I
de botsing.
GEMENGD NIEUWS.
DIENST DER TRAMMEN. (Winterdienst.)
f 56,-
V.
5.27 5.42 B'
K «7 K K9 5
a.
niet meer
wilde daarbij
J
Arum
Franeker
9.10
9.40
10.3
- 56,—
- 55,—
Sneek
IJebrechtum
Nijland
Bolsward
Witmarsum
Arum
Kimswerd
Harlingen
a.
v.
a.
v.
a.
v.
8.21
9.12
9.15
9.45
11.30
12.21
12.51
3.54
4.45
5.15
Makkum
Witmarsum a. 6.25 9.35*
5.25
5.54
6.45
9 13f
10.07f
7.39f
8.30f
6.35* 7.55
6.47* 8.07
6.57* 8.17
7.08* 8.25
7.23* 8.40
8.-* 9.16
Delft
Leiden
Zwolle
Kampen
4 30
4.42
7.45
7.51
8.03
8.15
8.52
9.07
9.17
9.30
7.10*
7.40*
7.54
8.45
10.40
11.36
Alleen
Maand.
5.05f
8-t
7.25t
a 7.11
v. 7.15
a. 7.45
- 58,—
- 57,50
4.-
4.06
4.18
4.30
5.05
5.20
5.30
5.42
10.25
10.31
10.43
10.55
4.10f
4 45f
5.05f
12.15
12.21
12.33
12.45
2.05
2.42
3.-0
i zusters
aan deze vragenlijst nog
het verleden van den
Leeuwarden V.P. 6.20
Franeker
Arum
v. 6.38f
a. 7.08f
v. 7.14*
Leeuwarden V.P. 8.05*
7.15
7.21
7.33
7.45
8.22
8.37
8.38
8.48 10.03
9.— 10 15
Harlingen
Kimswerd
Arum
Witmarsum
Bolsward
Nijland
IJsbrechtum
Sneek
1.26
1.56
2.04
2.55
3 33*
4.03
4.54
L45f
2.5of
3.20f
5—* 6.15
5.06* 6.21
5.18* 6.33
5.30* 6.45
6.10*
6.48*
7.03*
7.06*
7.16*
7.28*
4.54
5.06
5.16
5.20
535
6.10
6 30 6.55 8.20* 9.20
6.42 7.07 8.32* 9 32
6.54 7.19 8.44* 9.14
7.— 7.25 8.50* 9.50
12.30 2.05*
12.42 2.17*
12.52 227*
12.56
1.11 2.42*
1.50 3.20*
8.40
9.10
9.12
10.03
LEEUWARDEN—FRANEKER ARUM.
1.05
1.56*
2.26*
WITMARSUM-MAKKUM.
Witmarsum v. 8 10.10* 1.15 3.15* 5.40* 8.55
2.— 4.—* 6 25* 9.40
geteekende trammen loepen Zondags niet en met een f geteekende alleen Vrijdags.
6.45 6.45
6 57 6.57
7.09? 7.09
7.15 7.15
Alleen Vrijdags nam.
7.03
7.54
8.24
MAKKUM—WITMARSUM.
v. 5.40 8.50* 12.20 2.10* 4.20* 7.53
1.05 3.—* 5.10* 8.38
(Plaatselijke Tijd).
SNEEK BOLSWARD HARLINGEN.
8.20* 9.50
8.26* 9.56
8.38* 10.08
8.50* 10.20
8.55
9.33 -
9.48
9.53
10.40* 12.-
10.46* 12 06
10.58* 12.18
11.10* 12.30
12.35
1.11
1.26
1.28
1.38
1.50
HARLINGEN BOLSWARD SNEEK.
7.25 9.28
7.37 9 40
7.47 - 9.50
7.52 9.53
8.07 10.08
8.45 10.43
8.50* 9.35* 10.25 11.10 12,45
9.02* 9.47* 10.37 11.22 12.57 2.02 3.32
9.14* 9.5<* 10.49 11.34 1.09 2.14 3.44* 4.54
9.20* 10.05* 10 55 11.40 1.15 2.20 3.50* 5.—
Arum 3.27, te Witmarsum 3.45, te Bolsward 4.20.
ARUM FRANEKER LEEUWARDEN.
9.50
10.20
11.11
2.05* 2.35
2.11* 2.41
2.23* 2.53
2.35* 3^5
3.12*
3 27*
8 3.35*
3.10 2 3.15*
3 22=. 3. 7*
Bond van schoonmoeders.
De schoonmama heeft ook in Amerika
een slechten naam, maar de jongelui in
Illinois worden bedreigd door nog erger ge
vaar dan een schoonmoeder, n.l. door een
bond van schoonmoeders. Te Catlin in
Illinois is de «Mothers Protective Associa
tion” gesticht, een bond van ernstige vrou
wen, die vóór zij de jongelieden in haar
woning ontvangen, een degelijk onderzoek
instellen.
De volgende vragenlijst doet daarbij o.a.
dienstRookt hij sigaretten Drinkt hij
Gaat hij alle Zondagen naar de kerk Blijft
hij 's avonds thuis of brengt hij zijn avon
den in slecht gezelschap door Wal zijn
zijn financieele vooruitzichten Is hij goed
voor zijn moeder en
Gewoonlijk zijn
een aantal vragen over
candidaat toegevoegd.
Men ziet het gezinsleven in Illinois wordt
door een strenge politie bewaakt. De vrij
gezellen moeten intusschen hebben besloten
te staken. Het was reeds moeilijk het één
schoonmoeder naar den zin te makeu, maar
een geheele bond met deze beginselen, dat
is hun te machtig
Bonnot en Co. maken school.
De onveiligheid in Frankrijk begint zoo
langzamerhand bedenkelijke afmetingen aan
te nemen; de beruchte romans van Nick
Carter en Arsène Lupin schijnen werkelijk
heid te zijn geworden. Voortdurend maken
de bladen melding van nieuwe moordpartijen,
waaraan geregeld hebzucht ten grondslag
ligt; de verslagen in sommige bladen, welke
tot in de kleinste bijzonderheden de gepleegde
gruwelen beschrijven, meestal nog aanschou
welijk voorgesteld door photo’s, moeten on
getwijfeld het hunne bijdragen om deze epi
demie op schrikbarende wijze te doen voort
woekeren. Zaterdag is wel een recorddag
geweest op dit gebieduit verschillende
streken van de republiek komen berichten
over moorden, overvallen, diefstallen enz.
En de heeren, die door het optreden van
de automobielbandieten geleerd hebben, welk
een voordeel een goede bewapening biedt,
zorgen dat zij van het een en ander van
dien aard voorzien zijn; te Nice is een
wapenmagazijn leeggeplunderd, de inbrekers
zijn verdwenen met een aanzienlijk bedrag
aan geld en met 150 revolvers en 6 jacht
geweren
Intusschen zijn de grootmeesters in het
vak, Bonnet en Garnier, nog steeds zoek,
hoewel zij telkens, dan hier dan daar, ge
signaleerd worden, zoodat politie en gendar
merie steeds weer opnieuw op een loos
gerucht gealameerd wordenhet wordt lang
zamerhand een manie bij de menschen om
het tweetal te «ontdekken”.
ziekenhuis, die de operatie moest verrichten,
verzette er zich tegen en eischte dat zijn
collega zou vertrekken. De beide dokters
kregen heftige ruzie en werden handgemeen.
In dit gevecht gaf de dokter van buiten
in zijn woede een klap aan een bejaarde
verpleegster, waarop deze hem vierkant in
het gezicht sloeg. De verwanten van den
patiënt en eenige zieken kwamen te hulp
om de vechtenden te scheiden en een eind
te maken aan den strijd, die nu in de recht
zaal zal worden beslecht.
Marconi’s nieuwste uitvinding.
Marconi heeft thans een kompas uitge
vonden, daardoor naar hij beweert
de gevaren van mist op zee zeer zullen
verminderd worden. Ben officieele proef
neming met bet instrument zal genomen
worden aan boord van de «Mauretania”, die
binnenkort Liverpool verlaat. Marconi weiger
de het geheim zijner uitvinding mede te
deelen, voordat hij daarop patent gekregen
had. Hij verklaarde echter in een interview,
dat, waar men thans alleen draadlooze tele
grammen kan opnemen, zonder te weten uit
welke richting deze komen, ook dit laatste
door de nieuwe uitvinding mogelijk zal
worden.
hebben wij ook voor de loopende week
flauwer handel met lager prijzen voorspeld.
Deze voorspelling is over de geheele linie
op alle buiten- en binnenlandsche markten
uitgekomen.
Evenwel hebben de prijzen niet veel ge
leden en had men over het algemeen grootere
dalingen verwacht.
Per saldo zijn de verliezen althans voor
de Nederlandsche consumtie- en exportmarkten
niet groot.
Wat de eersten aangaat, bedraagt de daling
ongeveer f 2.terwijl de exportmarkten
in Friesland slechts ‘/2 gulden daalden.
De Brabantsche daarentegen verloren f 2.
f 58, - f 76,—
u - 66,—
59,
51,— - 59,—
Als bijzonderheid kan worden medegedeeld
dat te Delft de eerste grasboter werd aan
gevoerd, waardoor de hoogste prijs op f 76.
kwam.
De buitenlandsche handel bewoog zich
eveneens langs kalme banen. Kopenhagen
daalde de afgeloopen week 3 kronen, zoodat
daar nu in twee weken 7 kronen daling valt
te boeken.
De Duitsche markten liepen terug en met
het oog op de direct verschijnende Paasch-
dagen was de toestand zeer flauw.
In Engeland doen de gevolgen der stakingen
zich gevoelen.
Alleen de vraag uit Belgie en Frankrijk
bleef boven het verwachte peil omdat het
opnieuw ingetreden gure en koude weder den
toesiand der weiden achterlijker maakt dan
men vooraf kon verwachten.
Wij verwachten ook de volgende week
daling. In Friesland zijn de noteeringen
Sneek, fabrieksboter
boerenboter
Leeuwarden, fabrieksboter
h boerenboter
Makkum a. 8.50 10.55*
l>e met een
v. 5.15
5.21
5.33
5.45
6 23
6.38
6.48
a. 7. -
Goed afgeloopen.
Gisterenmorgen viel, toen de moeder even
afwezig was, een 3-jarig kindje van Van der
Zee, wonende op de Lanen te Harlingen, in
den openstaanden pu{. Op het geroep der
teruggekeerde vrouw wisten toegeschoten
buren het kind, dat reeds was gezonken,
met een haak te redden en mocht het aan
een der helpers, bijgestaan door de in allerijl
geroepen geneesheeren, gelukken door kunst
matige ademhaling de levensgeesten weder
op te wekken.
Wordt de vloot-predikant gewenschl?
In het Correspondentieblad van den Bond
van Minder Marinepersoneel wordt het resul
taat medegedeeld van een enquete, die deze
Bond onder de schepelingen der marine ge
houden heeft, teneinde hun meening te ver
nemen over de wijze, waarop het marine-
bestuur meent het geestelijk leven der beman
ning te moeten verzorgen.
Er namen 1943 schepelingen aan de omvraag
deel. De antwoorden waren aldus
I. Acht gij in het algemeen het kerk-
houden aan boord nuttig of noodzakelijk?
Antwoord1927 neen, 2 twijfelachtig, 2
niet geantwoord en 3 ja.
II. Bestaat er volgens u behoefte aan
kerkgaan bij het scheepsvolk Antwoord
1656 neen, 2 twijfelachtig, 275 niet geant
woord, 1 ja.
III. Hebt gij voor u zelf ooit behoefte
gevoeld aan een specialen vloot-predikant of
het gemis ervan vroeger bemerkt in uw
diensttijd? Antwoord: 5 ja, 1913 neen, 14
niet geantwoord, 2 twijfelacbtig.
IV. Hoe is uw oordeel over de instelling
van den vlootpredikant Antwoord 8 slecht,
1774 overbodig, 152 niet geantwoord.
V. Tot welk kerkgenootschap behoort gij
Antwoord: 963 Ned. Hervormd, 413 R. Kath.
335 Protestant, 157 Lutersch, 55 ander kerk
genootschap, 11 geen kerkgenootschap.
VI. Rekent gij u principieel nog tot de
richting van uw kerkgenootschap? Antwoord:
263 ja, 1680 neen, 91 blanco.
VIL Waarom rekent gij u
tot uw kerkgenootschap Hebt gij afstand
van uw geloof gedaan of zijt gij er onver
schillig voor Antwoord: 1571 onverschillig,
66 afstand gedaan.
Zonsverduistering
Teneinde het publiek in de gelegenheid
te stellen omtrent de zonsverduistering op
17 April nauwkeurig ingelicht te worden,
heeft de uitgever W. de Haan te Utrecht
de deskundige hulp ingeroepen van dr. N.
G. van Huffel en J. van der Bilt, observa
toren aan de sterrenwacht te Utrecht.
De heer de Haan heeft nam. doen ver
vaardigen een waarnemingskaartje, met een
donker gekeurd oogscherm, waar door heen
het geheele verloop van het verschijnsel, dat
ruim 2 uren duurt, zonder eenige schade
voor de oogen gevolgd kan worden. Het
bevat een verklaring van het verschijnsel en
verder alle daarop betrekking hebbende
sterrenkundige bijzonderheden.
Ten tweede een oriënteeringskaartje van
Zuid-Limburg met de centrale lijn.
Ergerlijk.
In een groot ziekenhuis te Bourg-en-
Bresse in Frankrijk is een vechtpartij tus-
schen doktoren geweest. Een geneesheer,
lid van den Ge westelijken Raad, had een
patiënt aangebracht die door een val was
gekwetst. Hij vergezelde den gewonde die
geopereerd moest worden en
tegenwoordig zijn. Maar de dokter uit het
4.21 Op M., 5.45
5.19D., D.V. aoc»
Met op k. hooi
vacantiedageo. 7.06*
zijspoor van een chemische fabriek voor ons
uit duwen. De waggon was met een ont
plofbare stof geladen. Als ik thans nog een
stationsambtenaar met een rooden pet zie,
krimt het hart me ineen, want zoo’n man
heeft aan mijn vak, waarvan ik hield, een
einde gemaakt. Ik heb daarom ook nimmer
weer met het spoor gereisd, want ik wil
die menschen niet meer zien.
Dus wij gingen met onzen gevaarlijken
waggon voorop langzaam de lijn op. Een
heel klein eindje had ik de stoomkraan
open gezet, maar toch kregen we gauw een
aanzienlijke snelheid, want zoo’n sneltrein-
machine heeft hare groote raderen niet te
vergeefs.
Toen we, niets vermoedend, verder reden,
en ik moet het erkennen, ons op het linker
spoor bevonden, daar de zijtak aan dien kant
afboog, zagen we plotseling in de verte een
rookwolkje van een locomotief omhoog krin
gelen. Eerst dacht ik daar niets bijzonders
bij. Het was, dacht ik, een trein die ons
tegemoet reed, hetgeen een machinist immers
honderdmaal op een dag kan gebeuren.
Plotseling was het of er een bliksemstraal
door mijn lichaam ging het drong tot
me door, dat we op het verkeerde spoor
waren, op de lijn, waarop de trein met
groote snelheid ons tegemoet kwam. Toen
de eerste schrik voorbij was, kreeg ik mijn
bezinning terug. Ik verbaas me er thans
nog over, dat ik toen zoo kalm en koelbloe
dig was. Reeds zag ik den trein om den
hoek komen. Ik gaf met de stoomfluit luide
noodsignalen, hetzelfde deed mijn collega
van den anderen trein, die dus het gevaar
eveens had begrepen. Ik had dadelijk de
noodrem in werking gebracht, de handle op
«terug” gezet en de stoomkraan geopend,
zoodat onze locomotief met haar waggon
met onplofbare stoffen dadelijk langzamer
ging rijden. Maar dit was niet voldoende.
Mijn stoker was, om zich te redden, reeds
van de locomotief gesprongen hij kon ook
niets beters doen. Dadelijk daarop weerklonk
een vreeselijk gekraak; ik zal het nooit
vergeten wij waren op elkaar ingeloopen.
Ik bemerkte met ontzetting, dat de waggon
met ontplofbare stoffen op mijn tender drong.
Intusschen ging, tengevolge van het terug
zetten van den handle mijn locomotief reeds
langzaam achteruit, wat evenwel pas later
tot mij doordrong. Ik dacht toen, dat het
ergste geleden was en was van plan op mijn
locomotief te blijven, toen plotseling een
nieuwe hevige kual weerklonk.
Daar schoot mij de gedachte door het
hoofd, dat de waggon was geladen met stof
fen die ontploffen konden. Van dit oogen-
blik af kon ik aan niets anders denken,
dan aan mijn vrouw en mijn kindje.
Nu kwam het er voor mij slechts op aan
me zelf te redden. De locomotief en den
waggon beschouwde ik als reddeloos verlo
ren, ik meende nu alleen te moeten letten
op het gunstige oogenblik van mijn redding.
Ik zag mijn vrouw en mijn kindje voor me,
zag, hoe ze me angstig de armen toestaken
en toen ik weer tot bewustzijn kwam,
lag ik naast de rails, met een afgereden
been, De menschen van den trein, die op
ons was geloopen, verpleegden me. Naast
ons stond de locomotief van dien trein, alsof
er niets gebeurd was. Van mijn eigen lo
comotief en den gevaarlijken waggon was
echter niets te bespeuren. Zij schenen van
de aarde te zijn verdwenen. Later eerst ver
nam ik, hoe dit mogelijk was. De waggon
was niet, zooals ik stellig meende, in de
lucht gevlogen er was geen ontploffing
geweest, de knal was op andere wijze ontstaan.
Mijn locomotief met haar handle op «ach
teruit” en haar geopende stoomkraan was
er met versnelde beweging van doorgegaan,
had ten slotte een snelheid van misschien
wel 100 kilometer per uur gekregen. Zij
vloog over de lijn, terwijl de gevaarlijke
waggon met zijn voorraderen in den tender
stond en met de achterraderen meereed. Toen
men op ons station dezen zonderlingen trein
had zien komen, begreep men onmiddellijk
wat er gebeurd was. De man met de roode
pet was het angstig te moede, maar hij had
nog genoeg tegenwoordigheid van geest om
een spoedtelegram aan de volgende stations
te zenden, opdat daar de noodige maatrege
len zouden kunnen worden genomen. Het
was een gunstig toéval, dat er zich op het
eerste einde van de lijn geen trein bevond,
want dan zou het ongeluk niet te overzien
zijn geweest. Voorbij het eerste station ging
de machine nog met volle kracht, toen ech
ter blies ze langzaam den adem uit. Het
tweede station had juist een trein laten
vertrekken. Zij moest dus, om onheil te
voorkomen, de 888 met zijn zonderlingen
nasleep opvangen, en zette daarom den wis
sel op een dood spoor, aan welks eind een
stootblok stond. Op dit stootblok botste de
locomotief en aldus kwam zij half verpletterd,
tot stilstand.
De locomotief werd, hoe slecht zij er ook
uitzag, weer in orde gebracht. Zij doet
heden nog dienst. Mijn been was afgere
den en mijn machinisten-loopbaan was geëin
digd. Ik werd gepensioneerd.
Toen ik eenigszins hersteld was, kwam
het ergste van de zaak, de behandeling voor
de rechtbank.
De stationschef kreeg eenige jaren gevan
genisstraf, ik werd vrijgesproken, maar niet
zonder dat in het openbaar gezegd was, dat
ik mij laf had gedragen.
Of dat werkelijk het geval was, laat ik
ter beoordeeling over van ieder, wienik deze
geschiedenis vertel.”
Stoomdruk Firma B. Cuperus Az., Bolsward.
Dat hij een been verloren had en daar
door ook zijn beroep, waarin hij geheel op
ging, heeft den ouden machinist Mulder niet
zoo veel verdriet gedaan dan het bij de-
openbare behandeling uitgesproken verwijt,
dat hij laf was geweest. Hij had, als een
kapitein van een schip, op zijn locomotief
moeten blijven, totdat hij wist, dat er geen
gevaar meer bestond. Dat had men hem
gezegd. Maar hij zelf is van meening, dat
hij inderdaad de locomotief eerst verlaten
heeft, toen hij overtuigd was, dat er niets
meer kon gebeuren. Hoe het ongeluk plaats
had, vertelt hij ieder, die er belang in stelt
met de volgende woorden
«Den datum weet ik nog precies, niet al
leen, omdat het de vreeselijkste dag van
mijn leven was, maar ook omdat den dag
te voren mijn eenig kind, mijn Doortje ge
boren werd. Och, wat was ik blij, toen de
kleine wereld-burgeres er was Mijn vrouw
gevoelde zich natuurlijk zeer zwak en nooit
zal ik vergeten, wat er in mij omging toen
ik ze voor het eerst van mijn leven
samen goêdag zei. Ik had ter gelegenheid
van de familiegebeurtenis een dag vrijaf ge
kregen, maar moest nu weer in dienst. Het
was een zeer gemakkelijke dienst, dien ik
dien dag had; rangeeren, een dienst van
niks, waarbij nu letterlijk heelemaal niets
te vreezen viel, geen zenuwachtigheid, geen
ongeluk. Maar is het niet vaak, alsof bij
het onschuldigste begin het vreeselijkste slot
past? Juist was ik de machineloods binnen
gestapt, om ons oud rangeermachinetje op
te zoeken, toen de stoker op me afkwam en
me vertelde, dat we volgens het orderboek
locomotief 888' moesten gebruiken, die anders
voor de sneltreinen reed, maar vandaag bui
ten dienst gesteld en voor ons beschikbaar
was. Onze kleine rangeermachine moest
onderzocht worden en was naar de werk
plaats gebracht. Nou, als het moet, kan je
tenslotte ook met een sneltreinlocomotief
rangeeren, ook al is ze naar den kant van
den tender open, zoodat je bij het achter
uit rijden veel last van wind, kou, regen en
stof hebt. Maar den 23sten Augustus, (ik
herinner me, zooals ik zei, den datum
nauwkeurig) waren wind en koude natuur
lijk niet hinderlijk.
Wij gingen dus naar de 888 en onder
zochten haar. Alles was perfect in orde.
Mijn stoker begon te smeren, terwijl ik
eeus naar het vuur wilde kijken. Toen ik
de deur opende, sloeg me een dikke, gele
rookwolk in het gezicht. Het vuur was
blijkbaar aangelegd in de veronderstelling,
dat de 888 voor een sneltrein dienst zou
moeten doen. Nou, dacht ik, we behoeven
er de eerste drie uur geen schepje kolen op
te gooien.
Toen we gereed waren, liet ik de stoom
fluit langen tijd fluiten om den man, die
bij de draaischijf stond, waarop elke uit
rijdende locomotief op de voor haar be
stemde lijn gebracht wordt, te waarschuwen.
Maar reeds hier ging het niet, zooals het
moest gaan. De man, die bij de schijf
stond, begreep maar niet, wat er met loco
motief 888 te doen was. Hij meende, dat
ze voor sneltrein 43 moest en draaide haar
daarom op een verkeerd spoor. Wij moesten
hem uitvoerig vertellen, dat we met de 888
zouden rangeeren, voordat hij ons op de
goede lijn bracht. Ieder wisselwachter, dien
we voorbij kwamen, riep ons toe dat we
verkeerd reden en toen we aan het station
kwamen, wisten de ambtenaren eerst ook
niet, wat ze met ons moesten beginnen.
Kortom, er bestond een heele reeks misverstan
den en onaangenaamheden, welke enkel en
alleen het gevolg waren van het onnoozele
feit, dat we een groote sneltreinlocomotief
voor het rangeeren gebruikten. Maar onze
eerste opdracht zou ons reeds in het verderf
storten. Dit verderf werd veroorzaakt door
den man met de roode pet, den stationchef.
Hij zeide ons, dat we met den tender naar
voren, dus met de locomotief achteruit, moe
sten rijden en een specialen waggon op het
5.15 5.30 0
5.27 5.42 b’
5 37 5.52 a.
5.39 5.54 b
5.54—6.’9®'
7.30
7.42
7.54
8.—
van
MARKTBERICHT VAN BOTER.
Aan het slot van het vorige weekbe