Kieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. I El I 1903. 4Sste Jaargang. Verschijnt Donderdags en Zondags. No. 98. ZONDAG 6 DECEMBER. BINNENLAND. GETROUWD IN DEN TREIN. I 1 saaE VOOR afzonderlijke eenvoudig bruiloftsdiner in de diepte ging. snelheid, vulde Anton honderd In goed P U heeft hier in den - motieven halen bij niets het O, 56, 47, 29, 3, 51, 121, 86, i (Eene toekomstfantasie.) ABONNEMENTSPRIJS: 80 Cents per 3 maanden. Franco per post 95 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. schelijk in ons mijn albast en de tot alle medereizigers gerichte uitnoodi- ging voor een de eetzaal. Ter hoogte de baryton en opera zongen een Luxetrein BerlijnPeters- van de gewone Workum, 4 Dec. vergadering van ADVERTENTIEPRIJS: 50 Cts. van 1—7 regels. Vervol gens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. van Kurgan begon 't diner de sopraan der Petersburger als hors d’oeuvre het voor duo gezette Brautchor uit /Lohengrin”, en ik zelf hield in de nabijheid van Petropaw- lowsk een toast, die zich over een vijfen twintig kilometers uitstrekte. De aandoening was algemeen en Anton en zijn jonge vrouw zweefden tot aan Omsk in zaligheid. Maar niet verder, ’t Siberische klimaat scheen niet gunstig te zijn voor het echtelijk geluk. Reeds te Krasnojarsk openbaarden zich karakterverschillen, die te Kransk tot lichte ontstemming, te Kjubischkaja tot levendige woordenwisseling en bij Irkutsk tot scheiding van tafel en sleepingcar leiden. Des Vrijdagsmiddags klaagde mijn vriend aan mij en meneer Snob zijn nood, woord spelend als altijd. Ik heb te snel gereisd op den levensweg. Ik heb mijn hart laten meesleepen door den bliksemtrein en mij door de dubbele luxe van den LL laten verblinden. Wat’t ergste isechtscheiding kan alleen door een ge wonen rechter worden uitgesproken, en dien vinden we niet eer dan te Wladiwostok. Twee volle dagen moet ik nog wachten een eeuwigheid voor een mensch die smacht naar zijn vrijheid De Amerikaan besefte te volle den treu- rigen toestand, waarin zijn vriend zich be vond. men te bedekken door overbodige prullen. een beetje veeleischend ant woordde ik wat mij betreft, ik vind ’t al een genot, morgenochtend een aantal kilo meters in een lauw bad af te leggen. Een hofmeester presenteerde sigaren. Ik koos er een, die er heel duur uitzag, en vroeg naar den prijs. Kost niets extra, antwoordde de gedien stige geestdat is bij de reiskosten inbe grepen. Willen de heeren niet naar wagon 3 gaan Het concert zal zoo meteen begin nen Deze mededeeling frappeerde mij natuurlijk weer in hooge mate. Mijn vriend, wiens aanpassingsvermogen veel sterker is dan het mijne, had zich reeds geheel ge wend aan de prettige eigenaardigheden van den LL-trein. Zonder de minste verrassing te laten blijken, zei hij eenvoudig Komaan, laten we den tijd tot Russische grens klein maken met een aan de con cert. We zullen zien, of ’t de moeite loont. Het concert was inderdaad interessant, een sopraan en een baryton aan de opera te St. Petersburg gaven het beste wat ze konden. Door zeer moderne accoustieke toe stellen was de concertwagen geheel beveiligd tegen alle geraas van den trein, zoodat er van het fijnste pianissimo niets verloren ging- Bijzonder boeide ons echter de door de LL-treinmaatschappij extra geëngageerde pia niste, juffrouw Vera Oktatieff, die op een prachtigen Bechstein-vleugel de D-moll sonate van Beethoven en Bach’s Toccata op magistrale manier vertolkte. Mijn vriend Anton werd reeds na de eeaste maal zoo danig op de schoone kunstenares verliefd, dat hij alles om zich heen vergat, zelfs het maken van flauwe woordspelingen, waarin hij sterk was. ’t Was vrij laat toen wij onze met prach tige baldakijns overdekte bedden opzochten. Ik sliep heerlijk, terwijl de trein het grens station in volle vaart passeerde, zonder een minuut oponthoud, dank zij de nieuwe internationale handelsverdragen, waarbij alle ongerief der oude tolpolitiek op zij geschoven was. De Amerikaan was ook dezen tweeden dag uit zijn humeur. De barbier had hem even geschramd bij het uit acht gerechten bestaande diner miste hij zijn lievelings schotel, en hij schold tot aan Smolensk, omdat er Johannisberger van 1849 geschon ken was, terwijl hij die van 1811 had ver wacht. Ook het concert van dien vorigen avond kreeg er van langshij vond het programma armoedig en beweerde onlangs in den expres tusschen Ohama en Salt Lake City den geheelen „Parsifal” met Bayreuther krachtiger gehoord te hebben. Kort nadat wij Moskou (3 minuten op onthoud) gepasseerd waren, kwam Anton, die geruimen tijd uit mijn gezichtskring verdwenen was, weer bij ons. Waar heb jij gezeten vroeg ik. In de muzieksalon, bij juffrouw Oktavieff; ik vind haar verrukkelijk 1 Heb je kennis gemaakt NatuurlijkEn ik heb ’t daarbij niet gelaten. Ik heb reden om aan te nemen, dat ik met haar gelukkig zal zijn. Kerel, je zult toch niet... I Houd je maar kalm. Ik zal en wel dadelijk fortissimo. In zoo’n bliksemtrein rijpen de gedachten snel. Kortom, ik ben besloten en zij ook. Met andere woorden: je wilt te Samara of Ufa uitstappen en daar de toebereidselen maken voor je huwelijk Uitstappen Waarvoor We reizen immers met den LL; in waggon no. 4 is altijd een beambte aanwezig, die volgens het nieuwe Russische Burgerlijk Wetboek on middellijk een huwelijk kan sluiten. Onze papieren zijn in ordede afkondiging be hoeft slechts een dag in den wagon ter lezing te hangenzoodra wij Tschiljabinks bereikt hebben, staat er niets meer in den weg. Toen ik ’s Woensdags (wij waren op Maandagavond vertrokken) de dagelijks ver schijnende LL-krant in de hand nam, vond ik daarin reeds de verlovings-anuonce en baden krijgen. Toen het er echter op aan kwam, een modderbad te nemen, bleken ze het goede slijk niet voorhanden te hebben. Het ontbreekt in dezen trein aan het noo- digste en dat tracht klatergoud en U' is wel 1. 8. 32. 9. De Banier. de gister gehouden den Raad dezer gemeente, werd gunstig beschikt op een verzoek van T. A. Bekema om afschrijving H. O. dienst 1903; gewijzigd het reglement voor de Com. tot wering van schoolverzuim, herbenoemd tot leden dier Com. de heeren B. Jonkmans, B. Wielenga, J. Jansen, Alle de Jong, F. Galerna, H. Runia en Jan J. de Jong; benoemd tot weesvoogd de heer Jan Th. Schuurmans; op verzoek eervol ontslag verleend aan den heer Jarig Deinum als weesvoogd; aan J. B. Couperus te Parrega eene verlaging van f 10 verleend, voor het overkruien van aarde over den trekweg; op voorstel van B. en W. machtiging verleend, tot het betalen van ’t toegestaan subsidie ad f 25 aan het bestuur der Ambachtsschool te Sneek; tot het betalen van f 10 aan P. Haijtema, voor het in 1903 grootst getal aangevoerde runderen op de veemarkten en verleend eene gratificatie van f 10 aan den Rijksveldwachter brig. tit. Brouwers voor in 1903 bewezen politie diensten -verder werd besloten tot intrek king van zijn besluit van 23 Juli j.l. be treffende het in gebruik geven aan de firma D. v. d. Werf Gz. e. a. van gedeelten sloot enz. langs den trekweg WorkumBolsward en tot wijziging der verordening tot rege ling van de belooningen der onderwijzers voor het geven van herhalingsonderwijs, Leeuwarden, 2 Dec. De Ned. Bond van horlogemakers heeft een adres gezonden aan den Minister van Binnenl. Zaken, om te komen tot een wettelijk geregelde eenheid van tijd voor geheel Nederland. Een afdruk van dit adres is tevens ver zonden aan het dagelijksch bestuur van elke gemeente, alsmede aan de Kamers van koop handel en fabrieken in Friesland. In het adres wordt er op gewezen, dat er in het burgerlijk leven herhaaldelijk ver warring ontstaat, doordat in ons land niet wettelijk is vastgesteld een voor geheel Nederland geldende tijd, doch de tijdsbe paling geheel wordt overgelaten aan iedere gemeente in het bijzonder. Waar in de meeste Staten van Europa de tijdsbepaling wettelijk is geregeld, hebben vele opvolgende regeeringen van ons land, hoezeer ook erkennende dat in deze aan de gemeenten overgelaten vrijheid tot. moeilijk heden aanleiding kan geven, zich in hoofd zaak bepaald tot uitnoodigingen aan Gede puteerde Staten der verschillende provinciën om de gemeentebesturen opmerkzaam te maken, dat eenheid van tijd toch wel wen- zou zijn. Nu loopt het tijdsverschil land tusschen de eene plaats en de andere soms wel 40 minuten uiteen. Adres sant noemt dit onhoudbaar en verzoekt den Minister zoodanige bepalingen in het leven te roepen, dat wettelijk worde vastgesteld eene uniforme, voor geheel Nederland die nende tijdsbepaling, geldende zoowel in het burgerlijk leven, als bij* de middelen van vervoer en in alle takken van dienst van Rijks-, Provincie- of Gemeentewege, het aan den Minister overlatende naar welken tijd die tijdseenheid zou moeten gerekend worden. Lemmer, 3 Dec. Kapitein Kofman van de salonboot „Bolsward”, hier hedemorgen binnen gekomen, rapporteerde, dat op de Zuiderzee onder Marken een Vollendammer botter in den grond zit. Alleen de mast en de voorsteven van dit vaartuig waren te zien. Van de opvarenden was geen spoor te ontdekken. Ook deze week was de haringvangst hier gering. In het geheel toch werd slechts 25 tal haring aangevoerd, waarvoor dan ook nog f 5 per tal werd besomd. Ook de spieringvangst was slecht, in het geheel een 80 manden, waarvoor f 0,25 per mandje werd verkregen. In het geheel werd hier in de afgeloopen maand 30,000 pond bot aangevoerd. Hier mede is deze visscherij voor dit jaar weer afgeloopen. Over het geheel was de vangst van deze visch dit jaar niet groot. De bot, middelmatig van stuk, was echter van bij zonder fijne kwaliteit. Witmarsum, 29 Nov. Hedenmorgen nam de W.Ew. heer Ens, als leeraar, na een viertal jaren alhier met vrucht werkzaam ge weest te zijn, van ons afscheid, sprekende naar aanleiding van Rom. 11,’t laatste vers. Een overgroote schare van belangstellenden vulde het kerkgebouw. Met welgevallen kan Ds. Ens op zijn alhier afgesloten werkkring terug zien, terwijl niet alleen zijne gemeente leden, maar ook vele anderen, met wie hij in aanraking kwam, hem in vriendschap zullen blijven gedenken. Onze beste wen- schen vergezellen hem en de zijnen naar zijne nieuwe standplaats Grouw. Ben boot gezonken. Harlingen, 3 Dec. Dinsdagavond was al hier aangekomen de sleepdienst „Eendracht VI” van Groningen, kapt. J. Muntendam en had in de stadsgracht ligplaats genomen. De kapitein, de machinist en nog twee van de bemaning, waren uitgegaan en kwamen eerst laat in den avond terug, zich spoedig ter ruste begevende en vergetende de twee raampjes in de machinekamer te sluiten. Door den stroom werd de boot des nachts wat van den wal afgetrokken en kantelde eenigszins, met het gevolg, dat het water door de openstaande raampjes stroomde en ten slotte de opvarenden zich met veel moeite moesten redden, daar de boot naar Alleen de pijp steekt nu boven het water uit. Hepk. NieuwM. v. Br. Wommels, 30 Nov. Bij de gisteren ge houden verkiezing van twee kerkvoogden en twee notabelen van de Ned. Herv. Gemeente alhier, kwamen 147 van de 149 stemgerech tigde lidmaten ter stembus. Gekozen werden als kerkvoogden voor de gewone aftreding, de heer A. J. Tjallema met 76 stemmen, voor de buitengewone aftreding de heer IJ. A. Struiksma met 7 7 stemmenals notabelen de heeren T. W. Bijlsma en R. S. Boersma, ieder met 78 stemmen. De gekozenen waren de candidaten der vrijzinnige kerkelijke ver- eeniging //Paulus.” Op de candidaten der vereeniging //voor Christelijke Belangen” de heeren E. G. Struiksma en T. Tiemersma als kerkvoogd, werden uitgebracht 68 en 69 stemmen, op de heeren M. P. Dijkstra en IJ. van der Meer als notabelen 68 en 66 stemmen. Spannum, 3 Dec. Bij de stemming voor een lid van den Gemeenteraad in Hennaarde- radeel werden uitgebracht 455 stemmen, waarbij 12 van onwaarde, dus 443 geldige. Uitgebracht op Kruyt, (volksp.) 4, Osinga, (candidaat der Chr. H. Vrijbuiters) 115, 8. A. Zandstra, (Antir. en Chr. 11.) 200 en Tj. Zandstra, (lib.) 124, zoodat de candidaten S. A. Zandstra en Tj. Zandstra in herstem ming komen. Bus te Wommels, Oosterend, Welsrijp. Kruyt Osinga S. Zandstra Tj. Zandstra De wereld-spoorweggids, zomerdienst 1910 bevatte onder No. 592 ParijsWladiwostok over burg. Ter onderscheiding L-treinen stond deze gemerkt als LL, wat de overtreffende trap van weelde moest te kennen geven. Ik was voornemens mijn zomervacantie door te brengen in een der beroemde Ja- pansche zeebadplaatsen, mijn vriend Anton werd gewonnen voor het plan en zoo stapten wij den 13den Juli 1910 des avonds te Berlijn in den LL. Ik, als nieuweling, stond in de eerste plaats verbaasd over het kolossale. Dit waren prachtwagens, wier grootte en sierlijke inrich ting alles overtrof, wat men in de vorige eeuw had gezien. Kijk eens, die gobelinswees vriend; en dien schoorsteen van die Venetiaansche kroon! Ik volgde zijn wijsvinger in alle richtingen, tot mijn blik bleef hangen aan een marme ren beeld, waarin ik een echten Antokolski herkende. Dat is toch de weelde tot het uiterste gedreven zei ikzoo’n kunstwerk in een bliksemtrein Een der passagiers mengde zich in het gesprek. Och, meneer, u kent zeker de Pacific Luxetreinen nietDit mag voldoende zijn voor Europa en Azië, in Amerika zouden zulke goedkoope marmeren poppen doenbij ons is een Praxiteles al minste. De reiziger stelde zich voor Jay Snob, grootmijnbezitter uit Montana. Hij stelde ons voor gezamenlijk de thee te gebruiken en wij namen plaats aan een keurig tafeltje lapislazuli. De wagens zijn toch uitstekend ingericht, zei ikmen merkt heelemaal niets van schudden of trillen. Bij zoo’n enorme aan. Enorm is een relatief begrip, verklaarde meneer Snob. Wij rijden snel in vergelij king met een omnibus, maar langzaam in vergelijking met een onzer Amerikaansche treinen. Nu, we maken hier toch onze kilometertjes per uur. Dat is een bagatel voor electrische ]oco- van de nieuwste constructie. Wij ons bijna het dubbele. Maar bedenk eens, meneer Snob, op welk een langen weg wij dat tempo houden. Wij maken de heele reis tot aan de Japansche zee in vijf-en-een-halven daghet is een afstand, grooter dan die van de noordpool naar den Equator. Kon gemakkelijk in driemaal vieren twintig uren gedaan worden, hield de Ame rikaan vol. ’t Zou mij minder kunnen schelen, al duurde het tien dagen, als ik hier een werkelijk geriefelijken boel vond. Maar ’t is hier alles nagemaakt confort. Ik zal u eens wat vertellen. Toen ik van mor gen te Parijs instapte, merkte ik dadelijk dat mijn oude kwaal terugkwam: rheuma- tiek, met spierpijn in den rug en de armen. Ik liet natuurlijk dadelijk den dokter in mijn compartiment komen... Wat, hier in den trein riepen wij beiden tegelijk. Ja, is dat zoo merkwaardig Nogal. Do spoorwegmaatschappij stelt een dokter ter uwer beschikking en u is nog niet tevreden Maar ik vraag u 1 Dokters vindt men tegenwoordig in het kleinste dorpik mag dus voor 125 percent toelage bij eerste- klasse-tarief waarachtig wel een treinarts eischen, die mij onder de reis geneest!... Enfin, hij schreef mij een badkuur voor en ik heb tusschen Verviers en Keulen een begin daarmee gemaakt, zonder de minste beterschap te gevoelen. Versta ik u trein gebaad In wagon nummer 7. Tegen de inrich ting op zich zelf heb ik niets in te bren gen ’t is dezelfde ondoelmatige luxe als overal. U kunt er Romeinsche, lersche, Russische, koolzuur-, electrische en lucht- Bolswardsclie Courant I I

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1903 | | pagina 1