Nieuws- en Advertentieblad Bols ward en Wonseradeel. VAN HOUTEN S Verkrijgbaar bij: i9ia. Verschijnt Donderdags en Zondags. 51ste Jaargang. No. 29. PASCHEN WREEDHEID. 1 I RECLAME. 'I BINNENLAND. Zondag 7 April. KINA zijn alleen ECHT met roode doos en nevenstaand f 0,75. Dr. H. NANNING VOOR n Afzonderlijke zonne- Het lijden dat Enkh. Crt. I VAft HOUTENS (jW> «a® (ZUIVER 0PL05BflflR| 1 ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 8 maanden. Franco per post 50 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. goed werk doen en aan flinke karakter- hen, die nog geleid moeten was geleden, alles ver- van i gezegd eea vogel op een draad, of een ge- mede te spelen, dan zullen zij al spelende den adel des harten verliezen”. Omgekeerd echter, wanneer ge uw kin* ADVERTENTIEPRIJS: 17 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Bet bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. Fbetba Iwedstrijd. Maandag 2de Paaschdag zal te Leeuwarden een voetbalwedstrijd gespeeld worden tusschen z/Frisia” en //Shepherd Bush F. C.” Londen. Daar Frisia verleden jaar tegen dezelfde ver- eeniging met slechts een kleinen achterstand verloor, belooft het voor voetballiefhebbers een mooien dag te worden, zoodat ieder die maar eenigszins in de gelegenheid is, zal trachten den wedstrijd bij te wonen, die op geluisterd wordt door de stafmuziek van het 9de. regiment infanterie. De entreeprijs be draagt aan het veld 50 en 25 cent. In de N. R. Ct. wordt, in een artikel //Op weg naar de braafheid” betoogd, dat de optochten met muziek, welke men in Rotterdam des Zondags wil verbieden, een onschuldig vermaak zijn. Bet Buisgezin valt hierover het blad zeer hard. Vooral de bij voeging: //De meerderheid van den Raad zal den wensch van de meerderheid van het Dagelijksch Bestuur wel tot den haren maken, de Burgemeester zal er zich naar voegen en we zullen waarschijnlijk nog braver worden dan we al zijn”, ergert het blad. //Voor de N. R. Ct. is de Zondag niet de dag des Heeren maar een dag als de algemeene zwakte, voort Dr. Een boer in Holland’s Noorden besluit zijn trek- en tevens waakhond van de hand te doen en dezen te verkoopen op de Pur- merender markt. 's Morgens wordt het paard ingespannen; de boerenfamilie stijgt in en de trouwe hond, die zijn meester jaren heeft gediend op zijn wenken, die hem, zijn gezin en zijn erf heeft bewaakt, ook in den nacht, wanneer ’t koud en guur was daarbuiten de trouwe hond wordt gebonden achter ’t rijtuig, om straks uw kinderen liefde tot de dieren, de dieren met zachtheid te behan delen, ge zult een krachtig meewerkén vorming van worden. Een schrijver heeft eens z/Geef aan uw kinderen kruk, een kever aan een i kortwiekte duif om Paschen. Feest van opstanding, van nieuw leven. Dagen, sinds eeuwen gewijd aan ver rijzenis uit doodslaap. Lang, zeer lang voor onze jaartelling werd Lentes-aankomst reeds feestelijk gevierd. Hooge vuren laaiden op, priesters in heilig woud zongen vreugdezangen, offerden aan de Goden. ’t Was immers Lente. De slapende natuur, wakker geworden door koesterende stralen, had zich weer gezet tot groeien en bloeien. kondde het nieuwe leven, de vrijmaking konden winter. Ook Israël heeft zijn Paschen. Het stond aan den vooravond van den uittocht uit het land der verdrukking. Vol hoop was het huis van den ouden Aartsvader opgegaan en had het zich neergezet in het land Gosen. Langer dan vier eeuwen had het daar gewoond, eindelijk was dat «wonen” on duldbaar geworden. Verspreid was het over het land, waar het kalf werd aangebeden. In knechtsscbap leefde het, slaaf was het schier van den Egyptenaar. Toen kwam de man, die het volk bevrijden zou. Uittrekken wilde men, weggaan uit het land der slavernij. Lang had de vorst des lands dit belet, eindelijk, door ramp op ramp klein gemaakt, liet hij het gaan. En toen de ure gekomen was en het gansche volk reisvaardig, de lendenen op geschort, geschoeid en den reisstaf ter hand genomen, toen heeft Israël het Pascha ge geten en het doet het nog ter eeuwiger gedachtenis aan dien jammervollen tijd van leed en druk. Is het wonder, dat de Christenheid haar opstandingsfeest zette in den tijd waarin toen reeds, eeuwen lang, dóór heiden en jood, herdacht was de wederkomst van beteren tijd, de vrijmaking van zorg en kommer, telkens en telkens weer vol hoop, vol moed Aan' de wederkomst der lente, aan den uittocht uit het land der slavernij, verbond men de herdenking van dood en verrijzenis. De nieuwe tijd nam over een der grootste feesten der oudheid. ,/En zij vonden den steen afgewenteld”. Geen zware deksteen, beeld van druk, heeft het goede, het reine, het heilige kunnen weerhouden. Het woord is niet gestorven, het leeft en heeft gebracht, negentien eeuwen lang, aan geslacht op geslacht vrede, moed, kracht en hoopvol vertrouwen. Paschen dagen van blijde gedachtenis, dagen van hoop, dagen van troost. Het lijden is voorbij alles is nieuw geworden. Ws. deren vroeg inprent om dieren te behande len als vrienden hunner omgeving, zult ge opbouwen het kindergemoed, en zult ge verhinderen, dat de kleinen op lateren leef tijd worden wreedaards en grove egoisten, maar in hen wekken een gevoel, om mede lijden te hebben met ’t schepsel dat treurt en vreugde te -deelen met hen, die blij moedig zijn. Maak geen beulen van uwe kinderen, maar in den waren zin van ’t woord //menschen”, die op lateren leeftijd gevoelen de spreuk van Boedha „Wie dieren mishandelt, verhoogt zijn geluk niet, Maar die geen schepsel leed doet; Bij is gezegend". OBSERVER. andere. Het is eigenlijk een vacantiedag, dien men het best op de prettigste en gezelligste wijze doorbrengt. Zijn er menschen, die naar de kerk willen gaan, goed, laten ze ’t doen, ze hebben er alle vrijheid toe. Maar dat de overheid in een Christelijk land iets zou mogen en zou behooren te doen voor de openbare heiliging van den Zondag, is, naar het inzicht van de N. R. Ct., een «verouderd standpunt”, een waarover ze spotlachend de schouders ophaalt. «Juist dit laatste stemt tot ergernis”. Aldus Het Huisgezin. In België kan men des Zondags in geen stad komen of men ziet aan de stations honderden mannen van buiten komen, die I muziek makende de stad doortrekken. De fanfarekorpsen houden concoursen. Als het Christelijk beginsel wil dat er Zondags geen optochten met muziek toe gelaten worden, waarom dan in België die optochten geduld? Hoe zit dat? De Geheel-Onthouders-Zangkoren in Friesland zullen dit jaar in de bosschen van Olterterp een zangersfeest houden. Als datum is 4 Augustus vastgesteld. Ruim 500 leden hebben reeds medewerking toegezegd. Omkooping. Tegen een ingezetene van Almkerk is proces-verbaal opgemaakt wegens vermeende omkooping bij de laatste stemming in het district Heusden voor een lid van de Prov. Staten. Deze beweert enkel aan -twee arbeiders schadevergoeding voor verlet te hebben gegeven. N. R. Ct. Ongeluk. Te Noordwijk aan Zee is een 8-jarig jon getje, dat achter op een in beweging zijnden wagen was geklauterd, voorover met het hoofd op de straatsteenen gevallen, met het gevolg, dat het ventje bijna terstond dood was. Ongeluk op den IJsel. Gistermorgen is bij Wijhe op den IJsel een baggerschuit door de golven van een voorbijvarende stoomboot gezonken. Een der opvarenden, zekere Peters, uit Deventer, verdronk. rijtuig en sleept over den scherpen, ijzer- harden grintweg, die hem spoedig de pooten doet ontvellen en zijn huid rijt van het vïeesch. Tot een dreigend handgebaar van een voorbijganger den boer opmerkzaam maakt, dat zijn hond niet meer kan. En de liefderijke baas stapt uit, snijdt het touw los, om met steenen gemoed te kijken naar het verminkte dier, dat en hij berekent de schade nu geen koopwaar meer zal zijn, daar ginds op de markt. En hij sleept het zieltogende dier naar den slootkant, terzijde van den weg, waar het trouwe dier zijn gebroken oogen nog eens opheft naar hem, dien hij zoolang trouw heeft gediend met liefde en nog eenmaal kwispelt zijn staart, om een laatsten groette brengen aan hem, dien hij heeft beveiligd, als daar kwam een dief in den nacht. Dan kringelen zich de golfjes en als een maal het water weer effen is als een spiegel, is er een drama afgespeeld aan den eenzamen grintweg. En de boer stijgtweer in, steekt een andere sigaar op, heft de zweep en striemt «de zwarte” om den verloren tijd in te halen, om weldra alles te vergeten, in de groote marktplaats. Treurig nietwaar? dat dergelijke gevallen van ergerlijke dierenmishandeling nog kunnen bestaan in een maatschappij, in een samen leving, die zich beschaafd durft noemen. Dat de jeugd geen medelijden kent (hier over zoo straks meer) is maar al te zeer bekend, doch dat volwassen menschen zoo meedoogenloos kunnen zijn, dat is bijna on begrijpelijk. Trouwens, de vraag wettigt zich hier, of we in deze gevallen van noodelooze dieren mishandeling wel met recht van menschen mogen spreken. Wij voor ons gelooven van niet, of men zou aan het woord mensch een andere definitie moeten geven, dan wij er volgens christelijk standpunt op na houden. Als ieder wreedaard genoegzaam overtuigd was van de waarheid in ’t volgende versje vervat, hij zou wellicht met andere gevoelens jegens de weerlooze dieren vervuld zijn De arme worm, dien wij vertreden, Voelt in zijn lijf dezelfde smart, Als rukte men de beste leden Ons zelf van binnen uit het hart. Neen, veeleer gelooven we dan ook, ruwe behandeling van dieren een teeken is van verregaande, onbeschaafdheid en domheid, en geheel kunnen we ons vereenigen met de volgende uitspraak Wie geen genegenheid en medelijden voor dieren koestert, heeft geen volledige opvoeding genotenof bezit geen goed hart. Ja, we zouden verder kunnen gaan, en beweren, dat dezulken, die zich te buiten gaan aan dierenmishandeling, die wreed’ zijn ten opzichte van het weerlooze dier, on mo gelijk gevoelig kunnen zijn voor de smhrt der menschen. ’t Eene sluit onwillekeurig het andere in zich. Trouwens Bernardin de St. Pierre bedoelt precies hetzelfde, wanneer hij zegt Wreedheid jegens dieren, is de oefenschool voor wreedheid jegens menschen. En werkelijk, hoe kan iemand, wiens hart zóó versteend is, dat hij de onschuldige dieren wreed mishandelt, iets voelen voor ’t wel en wee van zijn medemensch Neen, hem is de droefheid en ’t lijden van zijn naaste totaal onverschillig; ja, wat meer is, hij spot met ’t leed van zijn medemensch. Daarom zouden wij willen toeroepen aan de ouders, aan onderwijzers, kortom aan al len, die met de opvoeding der kinderen zijn belastplant toch spoedig in de kinderziel het besef, dat een dier ook gevoel heeft, dat een dier vreugde en smart kent als wij, dat het in algemeenen zin recht heeft op onze liefde. Leer leer ze 'II Basler I l’ Bolswardsclie Courant, lRORaV

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1912 | | pagina 1