Kieuws- en Advertentieblad 9 BOEREPLAATS, Weilanden en Huizer EXMORRA. B Weiland - Kimswerd.^^ 3 9 S3 I .^„„...-^i^olsward en Wonseradeel. 1906. 45ste Jaargang. Verschijnt Donderdags en Zondags. No. 92. .1 Het Donderdag 15 November. V Twee perceelen Weiland onder KIMSWERD: Eene Boereliuizing i op Exmorrazijl, ongeveer 30 X 363/4 a WRn A."MDT?NT nnrL»an O TI IJ ae arbeiderspartij zal ons vereenigen, want het vraagt niet naar geloof, naar wijsgeerige overtuiging en abstracte zaken, maar het' vraagt alleen: „wilt ge met ons strijden ter „bereiking van één grootsch ideaal, n.l. be schaving en ontwikkeling brengen voor allen „en het levensgeluk van allen verhoogen.” Als we spreken over //de nieuwe strooming van onzen tijd,” die alle gemoederen in be weging brengt, dan moet een terugblik ge slagen worden in 't verleden. In de grijze oudheid het oog vestigende op de beschaafde volken, zien we, hoe b.v. bij de oude Grieken en Romeinen, slechts een klein deel deelnam aan den strijd; de groote menigte waren slaven en verkeerden in een staat van onder drukking, waarvan we gruwen, ’t Grootste deel van het volk werd beschouwd als z/zaken” als //koopwaar”. Daar verscheen als een reddende engel het Christendom in zijn reinen en zuiveren vorm eu dat eerste Christendom voerde een edelen strijd en maakte voor een deel een einde aan die jammerlijke toestanden, 't Drong door inde Germaansche, meer noordelijke landen, waar de toestand wel iets beter was, maar waar het toch de lijfeigenschap ter bestrijding vond en bevrijding predikte. Zoo maakte het voortgang, maar... nog in de 13e eeuw werden duiven losgelaten, ter herinnering aan bevrijding uit slavernij. VOOR 2. be- dik- 1 0 -;baar a 5 Cent. alle zijden en grieven een internationale verbroe den arbeider heerscht een rechtde opstanden in ADVERTENTIEPRIJS: 1—7 regels '50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4' ÏÏGI llllSttlIl ge van den arbeid, ge zijt geroepen om vrijders te worden 1” In 1872 werd het Haagsche congres van arbeiders gehoudenorganisatie onder de arbeiders was het gevolg, doch de S.D.A.P. kwam vooral op, na de nederlaag, die Tak van Poortvliet in 1894 leed met zijn kies wet. ’t Leger was nog niet geoefend, de discipline vooral onder de arbeiders ontbrak, men begreep dat betere organisatie noodig was, hef ministerie Tak viel en zoo ontstond in 1894 te Zwolle de partij, die nog steeds de belangen der arbeiders voorstaat. Over 't program dier partij, dat zoo wijls verkeerd beoordeeld wordt, wil Spreker ’t een en ander zeggen. Dat program is niet in strijd met de een of andere gods dienstige overtuiging. Men wil eenvoudig aansturen op een andere productiewijze, die gevoerd moet worden door de gemeenschap, opdat ook allen de vruchten kunnen plukken. Men vindt wijsgeeren, die de nieuwe wereld- strooming toeschrijven aan verschillende oorzaken, maar ook zijn er die wijzen op de wisselwerking. En er zijn velen ook, die den strijd mee voeren gedreven door hunne Christe lijke gevoelens. Zij herinneren aan het Christendom der eerste eeuwennaast het Kruis de vaan der volksbevrijding en om die vaan dienen we ons allen te groepeeren. Dat program heeft dus voor ieder plaats, plaats ook voor hen, die uit de intellectueele wereld en uit wijsgeerige overwegingen reeds toetraden. Terecht schreef ook Troelstra, dat alle meeningsverschillen besproken kunnen worden, maar dat we in den strijd, dien we te voeren hebben, allen moeten bezield zijn door een zelfden wil en aan die macht is niet te weerstaan. Spreker wil enkele figuren uit het verleden oproepen en wel uit den groep der Christelijke socialisten, figuren die tot ons spreken en spreken zullen tot alle nageslachten. En dan verrijst daar in de eerste plaats de abt Félicité Robert de Lamennals in 1782 te Saint Malo in Frankrijk geboren. In zijn jeugd had hij* gezien de Fransche omwen teling; de omwenteling van 1839 oefende eveneens een machtigen invloed op hem uit en uit een gevoel van medelijden en sympathie koos hij de partij der verdrukten. Daar ver scheen zijn blad Z/L’ Avenir”, waarin hij zijn ideeën verspreidde. Hij kon niet dulden, dat de kerk de slavin zou zijn der heerschende klasse, hij kon de onderdrukking der arbeiders niet zien. Hij brak met het verleden en zag zich in 1833 omringd door tal van jonge lieden, die zijn lessen volgden. Verschillende werken verschenen van zijne hand, als: z/Progrès de la revolution”, WL’ esclavage moderne”, waarin hij bet egoïsme bestreed en de arbeiders aanmaaude tot vereenigden strijd. Maar vooral zijn//Esquisse d’ une philosophie” deed de wereld ontstellen. Op gemompel en gefluister volgde gejubel, want men begreep dat daar een stem weerklouk, die opging en opkwam voor recht en ge rechtigheid. Wel slingerde de kerk haar banvloek tegen zijn werk, wel werd hij tot een jaar gevangenisstraf veroordeeld, ’t deerde niethet zaad was gezaaid en de vruchten zouden rijpen veelvoudig. Een ander figuur was de predikant Morice te Londen (1895 1872). Bij zijn graf werd gezegd, dat hij een der diepste, hooghartigste en een der moedigste geesten was der 19e eeuw, die voor zijn landgenooten op den voorgrond had gesteld, dat het vasthouden aan het oude geloof wel degelijk kou samen gaan met den edelen, den vurigen strijd voor het lot der arbeiders. Hij trad voor het voetlicht met de leuze van den Christelijken socialist in Engeland. Vooral coöperatie werd door hem bevorderd en in het parlement wist hij een betere wet op de coöperatie te verkrijgen, die in de eerste plaats den arbeider ten goede kwam. Colleges werden door hem opgericht, waarin vooral jeugdige arbeiders zich konden ont wikkelen. Deze stroomingen van meer godsdienstige zijde treffen saam met de groote wereld- strooming, die vooral door Karel Marx werd ingezet en aangeheven met dat begeesterende woord, dat ging van Noord tot Zuid, van Oost tot West en dat overal weerklank vond, het woord//proletariërs van alle landen, vereenigt u!” Met opzet hebben we deze //Inleiding” van den Spreker zullen we ’t maar noemen, eenigszins uitvoerig uiteengezet. Met opzet omdat de Spreker ’t kon ook haast wel niet anders waar hij vervolgens den strijd der S.D.A.P. schetste, vrij wel hetzelfde verkondigde en herhaalde, wat ook door anderen, die hier vroeger optraden, reeds op dit gebied te berde werd gebracht. Men boude ons dus ten goede, dat we het volgende deel der rede meer beknopt teruggeven. Spreker vervolgt: 1 Tegen de misstanden der maatschappij, tegen het vele ongerechtige in onze samen leving voeren we strijd. En als we enkele dier misstanden aan ons oog laten voorbijgaan, dan verrijst in de eerste plaats: de oorlog. Waartoe die wreedheid Waartoe dat zegenen der vaandels door de voorgangers der kerk? Die oorlogen ontstaan door de botsing der kapitalistische belangen. Duizenden veron gelukken op het slagveld van den arbeid, honderden worden verminkt op het veld van den landbouw, maar op het oorlogs- terrein is het oneindig verschrikkelijker, getuige de wreedheden nog onlangs in Indië gepleegd. Daartegen verheft zich de arbeiders partij, de burgerij doet ook wat, maar ’t is meer schijn. De wereldvrede kan niet ge waarborgd worden door Vredesconferenties, hij kan alleen verkregen worden door de kracht der arbeiderspartij, die zich forsch verzet tegen den oorlog. Vervolgens besprak Spreker: de ongelijke verdeeling der maat schappelijke welvaart2/3 onzer gezinnen verdienen nog minder dan f 13 per week; de slechte woningtoestanden-. 28,3 procent bewonen nog één kamer, dikwijls zonder genoegzame luchtverversching en onvoldoend licht; den te langen arbeidsduur48,5 procent werkt nog meer dan 10, 43 procent nog langer dan 11 uur per dag; de tuberculose: men ontstelt over de mijnramp te Courières, men verschrikt als een stad verdwijnt, maar wie telt de verwoestingen, die dagelijks door ziekte, door de tering vooral, onder de arbeiders wordt aangericht?; de kindersterfte in Juli eu Augustus 1904 stierven er te Maastricht alleen 212 kinderen uit de arbeidersklasse tegen 15 uit die der meer- gegoeden. Het is Christenplicht tegen der gelijke toestanden op te komen en den strijd der gerechtigheid te strijden! Na de pauze, die nu volgde, besprak Spr. het streven der nieuwe wereldstrooming in coöperatie, vakbeweging en politiek. De nieuwe wereldstrooming moet de oude maatschappij verfrisschen en een nieuwe geboorte daarstellen en bij 't af brokkelen der oude kapitalistische samenleving werkt de arbeider mee aan den opbouw der nieuwe. In //Coriolanus” van Schaekspearre spreekt deze zijn minachting uit over het volk met de woorden: //gij fragmenten!” En terecht merkt Morice op, dat in die verachtende woorden, voor de massa een groote waarheid schuilt. Want zoolang ze verdeeld is, zoo lang ze uit //fragmenten” bestaat, zoolang vermag ze niets, maar krachtig zal ze zijn en een alles bezielende invloed zal er van haar uitgaan, als ze als één man zich schaart onder de arbeidersvaan. In 1862 werd te Londen een zeer groote internationale nijverheidstentoonstelling ge houden. Zooals gewoonlijk moesten de arbei ders zich belasten met het plaatsen en op stellen der machines, de verpakking en verzending der goederen en zoo kwamen daar duizenden arbeiders uit verschillende landen en gewesten samen. En ziet van werden gelijkluidende klachten gehoorden dering volgde. In de ziel van krachtig gevoel voor Polen waren in denzelfden tijd met forsch en ruw geweld onderdrukt en zietde eerste internationale arbeidersconferentie in 1864 was een protest daartegen. In ons land werd het 5e congres der //internationale* in 1872 gehouden en ver tegenwoordigers uit verschillende vreemde landen waren daar opgekomen. Daarna scheen de ^Internationale* in te sluimeren, maar in 1889 op de Parijsche wereldtentoonstelling ontwaakte ze weer en werd de geest weer vaardig en wakker; verschillende congressen volgden daarna, o.a. te Parijs, Brussel en Zurich, Een internationaal bureau van arbeid, Notaris S. VAN DÉR BURG te Makku zal op Woensdag 21 November e.k., avonds 6 uur, in de herberg „UN1A” K imswerd, finaal verkoopen I. 3-40-20 hectare ten zuiden aan r Harlingervaart nabij de Bedelaarsvaart, Ge 9V4 X ƒ457. II. 1-34-60 hectare aan den Pingjum Halsband, nabij het vorige. Geboden 37/ X ƒ379. Beide tot 5 Maart 1911 verhuurd aa PIER DIJKSTRA, perc. I voor ƒ285 e II voor ƒ87,50 per jaar. Breeder omschreven bij biljetten. thans in gebruik bij den Heer C. T Groenenstein. Beide perceelen zijn te aanvaarden 12 Mi 3 maanden. 1907. r t Donderdag 22 November e.k. zullen ,,’t HOF VAN HOLLAND” te Bolswai provisioneel worden geveild In de middeleeuwen vinden we de organi satie van den arbeid in den vorm der gilden, doch de gezellen waren nog te veel onder worpen aan den meester die het loon regelde en bepaalde, terwijl beroep niet baatte. De industrie werd er door beperkt, de nij verheid kon hare vleugelen niet uitslaan. En als later de stoomkracht op .die nij verheid wordt toegepast, verrijzen groote fabrieken en de arbeiders werken in groote werkplaatsen. Van groote beteekenis, van groot nut zou ’t geweest zijn als de voortbrengingsmiddelen niet in ’t bezit waren gebleven van enkelen, maar van de gemeenschap. Men zocht goed- koope arbeidskrachten in den vorm van vrouwen en kinderen en lange arbeidstijden volgden door 't verkeerde stelsel. En tegen dat stelsel, tegen die uitbuiting vooral, treedt de beweging der arbeiders op. Ook de burgerklasse heeft zich door verschillende omwentelingen, getuige de Fransche revolutie, moeten opmaken, om hare rechten te ver krijgen. Maar de angst bleef en werd in jammerklachten geuit. Steeds groeide en groeit het leger dat aanleiding gaf tot dat overal weerklank vindende woord „Ontwaakt verworpenen der aardeTot die verworpenen klinkt het: //niets zijt ge en alles moet ge worden!” De strijd der burgerklasse heeft een nieuwe bevoorrechte klasse geschapen, doch de arbeidersklasse wil stichten een maatschappij van gelijk berechtigden, zoodat tot hen kan worden gezegd; (Slaven waart zelfs werd te Brussel gevestigd. Met deze bewegingen ging samen het opkomen en de bloei der vakvereenigingen, die hare leden bij duizenden en tienduizenden tellen en vooral in Engeland een hooge vlucht namén. In 1904 telden ze daar een ledental van 1.866.755 met een inkomen vau 2x/2 mil- lioen pond sterling. Voorzeker een groote machtIn Duitsghland telde in 1905 de bond van minder ontwikkelde arbeiders 98386 leden, die der meer geschoolde arbeiders 1.429.303 leden. Ook die cijfers spreken! Onze Nederlandsche vakorganisaties zijn wel zoo groot niet, maar zij zijn in de goede baan en met trotsch wijzen we op den diamantslijpersbond, op den bond van onder wijzers, op den bond van gemeente-werklieden. En wat nu de politiek aangaat? Steeds zullen onze afgevaardigden in de Tweede Kamer de eischen der arbeiders voorop zetten en nu moge men daar soms medelijdend de schouders ophalen, van de Kamertribune gaat niettemin een machtige propaganda uit voor onze beweging, want in de verslagen der Kamerzittingen kan men lezen al is het dan ook een flauwe naklank van ’t gesproken woord hoe de afgevaardigden der arbeiders ook daar hun socialistisch ideaal verkondigen en hoe zij aandringen, o.a. op een verkorten arbeidstijd, op een betere loonregeling. Een feit van groote beteekenis is, dat ook de jeugd der arbeidende klassen zich organi seert en dat er onder haar opgaat een zucht, een roep naar meer kennis, naar meer ont wikkeling. Men vraagt om beter volksonder wijs, men vraagt om schoolvoeding en school- kleeding waar die noodig zijn, steeds weer en met meer klem wordt aangedrongen op kosteloos onderwijs en telkens moet op dat aanbeeld worden gehamerd en die eisch worden vooropgesteld. Want beter ontwikkeling vooral is een der eerste eischen van propaganda voor onze zaak. En daarom ook vorderen wij, dat, ook uit onze klassen, zij die van goeden aanleg zijn, gratis gebruik zullen kunnen maken van de inrichtingen voor hooger onderwijs. Niet de njksten, maar de besten, de meest ontwikkelden moeten het bestuur in handen krijgen. Aan. geschoolde en ontwikkelde medestrijders vooral, ontbreekt het, en daarom een woord van hulde aan die jonge strijders en strijderessen voor onze beginselen. Ln Belgie telt men tal van deze vereeni- gingen van jonge medestrijders; in 1886 werd de eerste vereeniging opgericht, die zich vooral tegen het militairisme kantte en in 1900 reeds 130.000 leden telde. Bladen als De Loteling en andere worden in de kazernes verspreid. In Frankrijk handelt men in denzelfden geest; ook daar vereenigingen van jonge strijders; in Polen, Noorwegen, Engeland en Duitschland maar daar flinker aangezet ontwaart men dezelfde strooming. Ook in ons land wordt deze organisatie en ontwikkeling der jeugd ter hand genomen, maar ’t is nog slechts een begin. En toch kan de democratie alleen opbloeien en sterk worden daar, waar ontwikkeling is vooraf gegaan; dat leert de geschiedenis. En als die ontwikkeling gekomen is, dan zal de massa vragen om hare rechten, vragen ook om eerbied voor haren arbeid. Zwaar is er door de heerschende klasse gezondigd; ze heeft een verregaand misbruik gemaakt van hare macht, ze heeft de rechten der arbeiders gekrenkt, en thans verschijnt daar voor haar de vertoornde Mozes, die een eind wil maken aan den staat van overheersching en van machtsmisbruik. Eensgezind dient de strijd gevoerd te worden; eensgezind als de reizi gers in dat bekende, overschoone verhaal van Lamennais Z/Le rochet et les voyageurs*, die gezamenlijk het rotsblok afwentelden, dat hun den weg versperde, vereend als de tal- looze korrelen onzer dijken eu zeeweringen, ’t Ideaal der arbeiders van thans is grooter dan dat der burgers van vroeger: ’t is een vrijmaking van allen, een meeleven van allen, ook aan de geestelijke zegeningen. En dat ideaal moet worden nagestreefd! Dan zullen we in de toekomst zien een arbeiderskunst. Dan zullen er verrijzen tempels, gewijd aan den arbeid, tempels welker wanden zullen prijken met de producten van den kunstzin der arbeiders, tempels waarin die arbeiders zullen samenkomen en waar het Christendom zal verrijzen in zijn schoonsten vorm, den vorm der liefde tot den naaste! Bolswardsche Courant I

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1906 | | pagina 1