I de botsing. GEMENGD NIEUWS. DIENST DER TRAMMEN. (Winterdienst.) f 56,- V. 5.27 5.42 B' K «7 K K9 5 a. niet meer wilde daarbij J Arum Franeker 9.10 9.40 10.3 - 56,— - 55,— Sneek IJebrechtum Nijland Bolsward Witmarsum Arum Kimswerd Harlingen a. v. a. v. a. v. 8.21 9.12 9.15 9.45 11.30 12.21 12.51 3.54 4.45 5.15 Makkum Witmarsum a. 6.25 9.35* 5.25 5.54 6.45 9 13f 10.07f 7.39f 8.30f 6.35* 7.55 6.47* 8.07 6.57* 8.17 7.08* 8.25 7.23* 8.40 8.-* 9.16 Delft Leiden Zwolle Kampen 4 30 4.42 7.45 7.51 8.03 8.15 8.52 9.07 9.17 9.30 7.10* 7.40* 7.54 8.45 10.40 11.36 Alleen Maand. 5.05f 8-t 7.25t a 7.11 v. 7.15 a. 7.45 - 58,— - 57,50 4.- 4.06 4.18 4.30 5.05 5.20 5.30 5.42 10.25 10.31 10.43 10.55 4.10f 4 45f 5.05f 12.15 12.21 12.33 12.45 2.05 2.42 3.-0 i zusters aan deze vragenlijst nog het verleden van den Leeuwarden V.P. 6.20 Franeker Arum v. 6.38f a. 7.08f v. 7.14* Leeuwarden V.P. 8.05* 7.15 7.21 7.33 7.45 8.22 8.37 8.38 8.48 10.03 9.— 10 15 Harlingen Kimswerd Arum Witmarsum Bolsward Nijland IJsbrechtum Sneek 1.26 1.56 2.04 2.55 3 33* 4.03 4.54 L45f 2.5of 3.20f 5—* 6.15 5.06* 6.21 5.18* 6.33 5.30* 6.45 6.10* 6.48* 7.03* 7.06* 7.16* 7.28* 4.54 5.06 5.16 5.20 535 6.10 6 30 6.55 8.20* 9.20 6.42 7.07 8.32* 9 32 6.54 7.19 8.44* 9.14 7.— 7.25 8.50* 9.50 12.30 2.05* 12.42 2.17* 12.52 227* 12.56 1.11 2.42* 1.50 3.20* 8.40 9.10 9.12 10.03 LEEUWARDEN—FRANEKER ARUM. 1.05 1.56* 2.26* WITMARSUM-MAKKUM. Witmarsum v. 8 10.10* 1.15 3.15* 5.40* 8.55 2.— 4.—* 6 25* 9.40 geteekende trammen loepen Zondags niet en met een f geteekende alleen Vrijdags. 6.45 6.45 6 57 6.57 7.09? 7.09 7.15 7.15 Alleen Vrijdags nam. 7.03 7.54 8.24 MAKKUM—WITMARSUM. v. 5.40 8.50* 12.20 2.10* 4.20* 7.53 1.05 3.—* 5.10* 8.38 (Plaatselijke Tijd). SNEEK BOLSWARD HARLINGEN. 8.20* 9.50 8.26* 9.56 8.38* 10.08 8.50* 10.20 8.55 9.33 - 9.48 9.53 10.40* 12.- 10.46* 12 06 10.58* 12.18 11.10* 12.30 12.35 1.11 1.26 1.28 1.38 1.50 HARLINGEN BOLSWARD SNEEK. 7.25 9.28 7.37 9 40 7.47 - 9.50 7.52 9.53 8.07 10.08 8.45 10.43 8.50* 9.35* 10.25 11.10 12,45 9.02* 9.47* 10.37 11.22 12.57 2.02 3.32 9.14* 9.5<* 10.49 11.34 1.09 2.14 3.44* 4.54 9.20* 10.05* 10 55 11.40 1.15 2.20 3.50* 5.— Arum 3.27, te Witmarsum 3.45, te Bolsward 4.20. ARUM FRANEKER LEEUWARDEN. 9.50 10.20 11.11 2.05* 2.35 2.11* 2.41 2.23* 2.53 2.35* 3^5 3.12* 3 27* 8 3.35* 3.10 2 3.15* 3 22=. 3. 7* Bond van schoonmoeders. De schoonmama heeft ook in Amerika een slechten naam, maar de jongelui in Illinois worden bedreigd door nog erger ge vaar dan een schoonmoeder, n.l. door een bond van schoonmoeders. Te Catlin in Illinois is de «Mothers Protective Associa tion” gesticht, een bond van ernstige vrou wen, die vóór zij de jongelieden in haar woning ontvangen, een degelijk onderzoek instellen. De volgende vragenlijst doet daarbij o.a. dienstRookt hij sigaretten Drinkt hij Gaat hij alle Zondagen naar de kerk Blijft hij 's avonds thuis of brengt hij zijn avon den in slecht gezelschap door Wal zijn zijn financieele vooruitzichten Is hij goed voor zijn moeder en Gewoonlijk zijn een aantal vragen over candidaat toegevoegd. Men ziet het gezinsleven in Illinois wordt door een strenge politie bewaakt. De vrij gezellen moeten intusschen hebben besloten te staken. Het was reeds moeilijk het één schoonmoeder naar den zin te makeu, maar een geheele bond met deze beginselen, dat is hun te machtig Bonnot en Co. maken school. De onveiligheid in Frankrijk begint zoo langzamerhand bedenkelijke afmetingen aan te nemen; de beruchte romans van Nick Carter en Arsène Lupin schijnen werkelijk heid te zijn geworden. Voortdurend maken de bladen melding van nieuwe moordpartijen, waaraan geregeld hebzucht ten grondslag ligt; de verslagen in sommige bladen, welke tot in de kleinste bijzonderheden de gepleegde gruwelen beschrijven, meestal nog aanschou welijk voorgesteld door photo’s, moeten on getwijfeld het hunne bijdragen om deze epi demie op schrikbarende wijze te doen voort woekeren. Zaterdag is wel een recorddag geweest op dit gebieduit verschillende streken van de republiek komen berichten over moorden, overvallen, diefstallen enz. En de heeren, die door het optreden van de automobielbandieten geleerd hebben, welk een voordeel een goede bewapening biedt, zorgen dat zij van het een en ander van dien aard voorzien zijn; te Nice is een wapenmagazijn leeggeplunderd, de inbrekers zijn verdwenen met een aanzienlijk bedrag aan geld en met 150 revolvers en 6 jacht geweren Intusschen zijn de grootmeesters in het vak, Bonnet en Garnier, nog steeds zoek, hoewel zij telkens, dan hier dan daar, ge signaleerd worden, zoodat politie en gendar merie steeds weer opnieuw op een loos gerucht gealameerd wordenhet wordt lang zamerhand een manie bij de menschen om het tweetal te «ontdekken”. ziekenhuis, die de operatie moest verrichten, verzette er zich tegen en eischte dat zijn collega zou vertrekken. De beide dokters kregen heftige ruzie en werden handgemeen. In dit gevecht gaf de dokter van buiten in zijn woede een klap aan een bejaarde verpleegster, waarop deze hem vierkant in het gezicht sloeg. De verwanten van den patiënt en eenige zieken kwamen te hulp om de vechtenden te scheiden en een eind te maken aan den strijd, die nu in de recht zaal zal worden beslecht. Marconi’s nieuwste uitvinding. Marconi heeft thans een kompas uitge vonden, daardoor naar hij beweert de gevaren van mist op zee zeer zullen verminderd worden. Ben officieele proef neming met bet instrument zal genomen worden aan boord van de «Mauretania”, die binnenkort Liverpool verlaat. Marconi weiger de het geheim zijner uitvinding mede te deelen, voordat hij daarop patent gekregen had. Hij verklaarde echter in een interview, dat, waar men thans alleen draadlooze tele grammen kan opnemen, zonder te weten uit welke richting deze komen, ook dit laatste door de nieuwe uitvinding mogelijk zal worden. hebben wij ook voor de loopende week flauwer handel met lager prijzen voorspeld. Deze voorspelling is over de geheele linie op alle buiten- en binnenlandsche markten uitgekomen. Evenwel hebben de prijzen niet veel ge leden en had men over het algemeen grootere dalingen verwacht. Per saldo zijn de verliezen althans voor de Nederlandsche consumtie- en exportmarkten niet groot. Wat de eersten aangaat, bedraagt de daling ongeveer f 2.terwijl de exportmarkten in Friesland slechts ‘/2 gulden daalden. De Brabantsche daarentegen verloren f 2. f 58, - f 76,— u - 66,— 59, 51,— - 59,— Als bijzonderheid kan worden medegedeeld dat te Delft de eerste grasboter werd aan gevoerd, waardoor de hoogste prijs op f 76. kwam. De buitenlandsche handel bewoog zich eveneens langs kalme banen. Kopenhagen daalde de afgeloopen week 3 kronen, zoodat daar nu in twee weken 7 kronen daling valt te boeken. De Duitsche markten liepen terug en met het oog op de direct verschijnende Paasch- dagen was de toestand zeer flauw. In Engeland doen de gevolgen der stakingen zich gevoelen. Alleen de vraag uit Belgie en Frankrijk bleef boven het verwachte peil omdat het opnieuw ingetreden gure en koude weder den toesiand der weiden achterlijker maakt dan men vooraf kon verwachten. Wij verwachten ook de volgende week daling. In Friesland zijn de noteeringen Sneek, fabrieksboter boerenboter Leeuwarden, fabrieksboter h boerenboter Makkum a. 8.50 10.55* l>e met een v. 5.15 5.21 5.33 5.45 6 23 6.38 6.48 a. 7. - Goed afgeloopen. Gisterenmorgen viel, toen de moeder even afwezig was, een 3-jarig kindje van Van der Zee, wonende op de Lanen te Harlingen, in den openstaanden pu{. Op het geroep der teruggekeerde vrouw wisten toegeschoten buren het kind, dat reeds was gezonken, met een haak te redden en mocht het aan een der helpers, bijgestaan door de in allerijl geroepen geneesheeren, gelukken door kunst matige ademhaling de levensgeesten weder op te wekken. Wordt de vloot-predikant gewenschl? In het Correspondentieblad van den Bond van Minder Marinepersoneel wordt het resul taat medegedeeld van een enquete, die deze Bond onder de schepelingen der marine ge houden heeft, teneinde hun meening te ver nemen over de wijze, waarop het marine- bestuur meent het geestelijk leven der beman ning te moeten verzorgen. Er namen 1943 schepelingen aan de omvraag deel. De antwoorden waren aldus I. Acht gij in het algemeen het kerk- houden aan boord nuttig of noodzakelijk? Antwoord1927 neen, 2 twijfelachtig, 2 niet geantwoord en 3 ja. II. Bestaat er volgens u behoefte aan kerkgaan bij het scheepsvolk Antwoord 1656 neen, 2 twijfelachtig, 275 niet geant woord, 1 ja. III. Hebt gij voor u zelf ooit behoefte gevoeld aan een specialen vloot-predikant of het gemis ervan vroeger bemerkt in uw diensttijd? Antwoord: 5 ja, 1913 neen, 14 niet geantwoord, 2 twijfelacbtig. IV. Hoe is uw oordeel over de instelling van den vlootpredikant Antwoord 8 slecht, 1774 overbodig, 152 niet geantwoord. V. Tot welk kerkgenootschap behoort gij Antwoord: 963 Ned. Hervormd, 413 R. Kath. 335 Protestant, 157 Lutersch, 55 ander kerk genootschap, 11 geen kerkgenootschap. VI. Rekent gij u principieel nog tot de richting van uw kerkgenootschap? Antwoord: 263 ja, 1680 neen, 91 blanco. VIL Waarom rekent gij u tot uw kerkgenootschap Hebt gij afstand van uw geloof gedaan of zijt gij er onver schillig voor Antwoord: 1571 onverschillig, 66 afstand gedaan. Zonsverduistering Teneinde het publiek in de gelegenheid te stellen omtrent de zonsverduistering op 17 April nauwkeurig ingelicht te worden, heeft de uitgever W. de Haan te Utrecht de deskundige hulp ingeroepen van dr. N. G. van Huffel en J. van der Bilt, observa toren aan de sterrenwacht te Utrecht. De heer de Haan heeft nam. doen ver vaardigen een waarnemingskaartje, met een donker gekeurd oogscherm, waar door heen het geheele verloop van het verschijnsel, dat ruim 2 uren duurt, zonder eenige schade voor de oogen gevolgd kan worden. Het bevat een verklaring van het verschijnsel en verder alle daarop betrekking hebbende sterrenkundige bijzonderheden. Ten tweede een oriënteeringskaartje van Zuid-Limburg met de centrale lijn. Ergerlijk. In een groot ziekenhuis te Bourg-en- Bresse in Frankrijk is een vechtpartij tus- schen doktoren geweest. Een geneesheer, lid van den Ge westelijken Raad, had een patiënt aangebracht die door een val was gekwetst. Hij vergezelde den gewonde die geopereerd moest worden en tegenwoordig zijn. Maar de dokter uit het 4.21 Op M., 5.45 5.19D., D.V. aoc» Met op k. hooi vacantiedageo. 7.06* zijspoor van een chemische fabriek voor ons uit duwen. De waggon was met een ont plofbare stof geladen. Als ik thans nog een stationsambtenaar met een rooden pet zie, krimt het hart me ineen, want zoo’n man heeft aan mijn vak, waarvan ik hield, een einde gemaakt. Ik heb daarom ook nimmer weer met het spoor gereisd, want ik wil die menschen niet meer zien. Dus wij gingen met onzen gevaarlijken waggon voorop langzaam de lijn op. Een heel klein eindje had ik de stoomkraan open gezet, maar toch kregen we gauw een aanzienlijke snelheid, want zoo’n sneltrein- machine heeft hare groote raderen niet te vergeefs. Toen we, niets vermoedend, verder reden, en ik moet het erkennen, ons op het linker spoor bevonden, daar de zijtak aan dien kant afboog, zagen we plotseling in de verte een rookwolkje van een locomotief omhoog krin gelen. Eerst dacht ik daar niets bijzonders bij. Het was, dacht ik, een trein die ons tegemoet reed, hetgeen een machinist immers honderdmaal op een dag kan gebeuren. Plotseling was het of er een bliksemstraal door mijn lichaam ging het drong tot me door, dat we op het verkeerde spoor waren, op de lijn, waarop de trein met groote snelheid ons tegemoet kwam. Toen de eerste schrik voorbij was, kreeg ik mijn bezinning terug. Ik verbaas me er thans nog over, dat ik toen zoo kalm en koelbloe dig was. Reeds zag ik den trein om den hoek komen. Ik gaf met de stoomfluit luide noodsignalen, hetzelfde deed mijn collega van den anderen trein, die dus het gevaar eveens had begrepen. Ik had dadelijk de noodrem in werking gebracht, de handle op «terug” gezet en de stoomkraan geopend, zoodat onze locomotief met haar waggon met onplofbare stoffen dadelijk langzamer ging rijden. Maar dit was niet voldoende. Mijn stoker was, om zich te redden, reeds van de locomotief gesprongen hij kon ook niets beters doen. Dadelijk daarop weerklonk een vreeselijk gekraak; ik zal het nooit vergeten wij waren op elkaar ingeloopen. Ik bemerkte met ontzetting, dat de waggon met ontplofbare stoffen op mijn tender drong. Intusschen ging, tengevolge van het terug zetten van den handle mijn locomotief reeds langzaam achteruit, wat evenwel pas later tot mij doordrong. Ik dacht toen, dat het ergste geleden was en was van plan op mijn locomotief te blijven, toen plotseling een nieuwe hevige kual weerklonk. Daar schoot mij de gedachte door het hoofd, dat de waggon was geladen met stof fen die ontploffen konden. Van dit oogen- blik af kon ik aan niets anders denken, dan aan mijn vrouw en mijn kindje. Nu kwam het er voor mij slechts op aan me zelf te redden. De locomotief en den waggon beschouwde ik als reddeloos verlo ren, ik meende nu alleen te moeten letten op het gunstige oogenblik van mijn redding. Ik zag mijn vrouw en mijn kindje voor me, zag, hoe ze me angstig de armen toestaken en toen ik weer tot bewustzijn kwam, lag ik naast de rails, met een afgereden been, De menschen van den trein, die op ons was geloopen, verpleegden me. Naast ons stond de locomotief van dien trein, alsof er niets gebeurd was. Van mijn eigen lo comotief en den gevaarlijken waggon was echter niets te bespeuren. Zij schenen van de aarde te zijn verdwenen. Later eerst ver nam ik, hoe dit mogelijk was. De waggon was niet, zooals ik stellig meende, in de lucht gevlogen er was geen ontploffing geweest, de knal was op andere wijze ontstaan. Mijn locomotief met haar handle op «ach teruit” en haar geopende stoomkraan was er met versnelde beweging van doorgegaan, had ten slotte een snelheid van misschien wel 100 kilometer per uur gekregen. Zij vloog over de lijn, terwijl de gevaarlijke waggon met zijn voorraderen in den tender stond en met de achterraderen meereed. Toen men op ons station dezen zonderlingen trein had zien komen, begreep men onmiddellijk wat er gebeurd was. De man met de roode pet was het angstig te moede, maar hij had nog genoeg tegenwoordigheid van geest om een spoedtelegram aan de volgende stations te zenden, opdat daar de noodige maatrege len zouden kunnen worden genomen. Het was een gunstig toéval, dat er zich op het eerste einde van de lijn geen trein bevond, want dan zou het ongeluk niet te overzien zijn geweest. Voorbij het eerste station ging de machine nog met volle kracht, toen ech ter blies ze langzaam den adem uit. Het tweede station had juist een trein laten vertrekken. Zij moest dus, om onheil te voorkomen, de 888 met zijn zonderlingen nasleep opvangen, en zette daarom den wis sel op een dood spoor, aan welks eind een stootblok stond. Op dit stootblok botste de locomotief en aldus kwam zij half verpletterd, tot stilstand. De locomotief werd, hoe slecht zij er ook uitzag, weer in orde gebracht. Zij doet heden nog dienst. Mijn been was afgere den en mijn machinisten-loopbaan was geëin digd. Ik werd gepensioneerd. Toen ik eenigszins hersteld was, kwam het ergste van de zaak, de behandeling voor de rechtbank. De stationschef kreeg eenige jaren gevan genisstraf, ik werd vrijgesproken, maar niet zonder dat in het openbaar gezegd was, dat ik mij laf had gedragen. Of dat werkelijk het geval was, laat ik ter beoordeeling over van ieder, wienik deze geschiedenis vertel.” Stoomdruk Firma B. Cuperus Az., Bolsward. Dat hij een been verloren had en daar door ook zijn beroep, waarin hij geheel op ging, heeft den ouden machinist Mulder niet zoo veel verdriet gedaan dan het bij de- openbare behandeling uitgesproken verwijt, dat hij laf was geweest. Hij had, als een kapitein van een schip, op zijn locomotief moeten blijven, totdat hij wist, dat er geen gevaar meer bestond. Dat had men hem gezegd. Maar hij zelf is van meening, dat hij inderdaad de locomotief eerst verlaten heeft, toen hij overtuigd was, dat er niets meer kon gebeuren. Hoe het ongeluk plaats had, vertelt hij ieder, die er belang in stelt met de volgende woorden «Den datum weet ik nog precies, niet al leen, omdat het de vreeselijkste dag van mijn leven was, maar ook omdat den dag te voren mijn eenig kind, mijn Doortje ge boren werd. Och, wat was ik blij, toen de kleine wereld-burgeres er was Mijn vrouw gevoelde zich natuurlijk zeer zwak en nooit zal ik vergeten, wat er in mij omging toen ik ze voor het eerst van mijn leven samen goêdag zei. Ik had ter gelegenheid van de familiegebeurtenis een dag vrijaf ge kregen, maar moest nu weer in dienst. Het was een zeer gemakkelijke dienst, dien ik dien dag had; rangeeren, een dienst van niks, waarbij nu letterlijk heelemaal niets te vreezen viel, geen zenuwachtigheid, geen ongeluk. Maar is het niet vaak, alsof bij het onschuldigste begin het vreeselijkste slot past? Juist was ik de machineloods binnen gestapt, om ons oud rangeermachinetje op te zoeken, toen de stoker op me afkwam en me vertelde, dat we volgens het orderboek locomotief 888' moesten gebruiken, die anders voor de sneltreinen reed, maar vandaag bui ten dienst gesteld en voor ons beschikbaar was. Onze kleine rangeermachine moest onderzocht worden en was naar de werk plaats gebracht. Nou, als het moet, kan je tenslotte ook met een sneltreinlocomotief rangeeren, ook al is ze naar den kant van den tender open, zoodat je bij het achter uit rijden veel last van wind, kou, regen en stof hebt. Maar den 23sten Augustus, (ik herinner me, zooals ik zei, den datum nauwkeurig) waren wind en koude natuur lijk niet hinderlijk. Wij gingen dus naar de 888 en onder zochten haar. Alles was perfect in orde. Mijn stoker begon te smeren, terwijl ik eeus naar het vuur wilde kijken. Toen ik de deur opende, sloeg me een dikke, gele rookwolk in het gezicht. Het vuur was blijkbaar aangelegd in de veronderstelling, dat de 888 voor een sneltrein dienst zou moeten doen. Nou, dacht ik, we behoeven er de eerste drie uur geen schepje kolen op te gooien. Toen we gereed waren, liet ik de stoom fluit langen tijd fluiten om den man, die bij de draaischijf stond, waarop elke uit rijdende locomotief op de voor haar be stemde lijn gebracht wordt, te waarschuwen. Maar reeds hier ging het niet, zooals het moest gaan. De man, die bij de schijf stond, begreep maar niet, wat er met loco motief 888 te doen was. Hij meende, dat ze voor sneltrein 43 moest en draaide haar daarom op een verkeerd spoor. Wij moesten hem uitvoerig vertellen, dat we met de 888 zouden rangeeren, voordat hij ons op de goede lijn bracht. Ieder wisselwachter, dien we voorbij kwamen, riep ons toe dat we verkeerd reden en toen we aan het station kwamen, wisten de ambtenaren eerst ook niet, wat ze met ons moesten beginnen. Kortom, er bestond een heele reeks misverstan den en onaangenaamheden, welke enkel en alleen het gevolg waren van het onnoozele feit, dat we een groote sneltreinlocomotief voor het rangeeren gebruikten. Maar onze eerste opdracht zou ons reeds in het verderf storten. Dit verderf werd veroorzaakt door den man met de roode pet, den stationchef. Hij zeide ons, dat we met den tender naar voren, dus met de locomotief achteruit, moe sten rijden en een specialen waggon op het 5.15 5.30 0 5.27 5.42 b’ 5 37 5.52 a. 5.39 5.54 b 5.54—6.’9®' 7.30 7.42 7.54 8.— van MARKTBERICHT VAN BOTER. Aan het slot van het vorige weekbe

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1912 | | pagina 4