Nieuws- en Advertentieblad Bols ward en Wonseradeel. Vliegweek te Leeiiwarden. 1911. Verschijnt Donderdags en Zondags. 50ste Jaargang. Nu. 57. i Edammer- en Friesche Kaas, en EIEREN. Zondag 16 Juli. BINNENLAND. I Uit de Raadszaal. Wed. J. J. LEMSTRA, VOOR een F r Weth. hebben als waanzinnig Te midden I ’1 1 ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 8 maanden. Franco per post 50 Cents. Afzonderlijke nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. De monteur vlug, de Vergadering op Woensdag 12 Juli 1911. i uur niet worden en ’n krans zóó Alle 13 leden waren tegenwoordig, bij deze buitengewone vergadering. De Voorzitter stelt, na de opening der vergadering voor, om de Vriendelijk aanbevelend, Grootzand, BOLS WA RD. een tweeledig Donderdag. Fan onzen eigen verslaggever. Véél zon, een koele, kalme wind en een vrij talrijk publiek, 't belooft’n vliegdag bij uitnemendheid. Twee uur precies beginnen de officieele feestelijkheden Keuring van aangespannen, onbekroonde tuigpaarden. Voor het overgroote deel van ’t publiek blijkbaar niet amusant, want na ’t rijden, zoo tegen ’n uur of 4, komt een groot ge deelte van de menschen nog binnen. Een klein incident deed zich onder het rijden voor. Door een zijsprong van één der paarden, kantelde ’t rijtuig, met ’t gevolg, dat de twee inzittende heeren er uit werden gewipt. Gelukkig geen letsel. Vier uur. Langzamerhand vult zich de tribune, langs de touwen, even verder zetten de honderden toeschouwers zich te wachten. De vliegers, tegen de hangar gegroept, zitten genoeglijk bijelkaar, luid lachend nu en dan ’n troepje onbezorgde jongelui lijken ze. MT WAARSCHUWING "BC Daar de verpakking onzer KINA DRUPPELS DE VRIJ, veelvuldig wordt nagebootst om Kinapraeparaten van andere herkomst aan den man te brengen, wijzen wij er op, dat roode doozen, zonder den naam Dr. H. Nanning, doch alleen voor- iïje6ezcö" doêfi niéróp weW1gvénJöeTiC!irt’ Sn- i vangen tot eindelijk 7 Juli van den Minister een schrijven inkwam, dat hoewel over de raming van kosten nog een nader advies van de spoor-commissie werd ingewacht, er toch geen aanleiding bestaat om van rijkswege een hooger deel dan J/3 der kosten bij te dragen, en de directbelanghebbenden de overige 2/s behooren te verleenen. Wijl dus niet meer dan i/3 van ’t Rijk verwacht kan worden, acht de Voorzitter het van belang, nu de Prov. Staten zitting hebben, dat de Raad zich spoedig uitspreke, jhoejnu te handelen, en daarom is door B. en W. en de Commissie een vergadering belegd, waarin alle heeren, hoewel enkelen, ja eigenlijk allen, met bezwaard gemoed, toch bij den Raad meenden te moeten komen met het voorstel om het besluit van 16 December te wijzigen. Burg, en voorstel 1°. te besluiten inplaats van 2/9 der kosten thans 5/j8 hiervan toe te zeggen, dus hoogstens f 25.000 20. van de Prov. Staten in een adres waarvan ’t ontwerp wordt voorgelezen te verzoeken zoo mogelijk het nog ontbrekende van provinciewege toe te staan, wijl Bolsward, dat als belanghebbende in dezen alleen staat, door deze toezegging van 5/18 der kosten al het uiterst mogelijke heeft gedaan. Ook wordt er in het adres op gewezen, dat be halve het goederenvervoer ook als voor waarde is gesteld een betere aansluiting aan het treinverkeer, waarover een overeenstemmend accoord tusschen de spoor- en tramdirectie is verkregen. De Voorzitter ten mededeelen, hoogte te stellen, discussie. De heer Boersma wil niet herhalen wat hij in Dec. j.l. heeft gezegd, maar slechts opmerken, dat nu er niet alleen is gelet op goederenvervoer doch ook betere aansluiting der treinen, Bolsward’s reizend publiek in gunstiger conditie komt, en hoewel niet gaarne hooger dan f 20.000 willende gaan, hij toch, gedachtig aan ’t spreekwoord komt men over den hond, dan komt men ook over den staart, in het belang van Bolsward zijn stem zal geven aan het voorstel. De heer v. d. Meer wil constateeren, dat nu alle middelen zijn uitgeput om van het Rijk hooger steun te bekomen. Hij had niet gedacht dat Bolsward voor den om bouw f 25.000 zou moeten bijdragen, maar hij weet ook, dat het belang gebaat wordt, als deze ombouw zoo spoedig mogelijk tot stand komt, en toch, als wij ’t nu niet krijgen, dan komt deze in langen tijd er niet. Omdat er telken jare daardoor een belangrijk bedrag voor Bolsward verloren gaat, zal hij met de ver- hooging meegaan. De heer Kramer herinnert aan de vroegere pogingen van Bolsward om aan ’t spoorwegnet verbonden te worden. De vroegere Commis saris der Koningin heeft bij een bezoek aan onze gemeente zijn hulp toegezegd, om betere verkeerswegen te verkrijgen, zijn opvolger ADVERTENTIEPRIJS: 17 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. Sneek. In de Woensdagavond gehouden vergadering van de kiesvereeniging //Sneek” (vrijz. richting) is besloten bij de herstem ming op 17 dezer voor vier leden van den Gemeenteraad, alleen de drie candidaten van de liberalen te steunen. De groote meerderheid der vergadering was van meening, dat elke stem, op candi daten van andere richting uitgebracht, af breuk doet aan eigen candidaten. In een gisterenavond gehouden ver gadering van den Kerkeraad der Ned. Herv. Gemeente alhier is besloten van de nalaten schap van. mej. E. vd Heij, van welke na aftrek van de vermaakte legaten, successie rechten plus andere onkosten, een betrekke lijk klein bedrag overblijft, geheel af te zien. Bij de erfstelling was o.a. de bepaling gemaakt dat de Kerk de verplichting op zich zou nemen de familiegraven te onder houden en bovendien voor een steen op ’t graf van de erflaatster zou zorgen. Die bepalingen hebben, naar men ons meedeelt, vooral den doorslag gegeven, de nalaten schap niet te aanvaarden. Workum, 14 Juli. Naar wij vernemen is het mond- en klauwzeer onder het vee uit gebroken bij H. de Boer en S. Nijdam in deze gemeente. Naar men zegt, heeft de ziekte die onder de reeds gemelde beslagen vee is uitgebroken een best verloop en is de genezing voor spoedig gegaan. aan plaats had in Dapperstraat. Het was hier kalm, vooral ’s morgens om 3.30 uur. Op den 7en Juli echter bracht een patrouille soldaten wel wat opschudding in dat vroege morgenuur teweeg. Zij meenden een jacht op stakers te moeten maken en zagen ten slotte, misschien door jeugdigen overmoed, iedereen voor een staker aan. Zoo kwam het voor, dat een in die buur ten bekende bakkerij, want bakkers schijnen ditmaal het mikpunt te zijn, politiehulp moest inroepen, om tegen de militairen be schermd te worden. Zooals gewoonlijk, zou op dien morgen een bakkersleerling de broodwagens uit de wagenloods halen. Toen dit jongmensch van 16 jaar de deur der loods zou openen, kwamen de soldaten op hem toe, roepende terug of ik schiet 1 Of nu deze jongen al zei, dat hij met geen kwade bedoeling daar was, het hielp niet, terug of schieten. Uit bevreesdheid sluipende langs boomen en buitenstaande sleeperswagens, kwam de jongen bij den magazijnmeester der betrokken bakkerij terug, zeggende, dat hij ziju werk niet kon doen, omdat de soldaten op hem wilden schieten. Daarop ging de magazijnmeester zelf, en als gepensioneerd korporaal-marinier, meende hij de zaken te kennen, om met militairen om te gaan. Bij de wagenloods gekomen, stuitte hij op de zelfde militaire macht, het geweer toen bij den loop vasthoudende, om met de kolven de lucht te bewerken en om zich heen te slaan, zoodat het geraden was op een be hoorlijken afstand te blijven. Aldus de maga zijnmeester: Z/Maar korporaal, luister toch eens, ik moet toch. ...Hier kon niet uit gesproken worden, doch de korporaal viel hem in de rede: Het kan me niet verd... Een nieuwe poging van den magazijnmeester werd gedaan om den moedigen korporaal tot rede te brengen, maar deze bleef aan ’t kan mij niets verd..., als je niet opd..., dan sla ik er op. De magazijnmeester ging toen naar de politie, die zoo beleefd was, dadelijk mee te gaan en dit voordeel gaf het, als ik het zoo noemen mag, dat de belhamels daar ter plaatse de zaken met rust lieten en hun tocht voortzetten om op stakers te jagen. heeft ook betuigd, dat hij het verlangen onzer gemeente zeer gerechtigd achtte, en nu dit ontwerp hier voor ons ligt, nu alles in het werk is gesteld, om van Rijkswege meer steun te verwerven, staat men voor het vraag stuk: nu of nooit. Voor de aansluiting aan het spoor zou Bolsward zich groote offers getroost hebben, doch nu er op deze wijze verbetering is te krijgen voor ’t publiek en den handel wil Spr. stemmen voor ’t voorstel, waarin ’t belang van Bolsward hoog wordt gehouden. De heer Eerdmans heeft met genoegen gehoord wat B. en W. hebben gedaan. Hij heeft ook gehoopt, dat Rijk en Provincie zouden willen toevoegen, wat er nog ontbrak, maar nu de zaken zoo staan, zal, als de ge meente bij de bijdrage van f 20.000 blijft, er van de zaak zeker niets komen. En daar er door f 25.000 toe te staan wel kans is dat het tot stand komt, acht hij dat het belang dit wel waard is. De ombouw is een groot belang, ja levensbelang. Altoos heeft Bolsward te kam pen met de concurrentie van andere plaatsen aan spoor en groot-scheepsvaarwater. Hoewel enkele zaken, en nog al van beteekenis, hier zich nog in stand houden, toch lijden die onder ’t isolement dezer plaats. Voor die zaken is het een direct belang dat er ver betering komt, maar tevens ook voor allen die hun brood verdienen bij die industrie, terwijl ’t nog meer van algemeen belang wordt, doordat aan de bijdragen de voor waarde is verbonden, dat de trammen aan alle treinen zullen aansluiten, zoodat er geen kwestie is, dat het in ’t belang van enkele particulieren is, maar wel in het belang van ’t algemeen en Spreker is er dan ook voor, f 25.000 toe te staan. De heer v. d. Klei is van een ander gevoelen. Hij wil blijven bij het eenmaal genomen besluit om f 20.000 als uiterste grens te houden. Een groot gedeelte van handel en industrie heeft belang ,bij deze zaak, maar hij had ook graag gezien dat die hun belangen hadden getoond door er ook iets voor toe te staan. De heer Praamsma heeft in December zijn zienswijze uiteengezet en den ombouw der tramlijn een levenskwestie voor Bolsward genoemd. Sedert heeft hij zich nog gegevens verschaft, en cijfers onder oogen gehad, die hem in die meening versterkten. Volgaarne wil hij in het belang onzer goede stad zijn stem geven aan het voorstel B. en W. In stemming gebracht, wordt het voorstel om f 25.000 toe te kennen, aangenomen met 12 stemmen tegen 1, de heer v. d. Klei. Het adres te zenden aan Prov. Staten, wordt eveneens met 12 stemmen tegen 1, de heer v. d. Klei, goedgekeurd, en daarop de vergadering gesloten. Daar waar de ziekte is opgeheven, worden de stallen geheel geschrobd en gezuiverd, hetgeen alles geschiedt onder toezicht van de politie. Be Banier. Sneek, 13 Juli. De vereeniging »Oranje” alhier heeft besloten om op den 31 Augs. a.s., den verjaardag van II. M. de Koningin, feest te vieren als volgt ’s Morgens een gemaskerde optocht door de stad, waarover met de deelnemers nadere besprekingen zullen gehouden worden’s na middags verschillende volksfeesten ’s avonds herhaling van den optocht met verlichting en tot slot van den dag concert op de Markt straat met verlichting dezer straat. Het schietend gevaar. De heer G. Gras, directeur der Tol’s brood- en beschuitbakkerij te Amsterdam, deelt de Tel. het volgende voorval mede, dat een der zijstraten van de meende dit vooiaf te moe- om de heeren goed op de en geeft thans dit punt in Max Olieslagers een kleine, gebruinde, bewegelijke Belg, met Cozie, de Franschman, wat zwaarder van bouw en loomer van be weging, zijn de uitlanders. Sieb Koning en Jan v. Bussel vertegenwoordigen Holland, de Hollandsche vliegsport. Vijf uur. De luiken worden voor de hangar weggenomen. Klinkt een zacht hoera. Koning zal de lucht in. De tenger-pittige monteur schuift de elegante Biplan Coupy ’t veld op. De muziek speelt het oude Wilhelmus, het publiek juicht als Koning in zijn stoeltje plaats neemt. Een stuk kleiner lijkt ie dadelijk, in zijn machine weggedoken. De monteur slaat een paar maal de schroef om duikt plotseling weg vervaarlijk snort dan de motor sissend geeselen de schroefbladen de lucht een korte handbeweging van den vlieger, en onder donderend hoera glijdt hij de lucht in. Als ’n donkere libel, hóóg boven onze hoofden zacht zoemend, zoo zweeft en zwenkt hij in kalme pracht, rustig, heel rustig. Een paar maal cirkelt hij boven ’t veld dan daalt hij even zeker als het opstijgen in lichten cadans, lijkend een licht-voetig danseresje. Muziek gejoel gelach gewuif handgeklap wordt ie verwelkomd. Er zal nu in een paar gevlogen. De wind Zeven uur. De groote Blériot ééndekker van Jan van Bussel is voorgereden rechts daarvan staat nog ’t toestel van Koning, links, het meest naar het publiek, Olieslagers met zijn monoplan, Blériot. Weer klinkt op ’t Wil helmus, juichen en wuiven de menschen Jan van Bussel .gaat als no. 1 de lucht in. Zijn vliegen is als van ’n groote, groote vogel, zijn reuzen vlucht groot, rustig uitge spreid zóó drijft hij ’t groote licht tege moet als ’n zwart silhouet van ’t fijnste maaksel, steekt hij af tegen ’t licht van de ondergaande zon... Max Olieslagers stijgt in. doet zijn werk beslist en schroefbladen snorren, dreunen, felle bliksems lijken ze kwaadaardig, ziedend. Muziek gejuich éven, dan valt een angstig doodangstige stilte op de menschen somber grommend heeft het toe stel zijn kop naar de menschen gewend komt het aan, langzaam maar zeker met z’n dreigende glinsterende bliksems, komt het aan, op de van ontzetting lamgeslagen menschenmassa. Enkele seconden misschien was ’t angst wekkend stil, maar dan gilt de wanhoop, gilt in ééns en drijft de menschen tot de werkelijkheid. Dat heb ik gezien. De machine die neer sloeg in de menschenhoop, haar gang ge broken door de versperring, waarin haar staart haakte. Ik zag de menschen in de tribune elkaar als krankzinnig aangrijpen, hoorde al maar gillen. Olieslagers zelf was een paar vrouwen zag ik weg dragen door menschen in het wit en hoorde kinderen weeklagen en menschen snikken. van ’t gejammer klinkt op ’t Wilhelmus Jan v. Bussel is neergekomen daarna stijgt Koning op bij ’t grommen van den motor neemt de angst onder ’t publiek weer toe... Toetert ergens ’n auto, rijdt ’t veld in, komt gewonden halen. Uit de daarvoor apart iugerichte tent worden de slachtoffers weggedragen, ik zie ze duidelijk, doodsbleek, bewegingloos... geruischloos verdwijnt de auto. Dan een brancard een rijtuig... ’t maakt je ellendig. Hóóg in de lucht zoemt een machine, mij hoort ’t een doodenroffel, een naargeestig eentonige zang. Zwak klinkt nog even gejuich bij be houden aankomst van Koning dan stroomt ’t veld leeg zwaar hangt de stilte in de breede menschen rij en, die verdwijnen in de groote stad. En met de donkerte, blijft de treurnis hangen in de straten, de stad is vol droefheid. Even geïnformeerd naar den toestand van onze stadgenoote, luidt//Beide polsen ge broken toestand naar omstandigheden wél”. Bolswardsche Courant i' 1, i, 5?

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1911 | | pagina 1