Nieuws- en Advertentieblad
Bols ward en Wonseradeel.
Vliegweek te Leeiiwarden.
1911.
Verschijnt Donderdags en Zondags. 50ste Jaargang.
Nu. 57.
i
Edammer- en
Friesche Kaas,
en EIEREN.
Zondag 16 Juli.
BINNENLAND.
I
Uit de Raadszaal.
Wed. J. J. LEMSTRA,
VOOR
een
F
r
Weth. hebben
als waanzinnig
Te midden
I
’1
1
ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 8 maanden.
Franco per post 50 Cents.
Afzonderlijke nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent.
De monteur
vlug, de
Vergadering op Woensdag 12 Juli 1911.
i
uur niet worden
en ’n krans zóó
Alle 13 leden waren tegenwoordig, bij deze
buitengewone vergadering. De Voorzitter stelt,
na de opening der vergadering voor, om de
Vriendelijk aanbevelend,
Grootzand, BOLS WA RD.
een tweeledig
Donderdag.
Fan onzen eigen verslaggever.
Véél zon, een koele, kalme wind en een
vrij talrijk publiek, 't belooft’n vliegdag
bij uitnemendheid.
Twee uur precies beginnen de officieele
feestelijkheden Keuring van aangespannen,
onbekroonde tuigpaarden.
Voor het overgroote deel van ’t publiek
blijkbaar niet amusant, want na ’t rijden,
zoo tegen ’n uur of 4, komt een groot ge
deelte van de menschen nog binnen.
Een klein incident deed zich onder het
rijden voor. Door een zijsprong van één der
paarden, kantelde ’t rijtuig, met ’t gevolg,
dat de twee inzittende heeren er uit werden
gewipt. Gelukkig geen letsel.
Vier uur. Langzamerhand vult zich de
tribune, langs de touwen, even verder zetten
de honderden toeschouwers zich te wachten.
De vliegers, tegen de hangar gegroept,
zitten genoeglijk bijelkaar, luid lachend nu
en dan ’n troepje onbezorgde jongelui
lijken ze.
MT WAARSCHUWING "BC
Daar de verpakking onzer KINA
DRUPPELS DE VRIJ, veelvuldig wordt
nagebootst om Kinapraeparaten van andere
herkomst aan den man te brengen, wijzen
wij er op, dat roode doozen, zonder den
naam Dr. H. Nanning, doch alleen voor-
iïje6ezcö" doêfi niéróp weW1gvénJöeTiC!irt’ Sn- i
vangen tot eindelijk 7 Juli van den Minister
een schrijven inkwam, dat hoewel over de
raming van kosten nog een nader advies van
de spoor-commissie werd ingewacht, er toch
geen aanleiding bestaat om van rijkswege een
hooger deel dan J/3 der kosten bij te dragen,
en de directbelanghebbenden de overige 2/s
behooren te verleenen.
Wijl dus niet meer dan i/3 van ’t Rijk
verwacht kan worden, acht de Voorzitter het
van belang, nu de Prov. Staten zitting hebben,
dat de Raad zich spoedig uitspreke, jhoejnu
te handelen, en daarom is door B. en W.
en de Commissie een vergadering belegd,
waarin alle heeren, hoewel enkelen, ja eigenlijk
allen, met bezwaard gemoed, toch bij den
Raad meenden te moeten komen met het
voorstel om het besluit van 16 December te
wijzigen.
Burg, en
voorstel
1°. te besluiten inplaats van 2/9 der kosten
thans 5/j8 hiervan toe te zeggen, dus hoogstens
f 25.000
20. van de Prov. Staten in een adres
waarvan ’t ontwerp wordt voorgelezen te
verzoeken zoo mogelijk het nog ontbrekende
van provinciewege toe te staan, wijl Bolsward,
dat als belanghebbende in dezen alleen staat,
door deze toezegging van 5/18 der kosten
al het uiterst mogelijke heeft gedaan. Ook
wordt er in het adres op gewezen, dat be
halve het goederenvervoer ook als voor waarde
is gesteld een betere aansluiting aan het
treinverkeer, waarover een overeenstemmend
accoord tusschen de spoor- en tramdirectie is
verkregen.
De Voorzitter
ten mededeelen,
hoogte te stellen,
discussie.
De heer Boersma wil niet herhalen wat
hij in Dec. j.l. heeft gezegd, maar slechts
opmerken, dat nu er niet alleen is gelet op
goederenvervoer doch ook betere aansluiting
der treinen, Bolsward’s reizend publiek in
gunstiger conditie komt, en hoewel niet
gaarne hooger dan f 20.000 willende gaan,
hij toch, gedachtig aan ’t spreekwoord komt
men over den hond, dan komt men ook
over den staart, in het belang van Bolsward
zijn stem zal geven aan het voorstel.
De heer v. d. Meer wil constateeren, dat
nu alle middelen zijn uitgeput om van het
Rijk hooger steun te bekomen. Hij had niet
gedacht dat Bolsward voor den om bouw
f 25.000 zou moeten bijdragen, maar hij
weet ook, dat het belang gebaat wordt, als deze
ombouw zoo spoedig mogelijk tot stand komt,
en toch, als wij ’t nu niet krijgen, dan komt
deze in langen tijd er niet. Omdat er telken
jare daardoor een belangrijk bedrag voor
Bolsward verloren gaat, zal hij met de ver-
hooging meegaan.
De heer Kramer herinnert aan de vroegere
pogingen van Bolsward om aan ’t spoorwegnet
verbonden te worden. De vroegere Commis
saris der Koningin heeft bij een bezoek aan
onze gemeente zijn hulp toegezegd, om betere
verkeerswegen te verkrijgen, zijn opvolger
ADVERTENTIEPRIJS: 17 regels 50 Cts. Vervolgens
10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte.
Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4.
Sneek. In de Woensdagavond gehouden
vergadering van de kiesvereeniging //Sneek”
(vrijz. richting) is besloten bij de herstem
ming op 17 dezer voor vier leden van den
Gemeenteraad, alleen de drie candidaten van
de liberalen te steunen.
De groote meerderheid der vergadering
was van meening, dat elke stem, op candi
daten van andere richting uitgebracht, af
breuk doet aan eigen candidaten.
In een gisterenavond gehouden ver
gadering van den Kerkeraad der Ned. Herv.
Gemeente alhier is besloten van de nalaten
schap van. mej. E. vd Heij, van welke na
aftrek van de vermaakte legaten, successie
rechten plus andere onkosten, een betrekke
lijk klein bedrag overblijft, geheel af te
zien. Bij de erfstelling was o.a. de bepaling
gemaakt dat de Kerk de verplichting op
zich zou nemen de familiegraven te onder
houden en bovendien voor een steen op
’t graf van de erflaatster zou zorgen. Die
bepalingen hebben, naar men ons meedeelt,
vooral den doorslag gegeven, de nalaten
schap niet te aanvaarden.
Workum, 14 Juli. Naar wij vernemen is
het mond- en klauwzeer onder het vee uit
gebroken bij H. de Boer en S. Nijdam in
deze gemeente.
Naar men zegt, heeft de ziekte die onder
de reeds gemelde beslagen vee is uitgebroken
een best verloop en is de genezing voor
spoedig gegaan.
aan
plaats had in
Dapperstraat.
Het was hier kalm, vooral ’s morgens om
3.30 uur. Op den 7en Juli echter bracht
een patrouille soldaten wel wat opschudding
in dat vroege morgenuur teweeg. Zij meenden
een jacht op stakers te moeten maken en
zagen ten slotte, misschien door jeugdigen
overmoed, iedereen voor een staker aan.
Zoo kwam het voor, dat een in die buur
ten bekende bakkerij, want bakkers schijnen
ditmaal het mikpunt te zijn, politiehulp
moest inroepen, om tegen de militairen be
schermd te worden.
Zooals gewoonlijk, zou op dien morgen
een bakkersleerling de broodwagens uit de
wagenloods halen.
Toen dit jongmensch van 16 jaar de deur
der loods zou openen, kwamen de soldaten
op hem toe, roepende terug of ik schiet 1
Of nu deze jongen al zei, dat hij met geen
kwade bedoeling daar was, het hielp niet,
terug of schieten. Uit bevreesdheid sluipende
langs boomen en buitenstaande sleeperswagens,
kwam de jongen bij den magazijnmeester der
betrokken bakkerij terug, zeggende, dat hij
ziju werk niet kon doen, omdat de soldaten
op hem wilden schieten. Daarop ging de
magazijnmeester zelf, en als gepensioneerd
korporaal-marinier, meende hij de zaken te
kennen, om met militairen om te gaan. Bij
de wagenloods gekomen, stuitte hij op de
zelfde militaire macht, het geweer toen bij
den loop vasthoudende, om met de kolven
de lucht te bewerken en om zich heen te
slaan, zoodat het geraden was op een be
hoorlijken afstand te blijven. Aldus de maga
zijnmeester: Z/Maar korporaal, luister toch
eens, ik moet toch. ...Hier kon niet uit
gesproken worden, doch de korporaal viel
hem in de rede: Het kan me niet verd...
Een nieuwe poging van den magazijnmeester
werd gedaan om den moedigen korporaal tot
rede te brengen, maar deze bleef aan ’t kan
mij niets verd..., als je niet opd..., dan sla
ik er op. De magazijnmeester ging toen naar
de politie, die zoo beleefd was, dadelijk mee
te gaan en dit voordeel gaf het, als ik het
zoo noemen mag, dat de belhamels daar ter
plaatse de zaken met rust lieten en hun
tocht voortzetten om op stakers te jagen.
heeft ook betuigd, dat hij het verlangen onzer
gemeente zeer gerechtigd achtte, en nu dit
ontwerp hier voor ons ligt, nu alles in het
werk is gesteld, om van Rijkswege meer
steun te verwerven, staat men voor het vraag
stuk: nu of nooit. Voor de aansluiting aan
het spoor zou Bolsward zich groote offers
getroost hebben, doch nu er op deze wijze
verbetering is te krijgen voor ’t publiek en
den handel wil Spr. stemmen voor ’t voorstel,
waarin ’t belang van Bolsward hoog wordt
gehouden.
De heer Eerdmans heeft met genoegen
gehoord wat B. en W. hebben gedaan. Hij
heeft ook gehoopt, dat Rijk en Provincie
zouden willen toevoegen, wat er nog ontbrak,
maar nu de zaken zoo staan, zal, als de ge
meente bij de bijdrage van f 20.000 blijft,
er van de zaak zeker niets komen. En daar
er door f 25.000 toe te staan wel kans is
dat het tot stand komt, acht hij dat het
belang dit wel waard is.
De ombouw is een groot belang, ja
levensbelang. Altoos heeft Bolsward te kam
pen met de concurrentie van andere plaatsen
aan spoor en groot-scheepsvaarwater. Hoewel
enkele zaken, en nog al van beteekenis, hier
zich nog in stand houden, toch lijden die
onder ’t isolement dezer plaats. Voor die
zaken is het een direct belang dat er ver
betering komt, maar tevens ook voor allen
die hun brood verdienen bij die industrie,
terwijl ’t nog meer van algemeen belang
wordt, doordat aan de bijdragen de voor
waarde is verbonden, dat de trammen aan
alle treinen zullen aansluiten, zoodat er geen
kwestie is, dat het in ’t belang van enkele
particulieren is, maar wel in het belang van
’t algemeen en Spreker is er dan ook voor,
f 25.000 toe te staan.
De heer v. d. Klei is van een ander
gevoelen. Hij wil blijven bij het eenmaal
genomen besluit om f 20.000 als uiterste
grens te houden. Een groot gedeelte van
handel en industrie heeft belang ,bij deze
zaak, maar hij had ook graag gezien dat
die hun belangen hadden getoond door er
ook iets voor toe te staan.
De heer Praamsma heeft in December zijn
zienswijze uiteengezet en den ombouw der
tramlijn een levenskwestie voor Bolsward
genoemd. Sedert heeft hij zich nog gegevens
verschaft, en cijfers onder oogen gehad, die
hem in die meening versterkten. Volgaarne
wil hij in het belang onzer goede stad zijn
stem geven aan het voorstel B. en W.
In stemming gebracht, wordt het voorstel
om f 25.000 toe te kennen, aangenomen met
12 stemmen tegen 1, de heer v. d. Klei.
Het adres te zenden aan Prov. Staten,
wordt eveneens met 12 stemmen tegen 1,
de heer v. d. Klei, goedgekeurd, en daarop
de vergadering gesloten.
Daar waar de ziekte is opgeheven, worden
de stallen geheel geschrobd en gezuiverd,
hetgeen alles geschiedt onder toezicht van
de politie. Be Banier.
Sneek, 13 Juli. De vereeniging »Oranje”
alhier heeft besloten om op den 31 Augs.
a.s., den verjaardag van II. M. de Koningin,
feest te vieren als volgt
’s Morgens een gemaskerde optocht door
de stad, waarover met de deelnemers nadere
besprekingen zullen gehouden worden’s na
middags verschillende volksfeesten ’s avonds
herhaling van den optocht met verlichting
en tot slot van den dag concert op de Markt
straat met verlichting dezer straat.
Het schietend gevaar.
De heer G. Gras, directeur der Tol’s
brood- en beschuitbakkerij te Amsterdam, deelt
de Tel. het volgende voorval mede, dat
een der zijstraten van de
meende dit vooiaf te moe-
om de heeren goed op de
en geeft thans dit punt in
Max Olieslagers een kleine, gebruinde,
bewegelijke Belg, met Cozie, de Franschman,
wat zwaarder van bouw en loomer van be
weging, zijn de uitlanders. Sieb Koning en
Jan v. Bussel vertegenwoordigen Holland,
de Hollandsche vliegsport.
Vijf uur. De luiken worden voor de
hangar weggenomen. Klinkt een zacht hoera.
Koning zal de lucht in. De tenger-pittige
monteur schuift de elegante Biplan Coupy
’t veld op.
De muziek speelt het oude Wilhelmus,
het publiek juicht als Koning in zijn
stoeltje plaats neemt.
Een stuk kleiner lijkt ie dadelijk, in zijn
machine weggedoken. De monteur slaat een
paar maal de schroef om duikt plotseling
weg vervaarlijk snort dan de motor
sissend geeselen de schroefbladen de lucht
een korte handbeweging van den vlieger, en
onder donderend hoera glijdt hij de lucht in.
Als ’n donkere libel, hóóg boven onze
hoofden zacht zoemend, zoo zweeft en zwenkt
hij in kalme pracht, rustig, heel rustig. Een
paar maal cirkelt hij boven ’t veld dan
daalt hij even zeker als het opstijgen
in lichten cadans, lijkend een licht-voetig
danseresje. Muziek gejoel gelach
gewuif handgeklap
wordt ie verwelkomd.
Er zal nu in een paar
gevlogen. De wind
Zeven uur.
De groote Blériot ééndekker van Jan van
Bussel is voorgereden rechts daarvan
staat nog ’t toestel van Koning, links, het
meest naar het publiek, Olieslagers met zijn
monoplan, Blériot. Weer klinkt op ’t Wil
helmus, juichen en wuiven de menschen
Jan van Bussel .gaat als no. 1 de lucht in.
Zijn vliegen is als van ’n groote, groote
vogel, zijn reuzen vlucht groot, rustig uitge
spreid zóó drijft hij ’t groote licht tege
moet als ’n zwart silhouet van ’t fijnste
maaksel, steekt hij af tegen ’t licht van de
ondergaande zon...
Max Olieslagers stijgt in.
doet zijn werk beslist en
schroefbladen snorren, dreunen, felle bliksems
lijken ze kwaadaardig, ziedend.
Muziek gejuich éven, dan valt
een angstig doodangstige stilte op de
menschen somber grommend heeft het toe
stel zijn kop naar de menschen gewend
komt het aan, langzaam maar zeker met z’n
dreigende glinsterende bliksems, komt
het aan, op de van ontzetting lamgeslagen
menschenmassa.
Enkele seconden misschien was ’t angst
wekkend stil, maar dan gilt de wanhoop,
gilt in ééns en drijft de menschen tot
de werkelijkheid.
Dat heb ik gezien. De machine die neer
sloeg in de menschenhoop, haar gang ge
broken door de versperring, waarin haar
staart haakte. Ik zag de menschen in de
tribune elkaar als krankzinnig aangrijpen,
hoorde al maar gillen.
Olieslagers zelf was
een paar vrouwen zag ik weg dragen door
menschen in het wit en hoorde kinderen
weeklagen en menschen snikken.
van ’t gejammer klinkt op ’t
Wilhelmus Jan v. Bussel is neergekomen
daarna stijgt Koning op bij ’t grommen
van den motor neemt de angst onder ’t publiek
weer toe... Toetert ergens ’n auto, rijdt
’t veld in, komt gewonden halen.
Uit de daarvoor apart iugerichte tent
worden de slachtoffers weggedragen, ik
zie ze duidelijk, doodsbleek, bewegingloos...
geruischloos verdwijnt de auto. Dan een
brancard een rijtuig... ’t maakt je ellendig.
Hóóg in de lucht zoemt een machine, mij
hoort ’t een doodenroffel, een naargeestig
eentonige zang.
Zwak klinkt nog even gejuich bij be
houden aankomst van Koning dan stroomt
’t veld leeg zwaar hangt de stilte in de
breede menschen rij en, die verdwijnen in de
groote stad.
En met de donkerte, blijft de treurnis
hangen in de straten, de stad is vol droefheid.
Even geïnformeerd naar den toestand van
onze stadgenoote, luidt//Beide polsen ge
broken toestand naar omstandigheden wél”.
Bolswardsche Courant
i'
1,
i,
5?