ïïleuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. Verschijnt Donderdags en Zondags. 44ste Jaargang. 1905. No. 34. DONDERDAG 27 APRIL. De geheimen v. d. Bioscope. BINNENLAND. L fel VOOR’ Afzonderlijke Ik heb het idee aangegeven zijn duidelijke gunstig bekend. i'l r< loos bleef liggen bord op een tafel. De het hoofd op het bord POTMA, BOLSWARD. ABONNEMENTSPRIJS: 80 Cents per 3 maanden. Franco per post 95 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. A^ek alsof onze ballon beweging was. Met den bliksem wanneer toestel witte vlek kr?ïgen ADVERTENTIEPRIJS: 50 Cts. van 17 regels. Vervol gens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Joure, 24 April. Naar we vernemen, is door den Raad van Toezicht op de spoor wegdiensten te 's Gravenhage met betrekking tot het tramverkeer door onze plaats bepaald z/dat alle treinen moeten stilhouden op ten minste 25 meter vóór den hoek van de Mid- straat en de Harddraverslaan alhier en niet weder in beweging gebracht mogen worden, voordat een treinbeambte zich naar het punt van samenkomst der bovengenoemde wegen keeft begeven en vandaar door een geluidsein aan den machinist heeft bericht, dat de trein kan opkomen,” welk voorschrift op 22 dezer in werking is getreden. Stavoren, 24 April. Hoewel ’t weer daartoe zeker allerminst meewerkte, was het vervoer van passagiers voor de Paaschdagen, getuige de lange en late treinen, toch belangrijk. Opmerkelijk is het, dat de trek naar Fries land en Groningen zooveel grooter is dan in omgekeerde richting naar Holland. Gistermorgen arriveerden hier uit Haarlem met de eerste boot een twintigtal stoomfietsen, waarvan de berijders via Leeuwarden-Zwolle- Utrecht een tweedaagsch rondreisje maakten. Akkrum, 24 April. Met full speed snor den gisteren een tiental motorfietsen ons dorp door. Gelukkig was onze gemeenteveldwachter Reiding in de gelegenheid van een 5-tal naam en woonplaats te noteeren. Wij hopen voor de openbare veiligheid, dat deze eutera wil zijn, ztó 1 en Goedkoop we er. J en een instrumentmaker is bezig het uit te werken. Als het ons gelukt, dan maken we sprekende opnamen van een half uur nu kunnen we een heele operette op een paar bedrijven van een groote opera... Met den wensch dat we het volgende jaar van de heeren Alberts een operette te zien en te hooren mogen krijgen, nemen we af scheid van onzen vriendelijken geleider op dit interessante terrein, die ons zoo bereid willig te woord gestaan heeft. N. Gr. Ct. te kunnen reproduceeren. Maar ’t lukte niet, want hiervoor waren te veel requisieten noodig. Toen kregen we een ander idee. We lieten op deze opname ’n reeks andere volgen. Ik zette twee kerels in een mand, die met katrollen aan den zolder van ons atelier waren bevestigd. De achtergrond was een geschilderde lucht. De mand werd over het toneel getrokken en de lucht ook, maar in tegenovergestelde richting, van daar dat het lijkt alsof de mand zweeft. Ik liet de machine een oogenblik stilstaan en het tqo- jjeel werd gewijzigd. De lucht bleef gelijk, ma'aT. nu werd de mand weggenomen en vervangen door een klein papieren ballon netje met tle papieren poppetjes, waaraan een touw, dat ë£n man in zijn handen hield, die op den grond lag- Hij slingerde het touw zoo, dat het hoog in de lucht in magnesiumlicht gingen we' imiteeren. U moet weten dat wïjb wij bij magnesium-licht met ons kiekjes te nemen, een i Hoe is ’t mogelijk heeft men tijdens en ja de interessante voorstellingen van de heeren Alberts in de Harmonie herhaaldelijk hooren zeggen. En om deze vraao„te kunnen beantwoorden zijn wij naar de Harmon^ gegaan en hebben daar den heer A. Alberts gaarnë gereid ge vonden onze vragen te beantwoorden ons alle mogelijke inlichtingen te verschalen, die wij hem verzochten ja nog rrreer Wat hij ons vertelde laten wij hier volgen. Voor enkele van onze lezers zal misschien een groot deel bekend zijn, voor anderen daarentegen niet. De bioscoop berust op het principe, dat er een kort moment noodig is, voordat onze hersenen de indrukken, die onze gezichts zenuwen ontvangen, verwerken. Zij bestaat uit twee gedeelten een lamp en een ma chine. De lamp is een electnsch licht, ge leverd door een stroom van 45 ampères, waarvoor twee lenzen zijn geplaatst, die de lichtstralen convergeeren. Tusschen de lenzen is water om de door electriciteit ontwikkelde warmte te verminderen. Het licht wordt geworpen op een machine en daar opge vangen door een klein vierkant gaatje. Op 'deze machine is de film waarover straks opgerold. Zij gaat over een tandrad langs een #trou de lumière” en wordt naar be neden geleid, op een zelf-opwikkelaar. Door aan een radje te draaien, wordt de film in beweging gebracht. Zij loopt echter niet regelmatigzij staat twee momenten stil tegen dat ze een loopt, omdat zooals boven is gezegd onze hersenen den indruk moeten verwerken. Liep de film regelmatig, dan zouden wij slechts groote bundels strepen op het doek zien. Dat de films door groote lenzen op het doek worden geprojecteerd, spreekt van zelf.” Wat zijn films vroegen we en het ant woord luidde Strooken celluloid ter breedte van 2x/2 centimeter en ter lengte zooals bijv, de vertoonde //Faust” van 750 voet. Op die celuloïdstrookjes zijn kleine fotografietjes gemaakt ter lengte van 2 cM. zoodat er zich 50 fotografietjes op 1 Meter bevinden. Per seconde ziet men er 25. Hoe worden de films gemaakt vertellen, hoe ik dit zelf wel was ik ver een middag ik, dat H. M. de uur op de Munt stond ik met mijn maakte Laat ik u eens gedaan heb. In Utrecht leden jaar op de kermis. Op om half vijf vernam Koningin-Moeder om vijf zou komen. Om vijf uur i toestel voor de Munt en maakte op een blanke film de opname yH. M. de Koningin- Moeder verlaat de Munt”. Ik ben toen met mijn film in een donkere kamer gegaan en heb ze gespannen op een houten raam, dat zoo ingericht is, dat er vier lagen op elkaar zijn, zonder dat de lagen elkaar raken. In een bad van .60 L. metolhydrogenom heb ik het ontwikkeld, daarna afgespoeld, gefi xeerd en toen heb ik het maar hoe dat is mijn geheim, dat zeg ik u niet ge- droogd in den tijd van een kwartier. Mijn negatief had ik dus klaar. Ook mijn posi tief had ik gauw gereed, door het negatief aan een blanco film te laten voorbij trekken onder belichting en op dezelfde wijze te ontwikkelen als mijn negatief. En ’s avonds om zeven uur gaf ik een voorstelling en vertoonde met buitengewoon veel succes H. M. de Koningin-Moeder verlaat om vijf de Munt.” H. M. stond in het rijtuig en keek de zaal in (dus naar het toestel) en verschillende personen, die dicht bij het rijtuig hadden gestaan, zeiden tegen me Alberts, dat is een leugen. De Koningin- Moeder heeft je niet zoo lang aangestaard En het was zoo. Weet u hoe ik dat doe? Ik laat eenvoudig de film stilstaan onder haar loop hoe, dat is mijn geheim al weer en laat daardoor een interessant gedeelte langer duren dan het in werke lijkheid heeft geduurd. Juist, maar hoe komt u’ aan die wonder lijke opnamen, zooals bijv, de leuke ge schiedenis van uw oome Piet in den lucht ballon Dat zal ik u vertellen. Ik was in Parijs en zag daar een luchtballon opstijgen, waar van ik een opname nam, in de hoop, het vreeselijk. ballouongeluk te Parijs, waarbij Xerleden .iaat eenige menschen omkwamen, fotografeeren. Nu ik maakte zooals trou wens overal elders, goede zaken in den Haag en zei top. Den volgenden dag gingen we naar buiten, in de richting van Scheve- ningen. Een artiest, die in Scala werkte, zei ineensEen idee. Hij vertelde het me„ maar ik had er eerst weinig zin in. Het décor van Scala werd echter gehaald en voor dit décor had de ontmoeting plaats. Och, och mijnheer wat hadden we ’n pret. En toen ging de artiest een eindje hard loopen en zij hem na. Een heel klein eindje maar. En toen gingen we een korenveld opzoeken, waarin zij allen weer een klein eindje liepen. En ten slotte heb ik die dingen gecombineerd, we vonden dat van die advertentie er bij en we heb ben er een reuzensucces mee gehad mijnheer! Het negatief verkochten we aan een Fransche firma en zoo loopt Oskar overal, in Den Haag bij Scala, in Rotterdam bij Fliiging en in het buitenland. Maar hoe komt u aan den oorlog, aan den moord op Grootvorst Sergius, aan de olifanten etc.? Dië koopen we. In Parijs zijn een drietal huizen die ze maken. In de eerste plaats een, die mooie stilstaande beelden maakt, van avond bijv, hebt u Marie Antoinette, die is van dit huis, dat elk jaar slechts één serie maakt, welke dan ook zeer duur is. '•..Een ander huis levert bijv, de diepte der zee>,dat u gisteravond zag. Hier was de fotograf lang niet zo° m0°i' En het derde huis levetó meer komische dingen en ook dingen van den oorlog’ die werkelijke op namen zijn. ZoOiets als van grootvorst Ser gius is echter K^tasie naar platen uit de Petit Parisian. M'aa’Z met oorlogsschepen is fantaseeren niet moge^jk. Met dit laatste huis ruilen we ook, en v^kooPen het negatief van onze eigen opnamen. Hoe worden die kleine fotografietjes die weinig grooter zijn dan ee/1 postzegel, gekleurd? Het kleuren gebeurt uit de han?d door jonge meisjes. Machinaal zou het nietg.aan’ omdat geen enkel fotografietje gelijk is aar' een ander. Ze worden gekleurd met eitwit 1 Laxier-Farbe en een apart preparaat, dat ik u niet kan zeggen ons geheim, ziet u. Als wij een nieuwe serie hebben, kleur ikHWOl’k zelf een of twee fotografietjes om aan te dat dan bij Krma geven hoe ze moeten worden. De oudste der meisjes verdeelt dan de kleuren, ieder meisje Q. 016616, krijgt slechts een kleur. Een meisje moet bijv. Vendetta de heks kleuren. De film wordt in de machine geplaatst. Met een loupe wordt het fotografietje vergroot, terwijl het ook op'" een doek geprojecteerd wordt. Het meisje kleurt met een penseeltje nu alleen het poppetje Vendetta en ziet op het doek on-J'J' middellijk het effect. Zoo gaat zoo’n film gewoonlijk door 10 of 12 paar handen. Het kleuren duurt dikwijls een maand of drie Hoe komt het dat de beelden zoo weinig trillen Ja mijnheer, dat komt hiervan... En toen toonde de heer Alberts ons een W W W K Tk V eenvoudige verbetering, die hij zelf gevonden BB B l^k I had, maar die we niet mochten beschrijven. B B B B Op één punt zijn we nog niet, waar we B BIBBBI willen en moeten wezen zoo ging de heer mLhvI B Alberts voort bij de sprekende bioscoop. Wij zeiden hierop dat wij de bioscoop uitstekend vonden en het spreken van den jongeren heer Alberts eveneens, maar zoo had z de heer Alberts het niet bedoeld. Onze inter-—-iia WTTrr ruptie gaf hem echter aanleiding te vertellen, - - dat zijn broer en hij soms nachten zaten te werken aan de toelichting, ’n Enkele zin, ’n enkel woord soms kunnen het h’m doen. Dat de toelichting het h’m doet, weten de bezoekers. Maar de heer Alberts bedoelde de sprekende opnamen. Hierbij wordt fonograaf en bioscoop in beweging gebracht door een electro-motor. Bij een gewone opname, draait de heer Alberts zelf. Dan kan je alles zelf regelen. Hebt u er wel om gedacht dat Oskar in het laatst veel harder loopt dan in het begin Dat komt omdat ik dan veel sneller draai. En bij een tooneeltje dat meer moet uitkomen, bijv. De sterfscène in het ziekenhuis, draai ik heel, heel langzaam. Andere exploitanten laten de machine maar draaien, en beseffen niet wat een effect zij verloren laten gaan. Op het gebied’van de sprekende bioscoop hebben we iets in den maak en als dat gelukt op het negatief toucheeren wij in deze v~Jek later een bliksemstraal. Daarna hielden wij het toestel weer verbranden. De lontje aan 25 April. Van wege de hier geves tigde //Maatschappij van Schilder- en Toeken kunst” is gedurende de Paaschdagen in het beurslokaal een tentoonstelling gehouden van een belangrijke verzameling aquarellen uit de portefeuille van de firma Boussod Valadon Co. te ’s-Gravenhage, bestaande uit een keur van werken van onze meest gevierde meesters. De tentoonstelling werd druk bezocht en maakte een zeer gunstigen indruk, ook door de wijze van plaatsing der teekeningen, wijl de ruimte van het lokaal toeliet, de stukken niet te dicht op elkaar te plaatsen. Hepk. Nieuwsbl. v. Fr. Op den Rijksweg onder Rheden werd een 10-jarig jongetje door een wielrijder zoo danig aangereden en tegen den grond ge worpen dat hij eenige oogenblikken bewuste loos bleef liggen en met ontveld gezicht en handen bij zijne ouders werd gebrachte stil. Nu moest de ballon man op den grond stak een 1 dat langs het touwtje liep. De. ballon geraakte in brand. Wij fotografeerden’ weer en later knipten we er weer uit wat ons niet aan stond, bijv, het gedeelte, waarop de vlam langs de lont gaat. Nu moest ons toestel weer stilstaan, want er was een nieuw tooneeltje noodig. We hebben in ons atelier een groot watertooneel dat u misschien wel bekend zal zijn, want het heeft vroeger veel opgang gemaakt bij onze vroegere firma in de tent van Alber en Basch, waar water- balletten werden gegeven. Welnu dat water tooneel vulden,wij met water, we zetten er een decoratie achter en lieten een paar man nen in het water spartelen, naar een klein platboomd bootje toe. Wij gingen met ons toestel in de galerij van ons atelier en foto grafeerden //Oom Piet in de zee”. Zoo komt een dergelijk ding tot stand. Eenmaal hebben we in Breda een heele mooie gemaakt. We hebben daar een type z/de Muis”, bekend zooals hier Reclame- Bertus. Hij had een baard en nu wilden wij een leuke mop maken. Het gelukte. Wij gaven in Breda een voorstelling, waar hèt volgende werd vertoond. De Muis komt een deftig coiffeurssalon binnen. De coiffeur neemt een mes van meer dan een halven meter lengte, snijdt de Muis het hoofd af en legt dit in een romp op de stoel en blijven voordurend in beweging. De barbier scheert het hoofd van Z/de Muis”, zet het weer netjes op de romp en na geparfumeerd etc. te zijn wandelt de Muis het salon uit zonder baard, zooals men hem in de laatste jaren nog nooit in Breda had gezien. Hoe we dat in richten Ons atelier was veranderd in een coiffeurszaak, mijn broer in een kapper. De Muis legde zijn hoofd achterover, mijn broer zeepte hem in, lei hem het mes op de keel en op hetzelfde oogenblik vie] op de keel van den Muis een zwart scherm, zoodat zijn hoofd onzichtbaar werd. Aan den achterkant van het scherm bevond zich een nagemaakte kop, m’n broer greep deze. De Muis bewoog zich voortdurend en mijn broer liep met het nagemaakte hoofd in zijn hand dat hij een beetje heen en weer slingerde, naar de tafel, waar hij het op een bord legde, weer werd de opname gestaakt. Het bord met het hoofd werd weggenomen. In het tafelblad, was daar, waar het bord lag, een rond gat. De Muis kroop onder de tafel, stak zijn hoofd door het gat, een paar stuk ken bord werden om zijn hals gelegd, zoodat het leek of zijn hoofd werkelijk op het bord lag. Intusschen was hij werkelijk door een heuschen barbier geschoren. Hij was echter weer ingezeept, de opname werd weer be gonnen, mijn broer schoor hem d.w.z. nam de zeep van zijn gezicht af (maar dat ziet het publiek niet) en klaar was de Muis. Hoe het verder ging kunt u zich voorstellen. Combinatiegeest, dat is in ons vak de hoofdzaak. z/En Oskar?" //Product van het toeval mijnheer. We zaten op ’n avond in de Kunstkring te’s Gravenhage en een aantal dames een knipoogje vergezelde dit laatste woord vroegen me of ik ze morgen niet een? wilde Bolswardsche Courant

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1905 | | pagina 1