NIEUWS EN ADVERTENTIEBLAD OLSWARD EN WONSE RADEER No. 39. Verschijnt Donderdaggen Zondags. Negen en dertigste Jaargang. 1900. Uit de Raadszaal ZONDAG 13 MEI. VOOR Bezoekers van den ambulancetrein. geen tyd ABONNEMENTSPRIJS: 80 Cents per 3 maanden. Franco per post 95 Cents. ADVERTENTIEPRIJS: 50 Cts. van 1—7 regels. Ver volgens 10 Ct. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Vergadering op Donderdag 10 Mei 1900. ^DCXZDcCXZJCNC XXX^XXXXXXXX 3. Vaststelling van het primitief kohier van hondenbelasting over 1900. B. en Wstellen voor, den datum van be- keurd en vastgesteid. 4. Rapport der commissie tot goedkeuring van de rekening van het algemeen stads armenhuis over 1899. De Commissie heeft geene op- of aanmer kingen op de rekening, die met algemeene stemmen wordt goedgekeurd. 5. Opnieuw vaststellen van verordeningen tot heffing van plaatselijke belastingen. De verordeningen op de heffing van brug gelden, waagrechten, marktgelden, leges, begrafenisrechten enz. dienen volgens de wet voor 1901 opnieuw te worden vastgesteid, waartoe Burg, en Weth. thans het voorstel doen. Goedgekeurd. 6. Behandeling van het adres der directie van de Ned. Tramwegmaatschappij om sub sidie voor een tramweg FranekerBolsward Workum, met bijlagen. De Voorzitter merkt op, dat in de con ditiën van en W. staat, dat de gebouwen moeten staan ten Zuiden der stad, waar, gelijk de heeren bekend zal zijn, bedoeld is ten Oosten. De heer Boersma heeft in deze belangrijke zaak doorgedacnt, wat te moeten doen, daar van de eene zijde tegengestreefd is door een adres, aan de andere zijde een persbeweging ontstond ten gunste van het voorstel. Hij heeft zich de vraag gesteld: heeft Bolsward belang bij die lijn? en het antwoord is be vestigend, en 2o. is het voorgesteld bedrag een gepast bewijs van belangstelling en het antwoord was bij hem weder bevestigend. Echter meent hij uit een huishoudkundig oogpunt dat de som te bezwarend is. Amicitia is aangekocht voor f 10,000 en daarbij t 20,000, wordt een leenmg van f 30,000. Dit komt hem te hoog voor, waarom hij voorstelt voor de tram t 10,000 als renteloos voorschot te geven, wat ook geen slecht figuur van belangstelling maakt. De heer P. J. de Boer wil zich verklaren wel bij te willen dragen voor den tramaanleg Franeker— Workum, maar wenscht eenige conditiën hieraan te verbinden, doch eerst te vragen, wanneer het de bedoeling is de subsidie uit te betalen, en of er ook een conditie is, binnen een bepaald getal jaren. De Voorzitter. Het wordt uitbetaald als er een begin van uitvoering is, doch een bepaald getal jaren is er niet. De heer Hamelink heeft medegedeeld, dat als de zaak zooverre is, dat tot uitvoering kan worden overgegaan, er nog wel een jaar of drie mee heengaat. De heer P. J. de Boer. Ik wensch de conditie te stellen, dat de lijn binnen 5 jaren moet zijn aangelegd. Ik kan mij ook niet vereenigen, dat na 15 jaren het aan de tramwegmaatschappij staat of zij al of niet wil aflossen, mij dunkt de keuze moet aan de gemeente blijven. Vervolgens wensch ik er de bepaling aan te verbinden, dat er geen zijlijn uit de thans geprojecteerde lijn wordt gelegd naar Sneek, en ten slotte, dat de meest mogelijke veiligheid moet worden in acht genomen bij ’t vervoer door de stad. Daar de nieuwe lijn door de stad zal komen, rijden er veel meer treinen, en nu bestaan er wel voorschriften omtrent de veiligheid, doch daar wordt niet de hand aan gehouden. Men zegt dat de lange treinen niet zoo lang zaam kunnen rijden, maar dan moet de weg wat meer effen gemaakt worden. Ik wensch hierop de aandacht te vestigen. De heer Schotman. Wanneer ik de nieuwe dienstregeling naga, moet ik zeggen dat de aansluiting zoo treurig is, dat ik mij de vraag stel wat heeft de directeur met Bolsward voor?Ik hoop, dat „Handel en Nijverheid14, die naar ik vernam, nog al een goed gehoor vindt, er zich voor spanne en ik meen, dat als de heer Hamelink steun wil hebben voor zijne plannen, hij ook wel rekening moet houden met de belangen van Bolsward. Met den heer Boersma kan ik niet meegaan met zijn beschouwing over Amicitia, dat pand is niet renteloos, en ook kan ik mij niet vereenigen met de conditie van den heer P. J. de Boer, om te verbieden dat een zijlijn wordt aangelegd op Sneek. Als de directeur het niet mag doen, en hij wil de lijn er toch hebben, kan een ander wel voor hem concessie vragen. De heer P. J. de Boer, ’t Zal wel on mo gelijk zijn, concurrentie te weren, doch als de heer Hamelink er een derde voor wilde spannen om die zijlijn te leggen, dan zou dit een oneerlijke daad zijn. Ik wensch die conditie te handhaven. De heer Eerdmans. Ik zou er wel voor zijn heden niet een besluit te nemen, maar nader te overwegen wat hier is gezegd. De heer Boersma heeft gesproken over Amicitia, dat is een zaak op zien zelf; om goede wan delwegen te krijgen is een eisch des tijds kan men zeggen, en zoo ook de tram, dat is in ’t voordeel van Bolsward. De heer P. J. de Boer maakte belangrijke opmer kingen, en ik ben ’t eens met den heer Schotman, dat wij de belangen van Bolsward voorop moeten stellen. Gemakkelijk vervoer is noodig, maar de kwestie is al weer het geld. Ik zie in deze zaak veel belang en hoewel ik niet graag er veel geld voor uitgaf, ben ik het toch eens met hetgeen een oudlid van den raad in de courant toelichtte, dat, zal er eenige kans van slagen zijn, er een flinke belangstelling moet worden getoond. De heer Eisma. De verschillende sprekers zijn naar ik meen wel voor subsidie aan de tram, maar nu meen ik, dat Bolsward in dezen goed uit den hoek moet komen. Met f 10.000 te geven, valt er niet te rekenen op slagen en met dat voorstel kan ik niet meegaan, f 20,000 voor een lijn die een millioen moet kosten is weinig, en niet boven de draagkracht van Bols ward.Ik heb bezwaren tegen de bepalingen van den heer P. J. de Boer. De betaling en aflossing wordt gere geld als bij rijk en provincie, en dat is secuur genoeg. Ook of het geld tegen S’/i0/, langer uitstaat of niet, is van geen over wegenden aard. Om de zijlijn te verbieden, vind ik onraadzaam, ’t Platteland heeft be hoefte aan verkeerswegen en daar wordt ook uitgezien naar verbetering en ik zou liever ieder zijn recht laten. Wat de veilig heid betreft, er is een algemeene wet op de tramwegen in wording, en daar zal er wel voldoende in voorzien worden. Laat ons slechts de som bepalen, al het andere kunnen wij gerust overlaten. De heer v. d. Meulen is het toch eens met den heer P. J. de Boer, dat door een zijlijn een groot deel van het belang voor Bolsward vervalt. De heer Dijkstra. Ik zie niet zooveel ge wicht in onze subsidie. Als het meenen is, komt de tram er evengoed. Er is beweerd dat het zoo’n groot voordeel voor Bolsward zal zijn, maar dit moet men nog afwachten. Als wjj echter subsidie geven, hebben wij ook het recht, daar conditiën aan te ver binden, en ik heb een groot bezwaar, dat de nieuwe lijn door de stad gaat. Ik meen dat in 1910 de concessie vervalt voor de tegenwoordige Ijjn, maar als wjj nu geld geven om er nog een Ijjn bij te hebban, geven wij ons gevangen, ’t Is mij steeds een doorn in ’t oog dat de tram door de stad gaat en de nieuwe lijn moet m. i. om de stid heen, en de stations blijven waar ze nu zijn, anders kan ik er niet in toestemmen. De Voorzitter. Ik wil even de verschil lende sprekers beantwoorden. De heer Boersma schrikt voor de som van f 20,000, maar dat geld komt terug. De rente is f 800 per jaar en dus is de subsidie in 15 jaar f 12000. De heer Eisma heeft reeds opgemerkt dat de lijn een millioen moet kosten. Hiervan zal het rijk ’/3, de maatschappij l/3 en pro vincie en gemeente */s moeten bijdragen. Wanneer de belangstelling van de betrok ken plaatsen niet voldoende is, geelt het rijk niet. Bolsward, waar het initiatief voor Ja oom, as jy dan niet wil afgaan, zal ik die rytuig laat los maak en jjj kan hier blji. Nou ja, Hollander, ons zal gaan, maar ik zal ver die President zé, hoe jullie ons mense hier op die ammelanstrein behandel. Ja, oom, da’s rech. Op het naaste station klimt oom af met vrouw en kind, mopperend over die Hol landers, wat zelf koffie drinkt en nie voor die bqere zee, wat voor die land gebloed en gelij he en die ouders van hulle kinders wil schei. Bij opening der vergadering waren 12 leden tegenwoordig. De notulen der vorige vergadering worden gelezen en goedgekeurd. De Voorzitter stelt nu aan de orde 1 Belediging van den heer J. C. Cuperus, als lid van den Gemeenteraad. Wordt gelezen een resolutie van Ged. Staten, dat het besluit tot toelating van den heer Cuperus bij hun college voor kennis geving is aangenomen. De heeren Keikes en Boersma worden verzocht het nieuwe raadslid binnen te leiden. Hieraan wordt voldaan, waarop de heer Cuperus de bij de wet gevorderde eeden aflegt. De Voorzitter. Mijnheer Cuperus, asn alle vereiscbten om zitting te nemen als lid van den Raad is thans voldaan. Het is mijne taak U geluk daarmede te wenschen, en ik hoop het gegeven mag worden, vele jaren een waardig lid in deze vergadering te zijn, en U de belangen der gemeente naar plicht en geweten zult mogen behartigen. De heer Cuperus neemt daarop z’tting tallDS °P 1 Juh te bepalen. Alzoo goedge- zoodat nu alle 13 leden aanwezig zijn. 1 De Voorzitter doet mededeeling van de volgende ingekomen stukken. a. Het verslag van Burg, en Weth. over den toestand der gemeente in 1899, overeenkomstig art. 182 der gemeentewet. Zal bij de leden van den raad circuleeren. b. Een verslag van den archivaris, be treffende het oud-archief der gemeente. Zal eveneens bij de raadsleden circuleeren. c. Een adres van den heer H. G. Wiersma, verzoekende vergunning om de brug in de sociëteit over de Gasthuishaven 20 c. M. te mogen verlagen en 3,20 M. te verbreeden. Wordt aan B. W. gerenvoyeerd ten fine van consideratie en advies. d. Een adres van Mej. J. Draaismi, ver zoekende het haar verleend ontslag in te trekken, wijl haar vertrek naar elders niet doorgaat. De heer Schotman. In het belang van het onderwijs steun ik dit verzoek. Zij is feitelijk onmisbaar, en ik wensch dat dit adres terstond wordt behandeld. De omstandig heden, die tot ontslag vragen noopten, waren een a s. huwelijk in Amerika. Dit gaat over, en ik heb van de Pl. Schoolcommissie machtiging om haar verzoek te steunen, om het besluit van ontslag ongedaan te maken. De Dames Commissie voor de handwerken getuigt zeer gunstig over haar en steunt haar verzoek, terwijl ik bij den Distr. en Arr. schoolopziener heb geïnformeerd, en deze verklaren geen bezwaar te hebben tegen intrekking van het besluit. Hun verklarin gen stel ik ter inzage. De Voorzitter. In ’t belang van het on derwijs, en omdat de reden die haar ontslag deden vragen vervielen, stel ik namens B. en W. voor, het betreffende besluit onge daan te maken en urgentie te verleenen. Tegen directe behandeling heeft niemand bezwaar, doch de heer v. d. Meulen vindt het ongerijmd een besluit ongedaan te maken, hij zou het liever als een nieuwe aanvraag beschouwen. De Voorzitter. Bij eene nieuwe aanvrage zouden sollicitanten moeten worden opge roepen en langs den gewonen weg gehan deld moeten worden. Als de raad het besluit herroept, dan kan, om lat zij nog in functie is, het onderwijs voortgaan. De heer Schotman deelt dit gevoelen, en zegt dat kosten moeite en tijd worden be spaard. De heer v. d. Meulen vindt, dat men hem verkeerd begrijpt. Zijn inziens heeft zij ontslag en kunnen wij haar opnieuw be noemen. De Voorzitter. Zij heeft ontslag op 1 Juni, nu nog niet. Door ze opnieuw te be noemen komen wij in strijd met de wet. In stemming gebracht wordt het voorstel van B. en W. aangenomen met 11 tegen 2 stemmen (de heeren Dykstra en v. d. Meulen.) Een voorstel van B. en W, omtrent de In de Geneesk. Crt. is opgenomen het volgende schetsje van den heer Lub, admi nistrateur der eerste Nederlandsche Roode Kruisambulance, thans in Zuid-Afrika. Reeds van verre js de dichte massa op het platvorm van de statie zichtbaar. Ooms met grijze baarden, zeuns met „jong hoen- derhaar14 op het gezicht en tantes, wier ge laat diep wegduikt in de zwarte kap. Ook nooitjes is daar met witte tressen en blauwe of rooie kapjes. Hulle kom die gewondes zien. De trein staat stil. Op elk platform van een rytuig is reeds een man geplaatst om de wacht te houden, anders „storm die burgers die trein. Half tusschen den hospitaal wagen en het andere rijtuig zich indringende tracht een oude oom zich een toegang tot den wagen te verschaffen. Pas op oom, jy zal zeer krjj! Dokter, is daar gewondes? is het weder woord. Natuurlijk weet de man, dat er ge wonden zyn, doch hij wil eene gelegenheid hebben om een gesprek te beginnen. Ja oom, daar is gewondes. Is daar een klein de Beer? Nee oom. Is daar Labaskanje? Nee oom. Is daar Stein? Ja, er is iemand, die Stein heet. Walter Stein is by? Ik weet niet. Is hy altemets getrouwd met die dochter van Grobler, van Utrecht, zyn district? Ik weet toch niet oom. Is hy zwaar gewond? Nee, niet zoo danig. Hy het die koel in die been. Ja-a-a-a! Been af? Nee, nie been af nie. Oom is blijkbaar klaar, maar zoekt naar een andere gelegenheid om meer te vragen. Wie is die kleintje, wat hier op die dees- kantste bed lè? Oom, ik weet ’t niet, kyk maar op die lijst, die buiten hangt, ik hè nu geen tyd meer nie. Ondertusschen hebben een paar tantes zich toegang weten te verschaffen tot het platvorm van den hospitaalwagen en staan met open monden te kijken. Dokter, mag ons nie ’n bietje binnen kom kijk, of daar ook van onze gewondes is? Neen, dat kan niet. Kyk maar even op de lyst buiten en als er dan iemand is die u kent, zal ik u helpen. Nea, ons wil zelf zien. Nea, Tante, dat kan niet. Och hulle is zoomar Hollanders, zegt een nooitje buiten tegen haar man. Hulle denk ons Afrikaners géé niet om onze mense. Ja mijn kind, ’t Ijjk ver my, ons zal mar altijd onder die vreemde naties moet buig. Wach ’n bietje, als ons met die Engelse klaar het, zal ons die Hollanders rech maak verklaart een oom. Er is echter geen tyd daarop te letten, want reeds hebben drie tantes en een oom zich toegang tot den wagen weten te ver schaffen door van achter binnen te komen. Mensen, wees toch zoo goed en ga uit het hospitaal, wy kunnen hier niets doen, ’t Is veel te nauw hier. Ja, dokter, ja ons gaan. Zjj gaan echter niet, vóór de bel luidt en met schrik nemen ze de vlucht. In een gewoon rytuig zitten eenige licht gewonden. By het doorgaan van den trein worden in een coupé zeven licht gewonden gevonden, terwyl er niet meer dan vier mogen zyn. Hoe is julle hier zeven? Noa, daar is mense in die andere com- paartment. Ja werkelyk, by een zeun, die licht ge wond is, een vleesch wond in den arm, zitten een oom, een tante en een klein dochtertje. Middag, dokter! Middag, wat maak julle hier? Nee, dokter, ons kom die zeun oppas, ons is net nou opgeklim. Julle kan hier nie bly nie. Die commandant-generaal het gezé, ons kan met die trein ry. Nea, dat het hy niet gezegd nie, julle moet hier uitgaan op ’t volgende station. Deze wagen is voor zieke menschen en niet voor gezonden, wy zullen uw zeun wel oppassen, daar zyn wij hier voor. Dokter, ons gaat hier nie af nie, ons wil hier bly. Dat kan niet oom, jy moet hier uit. Oom wordt kwaad. Kijk hierzoo, jou verd... Hollander, ons is hier baas en zal ons niet van die trein kry nie. verordening bij het bouwen, omtrent de rioleering enz. Wordt ter visie gelegd tot de volgende vergadering. f. Een nader adres van den heer Hum- melinck, omtrent den gasprijs. (Reeds op genomen in een vorig no. der courant.). Burg, en Weth. brengen hieromtrent advies uit, en verklaren dat zjj door de uitdruk king. „een los daarheen geworpen zin44 niet anders bedoelen, dan dat de werkelijke toestand der fabriek verre afwijkt van de veronderstelde, en omdat de kolenprijzen f 7500 booger zyn en de cokes slechts een duizend gulden meer opbrengt, kan er dus geen sprake zijn van een groot deel. Verder merken zij op dat de fabriek geen „lijdens- geschiedenis11 achter zich heeft en wat de uitdrukking „goedkoop gas aan de gemeente14 betreft, kan worden uitgerekend dat het gas voor de gemeente met 62/i0 cent per stère wordt betaald. De billijkheid heeft bij de Gaecommissie steeds voorgezeten, die nauw gezet rekening houit met den toestand, terwijl de raad wel niet zal gebaat worden door berekeningen, die anderen hem meenen te kunnen voorleggen. De Voorzitter stelt voor adres en advies te behandelen bij punt 7. Alzoo besloten. PUNTEN van BEHANDELING. 2. Procesverbaal van kasverificatie over het 1ste kwartaal 1900. De ontvangsten bedroegen f 148.315.b75 uitgaven - 145.841.92 Saldo in kas - 2.473.45s Notificatie. 3. V aststelling bt«Fj Bolswardsche Courant.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1900 | | pagina 1