er van zorgde. 225 processen-verbaal met daarop gevolgde te Keulen hoorde donderen. „Bent u soms geen wielrijder?* vroeg deze weder. uitsluitend voor de LEZERS op onze Courant stellen wij verkrijgbaar, eene keurige Chromo-litografie van H. M. Koningin Wilhelmina, op zwaar plaatpapier, in sierlijke Passe-partout en in Couvert besloten. Afmeting 48X64 cM. Pilsener en Münohener n •n r>

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1898 | | pagina 4