1904. No. 104. Verschijnt Donderdags en Zondags. 43ste Jaargang. Nieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. TERUGBLIK. i Nieuwjaarswenschen DONDERDAG 29 DECEMDER. RINNENLAND. 3 I 7 f? EVENALS VOOR Afzonderlijke t een i ge r..;> ABONNEMENTSPRIJS: 80 Cents per 3 maanden. Franco per post 95 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. zouden kunnen bereiken; verandering in verband van het plan der spoorlijn Na ’t missen veen, in en waarschijnlijk maar wij Ti! en het jaar 1904 is zijn ver buiten onze vorige jaren zal in ons Blad, dat op 1 Januari verschijnt, gelegenheid bestaan tot het plaatsen van a 25 cents per Advertentie. Vroegtijdige toezending wordt dringend verzocht. DE UITGEVER. a.s. za] te Woudsend in eene vergadering als spreker optreden, de heer mr. J. van Gilse, oud-lid der 2de Kamer voor het kiesdistrict Sneek. Zondagnacht moeten door de politie en marechaussee een paar processen-verbaal zijn opgemaakt tegen eenige jongelui, die zich al te luidruchtig op straat bewogen. Weigering van inlichting. Een Exportslager te Zevenaar, die weigerde inlichtingen te geven aan een agent der Rijksverzekeringsbank, is door den kanton rechter te Arnhem veroordeeld tot f 30 boete of 10 dagen hechtenis. Journalistiek. De /deken”-journalist Herman Heijermans redacteur-verslaggever aan de N. Roti. Crt. heeft Vrijdag 1.1. zijn 80ste jaar beleefd. Ondanks zijn hoogen leeftijd, denkt de zeldzaam krasse grijsaard nog niet aan rusten. Hij geeft nog verslag van den Rotterdamschen gemeenteraad, groote vergaderingen enz, de welvarende streek nu liggen. Mirns, 26 Dec. neemt, geeft ze heeft het gebracht, dit jaar gelukkig geworden is ’t omi zee eenmaal ervaren Heidenschap, 25 Dec. Weldra zal het isolement van deze bloeiende „boerenstreek” opgeheven zijn. De aardebaan van den nieu wen weg (Koudum-Workum) is gereed en de bruggen naderen hare voltooiing. De werkzaamheden werden door zeldzaam schoon weder begunstigd en de aannemer had wel een buitenkansje in den lagen waterstand der polder wateren, waardoor ’t mogelijk was de benoodigde specie zonder veel moeite en kosten te verkrijgen. De bewoners zijn ten hoogste ingenomen met den nieuwen aanleg, die hun woonstede, zooals we ’t hoorden uitdrukken „van ’t voeteneind midden in de wereld brengt.” Voor sommige neringdoenden, wier „kracht in het isolement gelegen was” zal de concurrentie echter wel grooter worden, daar ’t te verwachten is, dat vele venters niet zullen laten ADVERTENTIEPRIJS: 50 Cts. van 1—7 regels. Vervol gens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Wat de niet licht terug. Dit ook de visschers, die beproefd hebben de baksteenen, die, gelijk we meldden, een op het Zand vastgeraakte tjalk over boord zette, weder naar boven te brengen. De steenen blijken verspreid te liggen en diep in het zand te zitten, zoodat men de pogingen om ze te lichten heeft moeten opgeven. Het zand alhier schijnt voor vreemde schippers een gevaarlijk oord te zijn. Nog met het kalme weder van de vorige week bleven er een paar schepen vastzitten, die het echter gelukte met eigen krachten en zonder schade of verlies weer vlot te komen. Knijpe. 26 Dec. Donderdagnacht om half twee kwam zekere I. W., als zwerveling bekend staande, in ’t café van den heer B. alhier een kop koffie vragen. Op de vraag van den gemeenteveldw. v. d. Brug alhier, waarheen de reis nog moest, zeide hij, met schapen naar Gorredijk te gaan en dan ver volgens per poot naar Leeuwarden. Een paar dagen later komt v. d. Brug een schapen diefstal in Oudeschoot ten nadeele van de wed. Lolkema op Annaburen ter oore. Hij verbindt dit met hetgeen hij gehoord had van I. W. op Donderdagnacht. Na flinke nasporingen gedaan te hebben in Knijpe, Gorredijk, Jubbega en Drachten gelukte ’t onzen veldwachter den evengenoemden I. W. te vinden, even buiten Drachten in een klein logementje. Na verhoor bekende I. W. den diefstal te hebben gepleegd en dat hij plan had ’t schaap in Leeuwarden te verkoopen. van de boot, eerst te Heeren- later in Gorredijk, had hij ’t schaap een weide te Gorredijk gejaagd. Dader schaap werden naar Heerenveen gebracht en in verzekerde bewaring gesteld. Reuk. Nieuwsbl. v. Fr. Sneek. Naar wij vernemen circuleert hier ter stede een adres aan den Raad dezer ge meente, uitgaande van de afd. Sneek van de Nat. Chr. Geheel-Onthouders-Vereeniging, om de localiteiteu met vergunning des Zon dags onder de kerkuren te doen sluiten, naar aanleiding der desbetreffende bepalingen der nieuwe drankwet. Bij Kon. Besluit is herbenoemd tot burgemeester van Wymbritseradeel, de heer M. H. Tromp te Woudsend. Vrijdag 30 December eene moeten doen, want de Handelskade is nog niet aangelegd en dan heeft niemand er trek in daar een pakhuis of fabriek te bouwen. Zoolang in Nieuw-Bolsward geene straten zijn aangelegd, zal daar o.i. geen huis verrijzen. De Rotterdammer boot is niet de eenige die hier dit jaar in de vaart wordt gelegd. Neen, in ’t begin dezes jaars is er een ver beterde dienst met het naburige Wommels ingetreden, ’t Is jammer, maar deze motor- dienst doet ons een beetje denken aan de Nederlandsche Centraal-Spoorweg, zij rendeert nu niet zoo bij uitstek goed, de boot is reeds te koop aangeboden en de aandeelen staan. Wij zijn nu onwillekeurig in de geldzaken verzeild en willen daarom meteen eens even een en ander op dat gebied in onze gemeente nagaan. Eerst willen wij zien, wat vrijwillig gegeven wordt en dan wat de inwoners hier, of ze willen of niet, moeten betalen. Vrijwillige giften! Straatmuziek, inteeken- lijsten, collecten, lidmaatschap van verschil lende vereenigingen, dat alles zijn vrijwillige giften. Van ’t een geniet men direct, van ’t andere indirect en onder deze laatsten moet men de collecten rangschikken. Niet dat men er persoonlijk voordeel bij heeft, doch men geniet, wanneer behoeftigen flink worden gesteund. Wat te zeggen bijv, van de collecte voor weduwen en wezen van verongelukte visschers uit Urk, den Helder en Enkhuizen of van die voor de vrouwen en kinderen in Trans vaal? De eerste heeft f 139,025 opgebracht, de tweede f 57,05 en eene collecte voor het huldeblijk aan H. M. de Regentes bedroeg f 246,85, welk bedrag bestemd was voor Oranje-Nassau-Oord. Voor liefdadige doel einden is hier nog wel geld te krijgen, zelfs al bedraagt de hoofdelijke omslag 365/100 °/0. Dit is iets, dat men nolens-volens betalen moet. Zoo langzamerhand is deze belasting hier aardig geklommen, doch op ’t gebied van belastingen zou 1904 ons een paar verras singen brengen. De gemeentereiniging kost te veel geld en daarom werd eene //Tonnen- belasting” voorgesteld, die tusschen f 1500 en f 2000 zou opbrengen en eene belasting in den vorm van verhoogd schoolgeld, die pl. m. f 800 zou bedragen. De eerste werd afgestemd, doch de tweede kwam „er door” niettegenstaande de afdeeling Bolsward van //Volksonderwijs” en vele belanghebbenden adressen aan den Raad zonden en later aan H. M. de Koningin, waarin het verlangen uitgedrukt stond, dat die verhooging niet tot stand mocht komen. Voor die afdeeling //Bolsward”, vroeger had er hier ook reeds eene bestaan, trad dit najaar op, de heer v. Gilse, die de oogenschijnlijk onschuldige onderwijswet behandelde. Maar hier is op onderwijsgebied meer ge beurd. De schooltijden zijn veranderd en be paald is, dat de kinderen voluit 6 jaar moe ten zijn om te worden toegelaten, zoodat de geleerden, die beweren, dat het kind voor zijn zesde jaar niet op de schoolbanken be hoort, gerust kunnen zijn. En trouwens voor de gezondheid der kinderen wordt voldoende gezorgd. In deze gemeente toch is een schoolarts aangesteld, nadat gewezen was op het nadeelige van de vegetaties adenoïde, een neuskliergezwel en ook is hier voor ’t eerst op de openbare scholen no. 1 en voor M. U. L. O. iets geschied, waarbij zich ’t nuttige aan ’t aangename paart, wij bedoelen de schoolreisjes naar Gaasterland en naar Beetsterzwaag en omstreken. Herhaaldelijk was reeds op ’t nut van zulke reisjes ge wezen, doch nog nooit was er iets van ge komen. Maar dit jaar was ’t zoo ver. De kinderen hebben genoegen gehad en spraken nog lang over heerlijke bosschen, mooie hoo rnen en planten en meer dergelijks. Met de scholenbouw wil het niet recht vlotten. Verschillende ontwerpen zijn er reeds geweest en nog nooit is ’t wat geworden, ’t Laatste plan was om school no. 2 over te brengen naar school no. 1, school no. 2 met //oome Jan" te sloopen en daar eene nieuwe school te bouwen, waar no. 1 en de school voor M. U. L. O. onderdak konden vinden. De teekeningen waren al gereed en nu wou de schoolcommissie die wel eens inzien. Maar eerst hoorde ze er niets van en toen ze vroeg, haar oordeel er over te mogen zeggen, mocht ze er naar kijken, maar meer ook niet. Die schoolcommissie heeft trouwens toch al niet te veel te zeggen. Slot Votyl. worden, velen er van woonplaats bekend. En met deze fabrieken en den ontluiken den handel voor oogen meenen wij ons dan ook gerechtigd te vragen, waarom heeft Bolsward geen spoor, aan wien de schuld, dat deze stad over zulke verkeersmiddelen beschikt? Moest van hoogerhand niet ge zorgd worden, dat wij hier uit ons isolement worden verlost? Hoeveel plaatsen boven 5000 inwoners zijn er, die niet aan ?t spoor liggen? Dit aantal is zeer gering en wan neer de spoorweg van Zwolle en Almelo naar Delfzijl gereed is, vallen hier Wildervank en Veendam nog af, zoodat overblijven Ooster- hout in N.-B. en Bolsward. We] staat in de Staatsbegrooting voor 1905 o.m. //Verlangd werd, dat Bolsward aan het groote verkeer zou worden aangesloten," maar wat beteekent dat, er zijn al zoovele spoor- plannen geweest en ’t is steeds op niets uit- geloopen. En ditmaal, wat ons aangaat, wij vreezen, dat de vraag door een groot in- dustrieël te dezer stede op eene in ’t begin van het jaar gehouden vergadering van Handel en Nijverheid gedaan, nog bewaar heid zal worden, n.l. deze, of het traject FranekerBolswardSneek bij den spoor weg van Franeker over Bolsward, Sneek en Drachten naar Groningen ook op den achter grond kan geraken. Wij allen weten toch, dat voor weken de bladen meldden, dat de tramlijn BolswardSneek zou worden veranderd, opdat goederenwagens der H. S. M. Bolsward men bracht deze met inkrimping naar Groningen. En daar stond nota bene bij, dat eenige ingezetenen hier ter stede subsidie gaven. Nu, zij mogen eerst hun dubbeltjes wel eens omkeeren en dat oordeelde een plaatsgenoot ook, zooals hij duidelijk in een ingezonden stuk in dit blad te kennen gaf. Ja zal men onwillekeurig zeggen, maar het goederenvervoer is er mee gebaat. Zeker, is het dat, maar het spreekwoord: //baat het niet, het schaadt ook niet”, kan hier niet toegepast worden, want de kans, dat Bolsward spoor krijgt is dan zeer gering en wie weet, hoelang wij dan nog de bestaande verkeersmiddelen behouden. Het gezegde z/och, het is de tram” is hier overbekend, zoodat wij daarover niet behoeven uit te weiden, een minder goede dienstregeling wat aangaat de aansluitingen, de tram soms te laat, ziedaar ons beste verkeersmiddel. Enfin, wij willen nog hopen, dat //alles reg zal kom.” Het derde kind uit het tweede huwelijk, zooals ons spoor genoemd werd op de feestelijke bijeenkomst ter gelegenheid der opening van de zuivelschool, zal dus zeer voor zijne geboorte reeds verongelukken, i twee kinderen zijn reeds geboren en Bolswarders spreken daar veel over. Het eerste kind is de Rijkszuivelschool. Over deze stichting is reeds zooveel ge schreven en getwist, dat wij daarover maar liever zwijgen. Zij laat zich evenwel goed aanzien, want hoewel er getwijfeld werd of er wel voldoende leerlingen zouden komen, meldden zich 19 candidaten aan, w’aarvan er 10 na afgelegd examen werden toegelaten. Den Isten October is de school in tegen woordigheid van vele belangstellende uitge- noodigden in gebruik genomen, die allen ’t gebouw en de inrichting als om strijd prezen. Wanneer het nu met de .gediplo meerde zuiveldirecteuren later precies zoo gaat, dan is het doel der school bereikt. Het tweede kind is het grootscheepsvaar- water. Wanneer men de platte grond ziet van Nieuw-Bolsward, dat gebouwd zal worden op de landen eigen aan het St. Anthony Gasthuis en gelegen tusschen Wijmerts, Turfgracht en het z.g. Lange Land, dan is op het bouwplan eene kade ontworpen, Handelskade genaamd, waarlangs later het Grootscheeps- vaarwater, zoo staat ’t daar. En nu zijn de rollen juist omgekeerd, het vaarwater is er en daaraan komt later wel eens de Han delskade, doch daarover zullen zullen nog w’el eenige jaren verloopen. De groote booten komen dus niet aan de Handelskade in spé te liggen, maar zullen zich wel tevreden moeten stellen met de stoombootkade. Ook de nieuwe in de vaart te leggen Rotterdammer boot zal het hiermee 1t Sk og eenige dagen LI heengegaan. y Veel goeds, doch ook veel kwaads Hoevelen zijn er en met hoevelen igekeerde ’t geval? Hoevele ouders zijn er niet, die het verlies van een hunner dierbare kinderen betreuren, hoevele kinde ren, die hunnen vader of moeder verloren, broeders een zuster, of zusters een broeder; maar ook, hoevelen zijn er niet verblijd met de geboorte van een kostbaren schat, een kind, kleinkind, broeder of zuster! En al deze gewaarwoordingen, vermengd met die van meer stoffelijken aard, wellen aan den vooravond van ’t nieuwe jaar op in ’t men- schelijk gemoed. Voor dezen is oudejaaisavond een feestavond, voor genen is hij slechts ge schikt om pas geheelde wonden weder open te rijten. Op oudejaarsavond wordt er, zooals van zelf spreekt, alleen gedacht aan dat, wat in iemands naaste omgeving onder familie en bloedverwanten voorviel, wij willen nu ook eens nagaan, hoe ’t dit jaar in onze ge meente gegaan is, wat hier tot stand is ge bracht of verloren gegaan. Een opsomming van dit alles kan niet in één nummer geschieden, daarvoor is er hier dit jaar te veel gebeurd. Punt voor punt willen wij een en ander behandelen en beginnen met dat, wat tegen woordig elk Bolswarder op de lippen ligt, het spoor, dien machtigen factor in ons tegenwoordig bestaan. Een plaats, die tegenwoordig niet aan 't spoor ligt, wordt door de buitenwereld beschouwd als een stadje of dorp van weinig beteekenis en vele van die plaatsjes, aan ’t groote ver- keersnet aan een of andere spoorlijn gelegen, zijn juist daardoor nijvere stadjes geworden. Om dat te bewijzen behoeven wij niet ver te gaan. Toen de spoorlijn van Leeuwarden naar Stavoren zou worden aangelegd, gaf de minister de voorkeur aan de tegenwoordige lijn boven die over Sneek en Bolsward, om dat hij, zooals hij zeide, het nijvere stadje IJlst moest laten varen, wanneer de lijn over Bolsward kwam en ziet men nu een aard rijkskundig leerboek, dan leest men bij IJlst: scheepsbouw, houthandel, houtbewerking, schaatsen en bij Bolswardstadhuis, her innering aan Gysbert Japicx, steenfabrieken. Nu de eerste beide merkwaardigheden van laatstgenoemde plaats zijn wel aardig, doch daarvan leven, dat gaat toch niet op; de steenfabrieken vormen dus het hoofdbestaan van de ingezetenen van onze stad. Enfin, wanneer allen hier flink kunnen rondkomen, dan doet dat er niet toe. Maar er is toch nog zooveel, dat hier van belang is. Houden de Friezen Bolsward nog altijd niet terecht voor de vierde stad in Friesland, het aantal inwoners er buiten gerekend? En datzelfde Bolsward wordt door velen buiten onze pro vincie aangezien voor eene doode stad, waar veel achteruit gaat, doch waar, integendeel, niettegenstaande de mindergoede verkeers middelen, wel degelijk vooruitgang is waar te nemen. Zijn hier in de laatste jaren niet verschillende fabrieken bijgekomen en waren er niet reeds flinke ondernemingen? Was hier niet een fabriek voor melkproducten z/Hollandia", een roomboterfabriek buiten de Sneekerpoort, de olieslagerij van de Firma Kingma Co. en die van Dijkstra Mulder, de wolspinnerij van C. G. de Groot, de meubelfabriek //de Lijmpot", een stoom- smederij en -schaatsenfabriek. 1904 heeft daar nog meer aan toegevoegd, o.a. de olie slagerij van Van der Werf Gosliga, een stoomtimmerfabriek van Gebr. IJpma, de stoomkorenmolen van O. Hiddema en ge- poemde inrichtingen mogen alle genoemd Bolswardsclie Courant 11 A W F •A'

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1904 | | pagina 1