Nieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. 1908. 47ste Jaargang. Verschijnt Donderdags en Zondags. No. 23. De (lieren in het volksbijgeloof. Donderdag 19 Maart. BERICHT. Wie zich met 1 op dit Blad ontvangt de Maart verschijnende nos. g*ratis. VOOR Afzonderlijke te wijzen lid der BINNENLAND. L degenen, die zich ’t timmeren, zijn algemeene vergadering van school werden de notulen vergadering, na April a.s. abonneert, in de koster er gisteren in slagen, den dader op heeterdaad te betrappen. De diefstal is niet geschied door het openbreken der offer bus, maar vermoedelijk door middel van lijmstokjes. Terhorne, 16 Maart. De visscher Tj. van Dijk alhier heeft heden een witte aal ge vangen. Harlingen, 17 Maart. Toen gisteravond eenige jongelui na een repetitie een vriendin naar huis zouden brengen, die over de Har- linger trekvaart gezet moest worden, schijnt de schouw gekanteld te zijn en is een der meisjes, dienstbode van den burgemeester, verdronken. Hepk. Nieuwsbl. v. Fr. Stavoren. Door een onzer visschers werd heden een zoogenaamde zeeroos aangebracht, een vreemd soort visch en zelden hier voor komende. Hij is ongeveer 25 cM. lang en te kennen aan een roosvjn ongeveer 5 cM. ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 3 maanden. Franco per post 50 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. ADVERTENTIEPRIJS: 17 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. Wij leven in de dagen van geweldigen vooruitgang op allerlei gebied. De mensch, zelf slechts bedrijf, is in staat met zijn verstand de hoogten en diepten van het heelal te peilen. Hij is in staat den sterrenloop na te gaan en tot in het binnenste der aarde door te dringen, om de wonderen der natuur te doorgronden. Hij heeft de elementen produc tief weten te maken en reeds ontdekt, dat het geloof onzer voorvaders aan bovennatuur lijke wezens op natuurverschijnselen berustte. Niettegenstaande deze ontdekking, komt nog heden ten dage half onbewust eene rest van het oude bijgeloof der heidenen voor. Zelfs in groote steden vindt men siiog bijgeloof dat aan lang vervlogen tijden her innert. Veel meer komt het voor op het platte land en in de kleine, afgelegen stadjes, waar het spoorwegverkeer nog niet zijn in trede heeft gedaan. De hond, die sinds eeuwen de trouwe begeleider van herten en jagers is, staat nog heden in gemeenschap met de menschen. Vroeger was hij de metgezel van de Duitsche heidensche godin Syrona en was het zinne beeld van trouw en huiselijkheid. Door zijn bijzondere plaats ten opzichte der góden moest hem natuurlijk de gave van geesten te zien, eigen zijn, welke hem door de landelijke bevolking nog heden wordt toe geschreven. Hij zou zelfs door muren en omheiningen, de naar lijken zoekende bosch- geesten zien naderen en door zijn huilen den ras plaatsvindenden rouwstoet aankondigen. Wanneer onder de dorpsbewoners misschien niet veel meer zijn die aan boschgeesten ge- looven, zoo gelooven zij toch heden zeker, dat de hond den dood van te voren ziet. Toen bij de invoering van het christendom al het heidensche als slecht werd verworpen, en in het volksgeloof de vroeger goedgezinde góden als schrikgestalten werden voorgesteld, verscheen de duivel in gezelschap van een hond, meestal een groote, die in het bijzonder bij het schatgraven een groote rol speelde. Ook het paard geldt, daar het in betrekking stond tot Wodan, als voorspeller. Witte paarden werden in de oude donkere dagen voor den dienst van verscheidene godheden uitgekozen. Deze paarden trokken den heiligen wagen en voorspelden door hun gehinnik de toekomst; evenals voor duizenden jaren geldt nog heden bij vele menschen het vroolijk gehinnik van een paard als voorspeller van geluk. Werden paarden aan de góden ge offerd, dan nuttigde de bevolking gezamenlijk het vleesch. De christelijke zendelingen kostte het heel wat moeite het oude heidensch gebruik van het nuttigen van paardenvleesch te doen verdwijnen. Hieruit is misschien het vooroordeel gesproten dat de Duitsche chris tenen legen het eten van paardenvleesch hebben. De koppen werden op pinnen ge stoken, hopende dat deze geluk zouden aan brengen. Een overblijfsel van deze gewoonte ziet men nog in ’t bijzonder in Westfalen en Hanover, waar paardekoppen van hout als dakversiering dienst doen. Paardehoeven en hoefijzers worden nog heden, niet alleen door de landelijke bevolking, als gelukaan- brengend beschouwd. Er zijn er nu nog die gelooven dat paarden geesten kunnen zien. Volgens hen zou het paard voelen, wan neer iemand in huis sterft en dit door ver schillende teekenen aanduideö. Ook de katten en muizen spelen in het volksbijgeloof hunne rollen. Daar de kat door Freya, de godin der wolken, geheiligd was, moest zij in betrekking staan tot het weder. Zij geldt nog heden voor weerprofetes. Steekt zij in den slaap den neus in de lucht, dan is er volgens het bijgeloof storm in aantocht. Een bruid, die voor haar trouwdag goed weer verlangt, zal de katten bijzonder goed in middellijn, zittend onder den buik nabij den kop. Sneek. In de gisterenavond gehouden onze Ambachts- van een vorige lezing, onveranderd goedge- gekeurd. ’t Aantal leden bedroeg in 1907 19, donateurs 102, begunstigers 69.’t Aan tal leerlingen ten vorigen jare 77. De ontvangsten bedroegen in genoemd jaar f 12524,73, de uitgaven f 12256. Saldo f 268. Met _voldoening werd meegedeeld dat het bestaande nadeelig saldo langzamerhand werd gereduceerd. Als bestuurslid werd herkozen de heer B. J. Boerigter, en als leden van de Commissie voor ’t nazien der rekeningen van’tloopende jaar de heeren 8. Noordhoff en J. Volkers benevens een nader aan St. Jozef-Vereeniging. De begrooting voor 1909 werd in ontvangst en uitgaaf vastgesteld tot een bedrag van f 15785. ’t Rijk draagt o.a. tot die ontvangsten bij f7500, de provincie f 2000, de gemeente f 1700,collegies of andere lichamen f 1565, onder welke f 1500 van ’t O. B. Weeshuis alhier. Met den nieuwen cursus is ’t aantal leer lingen gestegen tot een kleine 90. ’t Derde gedeelte van aangegeven hebben voor zoons van patroons. Voor den nieuwen cursus hebben zich aangegeven 34 leerlingen, onder welke 19 voor ’t timmeren, 10 voor ’t smeden en 5 voor ’t schilderen. Bij ’t punt voorstellen, wijst de heer De Jong er op dat, met 't oog op de"buitenwereld, de jongelui, die de school gaan verlaten, hun bevindingen bij ’t onderwijs op de ambachtsschool opgedaan, moeten gaan publi- ceeren. Vele ouders zijn nog altijd van oordeel dat ’t onderwijs op de Ambachtsschool veel te wenschen laat, ’t Is z.i. daarom van ’t grootste belang, dat de leerlingen of de ouders van dezen in de courant hun oordeel te kennen geven over de lessen aan de Ambachts school. Van verschillende zijden vond ’t idee van den heer De Jong bestrijding. De heer Voet- berg oordeelde o.a. dat ’t publiceeren in de courant voor de leerlingen moeilijk zou gaan. Als een bewijs dat de patroons reeds druk bezig zijn, het vooroordeel tegen ambachts- onderwijs te laten varen, deelt de heer Voet- berg mee, ’t geen door ons reeds werd ge noemd, n.l. dat tal van patroons hun zoons reeds van ’t am bachtsonderwijs laten profiteeren Uw verslaggever kan daar nog aan toevoegen dat aan de ambachtsscholen in Zeeland en Zuid-Holland tegenwoordig ’t getal patroons- zoons in ’t oogloopend groot is. Heden Dinsdagmiddag werd de kar van den groentenhandelaar T., op het Singel door een passeerende, met een paard be spannen vrachtwagen aangereden, met het gevolg dat T. door den schok van den wal in een daar liggend bootje viel, gelukkig zonder letsel te bekomen. Óok de ledige kar onderging een zelfde lot en kwam gedeeltelijk in het water terecht. Met vereende krachten werd de kar weer op het droge getrokken. Zaterdagmorgen had de aanwijzing plaats van de verschillende uit te voeren werken ten behoeve van onze drinkwater leiding, door den bouwmeester, den heer G. Halbertsma van Almelo. Naar men ons mededeelt waren bij deze aanwijzing ruim 70 aannemers tegenwoordig. Kerkdieven. De ter zake van diefstal van geld uit een offerbus in de O. L. Vrouwekerk aan het Bezuidenhout te ’s-Gravenhage aangehoudene is waarschijnlijk een lid eener internationale bende, die zich in het bijzonder toelegt op kerkdiefstallen. Hij noemt zich Robert More en zegt geboren te zijn te New-York. Hij beweerde den laatsten tijd te Rotterdam ver blijf te hebben gehouden en eerst Zaterdag van daar naar Den Haag te zijn gekomen. Dit is echter in strijd met de verklaring van iemand, die mededeelde, dat hij den aange houdene reeds sinds enkele maanden op ver schillende tijdstippen in de kerk had gezien. Sedert ongeveer veertien dagen had men bemerkt, dat uit de offerbussen geld werd ont vreemd. Er werd dus uitgekekeu, om den dief of de dieven te snappen en zoo mocht Te Bennekom is op 75-jarigen leeftijd overleden dr. L. C. Levoir. De heer Levoir promoveerde in 1856 cum laude te Leiden tot doctor in de philosophie. Driejaar was hij assistent van prof. Rijke; van ’59 tot ’66 leeraar in de chemie te Groningen en van ’66 tot 1891 als zoodanig aan de poly technische school te Delft verbonden. De heer Levoir is met prof, van Bemmelen de vervaardiger van het bekende ventilatiestelsel Levoir-van Bemmelen, dat vooral in Engeland toepassing heeft gevonden. Gistermorgen te 8!/2 ure is zekere H. v. d. Wwonende in de Palaesstraat te Utrecht, bewusteloos in zijn bed gevonden. Een sterke gaslucht werd waargenomen. Het bleek, dat den avond te voren bij het naar bed gaan de gaskraan niet behoorlijk was afgedraaid. Gelukkig was het leven nog niet geweken. Na behandeling met den zuurstofkoffer en onder medischen bijstand keerde het bewust zijn ten slotte weer. U. D. De Telegraaf en de Courant verschenen gisteren in het formaat van de Echo, even wel met den gewonen kop. Vermoedelijk zal dit echter niet lang behoeven te duren, aan gezien de persen van de Electrische Drukkerij slechts 'door het water hebben geleden en dus spoedig weder in bruikbaren toestand kunnen worden gebracht. In een der gemeenten, gelegen in de nabijheid van het centrum van ons land, moest, zoo wordt aan het Utrechtsch Dagbl. geschreven, de stemming voor de Provinciale Staten plaats hebben. Op de kiezerslijst van die gemeente kwam voor een persoon die reeds eenigen tijd uit die gemeente was vertrokken, doch nog tot den 15den Mei aanstaande in genoemde ge meente kiesgerechtigd is. Zijn bewonderenswaardig kiezersvernuft deed hem het volgende middel aan de hand om zijn plicht te volbrengen. Zooals gebruikelijk werden hem de oproe- pingskaarten toegezonden waarop, zooals be kend, de namen der candidaten voorkomen. Om moeite en reiskosten te besparen en om toch aan zijn verplichting als kiezer te voldoen, gebruikte hij z.i. een radicaal middel daartoe streepte hij de namen van de candi daten zijner keuze eenvouding op de op- roepingskaarten aan, in de meening ver- keerende, dat het stembureau daarmede te vreden zou zijn en zond deze kaarten, na ze eerst, om ze passend te maken voor de enveloppe, aan de vier zijden te hebben af geknipt, aan den secretaris der gemeente, hopende dat deze ze wel aan het stembureau zou overhandigen. Had de kiezer kunnen vermoeden, dat al zijn moeite nutteloos was en de kaart op de secretarie eenvoudig naar de papiermand verhuisde, hij zou zijn 5 cents-postzegel wel gespaard hebben. Aan dit verhaal, als fait divers niet on vermakelijk, knoopt de berichtgever de wijs heid vast dat het//voorzeker geen propaganda voor de uitbreiding van het kiesrecht maakt.” Alsof een kiezer, die zich van de techniek der Kieswet niet op de hoogte stelde, en vermoedelijk zijn er zoo zeer velen, daar door toonde -de geschiktheid als kiezer te missen. Evenzoo zou men iemand, die huwen wil maar niet zorgde dat zijn papieren in orde zijn, ongeschikt voor het huwelijk kunnen verklaren. een zandkorrel in het wereld- in staat diepten Aan den dood ontsnapt. Bij den heer Er. B. te Wognum was een koe na ’t afkalven afgekeurd als geheel verlamd. Het beest was reeds ter slachtplaats geleid, pardon gesleept, de slager stond reeds klaar de doodelijke snede toe te brengen toen de lam gewaande opsprong en aan de riebel ging, ’t Beest leeft nog. Tableau. Een bijzonder paartje. Als een bijzonderheid wordt uit Kampen gemeld, dat eergistermiddag aldaar een paartje in ondertrouw is opgenomen, samen tellende 146 jaren; bruid en bruidegom tellen even veel jaren. voedsel geven. Wanneer een kat zich schoon maakt, kan men visite verwachten. De woudbewoners moeten eens de kat als een godheid vereerd hebben. Derhalve werden afvalligen //katten” genoemd, later werd dit ketters. De muizen werden door het volk wrekers van misdaden genoemd, zooals in de sage van Bisschop Hatto van Mainz voorkomt, waarin de korenwoekeraar door muizen ver volgd werd. Het verschijnen van vele muizen zou oorlog, van veldmuizen naderende leger scharen aankondigen. Daar de volksgeest in den voortijd iets bovennatuurlijks niet begreep werd in die dagen dikwijls in symbolen ge sproken en de muizen vaak met de zielen van afgestorvenen vergeleken. De heilige Geertruida, de schutspatrones der zielen werd derhalve met eene muis in de hand voorgesteld. Zoo stond ook de rattenvanger van Hameln met den god der onderwereld in relatie, die, toen men hem zijn loon onthield, de zielen der kinderen tot zich riep. De raaf, de begeleider van den Noorschen god Odin, die eens den helden den dood verkondigde, heet thans nog de hut te om zweven van hem die in doodstrijd ligt. De ekster geldt evenals vroeger nog als weervoorspeller. In sommige streken heerscht het bijgeloof, dat zoolang de ekster zijne zwarte veeren draagt, alle helden der onderwereld sluimeren, zooals keizer Roodbaard, keizer Karei, de Britsche sagenheld Arthur enz. Dit geloof dateert van den tijd dat de donkere kleur de doodskleur was. Eerst wanneer de eksters witte vederen krijgen worden de helden tot een nieuw leven geroepen. De haan was het gebruikelijke offerdier der voorvaderen. Hij werd, vooral in noorde lijke streken, den god Donar geofferd, die over bliksem en donder regeerde. Schijnbaar is hiervan het gezegde afgeleid //iemand den rooden haan op dak zetten”. De Wenden drukten hun bijgeloof uit door op de door de christelijke bekeerlingen opgerichte kruisstangen een haan te bevestigen. Dat vele menschen de eierschalen na nuttiging van het ei breken, wijst op het bijgeloof van vroeger, dat de geest van heksen in de schalen zou huizen en zooals de sprookjes spreken over de gouden eieren, zoo bleef het oeroude symbool van het ei als teeken van vruchtbaarheid in de Paasch- eieren in den loop der eeuwen tot heden bestaan. De spin, die tot het dierenrijk behoort der Frigga, die als beschermster der huiselijk heid geldt, brengt nog altijd geluk. Nog heden weigeren vele menschen een kruisspin te vertrappen, zonder zich rekenschap te geven, dat hunne voorouders die spinnen spaarden, omdat het dier in kruisvorm het teeken van den hamer van Donar, dat tegen bliksemslag beschermen zal, op den rug draagt. Het volksgeloof zegt ook, dat ieder huis van vuur en bliksem verschoond blijft, waarop een ooievaar nestelt. Nog heden wordt de ooievaar het dier van Donar, lentebode en gelukbrenger genoemd. Een landman zal daarom nooit een ooievaar van zijn dak verdrijven. In zeker opzicht hebben al deze oude ge bruiken hun recht van bestaan. Zij zijn als ’t ware de echo van het oude gevoelsleven uit een cultuur-historisch belangwekkend verleden. Daarin weerspiegelt zich de rijkdom van phantaisie, welken de voorvaderen be zeten hebben en met behulp waarvan zij menig raadsel der natuur oplosten. Bolswardsche Courant

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1908 | | pagina 1