Kieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseracleel. Rede Ds. Ankerman. i 1909. No. 58. Verschijnt Donderdags en Zondags. 48ste Jaargang. I I I y I Donderdag 22 Juli. VOOR Afzonderlijke r betreurd, gelijk Spr. door uit- eenige moderne predikanten nader ADVERTENTIEPRIJS: 1—7 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad ie telefonisch aangesloten onder No. 4. I Als debater trad op Ds. van der HEIDE, eveneens candidaat in dit district. Deze verklaarde met belangstelling naar de rede te hebben geluisterd, maar tot zijn spijt moet hij zeggen, dat hij er niet veel wijzer door is geworden. Wei heeft hij herhaalde lijk gehoord, dat de socialen een onderdeel der Imksche coalitie zijn, dat de linkerzijde zich van de rechterzijde onderscheidt door dat zij zich niet houdt aan de ordonnantiën Gods, maar vruchteloos heeft hij gewacht op een bespreking der concrete vraagstukken. Wel heeft Spr. veel algemeenheden verkon digd, doch wat het Christel, stelsel ons zal geven, dit bleef achterwege. De heer Anker man heeft in den aanvang de clementie in geroepen ingeval zijn rede niet voldeed, hij had beter gedaan, de clementie te vragen voor den in houd. Dit klemt te meer, wijl hij reeds vertelde, dat de H. Schrift geen afgerond stelsel bevat, en zelfs heeft de Savernin Lohman gezegd, dat het Christelijk beginsel niets met de maatschappelijke vraag stukken te maken heeft. De heer Ankerman is de candidaat der Christ. Hist, partij en deze .partij is de meest conservatieve partij in den lande. Dat ia niet omdat zij geen II ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 3 maanden. Franco per post 50 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. 10 minuten pauze. eigen beginsel heeft, maar dat is bewezen op allerlei wijze bij de behandeling der wet geving. Altijd waren de Chr. Historischen er op uit het kapitaal te ontzien en wilden zij heel weinig geven voor de arbeidende klas. Dr. Kuyper, ondanks hij veel op zijn rug heeft, heeft die conservatieve neiging geschetst door te verklaren, dat men met die partij geen stap verder komt op ’t gebied der sociale hervorming. Wil men dus sociale verbetering, dan doet men beter mannen naar de Kamer af te vaardigen, die beter voor de nooden des volks op komen, en er voor in de bres springen. School, kerk en pers heeft Spreker ge noemd als de oorzaak van het verschil tusschen rechts en links, de beroemde anti these is de scheidsmuur. De rechterzijde wil Gods geopenbaarden wil toepassen in ’t staatkundig leven. Die rechterzijde heeft nu een flinke meerderheid, haar beginsel kan dus nu doorgevoerd worden. Een Engelsch spreekwoord zegt//Om pudding te kennen moet men ze eten”, welnu zoo is het ook met de regeerende macht. Geen theorie geeft ons een goed begrip van hun beginsel, uit de feiten moet blijken of die theorie werke lijkheid wordt. Doch bij de stemmingen in de 2e Kamer is dat verschil niet uitgekomen tusschen de partijenin 4 jaren is er 6 maal gestemd dat links en rechts tegenover elkaar stonden en dan waren het zaken die met de antithese niets te maken hadden. Het betrof de belasting op sucade, over ’t vertrek van een minister naar Chili, waar een kazerne zou gebouwd worden, de op centen op de bedrijfs- en vermogensbelasting en nog een paar dingen van nog minder belang. Hierbij stond rechts tegenover links maar dat had geen verband met het buigen voor God of zich daarvan losmaken. Er zijn echter ook andere ingrijpender vraagstukken behandeld en dan was de stemming steeds zoo, dat de feiten niet klopten met de theorie en daarmee valt het geheele betoog van den heer Ankerman. Welke de houding zal zijn bij de vraag stukken die in de toekomst aan de orde moeten komen, is ons niet verteld. De zege is aan de rechterpartijen, doch die zege is al een wonderbare geweest, die is betaald ook met geld, waar de soc. partij zich voor zou schamen. Ik misgun (zegt Spr.) die partij zulke zege niet. Gelukkig maar, dat die handelwijze niets met het christendom te maken heeft. De liberalen lezen, heeft de heer Ankerman gezegd, alleen de bladen van eigen richting, nu zulke zijn er rechts ook en de Standaard heeft over die ver- kiezingsgelden gezwegen, dus er zullen van die partij zijn, die nog niet weten, wat er is geschied. De heer Ankerman zei, dat de linksche partijen niet eenstemmig denken over verschillende maatschappelijke vraag stukken, doch hier zal wel van toepassing zijn het spreekwoord van den pot en den ketel. Als de verzekeringswetten aan de orde komen, zal er ook verschil zijn bij de rechtsche partijen; zoo willen b.v. de anti-rev. het huismanskiesrecht, de christ. historischen zijn daar niet van gediend. Over pension- neering en z.g. dwangverzekering en over de uitbreiding van het kiesrecht is er geen sprake van eenstemmigheid. De rede van hedenavond heeft Spr. onbevredigd gelaten, omdat niet werd aangegeveu wat de candidaat of zijne partij eigenlijk wil. Over de schoolkwestie heeft hij ook heel wat gezegd, en haalde daarbij het oordeel van eenige predikanten aan. Welnu, 't is bekend, de soc. willen aan ieder vrijheid laten om scholen op te richten, doch stellen daarbij den eisch dat het bijzonder onderwijs minstens even degelijk zij als ’t openbaar, want de christel. partijen vragen wel veel geld uit de Staatskas, maar geven geen waar borg voor de deugdelijkheid van hun onder wijs. Een onderwijzer te Rottevalle o.a. be toogde in een referaat dat bij ’t ouderwijs de kennis van Palestina no. I moest zijn, en dan vreest Spreker dat in zulke gevallen de ontwikkeling er onder zal lijden. Ook heeft Ds. Ankerman gezegd dat de soc. onderwijzers de maatschappelijke deugden niet kunnen onderwijzen en aanleeren en sprak daarbij van Oranje. Ik vraag echter, wat is Oranje? zegt Spr. Eene vorstin die niet in werkelijkheid regeert, daar de Ministers de zaken regelen. Geloof maar niet dat de Koningin zelfstandig een Lehman zon gerid- 1901 onder Dr. Kuypers ministerie is deze vermeerderd, maar tot gelijke gerechtigheid van openbaar- en bijzonder onderwijs is het nog lang niet gekomen, en toch, zegt Spr. het wordt meer dan tijd dat er op dit gebied volkomen recht wordt gedaan. De Volkskerk, de oude volkskerk onder vond hetzelfde nadeel van de neutraliteit als de school, en op theologisch gebied ontstond ook scheiding, terwijl de Ned. Herv. Kerk eigenlijk tot het modernisme is verschoven. De uitslag der laatste verkiezingen wijst er zelfs op waar het beginsel der neutraliteit onbeperkt heeft geheerscht, en waar het socialisme veld kon winnen. Dat socialisme achten wij, zegt Spr. een groote ramp, en dat een deel der openbare onderwijzers behoort tot de verkiezingsagenten der soc. is teeke- nend, en daaruit is te verklaren waarom de neutrale volksschool hoe langer hoe meer een gevaar wordt geacht door de ouders van Christelijke beginselen. Het is Sprs. heilige overtuiging trouwens dat een soc. onderwijzer niet voldoet aan de eischen om de jeugd z/op te leiden tot alle christ.- en maatsch. deugden”. Ook de pers in de derde plaats heeft mee gewerkt aan den veranderden geest bij een deel des volks. Vroeger scheidde de lib. pers het volk in een denkend en een niet-denkend deel. Onder de laatste werden ingedeeld allen die bogen voor Gods openbaringen. Nu echter toch bleek hoe daaronder ook groote en eminente mannen waren, is de antithese op den voorgrond geschoven. .Onder een groot deel der liberalen en vrijzinnigen wordt dag aan dag alleen kennis genomen van de dagbladpers der eigen richting, kennis van de pers der tegenstanders acht men niet noodig ook het lezen en onderzoeken der H. Schrift is bij hen afgeschaft. Toch is gelukkig ge bleken, vervolgt Spr. dat de groote meerder heid des volks nog kiest voor het Christel, beginsel, en hij zal uit de practijk der laatste ministeries nog iets mededeelen. Door de tegenstanders wordt van de rechter zijde meestal beweerd dat zij het conservatisme dient, en toch heeft het ministerie Kuyper meer gedaan voor de sociale beginselen dan eenig ander ministerie, en als men daarvoor tijd had gelaten, zoude de wetgeving er van hebben kunnen getuigen. Spr. gaat vervolgens na hoe in het cabinet de Meester de leger- kwestie aan Minister Staal zijn portefeuille kostte, en hoe in het liberale kamp geen eenstemmigheid heerscht over verschillende vraagstukken bijv, staatspensionneering en alg. kiesrecht, en Spreker verheugt zich, dat door den uitslag der jongste verkiezingen aan de rechterzijde de teugels van het staats bewind zijn toevertrouwd. Ook in dit district werd een afgevaardigde ter rechterzijde gekozen. Nu Spr. de eer heeft door die partij candidaat te worden gesteld, wil hij geen beloften doen doch alleen verklaren dat hij de Chr. Hist, beginselen is toegedaan en in alle omstandigheden naar plicht en geweten de rechten en beginselen der rechterzijde zal voorstaan en bepleiten. (Applaus.) De politieke avond, Maandag in ,zde Doele” gehouden, was goed bezocht, de zaal was geheel gevuld. De heer Van der Ploeg opende met gebed en een kort woord van inleiding de vergadering, waarop Ds. ANKER MAN van Wommels als Spreker optrad. Hij betuigde in de eerste plaats zijn dank aan de Chr. Hist. Kiesvereeniging dat zij hem, nu Dr. de Visser voor Leiden zitting nam, candidaat stelde voor de 2de Kamer en aan de Anti-rev. en Kath. voor den steun dezer candidatuur. 't Is hem een genoegen voor de kiezers zijne beginselen uiteen te zetten. Hij brengt een eere-saluut aan Dr. Schok king, die 8 jaren voor dit district zitting had. Had men verwachtnu bij de vorige verkiezing de candidaat der rechter zijde in dit district met zulk een verplette rende meerderheid werd gekozen, dat geen tegencandidaat zou zijn gesteld, althans niet van den kant der liberale partij, al ware het als dank voor de hulp die in Leeuwarden en Schoterland door de rechterzijde aan die partij is verleend, dit heeft niet zoo mogen zijn. Spreker verheugt zich in de gelegen heid nu voor de kiezers te kunnen optreden, vraagt clementie ingeval door de vorige ver kiezingscampagne, waaraan hij een werkzaam aandeel heeft genomen, hij eenigszins de gevolgen van dat herhaalde optreden onder vindt, doch hoopt dat waar hij in zijn rede te kort mocht schieten, men in het debat hem met vragen om inlichtingen zal bestor men. Hoewel bij zoo’n naverkiezing het politiek leven een beetje maf begint te worden, wenscht hij toch te bepleitenhel goed recht der vereenigde Christelijke partijen om zich nauw aaneen te sluden. Hij wil bepleiten het goed recht van het Christel, beginsel, waar het andere beginsel, het revolutie- beginsel vierkant tegenover staat, en dat in tegenspraak is met’t Nederlandsche volksleven. Wat scheidt links en rechts? vraagt Spr. Dit, dat bij de rechterzijde rekening wordt gehouden met het Goddelijk gezag in de lijnen der H. Schrift, terwijl dat beginsel bij de linkerzijde wordt genegeerd. Al geeft de H. Schrift geen afgerond stelsel van staat kunde, toch put het waarachtig Chr. beginsel uit die bron het verband tusschen allerlei maatschappelijke- en staatkundige vraagstuk ken, die betrekking hebben ook op het open baar leven. Het liberalisme ontkent dit verband, en heeft gebroken met het beginsel dat de ordonnantiën Gods het richtsnoer zijn ook voor 't openbaar leven. Drie factoren hebben vooral bijgedragen tot het verschil in richting der partijen, de neutrale school, de kerk en de pers. Deze hebben er toe geleid dat het liberalisme is afgezakt naar de uiterste linkerzijde, de uit slag der verkiezingen heeft bewezen dat het zijn macht verloren heeft. De socialisten en vrij-liberalen houden geen rekening met den godsdienst, beschouwen dat als privaatzaak. In de verschillende schakeeringen der liberale partij is nog wel een groot deel dat met den godsdienst niet geheel gebroken heeft en nog iets voelt voor vorst en vaderland, maar toch is een verschuiving der partij naar het socialisme reeds zeer goed merkbaar. Bij het grondbeginsel der vrijzinnige partij heeft men geen grond onder de voeten. Het neutraliteitsbeginsel voert tot ongeloof. Door het neutraal onderwijs wilde men een Christen dom kweeken boven verdeeldheid, doch de H. Schrift werd aan dat onderwijs ontnomen, en reeds Groen v. Prinsteren voorspelde dat het juist de tegengestelde uitwerking zou hebben, en als men den toestand thans over ziet, blijkt die profetie juist te zijn geweest. Door de neutraliteit is ons volk ontkerstend, en dat levert een gevaar op voor het volk, dat zelfs door de mannen der linkerzijde wordt ingezien en spraken van toelicht. Drie groote mannen vooral der rechterzijde hebben zich aangegord tot den strijd tegen de neutrale school, n.l. Dr. Schaepman, Dr. Kuyper en Jhr. de Savornin Lobman, en dat die strijd met den besten uitslag eindelijk bekroond wordt, bewijzen de resul taten door de rechter coalitie behaald. In 1889 werd eenigszins recht gedaan door de Staats-subsidie aan ’t byzonder onderwijs, in derd hebben. De Juliana-feesten hebben heel wat beweging veroorzaakt, wij weten dat wij een Koningin hebben, maar och, de Ministers hebben de macht. Wij soc. zegt Spr. zijn er voor, dat landen als Polen een eigen regeering krijgen, dat de kleine volken niet in de klem komen, en dus dat er geen vaderlands liefde wordt gekweekt is betrekkelijk. Wij willen vrijheid, geen verdrukking. De heer Ankerman zeide dat de soc. hun eigen beginsel verloochenden, toen zij tegen de begrooting van Minister Staal stemden, dien zij eerst op ’t schild verhieven wegens de bezuiniging. Dit is onjuist voorgesteld. De soc. zijn voor alle bezuiniging op oorlogs gebied, maar de bezuiniging van een half millioen werd door marine weer opgeslokt. Om die kwestie over het blijvend gedeelte afzonderlijk te behandelen, waren de anderen niet te vinden, vandaar dat de S.D.A.P.ers tegen de geheele begrooting stemden. Rechts heeft nu de meerderheid. Wat idealen er nu komen, moeten wij afwachten, wij hebben er niets van gehoord hedenavond. Alleen vernamen wij dat de bijzondere school nog wat meer moet hebben. De lib. partij heeft jaren en jaren de soc. hervormingen beloofd, doch die zijn niet gekomen. Dr. Kuyper heeft wel ontwerpen gemaakt, maar daaraan was niets christelijks te zien. In de 4 laatste jaren is ook weer niets tot stand gekomen voor de groote massa van het volk. De vraag is nuzal er door de rechtsche par tijen krachtig geregeerd worden? Het volk is het best gebaat door de mannen der S.D.A.P. Ds. Ankerman heeft zich aange sloten bij de meest conservatieve partij, dat is o.a. gebleken uit de behandeling van het arbeidscontract, gelijk Spr. nog nader behan delt, en eindigt met degenen, die van con servatisme niet gediend zijn, te waarschuwen voor de candidatuur Ankerman en raadt hen aan, hun stem uit te brengen op die candi- daten, die meer voor de ware volksbelangen gevoelen, terwijl hij tevens bekend maakt, dat de aangekondigde politieke rede op Dins dag niet doorgaat. De heer SCHAAFSMA verklaarde daarna, dat hij niet als debater wilde optreden, daar hij wel met het door den heer Ankerman gesprokene kon meegaan, doch slechts een vraag tot hem wil richten, n.l. hoe hij denkt over de invoering der verplichte verzekering, over de heffing van invoerrechten en over het gezinshoofdenkiesrecht. De heer ANKERMAN neemt nu het woord voor zijne repliek, en verklaart het een gelukkig verschijnsel dat er gedebatteerd wordt, wijl dan verschillende punten nog nader onder de oogen gezien worden. In de eerste plaats constateert Spr., dat Ds. v. d. Heide eigenlijk gezwegen heeft over wat in de rede is te berde gebracht. Slechts enkele punten heeft hij aangeroerd en met handigheid heeft hij in dezen zijn soc. op vattingen meegedeeld. Dit is echter niet de goede wijze van debatteeren. In plaats van de rede te hebben uitgerafeld en het onjuiste in zijn oog daarvan te hebben aan getoond, gaat hij enkele ondergeschikte dingen bespreken, en houdt dan eigenlijk een rede naast de eerste rede, ter verbreiding van eigen beginselen. Spreker keurt deze handel wijze af, toch zal hij trachten Ds. v. d. Heide op den voet te volgen in diens betoog. Vooreerst dan betwist hij hem om te be weren, zoo zegt Spr., dat ik behoor tot de meest conservatieven. Mijn handelingen en levenservaring zijn gespeend van conserva tisme, doch de bewering op zichzelf kan ook een loftuiting zijn, als die verklaring komt van de zijde van een soc. democraat. Mijn plaats zou, als de bewering waarheid bevatte, niet zijn, zegt Spr. in het hoofdbestuur der Christelijke Luie. Dat wij niet allen vol komen eensgezind denken over de opvatting van enkele soc. en maatschappelijke vraag stukken, moest een vrijheidlievend soc. eerder prijzen. Geen dwangbuis willen wij aan gorden, volkomen vrijheid wordt ons gelaten. Een debater dan, die zoo hoog staat als de heer v. d. Heide, moest dit niet in het debat brengen. De ontwikkeling van het staatkundig leven in de lijnen der H. Schrift geeft ons geen scheidingslijn, ook niet op de zedelijkheid, en ik betwist den bebater het recht, om mij zoo aan de kaak te stellen. Dat door ons niet het gezag wordt ondermijnd, dat be wijst 1908, toen de spoorwegstaking stag- Bolswardsclie Courant

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1909 | | pagina 1