lieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. Donderdag 10 October. De huiselijke haard. II u I I I Hl I I 1912. Verschijnt Donderdags en Zondags. 51ste Jaargang. No. 82. Il 1 I £1 Stadsnieuws. L VOOR Afzonderlijke 5 aanleg, plichten Dr. Kuypers tuigt voor ’t ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 8 maanden. Franco per post 50 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. hooger geestelijke naar stoffelijke ver- voor naar een leven en van onze en ook de Ef er stroopoppen in om meer subsidie te een krachtig woord van het enkele geval (Maiden) Onder het voeren van deze repliek werden af en toe teekenen van goed- doch ook tegelijk van afkeuring gegeven, applaus ging bijna telkens vergezeld van gefluit en gesis. Ook werd de Spreker meermalen hinderlijk onder broken door geroep en ’t kostte hem blijk baar moeite om soms de kalmte te bewaren. Toen de Spreker eindigde ging met eenig ADVERTENTIEPRIJS: 17 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. egoïsme weg uit onze een ongenoode gast. Huiselijkheid en gastvrijheid mogen deze beide bij de wisseling der tijden steeds bewaard blijven. Het zijn schoone bezittingen, die ons tot vreugde zullen strekken, ons leven lang. Vergadering van „Patrimonium”. ’t Is bij ons blad geen gewoonte om van openbare bijeenkomsten en dergelijke melding te maken, indien zulks in onze rubriek z/ad- vertentiën” niet te voren is aangekondigd. Voor ditmaal meenden wij om het belang der zaak velen onzer lezers evenwel een dienst te bewijzen door niet geheel met stil zwijgen voorbij te gaan de vergadering welke Dinsdagavond in z/de Doele” werd gehouden. //Patrimonium”' hield daar een openbare ver gadering, die flink bezet was. De concert zaal was geheel gevuld. Als spreker trad daar op de bekende ex-anarchist, de heer E. KLOOSTERMAN van Assen met het onderwerp: Wat zullen en moeten we in 1913 doen. Deze spreker gaf in ongeveer een uur tijds een verhandeling over ’t geen de tegen woordige regeering beoogde en gedaan heeft in de periode van dit kamertijdperk. In bezadigde taal wees hij op eenige wetten, die tot stand zijn gekomen, ‘om dan aan te toonen, dat in ’t volgend jaar de strijd bij de stembus zal gaan in hoofdzaak over de schoolkwestie. Hij besprak nader het stand punt der Christelijke regeeringspolitiek, ten opzichte van den schoolstrijd, de tariefwet, in verband met de sociale wetsontwerpen om te besluiten met een opwekking om in 1913 de tegenwoordige regeering te steunen, opdat zij zal kunnen voortgaan op den ingeslagen weg, om de sociale behoeften en nooden des volks te bevorderen in Christelijken geest. Hij vertrouwt, dat alle leden van Patrimo nium zullen optrekken ter stembus onder de leuze: Voor God, Koningin en Vaderland. De hoofdschotel van den avond was het op de rede gevolgde en door spreker ge- wenschte debat, waartoe zich opgaven de heeren BAKKER van Sneek en VAN SPIEGEL van Harlingen, die ieder verlof kregen een half uur te spreken. Ook van dit debat kunnen wij evenwel slechts de hoofdzaken aanstippen. Den heer BAKKER deed het genoegen den spreker te hebben gehoord, en te kunnen mededeelen, dat deze van avond bedachtzaam had gesproken. Over den inhoud der rede was hij minder voldaan, en wel omdat die inhoud mager was te noemen, en de posi tieve belangen van den arbeider er eigenlijk niet in waren behandeld. De daden van dit ministerie bestonden alzoo uit enkele ge noemde wetjes van geen groot belang en wat nog verder werd beoogd inclusief de verdere plannen omtrent het onderwijs, dat kan slechts door de rechtsche partijen van belang beschouwd worden. Er zijn velen die van die richting niets willen weten, en Spr. be twijfelt dan ook of een overwinning in 1913 van de rechtsche partijen zal aanpassen aan den bloei en den vooruitgang van ons land en volk. Op de toepassing van de Christe lijke beginselen is zeer veel af te dingen, bij de afschaffing vau nachtarbeid werd minister Talma zelfs door zijn eigen partij- genooten in den steek gelaten, en de eigen lijke antithese is niet voor of tegen Christus, maar: voor of tegen het kapitaal. Op een hoofdvergadering van //Patrimo nium” is dan ook in een en dezelfde ver gadering besloten dat de Christel, arbeiders niet mochten samenwerken in de organisatie met andersdenkenden, doch de patroons wel. De debater bekritiseert vervolgens de werk kracht dezer ministers, waarvan de Spreker van dezen avond nog al hoog opgaf, heeft bedenkingen tegen het voorstel van minister Talma om voor de landarbeiders een huis en een stukje grond van rijkswege beschikbaar te stellen, wijst er op dat het kapitalistisch stelsel berust op egoïsme. Het bijbelwoord: z/De mensch leeft niet van brood alleen”, mag geen dienst doen om de arbeiders af te houden van het streven naar betere sociale toestanden en verhoudingen, de bijbel heeft ook wel andere daaraan tegengestelde spreuken, n van den huiselijken haard troost. De leden van het gezin den //Struggle for live” her- en verspreid altijd weer, wanneer Verder betoogt de Debater dat ook de linksche partijen de geestelijke belangen willen behartigen, de socialistische beweging is juist een zedelijke kracht naar ontwikkeling zoowel als betering. De tariefwet wordt door minister Kolkman noodig geoordeeld, maar de Debater keurt ze af omdat ze in hoofdzaak belast de eerste levensbehoeften, waardoor naar verhouding de arbeider veel zwaarder wordt belast dan de rijkeren, en ’t beleid van minister Talma wordt ook aan scherpe kritiek onderworpen, vooral diens ontwerp ter voorziening in de nooden van den ouden dag. Deze Debater wist zijn meening in kal men toon en fraaie bewoordingen weer te geven, en een krachtig applaus weerklonk toen hij nog wel niet was uitgepraat, maar zijn half uur had gehad. Een aanbod van den 2en Debater om diens half uur over te doen, werd door den voorzitter der vergadering, den heer H. Faber afgewezen. De heer v. SPIEGEL was nu aan de beurt. Deze gaf eerst eenige bespreking over vroegere ontmoetingen met den Spreker van dezen avond, en stipte ook aan dat het blad van //Patrimonium” een vorig jaar aangeraden heeft den heer Kloosterman niet meer te laten spreken, wijl zijn optreden prikkelde, vandaar dat het wel eenigszins verwonderde, den heer Kloosterman hier nu te zien optre den voor Patrimonium. Verschillende aanmerkingen heeft hij tegen het door den Spr. geopperde. Dat de Christ, partij zoo ijvert voor regeeringszaken strookt niet met een verklaring van den Chr. Hist. Kiezersbond, dat God geen stelsel van staat kunde heeft gegeven. De groote werkkracht van dit ministerie, waar de Spr. op wees, kan deze Debater niet vinden, de kracht om 5r/2 jaar aan de groene tafel te zitten was er maar weinig resultaten, als hij de aangenomen wetten nagaat. De subsidie voor de scholen geeft aanleiding tot het zetten van stroo poppen in de klasde invaliditeitswet moest 15 October in behandeling komen, terwijl men de amendementen nog niet eens kent. De wetten die er zijn, moesten soms den steun van de socialisten hebben om te worden aangenomen, eigen partijgenooten lieten den Minister daarbij in den steek. Wat de tarief wet betreft, de Debater wil daarvan alleen zeggen dat men het geld voor sociale doel einden moet halen waar het te vinden is, niet bij de arbeiders, maar bij de kapitalisten. De vermogensbelasting toont aan hoe ontzet tend de groote vermogens toenemen, daar is geld voor de leniging van sociale nooden te halen. Deze Debater, die trouwens nog jong is, miste de kracht van 't betoog, die de le Debater zoo goed bezitzijne opmerkingen waren niet zoo zeer een aaneengesloten geheel, maar vonden toch bij een deel van de toe hoorders wel instemming. De heer KLOOSTERMAN beantwoordde beide Debaters zeer uitvoerig. Er was per missie te vergaderen tot halftwaalf, en door dat de Spr. al den beschikbaren tijd in beslag nam voor zijn repliek, was er geen gelegen heid meer voor dupliek. Heel verkort willen wij de repliek nog geven. Spr. verklaarde nog nooit zoo gemak kelijk de Debaters te kunnen beantwoorden als ditmaal, omdat de le veel met hem in stemde en de 2e minder ernstige zaken had te berde gebracht. Hij wil eerst den heer van Spiegel beantwoorden, en gaf omtrent de vergaderingen te Dedemsvaart, Hoorn enz. nadere verklaringen waardoor een ander licht op die ontmoetingen viel besprak de meening van den kiezersbond, dat God geen stelsel van staatkunde heeft gegeven in dien zin, dat er geen bepaald staatkundig stelsel is voorgeschreven in Gods Woord, maar er wel regelen in zijn aangegeven voor de samen leving aangaande het economische en poli tieke leven. Tegen de bewering dat school gezet worden krijgen, doet Spr. protest hooren, en waarop de Debater doelde, mag niet de geheele partij aangewreven worden, die zich zoo vele en groote offers voor haar onderwijs heeft getroost. Dat niet de ontwerpen van ministerie zijn overgenomen, g buizen. Dit toch is onder andere omstandigheden is en andere inzichten heeft gekregen. Dat moet de Debater niet laken, eer prijzen, men moet de bakens verzetten als ’t getij verloopt. Dat doet ook Patrimonium, sociaal-democraten. Dat het geld moet komen alleen van de rijken voor de sociale nooden, dit geeft Spr. niet toe, de arbeider is te fier om bedeeld te worden. En dat hij wel iets kan bijdragen, dat hebben de Christelijke arbeiders alreeds getoond door de offersvoor hun scholen dat er bij de arbeiders wel iets af kan, bewijzen de vele openbare vermakelijkheden en het geld voor sociale doeleinden is beter besteed dan voor dergelijke zaken van vermaak. Den heer Bakker wil hij danken voor zijn gezegde dat Kloosterman beter en bedaarder spreekt dan voorheen, maar hij wil toch daarbij bedenken het woord van Dr. Kuyper z/Als je vijand je prijst, zie dan goed toe op je zelf”. Tegen de bewering van den Debater dat de Christelijken niet gedreven worden door Christelijke beginselen wil hij opkomen, doch moet hem toestemmen dat de Socialisten ook wel offers willen brengen echter de Chris tenen offeren op het altaar der naastenliefde, de socialisten op hun economisch altaar om ’t partijbelang te bevorderen en dan vindt hij de beweegreden der Christenen hooger en mooier. De bewering dat het dienen van het schoolbelang niet is het algemeen belang, daar tegen wil Spr. opmerken dat de Christel, regeering het bestaande onrecht wil opheffen. De meerderheid van ’t volk vraagt hierin geen voorrecht maar een recht. Over de Bakkerswet en ’t verloop der be handeling worden ook heel wat woorden gebezigd door Spreker om de houding des ministers te verdedigen en aan te toonen dat uit deze behandeling toch wel is gebleken dat de mannen van rechts mannen zijn van eigen overtuiging met eigen inzicht, en het algemeen belang naar eigen inzicht meer dienen, dan het partijbelang. Over ’t niet samenwerken van de Christel, arbeiders met andersdenkenden bij de organi satie, terwijl het voor de patroons wel wordt goedgekeurd, dit vindt zijn grond hierin dat er een groot verschil is in het doel van die organisaties. De goede orde wordt door de Soc. vakorganistie bedreigd, daarmee wil men geen orde maar wanorde stichten, terwijl de patroons in hun organisatie juist de maat schappelijke orde willen bevestigen, dat is het kernverschil. De landarbeiders zullen door ’t verkrijgen van eigen huis en grond geholpen worden en toch beweert de heer Bakker dat het niet aanbevelenswaardig is, ja, de Soc. partij ziet er een afbreuk in van hun partij belang en moet er daarom wel tegen zijn. Spreker geeft uit eigen ervaring aan, hoe karig het loon is voor den landarbeid, en de minister wil verbetering in den toestand der arbeiders brengen door ze op deze manier een gelegenheid tot bijverdienste te geven. Over het woord //kapitalist” geeft Spr. ook uitvoerige verklaringen, hierop neerkomende, dat slechts de vraag geldtbezitten wij het geld of bezit het geld ons. Een arme kan kapitalist zijn als hij niets van zijn bezit wil bissen, een rijke die wil offeren op ’t altaar van naastenliefde is geen kapitalist in den zin zooals de socialen dat verstaan. Tusschen bezitters en kapitalisten zifet Spreker een groot verschil. Ook kwam Spr. ten slotte nog even over de tariefwet aan de praat, en wees er op hoe in Duitschland en Frankrijk de industrie bloeit door de bescherming en de opbrengst van deze tariefwet moet strekken tot be kostiging der sociale wetten, ’t Bedrag wordt gevraagd in ’t belang van ons land en ons volk, en hij hoopt dan ook dat met 1913 weer een nieuw tijdperk zal ingaan voor de Christelijke regeering, die wil bevorderen welvaart en vrede. Door alle dichters bezongendoor alle denkers verheerlijkt, blijft de huiselijke haard steeds de bron, voor waar, echt levensgeluk. Wat heeft het geluk in onzen tijd al niet schade geleden 1 Men verheft zich te hoog men zoekt het geluk op verre wegen in de wereld, die aanlokt met kleur en gloed. Ieder oogenblik denkt men het geluk te bereiken. Nog een oogenbliknog een laatste inspanning en het is bereikt. En voortdurend, dag aan dag ontsnapt het geluk aan onze gretig-grijpende vingeren. Toch geven wij ’t niet op. Als naar een kleurigen vlinder, voor ons uitwiekend, streven wij weer naar een ander schijn-geluk. Dikwijls zijn de beste jaren voorbijgegaan, voordat wij begrijpen, waar wij het levensgeluk vinden kunnen. Het is niet in de volte van het moderne niet in de kleurige verbeeldingen levendige fantasie. Wij vinden het geluk niet in de verzadiging der eerzucht niet in het volgen onzer hartstochten. Het geluk is voor de meesten onzer niet in het groote, het geweldige. In het stille, het eenvoudige moeten wij onze vreugde vinden. Niet in het woelige levenmaar aan den huiselijken haard vinden wij ons geluk. De huiselijke haard blijft dan ook alle moderne strevingen ten spijt het domein van de vrouw. Daar op de eerste plaats vindt de vrouw haar eer, haar roem, haar vreugde, haar macht. Van den huiselijken haard kan een stroom van geluk en schoon heid gaan door de wereld. Moeder’s oogen houden daar wacht. En in die sfeer van moeder’s oogen kan geen onreinheid, geen kwaad opkomen. Daar bloeit deugd en schoonheid op. Troostend en werkend werkt de atmosfeer van den huiselijken haard op ieder onzer. In den harden, dikwijls bijteren levenskamp wordt de man vaak geslagen door het leed. Het leven in de harde wereld slaat wonden maar de stilte heelt en mogen in derwaarts zijn de tijd der thuiskomst daar is, gevoelen zij de teedere atmosfeer, de zoete troost, die het thuis biedt. Het. leven verstrooit. Verschil van van belangen, van werkkring en van den staat brengen altijd zekere scheiding teweeg. Maar de huiselijke haard vereenigt weer. De huiselijke haard doet de gescheidenen steeds weer hunne saamhoorigheid gevoelen brengt eenheid en het besef, dat wij elkander helpen en steunen moeten, zooveel ’t in ons vermogen ligt. Allicht zal men deze beschouwingen te idealistisch vinden. Het zij zoo. Maar ’t is een ideaal, dat toch zeer wel te bereiken is. Eeïi ideaal, waaraan in onzen tijd veel ont breekt. Met alle kracht moet dan ook worden gestreefd, om het ideaal in de oude kracht en schoonheid te herbouwen. Dit ideaal te volgen is voor de vrouw een taak van heel wat meer beteekenis dan alle emancipatie-doeleinden. Wanneer het echte, sterkende huiselijke leven overal in eere kwam, hoe zou veel op dit ondermaansche veranderen 1 Een sterkende kracht tot reinheid en deugd zou zich weer in alle verhevenheid doen gevoelen. Het openbaar leven vergt in onze dagen veel van onze kracht. Het openbaar leven rukt den man, den zoon, den broeder dikwijls weg uit de huiselijke sfeer. Dit kan niet anders. Maar wat het huiselijke leven op deze wijze verliest, winne ’t aan den anderen kant door meerdere innigheid door hartelijke verstand houding der leden onderling. Dan zal hier geen verlies, maar winst te boeken zijn. De huiselijkheid mag ons echter nooit exclusief, gesloten voor anderen maken. Het is een schat, dien wij niet gierig moeten bewaren, maar waarvan wij anderen moeten meedeelen. Onze vreugde zal niet verminderen, wanneer wij anderen laten medegenieten mèt ons. Integendeel. Bij onze huiselijkheid blijven wij de gast vrijheid hooghouden. Dit is ook //een erf deel onzer vaderen.” Het Hollandsche volk ll tumult een groot deel der aanwezigen de maar die hoort men dan niet gebruiken, il eigen inzicht van dit ministerie, dat weer Bolswardsche Courant 3 I

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1912 | | pagina 1