Nieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. L i i I 3 j I E| I lij ll i No. 56. 1909. Verschijnt Donderdags en Zondags. 48ste Jaargang. Een stap in de verkeerde richting. F- 3 3 41 t I Donderdag 15 Juli. r-- 1.1 I te II Ingezonden. OPTOOHTEN gesloten? Voor de bewoners van het centrum des lands (Utrecht, Arnhem en Omstreken) DAPI/AARTFN fpr*Qttp|*rpin’s g^ruik der algemeene vacantiekaarten VOOR BINNENLAND. 5 Zee, B. 2 IXI. J l f 13,970 - 13,579 - 13,483,25 -13,112 - 12,923 - 12,880 - 12,777 -12,774 f 11,900 vana J tuin, staande ADVERTENTIEPRIJS: 1—7 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. van Fr. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.) Geachte Heer Redacteur! Mag ik een weinig plaatsruimte verzoeken voor het volgende? Bij voorbaat mijn dank. Een wederwoord van Dixi naar aanleiding van het ingez. stuk van een lid der afd. „Bolsward” van de Vereeniging voor Vrouwenkiesrecht. S3 In de eerste plaats betuig ik den geachten inzender mijn dank voor het feit, dat hij zich gedrongen voelde dit ingez. stukje te plaatsen. Immers dit bewijst mij, dat mijne artikeltjes gelezen worden niet alleen, maar gelezen worden met attentie, met belang stelling. Hetgeen mij natuurlijk veel ge noegen doet. Wat verder den inboud van bedoeld ingez. stuk betreft, ik meen daaruit te mogen op maken, dat de geachte inzender mij houdt voor een principieel tegenstander van vrouwen kiesrecht. Dit misverstand nu zou ik gaarne even willen wegnemen. Ik wil den geachten inzender wel gaarne bekennen, dat ik met de zaak van de vrouwenbeweging in haar geheel slechts zeer onvoldoende op de hoogte ben, dat ik me dus niet een overtuigd voor stander mag noemen; een principieel tegen stander ben ik echter ook allerminst. Integen deel, zoo oppervlakkig beschouwd lijkt ’t óók mij een onrechtvaardigheid niet alleen, maar voor het geheel der menschelijke samenleving een nadeel ook, dat haar grootste helft tot nu toe van het uitoefenen van invloed in bestuurszaken totaal is buitengesloten. Mijn schrijven over het optreden der suffr. was dus van mijne inzichten in deze kwestie geheel onafhankelijk. Het trof mij alleen dat, ik herhaal het nog eens, beschaafde, ontwikkelde vrouwen, behoorende tot families wier namen in het land een goeden klank hebben, op deze wijze optraden. Dat zij politieagenten met de vuisten in het gezicht sloegen, dat zij een beweging verwekten onder het Londensche //grauw”, waarbij volgens den correspondent-ooggetuige van De Telegraaf' zelfs messen werden getrokken en het alleen aan het tactvol optreden der politie te danken was, dat er geen ernstige ongelukken gebeurden. Zie, geachte inzender, deze dingen waren het die me troffen, die me pijnlijk troffen en me aan ’t slot van mijn artikeltje deden zeggen „als de vrouwen allemaal waren als die Engelsche voorvechtsters, dan zou je haast bang wezen, enz.” Hetgeen dus volstrekt niet in zich sluit dat ik er anders bang voor zou zijn. Ik zei er zelfs nog bij dat wel velen met mij, en daaronder in de eerste plaats de ernstige voorstandsters en voorstanders van vrouwenkiesrecht, zulk een optreden ten strengste zouden af keuren. Voorstanders van vrouwenkiesrecht omdat door zulk een optreden de illusie wordt weg genomen dat met de intrede der vrouw in de politiek, voor die politiek nieuwe en zachtere tijden zullen aanbreken, omdat zulk een optreden dus m. i. de zaak van het vrouwenkiesrecht juist tegenwerkt. Men wenscht het vrouwelijke element invloed te verschaffen op de wetgeving, juist omdat door Mien invloed de wetten volkomener, zachter, beter kunnen worden, juist omdat de vrouwelijke natuur in het samenstel van den staat zooveel ten goede zou kunnen uit werken. Maar om van het begeerenswaardige van dien invloed overtuigd te worden, moet die vrouwelijke natuur zich hnders uiten, dan zij het doet door middel van de suffragettes, dat zal de geachte inzender me toch toe stemmen. Ook andere bewegingen, b.v. de sociaal-democratie, die op haar program eischen heeft als algemeen stemrecht, zijn jaren lang met een kluitje in het riet gestuurd. Maar die heeft al lang begrepen dat met een agitatie op de manier van de suffr. toch niets te bereiken valt en daarom een waar diger strijdwijze aangenomen. Ik weet dat de geachte inzender het met me eens is dat óók de beweging voor vr. kiesr. andere wegen behoort te volgen dan de Eng. suffr., en hoop hem hiermee voldoende overtuigd te hebben, dat ik geenszins onder de besliste tegenstanders daarvan behoef te worden ge rangschikt, Witmarsum, 10 Juli. Alhier werd heden bij het afgraven der terp een put gevonden, opgetimmerd van hout en ter diepte van eenige meters. In den put vond men een drietal steenen potten, modellen als water glazen, waarvan twee gebroken en een in zijn geheel. Friesche Zuidwesthoek, 12 Juli. Houten schepen, ook voor de binnenvaart, zijn in de laatste jaren hard opgeruimd, en die er nog over zijn, worden voor een prijsje van de hand gedaan. De verandering is een buitenkansje geweest voor de zwervers, die vroeger in woonwagens van dorp tot dorp trokken, maar thans in woonschepen ver blijven. Ze zijn er op vooruitgegaan, hebben geen trekdieren noodig en zijn ruimer be huisd, daar ’t geheele scheepsruim te hunner beschikking is. Hier en daar verblijven soms gansche vloten van deze scheepjes. Van den vooruitgang op scheepvaartgebied profiteeren ook de veerschippers. Gaandeweg komen er meer motorschepen, waardoor het mogelijk is de veren geregelder te bedienen. Hepk. Nieuwsbl. Sneek, 13 Juli. De kassiersfirma Mispel- blom Beijer had j.l. Zaterdag haar vijf kantoren Heerenveen, Leeuwarden, Sneek, Joure en Bolsward gesloten wegens feestdagen voor haar personeel. Zaterdagmorgen te 11.50 vertrok men van hier met den trein naar Leeuwarden. Aldaar ging men lunchen,, om vervolgens koers te zetten naar Heerenveen, waar ’t personeel uit laatstgenoemde plaats en dat van Joure zich bij ’t gezelschap aansloten, ’t welk thans was aangegroeid tot 45 personen met in begrip van de patroons. ’t Einddoel van de reis was Apeldoorn. Kort na aankomst ging men gemeenschap pelijk dineeren, om den volgenden dag volop te genieten van al 't natuurschoon, dat Apel doorn en ’t Loo aanbieden. Dankbaar en voldaan vertrokken de heeren Zondagavond 6 uur weer naar hunne respec tieve woonplaatsen, om wellicht een volgend jaar in een anderen hoek van schoon Neder land zich te gaan verlustigen. De vereeniging //Oranje” alhier heeft besloten op 31 Aug. a.s. een reclame-optocht te houden. ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 3 maanden. Franco per post 50 Cents. Afzonderlijke nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. Regenten van ’t O. B. Weeshuis alhier hebben voor de te openen openbare leeszaal een jaarlijksche subsidie toegezegd van f500. Zaterdagmiddag werd door Burg, en Weth. onzer gemeente, ten Raadhuize, overeen komstig 38 van het bestek, aanbesteed het verbouwen en uitbreiden der Hoogere Burgerschool alhier en het daarbij stichten van eene conciërgewoning. Ingekomen waren de volgende 9 inschrij- vingsbiljetten J. Riemersma en B. v. d. Leeuwarden S. M. Feitsma te Sneek J. Hento te Tjalleberd C. Faber te Sneek A. v. d. Zee te Echten (Fr.) T. J. v. d. Steele te Sneek A. Elzer te Sneek M. Reidsma te Wirdum Dijkstra te Bolsward Het werk is nog niet gegund. biljet ArnhemMaastricht Prijs M echte cijfers spreken van steeds grootere uitbreiding van het spoorwegnet, van klimmend personen vervoer, van meerdere uitgaven voor personeel en materieel, van hoogere ontvangsten. Des te treffender was het dan ook voor mij, uit het pas verschenen jaarverslag van de Maat schappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen te lezen, dat in het afgeloopen jaar een zéér belangrijk minder gebruik is gemaakt van de vacantiekaarten, vergeleken bij 1907. Er werden uitgegeven le klasse 22096 stuks, 2e klasse 94285 stuks, 3e klasse 167410 stuks, totaal 283731 stuks of 50731 stuks minder dan in 1907. Bijzondere vacantiekaarten: leklasse 17424 stuks, 2e klasse 64387 stuks, 3e klasse 155510 stuks, totaal 237321 stuks of 112801 stuks minder dan in 1907. De totale opbrengst bedroeg f 1.079.259 tegen f 1.276.886 in 1907, dus eene ver mindering van f 179.627.50. On middellijk rijst hier de vraag: waaraan is deze belangrijke vermindering toe te schrijven? En het antwoord moét luiden aan de 10 pCt. verhooging die men de vacantie kaarten in 1907 heeft doen ondergaan. Deze vacantiekaarten, ingesteld in 1898, hadden van den beginne af een welverdiend succes. Telken jare klom het aantal uitgegeven kaarten, telken jare waren de financiëele uitkomsten hooger. Dit had dus voor de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoor wegen eene vingerwijzing moeten zijn om op den ingeslagen weg voort te gaan niet alleen, doch men had door toepassing van mildere bepalingen, door het verleenen van enkele faciliteiten, door tariefsverlaging enz. deze vacantiekaarten nog meer dan tot dusverre populair moeten maken om aldus den steeds wassenden stroom van reizigers in breeder bedding te leiden inplaats van door tariefs- verhooging hiertegen een dam op te werpen. Doch niet alzoo geschiedde. Met bekrompen inzicht, een dorpskruidenier waardig, rede neerde de Maatschappij aldus: //de vacantie- kaarten-affaire marcheert goed; concurrentie hebben we in dit opzicht niet. Laten we dus den prijs met 10 pCt. gaan verhoogen, dan is een extra-winstje voor ons weggelegd”. Edoch, de uitkomsten over 1908, het eerste jaar der tariefsverhooging, hebben deze aoete verwachtingen totaal den bodem in geslagen; het accres veranderde plotseling in een décres van bijna f 200.000. Het publiek laat zich nu eenmaal niet lijdelijk plukken als een weerlooze kip, adres aan het fiasco, welke de //reisbelasting” in Duitschland heeft geleden. Dat de Exploitatie-Maatschappij met een dergelijk voorbeeld voor oogen, toch ter onzaliger ure tot eene belangrijke verhooging der vacantiekaart-tarieven hare toevlucht nam, heeft zich dus deerlijk gewroken. Wie het onderste uit de kan wil hebben, dien valt het lid op den neus. Doch, zal men vragen, wat had de Maat schappij dan kunnen doen om tot betere financieele uitkomsten te geraken zonder tot Gisteren had van voorm. 8 tot nam. uur, in de consistoriekamer der Herv. Gemeente alhier, de aangekondigde stemming plaats over het verkoopen of vervreemden Een heerenhuizinge (pastorie) met en gelegen aan het Kleinzand alhier, sectie B nummer 3129, en b Een stuk greidland, gelegen onder Sneek, tusschen de Geeuw en den Spoorweg, sectie A, no. 1591. Voor a maakten 263 lidmaten van hun stemrecht gebruik;, 5 briefjes waren van on waarde; het aantal geldige stemmen bedroeg alzoo 258, hiervan waren voor verkoop 209, en er tegen 49 stemmen. Betreffende b waren 261 briefjes ingeleverd, waarvan 8 van onwaarde waren, zoodat het aantal geldige stemmen 253 bedroeg; hiervan waren 150 stemmen voor en 103 stemmen tegen verkoop. tariefsverhooging over te gaan Het antwoord moet m. i. luiden uitbreiding van het gebruik der speciale vacantiekaarten. Zooals de lezer weet, zijn de speciale vacantiekaarten (d. i. half tarief) thans beperkt tot het centrum des lands, n.l. Amsterdam, Rotterdam en den Haag eenerzijds en Arnhem, Dieren, Zutphen, Deventer enz. anderzijds. Men is bij de in stelling dezer speciale kaarten, behalve van het concurrentiebegrip, van de gedachte uit- gegaan, dat de afstanden tusschen genoemde WjlT^ Tl plaatsen niet als volle afstanden kunnen Êr worden aangemerkt en daarom ook met den ■ya yy y^ yy y* yaa ym yy vya hal ven prijs betaald moeten worden. Maar, IJ L L L I’ vraagt men zich onwillekeurig af, geldt dit IJ ly I’ J <J niet eveneens voor het traject tusschen De venter, Zutphen en Arnhem ter eener zijde ‘T'TT/'NTpWTQT> len Heerenveen, Leeuwarden, Groningen en W v/AJvl ÖJ-/2 Assen ter andere zijde? Is dit niet eveneens n I van toepassing op den afstand Arnhem U681H8I118 vail ZÜ ¥8^881(^1™^? waarom dus wel bevoorrechting van die enkele steden, terwijl vele andere Aanvana der wedstriideri^aatsen ’n °ns iaQd, welke in gelijke conditie verkeeren, van dit voorrecht worden uit- UHUIvMMn I CU lüüollül I üllloujer je tegenwoor(jjge omstandigheden vnj- "wel illusoir, omdat de prijs van een retour- biljet ArnhemMaastricht of Arnhem .Leeuwarden ongéveer overeenkomt met den van twee vacantiekaarten. Ging men echter op deze trajecten het tarief der speciale kaarten toepassen, zoodat de bewoners der noordelijke provinciën en van Zuid-Limburg voor betrekkelijk weinig geld in de zomer maanden eens een uitstapje naar de schoone omstreken van Arnhem konden maken, dan ligt het voor de hand, dat eene enorm grootere uitgifte dezer kaarten hiervan het gevolg zoude zijn. Vooral nu met het oog op de aanstaande algemeene reorganisatie der tarie ven, omtrent het al of niet voortbestaan der vacantiekaarten, nog geene beslissing is ge nomen, lijkt mij het oogenblik gunstig ge kozen om de Maatschappij te verzoeken, in dezen zin werkzaam te willen zijn. Indien het dus de Maatschappij tot Ex ploitatie van Staatsspoorwegen inderdaad ernst is om het verloren terrein te herwinnen, om dus de vacantiekaarten wederom voor haar te doen maken tot een rijke bron van in komsten, dan zou haar dringend in over weging moeten worden gegeven: le. groote uitbreiding te schenken aan de toepassing der speciale vacantiekaarten in bovenbedoelden zin; 2e. de tarieven der algemeene zoowel als speciale kaarten te verlagen. Dat goedkoopere tarieven natuurlijk binnen zekere grenzen geen nadeel maar voordeel aanbrengen, wil ik ten slotte met een voorbeeld van zeer recenten datum be wijzen. Uit de Staatscourant blijkt, dat de opbrengst der posterijen gedurende de eerste vijf maanden van 1909 f 91000 hooger is geweest, dan gedurende bet overeenkomstig tijdvak van het vorige jaar. Dit is van be- teekenis met het oog op de portverlaging voor brieven en drukwerken in het binnen- landsch en voor briefkaarten in het locaal verkeer. Ondanks het goedkoopere tarief heeft de opbrengst zich dus niet alleen op de oude hoogte gehandhaafd, maar zeis zelfs bijna f 100.000 gestegen. Dit prachtige resultaat, hetwelk te danken is aan eene oordeelkundige tariefsverlaging, geeft een goeden dunk van het Commercieel inzicht bij de Nederlaudsche Postadministratie. Moge dit tevens voor de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen een spoorslag zijn, om dit voorbeeld te volgen en ook op dien weg hare schreden te zetten. Ook voor haar zal eene tariefsverlaging dan blijken te zijn een /.reculer pour mieux sauter”. Men zendt ons toe de Bergumer Courant van Zaterdag 3 Juli j.l. daarbij onze aandacht vestigend op een artikel in dat blad getiteld Z/Een stap in de verkeerde richting”. Daarin wordt het nut bepleit van eene ruimere be schikbaarstelling van de z.g. vacantiekaarten en tegen een lager tarief dan tot nu toe geldend is. Wij geven het artikel, dat in menig op zicht interessant is, hier weer. Hetisonder- teekend C. S. en luidt als volgt: z/Wie de welvaart van zijn land wil be vorderen, die verbetere de verkeerswegen", om zachte zeep te maken. Gratis te bekomen bü uw winkelier in ruil voor 5 omslagen. Bolswardsche Courant I F

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1909 | | pagina 1