Nieuws- en Advertentieblad Bolsward. en Wonseradeel. Zondag 13 October. I 1907. 46ste Jaargang. Verschijnt Donderdags en Zondags. No. 82. Nog eens: tie Broerekerk. I De briefwiksel fen Jouw, Bin en Dark. XL1X. VOOR B i n. o a n mar BINNENLAND. <r van de //Slieren de kolossale het stadsbestuur, hier weer te geven. een groot werk, duizenden ponde nu duidelijk ABONNEMENTSPRIJS: 80 Cents per 8 maanden. Franco per post 95 Cents. Afzonderlijkenos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. ADVERTENTIEPRIJS: 1—7 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. Groote Klooster stond, ziet men nu eene Herberg en Tuin, welke door de vier Kerk voogden, die thans bij de Magistraat verkozen moeten worden, tot onderhoud der Kerk verhuurd wordt. (Onder vriéndelijke dankzegging voor het ons verstrekken der noodige bronnen, en voor 't vertalen der latijnsche inscriptie, be velen wij ons blad bij voortduring aan bij allen die op oudheidkundig gebied in staat zijn, menig interessante bijzonderheid aan de vergetelheid te ontrukken. Redactie.) ’t tsjoar hie de oare moarns us faem hjar bedjak oan, mar oars is ’t ridlikjes gien. Dy fammen binne wol ris forjitlik. Dat habbe wy ek wer sjoen oan ’e Kubaerder bran. De Koaiboer hat de tongblier. Asikjouns dy bosken protters nei de koaijen reisgjen sjuch, tüzen is ien, den tink ik wol: yn inkelde dagen scil de siikte hiele Fryslan oer wêze. It hinget oan en de fugels bringe it oer, hab ik my wiismeitsje litten. En dü gietst mei Allerheiljen bAten us lanpeallen, Bin. It moeit my. Nije wike oer kom ik yet efkes op jimme pleats. Allicht for it lést. Ik mei der net om tinke, ho’t alles foarby giet yn 't libben. Fen herten it béste en de groetenis, ek oan Hylkje. Jimme ald-frjeon S., 10-I0-’07. JOUW. Brief fen Jouw Béste Frjeon! It is al wer in hiele toarn lyn, sünt ik dy de léste kear skreaun ha. It moat wer ris wêze. Jonge, hwet hat it waer him omswaeid en wer omswaeid. It wetter wier op en it gêrs ek. Nou habbe wy mei in pear reinige dagen in flap wetter krige, mar gêrs scil der wol net mear komme. Lokkich det der lynkoeken en bieteblêdden binne. It fé scil mei koarten op moatte. De léste moarnen wier it sims ierdetsjuster, men koe de kij faek net fine. Dammen en jisters wirde sa blabsich, it moaije is aerdich fen it moarnsmelken óf. Forline Snein hab ik us aide bürman Sierd mei it wiif in dei to iten hawn. It hat Maeije al in jier wést, shut hja hjirwei nei de Snitserkant forfearn binne. Hja wieren tige op ’t skik. Master en masterke kamen op 'e neidei ek, op in kopke thé. Wy habbe mei- inoar drok praet oer aid en oer nij, dêr wier de ein fen wei. Oer hjerstmelken en kleisykte, oer lanhearren en dongriden, oer kij en kommizen, oeral oer. Ek al oer domenys en polletyk. Sierd-en-dys nije domeny en syn oare helte, z/in echt hollanderke”, sei er, hiene bot tsjin op it melken sa ier yn ’e moarn. Foart nei fjouweren habbe hja oarnaris de kij al yn ’e jister, neist de pasterije-tiin. Dat giet dêr den syn aide gong. Mar fen 't simmer wier domeny op in kear by Sierd kommen mei it forhael, det pastoarske faek net sliépe koe fen it balten fen de kij en eft de boer dy yn ’t forfolch net om saun Are melke koe, ynpleats fen foart nei fjouweren al. //Nou”, hie Sierd sein, /zscoe it net better wêze, domeny, det jou wiif den mar ris yn it moaije waer sjucht”. Ho it letter gien is mei domenyske hjar slieperij, dat koed er net wier meitsje. #Wy binne by uzes dwaende der minsken fen to meitsjen, it is goed slach fen folk, mar hja binne hwet jong en An- bidreaun, hja moatte yet in boel leare”, sei us aid frjeon. En master lake hertlik om syn goede wirden en frege eft it net de forkearde wrald wier, det de gemeinte domeny learde. Stimmerij en steatssaken kamen ek op it aljemint. Master wier fen gedachten det it mei de librale partij in echte deade boel wier, dêr siet gjin foart mear yn, de sosjale aksje wier der tit en nou wier er yn ’e pogge. Der wier gjin goeddwaen mear oan. De partij, dy’t earen safolle dien hat for Jan en folk, hat it wirk tit hannen jown. Dat is syn dea. Oare partijen fen de foardtgong habbe hjar der nou master fen makke, fen de died. Sa is de sosjale aksje forfearn. Hwet eartiids de libralen diene, dat bidoele nou de sosjalen. De namme docht er lykwols net ta. It selde ding, oars neamd, is it kerstendom fen de died. Du bist wol hwet sosjael, mar du stietst boppe de partijigens fen in partij. //Alle minsken binne myn broerren”. //Ho Ijeaflik is ’t det minsken hbje as broerren”. //Dêr’tde Ijeafde syn honk hat, dér is de Heare, dêr stjürt Er syn segen en jowt Er syn heil, yn ’t ivige libben”. Dat is dyn leare. Eft de partij dy lear net balde kin ef net wit ef forjit? De Ijeafde, de alomfettende, wier net hoask mear by de librale partij, mar is ’t ek net by de sosjale partij fen nou, dy’t op syn bar ek Andergean soil, oan iensidigens, dér it hege idiael, it brede, ommers by kwynt en forwirdt. Dat idiael ken gjin partij, en gjin partij hat it.'Sjuch Bin, Master giet wol ris hwet forheven. Mar wy habbe foun det de lytse bazen en winkelljue mear soargen en bikommernissen habbe, as faek hjar feinten en arbeiders. In hopen wolle dit net sjêh, sa ’t liket, mei opsetsin net. Op alle- gearre moat past wirde! Us Master praette der fen, det by it winterhealjier oer Fryske-les jaen scoe oan in stik ef tsjien greate bern. Dit giet fit fen it Seiskip for Fryske tael- en skriften- kennisse. Ik fyn it mar moai det de jonge ljue hjar eigen tael leare. Sa lang it Frysk biwarre bliuwt, scille der Friezen wêze. In Fries sAnder Frysk is gjin Fries. En hwet den wol? Snein-to-joun hab ik lést hawn fen hóf- sjongers. Wy binne hwet ringenetten en Uutsjes kwyt rekke en vis hjerstkealtsje oan Godeke de Hockauwert is raadselachtig, ook om den vorm waarin ’t hier voorkomt. Zonder beteekenis zal het er echter niet gebeiteld staan, dat mag men vast aannemen, doch wat de tijdgenooten duidelijk of bekend zal zijn geweest, is nu voor ons niet meer op te diepen. Ook de naam Hockauwert is ons onbekend. Het vindt nergens tegenspraak, dat het //Groot klooster” te Bolsward werd gesticht door eenige //Edelen en vrome luyden uit het kwartier van Westergo in’t jaar 1270”, en doorgaans werd het stichtingsjaar der kerk gesteld op 1281, maar reeds Winsemius heeft in zijne cronyck opgemerkt dat de kerk reeds vroeger werd gebouwd maar in genoemd jaar de Franciskaner paters zich in dit klooster vestigden. In het in 1786 verschenen werk //Tegenwoordige Staat van Friesland” lezen wij hieromtrent nog nader: (in hedendaagsche spelling gebracht,) //Het opschrift dat in deze kerk gevonden wordt, heeft bij haastige lezers wel aanleiding kunnen geven om het jaar 1281 voor het jaar der bouwing te houden, hoewel ’t inderdaad niet anders be paalt, dan ’t jaar, waarin de Minderbroeders eerst hun verblijf binnen Bolsward gevestigd hebben en ’t klooster bewoond is geworden door die orde. Het klooster, dat weleer bij deze kerk was, werd in de 13e eeuw bewoond door monniken, te dien tijde Gaudepten genoemd, doch in ’t jaar 1473 op den 4 April deden twee voorname edellieden Douwe Sjaardema en Godschalck Jongema de Gaudenten ver trekken en stelden, volgens een verdrag tusschen de voornaamste Edelen dezer pro vincie en den paus getroffen, de Observanten in hun plaats. Dit klooster is in 1503 den 31 Augustus afgebrand, terwijl de kerk staan bleef; doch Winsemius schrijft dat het klooster in 1580 vernield is, zoodat het na den brand weer opgebouwd moet wezen. Omtrent deze kerk vonden wij daar verder nog: Deze kleine kerk van ’t Groote klooster is eerder dan de groote tot den godsdienst der Hervormden geschikt en van den toestel der Roomsche godsdienstoefeningen gezuiverd, zijnde daarin de eerste hervormde kerkreden gedaan in den jare 1572 door eenen Johannes Janszoon, ook wel genoemd Johannes Hansii, een Bolswarder van geboorte; ook zijn op den laatsten dag van Juni 1579 de Her vormden in deze kerk plechtig vergaderd om eenen vasten Leeraar te kiezen en is de keuze toen op Ruardus Acronius van Alk maar gevallen, hoewel hij deze beroeping niet aannam. Schotanus, pag. 7 64, handelt ook over de eerste prediking in deze kerk en op pag. 817 en 832 deelt hij nog vele bijzonder heden mee betrekking hebbende op den overgang der kerken en die te uitgebreid zijn om Wij bepalen er ons hier bij, dat Bolsward een der eerste stéden was, die na de ver overing van Kampen door Lalain, bij den aartshertog Matthias en de Staten aandrong op vrije en openbare uitoefening van gods dienst en onderhoud hater dienaars verzocht den 23 Juli 1578, terwijl op den 15 No vember 1579 eendrachtig werd besloten de vrije oefening van den hervormden godsdienst toe te laten, hebbende daarop in de maand Februari van ’t volgende jaar de Roomsche godsdienst als heerschende plaats gemaakt voor den Hervormden, doch niet zonder //onstuimige en wettelooze plondering der kerken door de soldaaten ook te Bolswerd”. In de //Broerekerk” is om dezen tijd ook voor de eerste maal het Nachtmaal gehouden, terwijl het voor de 2e maal in 1580 vrij zeker in de Groote kerk is gevierd. En eindelijk meenen wij ook nog melding te moeten maken van het volgende, geschreven op het einde der 18e eeuw. De //Broerekerk”, door ouderdom bouw vallig zijnde geworden, werd onlangs’merke lijk verbeterd, zijnde het dak geheel ver nieuwd, het binnenwerk hersteld en het torentje, weleer op 't midden van het dak geplaatst, afgebroken en aan het westeinde in koepelvorm weder opgebouwd; gelijk toen ook het oude orgel dat in 1635 door Anthon Verbeek gemaakt en in 1745 vernieuwd en vergroot was, door den kundigen maker van ’t orgel in de Groote kerk, den heer Hinz verbeterd is geworden. Ter plaatse waar bij deze kerk weleer 't Leeuwarden, 10 Oct. Tot lid van de Provinciale Staten is gekozen de heer P. G. Halbertsma te Grouw, lib., met 3319 stem men. De heer J. D. Krijgsman te Leeu warden, soc.-dem., verkreeg 3081 stemmen. Bartlehiem, 10 Oct. ’t Is zeker de ver melding waard, dat de veehouder R. Seinstra in het naburige Oudkerkerklooster zijn stam- boek-enterstier, /lijmen VI”, die reeds drie maal bij publieke veekeuringen bekroond werd, thans heeft verkocht aan vereeniging” te Tjerkwerd voor som van f 800. Franekeradeel, 9 Oct. Toen de dijken van den Zuiderpolder nog in onvoldoenden staat verkeerden en zeer veel buitenwater doorlieten, bleek het stoomgemaal, geheel naar nieuwe constructie, genoeg capaciteit te bezitten om het water binnen den polder op gewenscht peil te houden. Men had den molen van den voormaligen Hitzumer polder als reserve laten staan, teneinde zoo noodig dienst te kunnen doen. Nu zijn dijken, dammen en duikers in voldoenden toestand, slooten en toevoerka- nalen naar de voorschriften in orde gebracht, en de Hitzumer molen, die met de bijge bouwen kostbare herstellingen vordert zal worden verkocht. Het voordeel, dat zulk namelijk de inpoldering van maten lands, geeft, wordt gezien. Als rechtspersoonlijk lichaam heeft het bestuur van den polder de macht om alles in voldoenden toestand te laten brengen. En vroeger? De eene pachter ging de sloo ten verdiepen en schoonmaken, en de andere liet Gods water over Gods akker loopen. Wat stoorde hij zich aan de boodschappen van de z.g. gecommitteerden. Wie doet je .wat? Die bestuursmannen van de kleine pol- derkens hadden geen macht om onwilligen te noodzaken datgene te doen, wat voor voldoende droogmaling noodig was. De groote verbetering hebben wij in hoofdzaak te danken aan den man, wiens naam het stoomgemaal draagt. Repk. Nieuwsbl. v. Fr. Warns, 8 Oct. In eene burgerwoning, bewoond door O. S. alhier, ontstond door het omvallen van ’n petroleumlampje brand, welke zich aanvankelijk ernstig liet aanzien, maar gelukkig door rappe handen tijdig gebluscht kon worden. Het perceel bekwam slechts onbeduidende schade; van den bewoner gingen echter verschillende voorwerpen verloren, waarvan ’t verlies door assurantie gedekt is. Fr. Zuidwesthoek, 8 Oct. De Zeeuwsche mosselaars, die telken jare achter de kust alhier verschenen, om hun bedrijf uit te oefenen, blijven tot heden dit najaar absent. Zij moeten zich ophouden bij Enkhuizen, waar nieuwe mosselbanken ontdekt zijn. Alhier wordt thans door eigen visschers met de kor gewerkt. De vangst wordt via Harlingen naar Engeland vervoerd. Per baal A 100 KG. wordt 70 ct. besomd. De Leeuw. Crt. schrijftOp het sta- tionsterrein te Leeuwarden staat sedert kort een zeer vernuftige weeginrichting voor spoor wagens, al dan niet beladen. Op deze inrichting, vervaardigd te Stock holm, is men in staat een geheelen trein achtereenvolgens te wegen. Men behoeft den trein slechts langzaam over de brug dier inrichting te rijdeneen aan de inrichting bevestigde wijzerplaat geeft telkens als er weer een wagen op de bascule staat, het juiste gewicht aan.. Ons werd onder ’t oog gebracht, dat meer malen het stichtingsjaar der Broerekerk wordt gesteld op het jaar 1281, dit vindt zijn grond waarschijnlijk in een latijnsche in scriptie, die vroeger hoog in den zuidmuur van ’t koor geplaatst was, en waarop dat jaartal voorkwam. Deze steen is voor korte jaren verwijderd, en naar wij meenen aan een architect ten geschenke gegeven, maar of dit stuk van historische waarde nog be staat, en waar ’t thans verblijft is ons on bekend gebleven. Het niet machtig zijn van het latijn heeft wellicht eenig schrijver parten gespeeld door dat jaartal aan te zien als het jaar van den bouw dezer kerk. Hoewel nu de steen is verdwenen, is evenwel het op schrift nog behouden gebleven en in gulden letters prijkte die zwarte zerksteen met het volgende opschrift: Quod de formavit Papismus vera reformat religio, et pietas voce Sonante Dei. In ruinose opere antiquo monumentum sequens inventum est Orate pro anima Godeke de Hockauwert. Anno Domino MCCLXXXIFratres minores primo inceperunt morari in Bodelswert. Tempora queis templi fundamina jacta (vestustas Invida, vah rebus! dicere me vetuit; Tempora, quae renovant veteris fundamini (templi Dicere non vetuit, respice, lector, habes; Inclytus urbis Magistratus templi restau ratie curatoribus primis Domino Joanne ab Heerma, ex nobilissima Praetoria familia orto, Heerkono Heerkonis, et Francisco Rollema, civibus ascriptas, aedem hanc Sacrum ad pios usus revocari curavit; A0. NatIVItatls lesV Christi ReDeMptorls et SerVatorls. Dit opschrift, indertijd gecopieerd door iemand die blijkbaar geen latijn kende, had een paar letterfoutjes, die wel niet aan den steen maar aan den copiïst zullen zijn te wijten, en in bovenstaande niet meer voor komen. De vertaling luidt als volgt: Wat het Papisme heeft misvormd, dat hebben de ware godsdienst en vroomheid, terwijl de stem Gods zich doet hooren, her vormd. Op een ouden (steen?) werk ia het volgende opschrift gevonden Bidt voor de ziel van Godeke de Ho ckauwert. In het jaar des Heeren 1281 hebben de Minderbroeders zich voor ’t eerst in Bolsward gevestigd. De (nijdige) oudheid, bah die afgunstige verbiedt mij het jaartal te noemen in ’t welk de grondslagen der kerk zijn gelegd; ’t Is mij niet verboden het jaartal te noemen in ’t welk de grondslagen der oude kerk zijn hernieuwd; zie lezer, daar hebt gij het. In het jaar der geboorte van Jesus Christus, den Verlosser en Redder (A°. 1623) heeft de achtbare Magistraat zorg gedragen dat dit gewijde gebouw weer tot godvruchtige doeleinden werd teruggebrachtde ^eerste voogden van de gerestaureerde kerk waren de heer Johannes van Heerma, uit een zeer edel burgemeesterlijk geslacht gesproten, Heerko Heerkonis en Franciskus Rollema, die als burgers zijn opgeschreven. Deze inscriptie is overal duidelijk, alleen de vermelding van het oude opschrift over Bolswardsclie Courant i kV.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1907 | | pagina 1