Nieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. 1911. 50ste Jaargang. Verschijnt Donderdags en Zondags. No. 18. FOR DE BERN, „DE PADVINDERS M. de Red. Hwet petear as er hulden waerd oan- geande de nije Houne-Wet. Donderdag 2 Maart. BINNENLAND. Ingezonden. VOOR Afzonderlijke ’t Sn. Cl.) „LABOREMUS” schrijft in de Enkhuizer Courant het volgend zeer lezenswaardig artikel 'fOOBIiaVll, de den sa gau as er koe, wer in roan er stil mei de boerefeint do keilde ’r dizze de stok sa ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 3 maanden. Franco per post 50 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. Hy krige syn lean. ris in greate, tige ündogenske er altyd op ut wie om in oar Nou wenne der yn ’t selde ADVERTENTIEPRIJS: 17 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. Brug gebroken. Toen gistermorgen, te circa 4 uur, een goederentrein der Gooische Stoomtram van Laren naar ’t station NaardenBussum reed, gebeurde ’t, dat de balans van de ijzeren ophaalbrug, die over de Bussumervaart ligt, brak, ’t Voorste gedeelte van den trein was juist over de brug. Naar wij vernemen was de balans doorgeroest. Persoonlijke onge lukken kwamen niet voor, doch scheepvaart zoowel als treinenloop zijn gestremd. Alg. Hndblx (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.) Met groote belangstelling las ik, en zeker velen met mij, wat de bladen dezer dagen hebben gemeld van eene te Leeuwarden ge houden lezing over „de Padvinders-Vereeni- ging”, en de installatie der adspirant-pad- vinders te Amsterdam. Ongetwijfeld geldt het hier een arbeid die de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling onzer jongelieden zeer ten goede komt, die in huisgezin en school, in Maatschappij en Staat zijn geze- genden invloed zal uitoefenen, en in meer dan een opzicht onze jongens voor den lateren levensstrijd zal kunnen harden. Aanstonds kwam deze gedachte bij mij boven „zou dat óók niet iets zijn voor de Bolswardsche jeugd Meermalen wordt er geklaagd over het gedrag der kinderen, en de losbandigheid op straat, en met vrees en beven niet zelden gedacht aan de naaste toekomst van velen, die hoewel nog staande in de kinderschoenen nu reeds het ergste doen vreezen, terwijl de eerbied voor „het gezag” en het zich wennen aan „orde en tucht” bij velen in de prille jaren reeds zoek is. Zou het werk der „Pad vinders-Vereeniging” wellicht óók voor ons stedeke een middel kunnen zijn, om deze deugden aan te kweeken, en daarmede het werk der opvoeding te helpen En dan die in-mooie gedachte der Ver eeniging, dat elke Padvinder minstens één goede daad per dag moet doen. In elk geval achtte ik het der moeite waard, M. de R. in uw blad hierop de aan dacht eens te vestigen, in de stille hoop, dat er wellicht anderen gevonden zullen worden, die het initiatief willen nemen om ook te dezer plaatse, na voldoende inlichtingen verkregen te hebben, te komen óf tot de oprichting eener Afdeeling over te gaan, óf althans eene Vereeniging in het leven te roepen die in hoofdzaak hetzelfde bedoelt. U dankende voor de plaatsruimte M. de Red. Hoogachtend, G. I. van der PLOEG. Hwet koarts de Keamer fêststeld het, Det is fensels dy houne-wet, In wet dy ’t frijhwet dngemak En drokte licht oplevert strak In houn net sechstich tomme heech Ho swier en tsjok, ho bést en dreech, Dy mei Septimber mei gjin stok As loek-houn net wer ut it hok „Dit scil him wirde sikerwier Bikrimmenearre Jan tsjin Pier. „Ik earme stimpert dy ’t de wei Mei ’n karke lans moat dei oan dei „Myn „Polló” stipet my yn ’t brea Mar och, it bist det moat licht dea Hy is twa tomme lytser fêst En och, det bist det loekt sa bést I” „Och”, klaget Jan, „ho moat ik dan... ’k Bin as in sweal sa earm man ’k Moat karkje bird, oars gean ’k forlern Ik seis, en dan myn wiif en bern „Hwer krij’k in greater houn dan wei; Ik wird yet op myn aide dei Yn ’t nau set! Ja, ik Ijeau it fêst Wy binn’ de weelde ta in lést I” „Wy earme lijers op ’e wrald, Wy wirde hongerlijend aid Wy stakkerts wirde jimmer socht En yn it nauste hoekje brocht „Och, hwet sit langer dochs de mot Yn d’ earme lytse man syn lot Ik bin net bot for ’t soasejael Mar ’k stypje dochs hjarn ideael I” „Ei Jan”, seit Pier, „haw dochs gjin noed Wyn jo net op, det komt wol goed Ik scil jo jaen in goede rie, Dy scoe ’k ek folgje as ’k jy wier 1” „Jy geane stikum nei den Haech, En komra’ koelbloediqh mei de fraech Moordaanslag te Alkmaar. Gistermorgen is aan den Omval te Alk maar een moordaanslag gepleegd. Een vader heeft op zijn 23-jarigen zoon vijf revolver schoten gelost, zonder hem doodelijk te ver wonden. De oorzaak van het misdrijf is gelegen in een wanverhouding tusschen vader en zoonde vader, D. B., koopman in manufacturen en vijftig jaren oud, verweet zijn zoon, dat hij lui was en zich geen voldoende moeite gaf om werk te zoeken, zoodat hij voor het grootste deel te zijnen laste kwam. Daarover ontstond ook nu de twist, die zoo hoog liep, dat de vader in zijn woede tot den aanslag overging. Het eerste schot trof den zoon aan het voorhoofd en ging langs den schedel, het tweede trof hem in den arm, onderwijl voor het gezicht geslagen, en een der andere schoten een been. De politie werd dadelijk met het geval in kennis gesteld, die den vader arresteerde en in verhoor nam aan het politiebureau en den zoon een voorloopig verband aan legde. In het stadsziekenhuis, waarheen hij vervoerd werd, zal getracht worden een der kogels, die in den arm is blijven zitten, te verwijderen. De verwonding is niet levens gevaarlijk. N. R. Crt. Ned. Herv. Kerk. Aangenomen het beroep te Ursem (N.-H.) door ds. J. D. Dardenne Ankringa te Lutke- wierum. Der wie jonge, dy’t to pleagjen. Nou wenne der yn doarp in dichter, in aide swakke man. Op in kear det dizze dichter oan ’t kuijerjen wie, gyng de greate jonge hinne en smiet de man mei in ein kneppel op ’e rêch en bleau do laitsjende stean. De dichter gyng daliks nei de jonge ta en wie earst hast al fen doel om him in goede ófrekken to jaen, mar hy bitocht him ek, hwent hy woe ek net mei dy doagneat fen in jonge oan ’t wrakseljen. Do sei er: „ik bitankje dy wol feint for dat ’s my mei dy kneppel smietste en nou moeit it my wol, mar ik haw net mear by my as in dübeltsje, dat moast mar ha for dyn drokte. Mar as ik dy nou in goede rie jaen mei, dan moast him dêrre ek smite, dy scil dy wol better bitelje en mooglik bitellet er ek noch wol for my”. De dichter wiisde wilens op in groue boere feint. De jonge seach nuver op, dat er in dübeltsje krige en tochtas de minsken sa gek binne om jild to jaen as men hjarren smyt, den wol ik noch ris sjen det ik hwet fortsjinje. Do naem ein kneppel, efternei, en üngenadich op ’e rêch, dat de fint hast dt it fel sprong fen kjeltme en pine. De jonge bleauw stean en tochtik scil fen him wol twa kwartsjes krije, sa haw ’k him smiten. Mar de boerefeint koe better ien tille as de filde dichter en jowch de jonge sa’n ófgriselik pak bruien, dat er it dtmoartte. De Aide dichter wie krekt oan hjarren ta en sei„sjesa, nou hat er foart ek for my bitelle”. Mar ik siz it jimme det dy jonge letter in ein bitommele wie. Jozef en Maria in den stal te Bethlehem waken over hun kind, heeft daarin zijne ziel uitgezongen, hij leeft voor ons in zijn innig, vast geloof, zijn kinderlijke vroomheid. Hij geniet van het voorrecht van werken des geestes: het voortleven na dood des kunstenaars. Maar wat moeten wij, die geen groote denkers of kunstenaars zijn, wij, die geen boeken schrijven, geen schilderijen of beelden scheppen, geen kathedralen bouwenIs het voor ons ook mogelijk na onzen dood voort te blijven leven in de herinnering van velen 1 Zeker, want er is een kunst, die wij allen kunnen leeren, allen moeten beoefenen en die, als wij weggerukt worden uit de rijen, oorzaak is, dat wij eene plaats open laten, die niet meer zóó kan worden bezet. Het is de kunst van Leven; niet voor zich zelf alleen, maar met en voor anderen tevens. Zij kan slechts worden geleerd in het leven zelve. O, zeker, hier kunnen denkers en wijsgeeren ons van grooten steun zijn, door ons als Knigge te zeggen, hoe zij denken „Over den omgang met Menschen”. Maar deze kunst wil, als alle andere, niet alleen in theorie maar vooral in de praktijk worden beoefend. Voor alle kunst is eene zekere vaardigheid van geest en hand noodig. Zoo ook voor de levenskunst. Zij is zeer ingewikkeld. Talrijk zijn hare handgrepen. Leven kun je maar niet zoo op eens en de een kan het beter dan de ander. Wij kunnen er niet allen meesters in zijn maar wij kunnen trachten het te worden. En op één geheim is heel deze kunst gebouwd. Het luidt wees goed Dat wil zeggenniet sullig, maar echt verstandig goed. De goedheid zal uw oordeel verzachten over wie anders denken en doen en voelen dan gijzij zal u den weg doen vinden tot harten, die voor u gesloten waren. Zij maakt u buigzamer, onbaatzuchtiger, bescheidener: zij leert u zacht te zijn voor zwakken, armen, ongelukkigen, onder geschikten, voor slechten zelfs. Uw goedheid zal u goedheid doen ontmoeten. Velen zullen van uw levenskunst een brokje meenemen door hun leven. Eu zoo zult ge doode voortleven in hun harten, zoo zal uw mond nog spreken, als zij reeds lang verstomd is. „Hjir is myn houn, it spyt mij sa Ik moat in greater fen jimm’ ha „Ja, hald mar yn jou swiet petear,” Herfettet Jan, „It docht mij sear! Wij krij’ forgoeding... net in sint... Neat oars wij krij’ it for de krint 1” „Men seit dan wol: „’t Is mar in houn;” „Him narje wirdt gjin bien yn foun. Mar dochs, in houn yn tel faek neat Is héger komd dan ’n minskesteat!” „Né Pier, jy naei’ my neat oan ’t ear; Jo kinne praette folie mear... Wij earme minsken bliuwe stean; ’t Binn’ hounen seis dy ’t foar ós gean’ Sa komt nou op dit amerij Klaes bakker dêr ek kuiijerjend by. De man dy harke er dan ek nei Hwet Jan fen „poletyk” dér sei. „Ja,” seit nou Klaes dêr twiskenyn, „Net det ik dêr biswier yn fyn Hwet krycht men dan in hounen oer; Dit wirdt tinkt my in minne toer!” „Ei nou, det’s neat Klaes,” andere Pier, „Det is tinkt my dochs gjin biswier? Jy wite, it nofteren kjelle-güd Det det nou djür bitelle wirdt!” „Dy hounen wirde ienfaldich wei Dan slachte, er kraeit gjin hoanne nei! It is sebeare kjelle-flêsk ’t Jowt smeudich fet, ’t is altiid fêrsk I” „Jy binn’ in nuver houtsje PierI” Seit Jan forsteld, „jy bringe it fier, Jy ha mei „poletyk” de gek Ik woe wol man, koe ik sa ek!” „En sjuch, det komt fendinne maet: Ik kin by jo net stean yn ’t skaedt Jij libje hjir ut rom en breed, En my bringt earmoed slim yn need „Ja,” andert Pier meilijend wei: „’t Is ek sa Jan, ik stim jo mei. Ik scil dy helpe goeie frjeon... Oars wirdst yet dt dyn brea fordrjeon „Hjir haste jild, en keapje nou In flinke houn dy ’t swier fen bou De tosken sjên lit oan de man Dy ’t strakjes oan dy slacht de han!” Sellemoanne ’11. Rintsje fen Heeg. Hic mortui vivunt, hic muti loquuntur. „Hier leven de dooden, hier spreken de stommen”. Zoo luidt een opschrift in de Bibliotheek te Erfurt. Kernachtiger kan niet gezegd worden, hoe 's menschen geest in zijn werken kan voort leven, ook nadat de laatste ademtocht aan de lippen is ontvloden, hoe, jaren en eeuwen na hun dood, de grooten van geest nog tot ons spreken. Gij staat in eene bibliotheek en grijpt uit de rijen der boeken een werk, dat u om titel of naam des schrijvers aantrekt. Gij slaat eene bladzijde op en wordt onmiddellijk vastgegrepen door eene grootsche gedachté zij laat u niet los, ge leest verder en als gij den ouden, bestoven foliant toeslaat, heeft een mond, die verstomd is, tot u gesproken, hebt gij een poos geleefd in gemeenschap met een’ doode, en zijt gij daardoor eenige verheven gedachten rijker geworden. En wanneer de denker en schrijver tot den kring uwer verwanten of kennissen heeft gehoord, dan is die gemeenschap nog sterker. Want in zijn stijl trilt zijne stem, in zijne denkbeelden vonkt zijn geest. Zijn beeld rijst u voor oogen, gij ziet zijn voorhoofd zich rimpelen, toen zijn pen vlug over het papier spritste en hij zijne verontwaardiging onder woorden brachtgij ziet zijn mond zich tot een glimlach plooien, nu hij schert send met zijne lezers keuvelt, ’t Geschreven woord ontroert u, als toen de schrijver tot u sprak met een stem, die u nog als muziek in de ooren klinkt. En nu ge door zijn werk weer eenige oogenblikken in zijne gemeenschap hebt geleefd, is uwe droefheid over zijn verlies wat gelenigd, staat zijn beeld weer vaster in uwe herinnering ge prent, voelt gij u minder eenzaam. Maar niet alleen in een bibliotheek is een opschrift, als dat te Erfurt, op zijne plaats. Men zou het in gulden letteren kunnen beitelen aan den ingang van iedere verza meling van kunsthet zou geplaatst kunnen worden boven ieder kunstwerk. Want, zoo goed als een geschrift, is een schilderij, een beeld, een bouwwerk, eene uiting van de menschelijke ziel, eene open baring van ’s kunstenaars gevoel. Wat den schilder, den beeldhouwer, den toondichter, kortom den gevoels-mensch, door het brein woelt, hij moet het zeggen in zijne taal, die niet in woorden, maar in klanken, vor men en kleuren spreekt. En alweder de hand, die het penseel heeft gehanteerd of den beitel, moge krachteloos geworden zijn, het moge niet meer zingen en bruischen in dat brein van tonen, accoorden en melodieën, voor ieder, die het kunstwerk ziet of hoort, begint de mond, die stom is, te spreken, de ziel des kunstenaars herleeft en in u worden de gevoelens gewekt, die haar ontroerden. Zoo weerspiegelt ons Rembrandt’s Nacht wacht den glans van de wonderwereld van kleur en licht en donker, die zijn geestesoog aanschouwde. Zoo zegt ons het Venus beeld, dat in 1820 op het eiland Milos teruggevonden werd, hoe de ziel van den Griekschen kunstenaar, zooveel eeuwen geleden, ontroerd werd door de schoonheid, adel en verhevenheid van het menschelijk lichaam. Zoo is Beethoven’s Negende Symphonic de weerklank van de juichende vreugdehymne, die hem door de ziel bruischte. Zoo is de machtige kathedraal van Char tres het steenen boek, waarin de bouw meesters, die het grootsche plan opvatten en uitvoerden, te lezen gaven het geloof en voelen en denken dier langvervlogen eeuwen. De duizenden mannen en vrouwen, die de steenbrokken voor de kathedraal uit de groeven hakten, naar de plaats sleepten, waar het gebouw moest verrijzen en ze daar opeen stapelden, zij hebben ons geen spoor nagelaten van hun denken of voelen: hun werk had even goed verricht kunnen worden door trekossen of hefkranenzij zijn vergeten. Dat is een gevolg van de geringe waarde van alleen-stoffelijken arbeid. Maar de meester, die uit zoo’n blok steen de groep van den kooromgang beitelde, waar Bolsvardsche Courant 4 - 3 er, 6 I

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1911 | | pagina 1