Nieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. No. 11. Verschijnt Donderdags en Zondags. 1906. 45ste Jaargang. ZONDAG 4 FEBRUARI. Stadsnieuws. REDE RENARD-TREINEN. 3 Debating-club. nr-j Eerste kwaliteit^ sturen van zoo'n trein biedt geen grooter moeielijkheden dan dat van eene gewone auto. Th. W. van Hettema Broerestraat BOLSWARD. I VOOR Afzonderlijke zoo’n een zzattelege de een van van Het Bureau van de „Bolswardsche Cou rant” is telefonisch aangesloten onder No. 4. de voor- 8 a 36 4 a 18 de grootste wegen. in zoo uur. kleine 2de 3de I gehouden door den heer D. TERHENNE, in de Vereeniging Handel en Nijverheid over - regeis. v plaatsruimte. zwaarte. I Een even veranderen ABONNEMENTSPRIJS; 80 Cents per 3 maanden. Franco per post 95 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. auvenimiiurawe: ou vis. van 1- volgens 10 Cts. per regel. Overigens naar ons Burgerlijk wetboek wil ik zeggen. 10 cent koopt, ont- Electrische Sigaren- vereenigd door lijnen enkel rijtuig, waarmee al de rij- van den voorganger gaan of stilstaan. De geleider heeft dus de beweging en remming in zijn hand van ’t geheel, dat hem evengoed gehoorzaamt als een enkele auto. Resumeerende kom ik tot de conclusie, dat treinen systeem Renard een uitstekend vervoermiddel zijn voor het platte land. Mochten door mjjne beschouwingen wak- bij een kere mannen opgewekt worden, om te onder zoeken of deze treinen voor deze provincie (b. v. FranekerBolsward) geschikt zijn en levensvatbaarheid hebben, dan is mijne moeite niet te vergeefs geweest. Na het eindigen der rede werd deze nog ruimschoots toegelicht door foto’s, illustra ties -enz. het volgende. Zoo is het niet meer trein mét doorgaande beweging. De richtingsleider, die in gewone treinen de eenige //leider" is, heeft hier niet tot doel op de rijtuigen tevens een voorwaarts gerichte kracht uit te oefenen, daar elk hunner door eigen kracht loopt; hier dient hij alleen om aan de voorwielen den ver- eischten schuinen stand te geven. Niets belet dus de rijtuigen van trein te rijden zonder uitschuiving en als de afmetingen der verschillende deelen juist zijn, zal de zuivere zwenking niet uitblijven in de practijk. code civil. Over en ander Hierin wordt ten eerste onderscheid ge maakt tusschen personen en zaken. De efersten zijn het onderwerp en de tweede de voorwerpen van het recht. Niet alleen menschen vallen onder deze eerste categorie, men heeft ook nog rechts personen o.a. vennootschappen, coöperaties, stichtingen etc. De rechten beginnen met de geboorte, soms zelfs voor de geboorte en eindigen met den dood. Door de wet wordt verder in alle gevallen voorzien. Er wordt ook gezorgd voor de rechten van diegene, die door afwezigheid ze zelf niet kunnen behartigen. Is iemand vertrokken zonder een ander volmacht te geven, dan wordt nadat hij 5 jaar afwezig is geweest driemaal een oproeping in de bladen geplaatst, die daarvoor worden aan gewezen. Verneemt men dan nog niets, dan Zoo zijn, dank zij de doorgaande beweging en de zuivere zwenking, de Renard-treinen vrij van de met recht aan treinen met trekkers verweten gebreken. Voordeel: geen rijtuigen van Geen vernielen meer der gemakkelijk aanzetten, snelheid i en stoppen van den geheelen trein als anders van een De gemakkelijkheid, tuigen terstond den weg volgen. Zuinigheid, wat personeel betreft. Nog een practiseh middel is aan de auto aange bracht n.l. de //snelheidwisselaar”. Onafhankelijk van de gewone verandering van snelheid, die in handen van den be stuurder ,is, is deze motor voorzien van een bijzonder onderdeel „wisselaar”genoemd, waar door men de maximum snelheid voordereis kan bepalen. Zoo zijn er Woensdagavond j.l. trad voor de Bols wardsche ontwikkelings-club op, de heer H. EISMA met het onderwerp: zzWat iedereen van het recht in Nederland moet weten.” In zijn openingswoord zeide de Voorzitter, dat in de eerste plaats op hem de plicht rust, op te komen tegen een misverstand, dat er ten opzichte van de debating-club geheerscht heeft. Tot nog toe werd van deze club gesproken als van een anarchis tische of op zijn minst socialistische ver eeniging. 't Een zoo min als het ander is waar. Het doel van de vereeniging is om de leden op allerlei terrein door wisseling van gedachten te ontwikkelen. De.heer Eisma begon met te verklaren, dat het hem aangenaam was ook thans weer naar mate zijner krachten tot de ontwikke ling van anderen te kunnen bijdragen. ZEd. wilde dus iets geven, dat eenvoudig en voor personen van verschillenden aanleg begrijpelijk was. Wat moet iedereen van het recht Nederland weten? Wanneer we dat vragen, gelijkt het een voorwaarde waaraan ieder moet voldoen. Om dit onderwerp uit gebreid te behandelen is mij ónmogelijk, ik zal mij moeten beperken, tot een klein ge deelte. In de eerste plaats wat recht is. Recht nu van delen. in twee deelen n.l. van en in de tweede plaats den staat. 3 3 2^2 2^2 21 2 u 2^2 n 2 2 2 2 2 moeten we .vragen, Recht nu is een samenstel regelen volgens welke allen moeten han- Wij dienen de rechten te verdeelen de burgers onderling van den burger tot Het eerste, dat van de burgers onderling, is hét privaatrecht, het tweede, van den burger tot den staat, wordt het publiek recht genoemd. Ik wil heden avond spreken over het privaatrecht. Dit wordt geregeld in het Burgerlijk Wetboek met zijn 2030 artikelen. Den Isten Mei 1809 werd hier het eerste algemeene wetboek ingevoerd, onder de regee- ring van Lodewijk Bonaparta. Reeds 1805 was in Frankrijk het eerste Code civil, bekend onder den naam Code Napoleon, ingevoerd, en onze Code was hiervan een vertaald uit treksel. In 1810 kregen wij bij de inlijving bij Frankrijk het echte Code Napoleon. Deze wetboeken, die samengesteld zijn door den beroemden rechtsgeleerde Combacérès, hebben in verscheidene -landen veel opgang gemaakt en in Frankrijk zijn ze nog onveranderd geldig. In de jaren van 1811 tot 1838 zijn in ons land veel pogingen aangewend om een nieuw Burgerlijk wetboek in Nederlandschen geest -te maken en op den Isten October 1838 is er dan ook een nieuw wetboek ingevoerd, dat hoofdzakelijk berust op het ’t Gewicht van den trekker is niet grooter dan dat van een volgrijtuig, de kracht op de velgen der bewegende raderen is dezelfde als wanneer elk rijtuig apart was en bij gevolg bederven de wegen niet erger dan ze zouden doen bij 't passeeren van een aantal gewone auto’s, gelijk aan dat der rijtuigen van den trein en even zwaar. De „doorgaande beweging” neemt dus ’t eerste bezwaar der volgtreinen weg. Zooals we verder zullen zien, draagt ze er ook toe bij, het tweede te verminderen, zij biedt bovendien nog een groot voordeel aan n.l. ’t „doorgaande remmen”. ’t Ia duidelijk dat door de stang lang zaam te doen bewegen of te stoppen, alle tijtuigen zonder schokken langzamer zullen 3 verschillende graden. 1ste stand 16 a 72 K.M. in het Met den wisselaar, gesteld snelheid kan de trekker gevolgd zijn door 8 a 10 rijtuigen van een gewicht aan ’t zijne gelijk en ze vervoeren met een snelheid van 418 K.M. in bet uur al naarde.weg een helling is. Met 2 a 4 rijtuigen maakt hij 8—36 K.M. De treinen systeem Renard zullen vooral als publiek vervoermiddel hun toepassing vinden tusschen plaatsen niet aan ’t spoor en door deze of gene omstandigheid niet in aanmerking komen voor locaalspoor of stoomtram. Uit nauwkeurige berekeningen is gebleken, dat het goederenvervoer slechts van 41/2 tot 8 cent per ton-kilometer behoeft te kosten. Er zal geen dood kapitaal zijn in den vorm van rails, ophooging of kunstwerken, de trein heeft genoeg aan de bestaande wegen. Kan een lijn niet uit, welnu men houdt met de exploitatie op en kieze een andere route. Er is niets verloren. De auto, hier gebruikt, w’ordt. locomoteur genoemd, is 50 paardekracht sterk en weegt totaal 2000 kilo. De explosie-motor is een benzine-motor, die evenwel ook ingericht kan worden voor het gebruik van petroleum of alcohol. De ontsteking geschiedt electrisch. De wiel banden zijn van caoutchouc of ijzer en worden gegarandeerd voor een dienst van 15 a 20000 kilometer. Koelwater en benzine kunnen voor een rit van 8 uren worden meegenomen. De rijtuigen, allereerst met 4 wielen ge construeerd, rusten thans op 6 wielen. De rijtuigen rusten op een onderstel een gewicht van 1350 K.G. ter lengte 4,30 M. De wielen zijn pl. m. 9 c.M. breed. Het middelste paar wielen kan niet wen den de wagen rust verder op stalen veeren, die zoodanig gebalanceerd zijn, dat het chassis of onderstel niet van stand verandert, wanneer een of meer der wielen door een hindernis op den weg, een steen of een stuk hout wordt gedwongen omhoog te gaan. De bovenbouw weegt c.a. 1400 kilo. Zij zijn ingericht voor 18 personen binnenin, terwijl op de balcons nog een 6-tal kunnen plaats nemen. Elk wiel wordt hoogstens met 750 kilo belast, waardoor de wegen niet behoeven te lijden. De kosten van een automobiel en twee wagens bedragen ongeveer f 32000. „Fournant correct” (zuivere zwenking Het tweede beginsel door de Renard-treinen in toepassing gebracht is dat der „zuivere zwenking”. ’t Bestaat uit een bijzonder stelsel, waar door elk rijtuig van den trein precies denzelfden weg volgt als ’t voorgaande. We hebben straks gezien, dat zelfs als er geen „zijwaartsch uitschuiven” was, eenige achter elkaar gehaakte rijtuigen bij een kromming niet den weg van ’t eerste vol gen. Als dit een cirkel met ben bepaalden straal doorloopt, zullen de stralen der cir kels door de volgende rijtuigen beschreven, af of toe nemen van ’t hoofd naar den staaft, van den trein, naar den aard der kromming. Dit gebrek hebben de Renard- treinen niet. Onafhankelijk van ’t deel van den stang, dat de stangen van twee op een volgende wagens onderling verbindt en dat de zzatte- lage de puissance" (krachtleider) maakt, zijn de rijtuigen verbonden door een ander toe stel, dat den naam draagt van direction" (richtingsleider). Dit ding bestaatuit een dissel, waarvan ’t voorste eind is gehecht aan den staart van ’t vorige rijtuig en ’t achterste aan de vooras van ’t volgende rijtuig. Als de trein in een bocht is, staat de dissel in eene schuine richting met betrekking tot de as van ’t achterste rijtuig en wijst een schuine richting aan als die der voor wielen van dit rijtuig. Men weet, dat, in een afzonderlijk rijtuig welks voorwielen schuin staan, de cirkel door eenig punt van ’t rijtuig beschreven, zijn middelpunt heeft ia ’t snijpunt van as der achterwielen met de assen der wielen. Of er nu sprake is van een draaibare as of van draaibare spillen der voorwielen afzonder lijk, in de treinen systeem Renard wordt de schuine stand der voorwielen bepaald door de richting van den dissel. Van deze richting hangt bijgevolg de stand van het middelpunt van draaiing van het rijtuig af, aan welks voorzijde de dissel bevestigd is. De zuivere zwenking bestaat daarin, dat, als een der rijtuigen van den trein om een middelpunt met een bepaalden straal een cir kel beschrijft, het volgende rijtuig om het zelfde middelpunt met denzelfden straal een cirkel beschrijft en daar dit effect van voren naar achter wordt overgebracht, volgen alle rijtuigen de bocht, door het eerste beschre ven, welke ook de straal moge zijn. Men krijgt dit resultaat door een in over eenstemming brengen der lengte van de volgende drie elementen. 1. De aswijdte, dat is de afstand van de middelpunten der twee assen vaïi een rijtuig. 2. De lengte van den dissel, eindelijk de staart. Zijn deze verhoudingen goed gekozen, dan beschrijft een rijtuig precies dezelfde baan als het voorgaande. Aan die eigenschap heeft men den naam van zuivere zwenking gegeven. In werkelijk heid zijn de beschreven banen geen cirkels maar stukken van rechte lijnen of van cirkels, i van veranderlijke kromming. In de praktijk, langs gewone wegen, zal een trein met zuivere zwenking van 8 10 rijtuigen zich buigen langs den weg van de trekker met een afwijking in het ongunstige geval van hoogstens 30 cM. en die meestal niet zal kunnen worden gecon stateerd dan door nauwkeurige metingen. De eigenschap zzzuivere zwenking" genoemd veronderstelt, dat alle rijtuigen van den trein op hun respectieve raderen rollen zonder zij waartsch schuiven. Het ligt voor de hand, dat als er uit wijking plaats heeft, de meetkundige be trekking tusschen de lengten van de aswijdte van den dissel en den staart niet in staat zijn, elk rijtuig te noodzaken den weg van het vorige te nemen. Wij hebben dan ook boven gezien, dat de voornaamste oorzaak van het uitschuiven der tusschenrijtuigen ligt in het gewone stelsel van aanhaking: elk rijtuig wordt ge trokken door het voorgaande en trekt zelf (S 1 o t.) De beweegkracht door den motor opge wekt, wordt op een of andere manier aan alle rijtuigen medegedeeld en ieder hunner is voorzien van een toestel, waardoor het deel der voor hem bestemde kracht wordt gebruikt om een paar wielen in beweging te brengen, zoodat ieder rijtuig, zoo goed als het eerste, ’n motor is, met dit verschil alleen, dat bij de rollende rijtuigen de trek kracht komt van een ander rijtuig. Men ziet terstond het voordeel van zoo danige inrichting. Daar ieder rijtuig paar zzmotor" wielen heeft, beweegt ’t zich zelf met evenveel gemak als de afzonder lijke auto. De adhaesie komt niet meer alleen van ’t gewicht van den trekker, maar van dat van den geheelen trein zij is dus even redig met den te overwinnen weerstand en overal waar ze voldoende zou zijn voor een enkel rijtuig, is ze ook voldoende voor den ganschen trein. Theoretisch bestaat er geen enkele grens voor ’t aantal der wagens, waaruit de trein met //doorgaande beweging" samengesteld kan zijn. Dit stelsel heeft zijn naam gekregen naar de //doorgaande" remmen der spoortreinen, waardoor elke wagen afzonderlijk geremd wordt door een beweging van den remmer. Hier wordt elk rijtuig afzonderlijk voortbe wogen door een motorische kracht. Men kan verschillende wijzen bedenken van krachts- overbrenging naar de verschillende rijtuigen van den trein. In het stelsel Renard heeft men afgezien van electrische overbrenging als te samengesteld en weinig krachtig. Men heeft een zuiver cinematische wijze van overbrenging aangewend, die bestaat uit een z/lange stang", die loopt van ’t eene eind van den trein naar ’t andere, en zoowel door de rijtuigen loopt als door de tusschen- ruimten, die hen scheiden. Die stang moet zoo geleed zijn, dat de trein zich kan wenden en buigen naar de meest lastige wegen. Zij is voorzien van //joints de cardan” (geledingen) enz., waardoor de beweging in een deel van den stang door steeds voorhanden SILHOUET EL P'AVON (i/20 k.) ONZE MARINE (i/20 k.) CREMA DE BRAZIL AGUILA VERA KENA JAN (I/,» k.) SCHEEPVAART HANDEL EN NIJVERHEID TELEGRAAF EL SABOR ST. BONIFACIUS NOORDPOOL Beleefd aanbevelend, N.B. Ieder die voor vangt een bon op een Aansteker, merk TITAN. Bolswardsclie Courant l voor I Cf. i

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1906 | | pagina 1