Nieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. 1903. 42ste Jaargang. Verschijnt Donderdags en Zondags. No. 89. DONDERDAG 5 NOVEMDER. POPULAIRE BRIEVEN. VOOR Afzonderlijke nijverheid zich niet geduchte INGEZONDEN. Bolsward, 3 November. Hoogachtend J. HEIJT. afdoende nog maar ABONNEMENTSPRIJS: 80 Cents per 3 maanden. Franco per post 95 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. hen die zoo Ofschoon, ik over de Tramweg-maatschappij de Sneekerbrug genoemd Bols- een be- Gemeente- niet kan, zou maar wat laten rusten. En de van het kapitaal? Dit is immers gemakkelijk mogelijk gesteld. Joure, 2 Nov. Terwijl de timmerman G. Hiemstra heden morgen gaten kapte in balken van de in aanbouw zijnde meubelmakers- werkplaats van den heer K. de Vrij alhier, schoot onverwachts de vlijmscherpe beitel uit en drong met kracht in zijn linkerhand, tengevolge waarvan dit lichaamsdeel zöo ernstig werd verwond, dat direct geneeskun dige hulp moest worden ingeroepen. Oldeboorn, 2 Nov. Bij den veehouder K. de Wal te Warniahuizen onder dit dorp, wiens binnenpolder de vorige week door het doorbreken van een gedeelte polderdijk geheel onder water is geloopen, zijn thans in enkele uren drie koeien gestorven. Zonder dat er vooraf ook maar het ge ringste ziekteverschijnsel viel waar te nemen, vielen de beesten plotseling dood op den stal neer. De districts-veearts is per telegraaf ver zocht een onderzoek te willen instellen. ADVERTENTIEPRIJS: 50 Cts. van 1—7 regels. Vervol gens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Friesche Maatschappij van Landbouw, afdeeling Bolsward. Af. de R. Mag ik beleefd eens aan U vragen of er iets bekend is van het financieel resultaat der in Augustus jl. gehouden tentoonstelling? Belanghebbenden, meer bepaald de aan deelhouders in het waarborgfonds, hebben stellig al eenigen tijd uitgezien naar de gebruikelijke „rekening en verantwoording”. In verband daarmee, ben ik zoo vrij voor bovenstaande vraag een plaatsje in uw blad te verzoeken. de vreeselijke ziekte, waaraan hij zijn naam ontleent. Voor enkele jaren werden in Gaaster- land meerdere exemplaren gevangen. De fabricatie van metselsteenen aan het tichel- werk „Friso” te Rijs gelukt thans zeer goed en het fabrikaat heeft een goeden aftrek. De specie wordt thans voor een deel aange voerd van de klei en verwerkt door bekwame werklieden uit IJselstein en omstreken. II. Geachte lezeressen en lezers! In mijn vorigen brief scheidde ik van U met de belofte, om in een volgenden, dat is dus dezen, eenige regelen te wijden aan het Grootscheepsvaarwater en wat er nog meer te bespreken viel. Die belofte wensch ik getrouw te blijven, weshalve ik mij thans nederzet, om U een en ander mede te deelen. Ik wil dan nagaan wat er alzoo in de ver gadering van den Raad onzer Gemeente be handeld is geworden; ik bedoel namelijk die Raadsvergadering, waarin ook de subsidie voor het grootscheepsvaarwater is toegestaan, dat was, meen ik, de vergadering van Vrijdag 9 October laatstleden. Ik beloofde dan, zooals ik boven reeds zeide, om zoo goed mogelijk, de voor- en nadeelen na te gaan welke er zouden kunnen voortvloeien voor Bolsward en de nijverheid dezer Gemeente, door Bolsward een vaarwater te verschaffen voor groote schepen, of beter uitgedrukt, om Bolsward voor groote schepen bereikbaar te stellen. Onze vroede vaderen kwamen overeen, om punt 1 der agenda namelijk het vaarwater het laatst te behandelen, wat ik van hun standpunt bezien ook volkomen juist acht, maar ik voor mij, als briefschrijver, geef er de voorkeur aan, om den hoofdschotel van die vergadering de eerste plaats in dezen brief te geven. Ik heb altijd de gewoonte, om wat het voornaamste is, het eerst te behandelen, omdat ik mij dan met meer lust en opgewekter aan de zaak overgeef en ook, omdat het mij wil voorkomen, dat men zich op ’t einde van een brief vlugger en ge makkelijker, ja te vlug en te gemakkelijk van zoo iets gewichtigs af maakt. Althans, ik voor mij, ben die meening toegedaan. Men begrijpe mij echter* wèl. Niet, dat ik zeggen wil, dat de Raad er zich te vlug en gemak kelijk van ontdaan heeft, integendeelhet is ons allen genoegzaam bekend, dat de Raad er zich meer dan eens onledig mee gehouden heeft. En buitendien, ik heb zooeven ook reeds gezegd, dat het mij, wat den Raad betreft, van de leden daarvan voor eene vruchtdragende discussie wenschelijk en juist voorkwam, om te doen, zooals zoo terecht door den Voorzitter werd voorgesteld endoor den Raad werd besloten. Nogmaals dus de verzekering, dat ik die handelwijze niet afkeur, doch haar veeleer en van ganscher harte toejuich. Men vergeve mij slechts, om van dien regel af te wijken en ik verzoek U derhalve beleefd, om goed te vinden, dat ik het eerst behandel, wat als nummer I aan geduid is. Ter zake dan. Laat mij, als optimist, het eerst maar eens trachten aan te toonen het voordeel, dat er mijnsinziens direct of indirect uit voortvloeien kan, dat onze goede stad hare verkeersmid delen of gelegenheden ziet toenemen. Terwijl men al spreekt en moeite doet, of misschien reeds gedaan heeft om de commu nicatie per tram of trein uitgebreider te maken, door bijvoorbeeld te ijveren voor een locaalspoorweg van uit den zuid-oosthoek der provincie via Bolsward naar Wommels c.a. vind ik, dat waar de gelegenheid zich nu zoo prachtig voordoet, om ook te water in beter conditie te komen, men niet mag na laten, die gelegenheid gretig en met beide handen aan te vatten, om Bolswards bloei te bevorderen. Want ik heb de heilige over tuiging, misschien ben ik wel wat te opti mistisch, dat, indien er al menschen geneigd zouden zijn, eene fabriek in Bolsward op te richten, zij zulks zullen hebben nagelaten, omdat er te water geen voldoende gelegen heid bestond, om de gefabriceerde goederen met een groot flink vaartuig te verzenden. Gij zult mij misschien tegenvoeren, dat de zoodanigen hunne producten dan maar per tram of dergelijke moeten vervoeren, doch gij zult mij moeten toegeven, dat men dit lang niet altijd en naar alle plaatsen van ons land kan doen. En daarbij komt ook nog dit, dat sommige artikelen zich beter leenen voor een vervoer per schip of boot stad er bij vooruit gaat. Waarom? Omdat er dan veel kans bestaat, dat evenals in andere steden het geval is, ook hier mannen gevonden zullen worden met lust, met onder nemingsgeest, met energie, om fabrieken op te richten, want gij moet niet wegcijferen de groote waarheid van het spreekwoord: //gelegenheid maakt genegenheid”. En dan zullen er aan die fabrieken en aan die industrie-inrichtingen werkkrachten noodig zijn. Die werklieden verdienen daardoor hun behoorlijk werkloon; zij hebben dan //vast geld” zooals men dit noemt en dat geld wordt natuurlijk weer in verschillende handen gebracht. Nu moeten de arbeiders, nu er nog geen zoodanige fabrieken zijn, ook wel in hun onderhoud voorzien, maar als het losse werklieden zijn, zooals nu het geval is, die vandaag werk hebben en morgen leeg- loopen, dan koopen zulke menschen, wanneer ze wat verdiend hebben en hebben ze geen geld, welnu, dan wachten ze, tot er weer wat komt en behelpen zich zoolang, tot er weer werk is. Dan kunnen ze weer koopen, de een ’n nieuwe j as, de ander een nieuwe broek enz. Vraag het hun maar eens, wat ze liever hebben, vast geld of sommige tijden van het jaar wat verdienen en ik durf wel haast voorspellen, dat het antwoord niet twijfel achtig zal zijn, doch dat zij als uit één mond zullen roepen om ,/vast geld”. En zou de stad daarvan dan niet weer in direct profiteeren Zouden, indien de arbeiders konden rekenen op een vast weekloon, de winkeliers daarvan niet genieten? Zouden dan die winkeliers niet nog bloeien- der zaken krijgen? Zouden handel en uitbreiden, ja, zeer in om vang toenemen, als Bolsward eens een industrieplaats is geworden? De arbeidersstand zou wat steviger, wat solieder worden en zij zouden van arbeiders opklimmen tot kleine burgers en de burger van thans zou dan nog flinker burger worden en heil de stad, die zich beroemen kan op ,zeen gulden- middenstand”. 20,000 Gulden subsidie is er door onzen gemeenteraad voor verleend, voorwaar, geen luttel bedrag, doch ik ben de vaste meening toegedaan, dat dit kapitaal nuttig wordt aan gewend en dat het voor ons goede renten zal afwerpen. Herik. Nieuwsbl. v. Fr. Wonseradeel, 31 Oct. De Gemeenteraad heeft heden de begrooting van 1904 vast gesteld tot een totaal van f 150,300. In verband met de begrooting is aan drie klerken ter secretarie ieder f 100, aan den concierge in het gemeentehuis f 50 en aan drie wegwerkers ieder f 26 verhooging van jaarwedde toegekend en eene nieuwe regeling van de bezoldiging der veldwachters vast gesteld. De aanvangsjaarwede voor dezen is bepaald op f 500, zij wordt viermaal, telkens na tweejarigen dienst, met f 25 en alzoo tot een maximum van f 600 verhoogd. Bij het bereiken van den 65-jarigen leeftijd wordt ze met f 50, en van den 70-jarigen leeftijd nogmaals met f 50 verlaagd, ten ware Burg, en Weth. in de dienstprestatie van de titularissen aanleiding mochten vinden hen in het genot van het hooger bedrag te laten. De Raad heeft verder besloten: 1. Goed te keuren de rekening van het beheer van den BolswarderHarlingerweg over 1902. 2. Aan het algemeen armbestuur toe stemming te verleenen tot het verkoopen van eene woning te Dedgum. 3. Afwijzend te beschikken op het ver zoek van T. Wiersma te Dedgum, om ver goeding van de schade, welke hij geleden heeft ter gelegenheid van het slatten der vaart aldaar, tengevolge waarvan zijn molen het overtollige water niet kon uitmalen. 4. Het kohier van schoolgeld over het derde kwartaal vast te stellen tot een bedrag van f 459,60. 5. Nieuwe verordeningen op de heffing en invordering van schoolgeld vast te stellen, zulks naar dien de bestaande heffing tot ultimo December 1903 goedgekeurd was. Bij deze gelegenheid is het tarief der heffing aan eene algeheele herziening onderworpen, waardoor voor sommige categoriën van aan- geslagenen in den hoofdelijken omslag het schoolgeld verhoogd is en een tweetal nieuwe categoriën van aangeslagenen aan de heffing onderworpen zijn. 6. De behandeling van het ontwerp der verordening op het pensioneeren van ge meenteambtenaren en hunne weduwen tot de volgende vergadering uit te stellen. Workum, 2 Nov. Alhier was een weduwe overleden. Een werkman uit Balk, die de stille hoop had mede-erfgenaam te zijn, spoedde zich per rijtuig naar hier, maar kwam onder Molkwerum met paard en rijtuig in het water terecht. Allen werden gered, maar toen ze eindelijk te Workum waren gekomen, moesten ze wedervaren, dat tante hen had onterfd. Voor hen een tegenslag. helen, dit zou een groote uitgave voor ward zijn en dan kon er wel eens denkelijke ruimte komen in onze brandkast. EnfinAls het nu ik dit nog maar wat laten rusten, aflossing zo° L - En nu leg ik de voordeelen in de eene schaal en de nadeelen in de andere, en dan wil ik eens zien aan welke zijde de evenaar naar beneden zal gaan. Ik geloof met volle overtuiging, dat de schaal, waarin de voor deelen zijn gelegd, het zwaarst zal zakken en daarom breng ik hier een woord van hulde aan onzen Raad, die getoond heeft begrepen te hebben de volle waarde van het devies: //Bolsward vooruit”. In deze zelfde Raadsvergadering werd be handeld een adres van J. J. Knorr c.s. be treffende het plaatsen van een urinoir bij de Sneekerbrug. Uit het advies van Burge meester en Wethouders bleek, dat de Tram- wegmaatschappij, op wier weg het lag ge noemde urinoir in orde te brengen wel wat heel langzaam was met het volbrengen van dien plicht. Daarom heeft het Gemeentebestuur die taak inmiddels maar in het reine ge bracht. Nu ik toch spreek en eveneens heb, moet het er maar meteen uit, dat het mij altijd zoo tegen de borst stuit als ik daar getuige ben van het rangeeren der trammen. Het wil mij voorkomen dat het daar heelemaal niet de plaats is voor rangeeren. Somwijlen hebt gij daar een opeenhooping van machines, personen- en goederenwagens, alsmede melkwagens gaande naar- of komende van de boterfabriek en te midden van dit alles nog wandelaars, fietsers en dergelijke. Waarom koopt de maatschappij niet een stuk land, waar zij het station opbouwt en waar dan meteen een terrein, afgesloten van den publieken weg, is, bestemd voor rangeeren en wat er meer te verrichten valt? Ik meen wel haast, dat zulks al meer dan eens in overweging is genomen en waarom daar dan niet mee begonnen. Gerust, het station is lang niet mooi en niet te goed om tot den grond toe te. worden geslecht. Is het U nooit opgevallen, dat er midden op den be- ganen weg een groote poel of plas machine olie lag, hoogst waarschijnlijk daar terecht gekomen, door het omvallen van de oliekan, terwijl men de machine wilde smeren? Ik heb wel gezien, dat er dames wandelden, die de schrik om ’t hart sloeg omdat zij bang waren, dat hare mooie japonnen met die plas vuiligheid in aanraking zouden komen. En die vrees kan ik zeer goed billijken. Het is niet erg pleizierig als zij een hoe veelheid van die smeerolie meenemen. Zou dus de maatschappij hierin spoedig verande ring brengen? Ik hoop het. Ik merk daar, dat mijn brief een al aardigen omvang heeft aangenomen, daarom za] ik mijne andere opmerkingen maar be waren tot een volgenden keer en eindig ik thans met U de groeten aan te bieden van WILLEM. En nu nog de schaduwzijde. Ik geloof dat het plan is om slechts het grootscheeps vaarwater te brengen tot het Kruiswater. En wat is dan het geval? Dit, dat er nog maar enkele fabrieken een betere gelegenheid hebben gekregen om hare producten en grondstoffen te laden en te lossen en dat dus door het ruime vaarwater de fabriek //Hollandia”, houtzaagmolen, de roggemolen, de gasfabriek, de olieslagerij, de grutterijen en nog meer van dien aard niet gebaat zullen worden, doordien men aan het plan blijft vasthouden om het vaarwater slechts te vergrooten tot aan het Kruiswater. Ik kan mij dan ook heel best voorstellen dat er menschen zijn, die, bij eenig nadenken hebben ingezien, dat wij hier voor 20,000 gulden toch waarlijk wel iets mogen hebben verkregen, dat in eens zou zijn geweest en die dit werk half werk noemen. Ja, want ook hierin wil ik eerlijk blijven, ik gevoel wel veel voor het bezwaar van spreken. Het is ook waar, noem het daarom nog lang niet ,/halfwerk”, o, neen? Ik neem altijd, indien ik het geheel niet kan krijgen, al heel gaarne datgene aan, wat ik wèl kan machtig worden. Maar even wel, indien de Gemeente het doen kan, d.w.z. indien de draagkracht der Gemeente het toe laat, zou ik de eerste willen zijn om te be werken, dat het vaarwater vergroot zou worden niet tot aan het Kruiswater, maar tot even buiten de voormalige Sint Janspoort. Gij zult wel schrikken, lezer, dat ik zoo durf, maar laat ik er dadelijk bijvoegen, dat ik het niet anders zou doen, dan nadat men de volkomen zekerheid had verkregen, dat het de draagkracht der Gemeente niet zou overschrijden. Ware dit het geval, ik zou er natuurlijk geen oogenblik aan denken. Want deze door mij geopperde verlenging van het grootscheepsvaarwater zou natuurlijk alléén Hemelum, 2 Nov. Door een lijsterstrikker alhier is een pestvogel gevangen. Deze schoone vogel heette vroeger de voorhode te zijn van ten laste oi liever ten koste van de stad komen en dan zouden er twee bruggen moeten worden vergroot of, wat mijns inziens waar schijnlijker is, geheel nieuwe moeten worden aangebracht en, laat ik het mij niet ver* En wanneer nu wèl een grootscheepsvaar water Bolsward bereikbaar maakt en het van zijn gedeeltelijk isolement bevrijdt, dan kan liet niet achterwege blijven, dat onze goede JUndelijk', nog zijn benoemd tot leden van de commissie tot wering van schoolverzuim de heeren J. H. Upma en O. IJ. de Haas te Arum en B. Luxwolde, M. Hoekstra en K. T. Westra te Witmarsum, Bolswardsche Courant

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1903 | | pagina 1