Nieuws- en Advertentieblad Amerikaansche Nijverheid. BfWOUDA’S MEEL j jWonseradeel. I I I I I 1912. Verschijnt Donderdags en Zondags. 51ste Jaargang. No. 55. II I F RONA Cacao fllVER0M58MR 7 Juli. RECLAME. BINNENLAND. I 1 Kg. 7a.. X.. ^io.. f 150 - 0.80 0.42/a 0.18 k A 1 I I 1 lip PROEF ZE NAAST ELKAAR VAN HOUTEN’S f^ONA DR Afzonderlijke I BIJ UITNEMENDHEID. evenveel een enorme een ander merk iET TELKEN JARE VERGROOT DEBIET BEWIJST DE GOEDE HOEDANIGHEID VAN ----- - i I 1 I ADVERTENTIEPRIJS: 1—7 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. i VAN HOOTENS EN GIJ BLIJFT BIJ X. DE VOLKSDRANK Wonseradeel, 3 Juli. Tengevolge van de vele regenbuien is men reeds genoodzaakt het verbouwde vlas te trekken. Enkele stukken worden reeds op steel aan Hollanders ver kocht voor pl.m. f300 per H.A. Tijdens het onweer werd te Allingawier bij Makkum een hoop hooi door den bliksem getroffen op pl.m. 40 meter afstand van de boerderij van Schrale. Te Makkum werd het waaggebouw getroffen, doch er ontstond geen brand of schade. In de R. K. kerk werden bijna alle fijne naaldjes der lampen van de Centrale verpulverd, evenals te Witmarsum, waar 86 stuks waardeloos zijn geworden. Sneek, 3 Juli. De werkman C. R., werk zaam op de ijzeren werf alhier, die verleden jaar door een ongeluk zijn rechteroog verloor, heeft thans een uitspattend stukje ijzer in het linkeroog gekregen. Men vreest, dat nu ook dat oog verloren zal zijn. Hepk. Nieuwsbl. o. Fr. ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per Franco per post 50 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgb artikelen. Het is wel eens aardig te lezen op welke wijze een volbloed Amsterdamsche zakenman zijn indrukken over Amerika meedeelt en over de automobielindustrie aldaar vertelt. De bekende rijwielfabrikant Adler heeft er pas een reis naar toe gemaakt en het vaktijdschrift „de Magneet” uitgekozen om er deze indrukken in vast te leggen. Jaren lang had hij de reis naar Amerika willen ondernemen het land waar velen van spreken als het werelddeel van onbegrensde mogelijk heden het land, waar zoovele Europeanen sinds lange generaties heengegaan zijn en ge bleven, waar knappe koppen met werklust en gezond lichaam zooveel succes hadden het land bekend door zijn enorm groote fa brieken, fabelachtig uitgebreide handelshuizen en onnoemelijke rijkdommen. Hij heeft de reis gemaakt met het bekende groote schip „Lusitania”, dat hem in vijf dagen van Liverpool naar New-York bracht. Ben zijner hoofdmotieven om de reis ein delijk eens te maken, was een invitatie welke hij ontving van de Studebaker Corporation, een maatschappij die dit jaar 50 a 55 dui zend automobielen zal fabriceeren en geïn teresseerd als hij was door den alleenverkoop dezer wagens in verschillende Europeesche landen, wilde hij die fabriek ook bezichtigen. En wel hoe eerder hoe beter om in staat te zijn reeds vroeg de modellen 1912 te bespreken en importante besprekingen te voeren over contracten voor de toekomst. Ik deelde verschillende mijner Amerikaansche handelsvrienden mijn komst telegrafisch mede, aldus vertelt hij, en werd dus verwacht. De „Lusitania” Honderden keeren heb ik zeereizen medegemaakt. Honderden keeren van en naar Engeland van en naar Frank rijk, reeds vele en vele jaren steeds in mooiere en meer luxueuze schepen of treinen, doch de „Lusitiania” overtreft alles wat ikgezien heb. Wat de gezelligheid betreftde 5 dagen op de boot waren een genot voor mij. Ge zellig, en een heerlijk aangename rookkamer, prachtige bibliotheek, uitstekend voedsel, goede bedieningalles is daar om de reis zoo aangenaam mogelijk té maken. Een paar uur wandelen per dag over de ver schillende deks, wanneer het weer zacht is. Een kalm zitje op een gemakkelijken stoel, gezellig spreken met je huurliedenmuziek bij ’t diner, ’s avonds soiréein een woord, zulk een reis doet men voor zijn pleizier, een gedwongen rust, die een ieder, die steeds gewend is hard te werken, gezond maakt en aangename herinneringen achterlaat, want steeds denkt men, voelt men of men wel vaart men vergeet het men verbeeldt zich in een groot huis te zijn neen in een kolossaal groot hotel, waar honderden kellners klaar staan je op je wenken te be dienen. Het is, nu ik dit schrijf, Vrijdagmorgen 8.30, Amerikaansche tijd en tegen 10 uur hopen wij land te zien. Wij zijn dan te 3 uur te New-York. Bij aankomst trof ik vele zakenvrienden aan de boot om mij te verwelkomen. Voor komend en practisch als de Amerikanen zijn, hadden zij alles in gereedheid gebracht voor de reis naar Detroit. Te 4 uur 15 min. had ik voldaan aan de douaneformaliteiten te Hoboken (aanlegplaats te New-York) en om 5 uur zaten wij in den Pullmantrein naar Detroit waar de plaatsen, die wij zou den innemen, reeds gereserveerd waren. De Pullmantreinen zijn veel mooier en doelmatiger dan de restauratie- of slaapwagens, die in Europa loopen. Alles is automatisch in gericht, behalve de bediening die door negers geschiedt. De rook- en eetsalons zijn buiten gewoon luxueus. Er is maar één klasse. Scheiding tusschen arm en rijk is er dus niet. Men ziet van zelf wel met wien men niet of wel converseeren wil, hoewel het noodig is, dat men een tijd de Amerikanen zou moeten bestudeeren om te kunnen uit maken wat eigenlijk een groot of klein kapitalist of wat ’n arbeider is. De milli- onnair is in zijn gewone dagelijksche ma nieren even eenvoudig als een burgerman netje. Des morgens te 8 uur van den volgen den dag arriveerde ik in het hartje van de Amerikaansche automobiel-industrieDetroit. Minister en partijleider. In Studiën en Schetsen herinnert prof. D. P. D. Fabius aan het volgende, dat geheel voor zichzelf spreekt Op blz. 18 der Memorie van toelichting bij het mede door dr. Kuyper als Minister in 1905 ingediende ontwerp betreffende ver zekering „tegen invaliditeit of ouderdom” leest men „Ondergeteekenden erkennen, dat er in beginsel geen grond bestaat om den arbeider te verplichten zich niet alleen in geval van invaliditeit, maar ook bij het bereiken van een bepaalden leeftijd te ver zekeren”. Echter is, naar dr. Kuyper verklaarde in „Uit het diensthuis uitgeleid”, blz. 23, „een gul oudendag pensioen” noodig voor de stem bus van 1913, om in dat jaar „nog schitte render overwinning dan in 1909” te behalen, Joure. Er zal duchtig gewerkt worden voor onze waterleiding. Uitsluitend voor hier bestaat er een com. van 20 voorstanders, die in tienen verdeeld, twee aan twee, een deel van de bewoners van het nut er van zullen trachten te overtuigen, om dan hun toestemming voor aansluiting te verkrijgen. In Haskerhorne en Oudehaske hebben belangstellenden ook al vergaderd en ook daar zal meer belangstelling gewekt worden. We vernamen zoo terloops, dat er kans bestaat voor aansluiting van boerderijen, ook voor de stallen. We hoorden daarbij, dat een flinke boerderij per dag, als ’t vee gestald is natuurlijk, dan daarvoor pl. m. 2x/2 a 3 M3. of 2500 a 3000 liter water noodig zou hebben. Gesteld nu dat zich zoo hjer en daar, ook in Schoterland en 2Engwirden, eenige vee houders voor dit doel aan willen sluiten, zou dan de waterleiding voldoende „bron” hebben en zouden de hoofdleidingbuizen dan ook wijder moeten? Want dan zou er per dag hoeveelheid water noodig zijn. Enfin, de autoriteiten zullen wel zorgen, dat dit „reg kom”. J. Crt. Inbraak. Terwijl de bewoners van een winkel op de Westersingel te Culemborg zich op de kermis vermaakten, hebben ongenoode gasten Dins dagnacht tusschen halftien en halftwaalf langs 't dak zich toegang weten te verschaffen tot hunne woning. Het geld in de toonbanklade verwisselde daardoor van eigenaar. De politie doet onderzoek. Zoo heeft men ook in de treinen de een voudige controle vóór het instappen en bij het verlaten van den trein. Gedurende de reis wordt men niet gestoord Ik heb reeds gezegd, dat er electrische- als benzinewagens loopen. Daar van kan men weer aannemen, de helft goed- koope en de andere helft dure wagens. In de groote steden, waar de kapitaalconcentra tie zit, ziet men een meerderheid van luxe auto’s en daarbuiten gebruikt men de een voudige goedkoope wagens voor zakelijke doeleinden op allerhande gebied. Wat den rijwielhandel betreftfietsen ziet men zeer weinig. In twee dagen te Detroit had ik drie wielrijders gezien 1 De fabricatie van rijwielen is zeer stabiel, vraag en aan bod overtroffen elkaar niet, dus daarin is een volkomen normale verhouding. In groote steden ziet men bijna in het geheel geen rijwielen. Maar de motorfietsen nemen hoe langer hoe meer de overhand hoewel de wegen er veel slechter zijn dan bij ons of in Engeland. Maar het grootste deel der in Amerika gefabriceerde motorfietsen gaan naar het buitenland. Ziedaar, de algemeenheden, die ik schots en schreef dooreen heb gehaspeld. Ik be kommer mij als zakenman niet over vorm of stijl. Behoefte had ik slechts, om mijn versche indrukken van een voor mij nog nieuwe wereld te schetsen. wetensbezwaar de auto’s aan den weg onbe heerd worden achtergelaten te midden van vele andere auto’s. Straks, als men terug komt, vindt men zijn eigen wagen wel weer terug en rijdt er mee heen 1 Een ieder doet daar z’n zaken en boodschappen per auto. En dit is verklaarbaar als men be denkt dat voor den Amerikaan de dollar evenveel waard is als voor ons de gulden. Hij koopt voor ’n 800 dollar z’n wagen en daar geeft hij evenveel om als wij om 800 gulden. Stel u voor dat wij voor 800 a 1000 gulden een nieuwe, modern inge richte auto zouden kunnen koopen. Maar ook de protectie is een machtige factor in Amerika zeer hooge inkomende rechten ter eene en machtige trusts ter andere zijde dragen er stilzwijgend zorg voor dat de ver koop der Amerikaansche producten op peil gehouden wordt. Wat er in Detroit alzoo te zien is, is voor ons Europeanen weinig belangwekkend. Het is een echte fabrieksstad even als Bir mingham in Engeland. De heele opkomst heeft Detroit te danken aan de automobiel industrie. Een groot bezwaar voor deze stad is het feit dat het vervoer per spoor zeer veel te wenschen laat. Er wordt momenteel veel meer gefabriceerd dan er kan worden ver voerd. Duizenden gereedstaande auto’s aan de fabrieken stonden eigenlijk in de open lucht te wachten op spoorwegwagens die hen zouden vervoeren. Niet minder dan 3000 wagons zoo verklaarde men zijn in de maak. Na een verblijf van vier dagen in Detroit vertrok ik naar New-York, de machtige plaats met zijn ontelbare wolkenkrabbers. Nu imponeerend is ’t zeker als men voor het eerst zulke gebouwen aanschouwt. Twin tig tot vijftig verdiepingen... jongens dat is geen kinderwerk En dan de zetels der groote maatschappijen, kantoren en han- delsbuizen, ’t zijn paleizen in optima forma. De taxi’s te Amsterdam, Londen, Parijs etc. kunnen watertanden als zij de prijzen hooren die men hier betalen moet voor één kilometerf 1.60 in Hollandsche munt uitgedrukt. De hoteltaxi’s leggen er nog een dollar op... voor de terugreis. Wel is het in Parijs, Londen en Berlijn veel drukker taxi-vervoer dan hier, maar dat zit hem minder in de tarieven dan in het feit dat de bovengrondsche spoorwegnetten door de stad veiliger, vlugger en goedkooper af-en-aanrijden van den vroegen morgen tot in den nacht. De Amerikanen aan het hoofd van zaken werken hard en men wordt er beleefd be handeld. Zij zullen alles laten rusten als zij hooren dat men een groote reis achter zich heeft, om handelszaken te bespreken. Dat gaat voor en die cliënt wordt ’t eerst geholpen. Zij zijn uiterst ordelijk en stipt in de afwikkeling van alle zakelijke beslom meringen. Al wat men ziet is goed, deugdelijk af gewerkt het bekoort het oogstreelt de gevoelens voor het mooie. Het is in hoofd zaak machine-, automatische arbeid die er verricht wordt. Handenarbeid neemt hoe langer hoe meer af wat bij ons ook wel zoo is, maar niet in zoo sterke mate. Zij, die aan het hoofd van een zaak staan, zijn daarbij onvoorwaardelijk persoonlijk financieel betrokken. Enkel capaciteiten of protectie brengen iemand niet naar voren. Eerst .moet hij z. g. eigenkapitaal bezitten en dan is er plaats voor hem 1 Dat is dus een hee] ander principe dan bij ons in Europa. Het zakelijk gehalte der onder nemers is gezondbij den opzet van ’n zaak zal men de waarde der aandeelen op 50 zetten, doch door kracht en vernuft brengt men ze op 100, hoewel de balansen ze eenvoudig op 50 houden. Eerst als er voldoende reserve is gemaakt wordt dat anders, maar vóór dien tijd blijft men con- sekwent vasthouden aan de 50 pCt.l Steeds houdt men ook een beduidend deel der winsten voor reserve, hetgeen in eigen lijken zin wil zeggen, dat men uitstekende financieele leiders heeft. 1 Bolswardsche Courant VIERKANTE BUSSEN ■I I 4 AAA èAA AAA AAA AJ I 1 I. KONA Cacao EN EEN ANDER MERK GOEDKOOPE CACAO

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1912 | | pagina 1