Nieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. ■l I I 47ste Jaargang. 1908. No. 53. Verschijnt Donderdags en Zondags. Amsterdanische Beelden. r 1 I Donderdag 2 Juli. I r n j - VOOR Afzonderlijke één die schijndood BINNENLAND. Fr. was sr ’t Geneert U toch niet //Flora” ging? Hoog ge- mijn verwachtingen niet ver in ee- goed prachtig banket het gasthof //de 6 ure reeds te hoopvol naar het zijn. Ook tijd voor krijgen 1 ’k Moet jaar of ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 3 maanden. Franco per post 50 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. naar hun pension vervoerd, Oudega (W.) 29 Juni. Het vischseizoen is geopend. Gisteren zagen we met den ochtend trein de eerste vischclub arriveeren. Den geheelen dag hebben de amateurs op ’t water doorgebracht, ofschoon ’t weder weinig uit lokkend was en de hooge wind de baarsjes naar de diepte dreef. Komen de warme zomer dagen, dan bieden de Oudegaster Brekken om hun vischrijkdom een uitstekende gelegenheid voor liefhebbers van de hengelsport, om hun hart eens op te halen. Joure, .29 Juni. Op den katholieken land dag hier heden gehouden en die door ongeveer 500 personen bezocht werd, heeft de heer mr. Aalberse in een rede eene beschouwing gehouden over den politieken toestand. Pater v.d. Vloodt van Witmarsum behandelde bet onderwerp „Boerenleenbanken”, de heer T. Hettinga van Cornjum sprak over „Lectuur” de heer Fransen van Leeuwarden over Candi- daatstelling in meervoudige districten. Wonseradeel, 29 Juni. Nauwelijks is bij enkele boeren het hooi geheel, bij anderen nog maar gedeeltelijk binnen, of er wordt reeds over broeien geklaagd, ja sommigen beginnen reeds te dollen, om brand te voor komen. dat zij het stuur kwijtraakten en in De door dr. Veenenbos te Oosterbeek te zijn verbonden, zijn zij er echter bij voegen, ’t is al ’n zeven geleden en Amsterdam is ook vooruitgegaan in dien tijd1 ADVERTENTIEPRIJS: 1—7 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4, Hepk. Nieuwsblad v. De Belgen over Friesland. In het Belgische blad Be Vaandrig van Zondag 28 Juni j.l. komt o.m. het volgende voor aangaande den te Sneek gehouden kaats wedstrijd op 21 Juni j.l.: Naar Friesland. Lustig en opgetogen namen we hier Zaterdag morgend om 6.13 uren de trein naar Brussel om daar de andere Belgen te vervoegen, en met 13 trokken we vandaar onder ’t geleide van den heer B. Meunier, voorzitter der Landelijke Vereeniging, over Antwerpen naar Roosendaal. Daar moest men af om de tol beambten onze reiszakken te laten teekenen en weer op weg... We stoomen den Moerdijk over op eene brug van 1400 meters, dan door Rotterdam boven de huizen weg, en komen zoo te Amsterdam, waar we 2 uren tijd hadden om wat te eten, en vrienden en kennissen eenige zichtkaarten op te sturen... Om 2 ure 45 nemen wij den trein naar Enkhuizen om van daar per boot door de Zuiderzee naar Stavoren te varen. De zee was woelig, de overtocht duurt ruim twee uren. We komen goed en frisch langs den anderen kant, kruipen weder den trein in, en voort naar Sneek, waar we rond 7 ure aankomen. Daar worden wij door de leden van ’t bestuur verwelkomd. Het muziek wacht ons binnen de statie af en eene donderende Brabamjonne begroet ons. Het was een onvergetelijke triomftocht rond de stad naar het gasthof ,/De Wijnberg". Vijf duizend Friezen van beide geslachten waren te been, en stapten op de maat van het muziek mee, golvend als mooie baren, met het muziek meezingende, woelende joe lende, juichende, dansende. Kortom eene schit terende betooging onder de honderden groote Nederlandsche vlaggen, waaronder wij eene Belgische bemerkten bij den heer K. Christian I Dank daarvoor! zoo buitengewoon geest driftig en grootsch, dat onze pen ze niet beschrijven kan. We kwamen eindelijk in ons gasthof aan, waar een prachtig maal ons wachtte... of we ons buiksken deugd deden I want ’t was recht smakelijk.Gedurende dit eetmaal gaf het stadsmuziek een welgelukt concert. Daarna een uitstapken... Sneek is een prachtig mooi stadje van 13.000 inwoners prachtige gebouwen, schoone winkels. Het bier is er smakelijk. Na nog eenige uren gezellig samenzijn trokken we naar ons bed, waar, dat kunt ge raden, onze vermoeide ledematen met wellust werden neergevleid. bestond, toch speelde zij een niet onbelang- rijken rol in ons Amsterdamsch politiek leven der laatste twintig jaar. //Burgerplicht”, de groote kiesvereeniging, Was de Tweede Kamer der liberalen, maar de Grondwet vaak de Senaat. Zij toonde verschillende malen het recht van veto te bezitten. Toen na de eerste kiesrechtuitbreiding, waarbij tegelijk de meest geavanceerde vrijzinnigen uit de groote kiesvereeniging traden en de radicale vereeniging//Amsterdam” oprichtten, de Bur gerplichten mr. W. H. de Beaufort wilden wippen en in plaats van hem mr. Veegens candidaat stelden, was het de Grondwet, die over dit snood bedrijf haar veto uitsprak en den heer de Beaufort na herstemming met zijn liberalen tegencandidaat toch in de Kamer haalde. In die dagen konden de liberalen zich nog de weelde veroorloven met diverse candidaten voor den dag te komen; nu zullen ze dit wel uit hun hoofd laten. Nog grooter overwinning behaalde de Grond wet na de Kamerontbinding als gevolg van de kieswet-Tak v. Poortvliet. Toen wilde Burgerplicht liefst drie anti-Takkianen wippen, maar de Grondwet hing zoo zwaar aan de andere zijde dat niet alleen deze drie heeren bleven zitten maar er nog een vierde (mr. Pijnappel) bijkwam. De ziel van z/de Grond wet” sterft niet met het lichaam, zij gaat over in de afd. Amsterdam van den Bond van Vrij-liberalen. De lezers van dit blad, hoe anders zij .er misschien over denken zullen, duiden mij dat ongewoon uitstapje op politiek terrein niet ten kwade. Ik heb ’n paar keer eenige maanden in het voor uitstrevende, verlichte, moderne Skandinavië gereisd. Op den Donderdag vóór Paschen arriveerde ik in Christiania. Toen het Zater dagavond 11 uur was, aarzelde ik geen oogenblik in den exprestrein plaats te nemen, die mij behoudens een paar keer overstappen in 48 uur in Amsterdam bracht. Gaarne zat ik m’n twee Paaschdagen in den trein om den 2en Paaschavond in plaats van in ’t gezellige Christiania, in Amsterdam te van het goede (nl. wat in dezen z/goed” geldt) kan men te veel De schijndoode Dat is de Ned. Operette. Toen het ge zelschap Kreeft Buderman uit den Artis- schouwburg uit elkaar spatte als een zeepbel en de leden van beteekenis overal vaste engagementen aannamen, was ieder ’t er over eens dat de Nederl. Operette was overleden. Ze is het jaren gebleven. Wel waren er verschijnselen die er op wezen, dat een ont waken uit den doodsslaap niet tot de on mogelijkheden behoorde: het operette-gezel- schap Cauveren, dat ondanks haar goede voorstellingen geen bezoekers wist te trekken, het Ned. operette-ensemble dat roeide met de riemen, die het had en de welverzorgde Apollo-operettes in den Stadsschouwburg, de drie K’s, Kreeft, Kelly en Kiehl afzonderlijk gezelschap het goede doel mochten op iets dat duurzaam en Den Zondag waren we om been en trokken moedig en kaatsterrein. Het terrein was met groote Hollandsche, Friesche en Belgische vlaggen versierd, en langs twee kanten stonden groote verhoogen opgetimmerd: men schat de massa op drij duizend menschen en daaronder een overgroot getal mooie Friezinnetjes... de fammen ge noemd, daar mochten wij nu niet veel mee praten, maar... maar ’t spel gedeeltelijk volgen meest dat waarin de Belgen meestreden. Onze lezers zullen misschien verwonderd zijn te zien dat bij elke twee Belgen een Fries ge plaatst was, zulks werd gedaan om de Belgen te versterken in het opslaan; ongelukkiglijk de Friezen moesten het zelve bekennen, het verlies der Belgische partijen is grootelijks te wijten aan het slecht opslaan (leveren) der Friezen, dit was ook de meening van de Sneeker Ct. en andere. Op de eerste ronde bleven 4 Belgische partijen meester. Eene enkele was gevallen met 2x/2 sPel op 3, (’t zij langs hier 5 gelijk op 6) ’t was De Grève, Francois en Banning; op de tweede ronde verloren nog drij Bel gische partijen en er bleef dus nog slechts eene overFlorent Hylebos, Alfred Soumillon en Tijmstra, met drij Friesche partijen. De Belgen werden nu opvolgentlijk twee maal geklopt, en bekwamen dus niet een prijs, daar er maar 3 prijzen uitgeloofd waren en ze op no. 4 kwamen. De zilveren medalie, uitgeloofd door het Belgisch Sportblad Le Jeu de Balie, voor den Frieschen kaatser die den versten slag doet, werd gewonnen door C. Werkhoven van Witmarsum. De zilveren medalie door twee sportliefhebbers, voor den Belgischen kaatser die den versten slag doet," werd behaald door Jan de Launoit, die op eene lengte van 52 meters sloeg. Werden bijzonder toegej uicht Karei Hylebos, De Launoit, De Bilde, Soumillon, Florent Hylebos en De Grève. Daarna werd het Belgisch spel gespeeld. De partijen waren samengesteld als volgtle Moens, Meganck, De Bilde, De Grève, Balon; 2e Karei Hylebos, De Launoit, Soumillon, Florent Hylebos en Francois (’t zij de partij Geeraardsbergen, deze laatste wonnen met 6 spelen tegen 5. De Friezen juichten de overwinnaars luid ruchtig toe. Gedurende deze strijden speelde het staf- muziek van het 9e Reg. Inf. van Leeuwarden de schoonste stukken. Na het spel werd een opgediend in de zalen van stad Munster” en een twintigtal bestuursleden van de Friesche kaatsbonden woonden het bij. De heer Bogstra sprak een prachtige rede uit, waarna een vijftal andere. De heer Meunier antwoordde voor de Belgen en zegde zijn welgemeenden dank voor de waarlijk koninklijke ontvangst. Daarna trok men naar de zaal ,/de drij Friezen” (bedoeld is natuurlijk de buitensocieteit Z/de Harmonie”,), waar de prijsuitdeeling plaats greep, waarna bal. Eenige dansen waren uitsluitelijk voor de Belgen voorbehouden, ook deden ze hun best en een overgroote bijval viel hun te beurt. Deze feestelijkheden werden door een overgroot getal Friezen en bijzonderlijk Friezinnen bij gewoond... die bijzonder veel van de Belgen schijnen te houden. Het was laat na-avond toen we de zaal verlieten en nog niemand maakte aanstalten om ’t flikkeren zoo te laten. Kortom, ’t was een prachtige avond, zooals we er in ons leven maar weinige tegenkomen. Maandag morgend vertrokken wij met pak en zak naar de statie, begeleid nog eens door de waarlijk beleefde bestuursleden, en namen om 8.41 de trein naar Stavoren. Heer en mevrouw Christian begeleiden ons zelfs tot in Amsterdam. We kwamen om 6.30 in Brussel aan, waar we van de andere vrienden afscheid namen en stoomden om 10 uren in Geeraardsbergen toe. Zulke reis vergeten we nooit! Zaterdagmiddag fietsten twee vreem delingen, een heer en een dame, de helling op den Amsterdamschen Straatweg bij de Lichtenbeek af. Daarbij hielden zij elkaar vast en ook toen de vaart grooter en grooter werd, lieten zij elkaar niet los. Het gevolg was, volle vaart tegen een boom smakten, dame brak beide polsen, de heer één. enz.). De regisseur achtte het niet beneden zijn waardigheid zelf het koor in ’t eerste bedrijf te openen. Was dat geen prachtig lesje voor dames en heeren artisten, die op hun teentjes ge trapt zijn, wanneer zij in ’t belang van het geheel een ondergeschikte partij moeten spelen. waar (elk aan een bonden) voor werken, maar was, wees dit alles toch niet. Maar nu heb ik van het Ned. Operette- gezelschap onder directie van den heer A. Janmart Jr. Die Lustige Wittwe in ’t Hol- landsch gehoord, dat ’t maar in spannen waren onlangs had ik deze operette nog van de Duitschers in den Stadsschouwburg gehoord. Maar zonder overdreven patriotisme moet ik ronduit verklaren, dat deze Hollandsche voorstelling de Duitsche overtrof. Zonder elk der medewerkenden te noemen wil ik twee punten aanstippen. Eerstens mijn eer biedige hulde aan den heer S. van Beem, hoe hij graaf Danils speelde. Het tweede bedrijf gaf hem gelegenheid tal van prach tige, talentvolle //trekjes” te leveren, z’n lied van de koningskinderen was in één woord subliem. Tweedens zongen meer deun, doch vooral de heer van der Stappen, zooals de Duitschers dat in geen honderd jaar zullen nadoen. En ’t ensemble, ’t geheel? De kleinste,rollen waren in handen van artisten, die met succes hoofdrollen hadden gespeeld in andere ope- retten (mej. Penksen, de hr. André van Dijk Met ’n herinnering aan dat verstandige conservatisme breng ik' een eeresaluut aan nummer twee die ons deze week is ont vallen: de kiesvereeniging de Grondwet. Ja ouderwetsch was zij wel in hart en nieren, maar uit hoe ’n handjevol heeren zij ook XLIII. Van twee dooden en was! D’r zijn in de afgeloopen week twee in de hoofdstad ad patres gegaan. De eerste was de hobbelkar door de Jordaan, onze eerste en vermoedelijk laatste gemeente-auto, die officieel den naam lijn 14 droeg. Zijn verscheiden is niet al te diep betreurd, in plaats van, gedachtig aan het spreekwoord van de dooden niets dan goeds, een traan te plengen op zijn graf, staken de buurt bewoners de vlag uit na zijn laatsten snik. De baker had wel gezegd dat het geen blijvertje zou zijn, het kind laboreerde wel aan alle mogelijke kwalen, maar ’t was toch een verrassing, ’n aangename maar toch zeker ook ’n onaangename, toen de dokter Burgemeester deze week verklaarde dat er geen hoop meer was en de zieke het binnen 24 uur moest afleggen. ’t Was dan ook de spuigaten uitgeloopen. Respectievelijk waren alle rijtuigen onbruik baar geworden, op ’t laatst werd de dienst door zoowat één auto onderhouden, ’t Gevolg hiervan was dat wanneer je van dit moderne vervoermiddel gebruik maakte, je niet wist wanneer je zou weggaan (je moest wel eens 20 minuten bij een halte wachten voor zuster Anna iets zag aankomen) maar nog veel minder wanneer je zoudt aankomen, wijl je meermalen in’t hartje van de Jordaan een tot hiertoe en niet verder te hooren kreeg. En toch was zij bij de geboorte héél populair, zóó zelfs dat menschen die de van Hallstraat (het eindpunt der rit) nimmer hadden hooren noemen, laat staan er iets te maken hadden, op den Dam in lijn 14 stapten, een retourtje namen en zonder uit te stappen naar het punt van uitgang terug reden, alléén maar om ook eens in den auto gezeten te hebben. Die //plezierreizigers” die zich dol vroolijk maakten over het hob belen en elkander opvroolijkten met grieze ligheden over het geraas bij de bekende hooge bruggen waar de auto voorbestemd vandaag of morgen eens te water te geraken, wat voor vrienden en kennissen een aanmoediging was om ook eens dit ritje te wagen, waren den buurtbewoners eerst heel wat tot last. Want als zij van het nieuwe verkeersmiddel gebruik wilden maken was deze maar al te vaak bezet. En langs de aangegeven richting werd dringend de behoefte aan een verbinding met den Dam gevoeld. Dat in die 'behoefte echter niet meer voorzien werd toen men niet meer op lijn 14 kon rekenen spreekt van zelf, en waar winkeliers in de nauwe straten door het opgejaagde stof en den benzinestank hun winkelwaren soms bedorven zagen (vooral slagers) en de vrees voor het overrijden van kinderen ook nog al ernstig werd gevoeld, circuleerde men al met anti-auto-adressen. ’t Was niet noodig geweest. Intusschen heeft Noord-westelijk Amster dam nu weer geen behoorlijke verbinding met den Dam. De paardentram langs den Haarlemmerweg is een onding, daarop moet men steeds te lang wachten. En daarom waag ik het in ’t belang van deze bij uit stek conservatieve buurt een conservatieve raad te geven. Laten een paar heeren, die op gemeentetramgebied de lakens uitdeelen eens een kijkje nemen in Brussel, meer speciaal bij den omnibus die van de Beurs naar Enseele gaat. Die heeft een heel wat moei- lijker en gevaarlijker weg te volgen dan wijlen onze lijn 14 en toch is de dienst zoo geregeld mogelijk. Hooge kosten zouden er niet aan verbonden zijn om deze omni bussen hier ook te laten rijden en de be woners dezer buurt zouden onmiddellijk uit hun isolement worden verlost, ’t Zal echter wel voor doovemans ooien gepreekt zijn, want welk hoofdambtenaar of gemeentebe stuurder zou zich verdacht willen maken van zulke sterke conservatieve neigingen als deze om weer naar het oude terug te gaan. Bolswardsche Courant F Z L-, —lit'- I t i h. .Na

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1908 | | pagina 1