Kieuws- en Advertentieblad
Bolsward en Wonseradeel.
I
El
I
1903.
4Sste Jaargang.
Verschijnt Donderdags en Zondags.
No. 98.
ZONDAG 6 DECEMBER.
BINNENLAND.
GETROUWD IN DEN TREIN.
I
1
saaE
VOOR
afzonderlijke
eenvoudig bruiloftsdiner in
de diepte ging.
snelheid, vulde Anton
honderd
In
goed P U heeft hier in den
-
motieven
halen bij
niets
het
O,
56,
47,
29,
3,
51,
121,
86,
i
(Eene toekomstfantasie.)
ABONNEMENTSPRIJS: 80 Cents per 3 maanden.
Franco per post 95 Cents.
nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent.
schelijk
in ons
mijn
albast en
de tot alle medereizigers gerichte uitnoodi-
ging voor een
de eetzaal.
Ter hoogte
de baryton en
opera zongen
een Luxetrein
BerlijnPeters-
van de gewone
Workum, 4 Dec.
vergadering van
ADVERTENTIEPRIJS: 50 Cts. van 1—7 regels. Vervol
gens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte.
van Kurgan begon 't diner
de sopraan der Petersburger
als hors d’oeuvre het voor
duo gezette Brautchor uit /Lohengrin”, en
ik zelf hield in de nabijheid van Petropaw-
lowsk een toast, die zich over een vijfen
twintig kilometers uitstrekte. De aandoening
was algemeen en Anton en zijn jonge vrouw
zweefden tot aan Omsk in zaligheid.
Maar niet verder, ’t Siberische klimaat scheen
niet gunstig te zijn voor het echtelijk geluk.
Reeds te Krasnojarsk openbaarden zich
karakterverschillen, die te Kransk tot lichte
ontstemming, te Kjubischkaja tot levendige
woordenwisseling en bij Irkutsk tot scheiding
van tafel en sleepingcar leiden.
Des Vrijdagsmiddags klaagde mijn vriend
aan mij en meneer Snob zijn nood, woord
spelend als altijd.
Ik heb te snel gereisd op den levensweg.
Ik heb mijn hart laten meesleepen door den
bliksemtrein en mij door de dubbele luxe
van den LL laten verblinden. Wat’t ergste
isechtscheiding kan alleen door een ge
wonen rechter worden uitgesproken, en dien
vinden we niet eer dan te Wladiwostok.
Twee volle dagen moet ik nog wachten
een eeuwigheid voor een mensch die smacht
naar zijn vrijheid
De Amerikaan besefte te volle den treu-
rigen toestand, waarin zijn vriend zich be
vond.
men te bedekken door
overbodige prullen.
een beetje veeleischend ant
woordde ik wat mij betreft, ik vind ’t al
een genot, morgenochtend een aantal kilo
meters in een lauw bad af te leggen.
Een hofmeester presenteerde sigaren. Ik
koos er een, die er heel duur uitzag, en
vroeg naar den prijs.
Kost niets extra, antwoordde de gedien
stige geestdat is bij de reiskosten inbe
grepen. Willen de heeren niet naar wagon
3 gaan Het concert zal zoo meteen begin
nen Deze mededeeling frappeerde mij
natuurlijk weer in hooge mate. Mijn vriend,
wiens aanpassingsvermogen veel sterker is
dan het mijne, had zich reeds geheel ge
wend aan de prettige eigenaardigheden van
den LL-trein. Zonder de minste verrassing
te laten blijken, zei hij eenvoudig
Komaan, laten we den tijd tot
Russische grens klein maken met een
aan de
con
cert. We zullen zien, of ’t de moeite loont.
Het concert was inderdaad interessant,
een sopraan en een baryton aan de opera
te St. Petersburg gaven het beste wat ze
konden. Door zeer moderne accoustieke toe
stellen was de concertwagen geheel beveiligd
tegen alle geraas van den trein, zoodat er
van het fijnste pianissimo niets verloren
ging-
Bijzonder boeide ons echter de door de
LL-treinmaatschappij extra geëngageerde pia
niste, juffrouw Vera Oktatieff, die op een
prachtigen Bechstein-vleugel de D-moll
sonate van Beethoven en Bach’s Toccata op
magistrale manier vertolkte. Mijn vriend
Anton werd reeds na de eeaste maal zoo
danig op de schoone kunstenares verliefd,
dat hij alles om zich heen vergat, zelfs het
maken van flauwe woordspelingen, waarin
hij sterk was.
’t Was vrij laat toen wij onze met prach
tige baldakijns overdekte bedden opzochten.
Ik sliep heerlijk, terwijl de trein het grens
station in volle vaart passeerde, zonder een
minuut oponthoud, dank zij de nieuwe
internationale handelsverdragen, waarbij alle
ongerief der oude tolpolitiek op zij geschoven
was.
De Amerikaan was ook dezen tweeden
dag uit zijn humeur. De barbier had hem
even geschramd bij het uit acht gerechten
bestaande diner miste hij zijn lievelings
schotel, en hij schold tot aan Smolensk,
omdat er Johannisberger van 1849 geschon
ken was, terwijl hij die van 1811 had ver
wacht. Ook het concert van dien vorigen
avond kreeg er van langshij vond het
programma armoedig en beweerde onlangs
in den expres tusschen Ohama en Salt Lake
City den geheelen „Parsifal” met Bayreuther
krachtiger gehoord te hebben.
Kort nadat wij Moskou (3 minuten op
onthoud) gepasseerd waren, kwam Anton,
die geruimen tijd uit mijn gezichtskring
verdwenen was, weer bij ons.
Waar heb jij gezeten vroeg ik.
In de muzieksalon, bij juffrouw Oktavieff;
ik vind haar verrukkelijk 1
Heb je kennis gemaakt
NatuurlijkEn ik heb ’t daarbij niet
gelaten. Ik heb reden om aan te nemen,
dat ik met haar gelukkig zal zijn.
Kerel, je zult toch niet... I
Houd je maar kalm. Ik zal en wel
dadelijk fortissimo. In zoo’n bliksemtrein
rijpen de gedachten snel. Kortom, ik ben
besloten en zij ook.
Met andere woorden: je wilt te Samara
of Ufa uitstappen en daar de toebereidselen
maken voor je huwelijk
Uitstappen Waarvoor We reizen immers
met den LL; in waggon no. 4 is altijd
een beambte aanwezig, die volgens het
nieuwe Russische Burgerlijk Wetboek on
middellijk een huwelijk kan sluiten. Onze
papieren zijn in ordede afkondiging be
hoeft slechts een dag in den wagon ter
lezing te hangenzoodra wij Tschiljabinks
bereikt hebben, staat er niets meer in den
weg.
Toen ik ’s Woensdags (wij waren op
Maandagavond vertrokken) de dagelijks ver
schijnende LL-krant in de hand nam, vond
ik daarin reeds de verlovings-anuonce en
baden krijgen. Toen het er echter op aan
kwam, een modderbad te nemen, bleken ze
het goede slijk niet voorhanden te hebben.
Het ontbreekt in dezen trein aan het noo-
digste en dat tracht
klatergoud en
U' is wel
1.
8.
32.
9.
De Banier.
de gister gehouden
den Raad dezer gemeente,
werd gunstig beschikt op een verzoek
van T. A. Bekema om afschrijving H. O.
dienst 1903; gewijzigd het reglement
voor de Com. tot wering van schoolverzuim,
herbenoemd tot leden dier Com. de heeren
B. Jonkmans, B. Wielenga, J. Jansen, Alle
de Jong, F. Galerna, H. Runia en Jan J.
de Jong; benoemd tot weesvoogd de heer
Jan Th. Schuurmans; op verzoek eervol
ontslag verleend aan den heer Jarig Deinum
als weesvoogd; aan J. B. Couperus te
Parrega eene verlaging van f 10 verleend,
voor het overkruien van aarde over den
trekweg; op voorstel van B. en W.
machtiging verleend, tot het betalen van ’t
toegestaan subsidie ad f 25 aan het bestuur
der Ambachtsschool te Sneek; tot het
betalen van f 10 aan P. Haijtema, voor het
in 1903 grootst getal aangevoerde runderen
op de veemarkten en verleend eene gratificatie
van f 10 aan den Rijksveldwachter brig. tit.
Brouwers voor in 1903 bewezen politie
diensten -verder werd besloten tot intrek
king van zijn besluit van 23 Juli j.l. be
treffende het in gebruik geven aan de firma
D. v. d. Werf Gz. e. a. van gedeelten sloot
enz. langs den trekweg WorkumBolsward
en tot wijziging der verordening tot rege
ling van de belooningen der onderwijzers
voor het geven van herhalingsonderwijs,
Leeuwarden, 2 Dec. De Ned. Bond van
horlogemakers heeft een adres gezonden aan
den Minister van Binnenl. Zaken, om te
komen tot een wettelijk geregelde eenheid
van tijd voor geheel Nederland.
Een afdruk van dit adres is tevens ver
zonden aan het dagelijksch bestuur van elke
gemeente, alsmede aan de Kamers van koop
handel en fabrieken in Friesland.
In het adres wordt er op gewezen, dat
er in het burgerlijk leven herhaaldelijk ver
warring ontstaat, doordat in ons land niet
wettelijk is vastgesteld een voor geheel
Nederland geldende tijd, doch de tijdsbe
paling geheel wordt overgelaten aan iedere
gemeente in het bijzonder.
Waar in de meeste Staten van Europa
de tijdsbepaling wettelijk is geregeld, hebben
vele opvolgende regeeringen van ons land,
hoezeer ook erkennende dat in deze aan de
gemeenten overgelaten vrijheid tot. moeilijk
heden aanleiding kan geven, zich in hoofd
zaak bepaald tot uitnoodigingen aan Gede
puteerde Staten der verschillende provinciën
om de gemeentebesturen opmerkzaam te
maken, dat eenheid van tijd toch wel wen-
zou zijn. Nu loopt het tijdsverschil
land tusschen de eene plaats en de
andere soms wel 40 minuten uiteen. Adres
sant noemt dit onhoudbaar en verzoekt den
Minister zoodanige bepalingen in het leven
te roepen, dat wettelijk worde vastgesteld
eene uniforme, voor geheel Nederland die
nende tijdsbepaling, geldende zoowel in het
burgerlijk leven, als bij* de middelen van
vervoer en in alle takken van dienst van
Rijks-, Provincie- of Gemeentewege, het aan
den Minister overlatende naar welken tijd
die tijdseenheid zou moeten gerekend worden.
Lemmer, 3 Dec. Kapitein Kofman van
de salonboot „Bolsward”, hier hedemorgen
binnen gekomen, rapporteerde, dat op de
Zuiderzee onder Marken een Vollendammer
botter in den grond zit. Alleen de mast en
de voorsteven van dit vaartuig waren te
zien. Van de opvarenden was geen spoor
te ontdekken.
Ook deze week was de haringvangst
hier gering. In het geheel toch werd slechts
25 tal haring aangevoerd, waarvoor dan ook
nog f 5 per tal werd besomd.
Ook de spieringvangst was slecht, in het
geheel een 80 manden, waarvoor f 0,25 per
mandje werd verkregen.
In het geheel werd hier in de afgeloopen
maand 30,000 pond bot aangevoerd. Hier
mede is deze visscherij voor dit jaar weer
afgeloopen. Over het geheel was de vangst
van deze visch dit jaar niet groot. De bot,
middelmatig van stuk, was echter van bij
zonder fijne kwaliteit.
Witmarsum, 29 Nov. Hedenmorgen nam
de W.Ew. heer Ens, als leeraar, na een
viertal jaren alhier met vrucht werkzaam ge
weest te zijn, van ons afscheid, sprekende
naar aanleiding van Rom. 11,’t laatste vers.
Een overgroote schare van belangstellenden
vulde het kerkgebouw. Met welgevallen kan
Ds. Ens op zijn alhier afgesloten werkkring
terug zien, terwijl niet alleen zijne gemeente
leden, maar ook vele anderen, met wie hij
in aanraking kwam, hem in vriendschap
zullen blijven gedenken. Onze beste wen-
schen vergezellen hem en de zijnen naar
zijne nieuwe standplaats Grouw.
Ben boot gezonken.
Harlingen, 3 Dec. Dinsdagavond was al
hier aangekomen de sleepdienst „Eendracht
VI” van Groningen, kapt. J. Muntendam
en had in de stadsgracht ligplaats genomen.
De kapitein, de machinist en nog twee van
de bemaning, waren uitgegaan en kwamen
eerst laat in den avond terug, zich spoedig
ter ruste begevende en vergetende de twee
raampjes in de machinekamer te sluiten.
Door den stroom werd de boot des nachts
wat van den wal afgetrokken en kantelde
eenigszins, met het gevolg, dat het water
door de openstaande raampjes stroomde en
ten slotte de opvarenden zich met veel
moeite moesten redden, daar de boot naar
Alleen de pijp steekt nu
boven het water uit.
Hepk. NieuwM. v. Br.
Wommels, 30 Nov. Bij de gisteren ge
houden verkiezing van twee kerkvoogden en
twee notabelen van de Ned. Herv. Gemeente
alhier, kwamen 147 van de 149 stemgerech
tigde lidmaten ter stembus. Gekozen werden
als kerkvoogden voor de gewone aftreding,
de heer A. J. Tjallema met 76 stemmen,
voor de buitengewone aftreding de heer IJ.
A. Struiksma met 7 7 stemmenals notabelen
de heeren T. W. Bijlsma en R. S. Boersma,
ieder met 78 stemmen. De gekozenen waren
de candidaten der vrijzinnige kerkelijke ver-
eeniging //Paulus.” Op de candidaten der
vereeniging //voor Christelijke Belangen” de
heeren E. G. Struiksma en T. Tiemersma als
kerkvoogd, werden uitgebracht 68 en 69
stemmen, op de heeren M. P. Dijkstra en IJ.
van der Meer als notabelen 68 en 66 stemmen.
Spannum, 3 Dec. Bij de stemming voor
een lid van den Gemeenteraad in Hennaarde-
radeel werden uitgebracht 455 stemmen,
waarbij 12 van onwaarde, dus 443 geldige.
Uitgebracht op Kruyt, (volksp.) 4, Osinga,
(candidaat der Chr. H. Vrijbuiters) 115,
8. A. Zandstra, (Antir. en Chr. 11.) 200 en
Tj. Zandstra, (lib.) 124, zoodat de candidaten
S. A. Zandstra en Tj. Zandstra in herstem
ming komen.
Bus te Wommels, Oosterend, Welsrijp.
Kruyt
Osinga
S. Zandstra
Tj. Zandstra
De wereld-spoorweggids, zomerdienst 1910
bevatte onder No. 592
ParijsWladiwostok over
burg. Ter onderscheiding
L-treinen stond deze gemerkt als LL, wat
de overtreffende trap van weelde moest te
kennen geven.
Ik was voornemens mijn zomervacantie
door te brengen in een der beroemde Ja-
pansche zeebadplaatsen, mijn vriend Anton
werd gewonnen voor het plan en zoo stapten
wij den 13den Juli 1910 des avonds te
Berlijn in den LL.
Ik, als nieuweling, stond in de eerste
plaats verbaasd over het kolossale. Dit waren
prachtwagens, wier grootte en sierlijke inrich
ting alles overtrof, wat men in de vorige
eeuw had gezien.
Kijk eens, die gobelinswees
vriend; en dien schoorsteen van
die Venetiaansche kroon!
Ik volgde zijn wijsvinger in alle richtingen,
tot mijn blik bleef hangen aan een marme
ren beeld, waarin ik een echten Antokolski
herkende.
Dat is toch de weelde tot het uiterste
gedreven zei ikzoo’n kunstwerk in een
bliksemtrein
Een der passagiers mengde zich in het
gesprek.
Och, meneer, u kent zeker de Pacific
Luxetreinen nietDit mag voldoende zijn
voor Europa en Azië, in Amerika zouden
zulke goedkoope marmeren poppen
doenbij ons is een Praxiteles al
minste.
De reiziger stelde zich voor Jay Snob,
grootmijnbezitter uit Montana. Hij stelde
ons voor gezamenlijk de thee te gebruiken
en wij namen plaats aan een keurig tafeltje
lapislazuli.
De wagens zijn toch uitstekend ingericht,
zei ikmen merkt heelemaal niets van
schudden of trillen.
Bij zoo’n enorme
aan.
Enorm is een relatief begrip, verklaarde
meneer Snob. Wij rijden snel in vergelij
king met een omnibus, maar langzaam in
vergelijking met een onzer Amerikaansche
treinen.
Nu, we maken hier toch onze
kilometertjes per uur.
Dat is een bagatel voor electrische ]oco-
van de nieuwste constructie. Wij
ons bijna het dubbele.
Maar bedenk eens, meneer Snob, op welk
een langen weg wij dat tempo houden. Wij
maken de heele reis tot aan de Japansche
zee in vijf-en-een-halven daghet is een
afstand, grooter dan die van de noordpool
naar den Equator.
Kon gemakkelijk in driemaal vieren
twintig uren gedaan worden, hield de Ame
rikaan vol. ’t Zou mij minder kunnen
schelen, al duurde het tien dagen, als ik
hier een werkelijk geriefelijken boel vond.
Maar ’t is hier alles nagemaakt confort. Ik
zal u eens wat vertellen. Toen ik van mor
gen te Parijs instapte, merkte ik dadelijk
dat mijn oude kwaal terugkwam: rheuma-
tiek, met spierpijn in den rug en de armen.
Ik liet natuurlijk dadelijk den dokter in
mijn compartiment komen...
Wat, hier in den trein riepen wij beiden
tegelijk.
Ja, is dat zoo merkwaardig
Nogal. Do spoorwegmaatschappij stelt een
dokter ter uwer beschikking en u is nog
niet tevreden
Maar ik vraag u 1 Dokters vindt men
tegenwoordig in het kleinste dorpik mag
dus voor 125 percent toelage bij eerste-
klasse-tarief waarachtig wel een treinarts
eischen, die mij onder de reis geneest!...
Enfin, hij schreef mij een badkuur voor en
ik heb tusschen Verviers en Keulen een
begin daarmee gemaakt, zonder de minste
beterschap te gevoelen.
Versta ik u
trein gebaad
In wagon nummer 7. Tegen de inrich
ting op zich zelf heb ik niets in te bren
gen ’t is dezelfde ondoelmatige luxe als
overal. U kunt er Romeinsche, lersche,
Russische, koolzuur-, electrische en lucht-
Bolswardsclie Courant
I
I