Nieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. r 1906. 45ste Jaargang. Verschijnt Donderdags en Zondags. No. 53. ZONDAG 1 JULI. Uit de Raadszaal. l VOOR Afzonderlijke BINNENLAND. de openbare Vergadering op Vrijdag 29 Juni 1906. zal nog jaren lang blijven niet op afdoende wijze in ABONNEMENTSPRIJS: 80 Cents per 3 maanden. Franco per post 95 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. I gevorderd, dat deze op enkele plaatsen daarmede is ook de oorzaak aan het licht gekomen. maar de grond en wat daarop rust staan De Voorzitter. De bedoeling is, zoodra de onderhandeling met het Rijk is afgeloopen en dit van ’t gebruik van dat schoolgebouw afziet, B. en W. opnieuw met een voorstel bij den Raad zullen komen. Met algemeene stemmen goedgekeurd om den bovengenoemden huurprijs te stellen. De Voorzitter. Dan rest nog een voorstel om tijdelijk f 2000 te leenen, wijl het bag- gerwerk is uitgevoerd en natuurlijk dadelijk moest betaald worden, doch dat dit nog niet uit den gewonen dienst kon geschieden. De tijdelijke leening met algem. stemmen goedgekeurd. Sluiting der vergadering. Zou 't waar zijn We lezen in de N. R. Crt.: Bij gebrek aan een paard ’t is druk in den hooitijd zette een boer in de gemeente Schoter- land een motorfiets voor een wagen met hooi en reed zoo ’l vrachtje naar de schuur. ADVERTENTIEPRIJS: 1—7 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. N. R. Ct. Een wagen, met stroo beladen, bestemd voor de brandweerkazerne op de Prinsen- gracht te Amsterdam is Woensdagmiddag, even over twaalven, ten offer gevallen aan de baldadigheid der straatjeugd, die haar in brand stak. Het gebeurde vlak bij de kazerne, zoodat in een oogwenk de slangen op de Vecht- waterleiding waren g'eschroefd en water werd gegeven. Brandweermannen met hooivorken wierpen de lading op straat, waar zij werd ondergespoten, zoodat in betrekkelijk korten tijd het brandje werd gebluscht. Het stroo is evenwel geheel bedorven, en ook de wagen had brandschade. Een geluk is het, dat de boer een oud paard voor den wagen had, dat zich niet veel van de zaak aantrok, zoodat het gemakkelijk kon worden afgespannen; een jong paard had de grootste ongelukken kunnen veroorzaken. N. v. N. Raagsche tram. Naar men verneemt, heeft de Raad van Beheer der Haagsche Tramweg Maatschappij besloten het aantal diensturen voor het per soneel te bepalen op 100 in de 10 dagen. (In de concessie-voorwaarden is het maximum aantal diensturen vastgesteld op 115 in 10 dagen.) Het Beursgebouw. De ontgraving der fundeering is thans zoo ver bloot ligt en van het kwaad De Beurs is niet verzakt, is verzet; de palen links en rechts uit het lood. Van knoeierij bij het bouwen, waarvan wij reeds hadden hooren mompelen, is en wij voegen er bijgelukkig geen sprake. De zaak is alleen dat men ten onrechte zich gevleid heeft met de hoop, dat de reeds zoo lang geleden aan geplempte grond, wel tot rust zou zijn ge komen. Dit nu is niet het geval geweest. Wat bij het Beursgebouw gebeurt, is precies hetzelfde als bij het Stationsgebouw is geschiedde grond werkt en werken, als er voorzien wordt. Of daartegen geene maatregelen hadden genomen kunnen worden? Waarschijnlijk wel, als men er op bedacht was geweest en men zegt zelfs, dat aannemers zoowel als architect een oogenblik aan de wenschelijk- heid hebben gedacht. Maar er ging een uit gaaf van f 80,000 mee gepaard en men hoopte dat het ook zoo wel gaan zou. De vraag is maar, of men nu met f 80,000 er van af zal zijn, ja zelfs of het heelemaal wel praktisch uitvoerbaar zal zijn, het euvel weg te nemen. (N. v. N.) Kwartjesvinders. Een Duitsche ingenieur, verblijf houdende in een hotel van den eersten rang te Rotter dam, ontmoette gisteren in de Hoofdsteeg aldaar, waar hij wandelde, een hem onbekend man, die hem naar den weg vroeg. Hij gaf ten antwoord zelf den weg niet te weten. Met hun beiden wandelden zij daarop eenige straten door, totdat de Duitscher voorsloeg een glas bier te gaan drinken. Thans bleek de onbekende te weten, dat er op de Nieuwe- haven een café was, waar men goed Dort- munder schenkt. Zij begaven zich daarheen, namen plaats en eenige oogenblikken later verscheen er een derde persoon, die, al spe lende met kaarten, die in het café op een tafeltje lagen, een partijtje wenschte te maken. De gewone kwartjesvindersstreken werden in praktijk gebracht, met het gevolg, dat de Duitsche ingenieur in een ommezien 240 mark kwijt was. Nu riep hij de hulp der politie in, die den man, het laatst in het café verschenen, medenam naar het politie bureau in de Lange Torenstraat, waar hij bleek te zijn de van ouds welbekende Am- sterdamsche kwartjesvinder D. V. Geld had hij niet bij zich; daarmede had de derde man die den Duitscher op de straat aansprak en medetroonde naar de Nieuwehaven zich al lang uit de voeten gemaakt. Alsnu komt aan de orde de missive der Posterijen, waarin verzocht wordt ten behoeve van een te bouwen tijdelijk kantoor achter het tegenwoordige postkantoor gedeeltelijk op eigen terrein, gedeeltelijk op gemeentegrond, een strook van 4 bij 10 Meter, waarbij het verkeer geen belemmering zal ondervinden. Tevens wordt gevraagd wat betaald moet worden als op ’t Hengstepad een strook van 10 bij 10 Meter moet kosten, ook voor één jaar, ingaande na de kermis, terwijl het voor de paardenmarkt 1907 weer zal zijn opge ruimd. De Voorzitter deelt mee, dat dit ook in geheime zitting besproken is. Dat door dit voorstel wellicht wordt losgelaten de vroegere aanvraag om een gedeelte der vroegere Fran- sche school tijdelijk als postkantoor in te richten. Besproken is dat voor 40 M2 achter het postkantoor de huur zal worden bepaald op f 50 en voor 100 M2 op het Hengstepad f 150, het laatste echter onder bepaling, dat door ’t gemeentebestuur de plaats zal worden aangewezen, opdat geen der buren er hinder van zal hebben voor passage of lichtschepping. De heer Boersma kan zich met dit voor stel wel vereenigen, maar wil even opmerken, dat nu het laatste besluit over ’t afstaan van de Fransche school vervalt, zeker het eerstgenomen besluit over de bestemming van dat gebouw weer van kracht wordt. Schiermonnikoog schijnt een nieuwe toe komst tegemoet te gaan. Zaterdag althans is de eigenaar, graaf Bernstorf, met eenige hee- ren per stoomboot Reitdiep, kapt. Brand, van Groningen naar Schiermonnikoog gereisd. De graaf en de andere heeren zijn nog des avonds teruggekeerd. Wat de heeren er gezien hebben, heeft een goeden indruk op hen gemaakt, maar in hoeverre er zaken gedaan zijn voor verkoop of verhuur, hiervan zijn we vooralsnog niets te weten gekomen. Wel staat het vast, dat de graaf reeds menigen kooper heeft gehad. Joure. Atze de Vries, die sedert het over lijden van Dirk Glas de oudste ingezetene was, mocht zich daarin niet lang verheugen. Deze week is hij in den ouderdom van bijna 95 jaar, in ’t algemeen armhuis alhier over leden. Hij had den tiendaagschen veldtocht meegemaakt en was gerechtigd tot het dragen van het metalen kruis. Voor een paar jaar vierde hij met zijne echtgenoote, die hem voor enkele weken in den dood is voorgegaan zijne 60-jarige echtvereeniging. In den Gemeenteraad van Amsterdam is door den heer van den Bergh de vraag gedaan of de Gemeenteraad spoedig een voor stel betreffende de voorziening tegen werke loosheid tegemoet zal mogen zien. Namens B. en W. gaf de heer Jitta de verzekering, dat er zeer ernstig over gedacht werd, maar dat eerst nog eenige voorbereiding noodig was geacht, terwijl ook over steun der Regee- ring werd gedacht. De heer van den Bergh had een motie willen voorstellen, maar ’t bleef bij ’t voor nemen. Over ’t geheel was hij intusschen tevreden met het antwoord. Tegenwoordig waren II leden. Afwezig de heeren Schotman en Van der Meer, de laatste met kennisgeving. Daar de Burgemeester ook verhinderd was deze vergadering bij te wonen, fungeerde de heer Eisma als Voorzitter. De notulen werden gelezen en goedgekeurd. Ingekomen is een missive van den Inspec teur van Posterijen en telegrafie omtrent het tijdelijk afstaan van grond voor het bouwen van een hulploods voor de posterijen enz., daar de verplaatsing van het kantoor naar de Kerkstraat door de telephoon nog al moeielijkheden za] opleveren. Deze missive zal worden behandeld na het punt dat de agenda voor heden uitmaakt. Bespreking voorstellen Ged. Staten inzake locaalspoor- en tramwegplannen in Friesland, in verband met de belangen onzer gemeente. De Voorzitter stelt voor dit punt vooraf in geheime zitting te behandelen. Dit wordt goedgekeurd en zitting werd nu geschorst. Na heropening der zitting wordt lecture gegeven van een naar aanleiding der gehouden bespreking opgemaakt adres dat voorgesteld wordt aan de Prov. Staten te zenden. Dit adres bevat in hoofdzaak het volgende. Nu door Ged. Staten wordt voorgesteld zulk een belangrijk renteloos voorschot te ver- leenen aan de Ned. Tramweg-maatschappij neemt de Raad de vrijheid Heeren Prov. Staten te wijzen op de belangen van Bols ward. Met aandacht is gevolgd wat de bladen over de verschillende aanvragen om subsidie hebben gemeld, en verwacht was dat daarbij dadelijk het oog zou zijn gericht wat belang Bolsward zou hebben om inplaats van door de, tram door locaalspoor aan het spoorwegnet te zijn verbonden. De Raad verzoekt daarom aan die subsidie de voorwaarde te verbinden dat de tramlijn SneekBolsward veranderd moet worden tot lokaalspoor, wat hoogstens f 100.000 behoeft te kosten. De Raad wijst er op dat Bolsward telkens teleurgesteld is in haar verlangen om aan het spoor te komen, dat zij daarin bij andere plaatsen ten achter staat, dat vele fabrieken alhier het zullen moeten afleggen tegen de concur rentie van plaatsen met gunstiger verkeer, waarom de raad aan de Vergadering van Prov. Staten verzoekt de vereischte hulp niet langer te onthouden aan de aloude Hanse-stad, die naarmate barer krachten daartoe steun zal willen verleenen. Zonder discussie wordt dit adres goedge keurd met algemeene stemmen. De Voorzitter. Aan dit besluit zal onmid dellijk uitvoering worden gegeven, en ook aan ’t voorstel door den heer Boersma gedaan, om alle leden der Prov. Staten een afdruk te zenden. Met veel geraas kwam Donderdag middag een der klepels van den Grooten Kerktoren te Gouda naar beneden vallen. Hij kwam op een der afdakjes, uitkomende Achter-de-Kerk terecht en drong door de met lood bekleede zoldering heen. Juist had een jonge dame, die daar eenige bezigheden had verricht, dit vertrek verlaten, anders had dit ongeval nog wel eens ernstige gevolgen kunnen hebben. Een half uurtje later waren gemeentewerklieden reeds bezig het gevormde gat te herstellen. Dgbl. v. G. Joure. Als men zoo eens overdenkt hoe ’t nu is en ’t vroeger geweest moet zijn op ’t gebied van verkeer, dan is er haast geen grooter contrast denkbaar. Niet in ’t algemeen bedoelen we daarover hier een woordje te schrijven, doch enkel in betrekking tot onze communicatie met Sneek, in verband met het feit, dat a.s. Dinsdag 3 Juli voor 40 jaar de eerste stoomboot tusschen genoemde plaatsen in de vaart werd gelegd. ’t Was de bij velen nog welbekende ^Vlekke Joure,die onder directie van de heeren S. en A. de Haan, passagiers en goederen vlugger vervoeren en vaker daartoe de gelegenheid zou geven dan de beurt- en vrachtschepen, die tot 1866 de eenige gelegenheden te water waren, dit vermochten. Dat was een uitkomst en hjermee tevens aan alle eischen voldaan, zoo meende men toen. Wel zagen heel enkelen, die elders al eens in de spoor gereisd hadden, in hun droomen het stoomros nog eens door onze lage landen rennen, doch als ze ’s morgens hun boterham gegeten hadden, geloofden ook zij wel, dat die wel nimmer verwezenlijkt zouden worden, of 't moest zijn na lange, lange jaren. Edoch... niet altijd is droomen bedrog. Want nadat al heel spoedig de h.h. Plantinga en Trip, een tweede boot zzDe Libra" in de vaart hadden gebracht, werd er door poelen en plassen, lage landen en polders, een trambaan aangelegd, waarlangs van af Sept. ’86 het stalen ros in vlugge vaart eenige keeren per dag heen en terug snelt, meevoerende honderden passagiers en duizenden kilo’s vrachtgoederen. Enzoo vraagt een onbekende in deze stre ken, nu varen er zeker geen stoombooten en schepen meer? O, jawel, naast één veerschip en andere scheepsgelegenheden, zijn er thans drie stoombooten in de vaart, n.l. De zzLibra I en II," ondernemer de hr. H. Kramer, en ffVlekke Joure," (niet de oude van vroeger meer) ondernemer de heer S. Dijkstra. Wel mochten we dus zeggen, dat er een groot onderscheid is tusschen de verbindingen van Joure met Sneek vroeger en thans. Leeuwarderadeel, 28 Juni. Op het terrein van het pompstation der Leeuwarder water leiding aan den Rijksstraatweg onder Goutum bevinden zich gemetselde koelbakken, waarin het heete water uit de machine wordt geloosd. Hoewel deze bakken door palen met stekeldraad en boompjes van het andere gedeelte der omgeving zijn afgescheiden, wist bet tweejarig jongetje van den machinist v. d. Vleck door de afsluiting te komen en geraakte in het heete water van een der bakken, waarin het jammerlijk verdronk. Eemewoude, 28 Juni. In ’t laatst der vorige week heeft visscher Geert Kleinhuis een spierwitte aal in een zijner netten ge vangen. Het beestje weegt ruim een half pond en beweegt zich levendig in de kaar. Artis te Amsterdam is reeds over dit natuur wonder ingelicht’t zal waarschijnlijk daar heen worden opgezonden. Hepk. Nieuwsbl. v. Fr. Sneek, 28 Juni. Bij de politie alhier is aangifte gedaan van een ergerlijke mishande ling van een oude vrouw V., die in den laten avond van Zondag jl. geroepen werd bij een ziekelijk kind. Nadat ’t oudje binnen was getroond, wist men haar duidelijk te maken, dat zij ’t zieke wicht had betsjoend. Een bange dag. Donderdagavond ging, als gewoonlijk, de visscherman Auke Boot met z’n 12-jarig zoontje naar het Sneekermeer, om dobbers uit te leggen. Het werd de moeite niet ge acht om voor den nacht nog naar huis te gaan, waarom vader en zoon een hoop hooi opzochten, om te overnachten. Heden ochtend was het echter kwaad weer en B. vertrouwde het dus niet om de dobbers op te halen, maar kon ook niet naar huis gaan, want... de dobbers beteekenen voor hem z’n brood. Er werd dan maar gewacht op kalmer weer, maar ondertusschen verkeerden vrouw en kinderen in bange vreeze, daar B. anders om een uur of 8 reeds thuis was. ’tWerd nu 9,’ 10, 12 uur en nog geen man en vader thuis. Allerlei praatjes gingen reeds door de stad. Zelfs had men de drij vende boot reeds gevonden, men vermoedde dus het ergste. Gelukkig bleek zulks onwaar. Om een uur of twaalf had B. het toch maar gewaagd de dobbers op te zoeken, even later geholpen door den visscherman Jan Venema, die uit eigen beweging met z’n boot er op uit was gegaan om de vermisten te zoeken. Hoewel met veel moeite gepaard, werden toch de dobbers geborgen en arriveerden ze hier heden namiddag kwart voor vijf, ver welkomd door een 4-tal kinderen, die zich al in de nabijheid van ’t Op bevonden. De kinderen met hun broer gingen de stad in natuurlijk, waar het dan ook ras van mond tot mond ging: zzZe zijn er weer." Geluk kig maar I Wonseradeel, 26 Juni. Bij de heden ge houden verkiezing van een Raadslid, wegens het vertrek van den heer S. D. de Jong, is slechts ééne candidatenlijst ingeleverd en wel met den naam van den heer J. J. Timmer te Kimswerd. Deze is mitsdien verkozen verklaard. Lemmer, 27 Juni’06. Naar wij uit goede bron vernemen, moet het plan bestaan, alhier een melkfabriek van geconserveerde melk op te richten, op dezelfde wijze als zzHollandia” te Bolsward. Naar geschikt terrein is reeds uitgezien en als men voldoende toevoer van melk kan krijgen, is dit plan zoo goed als zeker. Bolswardsche Courant I

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1906 | | pagina 1