Nieuws- en Advertentieblad Bols ward en Wonseradeel. ft No. 26. Verschijnt Donderdags en Zondags 44ste Jaargang. 1905. Bolswartl en het spoor. DONDERDAG 30 MAART. BINNENLAND. il ij» VOOR Afzonderlijke - I het Door INGEZONDEN. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.) ABONNEMENTSPRIJS: 80 Cents per 3 maanden. Franco per post 95 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. Mijnheer de Redacteur, beleefd verzoek ik U een plaatsje in Uw blad voor een artikeltje over van H. en eens bewaarheid zouden door een Leeuwarder, zekeren X, las ik o.m. den volgenden zin//Later is er om reden van localen aard door den aanvrager in trekking verzocht, van het gedeelte Bols- wardSneek.” Wat ik en meerderen met mij vreesden is uitgekomen. Maar blijft de concessie voor het gedeelte EranekerBols- ward bestaan? Mijns inziens wel, er wordt tenminste alleen gesproken over het gedeelte BolswardSneek. Nu, daar dat gedeelte in het plan blijft opgenomen, kan men niet beter doen dan oude plannen oprakelen en wederom trachten een lijn te verkrijgen EranekerBolswardWorkum. Ik zeide daareven, dat wat ik en meerderen met mij vreesden, uitgekomen is. In ’t laatst van verleden jaar vermeldden de bladen, dat de trambaan zoo zou worden iugericht, dat spoorwagens er zouden kunnen rijden, om goederen zonder overlading naar Bolsward te vervoeren. Men bracht dit in verband met genoemd spoorwegplan. Toen werd mijn vrees grooter en grooter naarmate ik daaromtrent niets meer vernam. 4En thans is ’t bekend, dat het groote spoorwegplan ingekrompen is, BolswardSneek is vervallen. Is dat bericht foutief of juist? Niet dat ik denk, dat ’t voorbarig gesproken is, doch ik zou mijn vraag op deze manier kunnen inkleeden: Is het gedeelte EranekerBols wardSneek ingetrokken of het gedeelte BolswardSneek Eerst wilde ik 't geval wat nader bezien, alsof alleen BolswardSneek is ingetrokken. Wanneer een lijn in exploitatie opgeheven wordt, dan komt dit doordien die lijn niet rentegevend is, zoo denkt men, dat ook ’t geval za] worden met een lijn waarvoor men intrekking van concessie veszoekt. Maar zal het gedeelte EranekerBolsward dan wel rendabel worden, is dat gedeelte dan zooveel beter, is het verkeer tusschen die twee steden zoo belangrijk, is dat dan grooter dan tusschen Bolsward en Sneek? Ik betwijfel het of beter gezegd alle stad- genooten weten wel beter. Maar ik zie hierin iets anders, men wil, om welke reden dit ook zij, niet concurreeren met de tram en dat is m.i. de reden om intrekking te ver zoeken voor het gedeelte BolswardSneek. Bolsward wordt in dezen opgeofferd aan de belangen der N. T. M., want het gedeelte BolswardEraneker zal dan natuurlijk van zelf vervallen en dus krijgen we per slot van rekening toch hetzelfde alsof intrekking verzocht was voor EranekerSneek. Er is thans tweemaal concessie verleend om Bolsward aan het spoor te krijgen. De eerste concessie is in handen van den heer Hamelink, directeur der N. T. M., de tweede is verkregen door den heer C. J. v. d. Veen. Eerstgenoemde is voor een lijn Eraneker BolswardWorkum, laatstgenoemde voor de bewuste groote lijn. Waarom heeft men de eerste concessie laten varen, vroeg een der leden van de vereeniging tot bevordering van Handel en Nijverheid den concessionaris van laatstge noemde lijn. Omdat, zoo luidde het antwoord, groote plaatsen aangesloten moeten zijn. Welnu, wat is van de tweede concessie over? Een doode lijn, een voedsterlijn voor den spoorweg HarlingenLeeuwarden, gelegen tusschen twee niet groote plaatsen, waar dit niet zoozeer vereiscbt is. Voor Bolsward is in de eerste plaats geen aansluiting noodig met het noorden, maar wel met den Zuid westhoek, vereischt wordt in de eerste plaats betere verbinding met Holland. Om die betere verbinding tot stand te bren gen moet er aansluiting plaats hebben met Workum en om dit lijntje niet alleen voed sterlijn te maken, doch verbindingslijn, daarom is dan in de eerste plaats verbinding met Eraneker vereischt. Maar de concessie voor deze lijn, eerst in handen van een aantal particulieren, waaronder vele Bolswarders, is later overgedaan aan den heer Hamelink, directeur der N. T. M. Deze maatschappij zal natuurlijk schade ondervinden van een locaalspoorlijn van Bolsward op Workum, èn goederen èn personenvervoer zal hierdoor op het traject Bolsward-Sneek dier maatschappij verminderen en dat kan bij de N. T. M. z/de brüne net loeke”, ’t neusje van den zalm zou dan ook nog bederven. Waar zij dus nu de concessie in handen heeft, zal zij begrijpelijkerwijze alles doen om hunne tram lijn Bolsward-Sneek in waarde te houden en over locaalspoorwegen van Bolsward o» Terhorne, 27 Maart. Hoe gevaarlijk soms het gebruik is van allerlei snoeperij, bleek hier. Een jongetje bekwam dat lekkers zoo slecht en hij kreeg zooveel pijn, dat in al lerijl geneeskundige hulp moest worden ingeroepen, 't Is te hopen, dat dit voorbeeld leerzaam zij Joure, 28 Maart. Hedenmorgen zonk in het vaarwater //de Zijlroede” alhier een met steenen geladen bokvaartuig, vermoedelijk door te zware belasting. Men is thans met man en macht bezig het vaartuig, dat hinderlijk is voor de scheep vaart, te lichten, waarmede echter geruimen tijd zal heengaan. Hepk. Nieuwsbl. v. Fr. Arum, 28 Maart. Zondagmiddag j.l. waren de stemgerechtigde manslidmaten der Ned. Herv. Gein, alhier opgeroepen tot eene tweede vrije stemming, ter voorziening in de vacature in het college kerkvoogden, ontstaan door het overlijden van den heer S. E. Kooistra. Bij de le stemming op Zondag 5 Maart j.l. was geene volstrekte meerderheid verkregen. Er werd ook nu weder zeer druk gestemd. De heeren D. Schaap en M. Eeitsma verkregen respectievelijk 48 en 41 ’stemmen. Eerstge noemde is dus verkozen en zal zich volgens kerkelijk reglement deze week moeten verkla ren of hij de functie als kerkvoogd aanneemt. Witmarsum, 28 Maart. Onze plaatsgenoot, de heer F. Reitsma, thans te Heerenveen werkzaam, is benoemd tot tijdelijk opzichter bij de Eerste Drentsche Stoom-tramweg- Maatschappij. Workum, 25 Maart. Op den R. K. heilige dag //Marie Boodschap” overkwam een barer gemeenteleden een droevig en plotseling sterf geval. De reeds bejaarde melktapper T. 11. had des morgens zijn gewone godsdienstplich ten waargenomen en mocht zich in een goede gezondheid verheugen. Des avonds ging hij, als naar gewoonte, bij zijn klanten langs om melk te brengen. Op het Zuideinde werd hij plotseling onwel en viel met het hoofd op de steenen, zoodat de emmer met inhoud, welke hij in de hand droeg, over de straat terecht kwam. Een menschenvriend hielp hem op en zag dat de man zich aan het hoofd had bezeerd, waarop hij hem naar huis geleidde. De geneesheer werd gehaald en het hoofd van den man verbonden, toen niet ver der het ergste werd gevreesd, hoewel de vrouw dien avond dadelijk niet naar bed ging. Op aandringen van haar echtgenoot ging ze toch eindelijk ter rust en werd ongeveer een uur later wakker, waarop ze naar hem toeging en hem helaas dood vond. Een hartverlam ming had een zoo plotseling einde aan zijn leven gemaakt. Friesl. Zuidwesthoek. De weilanden alhier liggen dit jaar bijzonder voordeelig. De kleur is frisch-groen en oude stoppel wordt nergens gezien. Loopt het met het weder niet te veel tegen, dan zal de staltijd van het vee vroeger dan gewoonlijk kunnen eindigen, waardoor vele veehouders gebaat zullen worden. In de schuren ziet het er nl. minder gunstig uit, de hooiresten zijn zeer klein en in koop is dit artikel moeilijk te verkrijgen. Dé prijzen bedragen naar soort en kwahtteit van 15 a 16 tot 25 gld. per 1000 halve kilo’s. Sneek. Dinsdag waren ter markt alhier aangevoerd ongeveer 500 kievitseieren, welke tegen 30 a. 40 cent per stuk werden opgekocht. De Kiezerslijst dezer gemeente voor het jaar 1905 wijst aan: 1733 kiezers voor de Tweede Kamer, 1725 voor de Prov. Staten en 1423 voor den Gemeenteraad. In 1904 resp. 1499, 1494 en 1335 kiezers, alzoo, eene vermeerdering van resp. 234, 231 en 88 kiezers. Door de politie is alhier Zondag gear resteerd G. K., verdacht van diefstal van een beurs met geld en een gouden horloge ten nadeele van zekeren V., met wien hij dezer dagen in gezelschap is geweest te Leeuwarden. Op de terugreis naar hier moet de ontvreem ding zijn geschied. De verdachte moet reeds volledig bekend hebben, het horloge zijn metgezel afhandig te hebben gemaakt. Gistermorgen is hij gevankelijk naar Leeuwarden overgebracht. De Chr.-Hist. in het kiesdistrict Sneek zullen een candidaat stellen, zonder overleg te plegen met de anti-revolutionairen. 2V. R. Crty ADVERTENTIEPRIJS: 50 Cts. van 1—7 regels. Vervol gens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Franeker en Workum, maar niet denken. //Wanneer de voorwaarden in de concessie vervat, verkregen zijn, worden deze ook uit gevoerd”, zeker, maar dit antwoord is de middenweg tusschen een bevestiging en een ontkenning van de vrees van den indu- striëel. Ook nu zal dat wel ’t geval zijn, al zie ik de totstandkoming nog nietin den tusschentijd is daar een gedeelte uitge nomen en wanneer men dus bij eventueelen aanleg de opmerking maakt, waar of ’t ge deelte Bolsward-Sneek blijft, dan zal het antwoord luiden Ja, de concessie is ver- leènd voor Franeker-Bolsward en voor Sneek- Drachten-Grongen. Het gezegde wordt dan dus in elk geval bewaarheid. De lijn zal de gemoederen dan ook niet meer warm maken, de bewoners van Blauw huis, Westhem c.a., die zoo gaarne aange sloten zouden willen worden, hadden hun verzoek dus wel achterwege kunnen laten, zij in geen geval verkrijgen het verlangde, want dat gedeelte is vervallen. De volgende verklaring is niet voorbarig ditmaal krijgt Bolsward wederom geen spoor, geen derde kind wordt uit het tweede huwelijk geboren. 't Zou voorwaar voor een stad van 6800 a 6900 inwoners geen weelde zijn aan groot verkeer te worden aangesloten, uitgebreider verkeersnet, verkrijgt men grooter afzetgebied, meer afzet, kan hij grooter par tijen en daardoor goedkoope.r inkoopen en concurreeren met andere groote steden. Blijft een plaats in een zeker isolement liggen, dan zal langzamerhand die plaats achteruitgaan en aan wien de schuld? Niet aan de inwo ners, die kunnen zoo’n kostbaar werk niet ondernemen, doch aan den staat, die voor zulke plaatsen ingrijpende maatregelen dient te nemen, ’t Is niet alleen goed met een: //verlangd wordt dat Bolsward aan het groot verkeer wordt aangesloten”, niet alleen woorden zijn voldoende, maar er worden daden vereischt, //aan de vruchten kent men den boom.” Men behoeft niet te beginnen met groote afstanden. Waarlijk de distantie van deze stad tot Sandfirderrijp bijv, is niet zoo groot en daardoor zou verkregen zijn verbinding met Workum en den Zuid-West- hoek, betere aansluiting met Holland. Geen der vorige plannen is op iets uitge- loópen. Zou dit laatstgenoemde plan niet verwezenlijkt kunnen worden? U Mijnheer de Redacteur dankende voor de plaatsruimte, EEN HANDELAAR. Niets, dat tegenwoordig in alle plaatsen den handeldrijvenden meer bezig houdt dan uitbreiding van ’t verkeersnet. Dat is niet alleen zoo in groote steden, doch ook kleine plaatsen doen al, wat in hun macht is, om de middelen van vervoer te vermeerderen en niet alleen om die te vermeerderen, maar ook om die te verbeteren, ’t Geeft bijvoor beeld weinig, wanneer er een schip ’t ver keer met een nabijgelegen plaats onderhoudt en er wordt een tweede beurtschip in de vaart gelegd; neen, wanneer een tweede schip vereischt is dan moet er een stoom boot komen, er móet vooruitgang, verbete ring plaats hebben in de middelen. En zoo is het ook hier gesteld er moet verbete ring komen in de middelen. Niet alleen de burgerij, de neringdoenden, voelen het gemis van een grooten hoofdverkeersweg, ook ons stadsbestuur zag in, dat daaraan behoefte was. Bolsward moest spoor hebben en een Hin ken weg naar zee, dat was de algemeene opinie, kregen, er een Balk, 27 Maart. Hij was kleermaker van beroep. Zijn haren waren vergrijsd, zijn gang wankel. Hij leefde heelemaal alleen en had vriend noch maag, die zich over hem ont fermde. Hij had betere tijden gekendmaar hij had een zwak karakter en kon niet ver dragen ’t gerinkel van zekere glaasjes en Hesschen. ’t Werd zijn verderf. Zijn eigen huis moest worden verkocht; zijn verstand werd beneveld en in dien tijd zwierf hij soms dagen lang in de omstreken, in de bosschen rond. Later betrok hij weer een woninkje, waartoe hij werd geholpen. Hij trok van den een naar den ander, waar hij zijn oud hand werk uitoefende. Maar alles verdween, omgezet in jenever. Zondagnacht werd hij gevonden, midden in onze plaats, in het water. Wel leefde hij nog, maar enkele uren later was zijn lijdensleven geëindigd. Dokkum, 27 Maart. De schoolvoeding aan de kostelooze school, waarmee 9 Januari j.l. werd begonnen, is thans geëindigd. Gedurende dien tijd werd aan de leerlingen, door wier ouders dit aangevraagd was, 2 keer per week voeding verstrekt, ’t Grootste getal deelne mers bedroeg 28. Verder werd aan ’t grootste deel der scholieren een paar klompen gegeven. Een en ander ging uit van de afdeeling z/Dokkum” van Volksonderwijs, gesleund door een Gemeente-subsidie van f 100. Leeuwarden, 27 Maart. De zeer uitgebreide instructie in de zaak der gefailleerde Gebrs. Gratama schijnt haar einde te naderen. De laatste dagen zijn o.a. vele leveranciers der Gebrs. in verhoor geweest en eerstdaags kan men het verhoor der Gebrs. zelf verwachten. 28 Maart. Er zijn weer Zweden op de komst om hier vee te koopen. Ook een drietal Russen zijn te wachten. dat was Welnu, dit laatste hebben wij ge- een weg naar zee is er, al ontbreekt flinke aanlegplaats voor de groote Rotterdammer boot b.v. De steenen walm uur is te kort, deze boot toch heeft hare lig plaats aan een houten wal beschoeiing en verleden week o.a. zakte eensklaps ’t wiel van een geladen kar in den grond weg. Wat toch was ’t geval? In de houten be schoeiing was een gat en de walkant daar door niet geschikt om zware vrachten op karren te laden. Maar om terzake te komen, „Bolsward en het spoor” staat aan ’t hoofd van dit arti keltje en mijne bedoeling is dan ook nog even op ’t spoor terug te komen. In den laatsten tijd vernam men her haaldelijk bemoedigende teekenen, dat onze stad aan het snelverkeersnet zou worden aangesloten. De heer C. J. v. d. Veen vroeg en verkreeg concessie voor den aanleg van een spoorweg FranekerBolswardSneek DrachtenGroningen. Ik wil mij thans nog even in herinnering brengen, wat hieromtrent gesproken is op de feestelijke bijeenkomst, gehouden ter ge legenheid van de inwijding der rijks-zuivel- school. Het hoofd dezer gemeente zeide, dat onze vroegere Burgemeester, de heer Peere- boom, de zuivelschool genoemd had een kind uit het tweede huwelijk en nu wilde hij haar het eerste kind noemen,’t tweede kind, ’t grootscheepsvaarwater, zou niet lang meer op zich laten wachten en hij zou alles, wat in zijn macht' was, doen om de geboorte van een derde kind, het spoor, te verwezen lijken. Die woorden verwierven applaus, luid applaus der aanwezigen, ten teeken dat allen het met den spreker eens waren, dat er spoor moest komen. Het was een straal tje hoop inzake dat groote iets; dat reeds zoovele jaren lijdende was, nu eens wat beterschap vertoonende, dan weer kwij nende. Eenige malen reeds was het schijn dood geweest, doch langzamerhand traden weder betere toestanden in; somtijds zelfs was er hoop op volkomen beterschap, doch evenzoo dikwijls trad er weder achteruitgang in. Alle teekenen van leven heb ik in dit blad vermeld gezien en o.a. ook, dat de heer 0. J. v. d. Veen concessie gekregen had voor den aanleg van een lijn Franeker- Bolsward-Sneek-Drachten-Groningen. Ook heb ik gelezen; dat men reeds bevreesd was, dat de woorden van een groot industrieel te dezer stede op een vergadering N. gesproken, wel kunnen worden, n.l. dat het gedeelte Frane ker-Bolsward-Sneek wel eens op den achter grond zon kunnen geraken, doch de conces sionaris, ter vergadering aanwezig, verklaarde, dat wanneer de voorwaarden in de concessie vervat, verkregen zijn, deze ook worden uit gevoerd. Dat gaf mij moed. En wat vernemen we nu? Niet meer of minder dan dat het derde kind voor zijn geboorte is verongelukt. In een artikel «De Qutwikkeling der spoorwegen” geschreven Bolswardsche Courant f7

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1905 | | pagina 1