Kieuws- en Advertentieblad Bols ward en Wonseradeel. Fen bitten de stêd. Meifeest van de S. D. A. P. I I hi I 8 1909. 48ste Jaargang. No. 36. Verschijnt Donderdags en Zondags. I J Donderdag 6 Mei. IJ I |q i hr h r L VOOR BINNENLAND Bolswardsche Courant van den besluit //Manmoedig strijden naast elkander” opkomst hier getuigt juist niet van zoo manmoedigen strijd. En toch, absldt, dat wij in rigele mannich skriuwe scoene oer it lang forwachte keningsbern. Baes sei: it koe, it scoe en it moast Nou, sei ik, foarüt den mar. Sadwaende scille Jo it dizze kear mei dit bytsje dwaen moatte, Tonei meat. Mar sjoch; ADVERTENTIEPRIJS: 1—7 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad ie telefonisch aangesloten onder No. 4. oefening om maar mogelijk is. het voortreffelijkste te geven een goed beginsel, en toch van dit stelsel IV. Nou hysten wij de flach omheech, Op skip en hüs en toer. Hja wapp’re nou oer heech en leech, Hiel tis lansdouwe oer. Sa wier ’t en net oars. Och, och, hwet stie it er bij, Freedtomoarn, do ’t wij hjir it bericht krigen fen „de blijde gebeurtenis". Né, mar dat kin ik Jo net fortelle, ho ’t alle minsken oeral wieren. Do 't de flagge op ’e toer kaem, like it wol ef de minsken seis ’n lytse harte yn ’e widze foun hiene. De ljue wieren neat tofreden oer it lieden fen ’e klok, ef Ijeaver oer de tiid fen it lieden. Hja woene hawwe, dat it flaggeüt- stekken en it lieden tagelyk bard wier. It wachtsjen foei üs lang, ’t wier ien óre foar it boem-bam oer it gea klonk. Nuver is ’t mei dy klok, ’t Is altiiden it selde leid en dochs ek al wer eltse kear hwet oars. As der ien to hóf brocht wirdt, dan klinkt dy toan sa drovich, sa near. En hja, dy ’t seis al ris hwet Ijeafs nei ’t tsjerkhóf brocht hawwe, dy tinke bij it hearen fen dy deads- klok op ’e nij oan dyjinge, dy ’t hja misse moasten. Dy doffe klanken twinge mannich- ien noch in trien üt ’e eagen. Mar, as de klok in bliide boadskip bringt, as der dy swiere klanken, sa fen üt ’e hichte, oer it doarp klinke, dan is ’t ek al wer ef wij in feesttoan hearre. En do ’t alle klokken ut Wonseradiel tagelyk yn koar fen stemmen oan de gemeinte de tiiding brochten fen de berte fen in prinseske, ja, do wieren it bliidskipsgalmen. En de wyn boarte mei al dy klanken en hy makke sokke moaie crescendo’s en smor- zando’s, dat it suver in mesykütfiering wier. Moai, yn-moai, dy klokkenmatinée op Freed- tomiddei. Jo freegje, ho ’t ik oan dy frjemde mesyk- wirden kom Ei, üs boppemaster spylet op it husoargel. Sadwaende heare wy noch al ris gau ’n aerdich stik mesyk. Nou hat er in nij oargel krige. Der sitte fen dy krukken oan, dy ’t men mei de knibbels regjearje kin. Dermei kin men it lüd sterker meitsje en ek weistjerre litte. Dat is, seit master, crescendo en smorzando. En sadwaende, sjoch je! Dus in prinseske! Wolkom, Ijeave harte, wolkom yn it libben. Mar dy namme, dy namme! Juliana, dat wirdt nea in populaire namme. Tink er ris om, it folk makket er redlik gau Julia fen. En kin dat oars? Ho moasten wij nou sjonge: „Oranje boven, leve Juliana”. Dat wirdt otnmers fen sêls: „leve Julia”. Ja, wij begripe it wol, ’t is de namme fen de mem fen Willem, de Willem, de heit fen it heitelan. Mar, al is it billikerwiise ta to jaen, dat dy aide stammem noch ris bineamd wirdt, wij hiene Ijeaver ’n Wille- mientje hawn. Dy namme is üs Ijeaf wirden. Mar, ’t is nou ienkear sa, en sa bljiuwt it ek. Wij lizze üs der bij dêl, krekt as ’n Md-gemeinterieslid yn in lytse stêd fen Fryslan it faekernóch sei, as er ek ris hwet sizze woe, en hij it mei „de geachte vorige spreker” iens wier. En dy lytse poppe, Juliana, dy leit nou fensêls yn ien fen dy moaie widzen, dy ’t hjar oanbaen binne troch inkele commissies t Né, hjer, den scoene wij üs keniginne- mem net kinne. De sêlde widze, der ’t üs Willemientje yn laei, do ’t hja’n lytse poppe wier, dy tsjinnet nou ek foar Juliana. Krekt wer hwet foar keniginne Emma. Dy hat bipaeld tocht: wij meitsje it sêfte nestje foar üs lytse ütfenbóser sêls yn ’e oarder. Ei, nou der is romte genoch yn 't keninklyk hós op ’t Noard-ein, dy oare widzen fine wol ’n plak. Scoene der op dat plak ek noch inkele fen dy oare presintsjes torjuchte komme? Ik wit it net, mar mij tochtdy beide widzen koene wol ris selskip krije Eabele Hear Cuperus. Dit is nou mar in lytse briif. Mar baes Hylke woe absldt, dat wij in rigele mannich skriuwe Wy hysten nou de flach omheech Op skip, op hüs, op toer, En hwer it herte fol fen is Der rint de pin fen oer. Jo tsjinner: JAN DE WAL. Slotweed, 4-5-’09. Door de tooneelvereeniging „Huizum” werd daarna het tooneelstuk: „Een uitgeknepen citroen” opgevoerd. Deze tooneelschets gaf de willekeur van een patroon tegenover zijn werkvolk te zien, en vooral hoe oude arbei ders, die lang aan de fabriek gewerkt hadden, werden afgedankt, omdat het voordeeliger was, hem door jongere krachten te vervangen. Het spel was goed, de verschillende rollen werden verdienstelijk vertolkt. Na de pauze gaf hetzelfde tooneelgezelschap nog 't bekende Friesche blijspel van Velstra: „It Pikelfleisfet”. Ook dit stukje werd vlot gespeeld, en de comische scènes vonden wel bijval. Als toegift gaven twee leden van dat gezelschap nog een voordracht, waarin een boer en een koopman tegen elkander aan 't opsnijden waren wat ze zoo al hadden. Dit koddig declamatorium viel ook zeer in den smaak. Met een woord van dank aan den Spreker en de spelers, sloot de Voorzitter de bijeen komst, het betreurende dat niet meerderen waren opgekomen om van de heldere rede en het goede tooneelspel te genieten, terwijl hij zich aansloot bij de woonden van den Spre ker, dat de teleurstelling niet ontmoedige, maar ieder het bewustzijn kan hebben dat al mogen de aanwezigen zelf de vruchten misschien niet plukken van den strijd, dan toch hun nazaten, want de ellende dezer maatschappij zal eenmaal worden opgeheven. (Applaus). ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 3 maanden. Franco per post 50 Cents. Afzonderlijkenos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. IJsbrechttim. Den 6en Mei hoopt de heer S. H. Reitsma, den dag te herdenken, waarop hij voor 25 jaren zijne betrekking als H. d. S. alhier aanvaardde. ’t Zal den algemeen geachten jubilaris zeker niet aan blijken van belangstelling ontbreken. Workum, 3 Mei. Een ongewone bedrijvig heid heerscht thans aan de Zuiderzeekust van Workum naar Stavoren. Ze zijn er weer, die kleine vischjes, waarnaar door vele vis- schers en neringdoenden met'zooveel verlangen werd uitgezien. Opgeklaard zijn de gezichten, weg is die trek van zorg die alhaast een vaste plooi had aangenomen. De vroolijkheid is bij den visscherman teruggekomener is weer visch, er is weer arbeid, er is weer brood. Men wordt niet moe het elkaar te vertellen. Wat ’n bedrijvigheid aan den havenkani, hier is men bezig de visch uit de netten te doen, daar brengt men ze op lange tafels, waar ze meest door vrouwen met een be- hendigen ruk van kop en ingewand worden ontdaan. Ginds hijscht er weer een de zeilen om opnieuw de netten uit te zetten. Tal van nieuwsgierigen verdringen zich om te vernemen, hoeveel „goud de kiel” aanbracht nu niet in den vorm van haring, maar in dien van ansjovis. Nog een paar weken ver toeft de ansjovis in de Z.W. bocht van Friesland om dan z. g. „om de Zuid” te trekken. De visscherlui trekken alsdan de vischjes achterna. aan het geheel weinig af. De besluiten van het congres van 1889 hebben, doordat de tijden er rijp voor waren, een groote betee- kenis. In Berlijn en Parijs, in Londen en Manchester, in Belgie en Italië, in Noord en Zuid-Europa, in Amerika en Australië, overal heeft de oproep aan de arbeiders gehoor gevonden. Mag ik dan in den beginne gezegd hebben’t zal zoo’n vaart niet nemen, en er wordt in het lied vaak overdreven, de zaak is ernstig en gewichtig. Er heerscht geen overdrijving bij ons in die mate als wij het dezer dagen konden zien bij onze tegenpartij. Wij strijden met ernst en meenen wat wij zeggen. Laat de weinige belangstelling hier dus niemand ontmoedigen. Overal zijn heden groote scharen vergaderd en die macht is groot. Ieder die eenmaal doordrongen is de waarheid dat de mensch geroepen is om een waardig bestaan te hebben, moet ten laatste met ons den strijd aan binden, en dan zal een beweging ontstaan, die ons eenmaal zal redden uit het wanhopige stelsel van het kapitalisme. Dat is de sociale beweging, dat is onze hoop, dat is de beteekenis van ons Meifeest. (Applaus). Zaterdagavond werd in „de Dpele” het Meifeest gevierd van de Afdeeling der Sec. Dem. Arbeiders Partij. De opkomst was gering te noemen. Een 50-tal mannen benevens een 20-tal vrouwen waren aan wezig. Nadat eenigen tijd gewacht was op meerdere aanwezigen, werden te halfnegen eerst eenige liederen gezongen, waarna de Voorzitter, de heer Rosier, de vergadering opende met de aanwezigen, die waren saam- gekomen op dezen feestdag van ’t strijdend proletariaat, een welkom toe te roepen. Moge de opkomst hier beneden de ver wachting zijn, het bewustzijn dat op dezen dag 100 duizenden optrekken om te propa- geeren voor den 8-urigen werkdag, en om de knellende banden van het kapitalisme voor een oogenblik te verbreken, dat doet de leden goed, en zoo zal ook hier deze af deeling in vreugdestemming kunnen vieren den feestdag, het één-Meifeest, waarvan de beteekenis ons zal worden uiteengezet door den spreker van heden avond, den heer A, H. GERHARD van Amsterdam. Deze begint op eenigszins ironische wijze te herinneren aan enkele woorden der pas gezongen liederen, o.a. „De schrik is om 't hart geslagen van vorst en burgerman”, doch gelooft niet dat het zoo’n vaart zal loopen, en de veel manmoedigen strijd. En toch, het bewustzijn dat heel veel van het leed dat geleden wordt niet noodig is, dat het anders kan, zou doen verwachten, dat meerderen den strijd aanbonden tegen de kapitalistische maatschappij. Hoe is toch de wanverhouding ontstaan? De leer van het liberalisme, de vrije concurrentie, heeft toch op zich zelf iets goeds in zich, want dat spoort aan tot inspanning en oefening om het beste te leveren, wat maar mogelijk is. In die worsteling om )ag inderdaad zijn de gevolgen van dit stelsel zoo ver derfelijk geworden, dat absolute bestrijding noodig werd. Hoe dit kwam is het duide lijkst te zien in Engeland, waar het systeem der vrije concurrentie het meest onbedwongen is doorgevoerd, en dan ook de gevolgen zoo ontzettend waren, dat wij het haast niet kunnen gelooven, hoe ergerlijke toestanden daar geheerscht hebben. De geschiedenis hiervan is leerzaam. Men roemt zoo dikwijls over den goeden ouden tijd, en meent dat het vroeger beter was dan thans, evenwel op den keper beschouwd valt die vroegere tijd geducht tegen. Voor omstreeks 1800 werd niet zoo zeer gevoeld, de druk van ’t kapitalistische stelsel, maar toen de machines kwamen, en de handenarbeid haast overtollig werd, toen begon eerst het af beulen der menschen in de fabrieken. In de talrijke Engelsche weverijen vooral begon toen een menschonteerende exploitatie van werkkrach ten. Mannen, vrouwen en kinderen allen konden bij die machines werk vinden en bij een ongelooflijk langen werktijd werd een heel karig loon uitgekeerd, nog zeer gedrukt door de gedwongen winkelnering. De toe stand was zoo verschrikkelijk dat een ver zinking der bevolking het gevolg was. Spreker voerde bijzonderheden aan, die erger lijk waren, en dat was ’t gevolg der vrije concurrentie! Hoe die toestand gekomen was? Och langzamerhand en de macht van den sleur deed de ellende voortduren en toenemen. Als men nu van die ergerlijke uitpersingen hoort, roept men uit, hoe hielden die menschen het uit! Och ja, maar dat zal men later ook zeggen van onze tijden. Nu nog zijn er in Nederland 60Q.OOO menschen die gebrek hebben, 50.000 kinderen worden slecht gekleed en gevoed, en ook daarover zal men later verwonderd vragen, hoe hielden de menschen het uit I In deze dagen nu er veel geld wordt besteed aan gouden en zilveren wiegen zijn er toch nog duizende moeders, die omkomen van gebrek. Men weet dit wel, maar och, de sleur laat het zoo blijven. In Engeland werd het bewustzijn, dat het zoo niet langer kon gaan eindelijk levendig en in 1825, 1830 en 1836 zijn er werk stakingen gehouden, waarbij bloedige botsingen niet uitbleven. De reuzenmacht van den honger maakte steeds dat men ’t werk weer moest opvatten. En toch het kwaad heeft altoos zijn eigen beul gekweekt, de strijd der vrije concurrentie werd met ongelijke wapenen gestreden. De een, de arbeider, was als ’t ware aan handen en voeten ge bonden, de ander, het kapitalisme, met een stok gewapend, had de vrije beweging over zijn ledematen en kon ranzelen naar believen4 De strijd tusschen arbeid en kapitaal is te ongelijk, en vandaar dat er nog altoos slaven zijn, erger dan in den ouden tijd der slaven. Men voelt echter waar de schuld zit, niet zoozeer bij den fabrikant, die is door con currentie vaak gedwongen zoo te handelen, maar de schuld zit in de verkeerde toepassing van ’t liberale beginsel. De werkstakingen waren vroeger steeds op loonsverbetering gericht, maar dat hooger loon is toch niet afdoende. Er moet ook tegelijk een ver korting van werkduur bij bedongen worden, zal ook de arbeider iets aan zijn leven hebben. In den strijd tegen ’t kapitaal geldt het, de middelen te vinden, die ieder een mensch- waardig bestaan verzekeren. Men kan met geweld van wapenen nu nog de opstanden den kop indrukken, doch op den duur is dit kop indrukken onmogelijk, zal de oppositie en ontevredenheid toenemen, ja juist door dat kop indrukken onstaat behoefte aan samenvoeging der krachten en de arbeiderspartij kan een reuzen macht ont wikkelen. De middelen om tot verbetering te komen zijnbeter loon, korter werktijd. De waarde van den mensch is in dit kapi talistische stelsel zoo gering, dat een patroon zijn afgewerkte arbeiders zonder kosten kan vervangen door jongere krachten, dat moet ook veranderd worden, al weer een middel dus dat tot verbetering leidt, en waarvoor ook al weer gestreden moet worden. De hoogste verdienste van den mensch is: mensch te zijn, en geen deel van een machine. Meer vrije tijd, gelegenheid om zich te ontwikkelen, te ontspannen, want men vergete het niet, de arbeid is een middel om te kunnen leven, maar niet het doel van ’s menschen bestaan. Dat de toestand van 't kapitalisme nog bestendigd kan blijven zit hem ook voor een deel in het kunstmatig aankweeken van vaderlandsliefde. Die ideote voorliefde voor zijn eigen land houdt de legermachten in wezen, de rassenhaat en ’t oorlogswezen is ten bate van het kapitalisme, en 't volk betaalt het met bloed, met tranen en wee. Het proletariaat wil verbroedering aller natiën, dit proletariaat heeft een internationaal belang, en de idee van een wereldvrede is bij de arbeiders beter verzekerd dan bij de vredes-conferentiën. Toen Frankrijk en Duitschland nog elkander haatten en aan geen verzoening dachten, hebben de arbeidspartijen dier landen op ’t congres van 1889 te Parijs een verbond gesloten. Reeds lang in het verborgen voor bereid, werd toen de socialistische wereld vrede geboren. Op dat congres is besloten, om telken jare den eersten dag der maand Mei als een feestdag te bestemmen, op dien dag ontwaakt het bewustzijn der groote massa, die gevoelt een en eens te zijn. Dan wordt steeds propaganda gemaakt voor 8-urigen arbeidsdag, ook dat is een van dat zelfde congres, en zie die Mei- beweging heeft een verre strekking. Het bewustzijn dat de aarde het eigendom der gemeenschap is, en dat het niet opgaat dat enkelen in weelde baden, terwijl zij, die ’t meest produceeren, van gebrek en ellende wegkwijnen, dat bewustzijn wordt meer en meer helder. Laat de partij zwak zijn, dat is niet erg, alle groote zaken zijn klein begonnen. De innerlijke waarde, dat is de kracht, en dat zal voeren tot opheffing uit den slafelijken toestand. Ér is geen over winning, waaraan niet tallooze neerlagen voorafgingen, slechts dan als de deelnemers in den strijd niet gelooven aan de overwin ning, dan wordt de strijd zwak. Of er 10 of 1000 leden eener afdeeling zijn, dit doet

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1909 | | pagina 1