NIEUWS EN ADVERTENTIEBLAD OL SWARD EN WONSEH ADEEL ÖE B01B. No. 38. Verschijnt Donderdags en Zondags. Negen en dertigste Jaargang. 1900. ft •?en- en Kinderconiectie, I illi suL-gl S’ sj a T3 -ö m fc .2 -o pli a ma BAARDA, K DONDERDAG 5 APRIL. I dl - INGEZONDEN. Tramweg Franeker- Bolsward-Workum. $xxxx ycycyty^y^^ Lf MACHINES. ”RS, firma BAARDA, J i 5 3 AH». ontvangen zijn. VOOR C g f I l£ I voor voor Vriendelijk aanbevelend. Bolsward een Handels-Centrum voor zijne omgeving. ABONNEMENTSPRIJS80 Cents per 3 maanden. Franco per post 95 Cents. ADVERTENTIEPRIJS: 50 Cts. van 1—7 regels. Ver volgens 10 Ct. per regel. Overigens naar plaatsruimte. f 871050 - 18521 - 858850 - 18624 f 17710.— - 18620 - 4100.— - 10871.— - 29340 - 30400.— - 8423 'S 333 56 955 1015 122 1693 2063 3393 5665 903 11325 13585 1585 10 f 848600 - 21283 a d> <D a o iso In 1898 bedroeg bet belastbaar inkomen De hoofdelijke omslag ’of 3,60 In 1899 belastbaar inkomen Hoofdelijke omslag of 3,16 f 40.000 naar 3 */2°/o 500 700 900 1100 1200 1400 1700 2400 3000 5000 8000 - 10000 - 12000 - 14000 Bevolking. Is nu 2 4 3'/27o ■a a In 1900 belastbaar inkomen Hoofdelijke omslag of 3,11 Oostdongeradeel geeft 20.000 bij door- -J - 1”.. X_X KT’rz--l Laat ons nu eens zien hoe de finantieele .oestaud dier gemeente is in vergelijking net die. van Bolsward: g Nu spreekt het van zelf, dat de gelegen heid om van uit Workum, waar de tram door de stad gaat, per stoomtram in een kwartier of twintig minuten Bolsward te bereiken, het bezoek aan B. van uit de omstreken van Workum zeer in de hand zal werken en dit klemt te meer waar de Bolswarder handelaren het Heidenschap en den geheelen Zuidwesthoek druk bereizen en dus vele connecties hebben. Naar het Noorden, Franeker, heeft Bols ward geen enkele rechtstreeksche verbin ding en kunnen onze kooplieden enz. de achter Wommels gelegen streek slechts te voet, of per fiets of per rijtuig bezoeken, wat öf lastig, öf kostbaar, öt tjjdroovend is; van Wommels en Oosterlittens is slechts eens per week per stoomboot, des VOOrmlddagS gelegenheid hier te komen, de andere dagen alleen des avonds, dus mag men gerust zeggen, dat de streek achter Wommels tot Franeker en verderop tot nu toe grootendeels voor Bolsward s handel en industrie een onontgonnen veld is en dat de tram voor hen eene overschoone gelegenheid zal aanbieden, in die volkrijke en welwarende streek nieuwe, winstgevende connecties aan te knoopen. Dat in Hen- naarderadeel wel en veel genegenheid be staat, Bolsward te bezoeken, blijkt uit het veelvuldig gebruik, dat nu reeds op markt dagen van de stoombooten gewaakt wordt, vertrouwd adres voor NAAI- w‘3' JOTE D1JLAKKER, C 40. il. Wij vestigen de aandacht op onze NE met SLINGERSCHU1T, welke met r i Door deze lijn, die de lijn Harlingen Bolsward—Sneek te Bolsward kruist, kan Bolsward een centraal punt, een cen trum van samenkomst voor de bewoners der environs worden. Meermalen dan ook werd in Gemeenteraden en door particulieren van de mede belanghebbende gemeenten er op gewezen: „Dat Bolsward zeer terecht als centrum levendig belang stelt in den aanleg van eene tramlijn Fr.-B.-W., want Bolsward zal bij totstandkoming dier lijn er de meeste vruchten van plukken." Een direct, voor B. voordeelig, gevolg van het tot standkomen der lijn is het vestigen te Bolsward van de administratie, van de werkplaatsen van de twee lijnen: Harlingen - Bolsward - Sneek-Joure-Heeren- veen, en van Franeker-Bolsward-Workum, hetgeen eene aanwinst beteekent van pl. m. 1OO inwoners, die dan hier hun geld zullen verdienen, hier moeten wonen, hier hunne behoeften koopen. Resumeerende, meen ik gerust te mogen beweren, dat de tram aan onze industrieëlen en handelaars eene snelle en goedkoope gelegenheid zal bieden, hunne handelsbe- trekkingen uit te breiden en hunne zaken tot hoogeren bloei te brengen. Verhoogden bloei van handel en nijverheid en grooter marktbezoek strekt niet enkelen tot voor deel, maar bevordert de welvaart der Ge meente als organisch geheelwaar nering en bedrijf vooruit gaan, daar profi teert het overgroot gedeelte der gemeente naren öf direct, öf indirect er van. Immers, wanneer men aandachtig onder zoek doet naar de bronnen van inkomsten der meeste ingezetenen, dan komt men al ras tot de conclusie: het meeste geld, dat in Bolsward verdiend wordt, moet van buiten komen, hetzij door koopen de vreemdelingen, hetzij tengevolge het naar stig en beleidvol reizen onzer nijveren; zelfs die zaken, welke oppervlakkig gezien, van Bolsward alléén reeds kunnen bestaan, trekken bij hunne vaste, om zoo te zeggen stedelijke nering, meerendeels ook nog winst van buiten, terwijl alle bedrjjven, onver schillig van welken aard ook, er indirect belang bij hebben, dat onze connecties naar buiten vermeerderen, sterker worden, en 2,62 met de ƒ800 11 ct. meer o J a >7 ’s jaars, geen noemenswaardige verzwaring op de belastingschuldigen zal leggen. Sedert 3 jaar gaat het belastbaar inkomen van Bolswards burgerij geregeld vooruit. De hooldelijke omslag geregeld achteruit, een verblijdend verschijnsel voorwaar. ooo ooo .c i> m* ■Harlingen Barradeel - 20.000 Bildt - 20 000 .Watersch. het Oud Bildt - 10.000 AFerwerderadeel -20.000 Leeuwarderadeel - 5.000 Oostdongeradeel - 5.000 ^Westdongeradeel -20.000 iDokkum - 5.000 ‘franeker (rente garantie) - 5.000 Leeuwarderadeel profiteert slechts pen zeer klein gedeelte van de lyn. trekking van de lijn tot Nieuwe Zijlen. 2 S deze geringe verhooging, die kleine inkomens 11 ct., 33‘/2 ct., 56 ct. voor iets grootere 95 ct., 101‘/a tot 250 en voor de grootere en grootste aanslagen van f 3.50 tot f 15,25 per jaar bedraagt, druk kend te noemen De kleineren kunnen het niet gevoelen, de grooten het zeer wel betalen. Daaren boven is ons Gemeentebestuur steeds zoo loyaal geweest, geene opcenten op de liijks personeele belasting, eene vermomde tweede hoofdelijke omslag, te heffen. Ik ben der halve zoo vrjj de subsidie voor een voor Bolsward zoo nuttige zaak, eene subsidie, die, zooals uit bovenstaande blijkt, door de grootere inkomens wordt gedra gen, te noemen een ten algemeeneu nutte zeer wel besteed kapitaal. Ik hoor nog al eens bewerenDe finan tieele draagkracht van Bolsward laat dit niet toe, laat dat niet toe. Och kom, ik zal eens laten zien, hoe andere gemeenten in Friesland onder schulden of verschrik kelijke armlasten. gebukt gaan, en toch den moed hebben, nuttige werken te steu nen, omdat zij weten, dat hierdoor de wel vaart harer burgers, die dan toch de ge meente vormen, gebaat wordt. Ten behoeve van den aanleg van een locaalspoorweg van Leeuwarden over Stiens en Dokkum naar Metslawier en van Stiens over St. Jacobi Parochie naar Harlingen met een zjjtak naar Franeker, hebben de onderstaande gemeenten de navolgende bijdragen als renteloos voorschot gedurende 20 jaar toegestaan Aflossing. :7 x B - 5 .'I Waar zoo de zaken staan, en ik laat hier alleen de Cijfers spreken, daar her haal ik mijne meening, dat eene subsidie van 800 ’s jaars gedurende 15 jaar, geene of zeer weinige verzwaring van de stede lijke belasting zal teweegbrengen. Maar gesteld eens, dat voor het volgende jaar de H. 0 stationair blijft en 800 er bij gevoegd moet worden, dan geeft dat de volgende verandering Vooraf moet ik zeggen, dat aangezien in Bolsward voor elk kind beneden 20 jaar 5 °/o van den aanslag wordt afgetrokken, de hiervolgende berekening gebaseerd is op 3 kinderen per gezin. Iemand met geen of minder kinderen betaalt iets meer, met meer kinderen iets minder Men betaalt thans per vol jaar aan H. 0. van een inkomen van 1 k" Z Z. pq pq nJ o Q Bolsward heeft een hoofdelijken omslag van f 18500,met eene schuldaflossing van f 8000,— heft geen opcenten op het personeel, is de eenige Gemeente in Friesland die geen subsidie aan armbesturen behoeft te geven. Onze buurgemeenten moeten aan arm lasten opbrengen. Harlingen Sneek Workum Franeker Wonseradeel Wijmbritseradeel Hennaarderadeel Bij de wet van 27 Mei 1897 (uitkeering van het Rjjk) hebben de gemeenten belang rijk geprofiteerd, vergeleken bij voorheen, toen die uitkeering 4/s van het personeel bedroeg. De uitkeering aan Bolsward is geljjk gebleven aan de vroegere 4/s omdat de linantieele toestand van üoisward gunstig is, terwijl andere gemeenten, zooals uit bovenstaande tabel blijkt; slechts door hooge Rijksbijdragen het evenwicht in hunne finantiën kunnen bewaren. Hiermede geloof ik aangetoond te hebben, dat de draagkracht der gemeente Bolsward zeer wel voldoende is om een werk voor algemeen nut te steunen. 4. Is subsidieering der lijn door de ge meente noodzakelijk, om de totstandkoming der lijn te verzekeren? Ja en wel om de volgende reden: Gedurende de laatste 40 a 50 jaar zijn uit ’s Rjjksmiddelen, ook met gemeentelijke bijdragen, onnoemelijke schatten besteed om groote spoorwegen te bouwen, groote water wegen te graven, groote havenwerken aan te leggen, die wel het algemeen belang dienen, doch waarvan inderdaad de groote gemeenten het meeste nut en voordeel trekken. Nu openbaart zich sedert eenige jaren een loffelijk streven, zoowel bjj de Hooge Regeering als bjj de Kamers der Staten-Ge- neraal om kleinere Steden en Landgemeenten hulp te bieden tot het verkrijgen van betere gemeenschapswegen, opdat ook de be woners van streken, die niet in de nabij heid der groote handels-centra liggen^ aan den algemeenen ontwikkelingsgang va^ opzep, tijd deel kuiwu Mijnheer de Redacteur Beleefd verzoek ik U het onderstaande in uw geacht blad op te nemen. Eenigen tijd geleden las ik tot mijn ge noegen in het off. raadsverslag, dat B. en W. aan den Raad hebben voorgesteld voor dezen ontworpen Tramweg,FranekerBols wardWorkum een renteloos voorschot van ƒ20,000 te voteeren voor den tijd van 15 jaar, daarna aflossing of rente doende naar 3*/2 ’s jaars. Ik zeg „tot mijn genoegen," omdat ik stellig overtuigd ben, dat genoemde tram lijn zeer in het belang is van Bolsward, niet van enkelen, maar in het belang van de Gemeente; omdat ik zeker ben, dat de tram zonder gemeentelijke subsidie niet komt en het daarom nuttig en loffelijk van de Gemeente acht, de tot standkoming van dat belangrijk werk te bevorderen. Leeftijd en ondervinding geven mij vrij heid om, zonder het verwijt van onbe scheiden te zijn behoeven te duchten, mijne meening omtrent dit belangrijk onderwerp te doen kennen. Het komt mij goed voor, ten deze eenige vragen te stellen, die ik naar mijn beste weten zal trachten te beantwoorden. Ze zijn deze vier 1Is de voorgestelde tramweg Fraueker Bolsward— Workum in het belang onzer Gemeente 2. Zoo ja, staat de voorgestelde subsidie in verhouding tot het belang dat Bolsward bij deze zaak heeft 3. Laat de finantieele toestand van Bolsward eene dusdanige subsidi eering toe 4. Is subsidie vanwege de Gemeente noodzakelijk om de totstandkoming der lijn te verzexeren Naar mijne innige overtuiging moet ik de twee eerste vragen met een volmondig ja beantwoorden, alléén de tweede vraag met dit voorbehoud dat ik de subsidie grooter wenschte. Een en ander om de vol gende redenen, die ik wel meerendeels als bekend veronderstel, maar, om het groote gewicht der zaak nog eens wil releveeren. Door eene tram verbinding met Workum zal Bolsward weer in betere, snellere en ook goedkoope verbinding komen met Wor kum en de achter W. gelegen streek „de Zuidwesthoek” waar Bolsward sedert overoude tijden vele en belangrijke handels- betrekkingen had. Deze betrekkingen zijn, ivat betreft het persoonlijk verkeer der bewoners dier streek met Bolsward voor het meerendeel afge broken door den spoorweg Stavoren, Wor kum, Sneek, Leeuwarden. Onze concurrenten wisten indertijd zeer goed waarom zij met alle kracht „de ombuiging Bolsward" tegen werkten. Nu spreekt het f - 7.853 - 13.09 - 22.05 - 23.56 - 28.80 - 39.27 - 60.213 - 78.54 -130.90 - 209.44 - 261.80 -314.16 - 366 52 het vreemdelingenbezoek toeneemt. Het kan zijn, dat eenigen onzer mede burgers in het begin een weinig schade van den nieuwen verkeersweg zullen onder vinden. Niemand zou dit sterker betreuren dan ikik wensch van ganscher harte, dat het alle menschen goed ga. Maar genoemde eventueele tijdelijke schade heeft bjjna bij elke groote verandering op economisch ge bied in meerdere of mindere mate plaats. Met Stoombooten kan heel wat meer, en met minder iverkkrachten vervoerd worden dan vroeger met zeilscheepjes. Kan men nu hen, die van die schoone vinding van ’s menschen vernuft „de StOOlll” gebruik maken, om hunne positie en die van hunne gezinnen te verbeteren hiervan een verwijt maken? Immers neen! Des menschen ver nuft is eene heerlijke gave Gods, waarvan men met beleid gebruik behoort te maken. Ook zullen er eenigen zjjn, die weinig of geen belang bij de tram hebben, bijv, ambtenaars of renteniers. Nu geloof ik toch, dat de eersten, zoowel als de laatsten loyaal als ze zijn, gaarne bereid zullen gevonden worden een klejn^ offert ie te t d e. d» fiat de >e en smaakvolle soiteering in de -2 a<i 2 32! <D srh 5' Bolswardsche Courant. o* •Q i n 7) 7) ■n n 7) 7> Ti 7) n n n Ti 7> n r r 7) 7i 7i O IO o r-— "75 cn *0 QC co O1 o o o o co O o CfJ T—H CMOOOOOCOiOkO o 1O O O O I> 1’ O O o O1 O »Q O 05 O 05 05 05 'MO^O'7 O CO L- 00 ’T 00 O O r-H O L L- L ’o bi) -73 CÖ 'o'S o a SO a -ö -2 "5 Is Ti 1 I a :s> 7) •n 7) 7) 7) 71 a -d a 3 c® d Pi n ii® r k 7 7 o O O rjO CO a o Ti 71 77 71 7) 7 7) 7) 7) 7 7! -rt< xO rJO (D O1 CO IO 05 fl 1—t o r-< F- CO O IO 1O 00 1O Oi Oi r—1 i.Q O 1O) O OO QO xO CC1 r—i O> Ol V— rZ; o o co o o O 1- - L— xo iO CO O1 >O CO 00 CO 03 07) CO CO O -H O1 CO CO O1O1 CD 'I r-i CU CO OO000000© OCOOOOiOOOO x- o jo o 11- CD <D r-l M Q H <D CQ CS -g ©CR -4-2

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1900 | | pagina 1