Nieuws- en Advertentieblad. Bolsward en Wonseradeel. 1908. No. 10. 47ste Jaargang. Verschijnt Donderdags en Zondags. Amsterdamsche Beelden. Zondag 2 Februari. Stadsnieuws. VOOR Afzonderlijke verschil van aanleg, positie Be- toch op het oordeel t. een namen aan ’t slot... alle zijn ’t vroegere jaren verwijzen. ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 3 maanden. Franco per post 50 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. Als doel voering van M. Schuil i we Malle Geert! ’t Is weer feest geweest in #de Doele”. Het zingend en acteerend Jong-Bolsward heeft receptie gehouden in de zaal waar Apollo wordt gediend. En allen die belang stellen in het doen en laten dezer jonge garde waren ten festijne verschenen. Op de planken die de wereld moeten voor stellen, is voor ons afgespeeld een stuk, zóó uit het volle menschenleven, opgevoerd door dilettanten, zich inspannend om, elk voor zich, het karakter Tier uit te beelden rol zoo goed mogelijk te doen uitkomen. Eu waar spel en taal alleen nog niet toe» ADVERTENTIEPRIJS: 1—7 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. Nu van het diabolospel het nieuwtje zoo’n beetje af is, krijgen we hier een nieuw spel, waar het kleinste kind zich mee vermaken kan. Het wordt net gespeeld als ’t ganzen bord, met twee dobbelsteenen dus, kriekjes om mee te betalen en voor ieder speler een voorwerp om te kunnen plaatsen bij het nummer, waartoe je met veel gooien genaderd bent. Dat laatste is natuurlijk erg noodzakelijk (niet zoozeer het gooien ais wel de voor werpen) want anders was er heelemaal geen bijhouden aan. De regels van het spel zijn zeer leerzaam. Op verschillende nummers vind je, waar op het oude ganzenbord een gans stond, een zzeend” afgebeeld die in een koffiehuis zit. Heb je het geluk daar terecht te komen dan maak je daar even een praatje en telt evenveel oogen bij als je geworpen hebt, terwijl je de daarbij passende ,/hakers” kunt laten liggen. Het doel is natuurlijk om in den pot te komen op 63, maar voor je zoover bent heb je heel wat moeielijkheden te overwinnen. Dat begint al op no. 6, de u Kreeft.” Dan moet je 15 maal je beurt laten voorbijgaan, want ’n Kreeft heeft vijf tien jaar noodig om te weten wat hij nu weet, 'n Mooi nummer is 31, het Rembrandt- theater, kom je daar in, dan betaal je twee //kriekjes” maar springt dan ook direct over naar: de Ned. Opera, no. 42. Doe je nu een goeie worp, bijv. 12, dan ben je een heel eind vooruit, maar kom je op 53 te staan, dan is het huilen. Zooals op ’t ganzen bord hier de Dood was, is hier de Nieuwe Nederlandsche Opera van ’t Paleis v. Volks vlijt. Hier moet je kriekjes betalen, doch van voren af aan beginnen ook. ’n Zeer ge vaarlijk nummer is nog z/de put,” die hier eigenlijk Pauwels heet. Want als Pauwels heb je natuurlijk contract met beide Neder landsche Opera's en daar je een van beiden moet kwijtraken om iets te kunnen uitvoeren, moet je blijven zitten tot een ander speler je verlost. Kleinere figuren op dit spel zijn de //Pieterman,” die zijn beurt laat voorbij gaan omdat zijn vingers hem nog zeer doen van den vorigen keer, Cauveren, Janmaat, Rentmeester, die ook 'n keer passen en twee kriekjes laten betalen, ’n Minder prettig nummer is ook 29 (Jan) dan ben je op de ,,Kon. Goedkeuring, verleend op de statuten der naamlooze vennootschap Ned. Opera en Operette, dir. Heukeroth, Kreeft en Pauwels” en komen alle medespelers van zelf om voorschot bij je. Dat kan je een kriekje den man kosten. Heel ongevaarlijk is No. 61 de groote Kees. Je hoeft dan niets te betalen en moogt 5 nummers vooruit tellen. Daar 63 echter de pot is, gaat die je neus voorbij en moet je terug tellen tot je... weer op 61 komt. Het was werkelijk een aardig denkbeeld van den eigenaar van de City Bar, het bekende artisten-caféin navolging van de bekende reclame van deZuid-Hollaudsche Bierbrouwerij, zijn cliënten zoo’n parodie op het ganzen bord cadeau te maken. Het is, en onder den indruk van het Bienfaissance proces beveel ik het daarom ten warmste aan, de doeltreffendste bestrijding van de hazardspelen. Het gaat hier alles om kriekjes, geld komt er bij dit //Nieuw Vermakelijk Opera-spel” niet op tafel. Krijg je dus Z/de pot” dan is je voordeel Mleen een klein zoeligheidje en als jé een beetje mensch bent, deel je er al licht wat van uit aan je medespelers, die misschien wel een bitteren nasmaak in den mond hebben. Bestaat er dus absoluut geen gevaar dat eeu verstandig mensch dit spelletje zal gaan spelen om //geld” te verdienen, anderzijds hoorde ik de opmerking maken dat de inzet voor sommige hoofdmedespelers toch wel wat hoog is. Enfin dat moeten de menschen zelf weten. Zij passeeren er de lange winteravonden mee tenminste als zij niet ergens heen gaan, wat natuurlijk per sé een publieke vermakelijk heid is. Op dit gebied is het nieuwste het oudste het ouderwetsche paardenspel is weer in Amsterdam. Toch gaat in ’t circus Schumann dat op den Binnen-Amstel de van Haarlemsche specialiteiten heeft verdrongen eerst heden Woensdagavond een ballet, terwijl tot nog toe de uitsluitende attractie gevoerd werd door dressuur van paarden, houden/olifanten, ganzen eu on middellijk daarop een stelletje ontknoopingsscène factoren, die naar Maar waar, d.w.z. bestaanbaar is. ’t toch. Is de dialoog niet vloeiend, wemelt het niet van kostelijke trekjes, ernstig zoowel als luimig Als het uit is, weet je wat de auteur heeft willen zeggen, gevoel je wat hij moest laten zien, omdat hij zooiets had opgemerkt, daar zit leering in het werk. En dan de muziek. Die heeft’n gebrek Je kunt ze zoo direct niet nazingen, dat is’t. En muziek is immers pas goed en mooi, als je drie kwart der noten, tol wijsjes saam- geflansd, in je herinnering mee naar huis kunt nemen, zoodat de halve stad den vol genden morgen dreunt van //nabetrachtingen aan ’t klavier.” Neen, goddank neen; de twee menschen, die //Malle Geert” in toonbeeld brachten, hebben niet zulk werk geleverd. Al is de muziek van Schuil op 't gehoor af, melo dieuser dan die van Hol, beiden hebben de kunst verstaan woord en noot saam te voegen tot muzikaal geheel. Wie maar de moeite wil doen zijn beide ooren goed open te zetten, die zal ontwaren wat schat van gangen en akkoorden, wat rijkdom van melodiën het onderhavige opus bevat. De dames en heeren, die voor ons gespeeld en gezongen hebben, denken er ook zoo over, tenminste eene overgroote meerderheid in hunne rijen. Ja, die dames en heeren. Aan hen allen allereerst een woord van hulde, voor alles, wat zij gedaan hebben, voor hunne moeite om zoo goed mogelijk voor ’t voetlicht te komen. Het was alweer een kostelijk gezicht van uit de zaal, die schare zangers, allen even frisch gecostumeerd, zingende en spelende. En als die stemmen zich mengden tot koor, dan was ’t alweer ’n genot. Evenwel enkele koornummers konden zuiverder ge zongen zijn, bijv, de koralen. Goed klonken de nos. 7 en 10. De solisten deden allen hun best. Zonder aan iemand hunner in ’t minst tekort te doen, gevoelen wij ons verplicht even een compliment te maken aan de dames, die blinde Mie en Malle Geert voorstelden, de eene om haar spel, de andere om haar kostelijk zingen. Dit neemt echter niet weg, dat alle andere hoofdstemmen eiT rollen, ’t zij ze veel of weinig te doen hadden, over het geheel mooi werk leverden. De begeleiding was in vrij goede handen, ’t Quintet gaf reden tot tevredenheid, hoewel een enkele maal de le viool te veel domi neerde. Lof der pianiste voor haar artistiek spel. De costumes waren kleurig en frisch. Een enkele vraag! Malle Geert is Hollandsch werk, speelt volgens de der rolverdeeling in Holland. Ik zou graag willen weten, waar ergens in ons land de landlieden gekleed gaan in costuum naar Beijerschen snit. Én nu de beiden mannen, die het werk in handen hadden, directeur en regisseur. Ik vermeen dat zij tevreden kunnen zijn. Veel inspanning heeft het hun gekost, ver scheidene uren van voorbereiding, die niet altijd even prettig waren, hebben zij besteed maar zij kunnen met voldoening op den avond der opvoering terugzien. De heeren Buiteveld en Leverland zij daarvoor den dank gebracht van allen, die oor- en ooggetuige waren van de opvoering van »Malle Geert” op 30 Januari j.l. Ws. Voorschotten. Met genoegen kunnen wij mededeelen, dat de Spaarbank alhier, eindelijk haar voor nemen ten uitvoer kan brengen, om gelden op voorschot te verstrekken. Geruimen tijd moest worden gewacht op de door het Bestuur wenschelijk geachte Koninklijke goedkeuring. Eindelijk is deze verkregen en nauwelijks heeft de Nederlandsche Staatscourant van 30 Januari j.l. de goedgekeurde statuten bekend gemaakt, of het bestuur laat blijkens achter staande annonce terstond de voorschotbank in werking treden. Wij hopen dat het bestuur der spaarbank, gelijk zulks in andere plaatsen het geval is, goede ervaringen met de voorschotbank zal opdoen en dat ze menig burger onzer stad tot steun zal strekken. reikend waren om ons het stuk te doen meeleven, daar trad de toonkunst op, in haar tweeledigen vorm, vocaal en instrumentaal, om aan te vullen, beter te doen uitkomen, te werken op hart en zin. Mooi doel,' dat instudeeren van zoo’n zangspel. Als de winter aanstaande is en de lange avonden op komst, dan wordt er gedacht, hoe dat duistere jaargetijde zoo gezellig moge lijk door te brengen. Nu moge de huiskamer met al haar intiems, haar piano, haar schemerlamp, waarbij men in 't vóóravondje zoo knusjes bijelkander zit, ook nog zooveel gezelligheid aanbieden, onze jongedochters en jongelieden willen er eens uit, moeten er ook eens uit. Afleiding, gepast vermaak na volbrachte dagtaak gunt men hen gaarne. En al naar i of talent vereenigt men zich in clubs, die, hoe onderscheiden ook in opzet en doel, toch beoogen z/Dulce et Utile” te zijn. Zoo had zich ook nu weer een aantal jongelui vereenigd, om onder zaakkundige leiding, het tweeledig doel, nuttig en aan genaam bezig te zijn, te beoogen. Traden vele getrouwen van vroegere jaren weer toe, enkelen verlieten het vaandel, hun plaats overlatende aan jongere krachten. Zoo, den geheelen herfst en winter door, is daar wekelijks geoefend, zang en muziek aangevoerd door den heer Buiteveld, voor tooneel en wat daartoe behoort, onder leiding van den heer Leverland. van studie was gekozen de op- i //Malle Geert”, zangspel van en Rich. Hol. En al werden af en toe zoo iets gewaar hoe mooi of dat was en hoe moeilijk dit, en hoe best of die het al deed, en hoe flink weer een ander zong, voor ons werd alles vrij wel verborgen gehouden tot op Donderdagavond j.l. Toen waren wij genoodigd om bij te wonen de opvoering van „Malle Geert.” ’t Was mooi bezet in de zaal. Wat biedt -zoo’n avond, waarop eigen krachten zullen optreden een geheel anderen aan blik dan wel anders. Wat fleurige gezichten, wat klop pende harten, wat nieuwsgierig verlangen. Natuurlijk, vaders en moeaers, broers, zusjes, kennissen, logees, expresselijk voor deze gelegenheid overgekomen deze allen, gekleed in feestgewaad, vullen een zaal met blijmoedige menschen, die de gezelligheid van huis meebrachten, vol verwachting naar het komende. Eindelijk, daar gaat het schelletje, droog me mijn gehoor Ik vermeende iets anders te hooren, dan dat bekende zzrrrrt”, zoovaak door eigen duimdruk veroorzaakt. Alles valt je af, zoo zachtjes aan, tot zelfs het dirigenten schelletje toe. Enfin men begint, pausseert, eindigt... en als voor de laatste maal het doek is gevallen, is er weer een eind aan ’t lied, in letterlijke en figuurlijke beteekenis. En als dan het eerstkomend nommer onzer Courant verschijnt, zal er allicht een enkele zijn, die eens wil nazien, wat de B. C. er van zegt, om, als de critiek goed is, direct ’n aantal exemplaren te vragen, of //au con traire”, te meesmuilen: zzOch die Ws. weet er toch niets van”. /Fonderlijk, dat men als het getuigschrift lof verkondigt, wel ge steld is. Een eervolle vermelding van een, //die er toch niets van weet”, is, dunkt me, ook van nul en geener waarde. Nu is ’t wel jammer, dat ik op ’t gebied der Operette ’n heel klein beetje kan mee praten, ook een weinig op de hoogte ben met muziek en zang, zelfs wat studie heb gemaakt van costuums en costuumkunde. Als je 'n tien-, twaalftal jaren in de Operettenwereld hebt geleefd, doe je altijd wel een beetje kennis van een en ander op. „Leek” is men dan niet beslist meer. Vandaar ook dat ik in tegenstelling met nog al enkeler oordeel Malle Geert” een goed werk durf noemen, ’t Is waar de behandeling van onderwerp eh tekst is wat antiek. Brandstichten, kerkgezang, paard en wagen op hol, om plotseling door den hoofd persoon tot staan te worden gebracht, dienst bodengesprekken, ’n droge komiek, groote puike clowns. Zoo’n paardenspel geeft je het meest zuivere kermisidee je moet er niet altijd heen kunnen gaan, net zoo min als naar een museum, want dan ga je er nooit heen. Maar als het zoo tijdelijk komt, dan wil je er van profiteeren, dan bewonder je de mooi gevormde beesten en lacht om de grappen en grillen van dik-gepoeierde paljassen of karikatuur-achtige August-de-Domme’n. Hoe het kwam weet ik niet, maar hoewel ik in de variété geen minnaar ben van acrobatiek, voldeden mij hier bizonder een paardrijder en zijn zoontje welke laatste door een vernuftig toestel tegen elk gevaar was beschermd. Was het de //Schwung” die in de voor stelling zat, het logisch volgen der verschil lende nummers op elkaar, zoodat het een geheel vormde zonder hiaten? Welnu, ik vond het aardig voor een keertje, al zijn er ook menschen die beweren dat paardenspel altijd hetzelfde blijft. Dat wordt ook van de variété gezegd. Menschen die in geen 5, 6 jaar in een specialiteiten-theater zijn geweest, vertellen met een stalen gezicht dat ze er niet meer heengaan omdat ze al zooveel zzsjantant” gezien hebben, dat er toch voor hen nooit iels nieuws meer te zien is. En toch wijzigt zich niets meer dan de variété. Ernstige kunstenaars, musici, zangers en tooneelspelers gaan er hulp eischen in den strijd om het bestaan. Wel eens ten koste van hun kunst. Want voor de variété moet alles verhaspeld worden, pasklaar gemaakt worden voor een publiek dat beschouwd wordt als vrijwel hersenloos. Wat is succes in de variété? Soms waardeering van het goede, doch ook maar al te vaak het gebrul van ’n verstompte menigte. En ’t hoeven er nog niet eens velen te zijn die lachen, want een ezel kan luider balken dan tien wijsgeeren kunnen spreken. Op die wijze verklaar ik dan ook het be trekkelijk succes dat het stukje zzZe is nog zoo jong” tèu deel valt dat thans in de z/Flora” wordt opgevoerd door den heer en mevr. Dumas. zzZe is nog zoo jong” is onder den naam zzde Spanriem” op alle plaatsen al afgezaagd, geest is er niet in te vinden, terwijl de heer Dumas niet het karikatuurachtige weet te geven, waardoor bijv. Aihler nog de flauwste noncens aan trekkelijk weet te maken. Toch hoorde ik in Z/Ze is nog zoo jong” soms een paar menschen luidop brullen om uitdrukkingen die beslist niet lachwekkend waren. Ik vind dat zoo’n benauwend gevoel geven, identiek met een bezoek aan Meerenberg. Kleine stukjes zijn op 't oogenblik in de variété van heel de wereld in trek. Uitslui tend om die reden moest *de heer Henri ter Hall te Rotterdam, eind dezer maand zijn revue af breken die tot den laatsten avond toe stampvolle zalen trok. Hij had n.l. tegen i Februari specialiteiten geëngageerd, doch hoewel die engagementen gewoonlijk ver schoven kunnen worden, wou daar nu niemand op ingaan, wijl bijna vaak de helft der pro gramma’s door een stukje werd ingenomen en dus nergens anders plaats voor hen was. Het succes dat de heer ter Hall met z’n revue: zzDoe er een deksel op” gehad heeft zal zeker de animo om revues te geven, weer doen opleven, ’t Succes is wel verdiend; ik had het genoegen dezer dagen zzde deksel” te zien en ze bleek uitstekend te passen op den pot met rijksdaalders (//niet met Opera” kriekjes) die Henri ter Hall er mee verdiend heeft. Maar ’t was me ook een monteeringl Daar kunnen al onze kruideniersche tooneel- en variété-directeuren een lesje aan nemen? Ml Bolswardsclie Courant

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1908 | | pagina 1