43ste Jaargang. Nieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. 1904. No. 78. Versuiiijut Donderdags en Zondags DONDERDAG 29 SEPTEMBER- De werken aan de Nijezijl. BINNENLAND. VOOR «II II 3 maanden. Afzonderlijke Fr. de ontbonden I respectabele lengte van 21.15 Meter en de ADVERTENTIEPRIJS: 50 Cts. van 17 regels. Vervol gens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. de Nijezijl en wij maar op wagen ze nu ABONNEMENTSPRIJS: 80 Cents per Franco per post 95 Cents, nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. klein kantoortje, waar dat zijn er nog al eenige, r CT- Jubbega a.d. Singel, 25 Sept. Heden heeft, door onvoorzichtig omgaan met een vuurwapen, hier een treurig ongeluk plaats gehad. De 14-jarige Eldert U. v.d. Bij kreeg een tweeloops geweer van den zolderbalk. Een der loopen was geladen. Hij had het wapen eenige oogenblikken in handen en ging toen op een stoel staan om het weder op zijn plaats te hangen. Terwijl hij van den stoel stapte, viel het geweer naar be neden en in de borst. groen en een massa wij op den anderen oever aangekomen, om van daar uit het werk eens te overzien, wijl zich op dezen kant de gelegenheid beter aanbood. Aan dezen bevinden zich evenals aan den anderen kant groote hoeveelheden steen, vooral zijn het blokken bazaltsteen, die onze aan dacht trekken. Deze blokken bazaltsteen dienen, om de hoeken der muren te vormen, wat inderdaad aardig afsteekt bij de helder gele steentjes. Men is reeds druk bezig met het metselen der walmuren. Het fondament, waar op het draaiwerk der brug geplaatst moet worden is gereed. Het is eene groote steenklomp, die ongeveer 3 Meter lang, 1 Meter breed is. Maar niet alleen wordt er gemetseld, o neen, er wordt ook een groot stuk land weggegraven. Het graven hier ter plaatse geschiedt, al wordt het ook door eene andere firma uitgevoerd, op dezelfde wijze als die, welke langs de W ij m erts worden gedaan. Daar hier in den ouden tijd een huis gestaan heeft, verwachtte men, dat er in den bodem voorwerpen van historische waarde zouden zijn. Nu heeft men wel iets gevonden, maar dit heeft niet veel te beduiden. Men ontdekte een paar regenbakken, de de voormalige herberg en in was inderdaad ook nog water, was de moeite waard in dezen elk verlangend uitziet naar regen- was niet van de het was niet kleurloos doch chinekamers rond en lieten vervolgens de geheele boot bezien, ’t Was zeer interessant. Aan boord was een eigen slagerij. Een koe en een varken stonden op stal. Men schat het aantal bezoekers op meer dan 5000 personen. Friesche Zuidwesthoek, 26 Sept. De jagers zijn de eerste week in ’t veld geweest en zijn over de resultaten niet beter te spre ken dan vorige jaren. Den eersten dag wer den flinke hazen opgedaan en geschoten (van 3 tot 7 stuks per geweer), de volgende jachtdagen echter bleek de room reeds van de melk te zijn. De velden der beroepsjagers zijn nog beperkter dan vroeger en ’t wild, dat thans overal kan verblijven, is zeer ver spreid. Eenden worden in de polders niet meer aangetroffen en snippen komen nog weinig voor. De wildprijzen zijn vrij gelijk aan die van het vorige jaar. Hepk. Nieuwsbl. v. Snoek. Een drietal dronken personen maakten Zaterdagmorgen in het Zuidend alhier vrij wat drukte. Nadat een hunner door de twee anderen was thuisgebracht, maande de politie deze laatsten tevergeefs aan om zich rustig te houden en vonden de agenten E. en H. het daarom maar beter hen tijdelijk op te bergen. Dit ging echter lang niet gemakkelijk, daar genoemde personen, inmid dels met hun derden makker versterkt, zich zooveel mogelijk en geweldadig tegen hunne arrestatie verzetten en schopten en sloegen wat zij konden. De politie geraakte hierdoor in een moeilijke positie en was genoodzaakt van de blanke sabel gebruik te maken. Geluk kig kwamen de commissaris van politie en andere agenten te hulp en mocht het hen gelukken twee der woestelingen achter slot te bergen. Zooals gewoonlijk bij relletjes, was er een groote volksoploop bij dit ergerlijk straattooneel. Tegen de belhamels is proces verbaal opgemaakt. Met de liquidatie van kassiersfirma Brunings Ten Gate alhier is behalve de heer H. Fennema, notaris alhier ook belast de heer mr. J. A. Stoop Jr. te Leeuwarden. De troep zigeuners, die een bezoek bracht aan de paardenmarkt te Joure, is vandaar via Heerenveen naar de provincie Overijsel afgereisd. Bereden marechaussee begeleidde den optocht. De politie te Joure drong op spoedigen aftocht aan, zij had den troep daar liever niet in de kermisdagen. Er werd overal in Friesland door de zigeuners brutaal gebedeld en ’t was regel, dat men niet betaalde, wat men kocht. Ons dunkt, dat het tijd wordt de luidjes eens te leeren, dat zulks, niet gaat. Zooals het nu gaat, sterkt men de zigeuners in hun eigendunkelijk optreden. Het voornemen bestaat om in 1905 examens te houden voor surnumerair der registratie en domeinen en voor landmeters en adspirant-landmeters van het kadaster. Naar men verneemt heeft de Ned .-Indische Regeering de uitzending verzocht van een aantal post- en telegraafcommiezen, ten einde werkzaam te worden gesteld op eenige der grootere post- en telegraafkantoren aldaar. Nieuwe munt. Op de begroot ing van Financiën is f 100,000 uitgetrokken voor aanmunting van 21/2 centstukken, f 100,000 voor aanmunting van centen, f 300,000 voor kwartjes en f 200.000 voor dubbeltjes. Voor f311,963 aan rijksdaalders zal moeten worden versmolten. Men zal om de gesleten munt te vervangen f 200,000 uittrekken en men zal dus munten krijgen voor een waarde van f 500,000, terwijl men munten voor een waarde van 45,376 kilogram fijn zilver, noodig voor nieuwe munten, een verlies geleden worden van f 11,963. Met het oog op den stand der zilvermarkt is de prijs per K. G. zilver f 5 hooger gesteld dan voor 1901. Moordaanslag Naar de Limb. Koer, mededeelt, zijn Zon dagavond te Maastricht de bewoners van de Raam- en Pieterstraat wederom met elkaar in gevecht geweest, waarbij een der deelne mers met een groot mes in de borst werd getroffen. De verslagene werd doodelijk ver wond naar Calvariënberg vervoerd; de dader is des nachts gearresteerd^ Belofte maakt schuld, zegt het spreekwoord en wij willen dadelijk onze schuld maar afdoen. De vorige maal hebben wij beloofd een arti keltje te zullen schrijven over bovenstaand opschrift en te dien einde hebben wij op een mooien middag een tochtje ondernomen naar de Nijezijl. Alvorens den huidigen toestand daar ter plaatse te bespreken, willen wij eerst eens zien, wanneer de Nijezijl ontstaan is en hoe deze het eigendom is geworden der gemeente Bolsward. Wij begaven ons, om dat te vernemen, naar den archivaris onzer gemeente, den heer D. Bartstra, die ons welwillend den oorsprong der zijl en brug vertelde. In 1466, zoo begon hij, kreeg de stad Bolsward van de Hemmen de toestemming tot het stichten van de Oudeaijl. Deze Oude- zijl was slechts weinig verwijderd van de plaats, waar de tegenwoordige zijl is. Doch in 1529 richtte de Raad van Bolsward wederom een verzoekschrift aan de Hemmen om vergunning tot het maken van een //Nije zijl” met het recht om tol te heften van schepen, die door de zijl voeren en rijtui gen die over de brug gingen. De vergunning werd verleend, is later meermalen vernieuwd door Ged Staten en het tolrecht bestaat thans nog. Hieruit blijkt dus, dat de Nijezijl eene stichting is der gemeente Bolsward en daar door verklaart het zich, hoe onze gemeente deze brug in Wijmbritseradeel in eigendom heeft. Bij de Nijezijl stond oudtijds evenals thans eene brugwachterswoning. Deze eerste brug wachterswoning is naderhand veranderd in eene groote herberg, die voor ongeveer 20 jaar afgebrand is. De herberg is niet weder opgebouwd, doch aan den overkant is weer eene brugwachterswoning geplaatst. En thans is men druk bezig het vaarwa ter te verwijden en de klapbrug op te ruimen om plaats te maken voor eene groote ijzeren draaibrug. Wanneer men de Nijezijl vergelijkt bij wat het tot voor eenigen tijd was, dan is zij niet veel meer dan eene ruïne. Hoopen oude steen, oud hout, puin en aarde zijn langs deu weg geschaard. De oude klapbrug ligt daar in stukken. Hare jarenlange diensten werden in ’t geheel niet gewaardeerd, onmeedoogend werden de balken in stukken gezaagd. Vele van deze balken komen waarschijnlijk in den vorm van brandhout in den kachel, ’t beste is er af. Dit is het eerste, wat onze opmerk zaamheid trekt. Hoe meer wij het water nade ren, des te grooter herrie wordt het. Tus- schen hoopen puin en oude steen in zitten een- paar mannen te steenbikken. Behalve al het oude staan daar ook groote hoeveel- beden nieuwe steen en hout. Wij bevinden ons aan de Zuidwestzijde der brug, omdat wij van den kant van Westhem hier aan komen. Op dezen oever is de minste drukte en daarom willen wij ons naar den anderen kant begeven. Ja, wij willen, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, want de brug is weggebroken en er is geen hulpbrug voor in de plaats gesteld. Een klein eindje verder, dichter naar de spoorbrug toe, is een geïmproviseerde pont in de vaart gelegd. Er voer juist een schip voorbij, de kabel had men dus tot op den bodem laten zakken en dat is dan ook de reden dat wij ze niet zagen. Het is alles behalve aangenaam, om met deze pont den overtocht te doen. Wanneer wij eene beschrijving geven van den aard er van, dan zal elk overtuigd zijn, dat men niet voor pleizier overvaart. Op eene praam zijn in de breedte eenige stevige balken gelegd, waarop men weer een platvorm gemaakt heeft van planken; aan weerzijden hiervan is eene leuning, zoodat dit werkelijk wel aardig voor elkaar is. Maar nu komt het groote bezwaar. De praam wordt met bakboord en stuurboord naar de wallen gekeerd door het water gehaald. Dit is lang geen gemakkelijk werk, ja, het is zelfs on mogelijk de praam in dezen stand te houden, zij gaat scheef in de vaart liggen en de staaldraadkabel is dwars over de praam ge legen, zoodat men vooral met eene fiets of met een juk met emmers moeite heeft eene veilige plaats te vinden. Na. eeltige angstige oogenblikken waren het schot hagel trof den jongen Eenige schreden liep hij nog weg en stortte toen dood neder. Zijn ouders en beide broeders waren bij het ongeval tegenwoordig. Hem. Oldeph. en Nw., 26 Sept. De turf schippers in deze gemeente en elders zal het wel niet anders zijn ondervinden in de laatste jaren scherpe concurrentie. Tal van brandstoffenhandelaars zijn voor en na opgedoken en presenteeren alles wat voor de nieuwmodische verwarmingstoestellen, kachels, haarden e. d. geschikt geacht mag worden. Voorheen d. w. z. in de dagen van de kolom kachels, zooals ze kwamen uit de handen van de dorpssmeden, deden de eiken tal houten en de baggelaars opgeld, thans moeten ze de gunst deelen met allerlei soorten van steenkool, cokes, briquetten. In de laatste artikelen neemt de handel elk jaar toe en vooral dezen herfst zijn de aanvoeren zeer groot. Overal zijn hokken en schuurtjes ge bouwd en op verschillende plaatsen prijken in vette letters aanbevelingen op de manier van de margarine. Of ’t er beter op geworden is? Voor de turfschippers zeker niet! Harlingen, 25 Sept. Wat een drukte, wat een beweging, wat een massa vreemde lingen in de stad om het groote Spaansche stoomschip te bekijken. ’t Begon Zondagmorgen reeds vroeg per spoor, per tram, per rijtuig en per rijwiel. Men zag honderden rijwielen staan en de café’s hadden het druk. Op het Dok ging een stroom van menschen aan en af. De Spaansche matrozen, die geen woord Nederlandsch konden spreken, leidden met een lamp in de hand de bezoekers de ma- bij het graven bakken van deze bakken Deze vondst tijd, nu water. Maar het water gewone soort, dus leverde de vondst niets op dan oude steen en puin. Verder zijn er nog een paar muuten gevonden, die ook al weinig te beteekenen hebben. Maar hier valt meer op te ruimen dan een stuk land. Er zijn ook nog oude wal muren af te breken, houten walbeschoeiïngen te sloopen en buiten dat nog de zijl, de sluisdeuren. Het is gelukkig, dat het gebruik van deze deuren niet meer noodig was, want wanneer men op een gegeven oogenblik deze deuren moest sluiten, dan zou dat niet gaan, ze zaten muurvast, er was in 't minst geen beweging in te krijgen. Dank zij het mooie weer, schiet het werk flink op. In het eerst wou het niet recht vlotten, zoodat het dan ook, volgens ver klaring van den dagelijkschen opzichter, nog niet half klaar is. De aannemer, de heer Sterk van Drachten, heeft daar evenwel circa 30 man bezig met graven, metselen enz. en het karwei zal dan binnen enkele weken, naar wij vertrouwen, wel klaar zijn. Dan kan de firma G. S. Ruiter te Bolsward een aanvang maken met het stellen van den bovenbouw der brug. De beschrijving der brug behoort eigenlijk niet tot de werken aan de Nijezijl, daar de constructie er van achter de Werkmansbloei hier ter stede plaats heeft. Maar het gebeurt toch ten behoeve van de Nijezijl en wij zullen het er daarom te bespreken. Wij begeven ons te dien einde naar het land achter de Werkmansbloei bij de St. Janspoort. Dadelijk zien wij de reusachtige keet, die ruim 30 Meter lang is en 16 M. breed. Deze keet is geheel gedekt met ge galvaniseerd gegolfd ijzeren platen. Reeds terstond verraden een paar boven het dak uitstekende gebogen ijzeren staven, dat hier eene brug gemaakt wordt. Het zijn de steun ders, waarover de trekstangen loopen. Deze beide steunders worden verbonden door een groote ijzeren boog in welks midden een lantaarn wordt aangebracht. De hoogte vanaf den vloer der brug tot den onderkant der lantaarn bedraagt 3.95 Meter, zoodat een flinke wagen er gemakkelijk onder door kan. Wij gaan de keet binnen. Deze is geheel tot werkplaats ingericht, alles wat men in eene gewone smederij aantreft, bevindt zich ook hier. Een veldsmidse, een boormachine, een paar aambeelden, een tweetal werkbanken met de vereischte bankschroeven, dit alles is hier aanwezig. Verder bevindt zich in een der hoeken een klein kantoortje, waar de teekeningen, en bewaard worden, ’t Is eene kolossaal groote werkplaats en dit valt vooral meer in het oog, wanneer men zich er in bevindt. Daar midden in het gebonw is op stevige stellingen van dikke balken de brug opgesteld. Het is evenwel niet de geheele brug, doch het draaibaar gedeelte. Dit gedeelte heeft de breedte hiervan, en dus van de geheele brug, is 3.25 Meter. Het is licht te begrijpen, dat deze brug van zeer zwaar materiaal gemaakt is; in de breedte der brug liggen een zestal zware balken op eenigen afstand van elkander. Deze balken zijn op de einden en op drie plaatsen daar tusschen door ijzeren staven en platen verbonden. Reeds zijn de leuningen op de brug aangebracht. Deze leuningen zijn ruim 1 Meter hoog en bestaan uit vakken, waarin gekruiste stangen. Naast de leuning bevindt zich op het eene eind der brug een handle, hetwelk bevestigd is aan een as met excentriek beweging. Door dit handle naar beneden te drukken, wordt de brug vastgezet, waardoor het onmogelijk is, dat zij los werken kan, wat soms gebeurt wanneer er zware wagens overrijden. De brug loopt op vier raderen, deze op een loopring en wordt ge draaid langs een loopplank. Wanneer zij geopend is, bedraagt de doorvaartswijdte on geveer 9 Meter, zoodat hier dus een boot of een schip van flinke breedte passeeren kan. In een tweede hoek der keet is het vaste gedeelte der brug opgesteldhiervan kan men niet veel meer zeggen, dan dat de lengte 5.37 Meter is. Het vaste gedeelte zoowel als het draai bare is met schroefbouten in elkaar gezet. Later, wanneer de brug ter bestemder plaatse wordt opgesteld, worden de verschillende deelen in plaats van met schroefbouten door middel van klinksels verbonden. De heer Ruiter vertelde ons, dat hij van plan is, de brug, wanneer zij gereed is, voor het publiek ter bezichtiging te stellen. Nog twee a drie weken en hij hoopt met het werk klaar te zijn. Wij kunnen elk aan raden er dan een kijkje te nemen, want een dergelijk werk ophetgebiedvanijzerconstructie is hier nog nóóit uitgevoerd; daarbij is het reeds een aardig gezicht een brug boven het land opgesteld te zien. Zoo zijn wij aan het eind van de beschrijving der verbetering van de Wijmerts gekomen. Wij hopen, dat deze verandering mag bijdragen tot den vooruitgang van Bolsward en de handel hier ter plaatse mag doen bloeien en groeien. Bolswardsche Courant I

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1904 | | pagina 1