Kieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. n Stoom- Wasch-, Bleet i 1 I II 1912. Verschijnt Donderdags en Zondags. 51ste Jaargang. No. 74. I III Donderdag 12 September. BINNENLAND. 1 DREN MEP 1 KERK EN KERMIS. Raadsoverzicht. VOOR Afzonderlijke I eindigen. Een der van Usquert, voelde begaf zich daarom ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 3 maanden. Franco per post 50 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. Interc. Telephoon No. 57. Hygiënische behandeling in zuiver I Onberispelijke aflevering droogte maakt, binnen één week (halve vracht Speciale afdeeling Stoomver Afhalen in de stad kosteloos. Pi Mej. Wed. Jb. F O ADVERTENTIEPRIJS: 1—7 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Eet bureau van dit blad ie telefonisch aangesloten onder No. 4. - Je moet maar ongelukkig wezen. Iemand te Surhuisterveen betaalde aan een reiziger van zijn leverancier, die te Leeuwarden _woonde, een rekening, groot f 30. De reiziger werd door zijn patroon ontslagen, zonder dat deze de f 30 had afgedragen. De winkelier werd nu opnieuw om betaling aangesproken, doch deze weigerde. Een proces, dat er uit voortvloeide, verloor de winkelier, hoewel hij de kwitantie toonen kon. De kosten zijn nu voor hem tot f 90 opgeloopen. Die heeft hij niet voldaan met het gevolg dat dezer dagen beslag op zijn winkelvoorraad is gelegd. Voorzichtig met blauwsel. De dienstbode van den winkelier Holst te Losser had een wondje aan den vinger. Toen ze de vorige week aan het witten was, kreeg zij kalk, vermengd met blauw, in die wond. Tengevolge van bloedvergiftiging is zij Zaterdag bezweken. Pluimveetentoonstelling Gedurende de kerstdagen zal te Groningen Uit een artikel hierover in de N. R. Crt: ,/De kermis staat in de rechtzinnige wereld bekend als de hoogtij van den lijfelijken Booze. Wie kermis houdt dient openlijk den Duivel. Hier is de oude band tusschen moeder en dochter opzettelijk en met den meesten nadruk verloochend en verbroken. Kerk en kermis, tusschen haar is geen andere ver houding denkbaar en mogelijk dan een strijd op leven en dood. Het rechtzinnige Protestan tisme verjaagt de schaamtelooze deern waar zij kan. Het eischt in dezen hulp en bond genootschap van de vrijzinnigen en wanneer het meent, dat deze niet kloek genoeg den strijd aanbinden tegen de in betooverde molens ronddraaiende monsters uit Satan’s hel, dan ziet het in zijn anti-kermisijver niet tegen verwijt en beschuldiging op aan het adres der in zijn oogen kermislievende Kmodernen”. ,/Men herinnert zich nog de aantijging in de Hervormde Kerkbode voor Groningen en Ommelanden, die het vorig jaar op die noodlottige vergadering van de Groningsche predikantenvereeniging zulk een opzienbarende verontwaardiging heeft gewekt. Ofschoon de berucht geworden beschuldiging van ds. Tichel man door haar al te krasse formuleering terecht verzet heeft gewekt, werd er toch een niet te ontkennen misstand in vastgelegd, n.l. de nog maar al te veel heerschende ge woonte, dat vrijzinnige predikanten juist met de kermis met vacantie zijn en de dienst op den kermis-Zondag dus stilstaat. Dit schijnt een wijken voor den vijand; een oogluikend toestaan van het ongeoorloofde. En de schijn dient ook hier vermeden te worden. ,7 Doch zelfs is er een belangrijker reden denkbaar, waarom de vrijzinnige predikanten goed zouden doen, zooveel mogelijk hun vacantie uit te stellen tot na de kermis. Want velen missen thans de gelegenheid om met dit verschijnsel kennis te maken. En hierdoor stellen zij het zich minder schadelijk voor dan het is en vinden derhalve onmid dellijke bestrijding minder noodzakelijk. Bleven zij thuis, zij zouden bekeerd worden van hun waan. Want het is wel erg. Toe gegeven moet worden, dat er een sterk plaat selijk en gewestelijk verschil is waar te nemen tusschen kermishouden hier en kermishouden elders. Gelijk gezegd, treffen in de Katholieke streken de hevigheid en de duur van de kermisvreugde den vreemdeling terstond. Maar ook in de protestantsche gewesten is er groot verschil te ontdekken. Waar bijv, in Friesland dit verschijnsel een betrekkelijk goedaardig karakter vertoont, is het in Groningen en in ’t bijzonder in Noord-Holland verre van onschadelijk. Noord-Holland is wel het land van de kermis, en dewijl Noord-Holland tevens bet land van de vrijzinnige predikanten is, mag men hier zich de vraag stellen of hunne tot nog toe aangenomen ontwijkende houding wel de beste is en of zij als ver tegenwoordigers der kerk ook tegenover de kermis geen taak hebben te vervullen. ,/Waar elders de kermis een tijdelijk bege leidingsverschijnsel is in het volksleven, daar gelijkt het in dit gewest er soms veel op of de kermis het gansche volksleven beheerscht. Gedurende het zomerhalfjaar is de eene helft van Noord-Holland’s plattelandsbevolking bij de andere zzte gast” en de andere helft bij de eene z/te kermis”. Want men beperkt zich niet tot den z/dag van ’t hoogst begeeren” in eigen gemeente, maar viert elke kermis in den omtrek mede. Het genot van zoo’n driedaagsch feest bestaat gewoonlijk in het loopen van de eene herberg naar de andere, om daar te dansen en te biljarten. Het is ongelooflijk welk een voorraad spijs en drank de rechtgeaarde Hollander in zijn kermis periode verwerkt. Het aantal harde eieren en gerookte palingen dat hij achter elkander verorbert, grenst aan het fabelachtige. En een bericht uit een plaatselijke krant van enkele weken geleden bewijst, hoe hij zich ook in het drinken.niet onbetuigd laat. Daar werd verteld, dat een man tijdens de kermis om duizend borrels met een ander had willen biljarten, doch de herbergier was zoo ver standig geweest dit aantal terug te brengen op honderd. Al slaan onze kermisklanten nu al deze borrels niet achter elkander naar binnen en kunnen zij op hun met biljarten gewonnen bonnetjes soms weken lang teren, zooveel is toch zeker, dat deze vorm van wedstrijdprijzen het drankmisbruik zeer in de hand werkt. Men ziet: veredelend zijn de kermisvermaken nu juist niet en hun invloed op het zedelijk en godsdienstig leven kan niet anders zijn dan verwoestend. ,/Wat moet de kerk nu doen? De kermis trachten af te schaffen? Maar de Hollandsche plattelander hangt aan zijn kermis als aan zijn zaligheid. Zij is hem even onmisbaar als zijn gasterijen. Voor zijn dans en biljart, voor zijn rollade met augurkjes en zijn tul band met beschuitjes zou hij zijn ziel verpanden. z/In het zomerhalfjaar is er een soort van natuurdrang over hem gekomen, die hem voor alles blind en doof maakt, wat niet met ,/te kermis” en zzte gast” in verband staat. Welk een werkkracht en wat een geld er dan verloren gaat, is te begrijpen, gezwegen nog van den noodlottigen invloed van al dien //spiritus”, die nu juist niet z,sanctus” genoemd kan worden. Z/Wil de kerk de kermis bestrijden, zij zal, waar onmiddellijke afschaffing tot de onmo gelijkheden behoort, moeten beginnen met de volksvermaken te veredelen. Openlucht sport dient aangemoedigd. De Friesche kermis gast, die den ganschen dag in 't frissche veld een kaatspartij volgt, blijft ten minste overdag drankvrij. Ook de avondvermakelijk heden binnenshuis zijn licht te verbeteren door bevordering van zang en tooneel. Aan goede en geestige dorpstooneelstukken is nog maar al te veel behoefte. Het peil van brui loftsliederen en kermisdeunen staat nog oneindig laag. ^Doch hoe kan de kerk en met name de predikant hier de leiding nemen? Gelukkig verkeert hij in dezen in een zeer voordeeligen toestand. Ambtshalve is hij voorzitter van plaatselijke en algemeene Nutten, rederijkers kamers, bonden en vereenigingen. Hij moet beginnen met van dezen invloed gebruik te maken, door aan het volksfeest een inhoud te geven. Een schoolfeest met'kinderspelen of een gedenkdag uit de plaatselijke geschie denis met een historischen optocht. Een zang- wedstrijd of een sportuitvoering. Zoodra het volksfeest een inhoud krijgt, een reden van bestaan, zal het zinnelooze hossen en herberg- loopen uit zijn. Men drinkt en schrokt thans uit verveling alleen. z/Naast deze indirecte methode om de kermis-ellende tegen te gaan, is echter de directe bestrijding van het drankgebruik nood zakelijk. Wat geven zang- en tooneelvereeni- gingen, ontwikkelingsavonden en gymnastische oefeningen, zoolang zij, de dorpsjeugd aan leiding blijven om aan het geregelde biertje of borreltje te wennen? De kerk, die in vele dorpen over geld en goed heeft te beschikken, zou dan oók hier een taak vinden door het vereenigingsleven onder de dorpelingen aan te wakkeren en te steunen, doch alleen onder de nadrukkelijke voorwaarde dat alle bijeen komsten en feesten alcoholvrij moeten zijn. Niet door de natuurlijke levensvreugde te dooden, maar door haar te veredelen, bewijst men het volk een dienst. En zoo zal deze ziekte in het volksleven het best zijn uit te roeien doordat men den geestelijken weer stand van het volk verhoogt door ontwik keling van het verstandelijke en verfijning van het gemoedsleven. vanwege den Noord-Nederlandschen Bond van pluimvee-, konijnen- en vogelliefhebbers een groote pluimveetentoonstelling gehouden worden, waaraan verbonden wordt een ver loting van kunstvoorwerpen en dieren. De Groninger elf-plaatsentocht. Voor den Zondag gehouden elf-plaatsen tocht door Groningen en Drente (100 K.M.) hadden zich 260 personen aangegeven, 230 begonnen hem, 211 waaronder 3 dames, volbrachten hem. Pluimveetentoonstelling. Voor de in November te houden pluim veetentoonstelling, georganiseerd door de konijnenfokkersvereeniging zzSneek en Om streken” zijn reeds nu vele inschrijvingen ingekomen, ofschoon de prospecti nog ver zonden moeten worden. Het waarborgfonds is bijna volteekend, terwijl reeds toezeggin gen voor verschillende eere-prijzen inkwamen. Het schijnt dus dat de tentoonstelling goed zal slagen. N. Sn. Ct. Bakkersnachtarbeid. Te Utrecht is gisteravond eene vergadering gehouden van het nationaal comité tegen bakkersnachtarbeid met de verschillende, bij dat comité aangesloten organisaties, waarbij nog eens duidelijk in het licht werd gesteld, dat het standpunt van het comité van de oprichting af tot op dit oogenblik nog niet is veranderd, d.w.z., dat aan den eisch van absolute afschaffing van den nachtarbeid moet worden vastgehouden. De aanneming van het ontwerp-Aalberse werd dientenge volge niet wenschelijk geacht. Haar behoort moed toe. Het bestuur van de tentoonstelling te Dordrecht, heeft, in de- hoop dat de regen dagen door mooi weer gevolgd zullen worden, besloten den duur der tentoonstelling met 14 dagen te verlengen. Treurig einde. Men schrijft aan de N. Gron. Ct.: Zaterdag waren in de buurt van Donderen eenige heeren op de lange jacht, welke op een droevige wijze zou jagers, de heer v. d. T. zich eensklaps onwel en naar het café Hoving. Twee bemachtigde hazen nam hij zoo ver mee. In ’t café aan gekomen bleek zijn toestand zoo ernstig, dat onmiddellijk een dokter werd gehaald. Ter stond nadat deze was aangekomen, overleed de heer v. d. T. Men begrijpt de ver slagenheid, die er heerschte onder de andere jagers. De overledene was 38 jaar en pas getrouwd. Het aftreden van dr. Kuyper. Het Alg. Handbl. schrijft Het aftreden van dr. Kuyper als lid van de tweede Kamer is, hoe merkwaardig ook de politieke figuur is die met hem uit de Kamer verdwijnt, thans niet van zeer groote practische politieke beteekenis. Den invloed dien dr. Kuyper had, oefende hij niet in de eerste plaats als Kamerlid, doch als leider der antirevolutionnaire partij en als hoofd redacteur van de Standaard. Als zoodanig heeft hij een groot medezeggenschap, zonder verantwoording, in de regeering van het land. Het feit, dat iemand buiten de regeering op zulk een merkwaardige wijze leiding kan geven, is niet te verklaren door zijn positie als Kamerlid wij gelooven, dat de groote macht die zijn woord nog steeds bij de massa der politiek-kerkelijke kiezers heeft, de eenige reden is van zijn extra-parlementaire machtspositie. Minister zonder-portefeuille blijft dr. Kuyper nog, ook na zijn aftreden als Kamerlid. Reeds had hij, door zijn klimmende doofheid, in zeer veel mindere mate aan de Kamerdebatten deelgenomen en toch is ieder overtuigd, dat juist den laatsten tijd de invloed van dr. Kuyper grooter is geweest dan ooit. Wij achten den invloed van dr. Kuyper een verkeerde, een die slechts ten nadeele van goede parlementaire verhoudingen en goede politieke zeden werkzaam is geweest. Doch juist daarom hooren wij zonder vreugde, dat dr. Kuyper dien invloed voortaan geheel van achter de schermen zal uitoefenen en dat hij nooit meer in de volksvertegenwoordiging ter verantwoording kan geroepen worden, Na eene vacantie van niet minder dan zes weken vergaderde Donderdagavond onze gemeenteraad. De agenda was goed voorzien, maar toch was er maar één punt n.l. de gemeenterekening, waarover vele sprekers het woord voerden. Onder de ingekomen adressen vinden wij een adhaesiebetuiging van //Patrimonium”, waarin ondersteund wordt het adres van de S. D. A. P. inzake wijziging der verordening voor den hoofdelijken omslag, om den aftrek voor levensonderhoud te verhoogen van f 400 op f 600. Gewoonlijk staan die beide ver eenigingen tegenover elkaar, bij verkiezingen worden elkanders candidaten bestreden, maar wat het stoffelijke aangaat, trekken zij blijkens dit adres één lijn en gaan zij broederlijk samen. De kans op toestaan van het verzoek wordt nu vrij wat grooter. Wel heeft de 8. D. A. P. geen woordvoerder in den raad, maar hare zustervereeniging //Patrimonium” is in dit opzicht gelukkiger. Onbillijk kan de vraag niet genoemd worden, de levens standaard is vrij wat gestegen, zoodat een aftrek van f 400 niet meer in overeenstem ming is met de duurte der levensmiddelen. Toch is de sprong van f 400 op f 600 wel wat heel groot en zal, dunkt ons, een be middelingsvoorstel om den aftrek te bepalen op f 500, de meeste kans van slagen hebben. Wij voelen er niet veel voor om de be- lastingschroef nog meer te verzwaren en de progressie van hoogere inkomsten nog sneller te doen stijgen. Wie een kijkje in het kohier van hoofde lijken omslag neemt zal ontwaren, dat de progressie voor groote inkomsten nog al van beteekenis is en wie het onderst uit de kan wil hebben, krijgt gewoonlijk het deksel op den neus. De enkelen, die het leeuwenaan deel in onze gemeentebelasting betalen, zouden bij verzwaring der reeds hooge belasting Bolsward wel eens kunnen verlaten en dan moet de nijvere handelsstand in hoofdzaak het gelag betalen. Langzaam maar zeker stijgt het bedrag van den hoofdelijken om slag, voor 1913 is de som reeds geraamd op f 30.000. Wanneer de hangende voor stellen omtrent het pensioenfonds voor ge meenteambtenaren zijn aangenomen, dan zullen de belastingbetalenden dat ook in hunne portemonnaie voelen en zal de hoofdelijke omslag wel weer een Hinken duw krijgen. Daarom slachte men niet de kip met de gouden eieren, maar houde zich aan de tegenwoordige regeling, waardoor hoogere inkomens al knap moeten offeren. De heer Welte verzocht restitutie, omdat hij deze kermis concurrentie had; of deze concurrentie werkelijk voor hem van betee kenis was, kunnen wij niet beoordeelen, maar wie ’s avonds de menigte wachtenden voor de tent zag, om na afloop eener voorstelling een plaats te bemachtigen, zal .met ons overtuigd zijn, dat de bioscoop nog een zeer aantrekkelijk kermisvermaak is en ongetwijfeld zit daar voor flinke ondernemers toekomst in. Volgens aanschrijving van Ged. Staten had de gemeenterekening uiterlijk 5 September moeten zijn ingezonden. Doordat de raad eerst in den avond van dien dag vergaderde, was het reeds onmogelijk om aan dat ver langen te voldoen. Nu er een kink in de kabel is gekomen, en de rekening nog niet is goedgekeurd en de commissie machtiging van den raad kreeg om door een persoonlijk onderzoek aan de gasfabriek zich van de juistheid der cijfers der jaarrekening te over- tuigen, zal het, dauen duren Bolswardsclie Courant i

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1912 | | pagina 1