Nieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. tl I Nieuwe Abonnés ontvangen dit Blad tot Nieuwjaar gratis. I I 1 4 1908. 47ste Jaargang. Verschijnt Donderdags en Zondags. No. 102. Verbetering Vaarwater. I Nog eens „de donkere dagen voor Kerstmis”. H. DE JONGE’S LE H. DE JONGE’S JA H. DE JONGE’S GL1S iï8cM., blJ een op vierkante Voor levering beveelt ziel 1 Firma H. DO i B Zondag 20 December. voor I Ingezonden. Kantoor: Poe een dlkte va“28 C’M* VOOR 'Ui de spreekster van den Vr. K. is voldaan, wordt gewijzigd, dat (Builen verantwoordelijkheid der Redactie.) en bebazalte wegen, modderige paadjes, en is de W ater- of Mej. K. er aan sommigen van de ’t Maakt kant men bril men qui pleure” gebruikt altijd S«. CA Aan het Texelsche strand is ’t lichaam van een groote visch gevonden, wegende ongeveer 100 K.G. De lengte van deze visch, hoogst waarschijnlijk een zuigvisch, is 128 c.M., bij een breedte van 78 en ons tot de donkerheid geweken ons tot alles nieuw is geworden weer met goeden moed een elk aan zijn dagelijksch werk. Ws. jare plaatshebbende volksverhuizing, die voor valt in de donkere dagen voor Kerstmis. Welkom thuis, gij allen, welkom in ,/’t heitelan”. Blijf bij is, blijf bij en dan op zijn plaats, ADVERTENTIEPRIJS: 17 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 3 maanden. Franco per post 50 Cents. Afzonderlijkenos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. een groot verschil van welken een zaak bekijkt, door hoedanigen zijne observatie verricht. „Jean zeer donkere glazen voor zijn bril, zijn broer, „qui rit” ziet door helder, lichtend kristal de wereld rond. De stemming, waarin men verkeert, is ook al van invloed op de idéé, welke men zich van een zaak, ding, voorval, tijdperk maakt. Zoo is het ook gekomen, dat //de donkere dagen voor Kerstmis” in miscrediet zijn geraakt, ’t Is waar, donker zijn zij, mise rabel donker. Het wordt bijkans niet licht. Maar, geen nood, wij maken licht. Moeder de vrouw consulteert meer dan anders /zde petroalje-snip”, want: //Sjoch, it nimt tsjin- wirdig sa’n bulte oalje”. Dit is al heel koren op den molen van de reuzenpetroleum- wagen, die, getrokken door ’n paar stoere paarden, den ganschen dag op onze wegen te zien is. Ja, ’n landauer zie je niet langs onze //dijken” in deze dagendie komt alleen voor ’t licht als ’t mooi is op het land, als z/bou en greide” in zomertoilet gekleed gaan, als natuur hoogtij viert. Dan is ’t tijd voor studiereisjesmakende voog den en inspectie houdende commissie-leden om zich, deftig neergezakt in de kussens van het rijtuig, door de dorpsjeugd te laten bewonderen. In deze dagen, nu wij aanhoudend krijg voeren tegen begrinte slippende wielbanden en laat men ons in ons verdriet alleen kantonnier volslagen Minister van staat ten platten lande. Ten platten lande, daar wapent men zich tegen de donkerheid en het korte der dagen. Men zorgt voor afwisseling, variatie. En waar de ouderdom dezen tijd bizonder geschikt acht voor het houden van vergade ringen, pandoerstudien in café en in huis, bijeenkomsten van polder-, dijks- of spaar- banksbesturen, zoeken jongeling en jonge- dochter hun amusement in het bezoeken van broodjefeesten en het van buiten leeren van samenspraken of, ter anderer zijde, in het bestudeeren van tooneelstukken van Hol- Jandschen bodem of in de eigen landstaal. Geen dorp zoo klein of het beeft een jongelingsvereeniging, een Dorcas-clubje, een zangvereeniging of een fanfare. Ja, die Fanfare’s, die hebben het druk tegenwoordig. Niet dat er zooveel geblazen wordt, neen, dat doet men meer ’s zomers. In den winter wordt het concoursstuk in gehengst waarmee men in ’t aanstaande zomer- saison zal uitkomen, maar is er ook wat anders aan de hand. Doordien de zalen op onze dorpen gewoonlijk minder geschikt zijn, om er muziekuitvoeringen te geven, en er toch ’n winterfeestje moet zijn, is het in de laatste jaren usance geworden om op den 2den Kerstdag of een der volgende dagen eene tooneelvoorstelling te geven. Op de avonden dat er gespeeld wordt, is het geheele dorp tegenwoordig, luistert met aandacht naar hetgene wordt opgevoerd en voldoet met groote toewijding aan het bevel//efternei dounsje”. In de //donkere dagen voor Kerstmis” wordt aan dit alles de laatste hand gelegd. Repetities en composities zijn in vollen gang. Met ernst wordt er gewerkt, geheimzinnige besprekingen gehouden met coiffeurs du théatre in de hoofdstad onzer provincie, en zoo wacht men op den grooten dag, dat voor ouders, vrienden en belangstellenden zal worden ver toond de vrucht van weken arbeids. Dan komen in die donker# dagen van verre en van nabij kinders opdagen, om de feestdagen door te brengen in het ouderhuis; vacantie hebbende //fier van hüsers” verlaten hunne haardsteden, om wut fen hfis” te gaan, naar ’t kleine dorpje in den greidhoek of 't vriendelyk stadje aan zee, Dat is de telken- 't woord gaf aan avond. Het verslag dezer rede namen wij reeds in ons vorig no. op. Na de rede werd door mej. Kramers ge legenheid gegeven tot lid der vereeniging voor V.-K. toe te treden alsmede tot in debat treden. Mevr. HagaGorter zou gaarne weten, dat, als men lid wenscht te worden afdeeling, dat lidmaatschap een uiting moet zijn van belangstelling in ’t streven van de Vereeniging, of dat men door toetreding plichten op zich neemt, die men bezwaarlijk kan vervullen. Mej. Kramers, die wegens hardhoorendheid van mej. Groot, de taak van deze overneemt, deelt de vraagster mee, dat ’t de plicht van elk lid is, op de hoogte te komen met alle zaken, die vrouwenkiesrecht aanbelangen, be langstelling alleen is niet voldoendemen werke er ook voor. Tijdens de pauze mocht men de voldoening smaken dat 40 dames zich als lid voor een afdeeling opgaven. Voor het debat had zich aangemeld ds. De Haas. Een schriftelijke vraag die was ingekomen, diende mej. K. eerst te beantwoorden. Die vraag luidde, of de vereeniging V.-K. ook is voor A. K. ’t Antwoord was: wij bemoeien ons niet met bepalingen inzake het kiesrecht. Wij blijven één doel beoogende vrouw worde als vrouw niet uitgesloten. Wij kunnen ons niet aansluiten aan een politiek program als vereeniging mogen we niet strijden voor ’t belang van een groot deel der kiezers. Ik b.v. ben voor algemeen kiesrecht, een ander voor inkrimping er van. Onze vereeniging vraagt daar niet naarwij noodigen alle per sonen, onverschillig van welke richting, uit, om met ons te strijden. Ds. De Haas vraagt o. a. vrede mee zou hebben, als vrouwen ’t kiesrecht werd verleend. Mej. K. moet weer herhalenOnze ver eeniging doet nooit iets voor eenige politieke partijenkel willen we opheffing van uit sluiting der vrouw, geen ander streven heb ben we dan dit. Ds. de Haas maakt daarna spreekster een principieele opmerking. De Vereeniging voor indien de Kieswet zoo ’t kiesrecht aan een deel van de vrouwen wordt toegestaan. Wij meenen, zegt spreker, dat de vrouw daarmee niet geholpen is, maar dat zij nog erger in den knel zal geraken, welk laatste door den kranigen debater nog nader wordt toegelicht. Wilt ge met ons strijden, met ons pleiten voor algemeen kiesrecht voor mannen en vrouwen, dan kunnen we samengaan, dan meenen we sterker te worden in bestrijding van klasse-willekeur. Als ’t z.g. burgerlijke deel onder de vrouwen ’t kiesrecht wordt gegeven, dan wordt de kapitalistische partij er door be stendigd en bevorderd. In beginsel zijn we ’t eens, maar als ge ’t kiesrecht aan een beperkt deel geeft, dan zal er een veel grootere onderdrukking van de vrouw komen. Mej. K. antwoordt, dat er van avond alles is behandeld, ’t welk ’t standpunt der Ver eeniging heeft uiteengezet. Politieke zaken kunnen in de afdeelingen worden behandeld. Voor of tegen de grenzen, daar kunnen we ons niet in begeven. Nadat over en weer over de bewuste kwestie nog eenige woorden worden gewisseld, dankt Mej. K. de aanwezigen voor de op komst, inzonderheid ds. De Haas. Daarna vertoefden nog eenige oogenblikken de 40 aangeslotenen, uit wie als voorloopig bestuur werden benoemd de volgende dames: Mevr. Bauer, Mej. Anna ten Gate en Mej. M. Grefe, successievelijk Presidente, Secre taresse en Penningmeesteresse; verder leden wwt j ‘Mevrouw Andreae, Mevrouw R. Gorter, IC gOCClC W <UIP VOO1’ 2 Mevrouw Regenbogen en Mevrouw Van Hout. tot west te maken breede en diepe kanaal, bij harden wind, moeten varen; waartegen zeker niet zal kunnen opwegen de besparing van onkosten, waarop werd gewezen, die men zich denkt, van de enkele malen dat de faecaliën, met buitengewoon groote schepen, zouden kunnen worden afgeleverd, als het kanaal er was. De belangen, die enkele ingezetenen mogen hebben bij de verlaging van de brug //het hooghout” en het leggen van enkele stukken land (tusschen het Oordje en den te verwachten dijk) aan den Noordkant van het nieuwe te maken kanaal, kunnen gewis niet in aan merking komen, althans niet van invloed zijn bij de vraag:, of eene, verbinding van de Makkumer- en Workumervaart noodig is voor een beteren afvoer van het boezem water. Daarvoor zal alleen rekening worden gehouden met de eischen van den waterstaat. En het bouwen van huizen en fabrieken kan daar thans evengoed geschieden als de eige naren dier landen voor afstand van grond te .vinden zijn. Trouwens om en bij de stad ligt genoeg terrein, dat geschikt is voor het stichten van -fabrieken en dat wel in koop zal zijn te verkrijgen, als men het ernstig meentaan den weg en aan het water beide wel. Het is bekend, dat de provincie alleen subsidie geeft voor verbetering van vaarten en andere werken, de bruggen en wegen daaronder begrepen, wanneer deze het pro vinciaal belang raken, d.w.z. noodig zijn voor den waterstaat; maar niet wanneer die werken enkel van particulier belang zijn. Zijn ze dit, dan kan de provincie zich niet inlaten met de bekostiging daarvan, ook niet gedeelte lijk en kunnen ook geen concessiën verleend worden voor vaart-, brug-, tol- en weggelden ter bestrijding der onkosten, van onderhoud dier werken, noch eenige verplichting worden opgelegd om de ingezetenen die te doen dragen. De Staten der provincie hebben dan wel het onmiddellijk toezicht over de werken en te waken, dat deze naar behooren worden onderhouden en door kundige en bekwame manschappen bediend, doch de aanleg, onder hunne goedkeuring, moet even als de instand houding bekostigd worden door hen, die er belang bij hebben en voor de bereiking van hun doel deze belangen behoorlijk motiveeren. De provincie zelf kan zeker niet geacht worden eenig belang te hebben bij de be sproken verbinding, daar de stad Bolsward, meer dan eenig andere gemeente omgeven is van waterwegen en dus ook het overtollige water van hier uit naar alle kanten af- stroomen kan, naar Harlingen, Bolswarder- brug bij het Kanaal LeeuwardenHarlingen, de Lemmer, Workum en naar Makkum op twee wijzen. Zelfs werd opgemerkt dat de provincie geen belang ziet in het bestaan der oude Makkumervaart. Hoe dit zit kan het voorloopig comité informeeren, dat nog nader onderzoeken zal of van den kant der provincie op eenigen steun en medewerking mag worden gerekend. Ook zal dit comité wel eerst nauwkeurig dienen te berekenen hoeveel duizenden gul dens voor een eventueele uitvoering van het plan vereischt worden. Het kanaal toch moet breed en diep zijn daarbij zijn twee bruggen noodig, wil meJ den weg niet doen vervallen, dien anderen niet kunnen missen, en men bedenke wel dat bij de bruggen woningen gebouwd moeten worden voor brugwachters en dat deze menschen ook gesalariëerd behooren te worden. Als men dit kapitaliseert weet ik niet precies hoeveel duizenden guldens er nog bijgerekend dienen -Jenever, Brandewijn, Flat Mijnheer de Redacteur Gepasseerden Woensdagavond werd eene vergadering gehouden, waarbij enkele per sonen waren uitgenoodigd, aan wier aandacht werd onderworpen een sinds jaren reeds in Bolsward besproken plan van doortrekking der Makkumervaart en deze in verbinding te brengen met de Workumervaart. Van de uitgenoodigden waren opgekomen 12 personen. Zij, die zich tot een voorloopig comité hadden gevormd, rekenden er op, belang stellenden en belanghebbenden te hebben uitgekozen, en zij meenden, dat bij het be oogde plan groot belang zouden hebben lo. de Ned. Tramweg Mij., omdat de oprid naar de hooge Marnezijl vaak een groote moeite veroorzaakt en dikwijls niet vrij van gevaar is; 2o. De fabriek //Hollandia”, om de ge legenheid te krijgen, groote schepen en stoom- booten te kunnen ontvangen, onmiddellijk bij de opslagplaatsen, voor lossen en laden van goederen 3o. de gemeente Bolsward, door eveneens groote schepen te kunnen ontvangen voor afvoer van faecaliën van de opslagplaats der gemeente-reiniging 4o. verschillende ingezetenen, door dien dan de brug //het Hooghout” kan worden verlaagd en aan verschillende zijden een aanmerkelijke terrein uitbreiding kan worden verkregen, geschikt voor aanbouw van huizen en fabrieken 5o. de Provincie, die dan de gelegenheid krijgt de oude Makkumervaart op behoorlijke diepte te kunnen brengen, geschikt voor de groote scheepvaart en voor een betere af- strooming van het boezemwater. We hoorden verluiden, dat door enkele personen nog al bezwaren daartegen werden ingebracht, die daarbij de vraag stelden of het voorloopig comité zich wel een voldoend denkbeeld had gemaakt, pro en contra goed overwogen en rekening gehouden had met de belangen van anderen dan de on middellijk aangrenzenden en of men inderdaad eenige hoop koesterde, dat de provincie zich met het plan zou kunnen vereenigen. Hoe mooi het plan, oppervlakkig beschouwd, mocht lijken, bij nader inzien, werd gezegd, zijn er gewis vele schaduwzijden aan ver bonden en kunnen enkele moeilijkheden, die waren genoemd, op andere wijze worden ondervangen. Men redeneerde: Om de tram is geen nieuw kanaal noodig, terwijl de ver betering van den tramweg kan verkregen worden door den weg lager te leggen en in de plaats van de vaste brug een draaibrug over de Marnezijl te bouwen. De fabriek Hollandia wenscht de bestaande aanlegplaats voor Jaden en lossen van schepen niet te missen, omdat juist aan die zijde hare bergplaatsen zijn gebouwd en voor haar een nieuw kanaal volstrekt niet noodig is. Het gedeelte vaart van Marnezijl tot aan de Witmarsumervaart kan derhalve niet gedempt worden, zoodat de illusie vervalt, die men had, n.l. de ten noorden van dat gedeelte vaart gelegen landen (door die demping) bij de stad aan te sluiten. De gemeente Bolsward zou zelf in groote ongelegenheid geraken wanneer dat gedeelte vaart gedempt werd, daar dan de gewone dienst met pramen, voor het ophalen van faecaliën, asch en vuilnis, vervolgens langs het nieuwe kanaal zou moeten worden uit gevoerd en dit primo een grooten omweg zou noodig maken met veel tijdverlies en secundo niet vrij van gevaar en dikwijls zeer hinderlijk zou zijn, als de kleine, vaak diep geladen pramen, door het in de richting van oost j Bolswardsche Courant 4 4

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1908 | | pagina 1