Nieuws- en Advertentieblad
Bolsward en Wonseradeel.
r
1906.
45ste Jaargang.
Verschijnt Donderdags en Zondags.
No. 53.
ZONDAG 1 JULI.
Uit de Raadszaal.
l
VOOR
Afzonderlijke
BINNENLAND.
de openbare
Vergadering op Vrijdag 29 Juni 1906.
zal nog jaren lang blijven
niet op afdoende wijze in
ABONNEMENTSPRIJS: 80 Cents per 3 maanden.
Franco per post 95 Cents.
nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent.
I
gevorderd, dat deze op enkele plaatsen
daarmede is ook de oorzaak
aan het licht gekomen.
maar de grond
en wat daarop rust staan
De Voorzitter. De bedoeling is, zoodra
de onderhandeling met het Rijk is afgeloopen
en dit van ’t gebruik van dat schoolgebouw
afziet, B. en W. opnieuw met een voorstel
bij den Raad zullen komen.
Met algemeene stemmen goedgekeurd om
den bovengenoemden huurprijs te stellen.
De Voorzitter. Dan rest nog een voorstel
om tijdelijk f 2000 te leenen, wijl het bag-
gerwerk is uitgevoerd en natuurlijk dadelijk
moest betaald worden, doch dat dit nog niet
uit den gewonen dienst kon geschieden.
De tijdelijke leening met algem. stemmen
goedgekeurd.
Sluiting der vergadering.
Zou 't waar zijn
We lezen in de N. R. Crt.: Bij gebrek
aan een paard ’t is druk in den hooitijd
zette een boer in de gemeente Schoter-
land een motorfiets voor een wagen met hooi
en reed zoo ’l vrachtje naar de schuur.
ADVERTENTIEPRIJS: 1—7 regels 50 Cts. Vervolgens
10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte.
Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4.
N. R. Ct.
Een wagen, met stroo beladen, bestemd
voor de brandweerkazerne op de Prinsen-
gracht te Amsterdam is Woensdagmiddag,
even over twaalven, ten offer gevallen aan
de baldadigheid der straatjeugd, die haar
in brand stak.
Het gebeurde vlak bij de kazerne, zoodat
in een oogwenk de slangen op de Vecht-
waterleiding waren g'eschroefd en water werd
gegeven. Brandweermannen met hooivorken
wierpen de lading op straat, waar zij werd
ondergespoten, zoodat in betrekkelijk korten
tijd het brandje werd gebluscht.
Het stroo is evenwel geheel bedorven, en
ook de wagen had brandschade. Een geluk
is het, dat de boer een oud paard voor den
wagen had, dat zich niet veel van de zaak
aantrok, zoodat het gemakkelijk kon worden
afgespannen; een jong paard had de grootste
ongelukken kunnen veroorzaken. N. v. N.
Raagsche tram.
Naar men verneemt, heeft de Raad van
Beheer der Haagsche Tramweg Maatschappij
besloten het aantal diensturen voor het per
soneel te bepalen op 100 in de 10 dagen.
(In de concessie-voorwaarden is het maximum
aantal diensturen vastgesteld op 115 in 10
dagen.)
Het Beursgebouw.
De ontgraving der fundeering is thans zoo
ver
bloot ligt en
van het kwaad
De Beurs is niet verzakt,
is verzet; de palen
links en rechts uit het lood. Van knoeierij
bij het bouwen, waarvan wij reeds hadden
hooren mompelen, is en wij voegen er
bijgelukkig geen sprake. De zaak is alleen
dat men ten onrechte zich gevleid heeft met
de hoop, dat de reeds zoo lang geleden aan
geplempte grond, wel tot rust zou zijn ge
komen.
Dit nu is niet het geval geweest. Wat bij
het Beursgebouw gebeurt, is precies hetzelfde
als bij het Stationsgebouw is geschiedde
grond werkt en
werken, als er
voorzien wordt.
Of daartegen geene maatregelen hadden
genomen kunnen worden? Waarschijnlijk
wel, als men er op bedacht was geweest en
men zegt zelfs, dat aannemers zoowel als
architect een oogenblik aan de wenschelijk-
heid hebben gedacht. Maar er ging een uit
gaaf van f 80,000 mee gepaard en men hoopte
dat het ook zoo wel gaan zou.
De vraag is maar, of men nu met f 80,000
er van af zal zijn, ja zelfs of het heelemaal
wel praktisch uitvoerbaar zal zijn, het euvel
weg te nemen. (N. v. N.)
Kwartjesvinders.
Een Duitsche ingenieur, verblijf houdende
in een hotel van den eersten rang te Rotter
dam, ontmoette gisteren in de Hoofdsteeg
aldaar, waar hij wandelde, een hem onbekend
man, die hem naar den weg vroeg. Hij gaf
ten antwoord zelf den weg niet te weten.
Met hun beiden wandelden zij daarop eenige
straten door, totdat de Duitscher voorsloeg
een glas bier te gaan drinken. Thans bleek
de onbekende te weten, dat er op de Nieuwe-
haven een café was, waar men goed Dort-
munder schenkt. Zij begaven zich daarheen,
namen plaats en eenige oogenblikken later
verscheen er een derde persoon, die, al spe
lende met kaarten, die in het café op een
tafeltje lagen, een partijtje wenschte te maken.
De gewone kwartjesvindersstreken werden in
praktijk gebracht, met het gevolg, dat de
Duitsche ingenieur in een ommezien 240
mark kwijt was. Nu riep hij de hulp der
politie in, die den man, het laatst in het
café verschenen, medenam naar het politie
bureau in de Lange Torenstraat, waar hij
bleek te zijn de van ouds welbekende Am-
sterdamsche kwartjesvinder D. V. Geld had
hij niet bij zich; daarmede had de derde man
die den Duitscher op de straat aansprak en
medetroonde naar de Nieuwehaven zich al lang
uit de voeten gemaakt.
Alsnu komt aan de orde de missive der
Posterijen, waarin verzocht wordt ten behoeve
van een te bouwen tijdelijk kantoor achter
het tegenwoordige postkantoor gedeeltelijk op
eigen terrein, gedeeltelijk op gemeentegrond,
een strook van 4 bij 10 Meter, waarbij
het verkeer geen belemmering zal ondervinden.
Tevens wordt gevraagd wat betaald moet
worden als op ’t Hengstepad een strook van
10 bij 10 Meter moet kosten, ook voor één
jaar, ingaande na de kermis, terwijl het voor
de paardenmarkt 1907 weer zal zijn opge
ruimd.
De Voorzitter deelt mee, dat dit ook in
geheime zitting besproken is. Dat door dit
voorstel wellicht wordt losgelaten de vroegere
aanvraag om een gedeelte der vroegere Fran-
sche school tijdelijk als postkantoor in te
richten.
Besproken is dat voor 40 M2 achter het
postkantoor de huur zal worden bepaald op
f 50 en voor 100 M2 op het Hengstepad
f 150, het laatste echter onder bepaling, dat
door ’t gemeentebestuur de plaats zal worden
aangewezen, opdat geen der buren er hinder
van zal hebben voor passage of lichtschepping.
De heer Boersma kan zich met dit voor
stel wel vereenigen, maar wil even opmerken,
dat nu het laatste besluit over ’t afstaan
van de Fransche school vervalt, zeker het
eerstgenomen besluit over de bestemming
van dat gebouw weer van kracht wordt.
Schiermonnikoog schijnt een nieuwe toe
komst tegemoet te gaan. Zaterdag althans is
de eigenaar, graaf Bernstorf, met eenige hee-
ren per stoomboot Reitdiep, kapt. Brand,
van Groningen naar Schiermonnikoog gereisd.
De graaf en de andere heeren zijn nog des
avonds teruggekeerd. Wat de heeren er gezien
hebben, heeft een goeden indruk op hen
gemaakt, maar in hoeverre er zaken gedaan
zijn voor verkoop of verhuur, hiervan zijn
we vooralsnog niets te weten gekomen. Wel
staat het vast, dat de graaf reeds menigen
kooper heeft gehad.
Joure. Atze de Vries, die sedert het over
lijden van Dirk Glas de oudste ingezetene
was, mocht zich daarin niet lang verheugen.
Deze week is hij in den ouderdom van bijna
95 jaar, in ’t algemeen armhuis alhier over
leden. Hij had den tiendaagschen veldtocht
meegemaakt en was gerechtigd tot het dragen
van het metalen kruis. Voor een paar jaar
vierde hij met zijne echtgenoote, die hem
voor enkele weken in den dood is voorgegaan
zijne 60-jarige echtvereeniging.
In den Gemeenteraad van Amsterdam
is door den heer van den Bergh de vraag
gedaan of de Gemeenteraad spoedig een voor
stel betreffende de voorziening tegen werke
loosheid tegemoet zal mogen zien. Namens
B. en W. gaf de heer Jitta de verzekering,
dat er zeer ernstig over gedacht werd, maar
dat eerst nog eenige voorbereiding noodig
was geacht, terwijl ook over steun der Regee-
ring werd gedacht.
De heer van den Bergh had een motie
willen voorstellen, maar ’t bleef bij ’t voor
nemen. Over ’t geheel was hij intusschen
tevreden met het antwoord.
Tegenwoordig waren II leden. Afwezig de
heeren Schotman en Van der Meer, de laatste
met kennisgeving. Daar de Burgemeester ook
verhinderd was deze vergadering bij te wonen,
fungeerde de heer Eisma als Voorzitter.
De notulen werden gelezen en goedgekeurd.
Ingekomen is een missive van den Inspec
teur van Posterijen en telegrafie omtrent het
tijdelijk afstaan van grond voor het bouwen
van een hulploods voor de posterijen enz.,
daar de verplaatsing van het kantoor naar
de Kerkstraat door de telephoon nog al
moeielijkheden za] opleveren.
Deze missive zal worden behandeld na het
punt dat de agenda voor heden uitmaakt.
Bespreking voorstellen Ged. Staten inzake
locaalspoor- en tramwegplannen in Friesland,
in verband met de belangen onzer gemeente.
De Voorzitter stelt voor dit punt vooraf
in geheime zitting te behandelen.
Dit wordt goedgekeurd en
zitting werd nu geschorst.
Na heropening der zitting wordt lecture
gegeven van een naar aanleiding der gehouden
bespreking opgemaakt adres dat voorgesteld
wordt aan de Prov. Staten te zenden.
Dit adres bevat in hoofdzaak het volgende.
Nu door Ged. Staten wordt voorgesteld zulk
een belangrijk renteloos voorschot te ver-
leenen aan de Ned. Tramweg-maatschappij
neemt de Raad de vrijheid Heeren Prov.
Staten te wijzen op de belangen van Bols
ward. Met aandacht is gevolgd wat de bladen
over de verschillende aanvragen om subsidie
hebben gemeld, en verwacht was dat daarbij
dadelijk het oog zou zijn gericht wat belang
Bolsward zou hebben om inplaats van door
de, tram door locaalspoor aan het spoorwegnet
te zijn verbonden. De Raad verzoekt daarom
aan die subsidie de voorwaarde te verbinden
dat de tramlijn SneekBolsward veranderd
moet worden tot lokaalspoor, wat hoogstens
f 100.000 behoeft te kosten. De Raad wijst
er op dat Bolsward telkens teleurgesteld is
in haar verlangen om aan het spoor te
komen, dat zij daarin bij andere plaatsen
ten achter staat, dat vele fabrieken alhier
het zullen moeten afleggen tegen de concur
rentie van plaatsen met gunstiger verkeer,
waarom de raad aan de Vergadering van Prov.
Staten verzoekt de vereischte hulp niet
langer te onthouden aan de aloude Hanse-stad,
die naarmate barer krachten daartoe steun
zal willen verleenen.
Zonder discussie wordt dit adres goedge
keurd met algemeene stemmen.
De Voorzitter. Aan dit besluit zal onmid
dellijk uitvoering worden gegeven, en ook
aan ’t voorstel door den heer Boersma gedaan,
om alle leden der Prov. Staten een afdruk
te zenden.
Met veel geraas kwam Donderdag
middag een der klepels van den Grooten
Kerktoren te Gouda naar beneden vallen.
Hij kwam op een der afdakjes, uitkomende
Achter-de-Kerk terecht en drong door de
met lood bekleede zoldering heen. Juist had
een jonge dame, die daar eenige bezigheden
had verricht, dit vertrek verlaten, anders had
dit ongeval nog wel eens ernstige gevolgen
kunnen hebben. Een half uurtje later waren
gemeentewerklieden reeds bezig het gevormde
gat te herstellen. Dgbl. v. G.
Joure. Als men zoo eens overdenkt hoe
’t nu is en ’t vroeger geweest moet zijn op ’t
gebied van verkeer, dan is er haast geen
grooter contrast denkbaar. Niet in ’t algemeen
bedoelen we daarover hier een woordje te
schrijven, doch enkel in betrekking tot onze
communicatie met Sneek, in verband met het
feit, dat a.s. Dinsdag 3 Juli voor 40 jaar de
eerste stoomboot tusschen genoemde plaatsen
in de vaart werd gelegd.
’t Was de bij velen nog welbekende ^Vlekke
Joure,die onder directie van de heeren S. en
A. de Haan, passagiers en goederen vlugger
vervoeren en vaker daartoe de gelegenheid
zou geven dan de beurt- en vrachtschepen, die
tot 1866 de eenige gelegenheden te water
waren, dit vermochten.
Dat was een uitkomst en hjermee tevens aan
alle eischen voldaan, zoo meende men toen.
Wel zagen heel enkelen, die elders al eens in
de spoor gereisd hadden, in hun droomen
het stoomros nog eens door onze lage landen
rennen, doch als ze ’s morgens hun boterham
gegeten hadden, geloofden ook zij wel, dat die
wel nimmer verwezenlijkt zouden worden, of
't moest zijn na lange, lange jaren. Edoch...
niet altijd is droomen bedrog. Want nadat
al heel spoedig de h.h. Plantinga en Trip,
een tweede boot zzDe Libra" in de vaart
hadden gebracht, werd er door poelen en
plassen, lage landen en polders, een trambaan
aangelegd, waarlangs van af Sept. ’86 het stalen
ros in vlugge vaart eenige keeren per dag
heen en terug snelt, meevoerende honderden
passagiers en duizenden kilo’s vrachtgoederen.
Enzoo vraagt een onbekende in deze stre
ken, nu varen er zeker geen stoombooten en
schepen meer? O, jawel, naast één veerschip
en andere scheepsgelegenheden, zijn er thans
drie stoombooten in de vaart, n.l. De zzLibra
I en II," ondernemer de hr. H. Kramer, en
ffVlekke Joure," (niet de oude van vroeger
meer) ondernemer de heer S. Dijkstra. Wel
mochten we dus zeggen, dat er een groot
onderscheid is tusschen de verbindingen van
Joure met Sneek vroeger en thans.
Leeuwarderadeel, 28 Juni. Op het terrein
van het pompstation der Leeuwarder water
leiding aan den Rijksstraatweg onder Goutum
bevinden zich gemetselde koelbakken, waarin
het heete water uit de machine wordt geloosd.
Hoewel deze bakken door palen met stekeldraad
en boompjes van het andere gedeelte der
omgeving zijn afgescheiden, wist bet tweejarig
jongetje van den machinist v. d. Vleck door
de afsluiting te komen en geraakte in het
heete water van een der bakken, waarin het
jammerlijk verdronk.
Eemewoude, 28 Juni. In ’t laatst der
vorige week heeft visscher Geert Kleinhuis
een spierwitte aal in een zijner netten ge
vangen. Het beestje weegt ruim een half
pond en beweegt zich levendig in de kaar.
Artis te Amsterdam is reeds over dit natuur
wonder ingelicht’t zal waarschijnlijk daar
heen worden opgezonden.
Hepk. Nieuwsbl. v. Fr.
Sneek, 28 Juni. Bij de politie alhier is
aangifte gedaan van een ergerlijke mishande
ling van een oude vrouw V., die in den laten
avond van Zondag jl. geroepen werd bij een
ziekelijk kind. Nadat ’t oudje binnen was
getroond, wist men haar duidelijk te maken,
dat zij ’t zieke wicht had betsjoend.
Een bange dag.
Donderdagavond ging, als gewoonlijk, de
visscherman Auke Boot met z’n 12-jarig
zoontje naar het Sneekermeer, om dobbers
uit te leggen. Het werd de moeite niet ge
acht om voor den nacht nog naar huis te
gaan, waarom vader en zoon een hoop hooi
opzochten, om te overnachten. Heden ochtend
was het echter kwaad weer en B. vertrouwde
het dus niet om de dobbers op te halen,
maar kon ook niet naar huis gaan, want...
de dobbers beteekenen voor hem z’n brood.
Er werd dan maar gewacht op kalmer weer,
maar ondertusschen verkeerden vrouw en
kinderen in bange vreeze, daar B. anders
om een uur of 8 reeds thuis was.
’tWerd nu 9,’ 10, 12 uur en nog geen
man en vader thuis. Allerlei praatjes gingen
reeds door de stad. Zelfs had men de drij
vende boot reeds gevonden, men vermoedde
dus het ergste. Gelukkig bleek zulks onwaar.
Om een uur of twaalf had B. het toch maar
gewaagd de dobbers op te zoeken, even later
geholpen door den visscherman Jan Venema,
die uit eigen beweging met z’n boot er op
uit was gegaan om de vermisten te zoeken.
Hoewel met veel moeite gepaard, werden
toch de dobbers geborgen en arriveerden ze
hier heden namiddag kwart voor vijf, ver
welkomd door een 4-tal kinderen, die zich
al in de nabijheid van ’t Op bevonden. De
kinderen met hun broer gingen de stad in
natuurlijk, waar het dan ook ras van mond
tot mond ging: zzZe zijn er weer." Geluk
kig maar I
Wonseradeel, 26 Juni. Bij de heden ge
houden verkiezing van een Raadslid, wegens
het vertrek van den heer S. D. de Jong, is
slechts ééne candidatenlijst ingeleverd en wel
met den naam van den heer J. J. Timmer
te Kimswerd. Deze is mitsdien verkozen
verklaard.
Lemmer, 27 Juni’06. Naar wij uit goede
bron vernemen, moet het plan bestaan, alhier
een melkfabriek van geconserveerde melk op
te richten, op dezelfde wijze als zzHollandia”
te Bolsward. Naar geschikt terrein is reeds
uitgezien en als men voldoende toevoer van
melk kan krijgen, is dit plan zoo goed als
zeker.
Bolswardsche Courant
I