Nieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. Wat de Post brengt! Magazijn van tgens-Kleeding 1908. 47ste Jaargang. No. 16. Verschijnt Donderdags en Zondags. Katholieke drankhestrudiiig. Zondag 23 Februari. VOOR Afzonderlijke 4. 5. over den hoogst drank en drinkge- en noemt diegenen druppel alcohol ge- 3. M. Reeds lang zochten wij naar iemand, bekwaam en genegen een post van vertrouwen te vervullen, waarvoor wilskracht, beschavingen goede manieren besliste vereischten zijn. Ik maak in gedachten ’n diepe buiding voor den afzender en gevoel me lekker door de bewering, dat ik beschaafd ben en goede manieren heb. En dan volgt er: Onze firma wenscht haar zaak in wijnen en fijne cognacs uit te breiden, vooral door het aanstellen van agenten, die bij particulieren, op hooge provisie, voor ons affaires kunnen doen enz. enz. Bij wederzijdsche accoordtreffing ont vangt u voldoende voorraad proeffilesschen Champagne, Spaansche wijnen en speciaal ingevoerde cognacs thuis, zoodat u zich zelve kunt overtuigen van de superieure kwaliteit onzer artikelen. Is ’t nu niet jammer geheelonthouder te zijn. Beschaafd, voorzien van goede manieren, in ’t bezit van ’n mooien voorraad proefflesschen, gevuld met allemaal lekker goed’t kon immers niet mooier, zooals de man zei, wiens schatrijke vrouw stierf, ’n Rag nadat zij hem alles per testament had toegemaaktl Even- wel voor ditmaal ga heen. ADVERTENTIEPRIJS: 1—7 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad ie telefonisch aangesloten onder No. 4. Met dit onderwerp trad Vrijdagavond in z/de Doeie” op de Eerwaarde pater de GREEVE van Vorden als Spreker voor een slechts matig bezette zaal. Nadat door den Eerw. pater de GRAAE alhier, de bijeenkomst was geopend, begon deze gevierde redenaar met te verzekeren, dat hij met genoegen was overgekomen om te spreken over het alcoholisme, te meer, omdat hier ter stede wel een groep flinke jonge propagandisten werkt, maar toch de overtuiging nog niet algemeen is, dat ieder christen en vooral ook ieder katholiek het als een plicht van naastenliefde moet be schouwen, den strijd tegen den drank mede te strijden. De maatschappij is nog te veel verblind om in te zien Eet groote gevaar. De reus alcohol is een wreedaard, die zijn weg teekent door ruines en ellende in aller lei vorm. En ’t is daarbij een sluwe wreed aard, die vaak in feeststemming zijn slacht offers maakt. Om niet te herhalen wat er alzoo meer malen is gezegd door de Sprekers tegen het alcoholisme, wil deze Spreker zich heden bepalen tot een paar punten die hij voor Bols ward noodig acht. Het eerste punt dan is, dat de drank bestrijding is een daad van echte Christelijke naastenliefde. Dit begrip moet ook hier ter stede nog meer algemeen gevoeld worden. Naastenliefde wekt medegevoel met het lijden en met de vreugden van zijn naaste, maar ware liefde kan niet werkeloos blijven, zij moet zich omzetten, zich uiten in daden. En nu is het bekend hoe groot de offers zijn, die de Kath. over hebben voor lief dadige instellingen, hoe een leger van liefde zusters zich geheel geeft aan de lijdende mensch- heid, maar de Katholieken allen kunnen liefdadig zijn, de ware naastenliefde met de daad toonen, door mee te strijden tegen den drank. Er is geen grooter veld, geen nut tiger werkkring dan de breede scharen te ontrukken aan het rijk van koning Alcohol. Drankbestrijding is een der schoonste uitingen van liefde, want het slachtoffer van den drank maakt niet slechts zich zei ven, doch ook zijn familie, zijn gezin ongelukkig. Zulk een lijder heeft bijna altijd een kring van lijders en lijderessen om zich heen. Dat dan ook in Bolsward dit begrip, dat het een eerste plicht van naastenliefde is, zich zelven eenige opofferingen op te leggen om door zijn voor beeld anderen te redden, meer doordringe. Het 2de punt is, dat de drankbestiijding de schutsengel is voor andere liefdadigheid. Om slechts iets te noemen, hoe veel geringer zou de armenzorg zijn, als eens de drank verdween. Er wordt berekend dat aan lief dadigheid in 6000 instellingen ongeveer 19 milhoen per jaar besteed wordt en steeds stijgen die uitgaven. Het is dus wel noodig om te zien naar een middel om het getal armen te beperken, en dat middel, een heel krachtig middel is: drankbestrijding. De drie gratiën van Koning Alcohol zijn: armoede, ziekte en zedeloosheid. De helft van het pauperisme zou gewis verdwijnen, als men den drank verbande. De verwaar loosde jeugd is mede een gevolg van het drankgebruik. Hoe vele kinderen worden door den drank uit huns ouders huis ge jaagd opgenomen in gestichten moeten ze later toch weer in die maatschappij terecht komen, zij, die zwakken, in de maatschappij met haar drankgewoonten. O, voor die ver waarloosde jeugd is zoo noodig de schuts engel der drankbestrijding. Veel energie en volharding is er noodig, maar het moet, want er kan geen sprake zijn van geluk, van gezondheid, van welvaart als er gedronken wordt. Vooral de werkman moet de drank schuwen als zijn ergsten vijand. Het kapitaal van den arbeider is gelegen in de kracht van zijn arm en ’t helder zijn van het hoofd, en de drank vernietigt dit beide. Doch ook de burgerklas en de hoogere standen hebben evenzeer de plicht zich met de drankbestrijding te bemoeien. Ook daar wordt geluk verwoest, ook daar kweekt de drank ellende, al loopt het niet direct zoo erg in ’t oog als bij den werkman. De Kath. soc. actie eischt hooge contributie, maar als ’t volk omhoog zal, moet de drank om laag. Er moet een kracht uitgaan van alle rangen en standen, ’t is. een zaak van allen. 2. (Historisch). Mijnheer. Door 'uwe eigenaardige positie zoudt u bizon- der in aanmerking kunnen komen, om hoofdagent te worden van ons „huwe- lijksbemiddelingsbureau”. De werkzaamheden daartoe vereischt zijn gemakkelijk te volbrengen, tevens is het een seneuse arbeid, die besliste geheimhouding vereischt, enz. enz. enz. Bij eenige toewijding kunt u uw in komen gemakkelijk met 4 500 gulden ’s jaars vermeerderen. Begrijp u eens aan, ik in dienst van jonge heer Amor, ik smid, om zielen gloeiend aan een te wellen. Maar zegt menigeen, vooral in hoogere kringen, zoo erg is het niet, men ziet in onzen stand hel toch niet zoo goed. Zoo ging het ook met de Amerikaansche effecten. Daar is in ons land zegt men 500 mill, aan verspeeld. Men zag dat ook zoo niet, een enkele familie nu ja, maar algemeen toch niet. En de gevolgen? Een lid sleept soms zijn geheele familie in armoede mee, de werkeloosheid van duizenden, de slechte gang van zaken in handel en bedrijf, dat begint men nu toch wel te gevoelen. Juist eender is het met den drank, het schaadt het alge meen welzijn, al ziet men slechts enkelen te gronde gaan, de drank knaagt aan ’t geluk van talloozen en talloozen. Er is verband tusschen de welvaart van ’t algemeen, en de drankgewoonten. De chris- tianiseering van het volk is noodig, en er bestaat ook wel degelijk verband tusschen godsdienst en drankbestrijding. Kardinaal Manning beklaagde zich, niet 25 jaren vroeger te hebben ingezien wat onheil de drank stichtte, en was de vrouw bij ’t heidendom een slavin, in de Christelijke Mij. is zij verheven, bekleedt zij een eere- plaats doch in het rijk van Koning Alco hol is zij nog altoos slavin gebleven of eigenlijk zij is het er geworden. Spreker zag eens een spotplaat, voorstel lende den Keizer van Rusland op een troon met een Rus, voorstellende het volk geknield voor de trappen van dien troon met het onderschrift: Bij den wil van God, en op de andere zijde juist omgekeerd, de Rus (het volk) op den troon en de Vorst geknield er voor met het onderschrift: Bij den wil van het volk. Als Kath. priester, zegt Spreker, ga ik niet mee met het anarchistisch bedoelen van die spotprent, maar het beeld neem ik over: Koning Alcohol zit op den troon en het volk knielt er voor, daar past danDit is de wil van het volk, doch het volk moet er boven op en Koning Alcohol vertrapt en dan past het opschrift: dat is de wil van God. (Applaus). PAUZE. In den strijd tegen den drank moet dus meer solidariteit zijn, zoo vervolgde Spreker, ik wil nu nog aantoonen waarom ook de burgerstand hieraan moet meedoen, en wel 1°. om haar invloed ten goede; 2°. uit eigen baat en 3°. voor eigen eer. Deze 3 punten werden verder ontwikkeld en harde waarheden werden gezegd tot hen, die meenden dat zij door positie of rang niet behoefden mee te doen, met ten slotte het verzoek om het voort te zeggen aan diegenen die hier heden avond niet gekomen zijn, hoewel men ze toch had mogen verwachten. Spreker sprak vervolgens nadeeligen invloed van woonten voor kinderen, gelukkig, die nooit een proefd hebben, want hersenvergif is het en voor de kinderen, die teere bloempjes, die met één nachtvorst kunnen verloren gaan, dus wel bijzonder. Spreker beveelt dan ook de St. Anna-vereeniging, die zich ten doel stelt, de kinderen een afschuw voorden drank in te prenten, met warmte aan. Uit die gelederen komt later een krachtige garde voor de drankbestrijding. De invloed van vrouwen en meisjes op het gebied van ont houding van drank is heel groot. De mannen maken de wetten, de vrouwen regeeren de zeden, en met ernstige bezieling kan de vrouw, de moeder, het meisje in haar kring zoo veel doen, om de vaders, mannen, broeders af te houden van den drank. Een meisje moest dan ook het insigne der drank bestrijding van haar toekomstigen bruidegom hooger schatten dan paarlen en juweelen. Een huwelijk met een drinker is bet begin van ellende, op zoo’n bruiloft paste een doodenmarsch, en in plaats van een bruids krans moest er zijn een grafkrans. De Maria-vereeniging drankafschaffing voor vrouwen wordt dan ook nog met vuur en gloed aanbevolen, de ouders het heil van hun kinderen, de moeders haar invloed op haar gezin op het hart gedrukt. Wel gaat de Kath. drankbestrijding vooruit, worden de afdeelingen Kruisverbond voor mannen, Maria-vereenigingen voor vrouwen talrijker en grooter, ze zijn echter nog lang niet wat ze wezen moeten. Spreker stipt daarop nog eenige gevallen aan in de H. Schrift waar vrouwen heluer^ ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 3 maanden. Franco per post 50 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. dat kopje thee, (’t IER, Firma J. Jakles, den sluimerenden krijgsman de OLSWARD. Evenmin als de landsverdediger z/Öp de heide zal ikjewordt geblazen, T VOORTÜ-W evenmin komt Ws. ten bedde uit, vóór het morgenpostrapport, vergezeld van drank foar eltse Fries”, Zijn Hoog WelEd. Gestr. wordt aangeboden. En bijna a brief, briefkaart,en ’n drukwerkje. Dat //drukwerkje” schijnt geabonneerd op mijn brievenbus. Verbazend is de verscheidenheid dezer dingen, en nog verbazender zijn de verscheidene verscheidenheden van doel, aard en strekking. Als kwakkelen of sprinkhanen strijkt er soms een zwerm dezer //drucksachen” over stad of. dorp neer. Ik heb eenige maanden lang eens nota gehouden van alle ingekomen één of twee- cents port gedrukte stukken”. En ik ben tot de heilige overtuiging ge komen, dat ik, had ik altijd goed acht ge geven op den inhoud dezer dingen, beslist reeds gefortuneerd zou kunnen zijn. Daarvoor is het nu te laatde eerste helft van het eerste millioen moet binnen zijn voor je 40 jaaf wordt. Mag ik u eens vertellen wat er alzoo in de bus terechtkomt 1. //Mijnheer de Koster! ik ben fabrikant van //gloed”, ideaal goed om stoven te verwarmen, kachels aan te maken. Ga dit of deze (hoe is ’t) voor ons verkoopenwij geven ruim rabat, u vermeerdert uw budget, en als Koster bent u daarvoor in de eerste gelegen heid.” Die fabrikant ziet me dus aan voor stoven- zetter. x ft Nieuws v. d. Dag, ’n brief, twee brief- kaarten en ’n drukwerkje 1” Zoo luidde van morgen het rapport, dat gelijktijdig meteen kopje thee, het eerste was, dat den uitge slapen mensch, (de definitie van //inensch” natuurlijk niet in figuurlijken zin) weer aan de werkelijkheid deed denken. Dat postra pport en laatste vooral,) zijn voor mij zoowat hetzelfde, wat voor reveille is. Evenmin als de landsverdediger zijn stroozak verlaat, vóór het karakteristieke wordt geblazen, de //tnoarns- fericlit voor alle soorten Itijcl klinkt het dan N. v. d. D., w ’n drukwerkje. Dat B^M^ Jb uima ti n wuien zoenen, arnju ais dier firma ’n aardige jonge dame was. nHoe ik gelukkig kan worden!” Dat heeft me dit werkje geleerd. En in mijn overmaat van gelukkig geluk, vloeit mijn hart over van dankbaarheid en kan ik niet anders of ik moet ook anderen trachten gelukkig te maken. ’t Is volstrekt niet moeilijk gelukkig te worden. Je behoeft maar op enkele kleinig heden te letten, enkele dingen niet, andere wel te doen. Mag ik ’n paar recepten geven? 1. Wees nooit kwaad op ’n zwarte kat, die in uw huis komt. Zij brengt geluk aan. 2. Draai uw geld om, als gij een nieuwe maan ziet. 3. Draag nooit een bloem, die ge zelf geplukt hebt. Verlies geen kousenband; uw beminde wordt u ontrouw. Trouw niet in de Vasten, want: In den Vastentijd te trouwen Zult ge uw leven lang berouwen. Gemakkelijk te volbrengen, nietwaar? En tusschen al dien onzin toch iets waars: //Wanneer de sabels rusten en de ‘spaden klinken, wanneer de gevangenissen leeg staan en de schuren gevuld worden, wan neer de trappen der tempels slijten en op de trappen der gerechtshoven gras groeit, wanneer de bakkers te paard rijden en de docters te voet gaan, dan is het een goede tijd.” Maar beter is het, wat het gezegde drukwerk ons zegt omtrent sommige ziekten, speciaal die, door verkeerde werking der nieren veroorzaakt; als rugpijn, waterzucht, hart klopping, geen nachtrust, rheumatiek, nier steen, graveel, waterzucht, lusteloosheid enz. enz. enz. Verder maagziekten, aambeien, Eczema, Schurft (brrr...) Verschrikkelijk wat een kwalen. En volgens het boekje lijdt de grootste helft van ’t menschdom aan een dezer. En volgens het zelfde boekje kunnen allen genezen worden, radicaal genezen door Fosters Nierpillen, Zalf en Maagpillen. Ettelijke dankbetuigingen van genezen pa tiënten, met portret, vind ik op de bladzijden. Maar dat behoefde eigenlijk niet. Hier, op den dorpe Arum, was een man, dien wij allen zeer goed kenden. Deze was in 't geheel niet ziek, hem mankeerde volstrekt niets en toch is hij, alleen door ’t nuttigen van één fleschje nierpillen geheel genezen. Is dat niet sterk. Men zou ’t niet kunnen gelooven, als ’t niet in het boekje stond, met zijn portret (en sprekend ook) er bij. Of er ’n luchtje aan is? Wel een beetje 1 zooals Julius Cesar zei, toen hij neerviel, vlak bij het standbeeld van Pompeus^) en Brutus hem vroeg of 't ook zeer deed. Ja, die Foster is ’n engel in menschen- gedaante. Maar er zijn gevallen engels ook, en... u weet het, wacht u voor dezulke. Ze hebben reeds van af de eerste week der Schepping, kwaad gebrouwen, veel kwaad zelfs. Dan vind ik nog soms in de bus Jn drukwerkje, dat eigenlijk meer ’n vriendelijke attentie is van een heer uit Bolsward, die me beleefd komt vragen hem eens een be zoek te brengen, en dan mijn belasting- papieren eens mee te brengen. Kosten dezes zijn 10 cents. Ja, die drukwerkjes, die zeggen wat. Wst Bolswardsche Courant VTIWIu

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1908 | | pagina 1