NIEUWS EN ADVERTENTIEBLAD BOLSWARD gU WONSERABEEL No. 94. Verschijnt Donderdags en Zondags. Zeven en dertigste Jaargang. 1898. DONDERDAG 24 NOVEMBER. BINNENLAND. ,4 VOOR ABONNEMENTSPRIJS80 Cents per 3 maanden. Fratfco per post 95 Cents. ADVERTENTIEPRIJS: 50 Cts. van 1—7 regels. Ver volgens 10 Ct. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Rijwiel en Automobiel in dienst van Post- en Telegraaf- '2 s Burg, en Wonseradeel, 19 Nov. De Gemeente raad heeft in zijn heden gehouden verga dering benoemd tot leden van de armbe sturen, de heeren A. Kroontje te Exmorra, J. B. Buwalda te Burgwerd, R. Zwaagstra te Cornwerd, O. Postma te Tjerkwerd, S. S. de Witte te Eng wier, S. D. Bokma te Ferwcude, N. Schotanus te Longerhouw en tl. Kingma te Makkum, en tot lid van het college tot ondersteuning van reizende be- hoeftigen den heer T. S. Bangma te Wit marsum. De Raad heeft besloten 1. Ten dienste van den schoolbouw te Witmarsum van mevrouw de gravin van Limburg Stirum te Haarlem voor de som fan f 120 eene oppervlakte Yan 125 cA. I Een zonderlinge geschiedenis. Woens dag zal het huwelijk voltrokken worden tusschen een paartje, waarvan de bruide gom drie en twintig jaar lang in vrouwen- kleeren gehuld is geweest en in die ver momming gedurende eenige jaren een klein komenijswinkeltje in de Kinkerbuurt hield, zonder dat iemand ooit achterdocht koesterde. De reden van deze vermomming was heel romantischeen tante vermaakte aan het kindje, toen ’t verwacht werd, haar erfenis, mits het een meisje was. En om nu tante niet teleur te stellen en de erfenis voor het wichtje te behouden, werd bij de geboorte het jongetje veranderd in een meisje en alles was in orde, en de door erfenis be voordeelde behoefde maar den tijd der meer derjarigheid af te wachten om de erfenis in ontvangst te nemen, daar tante inmiddels overleden was. Voor eenige weken werd de pseudo-juf- frouw ziek en zorgvuldig opgepast en ver pleegd door een boezemvriendin. Toen de ziekte was geweken, was de patient zoo dankbaar, dat het geheim verteld werd en hij zijn hand en hart aanbood aan de boezem vriendin, die beide aanvaardde. Daar in middels de tijd der meerderjarigheid aan gebroken was, besloot het paartje haastig lijk de hulp van don ambtenaar van den burgerlijken stand in te roepen. Woensdag nu zullen zij door de rozenketenen van het huwelijk aan elkaar verbonden worden. Amst. Crt. Activiteit van de Nederlandsche Post. Men schrijft aan de Tabaksplant„Eenigen tijd geleden waren eenige vrienden in 't artikel tabak voor pleizier op reis in Duitsch- land. Onder ’t drinken van een fijne flesch opperde een der vrienden het idéé aan zijn adres een briefkaart te zenden met ’t op schrift „Den Heer J. J., in tabak, (Hol land)." Kwam de kaart niet terecht, dan gaf onze vriend een flesch, doch in het tegen overgestelde geval moesten zijn vrienden het doen. En zie, de afzender won het, want de Nederlandsche posterijen zonden de brief kaart naar Amsterdam met het opschrift zie „Brakke Grond, het lokaal, waar de fabaksveilingen gehouden worden, eu daar wist men spoedig het adres van onzen bekenden tabaksman te Eindhoven aan te geven. Dat er meer dan één flesch op ’t geval gedronken is, ligt voor de hand." Donderdagnacht kwam met den goede rentrein te Winterswijk aan een kruiwagen, waarop een jas en een brood lagen. Deze stond tusschen de rails en is halfweg Lich tenvoorde gevonden. Onderzoek ter plaatse der vondst bracht eenige bloedvlekken aan ’t licht, benevens een lantaren, ook met bloedvlekken bedekt. In de jas werd een aanslagbiljet gevonden, waarop de naam Maier voorkwam, afkom stig uit een Duitsch plaatsje. Tot nog toe is er geen spoor van den man on tdekt. Uit Meeden (Gr.) zal de oude Jan Bartelds, op 77-jarigen leeftijd nog den tocht over den Oceaan wagen naar de nieuwe wereld. Hij vertrekt met zijne dochter, de wed. Haan, die te Fulton (staat Illinois, Vereen. St.) in betrekking komt. Of de oude man niet een kalmer levensavond zou heb ben, als hij in zijn tegenwoordige woning het armenhuis, achterbleef men zou ’t haast wel denkenhij kiest echter de verre reis, het vreemde land en de toch altijd wat onzekere toekomst. Door een landbouwer te Drouwen is een onderzoek ingesteld naar den invloed van de voeding met lijnkoeken en grond- notenkoeken op het gehalte van de melk. Dit onderzoek werd gedurende een paar weken voortgezet en het is daarbij gebleken dat een voeding met grondnotenkoeken de melk van 1h tot 9/4 pc. vetgehalte meer geeft dan eene voeding met lijnkoeken. Bij deze voedingsmethodes waren de kosten van de krachtvoeding gelijk. Aan Noord-Bevelands noordkust wordt door de zee voortdurend geknaagdvooral de dijken in de nabjjheid van Wissekerke moeten het ontgelden door dijkvallen en oeverafschuivingen. Nu is weder een hof stede bjjna verdwenendit is de vijfde in korten tjjd; wat dit beteekent, blijkt wel uit het feit, dat de dijk die thans als zee dijk fungeert, op 10 minuten afstands van het dorp ligt, waar voor eenige jaren de afstand wel een uur bedroeg. Enschedé, dat 1 Jan. j.l. 21,765 in woners telde heeft nu reeds een cijfer van 23,000 bereikt, d. i. reeds binnen de elf maanden eene toename van ruim 5'/a pc. In het geheele land wordt waarschijnlijk een andere gemeente gevonden, waar de Harvey Co., de onderneming van een postvervoer tusschen Londen en Redhill aan, welk aanbod werd aangenomen voor den duur van 6 weken, ingaande 16 Dec. 1897. Het vertrek van dezen motorwagen was een evenementTerwijl daarbuiten een tal rijke volksmenigte het vertrek verbeidde, waren op het binnenplein een groot aantal journalisten en ambtenaren aanwezig, waar van velen met het eenige doel om des avonds halelf getuige te zijn van het vertrek, anderen bovendien om den wagen in allerijl te volgen tot het eerstvolgend kantoor, waar het leeu wenaandeel van de vracht zou worden inge nomen, enkelen nog, om inderhaast een schets te ontwerpen ten behoeve der geïllustreerde tijdschriften. Den volgenden dag bevatten de dagbladen kolommen vol, gewjjd aan de beschrijving van het vervoermiddel en de bijzonderheden van den tocht. Uit een artikel, voorkomende in de Times, vernemen we o. m., dat het gewicht van den motor circa l*/2 ton be draagt, dat het sturen zeer gemakkelijk gaat en de werkkring van den conducteur zeer eenvoudig is, dat de machine 20 H.P. zou kunnen ontwikkelen, waarvan de helft gewoonlijk wordt verbruikt ter bereiking van eene snelheid van ruim 10 mijlen per uur, terwijl de kosten nagenoeg 2 pence per ton en per mijl bedragen. Precies om 11 uur des avonds verliet het ijzeren paard Londen Bridge, en de wijze, waarop het zich door het stadsgewoel een weg baande, pleite voor de vaardigheid des conducteurs. Het werd gevolgd door Mr. Harvey en vele ambtenaren in een phaeton, welks snelle viervoeter niet kon voorkomen, dat men een paar malen den motor uit het gezicht verloor. Door een paar hoofdambte naren werden de motor en de phaeton op gewacht te Streatham Hill Station, vanwaar de motor verder alleen zijn weg vervolgde, om des morgens te 1.16 Redhill te bereiken, d. i. 26 minuten vóór den tijd, die was toe gestaan. In het geheel werd een afstand afgelegd van 41'h mijl binnen den tijd van 6 uren, waaronder 1 uur en 10 minuten oponthoud. De proef werd voortgezet tot 26 Januari, en gedurende al dien tijd bewees de motor zijn superioriteit boven de gewone paardewagens ook onder bijzondere omstandigheden, zooals vorst, mist en glibberige wegen. Een derde motorwagen, door electriciteit gedreven, heeft zijn proeftochten sedert Jan. van dit jaar door de drukste punten van Londen vele malen per dag heen en weer volvoerd. De wagen was electrisch verlicht en was steeds op tijd present. Het lijdt geen twijfel, of deze motor ten behoeve van het postvervoer, gaat een groote toekomst tegemoet. De hertog van Norfolk, de directeur-generaal der Engelsche poste rijen, is zoo tevreden over de diensten door de sedert een half jaar in proef zijnde automo bielen geleverd, dat hij nu een aantal nieuwe besteld heeft, die gebruikt zullen worden tot het vervoeren en bezorgen van postpakketten zoowel binnen Londen als in verschillende provinciesteden. De Daily Chronicle meent dat binnen twee maanden deze nieuwe voer tuigen in Engeland algemeen zullen zijn. Maar dat is nog niet alles. Binnenkort zullen namelijk bij de Londensche posterijen ook nog petroleumdriewielers worden inge voerd, speciaal bestemd voor de bezorging van brieven in de buitenwijken! Deze nieuwe dienstregeling heeft boven de oude eenige zeer in ’t oog loopende voordeelen. Ten eerste gaat de bezorging vlugger en gere gelder in haar werk en ten tweede kosten automobielen lang zooveel niet aan onderhoud en bediening als de oude rijtuigen met paar den. Door de administratie der posterijen is berekend, dat het automobilisme tot neden een besparing van f 50 per week en per voertuig heeft gegeven. (1) 1 H.P. 76 K.G. per seconde. In het Tijdschrift voor Posterijen en Telegrafie vinden wij over bovengenoemd onderwerp eenige belangwekkende mededee- lingen. De schr. herinnert dat in het verslag van de Posterijen over 1886 het eerst melding gemaakt wordt van een proef „genomen met het vervoer per driewieler", welke proef blij kens het jaarverslag over ’87 bleek wel vol daan te hebben „op goed gebaande wegen", maar men achtte de hooge onderhoudskosten bedenkelijk. Dit bezwaar bleek later zoo overwegend dat men eerst het gebruik op dezelfde hoogte hield, in 1890 er mee ein digde. Toen later de rijwiel-techniek grooter vor deringen gemaakt had, besloot het hoofdbe stuur der Posterijen een proef voor den telegraafdienst te nemen. Op de intercom munale telefoonlijnen komen vaak storingen voor, die plaatsen zijn moeiljjk te berei ken en daar doet dan het rijwiel goeden dienst, maar voor het geregeld bestellen van telegrammen zijn de machines niet sterk genoeg. Tot zoover de proeven bij ons. In Duitsch- land gebruikt de Rijkspost reeds 400 twee- en 40 driewielers. De tweewielers worden het meest gebruikt door de lijnopzichters der telegrafie terwijl de tricycles gebruikt worden voor de bezorging van paketten, voor het lichten van brievenbussen, voor de bezorging van postzakken aan de stations, enz. Het is echter wel merkwaardig, dat er nog zoo weinig van de fiets gebruik gemaakt wordt daar, waar zij de meeste diensten zou kun nen bewijzen, namelijk in den besteldienst ten platten lande, waar de brievenbestellers soms uren ver moeten loopen om een hand vol brieven aan hun adressen te bezorgen. Het aantal rijwielen, dat bij de posterijen in Berlijn in gebruik is, bedraagt volgens een officieele mededeeling nu reeds 83, na melijk 22 safeties en 61 driewielers. Tot het onderhouden van postverbindingen worden 9 driewielers gebruikt, voor spoed bestellingen dienen 17 twee- en 15 driewie lers tot het lichten der brievenbussen 36 driewielers, en voor den besteldienst 2 twee wielers, terwijl de „Storingzoekers" van den telefoondienst over 3 tweewielers beschikken. Wat Engeland betreft, eenigen tijd geleden is door het „General Post Office" van En geland de inschrijving opengesteld voor 10,000 rijwielen ten gebruike der brievenbestellers. Ziehier eenige bijzonderheden omtrent de proefnemingen met automobielen in Duitsch- land genomen. Eenigen tijd geleden is te Berlijn de eerste automobiel ten dienste der Posterijen in dienst gesteld. Zoo noodig kunnen alle Berlijnsche post wagens tot automobielen worden gemetamor foseerd. De „essence," die de drijfkracht voort brengt is petroleum-naphta. Een vulling is voldoende voor een rit van 100 K.M. De constructie van den wagen is uitgevoerd naar een plan van den ingenieur Vollmer. Het sturen geschiedt door middel van twee hefboomen, terwijl het gas wordt ontstoken door electriciteit. De autocar zal voorloopig alleen achter een met een paard bespannen postkar rijden en geen effectieven dienst doen, omdat de directie der Posterijen er nog niet aandurft om het in de practijk nog niet beproefde voertuig een lading poststukken toe te ver trouwen. Een incident met den wagen zou namelijk noodzakelijkerwijs een niet te recht vaardigen vertraging in het postverkeer ver oorzaken. Wanneer de automobiel voldoet, dan zal zij effectief in dienst gesteld worden, maar dan worden de rollen omgekeerd, zij zal dan gedurende een tweeden proeftijd op den voet gevolgd worden door een bespannen voertuig, dat zoo noodig de lading direct kan overnemen. Men gaat te Berlijn waar lijk niet over ijs van één nacht In Engeland weet men er beter raad mee. In November 1896 was er een wegwedstrijd voor motorwagens, waaruit in het algemeen (schoon velen averij beliepen) de geschiktheid dier voertuigen bleek. Binnen 12 maanden was het vervoer der brieven- en pakketpost door middel van motorwagens een voldongen feit. De eerste wagen was een kleine olie- motor en toen de proeven daarmee welge slaagd waren, werd een grootere wagen, bekend onder den naam „Lifu Steam Motor Van," onder de aandacht van het Departe ment gebracht. Het tijdstip was goed geko zen, want juist was de groote nachtdienst- pakketwagen tusschen Londen en Brighton te klein bevonden voor den dienst, en zag het Departement naar een ander vervoer middel uit. Het bood derhalve den exploi tanten dier motorwagens^ den heeren J, van een aangrenzend perceel weiland aan te koopen. 2. Ónder genot van eene door belang hebbenden bijeengebrachte som van f 240 over te gaan tot het dempen en rioleeren van eene voor de gezondheid schadelijk ge achte sloot in het Oosteind te Witmarsum. 3. In betrekking tot de verzoekschriften tot het leggen van een kunstweg voor Lol- lutn naar den BolswarderHarlingerweg bij de Grauwe Kat waarvoor door belang hebbende landeigenaren eene som van f 6600 toegezegd is aan de adressanten te be richten, dat de Raad genegen is den ge- wenschten weg in 1899 aan te leggen met een kruinsbreedte van 6 en een grintspoor van 21/.i meter en verder den aangelegden weg van gemeentewege te onderhouden, onder voorwaarde, dat vóór 1 April in den vereischten vorm toezegging worde gedaan tot het storten van eene bijdrage van f 8000 en tót het beschikbaar stellen van den be- noodigden grond tegen taxatie van drie door Burg, en Weth. aan te wijzen onpar tijdige deskundigen. Tot advies zijn in handen van Weth. gesteld adressen van: a. ingezetenen van Lollum, waarin wordt aangedrongen op de aanneming van een in de vorige vergadering aangehouden voorstel van het Dagelijksch Bestuur tot het uitdiepen van de vaart te Paijezijl b. A. T. IJbema te Wons c. s., ver zoekende te mogen vernemen onder welke voorwaarden de gemeente zoude willen over gaan tot het verharden van de Gooijumer- laan c. ingezetenen van Arum, verzoekende het plaatsen van een lantaren aan den weg naar Witmarsum. Gaasterland, 21 Nov. In onze ge meente klagen de meeste veehouders over de weinige melk, die hunne koeien geven. De oorzaak hiervan is de slechte kwaliteit van het hooibij den een is het erg schim melig, bij den ander heeft het te veel ge broeid. Het ongunstige zomerweer doet dus thans zijne nadeelige werking wel de gelijk gevoelen. Er moet nu veel kortvoer (lijnkoeken, maïsmeel) gevoederd worden voor de eerste betaalt men f 11,00af 11,50 per 104 stuks, voor het laatste ruim f 3,00 per 50 K.G. Franekeradeel, 21 Nov. Klaagt men in Ooststeliingwerf over een Hoofdelijken Omslag van 4 a 5 pct., wij kunnen ook mee jammeren. Onze aanslag bedraagt 8 percent, niettegenstaande de verstrekte rijks- subsidie. Liet ons gemeentebestuur onze slechte waters in den bestaanden toestand, dan zou de H. O. een paar percenten dalen wilde men ze in eene naar den eisch op de noodige diepte brengen, dan zou onze aan slag minstens 10 percent bedragen zooals voor dezen, toen de tegemoetkoming van het Rijk niet bestond. Het Gemeentebestuur laat van jaar tot jaar de toestanden der vaarwaters verbe teren, vandaar geen heffing van 6 of 10, maar van 8 ten honderd van het belastbaar inkomen. Leeuwarden, 19 Nov. Gisteravond liep hier een gebrekkig man langs de straat, die door de smartkreten, welke hij soms uitstootte, de belangstelling en het mede lijden van het publiek opwekte. Volgens zjjn verhaal was hij in Duitschland onder den trein geraakt en hij wilde zich thans onder geneeskundige behandeling stellen, om daarna zijn woonplaats, St. Anna Par., weer op te zoeken. Voetje voor voetje be woog hij zich voorwaarts. De exportslagerij van den heer M. Schott, elders woonachtig, is deze week van de Schrans naar een geheel nieuw gebouwtje even over de brug aan de Harlinger trek vaart, en dus dicht bjj de Veemarkt en nog dichter bij de veelading, overgebracht. Deze affaire verkeert, naar men ons verzekerde, in ongemeenen bloei. Reeds des Donderdags* avonds zoodra er vee voor den volgenden marktdag is aangevoerd begint het „kop pensnellen" en dit duurt tot den volgenden Zaterdagnamiddag. Nacht en dag wordt er doorgewerkt en bjjaa alles gaat naar de Londensche markt. Op andere dagen is er minder te doen. Een deel der ingewanden en ander afval wordt op een kar geladen en ’s Zaterdagsavonds op een onzer pjjpen aan den man gebracht. Tal van huismoeders komen daar in korfjes hun versnapering halen voor den Zondag. Men wacht de kar op en verdringt elkaar, om de eerste te zijn, Hepk. Adv. BI. Leeuwarden. N. v. d. Woude, alhier, heeft voor 51 cent per K.G. de levering van het rundvleesch voor het garnizoen, alhier aangenomen. Dus een kwartje per pond. «4 A Bolswardsche Courant

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1898 | | pagina 1