Nieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. d te 2 1911. Verschijnt Donderdags en Zondags. 50ste Jaargang. No. 58. I g 3 Donderdag 20 Juli. Van twee concerten. 4 ■ril VOOR Afzonderlijke Aan heeren Staten van Friesland. schappij Friesland, het opgekomen, I begrepen verbetering 4 Aangeboden in de Zomerzitting der Staten van Friesland van 1911. rapporteurs merkte i ander ten goede van de communi- ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 3 maanden. Franco per post 50 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar h 5 Cent. VOORSTEL van de Gedeputeerde Staten, om aan de Nederlandsche Tramwegmaatschappij een rente loos voorschot te verleenen ten bedrage van zeven achttiende der kosten van ombouw van de tramlijn Sneek Bolsward en aansluiting met het spoorweg station te Sneek. tramweg uit de provinciale fondsen te onder steunen. De commissie stelde daarom voor, aan den en het bestuur van handel nijverheid te Bolsward mede te deelen, er geen termen bestaan tot inwilliging het door hen gedaan verzoek, doch dat Tijdens de behandeling van ons in Uwe zomerzitting van 1906 ingediend voorstel tot het verleenen aan de Nederlandsche Tramwegmaatschappij van een renteloos voor schot, voor verbeteringen, uitbreidingen en vernieuwingen van weg en werken van de door haar geëxploiteerde tramwegen en van voorschotten voor onderscheidene door haar in Friesland aan te leggen nieuwe lijnen werden door den gemeenteraad van Bolsward en het bestuur van de vereeniging tot be vordering van handel en nijverheid te Bols ward adressen tot Uwe vergadering gericht, die de strekking hadden dat de verplichting van de maatschappij tot ombouw van den tramweg van Sneek naar Bolsward in een locaalspoorweg zou worden opgenomen onder de voorwaarden verbonden aan het verleenen van het renteloos voorschot voor verbetering van weg en werken der bestaande lijnen. Uit die adressen, welke zich bij een reeds in 1904 door nu wijlen C. J. van der Veen te Bolsward aan den Minister kenbaar ge maakt verlangen, bleek, dat men te Bolsward wenschte dat de spoorweg van Sneek ge schikt zou worden gemaakt voor het door gaand vervoer van goederen en wagens van de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij, een verandering, waarmede naar door den gemeenteraad bekomen inlichting, hoogstens f 100.000,gemoeid zou gaan. Onder de werken waarvan de kosten uit het te ver leenen renteloos voorschot van f324.500, moesten worden bestreden, behoorde de ver betering van het emplacement te Bolsward geraamd op f 70.000,terwijl in den ADVERTENTIEPRIJS: 1—7 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. staat der werken voor verbetering der bogen te Sneek en te Joure was begrepen een som van f 11.500,voor verbetering van het emplacement te Sneek. Uwe commissie van destijds op, dat dit een en komt aan de verbetering catie tusgchen Sneek en Bolsward en onge twijfeld een groot deel uitmaakt van de aan den verzochten ombouw verbonden kosten. Wat te Sneek en te Bolsward en aan den weg tusschen beide steden nog moest ge schieden voor den ombouw was onbekend en even onbekend was het bedrag van den steun dien de gemeenteraad van Bolsward in het slot van zijn adres in uitzicht stelde. De wensch der adressanten naar verande ring van den tramweg van Bolsward naar Sneek werd door de commissie van rapporteurs alleszins billijk genoemd en in het belang der maatschappij, weshalve zij meende dat die door de vergadering moest worden be vorderd. Bij de bestaande onzekerheid omtrent de kosten van die verandering en omtrent den door de gemeente Bolsward daartoe te verleenen steun, kon dit echter niet geschie den door de verplichting tot het maken van die verandering aan de Nederlandsche Tram wegmaatschappij op te leggen als voorwaarde voor het door de provincie aan haar te verleenen voorschot. Door het opleggen van die verplichting zou billijkerwijze het bedrag van dit renteloos voorschot moeten worden verhoogd en op geene wijze was toen te bepalen met welke som die verhooging zou moeten geschieden. De commissie van rapporteurs meende dus dat de verplichting tot verandering van den tramweg van Sneek naar Bolsward niet onder de voorwaarden van het renteloos voorschot moest worden opgenomen en dat de Staten deze verandering op de beste wijze zouden bevorderen door aan den gemeenteraad van Bolsward in uitzicht te stellen een gunstige overweging van een later bij haar in te dienen verzoek om de verandering van dien is tot stand gekomen, beide maatschappijen, op door hen reeds overeengekomen voor waarden, alsdan de exploitatie dezer lijn op zich zullen nemen en dat het kostenbedrag vroeger geraamd op f 110.000.na eene hernieuwde en nauwgezette opneming en berekening door de Nederlandsche Tramweg Maatschappij was geschat op f 90,000, dat de door den raad uitgesproken wensch en tot den Minister van Waterstaat gericht verzoek, om van het Rijk meer dan i/3 der voor bedoelden om bouw vereischte som toe gezegd te mogen zien, blijkens officieuse mededeelingen zeer waarschijnlijk niet inge willigd zullen worden dat de raad, in zijne vergadering van 12 Juli 1911, nogmaals ernstig heeft over wogen of, ingeval van het Rijk niet meer dan i/3 der voor bedoelden ombouw ver eischte som verkregen zou kunnen worden, de gemeente hare subsidie hooger zou kunnen stellen dat hij, hoewel noode kunnende besluiten den financieelen last voor de gemeente nog meer te verzwaren, toch, omreden het groote belang dat Bolsward heeft bij eene eventueele spoedige tot standkoming van den ombouw der tramlijn BolswardSneek, zijn besluit d.d. 16 December 1910, in dier voege heeft gewijzigd, dat in plaats van 2/9 van het kostenbedrag tot een maximum van f 20.000.- nu 5/j8 van kostenbedrag tot een maximum van f 25.000.- voor bovenbedoelden ombouw, van gemeentewege, wordt toegezegd dat de raad het onnoodig oordeelt U nog maals het groote belang aan te toonen dat deze gemeente heeft bij bovengemelden om bouw, maar zich in deze refereert aan zijne adressen d.d. 29 Juni 1906 en 1 Juni1907 dat hij, onder verwijzing naar het besluit der Staten van 19 Juli 1906, no. 1, 9e en onder opmerking dat Bolsward toevallig alleen staat voor de zoogenaamde streek, waarvan de hulp zou kunnen worden ver wacht, vermits Wijmbritseradeel, waardoor de tram gedeeltelijk loopt, zoo goed als geen, en Sneek als concurreerende stad niet het minste belang heeft zich tot Uwe vergadering wendt met het eerbiedig verzoek ten behoeve van den om bouw der tramlijn BolswardSneek zooveel meer dan 1/3 van het kostenbedrag te willen toezeggen, als Bolsward minder dan i/3 in staat is te subsidieeren. Bolsward, den 12 Juli 1911. ’t Welk doende, Be Raad der gemeente Bolsward, (w.g.) M. OBERMAN, Voorzitter. (w.g.) K. H. LAAGLAND, Secretaris. Nu hebben we hem toch gehoord, den zooveel besproken Russischen violist. Eenige maanden geleden trad hij voor eerst te Amsterdam op bij een groote ver gadering aldaar. En sinds dien tijd hoorde men van alle kanten Z/Sörmus, Sörmus en nog eens Sörmus, de groote violist.” Wie is Sörmus? Ja daaromtrent wordt veel verteld, vast staat dat hij een ver bannen Rus is, die in ’t vrije Nederland een toevluchtsoord heeft gevonden. Zijn politieke richting schijnt mede oorzaak dat hij gastvrij is opgenomen in den kring van hen, die arbeiden aan het groote doelz/volksgeluk”. Op meerdere plaatsen opgetreden, meest bij meetings, was het bijna altijd het geval dat deze violist alleen voor 't voetlicht kwam en zonder begeleiding speelde. Nu echter was er gelegenheid hem te hooren op een kerk-concert in de Ned. Herv. Kerk te Pingjum. Vele belangstellenden waren de kerk was vol toehoorders. De orgelbegeleiding was toevertrouwd aan een bekend dilettant. Op het programma kwamen voor: werken van Bach (uit de D dur Suite), Beethoven, Tartini, Glück, Haydn, Mozart en Schubert. De heer Sörmus had een dankbaar gehoor, men luisterde vol aandacht. Deze uit zijn vaderland verdreven violist, in uiterlijk veel op een schilder gelijkend, druk, zeer druk soms in zijn bewegingen, heeft een anderhalf uur lang zijn gehoor beslist geboeid, Er gaat iets bijzonders uit Voor eene gemeente als de hare was een som van f 20,000.reeds een niet onaan zienlijk bedrag en door die som tot f 25,000. te verhoogen heeft zij getoond alles te willen doen wat in haar macht stond om den om bouw te bewerkstelligen. Onder die omstandigheden vinden wij vrijheid U in overweging te geven een voor schot te verstrekken tot een hooger bedrag dan wij aanvankelijk hadden willen voorstellen beschikbaar te stellen. Wij meenen dat, waar geheel onzeker is of van het Rijk een hooger bedrag zal kunnen worden verwacht, de tot standkoming van den ombouw niet om het bedrag van f 5,000.in de waagschaal mag worden gesteld. Nu de gemeente hare bijdrage met f 5,000.verhoogde, vinden wij vrijheid U voor te stellen van wege de provincie een voorschot te verstrekken voor den ombouw, van zeven achttiende der kosten doch tot een maximum van f 35.000. Wij meenen dat dit voorschot is te be schouwen als een aanvulling van het vroeger door U verleend voorschot ad f 324,500. en daaraan dus gelijke voorwaarden moeten worden verbonden als waarop dit door U werd toegekend. Het adres dat de raad ons heden deed toekomen alsmede het ons vroeger toegezonden plan, leggen wij ter griffie ter inzage. Wij hebben de eer U voor te stellen om naar aanleiding van dat adres Aan de Nederlandsche Tramwegmaatschappij voor den ombouw van den tramweg Bols wardSneek zoodat hij geschikt wordt voor vervoer van tien tons goederenwagens en een aansluiting met het spoorwegstation te Sneek wordt verkregen, toe te zeggen een renteloos voorschot tot een bedrag van zeven achttiende deel van de daarvoor vereischte kosten doch tot een maximum van f 35,000,onder voorwaarden dat de restitutie van het voorschot in hoofdzaak geschiedt volgens de voorwaarden door het rijk in zulke gevallen vastgesteld, overeenkomstig de daarvoor door Gedeputeerde Staten vast te stellen regeling dat het voorschot overgaat op den Staa( voor het geval deze tot naasting van de tramlijn mocht overgaan mits de Staat zich dan ook verbinde de bij het verleenen van het voorschot gestelde voorwaarden te zullen naleven dat het plan van ombouw en van aan sluiting aan het station te Sneek worde goed gekeurd door Gedeputeerde Staten, en verder onder zoodanige voorwaarden als door Gedeputeerde Staten nader zullen worden vastgesteld. Leeuwarden, 13 Juli 1911. Be Gedeputeerde Staten van (w.g.) P. A. V. van HARINXMA thoe SLOOTEN, Voorzitter. (w.g.) C. B. MEN AL DA, Griffier. Het adres van den Raad luidt Aan de Provinciale Staten van Friesland. Geeft met verschuldigdeu eerbied te kennen De raad der gemeente Bolsward, dat hij, naar aanleiding van eene missive van heeren Gedeputeerde Staten der provincie Friesland d.d. 13 December 1910, no. 52, 2e afdeeling W, houdende verzoek aan den raad zich te verklaren welk bedrag de ge meente zou willen subsidieeren voor den ombouw van den tramweg BolswardSneek, tot een spoorweg geschikt om met spoor wagens bereden te kunnen worden in zijn vergadering van 16 December 1910, na ampele besprekingen, zich bereid verklaard heeft daarvoor 2/9 van het kostenbedrag tot een maximum van f 20,000,- te geven, onder voorwaarde, dat tegelijk het personen-vervoer met aansluiting aan het station Sneek der Hollandsche IJzeren Spoorweg op al de ver trekkende en aankomende treinen vast ge regeld wordt, uit hoofde hieraan evenzeer groote behoefte bestaat dat hij bovenvermeld besluit niet nam, alvorens een uitvoerig rapport te hebben gehoord van de ter dezer zake uit en door den raad benoemde commissie, waaruit onder anderen bleek dat de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij en de Nederlandsche Tramweg Maatschappij geheel tot overeen stemming waren gekomen, zoodat, wanneer de ombouw der tramlijn SneekBolsward gemeenteraad van Bolsward der vereeniging ter bevordering en dat van de Staten genegen zijn in gunstige overweging te nemen een verzoek strekkende tot het verleenen van finantieelen steun om den tram weg van Sneek naar Bolsward zoodanig te veranderen dat hij geschikt wordt voor vervoer van spoorweggoederenwagens en een betere aansluiting met het spoorwegstation te Sneek wordt verkregen. Met dit voorstel vereenigde Uwe vergadering zich zonder beraadslaging of stemming. Wij willen niet ontkennen, dat zij daar mede geheel handelde in onzen geest. Ook wij hadden reeds eenige jaren onze aandacht gevestigd, op de mogelijkheid van dien om bouw, waardoor Bolswardalthans een tegemoet koming zou ontvangen voor het gemis van ligging aan het spoorwegnet, waarop haar vroeger uitzicht was geopend vóór de tot standkoming van de spoorlijn Leeuwarden SneekStavoren. Ook de Minister van Waterstaat had ons reeds bij brief van 29 November 1904 doen weten dat hij bereid zou zijn om het toekennen van een rijksbijdrage voor den ombouw te bevorderen, indien de gemeente Bolsward en de provincie Friesland voldoende bijdragen beschikbaar stelden. Bij brief van 1 April 1909 verklaarde hij zich nader bereid te bevorderen dat door het Rijk ten hoogste een derde der kosten zou worden bijgedragen, nadat door de meer direct belanghebbenden het overige zou zijn toegezegd. Voor de Nederlandsche Tramwegmaatschappij waren volgens den Minister bij den ombouw geen belangen betrokken. Intusschen was zij be reid de uitvoering op zich te nemen indien daaruit voor haar geenerlei kosten voort vloeiden. Met deze regeling kon de minister zich vereenigen. Wij ontvingen in Juli 1907 van den directeur der Nederlandsche Tramwegmaat- een plan met begroeting voor den ombouw met spoorwegaansluiting te Sneek, waarvan hij de kosten stelde op f 111,000. Zoolang het lot van het wets-ontwerp be treffende de Drentsch Friesche lijnen onzeker was, meenden wij inzake den ombouw der lijn SneekBolsward geen stappen te moeten doen. Immers met de verwerping daarvan zou het geheele tramwegvraagstuk een geheel ander aanzien gekregen hebben. Toen daar omtrent door de Tweede Kamer was beslist en met grond verwacht mocht worden dat de Eerste Kamer evenmin bezwaren zou maken, zetten wij de instructie voort. Brief wisseling met den directeur en met den raad van Bolsward volgde, waarop de raad dier gemeente zich bij besluit van 16 December 1910 bereid verklaarde voor den ombouw beschikbaar te stellen een bijdrage van 2/g der daaraan verbonden kosten doch tot een maximum van f 20,000. Op onze vraag naar het eindbedrag der begrooting van de kosten van den ombouw deelde de directeur ons in December 1910 mede dat na een hernieuwd onderzoek door den Raad van Toezicht op de Staatsspoor wegen, die onderscheidene vereenvoudigingen van het eerste plan mogelijk achtte, waarmede ook de Minister zich vereenigde, daarvoor op ongeveer f 90,000.mocht worden gerekend. In samensprekingen met burgemeester en wethouders van Bolsward stelden wij in uit zicht een voorstel aan Uwe vergadering om voor de Nederlandsche Tramwegmaatschappij een voorschot tot een derde van de kosten tot een maximum van f 30,000.beschik baar te stellen voor den meergeinelden om bouw de moeielijkheid bleef intusschen op welke wijze de nog ontbrekende f 10,000. moeten gevonden worden. Na herhaald aan dringen onzerzijds en na ernstige, hoewel vruchtelooze, pogingen, zoowel van onzent wege als door den gemeenteraad aangewend om den Minister tot verhooging der rijksbijdrage te bewegen, verklaarde de raad zich bereid zijn bijdrage te verhoogen tot vijf achttiende, maar tot een maximum van f 25.000. Wij zijn van oordeel dat de gemeente Bolsward daarmede wel het uiterste heeft gedaan wat redelijkerwijze van haar verwacht mocht worden. Bolswardsche Courant 'lil •l •1 I i --.i 'X.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1911 | | pagina 1