1905. No. 86. 44ste Jaargang. Verschijnt Donderdags en Zondags. lieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. REDE Mr. P. J. TROELSTRA, op DINSDAG 24.OCTOBER 1905 in „De Doele”. IM] «I I DONDERDAG 26 OCTOBER. Festiviteiten etc. in Friesland. L VOOR IF plaatsruimte. Afzonderlijke langer is dit woord uitge- en vergadering is het doel ABONNEMENTSPRIJS: 80 Cents per 3 maanden. Franco per post 95 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. ADVERTENTIEPRIJS: 50 Cis. vau 1—7 regels. Ver- volgens 10 Cts. per regel. Overigens naar geworpen. Hunne leuze en in die leugen zijn ze Nu hebben we een liberale regeering, een ontkenning en niet door een aan het bewind is gekomen. kant leugen, aan den anderen en beginselloosheid. om het tegenwoordig stelsel doch alleen om dit te ver- We moeten zorgen, dat de zoo spoedig mogelijk één zijn en voor de groote taak, die hen wacht. Dan zal Nederland een nieuwen tijd tegemoet gaan. (Langdurig applaus.) Voor het debat gaf zich alleen aan de Heer KAMSTRA van Sneek. Het debat luidde ongeveer als volgt. Veel lust gevoel ik de rede van het begin zou ik wel Aan de Lezers! „Nood breekt wetten” zegt een bekend spreekwoord en zoo gaat het ook ons. Gebrek aan stof maakt dat we voorloopig deze rubriek moeten laten varen. We zijn genoodzaakt te wachten tot betere tijden aanbreken, we hopen niet langer dan een paar maanden, dat als dan een flinke ijslaag het water moge be dekken. Zooveel in onze ffiacht is zullen we alsdan getrouw opgave doen van de te hou den hardrijderijen, etc., doch voorloopig kun nen we niet langer deze rubriek aanhouden. bestaan. Dat is een leugen, wij zijn over tuigd, dat elk volk zich het best ontwikkelt met behulp van zijn eigen historie. Marx zegt o.a. „Wij hechten aan onze nationaliteit, omdat het een van de middelen is om het volk te brengen tot den toestand, die dat volk past.” Het is niet voldoende, dat de partij in uiterlijke macht wint, we moeten ook op hare beteekenis wijzen. De politieke toestand toont op dit oogenblik aan, dat de burger lijke regeeringen niet meer in staat zijn ons volk te regeeren. De 28ste Juni werd het Christelijk bewind omver geworpen. Hunne leuze was een leugen en in die leugen zijn ze ten onder gegaau. die door positief program Aan den eenen onmacht, zwakheid Als de conservatieven meewillen zal er iets gebeuren op maatschappelijk gebied. Dat is als ’t ware heengaan over de groote sociale nooden van ons volk, dat kan alleen hen bevallen, die wel iets willen doen, doch de groote hoofdzaak laten gelijk die is. Dat zal nog lang zoo duren, maar eens zal er een einde komen. Er is een nieuwe kracht sterk worden een kracht die komt uit de klei nen, de arbeiders. Daar zal nog veel gestre den en gedebatteerd moeten worden in de arbeidersklasse, arbeiders geschikt Zooals in het planetenstelsel, zoo zijn er ook in de arbeidersklasse middelpunten, er komt één levend geheel. Daarmee gaat ge paard een zedelijke verheffing. Stoffelijke verbetering komt door vakorganisatie en ook de politieke organisatie en de coöperatie hebben hiertoe het hunne bijgedragen behalve nog de technische krachten, welke men er uit trekt. Een ernstige strijd wordt er ook nog ge streden in de gelederen der arbeiders: die tusschen sociaal-democratie en anarchisme; deze strijd is noodig en nuttig. Bij de 8. D. wordt aangedrongen op organisatie met het verlies van een gedeelte zijner persoonlijke vrijheid, bij de anarchisten treedt het individu op den voorgrond, ’t Zou ook onbegrijpelijk zijn dat er geen anarchisten waren, daar wij onder liberaal bewind zijn opgegroeid en het liberalisme individueel is. Hoe kan men den ken, dat zij zich direct van het individua lisme los zullen maken. Eerst geleek het dat het anarchisme zich alleen tegen de politiek zou keeren. Wilde men consequent zijn dan moest men ook optreden tegen duurzame vakorganisatie, die met beleid gevoerd wordt, zich kanten tegen besturen en besluiten. En dat is ook ge schied. De arbeiders staan thans voor deze keuze vrij wezen van den druk van medearbeiders en dan blijven onder de discipline der patroons of omgekeerd. Herhaaldelijk komt in de practijk het verschil aan het licht bijv, bij het militai- risme. Allemaal zijn we hier tegen, doch de anarchisten gaan van het stelsel uit, dat wanneer men geen dienst neemt in de gelederen er geen leger is, terwijl de S. D. willen trachten de macht in handen te hebben ten einde het leger af te schaffen, zij laten de strijd tegen het militairisme niet varen, doch voeren die zoo gestreng mogelijk door. Een tweede geschilpunt is de algemeene werkstaking. Deze wordt door de anarchisten steeds als strijdmiddel aangegeven. Zonder kassen, zonder organisaties wenschen ze dit te doen en wij juist zeggen, dat indien er eens een meer algemeene werkstaking noodig is, gij sterk moet staan door uw vakvereeni- ging- Er is strijd en die strijd was er niet toen één man de richting aangaf. ’t Is evenwel een der mooiste van onzen tijd, hij scherpt den geest en dat is de voorwaarde voor zelf standige ontwikkeling. Hierop werd eenigen tijd pauze gehouden, waarop de heer Troelstra zijn rede vervolgde. nDikwijls wordt er gezegd, dat de S. D. steeds alleen spreken over den arbeider en doen alsof er geen anderen zijn. Nu, dat de S.D. de arbeiders oproept om den staat te veroveren is iets dat met de belangen der arbeiders gepaard gaat. De liberalen hebben voor zich zelf gezorgd, ook wij doen zulks. Wij meenen, dat we zijn in een tijdvak, waarin arbeiders de kracht aangeven en laten ons gaarne het verwijt aanleunen, dat wij hoofdzakelijk arbeidersbelangen behartigen, maar ook is er een andere groote klasse, die bij ons behoort. Het zijn de kleine boeren, die moeten sloven en zwoegen om een bestaan te vinden. Ook de kleine bazen achter wie niet zelden een geldschieter of handelaar zit, behooren in onze gelederen. De neringdoenden hebben precies hetzelfde belang, als ook de over- groote klasse van ambtenaren en beambten. In alle kringen worden tegenwoordig men- schen gevonden, die door idëele beweeg redenen tot de 8. D. zijn overgegaan. In bijna iedere familie treft men aan die lang zamerhand van hun eigen klasse beu zijn geworden, die beseffen, dat hunne weelde gebouwd is op het onrecht den arbeiders aangedaan, die ontrouw zijn geworden aan de eigen klasse en vurige strijders in de gelederen der sociaal democraten zijn ge worden. Dat is de wonde waaruit het kapi talisme zal doodbloeden. De 8. D. predikt den klassen strijd en jaagt het volk in tweeën, en dat die strijd er is, is de schuld van het kapitalisme. Waarom kunnen en mogen wij den toestand wel constateeren en waarom het kapitalisme niet Omdat ze weet, dat wanneer dat toegegeven is, de aanvang gemaakt is. Daarom wordt de strijd ontkend, die in wezen ge voerd wordt. De 8. D. gevoelen niets voor ons volks- OnderwerpDe beteekenis der Sociaal-Demo- cratie voor de arbeiders, het volk en de menschheid. Voor een stampvolle zaal trad hier op Mr. P. J. Troelstra. Velen uit den omtrek waren ook dezen avond weer tegenwoordig, maar toch leverde de zaal een geheel anderen aanblik op dan gewoonlijk het geval is. Er was iets wat op een politieke vergadering vreemd mag heeten, n.l. de tegenwoordig heid van niet een paar, maar van wel een honderdtal dames. Stipt om acht uur opende de Voorzitter der Afdeeling Z/Bolsward", de heer 8. K. BAKKER, deze vergadering. Z.Ed, zeide dat deze Afdeeling der S.D.A.P. besloten had een paar spreekavonden te organiseeren en dat de heer Troelstra bereid was gevonden in deze eerste vergadering op te treden. De heer TROELSTRA bekwam alsnu het woord. In korte trekken wenschen we de rede, die herhaalde malen toegejuicht werd, weer te geven. Spreker zeide ongeveer het volgende: „Het merkwaardigst verschijnsel in de 19de eeuw is de opkomst van een nieuwe klasse en de vorming van een nieuwe partij. Vervolgd, gestraft en dikwijls doodgezegd- is zij telkens weer opgestaan en heeft’door taaie volhar ding voldoende bewijzen gegeven van levens vatbaarheid. Die partij is de Soc.-Democratie. Vijftig jaar en sproken, in pers verklaard, sedert ’78 is er ook in ons land voor gestreden en nog is het noodzakelijk de beginselen er van uiteen te zetten. Men dient kennis te nemen van de Soc.- Democratie en zich er niet af te maken, met spot en hoon, men moet aanhooren wat er zooal over de Sociaal-Democratie wordt gezegd en wanneer ze dan te vernietigen is, dan kunt ge dit alleen doen, door er vanaf te weten. Langzamerhand wordt Sociaal-Democratie een macht, die een toenemenden invloed in onze maatschappij krijgt. Niet alleen in de streken van industrie en groot modern ver keer, niet alleen in moderne landen is het doorgedrongen, neen zelfs tot in Servië en Bulgarije. Ik heb mij ten doel gesteld eerst te spreken over het belang voor de arbeidersklasse en daarna voor-het volk en de menschheid. De sociaal-democratie en de arbeiders zijn onafscheidelijk aan elkaar verbonden. Was er geen arbeidersklasse, dan was er geen sociaal- democratie. Niet in de 18de maar eerst in de 19de eeuw is de arbeidersklasse ontstaan, wijl er toen geen arbeidersklasse was. Wel waren er toen arbeiders, doch toen was hij bestemd meester en zelf patroon te worden. Thans is dit geheel anders en is iemand, die in de arbeidersklasse geboren wordt, genoodzaakt arbeider te blijven. Zoo heeft zich in de 19de eeuw een scheidingslijn vertoond. Aan den eenen kant bevindt zich een klein gedeelte met de machines en fabrieken in zijn macht, aan den anderen kant een groot gedeelte om _zich bij dat kleine gedeelte aan te melden om hun kapitaal te vermeerderen. Toen die toestand zich vertoonde kregen de arbeiders besef van hun positie tegenover den patroon en hebben zij gezocht naar middelen om kracht te stellen tegenover het kapitaal. Zij hebben gezocht naar de oorzaak en gevonden, dat deze ]ag in de manier van voortbrenging. Profeten zijn er gekomen als Fourier enz, en daarna mannen als Marx en Engels die Veel lust gevoel ik de rede te becritiseeren, doch daarvoor een halven dag noodig hebben. Ik kon voelen dat de anarchisten onder handen zouden worden genomen, en waarlijk ’t is me nog al meegevallen. De anarchistische beginselen zijn een doorn in het oog voor de S. D. De Spreker heeft reeds eenige geschilpunten opgenoemd, maar daarbij de hoofdkwestie vergeten, ’t Is heel gemakkelijk te zeggen, dat wanneer de anar chisten, consequent zijn, zij geen vakorgani satie en geen besturen willen, maar ik wensch op te merken, dat oprichting en instand houding verschillend kan geschieden. De geest van de arbeiders in Nederland is vrijer dan in Duitscldand, en nu zijn wij van meening, dat de S. I). de arbeiders op den verkeerden weg leiden door hen het Duitsche systeem op te dringen. Ik kan een lach niet onderdrukken, als ik er aan denk, dat men dat fijne raderwerk van de regeering, den arbeiders, die daarvan toch niets be grijpen, in handen wil spelen. Men kan eenvoudiger te werk gaan, ieder arbeider behoeft slechts even om zich heen te zien, en hij zal bemerken dat er genoeg is en laat hem daar slechts van nemen; is daarvoor nu zooveel ontwikkeling noodig? De incon sequenties liggen evenwel dik op de rede van den Spreker. Voor neringdoenden noemt hij de S. D. een toekomst. Tegelijk raadt hij de arbeiders aan, aan coöperatie te doen, wat het gevolg zal hebben dat de kleine nering doenden proletariërs worden. De S. D. zitten soms leelijk met de handen in ’t haar. Zij noemen het een gebrek, dat de vruchten der machineriën in handen komen van het kapitaal en raden de arbei ders aan deze in hun macht te brengen. Nu zijn in Rotterdam twee elevators opge richt, en nu wil Spiekman, een der voor mannen der 8. D. daar ter plaatse, die toe stellen verwijderen. Het is de plicht van ons anarchisten, tegen die dubbelzinnigheden op te .komen. In Duitschland heeft de ondervinding geleerd, dat er daar meer en meer vrije elementen in de vakbeweging komen, die beginnen in te zien dat een paar bestuurs leden hen niet mogen regeeren, en nu wil de A. N. D. B. (Algemeene Nederlaudsche Diamantbewerkers-Bond) de arbeiders ver- eenigen, op een door hem aangegeven ma nier de Duitsche wijze. De groote strijd isdat wij geen gezag verlangen van boven af. De opofferingen zijn bij de meer vrij heidslievende elementen grooter. Anarchisten in Nederland komen in de gevangenis. het karakter van het kapitalisme hebben blootgelegd en aangetoond, dat het kapitalisme krachten in zich heeft, die ons brengen tot den grondslag voor beter leven, waarin allen kapitalist zijn, wijl het kapitaal aan allen behoort, waarin allen arbeiders zijn, wijl allen gezamenlijk voor het onderhoud moeten zorgen en zij hebben de arbeiders toegeroepen Vereenigt u, opdat die toestand haar beslag krijge. Op welke wijze zal het groote werk moeten worden verricht? Door organisatie en wel op drie wijzen, door een politieke partij, vak organisatie en coöperatie. Door een politieke partij, doch vrienden doe niet aan de politiek mee om de politiek, doch alleen om uw oeconomischen toestand te verbeteren. Op dit oogenblik heeft de kapita listische klasse de staat in handen; Dit moet anders worden, de arbeiders moeten den staat gebruiken niet te handhaven, anderen. Het eerste wat de opkomende burgermacht gedaan heeft is geweest om de macht uit handen te rukken van adel en geestelijk heid, zij heeft zich het kiesrecht veroverd, afgevaardigden in de kamers gezonden en alles verkregen wat voor hare ontwikkeling noodig was. Nu komt de arbeidersklasse en begint hare kritiek op de regeering uit te oefenen. Wij willen den staat veroveren opdat alle beletselen tegen de vrije ontwikkeling van het socialisme worden weggenomen. Het is geinakkelijk te zeggen, dat het geheele volk de industrie in handen moet hebben. Gemakkelijk te zeggen, dat de ar beiders, die geëxploiteerd worden medezeg- gingschap moeten krijgen. Men gevoelt voor welke zaak de arbeiders worden gesteld, welk een ervaring, ontwikkeling en doorzicht dit vraagt. Jaren geleden werd aan den ouden Gerhard gevraagd, maar wat zoudt gij doen als de arbeiders morgen den boel in handen kregen en de oude man antwoordde//dan schoot ik mij voor den kop.” Veel is er in die tientallen jaren gebeurd, we zijn veel verder gekomen, doch waarlijk ik wil eerlijk zeggen, dat als de arbeiders klasse morgen aan den dag voor de taak werd gesteld zelf te regeeren, ik niet gerust zou zijn, dat alles goed voor elkaar komt. De arbeidersklasse moet de gevaren kennen die zich bij regeeren opdoen, zij moet in de politiek even geschoold zijn als de tegen woordige regeerders en dat wordt men niet, wanneer men zich buiten de politiek houdt gelijk de christelijke arbeiders. De tweede vorm is de vakorganisatie. Deze houdt zich op met de verhouding tusschen patroon en werkman. Die kunnen met de werkgevers beslissen over meer loon, minder arbeidstijd enz. Vroeger was in den vakstrijd de arbeider sterk door zijn getal, de patroon door zijn geld. Thans evenwel zijn ook de patroons georganiseerd. Wanneer bij één hunner een staking uitbreekt, sluiten ze alle hunne werk plaatsen en -fabrieken. Dikwijls is de industrie in handen van trusts. Deze zijn zonder con currentie of daar nu ook gestaakt wordt, dat deert niet, ze kunnen het wel uitzingen. Op deze ontwikkeling wijst de sociaal-demo cratie. Niet zelden zeggen vrijzinnig-democraten, dat wij meer en meer in een tijdperk van sociale vrede komen en langzamerhand uit dien strijd vandaan. De arbeiders, zoo zeggen ze, zijn verstandiger en de patroons humaner. Ja zeker, de sociaal-democraten zijn veel gematigder. Een arbeider zei eens tegen Schaper, dat hij de aardigheid er af vond, vroeger liep je de kapitalisten van de kleine steentjes. Ja zei Schaper, vroeger liep je ze van de kleine steentjes en nu trap je ze uit de Tweede Kamer, dat is beter. In wezen is de strijd veel verscherpt, de organisaties zullen maken, dat de strijd over de geheele linie gevoerd kan worden. Het derde punt is de coöperatie. Door coöperatie wordt uw koopkracht grooter en de arbeiders zelven leeren hier door te handelen. Arbeiders ge ziet dus dat een geweldig proces van ontwikkeling der arbeidersklasse bezig is. Het zijn niet meer de menschen die buiten het maatschappelijk leven staan, het is niet meer een willooze massa, gelijk die proletariërs zoo lang zijn geweest. 1 B3 Bolswardsche Courant 'III

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1905 | | pagina 1